eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📋📋 ❇️ > 👈موارد کاربرد اذن الهى > ⬅️11. 🟣کسانى‌که آورده، کارهاى نیک انجام دهند، در آخرت داخل مى‌شوند که زیر آن‌ها نهرها جارى است و به اذن پروردگارشان، براى در آن‌جا به‌سر خواهند برد: * و‌اُدخِلَ الّذین ءامنوا و عملوا الصّالحات جنّات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها باذن ربّهم ..... * ( ابراهیم ۲۳ ) ⬅️12. 🟡خداوند، کسانى را که آورده‌اند، در اختلافاتى که بین مردم درباره حقّ وجود دارد، به اذن خویش مى‌کند: * ... فَهَدَى اللّهُ الَّذینَ ءامَنوا لِمَا اختَلَفوا فیهِ مِنَ الحَق بِاِذنِه والله یَهدی مَن یَشاءُ اِلی صِراط مُستَقیم * ( بقره ۲۱۳ ) 🟣گفته شده است که اگر * * را به فعل * * متعلق بدانیم ، معنایش این میشود که خداوند آنها را به اذن خویش کرد و این درست نیست ؛ زیرا محال است خداوند به خودش اذن دهد؛ بنابراین ، چنین می شود : فاهتدو باذنه ،‌ یعنی مومنان ، به خداوند هدایت شدند . 🟡برخی گفته اند : مقصود از این که خداوند به اذن خویش آنها را هدایت کرد ، این است که به اذن نیاز ندارد . 🟣برخی دیگر گفته اند : قید * * دلالت می کند بر اینکه مومنان ، خداوند را به هدایت خویش مجبور نکرده اند ؛ زیرا کس نمی تواند خدا را به کاری وا دارد ؛ بلکه خداوند خودش آنها را کرده است ؛ 🟡بنابراین ، جمله بعدی مطلب را و بیان می دارد به این صورت که خداوند هرکس را بخواهد به راه هدایت می کند و خواسته است که را هدایت کند . 🟣 در این آیه ، به معنای علم ، امر ، توفیق و نیز دانسته شده است . 🟡 خداوند به وسیله ، کسانی را که در پی رضای الهی هستند ، به اذن خویش از ها خارج و به سوی نور هدایت می کند : * و یخرجهم من الظّلمات الی النّور باذنه ..... * ( مائده ۱۶ ) ؛ 🟣چنان که از فرو فرستادن قرآن نیز این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را به اذن پروردگارشان از تاریکیها به سوی نور سازد : * الف لام را * کتاب انزلناه الیک لتخرج النّاس من الظّلمات الی النّور باذن ربّهم * ( ابراهیم ۱) ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳۸ وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُمَا جَزَاءً بِمَا كَسَبَا نَكَالًا مِنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿۳۸﴾ و مرد و زن دزد را به سزاى آنچه كرده‏ اند دستشان را به عنوان كيفرى از جانب خدا ببريد و خداوند توانا و حكيم است (۳۸) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٣٨) -مجازات دزدان! در چند آيه قبل احكام «محارب» بيان شد، در اين آيه، به همين تناسب حكم دزد يعنى كسى كه بطور پنهانى و مخفيانه اموال مردم را مى‌برد بيان گرديده است، نخست مى‌فرمايد: «دست مرد و زن سارق را قطع كنند» (وَ السّارِقُ وَ السّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما) . از روايات اهل بيت عليه السّلام استفاده مى‌شود كه تنها چهار انگشت از دست راست بريده مى‌شود، نه بيشتر، اگر چه فقهاى اهل تسنن بيش از آن گفته‌اند! در اينجا مرد دزد بر زن دزد مقدم داشته شده در حالى كه در آيۀ حدّ زناكار، زن زانيه بر مرد زانى مقدم ذكر شده است، اين تفاوت شايد به خاطر