eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 ⚠️ ( 9-12) 📖 🏵جمعی از سران قریش دو نفر از یاران خود را برای تحقیق درباره دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله به سوی یهود در مدینه فرستادند تا ببینند آیا در کتابهای پیشین چیزی در این زمینه یافت می شود . 🍃 آنها به مدینه آمدند و با علمای یهود تماس گرفتند و گفتار قریش را بازگو کردند . علمای یهود به آنها گفتند شما سه سوال را از محمد صلی الله علیه و آله سؤ ال کنید . اگر همه را پاسخ کافی گفت ، پیامبری است از سوی خدا (طبق بعضی از روایات ، اگر دو سؤ ال از آنها را پاسخ داد و یک سؤ ال را سربسته جواب داد پیامبر است ) وگرنه مرد کذابی است که شما هر تصمیمی درباره او می توانید بگیرید . 🏵نخست ، از او سؤ ال کنید داستان آن گروهی از جوانان که در گذشته دور ، از قوم خود جدا شدند چه بود؛ زیرا آنها سرگذشت عجیبی داشتند . 🍃 و نیز از او سؤ ال کنید مردی که زمین را طواف کرد و به شرق و غرب جهان رسید که بود و نامش چه بود؛ و همچنین سؤ ال کنید حقیقت روح چیست ؟ 🏵آنها حرکت کردند و به مکه بازگشتند و سران قریش را ملاقات کرده و گفتند ما معیار سنجش صدق و کذب محمد صلی الله علیه و آله را پیدا کردیم ، سپس سرگذشت خود را بازگو کردند . 🍃بعد خدمت پیامبر صلی الله علیه و آله رسیدند و سوالات خود را مطرح کردند . ادامه دارد ..... کانال 👇 @Targomeh
ادامه ۹تا ۱۲ 🏵پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود فردا به شما پاسخ خواهم گفت ، ولی (انشاء الله ) نفرمود . 🍃پانزده شبانه روز گذشت که وحی از ناحیه خدا بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل نشد و جبرییل به سراغش نیامد . همین امر موجب شد که اهل مکه شایعاتی بسازند و مطالب ناموزونی نسبت به پیامبر بگویند . 🏵این امر بر پیامبر صلی الله علیه و آله گران آمد . ولی سر انجام جبرییل فرار رسید و سوره کهف را از سوی خداوند آورد که در آن داستان آن گروه از جوانان و همچنین آن مرد دنیا گرد بود . 🍃بعلاوه ، آیه یسئلونک عن الروح . . . را نیز بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل کرد . 🏵پیامبر صلی الله علیه و آله به جبرییل فرمود : چرا این قدر تاءخیری کردی ؟ گفت من جز به فرمان پروردگار نازل نمی شوم و اجازه نداشتیم . . کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌺 🍂 مراقب اعمالی که انجام می‌دهید، باشید. 🍂 🔶وَكُلُّ شَيْءٍ فَعَلُوهُ فِي الزُّبُرِ وَكُلُّ صَغِيرٍ وَكَبِيرٍ مُسْتَطَرٌ (قمر/۵٢ و ۵٣) ⚡️ترجمه : و هر چيزى كه انجام داده اند، در نامه ها (ى اعمالشان) ثبت است. و هر كوچك و بزرگى نوشته شده است. 📣📣📣📣توجه داشته باشید که: 💥هيچ عملى محو نمى شود. ریز و درشت اعمال خوب یا بد هر انسانی، ثبت می شود. ❌ ثبت اعمال، مايه ى دلگرمى متّقين، دلهره ى مجرمان، و بازدارنده انسان از كفر و گناه است. 🍁محاكمه ى مردم در قيامت، براساس مدارك مكتوب است. کانال 👇 @Targomeh
