فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🍒 قرآن کریم 🍒
بسیار زیبا گوش کنید
عبدالباسط
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#تلاوت_قرآن
🎞 تلاوتی ملکوتی از استاد عبدالباســــــــــط سوره مبارکه #ابراهیم آیه ۳۷
┅═✼✿✵📖✵✿✼═
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📘#دائره_المعارف_قرآن_کریم📘
🌺#ابرا>
👈#متعلق_ابرا
⚖« #دَین » بهطور مسلّم مىتواند متعلّق ابراء قرار گیرد؛ همانگونه که مىتواند متعلّق #هبه باشد و همچنین « عین خارجى » به طور قطع مورد #ابراء قرار نمىگیرد ؛ ولى مىتواند متعلّق #هبه باشد.
🔸حقوق غیر قابل #اسقاط ، مانند حقّ رجوع در هبه نمیتوانند متعلق ابراء باشند ؛ اما #حقوق قابل اسقاط مثل حقّ شفعه ، حقّ قصاص و حقّ دیه ، بنابر اسقاط بودن ابراء ، #متعلق آن قرار می گیرند .
⚖ابراء موضوع #آثار و احکام فراوان است که در بسیاری از ابواب فقه به ویژه بابت #دَین نکاح و طلاق خلع و مبارات ، کفالت ، ضمان ، ارث و #وصیت می تواند مطرح باشد ؛
🔸به طور مثال ، # انفساخ عقد کفالت پس از ابرا ذمه بدهکار به وسیله مکفول له ( طلبکار) ، منع رجوع ضامن به مضمون عنه ( بدهکار ) در صورت ابراء ضامن از سوی مضمون له (طلبکار) .
ادامه دارد .........
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#مائده آیه ۵۱
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَالنَّصَارَىٰ أَوْلِيَاءَ ۘ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَاءُ بَعْضٍ ۚ وَمَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ ۗ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ ﴿٥١﴾
ای اهل ایمان! یهود و نصاری را سرپرستان و دوستان خود مگیرید، آنان سرپرستان و دوستان یکدیگرند [و تنها به روابط میان خود وفا دارند]. و هر کس از شما، یهود و نصاری را سرپرست و دوست خود گیرد از زمره آنان است؛ بی تردید خدا گروه ستمکار را هدایت نمی کند. (۵۱)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٥١)
شأن نزول:
در مورد نزول اين آيه و دو آيۀ بعد نقل كردهاند كه: بعد از جنگ بدر، عبادة بن صامت خزرجى خدمت پيامبر رسيد و گفت: من هم پيمانانى از يهود دارم كه از نظر عدد زياد و از نظر قدرت نيرومندند، اكنون كه آنها ما را تهديد به جنگ مىكنند و حساب مسلمانان از غير مسلمانان جدا شده است من از دوستى و هم پيمانى با آنان برائت مىجويم، هم پيمان من تنها خدا و پيامبر اوست.
عبد اللّه بن أبى گفت: ولى من از هم پيمانى با يهود برائت نمىجويم، زيرا از حوادث مشكل مىترسم و به آنها نيازمندم.
پيامبر صلّى اللّه عليه و آله به او فرمود: آنچه در مورد دوستى با يهود بر عباده مىترسيديم، بر تو نيز مىترسم (و خطر اين دوستى و هم پيمانى براى تو از او بيشتر است) عبد اللّه گفت: چون چنين است من هم مىپذيرم و با آنها قطع رابطه مىكنم، آيه نازل شد و مسلمانان را از هم پيمانى با يهود و نصارى بر حذر داشت.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 523
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
تفسير:
قرآن، مسلمانان را از همكارى با يهود و نصارى بشدت برحذر مىدارد، نخست مىگويد: «اى كسانى كه ايمان آوردهايد، يهود و نصارى را تكيه گاه و هم پيمان خود قرار ندهيد» (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى أَوْلِياءَ) . يعنى ايمان به خدا ايجاب مىكند كه به خاطر جلب منافع مادى با آنها همكارى نكنيد. سپس با يك جملۀ كوتاه، دليل اين نهى را بيان كرده، مىگويد: «هر يك از آن دو طايفه، دوست و همپيمان هممسلكان خود هستند» (بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ) .