آن باشد كه در مورد دزدى عامل اصلى بيشتر مردانند و در مورد ارتكاب زنا عامل و محرك مهمتر زنان بى‌بندوبار! سپس مى‌گويد: «اين كيفرى است در برابر اعمالى كه انجام داده‌اند و مجازاتى است از طرف خداوند» (جَزاءً بِما كَسَبا نَكالاً مِنَ اللّهِ) . و در پايان آيه براى رفع اين توهم كه مجازات مزبور عادلانه نيست مى‌فرمايد: «خداوند توانا (قدرتمند) و حكيم است» (وَ اللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ) . بنابراين دليلى ندارد كه از كسى انتقام بگيرد و كسى را بى‌حساب مجازات كند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 514 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۳۹ فَمَنْ تَابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۳۹﴾ پس هر كه بعد از ستم‏ كردنش توبه كند و به صلاح آيد خدا توبه او را مى ‏پذيرد كه خدا آمرزنده مهربان است (۳۹) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٣٩) -در اين آيه راه بازگشت را به روى آنها گشوده و مى‌فرمايد: «كسى كه بعد از اين ستم توبه كند و در مقام اصلاح و جبران برآيد خداوند او را خواهد بخشيد زيرا خداوند آمرزنده و مهربان است» (فَمَنْ تابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَ أَصْلَحَ فَإِنَّ اللّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ إِنَّ اللّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ) . آيا بوسيلۀ توبه تنها گناه او بخشوده مى‌شود و يا اين كه حد سرقت (بريدن دست) نيز ساقط خواهد شد؟ معروف در ميان فقهاى ما اين است كه: اگر قبل از ثبوت سرقت در دادگاه اسلامى توبه كند حدّ سرقت نيز از او برداشته مى‌شود، ولى هنگامى كه از طريق دو شاهد عادل، جرم او ثابت شد با توبه حدّ از بين نمى‌رود. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 514 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸‌ وَالسَّارِقُ وَالسَّارِقَةُ فَاقْطَعُواْ أَيْدِيَهُمَا جَزَآءً بِمَا كَسَبَا نَكاَلاً مِّنَ اللَّهِ وَاللَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ (۳۸) فَمَنْ تَابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَأَصْلَحَ فَإِنَّ اللَّهَ يَتُوبُ عَلَيْهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ (۳۹) ‏ 🍀 ترجمه: مرد و زن دزد را به کیفر كارى كه انجام داده اند دستشان را قطع كنید. این مجازاتی است از سوى خداوند و خداوند توانای شکست ناپذیر و حكیم است. (۳۸) پس كسی كه بعد از ظلمش توبه كند و اصلاح نماید، یقیناً خدا توبه ‌اش را می‌پذیرد؛ زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است (۳۹) 🌷 : مرد دزد 🌷 : زن دزد 🌷 : قطع کنید 🌷 : دستشان 🌷 : به عقوبتى گفته مى‏ شود كه مایه‏ ى عبرت دیگران باشد. 🌷 : توانای شکست ناپذیر 🌷 : بسیار آمرزنده 🌷 : مهربان 🌹 این آیات همانند سایر آیات سوره مائده در مدینه نازل شده است و حكم يعنى كسى كه بطور پنهانى و مخفيانه اموال مردم را مى‌ دزدد بيان گرديده است. نخست مى‌فرمايد: «وَ السّارِقُ وَ السّارِقَةُ فَاقْطَعُوا أَيْدِيَهُما: مرد و زن دزد را به کیفر کاری که مرتکب شده اند دستشان را قطع کنید.» از روايات «عليه السّلام» استفاده مى ‌شود كه تنها چهار انگشت از دست راست بريده مى ‌شود. شاید در مرحله اول شنیدن این آیه از خدای رحیم ناخوشایند باشد شاید عده ای بگویند حالا یک نفری آمده و دزدی کرده آیا واقعا باید دستش را قطع کرد. این آیه اتفاقا کاملا با رأفت است. 