eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۵۱ وَأَنْذِرْ بِهِ الَّذِينَ يَخَافُونَ أَنْ يُحْشَرُوا إِلَىٰ رَبِّهِمْ ۙ لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ وَلَا شَفِيعٌ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ﴿٥١﴾ و به وسیله این قرآن کسانی را که از محشور شدن به سوی پروردگارشان می ترسند، هشدار ده که آنان را [در آن روز هول انگیز] جز خدا سرپرست و شفیعی نخواهد بود؛ باشد که بپرهیزند. (۵۱) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٥١) -در پايان آيۀ قبل فرمود كه نابينا و بينا يكسان نيستند، و به دنبال آن در اين آيه به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور مى‌دهد «به وسيلۀ قرآن كسانى را انذار و بيدار كن كه از روز رستاخيز بيم دارند» (وَ أَنْذِرْ بِهِ الَّذِينَ يَخافُونَ أَنْ يُحْشَرُوا إِلى رَبِّهِمْ) . يعنى كسانى كه تا اين اندازه چشم قلب آنها گشوده است كه احتمال مى‌دهند حساب و كتابى در كار باشد، در پرتو اين احتمال، و ترس از مسؤوليت، آمادگى براى پذيرش حق يافته‌اند. سپس مى‌گويد: اين گونه افراد بيدار دل از آن روز مى‌ترسند كه «جز خدا پناهگاه و شفاعت كننده‌اى وجود ندارد» (لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفِيعٌ) . آرى! اين گونه افراد را انذار كن و دعوت به سوى حق بنما «زيرا اميد تقوا و پرهيزكارى در بارۀ آنها هست» (لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 598 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَأَنْذِرْ بِهِ الَّذِينَ يَخَافُونَ أَنْ يُحْشَرُوٓا إِلَىٰ رَبِّهِمْ ۙ لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ وَلَا شَفِيعٌ لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ 🍀 ترجمه: و به وسیله آن [قرآن] كسانی كه از محشور شدن به سوی پروردگارشان می ‌ترسند، هشدار ده كه آنان را به غیر از خدا یاور و شفیعی نخواهد بود؛ شاید که تقوا پیشه کنند. 🌷 : هشدار ده 🌷 : می ترسند 🌷 : جمع می شوند 🌷 : پروردگارشان 🌷 : برای آنها نیست 🌷 : به غیر از او 🌷 : یاور 🌷 : شفاعت کننده 🌷 : شاید که تقوا پیشه کنند 🔴 این آیه همانند سایر آیات سوره أنعام در نازل شده است. این آیه در شأن موالی و فقرای عرب امثال عمار یاسر و ابوذر غفاری و مقداد اسود و صهیب و بلال و خباب و سالم و مهجع و نمرة بن قاسط و عامر بن فهیرة و ابن مسعود نازل گردیده است که به پیامبر خود می فرماید اینان را به قرآن و وحی که به تو فرستادیم هشدار ده و آگاه ساز. 🌸 در اين آيه به «صلّى اللّه عليه و آله و سلم» دستور مى ‌دهد «وَ أَنْذِرْ بِهِ الَّذِينَ يَخافُونَ أَنْ يُحْشَرُوا إِلى رَبِّهِمْ: و به وسیله آن [قرآن] کسانی که از محشور شدن به سوی پروردگارشان می ترسند، هشدار ده» يعنى كسانى كه تا اين اندازه چشم قلب آنها گشوده است كه احتمال مى ‌دهند حساب و كتابى در كار باشد، در پرتو اين احتمال، و ترس از مسئوليّت، آمادگى براى پذيرش حقّ يافته ‌اند. 🌸 اين گونه افراد بيدار دل از آن روز قیامت مى ‌ترسند كه غیر از پناهگاه و شفاعت كننده‌ اى وجود ندارد «لَيْسَ لَهُمْ مِنْ دُونِهِ وَلِيٌّ وَ لا شَفِيعٌ: آنان را به غیر از خدا یاور و شفیعی نخواهد بود» «لَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ: شاید که تقوا پیشه کنند» یعنی با پرهیز از گناهان و پرهیز از مخالفت با خدا ، خدا را برای خود حفظ کنید. 🔹 پیام های آیه ۵۱ سوره أنعام 🔹 ✅ آمادگی افراد، شرط تأثیر گذاری هدایت پیامبران است. ✅ اعتقاد به معاد، کلید تقواست. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / (بخش اول) ✅ يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ يَخَافُونَ يَوْماً كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً. وَ يُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَى حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَأَسِيراً. إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَآءً وَ لَا شُكُوراً. إِنَّا نَخَافُ مِن رَّبِّنَا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً (انسان/۷-۱۰) 🔹آنان به نذر وفا مى‌كنند و از روزى كه شرّش فراگیر است مى‌ترسند. و غذاى خود را با آن كه دوستش دارند، به بینوا و یتیم و اسیر مى‌دهند.(و مى‌گویند:) ما براى رضاى خدا به شما طعام مى‌دهیم و از شما پاداش و تشكّرى نمى‌خواهیم. همانا ما از پروردگارمان، به خاطر روزى عبوس و سخت، مى‌ترسیم. 🔸آیات ۱ تا ۲۲ سوره «هَل اَتیٰ» در شأن اهل بیت علیهم السلام نازل شده است. «مُستطیر» از «سَیطره» یعنى سلطه است و ریشه آن «طَیر»، به معناى گستردگى است. «قَمطریر» به معناى شرّى است كه سخت باشد. بر اساس برخى روایات، اطعام مسكین و یتیم و اسیر در یک شب واقع شد و بر اساس برخى روایات دیگر، در سه شب متوالى اتفاق افتاد و هر شب، یكى از آنها مراجعه كرد. مراد از «یطعمون الطعام على حبّه» آن است كه اهل بیت(ع) با آنكه آن غذا را دوست داشتند، به دیگران دادند. 🔸قرآن در جاى دیگر مى‌فرماید: «لن تنالوا البرّ حتّى تنفقوا ممّا تحبّون» به نیكى نمى‌رسید مگر آنكه از آنچه دوست دارید، انفاق كنید(آل‌عمران/۹۲). صاحب تفسیر المیزان مى‌فرماید: محبّت اهل بیت به خداوند در آیه بعد مطرح شده كه مى‌گویند: «انّما نطعمكم لوجه اللّه» و منظور از «على حبّه»، علاقه به غذا است كه در این صورت، علاوه بر اخلاص، ایثار آنان نیز ثابت مى‌شود. 🔸اگر به فكر نام و شهرت نباشید، خداوند نامتان را جاودانه مى‌كند. كارى كه اهل بیت(ع) كردند، ارزش مادى فراوانى نداشت ولى چون خالصانه بود، خداوند آن را ماندگار ساخت. در این آیه، كلمات مسكین و یتیم و اسیر به صورت نكره آمده تا بگوید: در اطعام، نباید گزینش كرد، بلكه به هركس كه بود انفاق كنید. خوف از خداوند، به معناى خوف از مقام اوست. چنانكه در جاى دیگر مى‌فرماید: «و لمن خاف مقام ربّه»(الرحمن/۴۶) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم / (بخش دوم) ❇️ از پيام‌های آیات ۷ تا ۱۰ سوره انسان ▫️كمال واقعى زمانى است كه نیكى در انسان نهادینه شود. (تمام كمالات با فعل مضارع كه نشانه استمرار فعل است، آمده است.) «یوفون، یخافون، یطعمون و...» ▫️اطعام و انفاق زمانى ارزش بیشتر دارد كه شىء انفاق شده، مورد نیاز و علاقه انسان باشد. «یطعمون الطعام على حبّه» ▫️اسلام، حامى مستمندان و یتیمان و اسیران است. «و یطعمون الطعام... مسكینا و یتیما و اسیراً» ▫️گروهى طعام را دوست دارند و گروهى اطعام را. «یطعمون الطعام على حبّه» ▫️اطعام، زمانى ارزش بیشترى دارد كه از خود و با دست خود باشد. «نطعمكم» ▫️كمكى ارزش دارد كه خالصانه و به دور از هر منّت و انتظارى باشد. «نطعمكم لوجه اللّه» ▫️آنچه به عمل ارزش مى‌دهد، انگیزه خالصانه و اخلاص در عمل است. «نطعمكم لوجه اللّه لا نرید منكم جزاء و لا شكورا» ▫️نیكان، نه تنها با زبان درخواست تشكّر ندارند، بلكه در دل هم به فكر تمجید و تشكّر نیستند. «لا نرید... شكوراً» ▫️گرچه ابرار انتظار پاداش ندارند ولى مردم نباید بى‌تفاوت باشند. ▫️گذشتن از پاداش، به تنهایى نشانه اخلاص نیست، بلكه گذشتن از تمجید و تشكّر نیز لازم است. «لا نرید منكم جزاءً و لا شكورا» ▫️وفاى به نذر واجب است و كسى كه به نذر خود وفا نكند، از قهر الهى بترسد. «یوفون بالنذر و یخافون