يعنى، تا زمانى كه منافع خودشان و دوستانشان مطرح است، هرگز به شما نمىپردازند. روى اين جهت، «هر كس از شما طرح دوستى و پيمان با آنها بريزد، از نظر تقسيم بندى اجتماعى و مذهبى جزء آنها محسوب خواهد شد» (وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ) .
و شك نيست كه «خداوند چنين افراد ستمگرى را كه به خود و برادران و خواهران مسلمان خود خيانت كرده و بر دشمنانشان تكيه مىكنند، هدايت نخواهد كرد» (إِنَّ اللّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظّالِمِينَ) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 524
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قران #جلسه_680
🌹 #آیه_۵۱ #سوره_مائده
🌸 یا أيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ و َالنَّصارا أَوْلِيَآءَ بَعْضُهُمْ أَوْلِيَآءُ بَعْضٍ وَمَن يَتَوَلَّهُم مِّنكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ إِنَّ اللَّهَ لَايَهْدِى الْقَوْمَ الظَّالمِينَ
🍀 ترجمه: اى كسانى كه ایمان آورده اید؟ یهود و نصارا را سرپرستان و دوستان خود نگیرید، بعضى از آنان سرپرست و دوست بعضی دیگرند و هر كسی از شما كه آنان را ولىّ خود قرار دهد پس قطعاً از آنان است. همانا خداوند، قوم ستمکاران را هدایت نمى كند.
🌷 #لا_تتخذوا: انتخاب نکنید
🌷 #أولیآء: سرپرستان، دوستان
🌷 #لا_یهدی: هدایت نمی کند
🔴 #شأن_نزول: در مورد نزول اين آيه و دو آيه بعد نقل كرده اند كه: بعد از جنگ بدر، «عبادة بن صامت خزرجى» خدمت #پيامبر رسيد و گفت: من هم پيمانانى از يهود دارم كه از نظر عدد زياد و از نظر قدرت نيرومندند، اكنون كه آنها ما را تهديد به جنگ مى كنند و حساب مسلمانان از غير مسلمانان جدا شده است من از دوستى و هم پيمانى با آنان برائت مى جويم، هم پيمان من تنها خدا و پيامبر اوست. «عبد اللّه بن أبى» گفت: ولى من از هم پيمانى با #يهود برائت نمى جويم، زيرا از حوادث مشكل مى ترسم و به آنها نيازمندم. پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» به او فرمود: آنچه در مورد دوستى با يهود بر عباده مى ترسيديم، بر تو نيز مى ترسم (و خطر اين دوستى و هم پيمانى براى تو از او بيشتر است) عبداللّه گفت: چون چنين است من هم مى پذيرم و با آنها قطع رابطه مى كنم، آيه نازل شد و مسلمانان را از هم پيمانى با يهود و نصارا بر حذر داشت.
🌸 یهود و نصارا بارها مسلمانان را تهدید به جنگ می کردند و علیه مسلمانان توطئه می کردند، #قرآن، مسلمانان را از همكارى با يهود و نصارا به شدّت برحذر مى دارد، نخست مى فرماید: «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا الْيَهُودَ وَ النَّصارى أَوْلِياءَ: ای کسانی که ایمان آورده اید، #یهود و #نصارا را سرپرستان و دوستان خود نگیرید» يعنى ايمان به خدا ايجاب مى كند كه به خاطر جلب منافع مادّى با آنها همكارى نکند. سپس با يک جمله دليل اين نهى را بيان كرده، مى فرماید: «بَعْضُهُمْ أَوْلِياءُ بَعْضٍ: بعضی از آنان سرپرست و دوست بعضی یکدیگرند» هر یک از این دو طایفه یهود و نصارا بعضی از آنها با هم دوست و هم پیمان هستند.