📝 / قرآن با چهارده روایت📝 تَبْنُونَ بِكُلِّ رِيعٍ آيَةً تَعْبَثُونَ «128» وَ تَتَّخِذُونَ مَصانِعَ لَعَلَّكُمْ تَخْلُدُونَ «129 شعراء» هود به مردم گفت:) آيا بر هر تپه‌اى بنا وقصرى بلند از روى هوا و هوس مى‌سازيد؟ و كاخ‌هاى استوار مى‌گيريد، به اميد آنكه جاودانه بمانيد؟ قصرهای مجلل دنیا ، بارهای سنگین آخرت 🔵 در خدیثی از پیامبر می خوانیم که روزی از گذرگاهی می گذشت ۰ چشمش به قبه وبارگاهی افتاد که بر جاده مشرف بود ۰ پرسید :< این چیست ؟> یاران عرض کردند که متعلق به یکی از انصار است ۰ حضرت کمی توقف کرد تا صاحب آن فرارسید وسلام عرض کرد ۰ پیامبر صورت از او گرداند مرد انصاری این مطلب را با اطرافیانش در میان گذاشت و گفت به خدا سوگند رسول خدا را ازخود ناخوشایند می بینم ۰ نمی دانم چه کرده ام ؟! گفتند پیامبر آن ساختمان مجلل تورا دیده وناراحت شده است ۰ 🔴 مرد انصاری رفت و‌ آن قبه وبارگاه را با خاک یکسان کرد یک روز پیامبر آمد وآن را ندید ۰ فرمود : چه بر سر این ساختمانی که اینجا بود ، آمد ؟ جریان را عرض کردند۰ فرمود: < قطعا هر ساختمانی در روزقیامت، بار سنگینی بر صاحبش است ، مگر آنقدر که انسان از آن ناگزیر باشد ۰> 🌕 از این روایت وروایات مشابه ، بینش اسلام کاملا روشن می شود که با ساختمانهای طاغوتی و غافل کننده که با اسراف و زیاده روی توام است ، مخالف است و به مسلمانان اجازه نمیدهد همچون مستکبران مغرور واز خدا بی خبر / آن هم در محیط هابی که محرومین ونیارمندان به مسکن زندگی می کنند ، اقدام به ساختن چنین ساختمانهایی کنند ۰ 💢جالب توجه اینکه پیامبر اسلام برای رسیدن به این هدف انسانی ، به زور متوسل نشد و هرگز دستور تخریب چنین ساختمانی را نداد بلکه از طریق یک واکنش لطیف اخلاقی (روترش کردن و بی اعتنایی نمودن )هدف خودرا تامین نمود 🔵 در اين آيات، قرآن از اصل ساختمان سازى در دامنه‌ى كوه و ساختن دژ و داشتن قدرت‌ انتقاد نمى‌كند. آنچه مورد انتقاد است، هدف‌هاى نامقدّس، «تَعْبَثُونَ» و خيال‌هاى واهى، «لَعَلَّكُمْ تَخْلُدُونَ» و تجاوز از اعتدال است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ فَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْءَانَ فَاسْتَعِذْ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ. إِنَّهُ لَيْسَ لَهُ سُلْطَانٌ عَلَى الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَ عَلَى‌ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُون َ‌(نحل/۹۸-۹۹) 🔹پس هرگاه خواستى قرآن بخوانى، از (شرّ) شیطان رانده شده به خداوند، پناه ببر. البته شیطان را بر كسانى كه ایمان آورده و بر پروردگارشان توكل مى‌كنند، غلبه و سلطه‌اى نیست. 🔸هر كار خوبى ممكن است آفاتى داشته باشد، همان‌گونه كه عزّت، آفتى دارد مثل تكّبر. خدمت به مردم، آفتى دارد مثل منّت گذاشتن. قرائت قرآن نیز ممكن است آفاتى از قبیل خودنمایى، كسب درآمد، رقابت‌هاى منفى، فریب مردم، فهم غلط، تفسیر به رأى و ... داشته باشد كه انسان باید هنگام تلاوت قرآن از شرّ همه‌ى آفات، به خداوند پناه ببرد. امام صادق ‌علیه السلام فرمود: تلاوت نیاز به سه چیز دارد: قلب خاشع و بدن فارغ و موضع خالى. یعنى حالتى كه در آن پیش‌داورى نباشد.(تفسیر فرقان) 🔸قرآن اگر همراه با تفسیر و نظرات امامان معصوم ‌علیهم السلام باشد، «كتاب اللَّه و عترتى لن یفترقا» و بر دل‌هاى پاک وارد شود، «هدىً للمتقین» سبب هدایت و رشد و زیاد شدن ایمان و علم مى‌گردد. چنانكه قرآن مى‌فرماید: اى پیامبر هرگاه قرآن تلاوت مى‌كنى ما میان تو و كسانى كه ایمان به آخرت ندارند مانعى قرار مى‌دهیم(اسراء/۴۵) در روایات مى‌خوانیم: پیامبر اكرم‌ صلى الله علیه و آله هنگام تلاوت قرآن عبارت «اعوذ باللَّه من الشیطان الرجیم» را مى‌خواندند.