🌹 کسی آمده اموال بیچاره ای را که سال ها زحمت کشیده و در جایی نگهداشته دزدیده و فرار کرده است آیا قطع دست چنین فردی بی رحمانه است بلکه این قطع دست باعث می شود دیگران بترسند و دست به نزنند. از طرفی شما شب با خیال راحت می خوابید چون امنیت دارید ولی اگر از امروز به شما بگویند دزدی در محله تان است هر شب از یک خانه ای می دزدد شما از امشب دیگر راحت نخواهید خوابید چون نگران اموال و اعضای خانواده خود هستید و هم از اینکه آسیب جانی به شما و بزند نگران خواهید شد این قطع دست باعث می شود خود دزد دیگر جرأت چنین کاری نداشته باشد و هم دیگران فکر دزدی به سرشان نزند. البته دست هر دزدی نباید قطع شود شرایطی دارد که باید به احکام فقهی مراجعه کرد. 🌹 سپس مى فرماید: « نَكالاً مِنَ اللّهِ: این مجازاتی است از سوی خداوند. یعنی این مجازات بازدارنده است و سبب کنترل دیگران از دزدی و‌ تجاوز به اموال مردم می شود. و در پايان آيه براى رفع اين توهّم كه عده ای می گویند مجازات عادلانه نيست مى ‌فرمايد: «وَ اللّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ: و خداوند توانای شکست ناپذیر و حکیم است.» بنابراین این مجازات را بر اساس حکمت قرار داده است. 🌹بلافاصله از رأفت و مهربانی خدا نسبت به این دزدان سخن می گوید و‌می فرماید: فَمَنْ تابَ مِنْ بَعْدِ ظُلْمِهِ وَ أَصْلَحَ فَإِنَّ اللّهَ يَتُوبُ علیه ٌ: پس کسی که بعد از ظلمش توبه کند و اصلاح نماید، یقینا خدا توبه اش را می پذیرد. حالا اگر دزدی شد و فهمید که مرتکب چه‌ گناه بزرگی شده است و از رفتار خود پشیمان شد و توبه کرد باید اموال را به صاحبانش برگرداند در چنین صورتی خدا توبه او را می پذیرد و با آغوش باز از او استقبال می کند و دیگر دستش را قطع نکنید « إن الله غفور رحیم: زیرا خداوند بسیار آمرزنده و مهربان است.» پس در ابتدای این دو آیه ظاهرش کمی شاید برای عده ای ناخوشایند باشد ولی در ادامه سرشار از رأفت و مهربانی خداست حالا شما بگویید آیا نباید عاشق چنین دین و خدایی شد که چنین فردی را که به اموال مردم تجاوز کرده و پشیمان شده را می بخشد. 🔹 پيام های آیات ۳۸و۳۹ سوره مائده ✅ كیفر و دزد یكسان است. ✅ باید امنیّت را با قاطعیّت حفظ كرد. ✅ جریمه و كیفر ، بازدارنده از دزدى است. ✅ در قوانین كیفرى ، علاوه بر تنبیه مجرم، عبرت دیگران هم مطرح است. ✅ در اجراى ، نباید تحت تأثیر عواطف قرار گرفت. ✅ با اینكه قطع دست از طرف قاضى وحاكم است، امّا به همه مؤمنین خطاب مى‏ كند، تا آنان زمینه ‏اجراى حدود الهى را فراهم كنند. ✅ مالكیّت شخصى و امنیّت اجتماعى به قدرى مهم است كه به خاطر آن، باید دست قطع شود. ✅ برای خطاکار، همیشه راه بازگشت و اصلاح باز است. ✅ ، تنها یک پشیمانی درونی نیست بلکه باید همراه با جبران مفاسد گذشته باشد. ✅ اگر انسان کند، خداوند توبه او را می پذیرد. ✅ ، ظلم به خود و جامعه و تجاوز به امنیت جامعه است. ✅ مجرمان را باید به راه دعوت و امیدوار کرد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