یوماً» ▫️اگر كارى براى خدا باشد، فقط از قهر او مى‌ترسیم، نه مردم. «نخاف من ربّنا» ▫️داشتن انگیزه الهى، منافاتى با شوق به ثواب یا خوف از عقاب ندارد. زیرا ثواب و عقاب نیز از خداست. «لوجه اللّه... انّا نخاف من ربّنا یوماً عبوساً» ▫️در قیامت، نه تنها مردم عبوسند، بلكه روز عبوس است. «یوماً عبوساً» ▫️براى فرار از آن روز عبوس، امروز در برابر مسكین و یتیم و اسیر، عبوس نكنید. « نخاف من ربّنا یوماً عبوساً» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃🌸✨﷽✨🌸🍃 💠 اوصاف و شان امام حسین (ع) در قرآن 💠 1⃣ هدایتگر مردم به امر الهی در پرتو صبر و یقین و عبادت :🌼 «وَ جَعَلْناهُمْ أَئِمَّةً یهْدُونَ بِأَمْرِنا وَ أَوْحَینا إِلَیهِمْ فِعْلَ الْخَیراتِ وَ إِقامَ الصَّلاةِ وَ ایتاءَ الزَّکاةِ وَ کانُوا لَنا عابِدینَ» (أنبیاء۷۳) «وَجَعَلْنا مِنْهُمْ أَئِمَّةً یهْدُونَ بِأَمْرِنا لَمّا صَبَرُوا وَ کانُوا بِایاتِنا یوقِنُونَ» (سجده۲۴) امام حسین علیه السلام مظهر این وصف برجسته انبیای الهی است. از این رو، پیامبر اکرم او را مصباح و چراغ فروزان هدایت معرفی کرده است. 2⃣ امر به معروف: 🌼 قرآن می فرماید: شما بهترین امّت هستید، در صورتی که امر به معروف و نهی از منکر کنید:«کُنْتُمْ خَیرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنّاسِ تَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ تَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ»ل عمران۱۱۰) حضرت سیدالشهدا نیز در هدف از قیام خود می فرماید: من برای احیای امر به معروف و نهی از منکر خروج کردم. 3⃣ معلّم عزّت و عمل صالح: 🌼 قرآن مجید می فرماید: هر کس خواهان عزّت است، عزّت در پرتو ایمان و عمل صالح پدید می آید: «مَنْ کانَ یریدُ الْعِزَّةَ فَلِلّهِ الْعِزَّةُ جَمیعًا إِلَیهِ یصْعَدُ الْکَلِمُ الطَّیبُ وَ الْعَمَلُ الصّالِحُ یرْفَعُهُ»(فاطر۱۰) امام حسین علیه السلام در قیام خود در کربلا، طالب عزّت بود و گریزان از ذلّت: «هَیهاتَ منِّی الذّلّة». 4⃣ معلّم ایثار و انفاق:🌼  «لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتّی تُنْفِقُوا مِمّا تُحِبُّونَ»(آل عمران۹۲) به مقام نیکان نایل نمی شوید، مگر با انفاق برخی چیزهایی که دوست دارید. امام حسین علیه السلام در روز عاشورا تمام آنچه را که در اختیار داشت و همه آنها محبوب او بود، در راه خدا انفاق کرد. 5⃣ صاحب نفس مطمئنّه: 🌼 « یا ایتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ؛ ارْجِعی إِلی رَبِّکِ راضِیةً مَرْضِیةً؛ فَادْخُلی فی عِبادی؛ وَ ادْخُلی جَنَّتی» (فجر30-27) امام حسین علیه السلام صاحب نفس مطمئنّه بود که خداوند از او راضی و او از خداوند راضی بود. (و یکی از مصادیق بارز این آیه شریف، امام حسین علیه السلام است) 6⃣خوف و خشیت الهی:🌼 قرآن مجید در وصف انبیا می گوید: پیامبران پیشین کسانی بودند که در تبلیغ رسالت الهی، از خدا می ترسیدند و از هیچ کس دیگر هراسی نداشتند:  «الَّذینَ یبَلِّغُونَ رِسالاتِ اللّهِ وَ یخْشَوْنَهُ وَ لا یخْشَوْنَ أَحَدًا إِلاَّ اللّهَ» (أحزاب۳۹) امام حسین علیه السلام نیز دارای این دو خصیصه برجسته است: 🔹️تنها از خداوند می ترسید. در دعای عرفه می فرماید: «اللهم اجْعلنی أَخشاکَ کَأنّی أراک»؛ خدایا! مرا آن گونه قرار ده که از تو بترسم، آن سان که گویی تو را می بینم. 🔸️از غیر خدا نمی ترسید. امام حسین علیه السلام می فرماید: اگر در دنیا، هیچ پناهگاهی نداشته باشم و کسی مرا حمایت نکند، من با یزیدبن معاویه بیعت نخواهم کرد. 