eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹🔸نفس در قرآن‌🔹🔸 💢الف) نفس امارّة كه همواره انسان را به بدى‌ها فرمان مى‌دهد و اگر با عقل و ايمان مهار نشود، انسان را به سقوط و تباهى مى‌كشاند. در قرآن مى‌خوانيم: «إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا ما رَحِمَ رَبِّي» «2» به درستى كه نفس (انسان را) به كارهاى زشت و ناروا فرمان مى‌دهد مگر آن كه پروردگارم رحم كند. اين نفس، آنقدر خواهش و خواسته خود را تكرار مى‌كند تا انسان را گرفتار سازد. حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: نفس امّارة همچون فرد منافق تملّق انسان را مى‌گويد و در قالب دوست جلوه مى‌كند تا بر انسان مسلّط شود و او را به مراحل بعد وارد كند. «3» قرآن كريم در سوره يوسف مى‌فرمايد: پس از آن كه برادران يوسف، بنيامين را در سرزمين مصر به جاى گذاشته و به نزد پدر برگشتند و ماجراى دستگير شدن او به اتهام سرقت بيان كردند، حضرت يعقوب به آنان فرمود: «بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ» «4»* بلكه نفس، اين كار زشت را براى شما زينت داد و شما را به سوى آن كشاند. در حديث ديگرى مى‌خوانيم: بعد از نماز، از خداوند چنين بخواهيد: «الهى لا تكلنى الى نفسى طرفة عين ابدا» حتّى به اندازه چشم بر هم زدنى مرا به نفس خودم وامگذار. «5» «1» بحار ج 74 ص 104 «2» يوسف 53 تفسير نور(10جلدى)    ج‌10    304     الف) نفس امارة ..... ص : 304 «3» غررالحكم‌ «4» يوسف 83 «5» كافى ج 3 ص 346 امام زين العابدين عليه السلام در مناجات شاكّين به خداوند متعال عرض مى‌كند: من از نفسى به تو شكايت مى‌كنم كه به بدى‌ها فرمان مى‌دهد، به سوى خطاها مى‌رود، نسبت به انجام گناه شتابان است، هنگامى كه شرّى به او مى‌رسد فرياد مى‌زند و هنگامى كه قرار است خيرى از ناحيه او به كسى برسد بخل مى‌ورزد، به لهو و لعب تمايل شديد دارد، از غفلت و سهو و اشتباه پر شده است، به سوى گناه سرعتم مى‌بخشد و براى توبه، مرا به طفره وا می دارد کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرًا(طلاق۷) و خدا به زودی بعدِ هر سختی آسانی قرار دهد. يه روزى همه چی درست میشه. نگرونی‌هاتو بزار کنار، از ميون اشكهات لبخند بزن ໑.🤎🍃໑.🤎🍃໑.🤎🍃໑. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🐡🐟🐡🐟🐡🐟🐡🐟🐡 *واذکروا* 👈 االله فی ایام ....... *واذکروا* 👈 نعمه الله علیکم ...... *واذکروا* 👈اذ جعلکم خلفاء ...... *واذکروا* 👈 اذ انتم قلیل ...... 🐡🐟🐡🐟🐡🐟🐡🐟🐡 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✨🎇🎆✨🎇🎆✨🎇🎆 رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ وَ طُبِعَ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَفْقَهُونَ «87» توبه إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِياءُ رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ وَ طَبَعَ اللَّهُ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَعْلَمُونَ «93» توبه 1_چرا فعل (طبع) در آیه اول به صورت مجهول و در آیه دوم به صورت صیغه معلوم ذکر شده است ؟ علت استفاده از صیغه مجهول در آیه نخست مجهول بودن فعل آیه قبل آن است در این آیه می‌خوانیم(و اذا انزلت.....) لذا طبع مانند انزل به صیغه مجهول آمده است اما در آیه دوم ، چون آیات قبل آن به صورت معلوم آمده فعل (طبع) نیز به صورت معلوم ذکر شده است. 2_ علت اختلاف فواصل این آیات چیست ؟ آیه نخست با عبارت (فهم لایفقهون) ختم شده است یعنی منافقانی که از امکانات کافی برای جنگیدن برخوردار بودند خواستند به جنگ نروند تا به سختی نیفتاده راحت باشند چون آنها این مطلب را نفهمیدند (فقه )و( فهم) از آنها سلب شده است و خداوند فرموده (فهم لایفقهون )اما در آیه دوم منافقان به ثواب و عقاب خداوند علم ندارند لذا می فرماید (فهم لایعلمون) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕📕 📖 > ( آفاقی )> 👈4. حیوانات 🩸آفرینش نیز مانند انسان از آیات خدا است: « و فى خَلقِکُم وَ ما یَبُثُّ مِن دابّةٍ ءایتٌ لِقومٍ یُوقِنون » ( جاثیه / ۴ ) و نیز شورى / ۲۹. 💎 و هدایت فطری نیز قابل تامل است : * ربّنا الّذی اعطی کلّ شیء خلقه ثمّ هدی * ( طه ۲۰ ، ۵۰ ) 🩸در آیات فراوانی نیز از فراوان چهارپایان سخن به میان آمده ( نحل ۵ و ۶ ؛ زخرف ۱۲ و ۱۳ ؛ مومنون ۲۱ و ۲۲) 💎و شدن حیوانات برای انسان و بارکشی ، گرفتن از آنها و استفاده از گوشت آنها را خاطرنشان کرده است : * و ذلّلنا لهم فمنها رکوبهم و منها یاکلون * ( یس ۷۲ ) 🩸قرآن ، همچنین به شتر اشاره می کند که یکی از ارکان زندگی عرب بود و شگفتیهای فراوانی ، مانند در برابر تشنگی و گرسنگی و طوفان های شدید ، در آن به ودیعه نهاده شده است : * افلا ینظرون الی الابل کیف خلقت * ( غاشیه ۱۷ ) 💎 که در آسمان رام گشته اند و به پرواز مشغولند نیز در شمار الهی هستند : * الم یروا الی الطّیر مسخّرات فی جوّ السّماء ما یمسکهنّ الّا الله انّ فی ذالک لآیات لقوم یومنون * ( نحل ۷۹ ) 🩸 و در آیات ۱۹ ملک ؛ ۴۱ نور و ۳۸ انعام به بال پرندگان اشاره کرده ، در آن را سفارش می کند . 💎 عسل و زندگی اسرارآمیز و بیرون آمدن رنگارنگ از درون آن نیز از آیات الهی است : * یخرج من بطونها شراب مختلف الوانه فیه شفاء النّاس انّ فی ذالک لآیه لقوم یتفکّرون * ( نحل ۶۹ ) ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
16.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۶۰ مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزى‌ إِلَّا مِثْلَها وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ «انعام آیه 160» هركه نيكى آورد، پس براى او پاداشى ده برابر آن است وهركه بدى آورد، جز مانند آن كيفر نخواهد ديد و به آنان هرگز ستم نخواهد شد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💫 نور (محسن قرائتی)⚡️ مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ فَلا يُجْزى‌ إِلَّا مِثْلَها وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ «انعام آبه 160» هركه نيكى آورد، پس براى او پاداشى ده برابر آن است وهركه بدى آورد، جز مانند آن كيفر نخواهد ديد و به آنان هرگز ستم نخواهد شد. 🔸نکته ها از كلمه‌ى‌ «جاءَ» استفاده مى‌شود كه پاداش و كيفر مورد بحث در اين آيه، مربوط به دادگاه قيامت است. وگرنه چه بسا خلافى كه با توبه محو يا به نيكى تبديل شود. «يُبَدِّلُ اللَّهُ سَيِّئاتِهِمْ حَسَناتٍ» «1»، يا مورد عفو قرار مى‌گيرد. «يَعْفُوا عَنْ كَثِيرٍ» «2»، و چه بسا نيكى‌ها كه‌ «1». فرقان، 70. «2». مائده، 15. جلد 2 - صفحه 593 با ريا و عُجب و گناهان ديگر محو و حبط شود. پس عملى ملاك است كه به صحنه‌ى قيامت آورده شود. جاءَ بِالْحَسَنَةِ ... جاءَ بِالسَّيِّئَةِ گرچه آيه‌ى مربوط به عمل‌نيك و بد است، ولى طبق روايت، آنكه نيّت خير كند پاداش دارد ولى نيّت‌سوء تا به مرحله عمل نرسد، كيفر ندارد واين فضل‌الهى است. در روايات آمده است: هر كه در ماه، سه روز روزه بگيرد، گويا همه‌ى ماه را روزه گرفته است، زيرا هر روزش ده روز حساب مى‌شود. «عَشْرُ أَمْثالِها» پاداش ده برابر، حداقلّ است. بعضى اعمال، در بعضى شرايط و براى بعضى افراد، پاداش تا هفتصد برابر بلكه پاداش بى‌حساب هم دارد. از ده پاداش الهى، فقط يك قسمت «مزد» است و نُه قسمت ديگر «فضل». «فَيُوَفِّيهِمْ أُجُورَهُمْ وَ يَزِيدُهُمْ مِنْ فَضْلِهِ» «1» سؤال: اگر كيفر گنهكار، به اندازه‌ى گناه اوست، پس چرا يك روز روزه خوردن، شصت روز روزه كفّاره دارد؟ پاسخ: مقصود از «مثل» در آيه، از نظر عدد نيست، بلكه كيفيّت و چگونگى است. اهميّت يك روز، روزه ماه رمضان، برابر با 60 روز در غير ماه رمضان است. مثل شب قدر كه در اهميّت، بيش از هزار ماه است. اين بيان اهميّت است، نه برترى عددى. 🔹پیام ها ✅1- در شيوه‌ى تربيتى اسلام، تشويق ده برابر تنبيه است. «عَشْرُ أَمْثالِها» ✅2- تشويقِ چند برابر، ظلم نيست ولى كيفر بيش از حد ظلم است. «فَلا يُجْزى‌ إِلَّا مِثْلَها وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ» ✅3- خداوند، در پاداش با فضل خود رفتار مى‌كند، ولى در كيفر، با عدل. عَشْرُ أَمْثالِها ... إِلَّا مِثْلَها «1». نساء، 173. جلد 2 - صفحه 594 ✅4- عمل انسان هميشه و همه جا همراه انسان است. مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ ... وَ مَنْ جاءَ بِالسَّيِّئَةِ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📘إِنَّمَا السَّبِيلُ عَلَى الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِياءُ رَضُوا بِأَنْ يَكُونُوا مَعَ الْخَوالِفِ وَ طَبَعَ اللَّهُ عَلى‌ قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لا يَعْلَمُونَ «93» راه (ايراد ومؤاخذه،) تنها بر كسانى است كه در عينِ توانگرى و ثروتمندى، از تو اذن مى‌خواهند (كه به جبهه نروند) و راضى شده‌اند كه با متخلّفان باشند. خداوند بر دلهايشان مُهر زده است، از اين رو نمى‌دانند. 📌نکته ها تفاوت مؤمن و منافق تا به كجاست! در آيه‌ى قبل ديديم مؤمن از اينكه وسيله‌اى براى رفتن به جبهه ندارد گريه مى‌كند و اشك مى‌ريزد، «أَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ» ولى در اين آيه مى‌خوانيم كه منافقانِ ثروتمند، براى ترك جبهه اصرار دارند واز پيامبر اجازه مى‌خواهند!! ✨پیام ها 1- فقير و غنى، در رفتن به جبهه يكسان‌اند و ثروت، نه امتيازى براى ترك جبهه است و نه عذر و بهانه‌اى براى آن .... عَلَى الَّذِينَ يَسْتَأْذِنُونَكَ وَ هُمْ أَغْنِياءُ 2- شانه‌خالى كردن از مسئوليّت، موجب بدفرجامى و از دست دادن شناختِ صحيح مى‌شود. «طَبَعَ‌، لا يَعْلَمُونَ»🪴 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌺سبک زندگی قرآنی :🌺 🍂خودنمایی و جلب توجه ممنوع. 🍂 🔸وَلَا يَضْرِبْنَ بِأَرْجُلِهِنَّ لِيُعْلَمَ مَا يُخْفِينَ مِن زِينَتِهِنَّ..... (نور/٣١) ⚡️ترجمه : و هنگام راه رفتن پاى هاى خود را به زمين نزنند تا زينت پنهانيشان دانسته شود. 🔴 هركارى كه زينت زن را آشكار كند يا ديگران را از آن آگاه سازد ممنوع است. 🍁پوشيدن هرگونه كفش و لباسى كه هنگام راه رفتن، سبب آشكار شدن زيور و زيبايى هاى زن شود، جايز نيست. 💥حجاب فقط پوشش نیست. بلکه حجاب حقیقی یعنی دوری از جلوه گری، خودنمایی و جلب توجه. ❌ خانمها باید مراقب باشند که زینت های خود را نمایان نسازند. بلکه حتی کاری که دیگران را از زینت هایشان مطلع سازد، انجام ندهند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