┏━━━━━━━━🌺🍃━┓ 🕪 🌺✨رفتار واخلاق‌ما قرآنی‌باشد✨🌺 🍁مردم ‌را از اینکه ‌چه مقدار ”قرآن ‌را حفظ‌نموده‌ای ‌باخبر نکن“🍁 🍃بلکه بگذارید، آنها قرآن را در عمل و رفتار شما ببینند.🍃 ❇️ گرسنه ای را غذا بده ❇️ برهنه ای را بپوشان ❇️ به یتیمان رحم کن ❇️ به مادرت نیکی کن ❇️ بر همه لبخند بزن ₪◤****🌸⚡️🌸****◥₪ ⇦﹏⇜و به‌ یاد داشته‌ باش! ملاک ‌این ‌نیست که در حفظ قرآن به کجا رسیده ای، بلکه ملاک این است که قرآن به کجای قلب تو رسيده کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔔چرا انسان در قیامت از نزدیکانش فرار می کند! کودکان را (از شدت هول) پیر سپیدمو کند»؛ (مزمل: ۱۷) یَوْمَ یَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ أَخِیهِ وَأُمِّهِ وَأَبِیهِ وَصَاحِبَتِهِ وَبَنِیهِ لِکُلِّ امْرِئٍ مِّنْهُمْ یَوْمَئِذٍ شَأْنٌ یُغْنِیهِ ؛ که آدمى از برادرش مى‏ گریزد، و از مادر و پدرش، و از همسر و پسرانش، براى هر انسانى در آن روز حال و کارى خواهد بود که او را به خود مشغول دارد» (عبس: ۳۴-۳۷) است. 🎙 کانال 👇 @Targomeh
💢 رابطه دنیا و آخرت 💠 دنیا و آخرت دو بخش از زندگی انسان است که با هم ارتباط دارند. این‌جا باید کاشت، آن‌جا باید درو کرد و برداشت. اگر کسی این‌جا نکارد، در آخرت محصولی نخواهد داشت. بنابراین رابطه بین این دو حیات، رابطه مقدمه و ذی‌المقدمه، ابزار و کار، و رابطه کار و پاداش است. 🔻 اگر این‌جا کاری انجام نگیرد، پاداشی نخواهد بود. اگر کسی دغدغه‌اش را صَرف این‌جا کند و کاری نکند که برای آن‌جا مفید باشد، چیزی جز آتش در انتظار او نیست؛ «أوْلَـئِكَ الَّذِینَ لَیْسَ لَهُمْ فِی الآخِرَةِ إِلاَّ النَّارُ؛ [هود، 16]» اینان کسانی هستند که در آخرت، سهمی جز آتش برای آنان نیست. 🔹 اگر کمابیش بین این دو جمع کرده باشد، راهی برای نجاتش پیدا می‌شود ولی در عین حال کسانی می‌توانند در هر دو حیات خوشبخت باشند؛ همان‌گونه که می‌توانند در هر دو بدبخت باشند. 📎 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 🍂 به خدا استغاثه کنید. 🍂 🔶إِذْ تَسْتَغِيثُونَ رَبَّكُمْ فَاسْتَجَابَ لَكُمْ أَنِّي مُمِدُّكُم بِأَلْفٍ مِّنَ الْمَلآئِكَةِ مُرْدِفِينَ (انفال/٩) ⚡️ترجمه : (به ياد آوريد) زمانى كه (در جنگ بدر) از پروردگارتان فريادرسى مى طلبيديد، پس او دعا و خواسته ى شما را اجابت كرد (و فرمود:) من يارى دهنده شما با فرستادن هزارفرشته ى پياپى هستم. ✅عوامل استجابت دعا: 🍃١_ جهاد در راه خدا: دعاى رزمندگان مستجاب مى شود. 🍃٢_ استغاثه به درگاه خدا و با تمام وجود از خدا کمک خواستن: تستغيثون... 🍃٣_ تنبلی نکردن و به کارگیری و استفاده از آنچه که خدا در اختیار انسان گذاشته: ممدّكم... کانال 👇 @Targomeh