🍃✨🌸✨🍃 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹دستورات خدا به خانواده ها🌹 🌸🌸💐💐🌸🌸💐💐🌸 1⃣ حفاظت از هم ❤️ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا ﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ! ﺧﻮﺩ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺁﺗﺸﻲ ﻛﻪ ﻫﻴﺰم ﺁﻥ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﻭ ﺳﻨﮓ ﻫﺎ ﺍﺳﺖ ، ﺣﻔﻆ ﻛﻨﻴﺪ.(تحریم٦) 2⃣ انذار ❤️ وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ ﻭ ﺧﻮﻳﺸﺎﻥ ﻧﺰﺩﻳﻜﺖ ﺭﺍ [ ﺍﺯ ﻋﺎﻗﺒﺖ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺯﺷﺖ ] ﻫﺸﺪﺍﺭ ﺩﻩ ،(شعرا٢١٤) 3⃣ امر به نماز و پایداری ❤️ وَأْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلَاةِ وَاصْطَبِرْ عَلَيْهَا لَا نَسْأَلُكَ رِزْقًا نَّحْنُ نَرْزُقُكَ وَالْعَاقِبَةُ لِلتَّقْوَىٰ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﺕ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺑﺪﻩ ﻭ ﺧﻮﺩ ﻧﻴﺰ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﻲ ﻭﺭﺯ.(طه١٣٢) 4⃣ مسرور بودن ❤️ وَيَنقَلِبُ إِلَىٰ أَهْلِهِ مَسْرُورًا ﻭ ﺧﻮﺷﺤﺎﻝ ﻭ ﺷﺎﺩﻣﺎﻥ ﺑﻪ ﺳﻮﻱ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﻩ ﺍﺵ [ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ] ﺑﺎﺯ ﮔﺮﺩﺩ ،(انشقاق٩) 5⃣ نگران از انحراف خانواده ❤️ قَالُوا إِنَّا كُنَّا قَبْلُ فِي أَهْلِنَا مُشْفِقِينَ (بهشتیان)ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﻣﺎ ﭘﻴﺶ ﺗﺮ [ ﺩﺭ ﺩﻧﻴﺎ ]ﺩﺭ ﻣﻴﺎﻥ ﻛﺴﺎﻥ ﺧﻮﺩ [ ﺍﺯ ﻋﺬﺍﺏ ﺍﻣﺮﻭﺯ ] ﺗﺮﺳﺎﻥ ﺑﻮﺩﻳﻢ ;(طور٢٦) 🌸🌸💐💐🌸🌸 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌹اوصاف وخدمات ذوالقرنین درقرآن🌹 1⃣در اختیار داشتن اسباب پیشرفت✴️ إِنَّا مَكَّنَّا لَهُ فِي الْأَرْضِ وَآتَيْنَاهُ مِن كُلِّ شَيْءٍ سَبَبًا ﻣﺎ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ، ﻗﺪﺭﺕ ﻭ ﺗﻤﻜّﻦ ﺩﺍﺩﻳﻢ ﻭ ﺍﺯ ﻫﺮ ﭼﻴﺰﻱ [ ﻛﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺭﺳﻴﺪﻥ ﺑﻪ ﻫﺪﻑ ﻫﺎﻳﺶ ﻧﻴﺎﺯﻣﻨﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺑﻮﺩ ]ﻭﺳﻴﻠﻪ ﺍﻱ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻋﻄﺎ ﻛﺮﺩﻳﻢ.(کهف٨٤) 2⃣ یار ضعیفان و دشمن ظالمان ✴️ قَالُوا يَا ذَا الْقَرْنَيْنِ إِنَّ يَأْجُوجَ وَمَأْجُوجَ مُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ فَهَلْ نَجْعَلُ لَكَ خَرْجًا عَلَىٰ أَن تَجْعَلَ بَيْنَنَا وَبَيْنَهُمْ سَدًّا ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺍﻱ ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﻴﻦ ! ﻳﺎﺟﻮﺝ ﻭ ﻣﺎﺟﻮﺝ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺳﺮﺯﻣﻴﻦ ﻓﺴﺎﺩ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ ; ﺁﻳﺎ ﻣﻰ ﭘﺬﻳﺮﻱ ﻛﻪ ﻣﺎ ﻣﺰﺩﻱ ﺑﺮﺍﻳﺖ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻫﻴﻢ ﺗﺎ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺎ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺪّﻱ ﺑﺴﺎﺯﻱ ؟(کهف٩٤) 3⃣جهادی وبی اعتنا به مال ومادیات ✴️ قَالَ مَا مَكَّنِّي فِيهِ رَبِّي خَيْرٌ ﮔﻔﺖ : ﺁﻧﭽﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﻣﺮﺍ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺗﻤﻜّﻦ ﻭ ﻗﺪﺭﺕ ﺩﺍﺩﻩ [ ﺍﺯ ﻣﺰﺩ ﺷﻤﺎ ] ﺑﻬﺘﺮ ﺍﺳﺖ (کهف٩٥) 4⃣ ساخت سد و ایجاد امنیت ✴️ فَمَا اسْطَاعُوا أَن يَظْهَرُوهُ وَمَا اسْتَطَاعُوا لَهُ نَقْبًا [ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺳﺪ ﺳﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪ ] ﻳﺎﺟﻮﺝ ﻭ ﻣﺎﺟﻮﺝ ﻧﺘﻮﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺑﺮ ﺁﻥ ﺑﺎﻟﺎ ﺭﻭﻧﺪ ، ﻭ ﻧﺘﻮﺍﻧﺴﺘﻨﺪ ﺩﺭ ﺁﻥ ﺭﺧﻨﻪ ﺍﻱ ﻭﺍﺭﺩ ﻛﻨﻨﺪ .