(تفسیر كنزالدقائق) ❇️ از پيام‌های آیات ▫️از خطر نفوذ شیطان در بهترین افراد و مقدّس‌ترین كار غافل نباشید. (تلاوت قرآن از شخصى مثل پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله هم نیاز به استعاذه دارد) ▫️شیطان به سراغ همه مى‌آید، امّا در همه تأثیرگذار نیست. «لیس ‌له سلطان على الّذین آمنوا» ▫️ایمان و توكّل، قلعه‌اى است كه انسان را از آسیب‌پذیرى حفظ مى‌كند. «لیس له سلطان على الّذین آمنوا» ▫️پناه بردن به خداوند، نشانه‌ى ایمان به او و توكّل بر اوست. «فاستعذ باللَّه ... امنوا و على ربّهم یتوكّلون» ▫️پناه بردن شما همراه پناه دادن اوست. (پس پناه ببرید، «فاستعذ» تا او شما را پناه دهد و اگر او پناه ندهد، پناهندگى ما بیهوده است.) ▫️جز پناهندگى به او راه دیگرى نیست. «فاستعذ باللَّه» کانال 👇 @Targomeh
-و طعام را با آن که به آن علاقه و نیاز دارند به مستمند و یتیم و اسیر می‌دهند. 📚سوره - ۸ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋تشويق پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم از انسان‏هاى خير انديش‏🦋 🌱ابوطلحه انصارى ثروتمند پاك سرشتى بود، نخلستان و باغ با صفايى در نزديك مدينه داشت، چشمه آب زلال و گوارايى در كنار آن باغ بود، او اين باغ را بسيار دوست داشت، كه گهگاه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به آن باغ مى‏رفت، و از آب آن مى‏نوشيد و وضو مى‏ساخت. 🌱آن باغ و نخلستان در آمد و محصول خوبى براى ابوطلحه داشت، روزى پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم آيه‏اى را كه پيرامون ارزش انفاق نازل شده بود براى مسلمانان خواند، ابوطلحه مانند ساير مسلمانان، آيه قرآن را از زبان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم شنيد، آن آيه چنين بود: لَن تَنَالُواْ الْبِرَّ حَتَّى تُنفِقُواْ مِمَّا تُحِبُّونَ وَ مَا تُنفِقُواْ مِن شَيْ‏ءٍ فَإِنَّ اللّهَ بِهِ عَلِيمٌ؛ هرگز به (حقيقت و ابعاد) نيكوكارى نمى‏رسيد مگر اينكه از آنچه دوست داريد (در راه خدا) انفاق كنيد، و آنچه انفاق مى‏كنيد، خداوند از آن باخبر است. 🌱ابوطلحه كه از مؤمنان راستين بود، آن چنان تحت تأثير اين آيه قرار گرفت كه به پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم عرض كرد: مى‏دانى كه دوست‏داشتنى‏ترين مال من همان باغ است، اينك به پيروى از قرآن مى‏خواهم آن را در راه خدا انفاق كنم، تا اندوخته‏اى براى آخرت و روز رستاخيز من باشد. پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به ابوطلحه فرمود: بَخٍّ بَخٍّ ذلِكَ مالٌ رابِحٌ لَكَ؛ آفرين و مرحبا بر تو، اين باغ مالى است كه براى تو سودمند خواهد بود. 🌱پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم در چگونگى مصرف ثروت هايى كه انفاق مى‏شود، اولويت‏ها را در نظر مى‏گرفت، به ابوطلحه فرمود: من صلاح مى‏دانم كه آن باغ (يا محصول آن باغ) را به خويشان نيازمند خود بدهى. (كه هم انفاق كرده‏اى و هم آداب صله رحم را رعايت نموده‏اى). ابوطلحه به دستور پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم عمل كرد، و آن باغ (يا محصول هر ساله آن را) بين بستگان نيازمندش تقسيم نمود. 🌱ابوطلحه همان زيد بن سهل است، كه عابدى وارسته و مجاهدى دلير بود، در جنگ حُنين، رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: هر كس كافرى را بكشد، اسلحه و لباسش مال او است. ابوطلحه با شجاعت كم نظيرى كه داشت بيست نفر از دشمن را از پاى در آورد، و لباس و اسلحه آن‏ها را براى خود برداشت. کانال 👇 @Targomeh