🌸 تا زمانى كه منافع خودشان و دوستانشان مطرح است با هم متحدند و بر علیه شما مسلمانان هستند به این جهت هر كسی از مسلمانان طرح دوستى و پيمان و همکاری با آنها بريزد، از نظر تقسيم بندى اجتماعى و مذهبى جزء آنها محسوب خواهد شد که می فرماید: «وَ مَنْ يَتَوَلَّهُمْ مِنْكُمْ فَإِنَّهُ مِنْهُمْ: و هر کسی از شما که آنان را ولی خود قرار دهد پس قطعا از آنان است» و شکی نيست كه #خداوند چنين افراد ستمگرى را كه به خود و برادران و خواهران مسلمان خود خيانت كرده و بر دشمنانشان تكيّه مى كنند، هدايت نخواهد كرد زیرا «إِنَّ اللّهَ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظّالِمِينَ : همانا خداوند قوم ستمکار را هدایت نمی کند»
🔹 پيام های آیه ۵۱ سوره مائده 🔹
✅ #خداوند از بندگان مؤمنش، انتظارات خاصّى دارد.
✅ وقتى یارى گرفتن از كافران مورد نهى #قرآن است، قطعاً در روابط و سیاست خارجى، پذیرش ولایت وسلطه اهل كتاب وكفّار ممنوع است.
✅ با وجود اختلافات شدید میان یهود و نصارا، پیوندشان به خاطر نابودى #اسلام است.
✅ آن دولت هاى #اسلامى كه ولایت و سلطه كافران را پذیرفته اند، از كافران محسوب مى شوند. دوستى با هر گروهی، انسان را جزو آنان مى سازد.
✅ نتیجه ى پذیرش #ولایت كافران، قطع ولایت خداست.
✅ تكیه بر كافران، #ظلم است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
❇ دوازدهم اردیبهشت در تقویم ما ایرانیان، روز معلم نامگذاری شده است، روزی برای فردی که با ذوق و هنر و توانمندیاش در نخستین آیات قرآن که بر قلب پیامبر اکرم (ص) نازل شد:
اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم. (علق: ۱ـ ۵)
در این آیات خداوند، خود را معلم میخواند و جالب اینکه معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیدهترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است. نقش کلیدی معلمان به عنوان مجریان آموزش عمومی و الگوهای اولیه دانش آموزان بسیار مهم جلوه میکند ؛ چرا که معلمان جامعه، انسان سازان نسل بعدیاند، لذا نقش آنان به گفته حضرت امام خمینی (ره) همچون نقش انبیا است برای مردم.
پهنهای از بهشت و صدها اردیبهشت دیگر، در انتظارت
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
🎙قاری
🔸 استاد مصطفی اسماعیل
#تلاوت_سوره
🔸فاطر آیه ۳۳ و ۳۴🔸
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ وَ إِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ ءَايَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَاناً وَ عَلَى رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ(انفال/۲)
🔹مؤمنان، تنها كسانى هستند كه هرگاه نام خدا برده شود، دلهایشان (از عظمت او) لرزان شود و هرگاه آیات خدا بر آنان تلاوت شود، ایمانشان را مىافزاید و تنها بر پروردگارشان توكّل مىكنند.
🔸خداوند در این آیه مىفرماید: «اذا ذُكِر اللّه وَجلَت قلوبهم»، یاد خداوند دلهاى مؤمنان را مضطرب مىكند، ولى در جاى دیگر مىفرماید: «ألا بذكر اللّه تَطمئنّ القلوب»(رعد/۲۸)، با یاد خداوند دلها آرام مىگیرد. این دو آیه با هم منافاتى ندارد، زیرا در یک جا ترس از عظمت خداوند است و در جاى دیگر اطمینان به خداوند است.