(کهف٩٧) 5⃣ عدم غرور با وجود قدرت ✴️ قَالَ هَٰذَا رَحْمَةٌ مِّن رَّبِّي فَإِذَا جَاءَ وَعْدُ رَبِّي جَعَلَهُ دَكَّاءَ [ ﺫﻭﺍﻟﻘﺮﻧﻴﻦ ﭘﺲ ﺍﺯ ﭘﺎﻳﺎﻥ ﻳﺎﻓﺘﻦ ﻛﺎﺭ ﺳﺪ ] ﮔﻔﺖ : ﺍﻳﻦ ﺭﺣﻤﺘﻲ ﺍﺳﺖ ﺍﺯ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﻣﻦ ، ﻭﻟﻲ ﺯﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﻭﻋﺪﻩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭم ﻓﺮﺍ ﺭﺳﺪ(قیامت) ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺩﺭﻫﻢ ﻛﻮﺑﺪ.(کهف٩٨) 💐🍀💐🍀 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹مقطعی بسیار زیبا از تلاوت مرحوم استاد عبدالباسط يَا بُنَيَّ إِنَّهَا إِنْ تَكُ مِثْقَالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّمَاوَاتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ ۚ إِنَّ اللَّهَ لَطِيفٌ خَبِيرٌ ﴿١٦﴾ پسرکم! اگر عمل هموزن دانه خردلی و در درون سنگی یا در آسمان ها یا در دل زمین باشد، خدا آن را [در قیامت برای حسابرسی] می آورد؛ یقیناً خدا لطیف و آگاه است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜سبک زندگی قرآنی : 🍂 برای حفظ و تقویت دین تلاش کنید. 🍂 🔸فَمَنْ حَآجَّكَ فِيهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْاْ نَدْعُ أَبْنَاءنَا وَأَبْنَاءكُمْ وَنِسَاءنَا وَنِسَاءكُمْ وَأَنفُسَنَا وأَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَةَ اللّهِ عَلَي الْكَاذِبِينَ ( /۶١) ⚡️ترجمه : پس هر كه با تو، بعد از علم و دانشى كه به تو رسيده است، درباره او (عيسى) به ستيز و محاجّه برخيزد (و از قبول حقّ شانه خالى كند) بگو: بيائيد پسرانمان وپسرانتان وزنانمان وزنانتان وخودمان را (كسى كه به منزله خودمان است) وخودتان را بخوانيم، سپس (به درگاه خدا) مباهله و زارى كنيم و لعنت خدا را بر دروغگويان قرار دهيم. 🔴 انسانی که ايمان به هدف دارد، باید آمادگی داشته باشد که خود و نزديك ترين بستگانش را در معرض خطر قرار دهد تا دین خدا تضعیف نشود. ✅اگر مؤمنان محكم بايستند، دشمن به دليل باطل بودنش عقب نشينى مى كند. ❌ استدلال را بايد با استدلال پاسخ داد، ولى مجادله و لجاجت بايد سركوب شود. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✅هر وقت دیدی اوضاع به وفق مرادت داره پیش میره 💢احتمال 99/99درصد از یاد خدا غاقل شدی 💢و خدا رهات کرده که تا میتونی بتازی ✴️فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَيْهِمْ أَبْوَابَ كُلِّ شَيْءٍ حَتَّىٰ إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُم بَغْتَةً (44) ✍قاعده بر اینه که خدا اهل ایمان رو اهل بلا قرار میده کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
- 📚📚 📋> ◀️ 🌅آیه ۲۲ فجر را « آیه » گفته‌اند : 🌠 در این آیه، « » ( آمدن ) در تعبیر « جاء ربّک » به طور مجازى به ساحت پروردگار نسبت داده شده و مقصود، فرمان خداوند برای رسیدگی به حساب بندگان است و صفوفی تشکیل داده اند و در انتظار صدور امر الهی هستند : * و ماء ربّک و الملک صفًّا صفًّا * . ◀️ 🌅آیه ۲۲ مجادله را « آیه » نامیده‌اند . 🌠 در این آیه شده که ایمان به خدا و آخرت، با محبّت و دوستى دشمنان خدا و پیامبر جمع نمى‌شود؛ هرچند آن ؛ پدران، پسران، برادران یا عشیره آنان باشند : * لا تجد قومًا یومنون باللّه و الیوم الآخر یوادّون من حادّالله و رسوله و لو کانوا ءاباءهم او ابناءهم او اخوانهم او عشیرتهم * 🌅گفته‌اند : این آیه در حاطب بن ابی بلتعه نازل شده است ؛ زیرا هنگامی که پیامبر صلی الله علیه و آله تصمیم گرفت را فتح کند ، در نامه‌ای به اهل مکه ، آنان را از تصمیم پیامبر آگاه کرد . 