اگر تمایل دارید👇 ⭐️قلب شما ✨افکار شما 🌟خانه شما ✨اموال شما 🌟 آینده شما نورانی شود 📿 بخوانید و به آن عمل کنید 📖 خداوند متعال می فرماید : 🌱 وَ أَنْـزَلْـنَـا إِلَـيْـكُـمْ نُـورًا مُـبِـيـنًـا🌱 🌾 و نور آشکاری [قرآن] به سوی شما نازل کردیم [/174] 🌈قرآن کریم نوری است که راه را روشن و ما را به سوی نجات رهنمون می سازد. پس قرآن بخوانیم و دیگران را نیز تشویق به خواندن قرآن کنیم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸اللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن 🌸 اللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن 🌸اللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن 🌸اللّهُمَّ اغْفِرلَنا ذُنُوبَنا بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ اَکْرِمْنا بِکَرامَةَ الْقُرآن 🌸اللّهُمَّ ارْحَمْنا بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ اخْذُلِ الْکُفّارَ وَالْمُنافِقینَ بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ اشْفِ مَرضانا بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ ارْحَم مَوْتانا بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ ارْزُقْنا تَوفیقَ الطّاعَةَ بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ ارْزُقنا حَجَّ بَیتِکَ الْحَرامَ بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ تَقَبَّل صَلاتَنا بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ تَقَبَّل تِلاوَتَنا بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ اسْتَجِب دُعاءَنا بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُصَلّینِ بِالْقُرآن 🌸اللّهُمَّ اجْعَلْنا مِنَ الْمُتَّقینِ بِالْقُرآن 🌸امیدوارم 🌸نماز و روزه هاتون قبول باشه 🔴
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
*┄┅═﷽═┅* میانبر 🖇🖇هر روز ماه مبارک رمضان به نیت ظهور (عج) تلاوت قران داشته باشیم 🎬(جهت مشاهده ترتیل قاریان بین المللی و تندخوانی و ترجمه و متن قران ، لینک‌های آبی‌رنگ زیر را انتخاب نمایید) https://eitaa.com/delneshinha/20827 https://eitaa.com/delneshinha/20871 https://eitaa.com/delneshinha/20923 https://eitaa.com/delneshinha/20954 https://eitaa.com/delneshinha/20994 https://eitaa.com/delneshinha/21034 https://eitaa.com/delneshinha/21088 https://eitaa.com/delneshinha/21133 https://eitaa.com/delneshinha/21195 https://eitaa.com/delneshinha/21257 https://eitaa.com/delneshinha/21302 https://eitaa.com/delneshinha/13387 https://eitaa.com/delneshinha/21376 https://eitaa.com/delneshinha/21442 https://eitaa.com/delneshinha/21509 https://eitaa.com/delneshinha/21615 https://eitaa.com/delneshinha/21678 https://eitaa.com/delneshinha/21720 https://eitaa.com/delneshinha/21759 https://eitaa.com/delneshinha/21809 https://eitaa.com/delneshinha/21904 https://eitaa.com/delneshinha/21987 https://eitaa.com/delneshinha/22035 