🔸چنانكه در آیهاى دیگر مىخوانیم: «اللّه نَزّل احسن الحدیث كتاباً متشابهاً تَقشَعِرّ منه جلود الّذین یَخشون ربّهم ثمّ تلین جلودهم و قلوبهم الى ذكر اللّه»(زمر/۲۳)؛ كسانى كه از خداوند خشیت دارند با خواندن و شنیدن قرآن پوست بدنشان مىلرزد و پس از مدّتى آرام شده و دلهایشان نرم مىشود. آرى، یاد قهر و عقاب الهى دل مؤمن را مىلرزاند و با یاد لطف و مهر الهى، دلش آرام مىگیرد.
🔸«وَجل»، به حالت اضطراب و خوف و ترس انسان گفته مىشود كه گاهى به خاطر درک مسئولیّتها و احتمال عدم انجام وظایف است و گاهى به خاطر درک عظمت مقام و هیبت الهى است. لذا در قرآن مىخوانیم: «انّما یَخشَى اللّه من عباده العلماء»(فاطر/۲۸)؛ تنها بندگان عالم و آگاه، از خداوند خشیت دارند.
❇️ از پيامهای آیه
▫️آنكه با شنیدن نداى اذان و آیات الهى بىتفاوت باشد، باید در كمال ایمان خود شک كند. «انّما المؤمنون اذا ذُكر اللّه وَجِلَت»
▫️ذكر نام خدا از سوى هركس باشد، در مؤمن اثر مىگذارد. «اذا ذُكر اللّه وَجِلَت»
▫️ایمان، با عشق و خشیت درونى همراه است. «المؤمنون... وَجِلت قلوبهم»
▫️ایمان، مراتب و درجاتى دارد و قابل كاهش و افزایش است. «زادتهم ایماناً»
▫️ترسى كه ریشه در جهل داشته باشد بد است، ولى ترسى كه از معرفت سرچشمه بگیرد، پسندیده است. «المؤمنون ... وجلت»
▫️هر آیهى قرآن، حجّت و دلیل و نورى است كه مىتواند بر ایمان بیفزاید. «اذا تلیت... زادتهم ایماناً»
▫️مؤمن، میان بیم و امید است. «المؤمنون، وجلت قلوبهم، یتوكّلون»
▫️كسى كه تنها خداوند را ربّ خود مىداند، تنها به او توكّل مىكند. «على ربّهم یتوكّلون»
▫️نشانهى ایمان آن است كه ابتدا دل مؤمن با یاد خدا خشیت پیدا مىكند، «وَجِلَت قلوبُهم»، سپس با تلاوت و یادآورى آیات الهى، بر ایمانش افزوده مىشود، «زادتهم ایماناً» و توكّل بر خدا نمودهاند، «یتوكّلون»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📝# قرآن با چهارده روایت📝
فَخَلَفَ مِنْ بَعْدِهِمْ خَلْفٌ أَضاعُوا الصَّلاةَ وَ اتَّبَعُوا الشَّهَواتِ فَسَوْفَ يَلْقَوْنَ غَيًّا «59مریم»
آنگاه پس از آنان، جانشينان بد و ناشايستهاى آمدند كه نماز را ضايع كردند و هوسها را پيروى كردند. پس به زودى (كيفر) گمراهى خود را خواهند ديد.
🌕ضايع كردن نماز، غير از نخواندن و ترك آن است. كسى كه نماز مىخواند، ولى بدون رعايت شرايط آن يا با تأخير، چنين كسى نماز را ضايع كرده و آن را سبك شمرده است.