✅ زن و شوهر، لباس همدیگرند! ❌ مردی که همسرش برهنه و بی‌حجاب باشد، موت خودش را اعلام نموده! 👈 چون اگر زنده بود، طبق این آیه، پوشش و حجاب همسرش را محقق می‌کرد! 🌴 سوره بقره 🌴 🕋 هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَأَنتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ «187» ⚡️ترجمه: آنها براى شما (همچون) لباسند و شما براى آنها (همچون) لباس. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔆💠🔅💠﷽💠🔅 💠🔅💠🔅 🔅💠🔅 💠🔅 🔅 ✅ ✍خدای عزوجل در قرآن ميفرمايد : هر مصيبتی که به شما مي رسد برای کاری است که به دست خود کرده ايد و خدا از بسياری ( از معصيت ها ) هم گذشت ميکند. 📚سوره شوری ،آیه۳۰ امام صادق (ع) فرمودند : هيچ رگی نزند و پائی به سنگ نخورد و سر درد و مرضي پيش نيايدمگر به جهت گناهی که انسان مرتکب شده است. 💥امام (ع) فرمودند : آنچه خدا از آن مي گذرد از آنچه از آن مواخذه ميکند بيشتر است. يعنی آن گناهاني که خدا از آن ميگذرد بيشتر است از آن گناهانی که خدا بوسيله آن گناه عذاب ميکند. مجازات کردن در همین دنیا،نشانه لطف و رحمت خداوند به بندگانش هست که با مجازاتهای دنیایی مارا تنبیه و گناهانمان را ذوب میکند تا بار پرونده برای قیامت سنگین نباشد. 📚اصول کافي،ج۳،ص370 کانال 👇 @Targomeh
🔰 چرا در قرآن کریم درباره برف هیچ آیه‌ای وجود ندارد؟ پرسش چرا در قرآن کریم درباره برف هیچ آیه‌ای وجود ندارد؟ ✅ : ✍این که نام برف در قرآن نیامده، مسئله عجیبی نیست؛ چرا که به جز اسم برف موارد بسیار دیگری نیز وجود دارد که در قرآن به آنها اشاره نشده است. بدیهی است که این نقصی برای قرآن نخواهد بود؛ زیرا قرآن کتاب دائرة المعارف نیست، تا اسامی هر چیزی در آن وجود داشته باشد. وقتی می گوییم قرآن کتابی جامع است، منظورمان این است که همه چیزهایی که انسان برای رسیدن به کمال و سعادت اخروی و دنیوی خود بدان محتاج است، در قرآن بیان شده است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋همنشينى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم با مستضعفان نه مستكبران🦋. 🌱پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم پس از ابلاغ اسلام، در برابر كارشكنى شديد بت پرستان قرار گرفت، اما افرادى از مستضعفان مانند: سلمان، ابوذر، صهيب، بلال حبشى، خباب و... به اسلام گرويدند، و پيامبر با آن‏ها هم‏دم و همنشين بود. 🌱جمعى از مستكبران خودخواه بت‏پرست نزد رسول خدا آمده و گفتند: عده‏اى پا برهنه و پشمينه پوش، كه لباس‏هاى خشن به تن دارند و دستشان از مال دنيا خالى است، اطراف تو را گرفته‏اند، مجلس تو در خور اشراف و شخصيت‏ها نيست، بلكه عده‏اى اراذل و اوباش و پابرهنه در نزد تو هستند، اگر اين‏ها را از خود دور كنى، ما حاضريم نزد تو بياييم و از گفتارت بهره‏مند گرديم و در صف مسلمانان قرار گيريم. 🌱گويا مستضعفان مؤمن، سخنان بى محتواى مستكبران را شنيدند، از اين رو آن‏ها دور شدند، و به گوشه‏اى از مسجد رفته و مشغول نماز و عبادت شدند در اين هنگام آيات 28 تا 31 سوره كهف نازل شد. در اين آيات نظريه مستكبران محكوم گرديد و به پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمان داده شد كه با همان مستضعفان، همدم و مونس باشد و آن‏ها را در اطراف خود نگه داشته و مورد حمايت قوى قرار دهد. در آيه 28 چنين مى‏خوانيم: 🌱وَاصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُم بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ وَ لَا تَعْدُ عَيْنَاكَ عَنْهُمْ تُرِيدُ زِينَةَ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا وَ لَا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنَا قَلْبَهُ عَن ذِكْرِنَا وَاتَّبَعَ هَوَاهُ وَ كَانَ أَمْرُهُ فُرُطًا؛ 🌱با كسانى باش كه پروردگار خود را صبح و عصر مى‏خوانند، و تنها ذات او را مى‏طلبند، و هرگز چشم‏هاى خود را به خاطر زينت‏هاى دنيا، از آنها برمگير، و از كسانى كه قلبشان را از ياد خود غافل ساختيم اطاعت نكن، همانها كه از هواى نفس پيروى كردند، و كارهايشان افراطى است. 🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم برخاست و به جستجوى گروه مستضعف پرداخت و نزد آن‏ها آمد و فرمود: حمد و سپاس خداوندى را كه نمردم تا اين كه خداوند چنين دستورى به من داد كه با شما باشم آرى، زندگى با شما و مرگ هم با شما خوش است. کانال 👇 @Targomeh
🍃🍂 سـوره مبارڪه ذاریات 🍃🍂 🖊 امام صادق (؏) ؛ هرڪس این سوره را تلاوت نماید (حداقل یڪ بار در روز)ثروت حلال براے او رسد و روزی اش فرآوان گردد 🌸🍃↬ ↫🍃🌸 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 / قرآن با چهارده روایت📝 وَ لَقَدْ آتَيْنا لُقْمانَ الْحِكْمَةَ أَنِ اشْكُرْ لِلَّهِ وَ مَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ «12لقمان» و ما به لقمان حكمت داديم، كه شكر خدا را به جاى آور و هر كس شكر كند، همانا براى خويش شكر كرده؛ 🔴 حكمت، عطاى خداوند است، نه كسب كردنى. (گرچه مقدّمات آن قابل كسب است.) 🔵 نعمت ويژه، شكر ويژه مى‌طلبد. چنانكه خداوند در برابر اعطاى نعمت ويژه‌ى كوثر به پيامبر اسلام، از او شكر ويژه مى‌خواهد. «إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ. فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ» 🌕 روزى مولاى لقمان از او خواست تا بهترين عضو گوسفند را برايش بياورد. لقمان زبان گوسفند را آورد. روز ديگر گفت: بدترين عضو آن را بياور. لقمان باز هم زبان گوسفند را آورد. چون مولايش دليل اين كار را پرسيد، لقمان گفت: اگر زبان در راه حقّ حركت كند و سخن‌بگويد، بهترين عضو بدن است وگرنه بدترين عضو خواهد بود. در عظمت لقمان همين بس كه خدا و رسول او و امامان معصوم عليهم السلام پندهاى او را براى ديگران نقل كرده‌اند. این آیه هدیه به آل محمد علیه السلام با صلوات کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 آنچه خواهید دید: 🔸گریز از مرگ!!! قال الله فی القرآن أَيْنَمَا تَكُونُواْ يُدْرِككُّمُ الْمَوْتُ وَلَوْ كُنتُمْ فِي بُرُوجٍ مُّشَيَّدَةٍ... هر کجا که باشید مرگ شما را درمی یابد هرچند که در برجهای محکم باشید (سوره نساء آیه78) ╭━═━ 🍃🌸🍃⊱━═━╮ کانال 👇 @Targomeh
- فرزندانتان را با ایمان تربیت کنید تا در بهشت به شما ملحق شوند. (طور:21) 2- دلسوز و خیرخواه خانواده و خویشان خود باشید که یکی از دلایل بهشت رفتن است. (طور: 25-26) 3- از کسانی که خدا را فراموش کرده و برایشان فقط زندگی دنیا مهم است؛ دوری کنید. (نجم: 29) 4- در زندگی تلاش کنید. که هرآنچه می بینید حاصل تلاشتان است و خدا جزای کامل تلاش هایتان را می دهد. (نجم: 39-41) 5- بدانید که هر کار خوب وبد، و بزرگ و کوچکی که انجام داده اید در نامه عملتان ثبت می شود. (قمر: 52-53) 6- ای فروشندگان؛ اجناس را دقیق وزن کنید و برای سود بیشتر با دست کاری ترازو، کم فروشی نکنید. (الرحمن: 9) 7- در راه خدا قرض الحسنه دهید که گویا به خدا قرض داده اید و خدا نیز چند برابرش را به شما پس می دهد. (حدید: 11) 8- نه بخل بورزید و نه دیگران را هنگام انفاق کردن، به بخل ورزیدن تشویق کنید. (حدید: 24) 9- به سبب چیزی که از دستت رفته غمگین نشو و بر آنچه به تو داده شده شادمانی نکن. (حدید: 23) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📋📋 ❇️ > 👈موارد کاربرد اذن الهى > ⬅️13. 🟣 به اذن خویش، مؤمنان را به‌سوى بهشت و گناهان مى‌خواند: «... واللّهُ یَدعوا اِلَى الجَنَّةِ والمَغفِرَةِ بِاِذنِهِ‌ ...». ( بقره ۲۲۱ ) ⬅️14. 🟡در روز ، هیچ‌کس نمى‌تواند بدون اذن خداوند بگوید: « یَومَ یَأتِ لاتُکَلِّمُ نَفسٌ اِلاّ بِاِذنِهِ‌ ...» ( هود ۱۰۵ )، 🟣و چون خداوند، سخن ناروا نمى‌دهد، گفتن آن در قیامت ، غیر ممکن‌است ؛ بلکه سخن مانند شفاعت نیر فقط با اذن او صورت می گیرد . 🟡با توجه به این که بر اساس برخی آیات ، در روز به کافران و مشرکان ، اجازه گفتن داده نمیشود ( یس ۶۵ ؛ مرسلات ۳۵ - ۳۶ ) ، و بر اساس برخی آیات دیگر ، آنان در سخن می گویند ( انعام ۲۳ ؛ یس ۵۲ ) ، در جمع بین آنها ، گوناگونی ارائه شده است: 🔻الف ، است : 👌یکی سخن گفتن که از روی اختیار و اراده است و می تواند یا دروغ باشد . این نوع سخن گفتن در قیامت ممکن نیست ؛ زیرا در آنجا چنین و اختیاری وجود ندارد . 👌نوع دوم ، سخن گفتن از روی و اجبار، و معنای آن ، شدن حالات و ملکاتی است که در دنیا در انسانها پنهان بود . که خداوند ، اجازه آن در قیامت را صادر کرده ، همین نوع است . این گونه سخن اگر باشد ، به این دلیل است که مشرکان و منافقان ، در دنیا به و پندارهای دروغ عادت کرده اند و همین عادت در قیامت می یابد . 🔻ب. ، طولانی و دارای های بسیار است . 👌در بخشی از آن روز یا در بعضی مواقف ، اجازه سخن گفتن داده میشود و در بخش دیگر یا بقیه مواقف اجازه داده نمی شود . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۴۰ أَلَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللَّهَ لَهُ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ يُعَذِّبُ مَنْ يَشَاءُ وَيَغْفِرُ لِمَنْ يَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۴۰﴾ مگر ندانسته‏ اى كه فرمانروايى آسمانها و زمين از آن خداست هر كه را بخواهد عذاب مى ‏كند و هر كه را بخواهد مى ‏بخشد و خدا بر هر چيزى تواناست (۴۰) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٤٠) -به دنبال حكم توبۀ سارقان روى سخن را به پيامبر بزرگ اسلام صلّى اللّه عليه و آله كرده، مى‌فرمايد: «آيا نمى‌دانى كه خداوند مالك آسمان و زمين است (و هر گونه صلاح بداند در آنها تصرف مى‌كند) هر كس را كه شايستۀ مجازات بداند، مجازات و هر كس را كه شايستۀ بخشش ببيند، مى‌بخشد و او بر هر چيز تواناست» (أَ لَمْ تَعْلَمْ أَنَّ اللّهَ لَهُ مُلْكُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ يُعَذِّبُ مَنْ يَشاءُ وَ يَغْفِرُ لِمَنْ يَشاءُ وَ اللّهُ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 515 کانال 👇 @Targomeh