https://eitaa.com/delneshinha/22120 https://eitaa.com/delneshinha/22158 https://eitaa.com/delneshinha/22203 https://eitaa.com/delneshinha/22251 https://eitaa.com/delneshinha/22287 https://eitaa.com/delneshinha/22326 https://eitaa.com/delneshinha/22340 دعای ختم قران https://eitaa.com/delneshinha/22401 صوت ذکر https://eitaa.com/delneshinha/13648 📌با نشر لینکهای گذاشته شده در‌ گروه ها و کانالهاتون در ثواب نشر تلاوت قرانها شریک باشین 🌸برای تعجیل در امر فرج صلوات 🌸 @delneshinha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📋📋 ❇️ > 👈موارد کاربرد اذن الهى > ⬅️15. 🟣هر نوع فقط با اذن خداوند واقع مى‌شود ; چه شفاعت تکوینى که به‌معناى بودن اسباب و علل در رساندن رحمت الهى و نعمت‌هاى گوناگون به مسبّبات و معلولات و امور آن‌ها است: * .... ما من شفیع الّا من بعد اذنه ..... * (یونس ۳) ، 🟡و چه شفاعت که به معنای واسطه شدن بندگان مقرب الهی ، برای شدن گناهان انسان های مجرم در قیامت است : * یومئذ لا تنفع الشّفاعه الّا من اذن له الرحمن ..... * ( طه ۱۰۹ ) 🟣هم شوندگان به اذن خداوند دارند : * و لا تنفع الشّفاعه عنده الّا لمن اذن له ..... * ( سبا ۲۳) ، 🟡و هم کنندگان : * .... من ذا الّذی یشفع عنده الّا باذنه .... ( بقره ۲۵۵ ؛ یونس ۳ ؛ نجم ۲۶ ) 🟣گفته شده : به کسانی که مردم در نصیحت هایشان را می شنوند و می پذیرند ، در اجازه شفاعت داده خواهد شد و هر قدر آثار نیکی که در دنیا از به دیگران می رسد ، بیشتر باشد ، درجه شفاعت وی در آخرت نیز خواهد بود . 🟡در تفسیر آمده است : در ، هیچ کس شفاعت نمی کند ، مگر اینکه در آنجا به او اجازه داده شود ، جز اسلام صلی الله علیه و آله که پیش تر در دنیا به او اجازه داده شده است . 🟣 در آیه ۲۵۵ بقره به معنای و تخلیه نیز دانسته شده است . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۴۲ سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبِ أَكَّالُونَ لِلسُّحْتِ ۚ فَإِنْ جَاءُوكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ ۖ وَإِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ يَضُرُّوكَ شَيْئًا ۖ وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ ﴿٤٢﴾ آنان فوق العاده شِنوای دروغ اند [با آنکه می دانند دروغ است و] بسیار خورنده مال حرام؛ پس اگر نزد تو آمدند میان آنان [در آنچه تو را داور قرار دادند] داوری کن، یا [اگر نخواستی داوری کنی] از آنان روی برتاب. و اگر روی برتابی هرگز هیچ زیانی به تو نمی رسانند. و اگر میانشان داوری کردی به عدالت داوری کن؛ زیرا خدا عدالت پیشگان را دوست دارد. (۴۲) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٤٢) -در اين آيه بار ديگر قرآن تأكيد مى‌كند كه «آنها گوش شنوا براى شنيدن سخنان تو و تكذيب آن دارند» و يا گوش شنوايى براى شنيدن دروغهاى بزرگانشان دارند (سَمّاعُونَ لِلْكَذِبِ) . اين جمله به عنوان تأكيد و اثبات اين صفت زشت براى آنها تكرار شده است. علاوه بر اين «آنها زياد اموال حرام و ناحق و رشوه مى‌خورند » (أَكّالُونَ لِلسُّحْتِ) . سپس به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله اختيار مى‌دهد كه «هرگاه اين گونه اشخاص براى داورى به تو مراجعه كردند مى‌توانى در ميان آنها داورى به احكام اسلام كنى