#نکوهش_تجمل_گرایی
🔵 از امام علی علیه السلام روایت شده است : #پیرو_شهوات ، کسی است که ساختمان محکم او اشرافی است و مرکبی را سوار شود که چشم های مردم را خیره کند ولباس انگشت نما بپوشد ۰
المیزان ج۱۴ ص ۸۰
🔴 البته باید توجه داشت این حدیث ، مصداق روشنی از آیه را نشان می دهد ومفهوم آن را محدود نمی کند ۰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥📚🎆
#قصه_های_قرآنی 📖
#حضرت_محمد(ص)
#قسمت_شصت_پنجم
🦋ماجراى مُباهله🦋
📖در آيه 61 آل عمران مىخوانيم:
🌱فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَ أَبْنَاءكُمْ وَ نِسَاءنَا وَ نِسَاءكُمْ وَ أَنفُسَنَا و أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةُ اللّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ؛
🍁هرگاه بعد از علم و دانشى كه (در باره مسيح) به تو رسيده، (باز) كسانى با تو به محاجّه و ستيز برخيزند، به آنها بگو: بياييد ما فرزندان خود را دعوت كنيم، شما هم فرزندان خود را دعوت كنيد، ما زنان خويش را دعوت نماييم، شما هم زنان خود را، ما از نفوس خود دعوت كنيم، شما نيز از نفوس خود، آنگاه مباهله كنيم و لعن خدا را بر دروغگويان قرار دهيم.
معنى مباهله
🌻واژه مباهله در اصل از بَهل گرفته شده و به معنى رها كردن و برداشتن قيد و بند از چيزى است، از اين رو هنگامى كه حيوانى را به حال خود واگذارند و پستان آن را در كيسه قرار ندهند تا نوزادش بتواند به آزادى شير بنوشد، به آن باهَلَ مىگويند.
🌱و اگر آن را گاهى به معنى هلاكت و لعن و دورى از خدا گرفتهاند نيز به خاطر اين است كه رها كردن و واگذارى كردن بنده به حال خود، اين نتايج را به دنبال مىآورد.
🍁و از نظر مفهوم متداول كه از آيه فوق گرفته شده به معنى نفرين كردن دو نفر به يكديگر است، به اين ترتيب كه افرادى كه با هم درباره مسأله مهم مذهبى گفتگو دارند در يكجا جمع شوند و به درگاه خدا ابتهال و تضرع كنند و از او بخواهند كه دروغگو را رسوا و مجازات كند.
ادامه داستان در پیام بعدی……
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
ادامه داستان👇
داستان مباهله
🍁سال دهم هجرت بود، پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم قبلاً نامهاى به اُسقف نجران (روحانى بزرگ مسيحيان به نام ابوحارثه) نوشته بود، و او و مردم مسيحى نجران را به اسلام دعوت كرده بود.
🌱نجران با هفتاد دهكده تابع خود، در نقطه مرزى بين حجاز و يمن قرار داشت، و ساكنان آن مسيحى بودند. اسقف نامه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم را با دقت خواند، و در جلسه شورايى خود مطرح كرد، يكى از افراد برجسته شورا به نام شرحبيل كه فردى انديشمند و و كاردان بود، گفت: من در امور مذهبى، تخصص ندارم، ولى ما مكرر از پيشوايان مذهبى خود شنيدهايم كه روزى مقام نبوت از نسل اسحاق عليهالسلام به نسل اسماعيل عليهالسلام منتقل مىشود، محمد صلى الله عليه و آله و سلم كه از نسل اسماعيل عليهالسلام است، بعيد نيست همان پيامبر موعود باشد بايد به تحقيق پرداخت.
🍁شورا در نظر دارد كه جمعى فهيم و كاردان به مدينه مسافرت كنند، و از نزديك دلايل محمد صلى الله عليه و آله و سلم را بشنوند و مورد بررسى قرار دهند. با اين نظريه موافقت شد، شصت نفر از ارزندهترين و داناترين مردم نجران كه در رأس آنها سه نفر از پيشوايان مذهبيشان قرار داشتند، به صورت هيئتى به سوى مدينه حركت نمودند، آن سه نفر عبارت بودند از:
1 - ابو حارثه، اسقف اعظم نجران، نماينده رسمى كليساهاى روم در حجاز.