🌠وقتی به دلیل این عتاب شد ، پاسخ داد : خانواده من در مکه بودند و می‌خواستم آنها را برای و منتی که بر اهل مکه دارم ، در امنیت و قرار داده باشم . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۵۲ وَلَا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ۖ مَا عَلَيْكَ مِنْ حِسَابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَمَا مِنْ حِسَابِكَ عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظَّالِمِينَ ﴿٥٢﴾ و آنان که بامدادان و شامگاهان پروردگارشان را می خوانند [و با این خواندن] خشنودی او را می خواهند، از خود مران. نه چیزی از حساب [عمل] آنان بر عهده توست، و نه چیزی از حساب [کار] تو بر عهده آنان است تا آنان را برانی و [به سبب راندنشان] از ستمکاران باشی. (۵۲) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٥٢) شأن نزول: در مورد نزول اين آيه و آيۀ بعد نقل شده: جمعى از قريش از كنار مجلس پيامبر صلّى اللّه عليه و آله گذشتند در حالى كه «صهيب» و «عمّار» ، «بلال» و «خباب» و امثال آنها از مسلمانان كم‌بضاعت و كارگر، در خدمت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بودند. آنها از مشاهدۀ اين صحنه تعجب كردند. گفتند: اى محمد! آيا به همين افراد از جمعيت قناعت كرده‌اى؟ اينها هستند كه خداوند از ميان ما انتخاب كرده! ما پيرو اينها بوده باشيم؟ هر چه زودتر آنها را از اطراف خود دور كن، شايد ما به تو نزديك شويم و از تو پيروى كنيم. آيه نازل شد و اين پيشنهاد را به شدت رد كرد. بعضى از مفسران اهل تسنن مانند نويسندۀ «المنار» حديثى شبيه به اين شأن نزول نقل كرده و سپس اضافه مى‌كند: «عمر بن خطاب» در آنجا حاضر بود، و به پيامبر پيشنهاد كرد چه مانعى دارد كه پيشنهاد آنها را بپذيريم؟ و ما ببينيم اينها چه مى‌كنند. آيات فوق پيشنهاد او را نيز رد كرد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 598 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
تفسير: مبارزه با فكر طبقاتى-در اين آيه به يكى ديگر از بهانه‌جوييهاى مشركان اشاره شده و آن اين كه آنها انتظار داشتند پيامبر صلّى اللّه عليه و آله امتيازاتى براى ثروتمندان نسبت به طبقۀ فقير قائل شود، بى‌خبر از اين كه اسلام آمده تا به اين گونه امتيازات پوچ و بى‌اساس پايان دهد، لذا آنها روى اين پيشنهاد اصرار داشتند كه پيامبر صلّى اللّه عليه و آله اين دسته را از خود براند، اما قرآن صريحا و با ذكر دلايل زنده پيشنهاد آنها را نفى مى‌كند، نخست مى‌گويد: «كسانى را كه صبح و شام پروردگار خود را مى‌خوانند و جز ذات پاك او نظرى ندارند، هرگز از خود دور مكن» (وَ لا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ) . در حقيقت آنها روى يك سنت ديرين غلط امتياز افراد را به ثروت آنها مى‌دانستند، و معتقد بودند بايد طبقات اجتماع كه بر اساس ثروت به وجود آمده همواره محفوظ بماند، و هر آيين و دعوتى بخواهد زندگى طبقاتى را بر هم زند، و اين امتياز را ناديده بگيرد، در نظر آنها مطرود و غير قابل قبول است. در جملۀ بعد مى‌فرمايد: «دليلى ندارد كه اين گونه اشخاص با ايمان را از خود دور سازى، براى اين كه نه حساب آنها بر توست و نه حساب تو بر آنها» (ما عَلَيْكَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَ ما مِنْ حِسابِكَ عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْءٍ) . «با اين حال اگر آنها را از خود برانى از ستمگران خواهى بود» (فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظّالِمِينَ) . قرآن پاسخ مى‌دهد به فرض اين كه آنها چنين بوده باشند، ولى حسابشان با خداست، همين اندازه كه ايمان آورده‌اند و در صف