و مى‌توانى از آنها روى گردانى» (فَإِنْ جاؤُكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ) . و براى تقويت روح پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله اضافه مى‌كند: «اگر صلاح بود كه از آنها روى بگردانى هيچ زيانى نمى‌توانند به تو برسانند» (وَ إِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ يَضُرُّوكَ شَيْئاً) . «و اگر خواستى در ميان آنها داورى كنى حتما بايد اصول عدالت را رعايت نمايى، زيرا خداوند افراد دادگر و عدالت‌پيشه را دوست دارد» (وَ إِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 518 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۴۳ وَكَيْفَ يُحَكِّمُونَكَ وَعِنْدَهُمُ التَّوْرَاةُ فِيهَا حُكْمُ اللَّهِ ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ ۚ وَمَا أُولَٰئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ ﴿٤٣﴾ چگونه تو را داور قرار می دهند در حالی که تورات که در آن حکم خداست نزد آنان است؟ سپس بعد از آنکه میانشان با حکمی که مطابق حکم تورات است داوری کردی روی برمی تابند، و [این روی برتافتن نشانه این است که] آنان [به تورات هم] ایمان ندارند. (۴۳) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٤٣) -اين آيه بحث در بارۀ يهود را در مورد داورى خواستن از پيامبر صلّى اللّه عليه و آله كه در آيۀ قبل آمده بود تعقيب مى‌كند و از روى تعجب مى‌گويد: «چگونه اينها تو را به داورى مى‌طلبند در حالى كه تورات نزد آنهاست و حكم خدا در آن آمده است و به آن ايمان دارند» ! (وَ كَيْفَ يُحَكِّمُونَكَ وَ عِنْدَهُمُ التَّوْراةُ فِيها حُكْمُ اللّهِ) . بايد دانست كه حكم مزبور يعنى (حكم سنگسار كردن زن و مردى كه زناى محصنه كرده‌اند) در تورات كنونى در فصل بيست و دوم از سفر تثنيه آمده است. عجب اين كه «بعد از انتخاب تو براى داورى، حكم تو را كه موافق حكم تورات است چون بر خلاف ميل آنهاست نمى‌پذيرند» (ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ) . «حقيقت اين است كه آنها اصولا ايمان ندارند» و گر نه با احكام خدا چنين بازى نمى‌كردند» (وَ ما أُولئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 518 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 سَمَّاعُونَ لِلْكَذِبَ أَكَّالونَ لِلسُّحْتِ فَإِن جَآءُوكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ وَإِن تُعْرِضْ عَنْهمْ فَلَن يَضُرُّوكَ شَيْئاً وَإِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُم بِالقِْسْطِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ (۴۲) و َكَيْفَ يُحَكِّمُونَكَ وَعِنْدَهُمُ التَّوْرَاةُ فِيهَا حُكْمُ اللَّهِ ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِنْ بَعْدِ ذَٰلِكَ ۚ وَمَآ أُولَٰٓئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ (۴۳) 🍀 ترجمه: آنان براى دروغ سازى به دقّت گوش مى دهند و همواره مال حرام مى خورند، پس اگر (براى داورى) نزد تو آمدند، یا میانشان داورى كن یا از آنان روى بگردان. و اگر از آنان روى بگردانى پس هرگز هیچ زیانى به تو نخواهند رساند. و اگر داورى كنى، پس میانشان به عدالت قضاوت كن، همانا خداوند عدالت پیشگان را دوست دارد. (۴۲) و چگونه تو را داور قرار می ‌دهند در حالی كه تورات كه در آن حكم خداست نزد آنان است؟ سپس بعد از آن روی بر می گردانند و آنان‌ مؤمن نیستند (۴۳) 🌷 : کسانی که به دقت گوش می دهند 🌷 : دروغ 🌷 : بسیار می خورند 🌷 : مال حرام 🌷 : روی برگردان 🌷 : عدالت پیشگان 🌷 : بر می گردانند 🌹‌ موضوع این آیات در ادامه آیه قبلی می باشد. در اين آيه بار ديگر تأكيد مى ‌كند كه یهود گوش شنوا براى شنيدن سخنان تو ای پیامبر و تكذيب آن دارند و يا گوش شنوايى براى شنيدن دروغ هاى بزرگانشان دارند «سَمّاعُونَ لِلْكَذِبِ: آنان برای دروغ سازی به دقت گوش می دهند.» اين جمله به عنوان تأكيد و اثبات اين صفت زشت براى آنها تكرار شده است. علاوه بر اين « أَكّالُونَ لِلسُّحْتِ: همواره مال حرام می خورند » طبق روایات ، منظور از رشوه و هدایایی است که برای انجام کاری داده شود و در لغت کار حرامی است که مایه ی ننگ صاحبش شود. 🌹 سپس به «صلّى اللّه عليه و آله» اختيار مى ‌دهد كه هرگاه اين گونه اشخاص براى داورى به تو مراجعه كردند مى‌توانى در ميان آنها داورى به احكام كنى و مى‌توانى از آنها روى گردانى که قرآن می فرماید: « فَإِنْ جآءُوكَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ أَوْ أَعْرِضْ عَنْهُمْ: پس اگر برای داوری نزد تو آمدند، یا‌ میانشان داوری کن یا از آنان روی بگردان » و براى تقويت روح «صلّى اللّه عليه و آله» اضافه مى ‌كند: « وَ إِنْ تُعْرِضْ عَنْهُمْ فَلَنْ يَضُرُّوكَ شَيْئاً: و‌اگر از آنان روی بگردانی پس هرگز هیچ زیانی به تو نخواهند رساند. » سپس به پیامبر می فرماید: « وَ إِنْ حَكَمْتَ فَاحْكُمْ بَيْنَهُمْ بِالْقِسْطِ إِنَّ اللّهَ يُحِبُّ الْمُقْسِطِينَ : و اگر داوری کنی ، پس میانشان به عدالت قضاوت کن، همانا خداوند عدالت پیشگان را دوست می دارد. 🌹 دلیل مراجعه به پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم ، پیدا کردن راهی برای تخفیف مجازات در قضاوت ها بود و آنان با اینکه به دسترسی داشتند و پاسخگوی نیازهای آنان بود ولی دنبال قانون ساده تری می گشتند. «وَ كَيْفَ يُحَكِّمُونَكَ وَ عِنْدَهُمُ التَّوْراةُ فِيها حُكْمُ اللّهِ: و چگونه تو را داور قرار می دهند در حالی که تورات که در آن حکم خداست نزد آنان است؟ » عجب اين كه بعد از انتخاب پیامبر براى داورى، حكم پیامبر را كه مانند حكم تورات است چون بر خلاف ميل آنهاست نمى‌پذيرند « ثُمَّ يَتَوَلَّوْنَ مِنْ بَعْدِ ذلِكَ: سپس بعد از آن روی بر می گردانند. حقيقت اين است كه آنها اصولاً ندارند « وَ ما أُولئِكَ بِالْمُؤْمِنِينَ: و آنان مؤمن نیستند» 🔹 پيام های آیات ۴۲و۴۳ سوره مائده ✅ صلى الله علیه و آله غیر از مسئولیّت نبوّت، مسئولیّت حكومت نیز داشت. ✅ ، در امر حكومت و داورى، از طرف خداوند اختیاراتى دارند كه طبق صلاح دید عمل كنند. ✅ اگر حاكم اسلامى براى داورى بین كشورهاى غیر اسلامى انتخاب شد، باید ، جرأت و صراحت را كاملاً مراعات كند. ✅ مسایل نژادى، منطقه اى، تعصب هاى گروهى، تمایلات شخصى و تهدیدها نباید در قضاوت ها تأثیر بگذارد. ✅ همه ی تحریف نشده است. ✅ علامت ، تسلیم بودن در برابر قانون است. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘ ﴿وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا ..﴾ ☘ [ : ١٢٤ ] "و کسی که از یاد من روی گردان شود، پس بی گمان زندگانی ( سخت و) تنگی خواهد داشت ❃ •┈┈••••✾•🌿🌺🌿•✾•••┈┈• کانال 👇 @Targomeh