2 - عبدالمسيح رئيس هيئت نمايندگى، كه به عقل و درايت معروف بود.
3 - اَيهَم يكى از شخصيتهاى محترم و كهنسال مسيحى.
🌱هيئت وارد مدينه شدند و به محضر رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم رسيدند، و بحث و بررسى آغاز شد و ادامه يافت، سرانجام نمايندگان نجران به پيامبر گفتند: گفتگوهاى شما ما را قانع نمىكند، راه اين است كه در وقت معين و در نقطه معينى با يكديگر مباهله كنيم، و بر دروغگو نفرين بفرستيم، و از خدا بخواهيم دروغگو را هلاك كند.
ئت نجران از مباهله منصرف شد و حاضر شدند هر سال جزيه (ماليات ساليانه) بپردازند، و در برابر آن، حكومت اسلامى از جان و مال آنها دفاع كند.
🍁ماجراى مباهله علاوه بر اين كه دلالت بر حقانيت اسلام و شكست هيئت بلندپايه مسيحيان دارد، نشانگر عظمت مقام على عليهالسلام و فاطمه عليهاالسلام و حسن و حسين عليهماالسلام است، چرا كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم از ميان آن همه مسلمانان تنها اينها را به صحنه مباهله آورد. و با تطبيق به آيه مباهله، حضرت على عليهالسلام به عنوان جان پيامبر و حسن و حسين عليهماالسلام به عنوان پسران پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم معرفى شدهاند.
🌱با توجه به اين كه به اجماع مفسران شيعه و سنى، منظور از اَبنائَنا (پسران ما) حسن و حسين عليهماالسلام است، و منظور از نِساءَنَا (زنان ما) حضرت زهرا عليهاالسلام است و منظور از اَنفُسَنا (از نفوس خود ما) حضرت على عليهالسلام است
🍁مطابق بعضى از اخبار، پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم هنگام حركت به محل مباهله، دست حسن و حسين عليهماالسلام را گرفته بود، و على عليهالسلام پيش روى پيامبر و فاطمه عليهاالسلام پشت سر آن حضرت، حركت مىكردند.
🌱نيز روايت شده: پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: اگر هيئت نجران، حاضر به مباهله ميشدند، همه آنها به صورت خوك و ميمون مسخ مىگرديدند.
🍁هنگامى كه هيئت نجران از مدينه خارج شدند، پس از اندكى پيمودن راه عاقِب و سيد به مدينه نزد پيامبر بازگشتند، هدايايى را به آن حضرت اهدا نموده و هر دو قبول اسلام كردند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#اسرار
#توحید
ما آدما وقتی چیزی رو میشنویم گاهی میگیم
شنیدم
و گاهی ابزارو واسطه ی شنیدنو میاریم
میگیم
با دوتا گوشای خودم شنیدم
تعابیر قرآنم همینطوره
گاهی کار رو به ذات مقدس نسبت میده
وَمَا خَلَقْتُ (نیافریدم) الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِيَعْبُدُونِ
📜(ذاریات56)
گاهی دیگرانی واسطه های کار رو هم در نظر میگیره
وَلَقَدْ خَلَقْنَا (خلق کردیم) الْإِنسَانَ 📜 (ق 16)
✅فرقی نداره در هر صورت کار رو خدا انجام داده و به خواست او بوده
👈تا حالا شده چشمای شما به سمتی و چیزی نگاه کنن که شما نخواستید.