مسلمين قرار گرفته‌اند، به هيچ قيمتى نبايد رانده شود، و به اين ترتيب جلو بهانه‌جوييهاى اشراف قريش را مى‌گيرد. يك امتياز بزرگ اسلام- مى‌دانيم در مسيحيت كنونى دايرۀ اختيارات رؤساى مذهبى به طرز مضحكى توسعه يافته تا آنجا كه آنها براى خود حق بخشيدن گناه قائل هستند، و به همين جهت مى‌توانند كسانى را با كوچكترين چيزى طرد و تكفير كنند، و يا بپذيرند. قرآن در آيۀ فوق و آيات ديگر صريحا يادآور مى‌شود كه نه تنها علماى مذهبى، بلكه شخص پيامبر صلّى اللّه عليه و آله نيز حق طرد كسى را كه اظهار ايمان مى‌كند، و كارى كه موجب خروج از اسلام بشود، انجام نداده، ندارد. آمرزش گناه و حساب و كتاب بندگان تنها به دست خداست، و هيچ كس جز او حق دخالت در چنين كارى ندارد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 599 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 🌹 🌸 وَلَا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَدَاةِ وَالْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ ۖ مَا عَلَيْكَ مِنْ حِسَابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَمَا مِنْ حِسَابِكَ عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْءٍ فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظَّالِمِينَ 🍀 ترجمه: و کسانی كه بامداد و شامگاه پروردگارشان را می‌ خوانند، در حالی که خشنودی او را می ‌خواهند، از نزد خود مران.‌چیزی از حساب آنان بر عهده تو نیست، و از حساب تو نیز چیزی بر عهده آنان نیست پس اگر آنان را برانی از ستمكاران می شوی. 🌷 : مران - از طرد به معنای راندن از روی بی اعتنایی می آید. 🌷 : می خوانند 🌷 : پروردگارشان 🌷 : بامداد از اول صبح تا طلوع آفتاب 🌷 : از اول ظهر تا غروب آفتاب 🌷 : می خواهند 🌷 : صورت روی هر چیز، به معنی ذات هم می آید به معنای توجه کردن هم آمده است. 🌷 : بر تو 🌷 : بر آنها 🔴 : این آیه همانند سایر آیات سوره أنعام در مکه نازل شده است. جمعى از قريش از كنار مجلس پيامبر «صلّى اللّه عليه و آله» گذشتند در حالى كه «صهيب» و «عمّار» ، «بلال» و «خباب» و امثال آنها از مسلمانان فقیر و كارگر دور پیامبر را گرفته اند آنها از مشاهده اين صحنه تعجّب كردند. گفتند: اى محمّد! آيا به همين افراد از جمعيّت قناعت كرده ‌اى؟ اين ها هستند كه خداوند از ميان ما انتخاب كرده! ما پيرو اينها بوده باشيم؟ هر چه زودتر آنها را از اطراف خود دور كن، شايد ما به تو نزديک شويم و از تو پيروى كنيم‌که این آيه نازل شد. پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم پس از نزول این آیه، از مجلس فقیران بر نمی‌ خاست تا آنکه اول آنها برخیزند. 🌸‌ در اين آيه به يكى ديگر از بهانه‌ جويی هاى مشركان اشاره شده و از اين كه آنها انتظار داشتند «صلّى اللّه عليه و آله» امتيازاتى براى ثروتمندان نسبت به طبقه فقير قائل شود، بى ‌خبر از اين كه آمده تا به اين گونه امتيازات پوچ و بى ‌اساس پايان دهد، لذا آنها روى اين پيشنهاد اصرار داشتند كه «صلّى اللّه عليه و آله» اين دسته را از خود براند، امّا صريحاً و با ذكر دلايل زنده پيشنهاد آنها را نفى مى‌ كند. 🌸 نخست به صلی الله علیه و آله و سلم مى ‌فرمايد: «وَ لا تَطْرُدِ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ: و کسانی که بامداد و شامگاه پروردگارشان را می خوانند ، در حالی که خشنودی او را می خواهند، از نزد خود مران» در حقيقت آنها روى يک سنّت ديرين غلط امتياز افراد را به ثروت آنها مى ‌دانستند، و معتقد بودند بايد طبقات اجتماع كه بر اساس به وجود آمده همواره محفوظ بماند، و هر آيين و دعوتى بخواهد زندگى طبقاتى را بر هم زند، و اين امتياز را ناديده بگيرد، در نظر آنها مطرود و غير قابل قبول است. 🌸‌ در جمله بعد مى ‌فرمايد: دليلى ندارد كه اين گونه اشخاص با ايمان را از خود دور سازى «ما عَلَيْكَ مِنْ حِسابِهِمْ مِنْ شَيْءٍ وَ ما مِنْ حِسابِكَ عَلَيْهِمْ مِنْ شَيْءٍ: چیزی از حساب آنان بر عهده تو نیست، و از حساب تو نیز چیزی بر عهده آنان نیست» «فَتَطْرُدَهُمْ فَتَكُونَ مِنَ الظّالِمِينَ: پس اگر آنان را برانی از ستمکاران می شوی» پاسخ مى‌دهد به فرض اين كه آنها چنين بوده باشند، ولى حسابشان با خداست، همين اندازه كه ايمان آورده ‌اند و در صف مسلمين قرار گرفته ‌اند، به هيچ قيمتى نبايد رانده شود، و به اين ترتيب جلو بهانه ‌جويی هاى ثروتمندان قريش را مى‌گيرد. 🔹 پیام های آیه ۵۲ سوره أنعام 🔹 ✅ حفظ نیروهای مخلص و فقیر و مجاهد مهم تر از جذب سرمایه داران کافر است. ✅ ‌برای جذب سرمایه داران کفر، نباید به مسلمانانی که فقیرند اهانت کرد. ✅ ، مکتب مبارزه با تبعیض و مبارزه با نژاد پرستی است. ✅ میزان، حال فعلی اشخاص است. اگر مؤمنان فقیر، خلاف قبلی داشته باشند، حسابشان با خداست. ✅ همه با خداست، پیامبر مسئول انتخاب و عمل دیگران نیست. ✅ طرد پابرهنگان و محرومان با ایمان، ظلم است. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ جاذبه قرآن 👈 یکی از ویژگی‌های قرآن جاذبه شگفت‌انگیز آن است به طوری که بسیاری از مشرکین به خود اجازه نمی دادند که قرآن را بشنوند زیرا به تاثیر آن به خوبی آگاه بودند و می‌ترسیدند نفوذ معجزه آسای قرآن دل های آنان را تسخیر کند. 🔰وَقَالَ الَّذِينَ كَفَرُوا لَا تَسْمَعُوا لِهَٰذَا الْقُرْآنِ وَالْغَوْا فِيهِ لَعَلَّكُمْ تَغْلِبُونَ (فصلت/٢۶)🔰 📝 چنان که نقل شده سه تن از سران قریش(ابوسفیان، ابوجهل و اخنس بن شریق) هریک شبانه برای شنیدن آیات قرآن مخفیانه نزدیک خانه پیامبر آمدند و تا صبح به تلاوت قرآن گوش سپرده بودند. صبح وقتی متفرق شدند در بین راه یکدیگر را دیدند؛ هر کدام دیگری را سرزنش کرد و گفتند دیگر این کار را تکرار نکنید. اما این ماجرا تا سه شب تکرار شد و در نهایت مجبور شدند با هم عهد و پیمان ببندند که برای همیشه این کار را ترک کنند چون به سادگی قادر به دل کندن از شنیدن آیات کلام خدا نبودند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
👇آیة‌الكرسی؛ شناسنامه خداوند 🕋 همیشه زنده است و حیات و زندگی تمام خلقت به اراده او بسته است! «اللَّـهُ لَا إِلَـٰهَ إِلَّا هُوَ الْحَيُّ الْقَيُّومُ» 🕋 همیشه بیدار است و لحظه‌ای غافل از ما نیست «لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَلَا نَوْمٌ» 🕋 مِلکیت و اختیار آسمان و زمین و تمام مخلوقات، خصوصا خود ما و ثروتهایمان، مختص اوست! پس حق بخل و تمرد از انفاق نداریم! «لَّهُ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَمَا فِي الْأَرْضِ» 🕋 اختیار هر نوع شفاعت و پادرمیانی، تنها به اذن اوست «مَن ذَا الَّذِي يَشْفَعُ عِندَهُ إِلَّا بِإِذْنِهِ» 🕋 از همه چیز خبر دارد! پس چرا معصیت پیش نگاهش؟! «يَعْلَمُ مَا بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَمَا خَلْفَهُمْ» 🕋 قدرتش تمام گیتی را فراگرفته و محافظتشان میکند! اگر طالب یک محافظ خوب و قوی هستی، فقط خدا! نه خسته میشود و نه مغلوب «وَسِعَ كُرْسِيُّهُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ ۖ وَلَا يَئُودُهُ حِفْظُهُمَا ۚ وَهُوَ الْعَلِيُّ الْعَظِيمُ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸لِكُلِّ نَبَإٍ مُسْتَقَرٌّ ( انعام /۶۷) 🔺برای هر خبری وقت معینی است. 🔴 هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