چشمان ما مثل ملائکه هستن برای خدا
✍کمی بیشتر رو این فکر کنید لطفا
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
خدای متعال هم پنج مورد از خصوصیات اخلاقی رسول الله رو تو قرآن میاره
1⃣رحمة للعالمین👈 انبیا 107
2⃣صاحب خلقیات عظیم 👈4 قلم
3⃣دلسوز بر مومنین و مهربان👈 توبه 128
4⃣خوش قلب (رقیق القلب)👈 ال عمران159
5⃣خوش باور (طبق مصلحت) 👈توبه 61
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
تجزیه و ترکیب قرآن کریم
آموزش تصویری با بیان شیوا و روان
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📝دسته گلی از بوستان هدایت📝
يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ إِنَّكَ كادِحٌ إِلى رَبِّكَ كَدْحاً فَمُلاقِيهِ(6 انشقاق)
هان اى انسان! تو به سوى پروردگارت تلاش بسيارى دارى و سرانجام به لقاى او خواهى رسيد
✔️انسان به سوى پروردگارش پيش مىرود ولى رفتنى همراه با رنج و تعب كه گويا به خود آسيب و خدشه وارد مىكند.
✔️انسان در مسير حركت به سوى خدا، با مشكلات بىشمارى روبروست.
🔴در حدیث پرمعنایی از امام سجاد علیه السلام می خوانیم
راحت وآسایش دردنیا وبرای اهل دنیا وجود ندارد
راحت و آسایش فقط برای بهشت واهل بهشت آفریده شده
رنج وتعب در دنیا آفریده شده و برای اهل دنیا (به همین دلیل ) هیچ کس پیمانه ای از آن بدست نمی آورد مگر آنکه دوبرابر حرص نصیبش می گردد وکسانی که از دنیا دارند فقیرترند ؛ زیرا در حفظ اموال خویش محتاج دیگران و (برای حفظ آن)به تمام اسباب دنیوی نیازمندند۰ بنابراین درثروت دنیا راحتی وجود ندارد۰
🌕 سپس امام در ذیل این حدیث فرمودند
هرگز دوستان خدا در دنیا ؛ به خاطر دنیا رنج وتعب نمی کشند ؛ بلکه رنج وتعب آنها دردنیا برای آخرت است
📌یک توشه برای ما ماه مبارک رمضان است که راه را با آن بهتر طی کنیم برای رسیدن به خدا
خدا می خواهد اصلِ انسان ارتقا یابد
این سیر در برزخ هم هست ولی بدون مرکب بدن
بدنی که نزدیکترین همراه در دنیا ، برای انسان است
👈ولی بالاخره این بدن از ما جدا می شود و روح ما اگر تربیت الهی شود ارتقا می یابد
بنابراین باید بر جادبه های دنیا غلبه پیدا کرد
📚تفسیر نمونه ج ۲۶ ص ۳۰۰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📘#دائره_المعارف_قرآن_کریم📘
🌺#ابرا>
👈#ماهیت_ابرا
⚖مشهور نزد #فقیهان شیعه و سنّى این است که ابراء، حق خالص ابراء کننده است و به #تنفیذ ابراء شونده نیازى ندارد؛
بنابراین از #ایقاعات است چون
👌 اولاً ابراء اسقاط است، نه #تملیک
و #اسقاط قبول لازم ندارد؛
👌 ثانیا در قرآن به * #عفو و #تصدّق * از آن تعبیر شده است :
* ..... الّا ان یعفون او یعفوا الّذی بیده عقده النّکاح * * ..... و ان تصدّقوا خیر لکم * ( بقره ۲۳۷ و ۲۸۰ )
و در #عفو و #صدقه ، حضور و قبول شخصی که مورد صدقه و عفو قرار می گیرد ، #لازم نیست ؛
👌ثالثا #ابراء بر موردی که قبول در کار نباشد نیز #صادق است؛
👌رابعا روایات بسیاری بر #درستی ابراء ذمّه میّت دلالت میکند و قبول در مورد #میّت معنا ندارد .
🔸برخی حتی با #ردّ ابراء از طرف بریء شونده آن را قابل #تحقق دانسته اند .
⚖ #عقد بودن ابراء به فقه القران غنیه و سرائر نسبت داده شده است که در نتیجه ، #قبول لازم دارد ، چون ابراء نوعی منت از ناحیه طلبکار است و بدون جلب #رضایت و قبول مدیون ، نمی تواند او را زیر بار منت قرار دهد .
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh