✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
👈ابراهیم علیه السلام در آتش
🌸مشرکان براى اثبات شکستن #بتها به وسیله ابراهیم علیهالسلام به عدم انکار او بسنده کرده، او را #مجرم شناختند و براى حمایت از خدایانشان ( انبیاء / ۶۸؛ صافات / ۹۷ ) بعضى پیشنهاد #اعدام و گروهى پیشنهاد #سوزاندن وی را ارائه دادند :
* قالوا اقتلوه او حرّقوه * ( عنکبوت ۲۴ )
🌺و در نهایت ، به پیشنهاد #نمرود و اتفاق آراء ، تصمیم بر آن شد که ابراهیم علیه السلام #سوزانده شود .
🌸 برای اجرای این تصمیم ، قرار شد #حصاری بلند بنا نهاده ، در آن آتشی عظیم فراهم آورند تا ابراهیم علیه السلام را در میان انبوهی از #آتش ( جحیم ) بیندازند :
* قالوا ابنوا له بنیانا فالقوه فی الجحیم * ( صافات ۹۷ )
🌺زیرا تشکیلات #مشرکان میکوشید تا مراسم سوزاندن ابراهیم را به گونهای پرآوازه برگزار کند تا شاید #ضربهای که بر پایههای اعتقاد به خدایی بتها از اقدام ابراهیم وارد شده بود ، #جبران گردد و بدین وسیله وانمود کنند که #اعتقاد به بت پرستی همچنان پابرجا است .
🌸 بعضی ، نکره بودن واژه * #کیدا * در آیه * فارادوا به کیدا * ( انبیا ۷۰ ؛ صافات ۹۸ ) را بیانگر #عظمت کید و اشاره به نقشه گسترده مشرکان بر ضدّ ابراهیم برای جبران #ضربههای او بر پیکر بت پرستی دانستهاند ؛
🌺و به این منظور ، آنها #ابراهیم را برای مدتی زندانی کرده ، به گردآوری #هیزم مشغول شدند .
ادامه دارد ....
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلاوت قرآن کریم
#اعرافآیه۱۵۵
وَ اخْتارَ مُوسى قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلًا لِمِيقاتِنا فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ قالَ رَبِّ لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُمْ مِنْ قَبْلُ وَ إِيَّايَ أَ تُهْلِكُنا بِما فَعَلَ السُّفَهاءُ مِنَّا إِنْ هِيَ إِلَّا فِتْنَتُكَ تُضِلُّ بِها مَنْ تَشاءُ وَ تَهْدِي مَنْ تَشاءُ أَنْتَ وَلِيُّنا فَاغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْغافِرِينَ «اعراف آیه155»
و موسى براى (آمدن به) ميعادگاه ما، از قوم خود هفتاد مرد را برگزيد. پس همين كه (در پى درخواست ديدن خدا) زمين لرزه آنان را فرا گرفت گفت: پروردگارا! اگر مىخواستى، مىتوانستى آنها و مرا پيش از اين (آمدن به طور) بميرانى، آيا مارا به خاطر كارهاى بىخردان ما هلاك مىكنى؟ اين صحنه جز آزمايشى از جانب تو نيست كه با آن، هر كه را (سزاوار بدانى و) بخواهى گمراه مىكنى و هر كه را بخواهى (و لايق بدانى) هدايت مىكنى، تو ولىّ و سرپرست مايى، پس ما را ببخشاى و بر ما رحم كن، كه تو بهترين آمرزندگانى.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ اخْتارَ مُوسى قَوْمَهُ سَبْعِينَ رَجُلًا لِمِيقاتِنا فَلَمَّا أَخَذَتْهُمُ الرَّجْفَةُ قالَ رَبِّ لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُمْ مِنْ قَبْلُ وَ إِيَّايَ أَ تُهْلِكُنا بِما فَعَلَ السُّفَهاءُ مِنَّا إِنْ هِيَ إِلَّا فِتْنَتُكَ تُضِلُّ بِها مَنْ تَشاءُ وَ تَهْدِي مَنْ تَشاءُ أَنْتَ وَلِيُّنا فَاغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْغافِرِينَ «اعراف آیه155»
و موسى براى (آمدن به) ميعادگاه ما، از قوم خود هفتاد مرد را برگزيد. پس همين كه (در پى درخواست ديدن خدا) زمين لرزه آنان را فرا گرفت گفت: پروردگارا! اگر مىخواستى، مىتوانستى آنها و مرا پيش از اين (آمدن به طور) بميرانى، آيا مارا به خاطر كارهاى بىخردان ما هلاك مىكنى؟ اين صحنه جز آزمايشى از جانب تو نيست كه با آن، هر كه را (سزاوار بدانى و) بخواهى گمراه مىكنى و هر كه را بخواهى (و لايق بدانى) هدايت مىكنى، تو ولىّ و سرپرست مايى، پس ما را ببخشاى و بر ما رحم كن، كه تو بهترين آمرزندگانى.
نکته ها
در اين كه حضرت موسى عليه السلام يك ميقات يا چند ميقات داشته و مرگ و هلاكت در ميقات، به خاطر تقاضاى ديدار خدا بوده يا گوسالهپرستى مردم، گفتگوهايى است كه در فهم آيه نقشى ندارد و از آن چشم مىپوشيم.
ياران موسى عليه السلام با ديدن آن همه معجزات، باز هم تقاضاى ديدن خدا يا شنيدن صداى خدا را داشتند، درحالى كه آن هفتاد نفر، برگزيدهى از ميان هفتصد نفر بودند كه به كوه طور رفته و گرفتار قهر الهى شدند، زيرا كسى كه معجزهاى ديد، نبايد بهانه بياورد.
در عدد «هفتاد» نيز مانند عدد «چهل»، راز و رمزى نهفته است.
وقتى برگزيدگان پيامبرى همچون موسى عليه السلام چنين از كار درآيند، چگونه مىتوان گفت:
مردم عادّى، امام را برگزينند؟! حضرت مهدى عليه السلام در پاسخ كسى كه پرسيد چرا مردم حقّ انتخاب امام را ندارند؟ فرمودند: حضرت موسى كه هفتاد نفر را انتخاب كرد معلوم شد لايق نبودند، پس وقتى انتخاب شدگان پيامبرى مثل موسى منحرف شدند، انتخابشدگان مردم
جلد 3 - صفحه 185
چه وضعى خواهند داشت. «1»
پیام ها
1- براى حضور در مراكز مهم و مسائل حسّاس، بايد گزينش انجام شود و افرادى انتخاب شوند، نه هر كس و در هر سطحى حاضر شود. «وَ اخْتارَ مُوسى»
2- مردن، از تحمّل حرف مردم آسانتر است. «لَوْ شِئْتَ أَهْلَكْتَهُمْ مِنْ قَبْلُ وَ إِيَّايَ» (اى كاش! قبل از آمدن مردم به كوه طور، جان ما را مىگرفتى كه تحمّل اينكه بگويند: تو بهترينها را برگزيدى و به قتلگاه بردى و آنان را نابود كردى و ...
سختتر است.)
3- پيامبران در اعمال و رفتار خود، به ظاهر عمل مىكنند نه به علم غيب. از اين رو گاهى برگزيدگان انبيا نيز نالايق در مىآيند. «بِما فَعَلَ السُّفَهاءُ مِنَّا»
4- گاهى آتش قهر الهى چنان فراگير است كه خشك و تر را با هم مىسوزاند.
«أَ تُهْلِكُنا بِما فَعَلَ السُّفَهاءُ» (خوبان را به خاطر سكوت و بىتفاوتى)
5- بلاها و حوادث، گاهى آزمايش الهى است، إِنْ هِيَ إِلَّا فِتْنَتُكَ ... كه در آن افراد شناخته شد و انسانها از هم جدا مىشود. تُضِلُ ... تَهْدِي
6- ستايش خداوند پيش از دعا، از آداب دعاست. «أَنْتَ وَلِيُّنا فَاغْفِرْ لَنا»
7- تا روح از آلودگى گناه پاك نشود، رحمت الهى نمىآيد. «فَاغْفِرْ لَنا وَ ارْحَمْنا»
8- آمرزش و عفو الهى، (بر خلاف بخشش مردم كه يا با تأخير است، يا همراه با منّت و تحقير،) بهترين بخشايشهاست. «خَيْرُ الْغافِرِينَ»
«1». تفسير نورالثقلين.
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 186
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
⁉️ کجای قرآن آمده به یاد مرگ باشیم ⁉️
🔰در آیه بیست و ششم از سوره مبارکه معارج یکی از صفات انسانهای شایسته اینگونه شمرده شده است که آنها به روز جزا ایمان دارند و کسانی که از عذاب پروردگارشان بیمناکند.
🟡 با توجه به تعبیر یصدقون که فعل مضارع است و دلالت بر استمرار دارد آنها پیوسته توجه دارند که حساب و کتاب و جزایی در کار است و از آنجا که ممکن است کسی ایمان به روز جزا داشته باشد اما خود را مشمول مجازات نشمارد میفرماید:
🔘آنها هرگز خود را از در امان نمیبینند یعنی دائماً احساس مسئولیت میکنند حسنات خود را ناچیز و سیئات خویش را بزرگ محسوب میدارد.
📖تفسیر نمونه ج ۲۵ ص۴۲📖
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 اصول مشترک در رسالت پیامبران / ۶
🔹اصل شانزدهم: تحمّل دشمنی و استهزای جاهلان؛
🔸یکی دیگر از اصول مشترک بین انبیا این است که همه آنها دشمن دارند و دشمنان تلاش میکنند تا اهداف آنان عملی نشود (حج/۵۲). همواره پیامبران با دشمنی مستکبران و متکاثران، روبرو بودهاند و یکی از انواع دشمنی، استهزای مردم جاهل بود (یس/۳۰). قرآن به استهزای عالمان مادی در برابر پیامبران نیز اشاره میکند (غافر/۸۳). همانگونه که دشمنی و کارشکنی، سیره ناپسند مشترک مخالفان همه پیامبران است، پیروزی پیامبران بر دشمنان هم جزو سنتها و احکام مشترک انبیاست (غافر/۵۱, مجادله/۲۱, صافات/۱۷۲-۱۷۳)
🔹اصل هفدهم: آزمایش امّتها با سختیها؛
🔸هر پیامبری که مبعوث شد، خداوند امّت او را با مشکلاتی آزمود. امّتها اگر توانستند در امتحان الهی همراه پیامبر خود راه نبرد با دشواریها را ادامه بدهند، به فلاح رسیدند و سرفراز شدند، و اگر در این امتحان فرو ماندند، از سعادت محروم شده، سرشکسته گشتند (انعام/۴۲, اعراف/۹۴). انبیا همه به مبارزه با طاغوت پرداختند و امّتهای بیشماری هم انبیا را در مبارزه با کفر و نفاق یاری کردند (آلعمران/۱۴۶)، البته آنان مظهر قدرت حق هستند (توبه/۱۴, انفال/۱۷)
🔹اصل هجدهم: مظهریّت غفران و رحمت الهی؛
🔸از اصول مشترک بین انبیا، مظهریت آنان نسبت به رحمت خاص خدا است. آنان با زدودن رنج و عذاب از مردم از دو جهت میکوشند: یکی این که از تقدیر و تعیین عذاب در بعضی از مراحل قضا و قدر جلوگیری میکردند و دیگر آنکه زمینه فراهم شده عذاب را برطرف میکردند. بنابر این دعوت آنها برای دفع عذاب و دعای آنان جهت رفع عذاب بسیار مؤثر است. خداوند در درجه اول آن دو صفت را به عنوان رحمت خاصه، به خود نسبت میدهد (رعد/۶, فرقان/۷۰, احزاب/۴۳, نساء/۴۸ و ۶۴, غافر/۷ و ۹, ابراهیم/۱ و ۵, مائده/۱۶, اعراف/۱۵۱ و ۱۵۵)، البته عدم تأثیر استغفار و نهی از آن در خصوص مشرکان هم، قرآن اشاره دارد (منافقون/۶, توبه/۱۱۳, هود/۷۶)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی حضار از این تلاوت به وجد میآیند...👌
❤️ #آرامش_با_قرآن
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ #حق_یتیم #سرپرستی #معارف
۶نساوَلاَ تَأْكُلُوهَا إِسْرَافًا وَبِدَارًا ومال یتیمان رابا اسراف وبا شتاب نخورید❌
أَن يَكْبَرُواْ ازترس آنکه بزرگ شوند ومال خودرا از دست شما بگیرند👺
وَمَن كَانَ غَنِيًّا فَلْيَسْتَعْفِفْ اگر سرپرست یتیم غنی است بهتر است عفت پیشه کندو از مال یتیم نخورد❌
وَمَن كَانَ فَقِيرًا فَلْيَأْكُلْ بِالْمَعْرُوفِ اگر قیم یتیم فقیر بود باید بقدر نیاز از مال یتیم بخورد✅
فقهاگفته اند اگر سرپرست یتیم یک فرد فقیر بود اما بیش از حد متعارف از سهم یتیم استفاده کند👈
اگرروزی پولدار شد باید سهم یتیم رابه او برگرداند
واگر یتیم مرده بود حق یتیم رابه وارث او بدهد زیرا خوردن حق یتیم خوردن آتش است😱 ۱۰نسا
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
⚜سبک زندگی قرآنی :
🍂 برای خدا کار کنید. 🍂
🔶إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنكُمْ جَزَاء وَلَا شُكُورا
(انسان/۹)
⚡️همه میگن برای این که حالت خوب باشه، باید هرکاری که دوست داری، انجام بدی.
ولی قرآن میگه اگه کاری رو که خدا دوست داره، انجام بدی، حال بهتری خواهی داشت.
🍁آدم روزه دار، در لحظه افطار، دوست داره غذاشو خودش بخوره.
اما اهل بیت، در لحظه افطارشون، همه ی غذاشونو (با این که دوست داشتن خودشون بخورن) دادن به فقیر.
🍃فقط بخاطر خدا!🍃
✅اهل بیت حالشون خیلی بهتره. چون وقتی آدم بخاطر معشوق کار انجام میده، حالش خیلی خوبه! 👌
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ هرچند تبلیغ کار خیر موجب الگوسازی و تشویق دیگران به ترویج فرهنگ نیکوکاری است، اما یادتان باشد مرز ریا و شرک بسیار باریک است. اگر بیم این را دارید که در دام ریا بیفتید، در این صورت، کار نیک شما هر چه مخفیانهتر، نیکوتر.
📖بقره آیه ۲۷۱
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔶 #تفسیر_قرآن_با_رهبرانقلاب
👀 منظور از "آنچه فرو فرستاده شده" چیست؟
«الَّذِينَ يُؤْمِنونَ بِما أُنزِلَ إليك»؛ به آنچه بر تو نازل شده است و به سوی تو فرو فرستاده شده است ایمان میآورند. یعنی معارف اسلام و احکام اسلام...
(آیات ابتدایی سورهی بقره)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ قانون الهی این است که هر کس تلاش کند به مقتضای تلاشش برسد. فرقش این است که فاسق، فاجر، منافق و کافر بهرهاش را فقط در همین دنیا میگیرد ولی مؤمن هم در دنیا و هم در آخرت. با این دید، دیگر این سوال پاسخ پیدا میکند که «چرا بلاد کفر غرق در رفاه و نعمتاند»؟
📖اسراء آیه ۲۰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ کار خیر فقط نماز و روزه نیست. مانور دستجمعی در مقابل دید دشمنان و هر حرکت همگانی که باعث شود دیگ خشم دشمنان به جوش آید و آنها را تا مرز جنون و انفجار بکشاند، مصداق کار خیر است.
📖توبه آیه ۱۲۰
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
♻️ نکته قرآنی
🔹أنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ
🔸زمين را بندگان شايستۀ ما به ميراث مى برند.
📗سوره انبیاء، آیه ۱۰۵
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔸 بسم الله الرحمن الرحیم
به نیت ظهور هر چه سریعتر امام زمان عج الله تعالی
✅ متوسل می شیم به #چهارده معصوم علیه السلام و
چله می گیریم تا چشممون به #جمال آقا روشن بشه ان شالله
در چهل روز 👇
هر روز یکمرتبه زیارت #عاشورا و
چهل مرتبه اللهم عجل لولیکالفرج
به امید دیدار آقاجانمان امام عصر ان شاالله
شروع ⬅️ ۱۴۰۲/۱۲/۵ مصادف با شب نیمه شعبان
پایان ⬅️ ۱۴۰۳/۱/۱۵ مصادف با ۲۳ رمضان المبارک
ثبت نام در گروه
چله متوسل به ام البنبن 👇( خانمها )
http://eitaa.com/joinchat/2122973195Cbb62a2a6cc
✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
👈ابراهیم علیه السلام در آتش
....ادامه
🌺 ) در گزارشی ،مدت #بازداشت او ۷ سال ذکر شده که امر بعیدی است ؛ ولی در گزارشهای دیگر ، این #مدت یک ماه ، ۴۰ روز و یک سال ذکر شده است .)
🌸هیزمها را در #بنای یاد شده انباشته ، آن را آتش زدند ؛
آنگاه از آنجا که توان نزدیک شدن به #آتش نبوده ، ابراهیم را دست بسته در #منجنیق نهاده ، به درون آتش #پرتاب کردند .
🌺 #نمرود و همراهان وی در جایگاهی که از پیش برای آنان تهیه شده بود ، #حاضر شده ، تماشاگر ماجرا بودند .
🌸 بر اساس روایات ، #آرامشی وصف ناپذیر بر ابراهیم حاکم بود و ملائکه الهی و دیگر موجودات ، #رهایی ابراهیم علیه السلام را از خداوند متعالی می طلبیدند .
🌺 جبرئیل هنگام #سقوط ابراهیم در آتش ، به امر خداوند بر او نازل شد و آمادگی خود را برای هرگونه #کمکی که ابراهیم بطلبد ، اعلام داشت ؛ اما ابراهیم سر باز زد و گفت :
از غیر #خداوند درخواستی نخواهد کرد و این یکی از #ادلّه خلّت ابراهیم علیه السلام به شمار میرود .
ادامه دارد ....
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکربم
#اعرافآیه۱۵۶
وَ اكْتُبْ لَنا فِي هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ إِنَّا هُدْنا إِلَيْكَ قالَ عَذابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ الَّذِينَ هُمْ بِآياتِنا يُؤْمِنُونَ «اعراف آیه 156»
(خداوندا!) براى ما در اين دنيا و در آخرت، خير و نيكى مقرّر كن كه ما به سوى تو رهنمون و بازگشت كردهايم. (خداوند) فرمود: عذابم را به هر كس كه بخواهم (و مستحقّ باشد) مىرسانم، و (لى) رحمتم همه چيز را فرا گرفته است، پس بهزودى آن (رحمتم) را براى كسانى كه تقوا دارند و زكات مىدهند و آنان كه به آيات ما ايمان مىآورند، مقرّر مىدارم.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ اكْتُبْ لَنا فِي هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ إِنَّا هُدْنا إِلَيْكَ قالَ عَذابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ وَ يُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ الَّذِينَ هُمْ بِآياتِنا يُؤْمِنُونَ «اعراف آیه 156»
(خداوندا!) براى ما در اين دنيا و در آخرت، خير و نيكى مقرّر كن كه ما به سوى تو رهنمون و بازگشت كردهايم. (خداوند) فرمود: عذابم را به هر كس كه بخواهم (و مستحقّ باشد) مىرسانم، و (لى) رحمتم همه چيز را فرا گرفته است، پس بهزودى آن (رحمتم) را براى كسانى كه تقوا دارند و زكات مىدهند و آنان كه به آيات ما ايمان مىآورند، مقرّر مىدارم.
نکته ها
اين آيه، بيان دعاى ديگر حضرت موسى عليه السلام در پى خواستهى قبلى است.
«هُدْنا» اشاره دارد به توجّه آنان به سوى خدا وتوبه كردن از راه منحرفان و راه كسانى كه تقاضاى نابجاى ديدار خدا را داشتند.
به نقل ابن عبّاس، هنگامى كه آيهى «وَ رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ» نازل شد، شيطان نيز در رحمت الهى طمع كرد و گفت: عبارت «كُلَّ شَيْءٍ»، شامل من هم مىشود. خداوند براى رفع اين توهّم فرمود: فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ يَتَّقُونَ ...
آرى، رحمت الهى گسترده است و به همه كس مىرسد، امّا شمول رحمت براى غير مؤمنان، به تفضّل الهى است. «1»
در روايت آمده است كه شخصى در نماز مىگفت: «اللهمّ ارحمنى و محمّداً و لاترحم معنا احداً»، خدايا! تنها من و محمّد صلى الله عليه و آله را مشمول رحمت خود قرار بده، نه هيچ كس ديگرى را.
پيامبر صلى الله عليه و آله پس از نماز در انتقاد به او فرمود: رحمت نامنتهاى الهى و موضع وسيع و نامحدود را محدود ساختى! «2»
«1». تفسير اثنىعشرى.
«2». تفاسير مجمعالبيان و نمونه.
جلد 3 - صفحه 187
پیام ها
1- بهترين گامها و كارها، با ثباتترين آنهاست. «وَ اكْتُبْ لَنا»
2- انبيا در فكر تأمين سعادت دنيا و آخرت مردمند. «وَ اكْتُبْ لَنا فِي هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ»
3- از بهترين دعاها، جامعترين آنهاست. «فِي هذِهِ الدُّنْيا حَسَنَةً وَ فِي الْآخِرَةِ»
4- بازگشت خالصانه به سوى خدا، دريافت الطاف الهى است. «هُدْنا»
5- رحمت الهى نامحدود است، اگر كسى به آن نرسيد، تقصير خود اوست.
«رَحْمَتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ» نقصى در فاعليّت رحمت الهى نيست، بلكه نقص در قابليّت ماست.
6- رحمت خداوند فراگير است، ولى عذاب الهى چنين نيست. رَحْمَتِي وَسِعَتْ ... عَذابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ
7- اصل، رحمت الهى است و عذاب او عارضى. (براى رحمت، فعل ماضى «وَسِعَتْ»، ولى براى عذاب فعل مضارع «أُصِيبُ» آمده است)
8- دعاى انبيا نيز در چهارچوب حكمت و قانون الهى مستجاب مىشود. اكْتُبْ لَنا ... فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ ...
9- با وجود تقوا و عمل به تكاليف، شمول رحمت الهى حتمى است، فَسَأَكْتُبُها لِلَّذِينَ ... ولى با وجود گناه و معصيت، عذاب حتمى نيست، زيرا با توبه و استغفار، امكان مغفرت وجود دارد. «عَذابِي أُصِيبُ بِهِ مَنْ أَشاءُ»
10- رحمت الهى بىنهايت است، امّا شرط بهرهورى از آن، تقوا، پرداخت زكات و ايمان است. يَتَّقُونَ ... الزَّكاةَ ... يُؤْمِنُونَ بنابراين، كسى كه زكات نمىدهد و يا بىتقوا مىباشد، از رحمت الهى محروم و در معرض عذاب الهى است.
11- زكات، در شريعت يهود نيز بوده است. «يُؤْتُونَ الزَّكاةَ»
12- آنچه سبب دريافت الطاف الهى است، ايمان به تمام آيات است، نه بعض آنها. «بِآياتِنا يُؤْمِنُونَ»
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 188
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 اصول مشترک در رسالت پیامبران / ۷
🔹اصل نوزدهم: شهادت بر اعمال امت؛
🔸هر پیامبری شاهد اعمال امّت خود است. در اینجا شهادت هم به این معناست که پیامبر اسوه و قدوه مردم است، یعنی مردم او را میبینند و به او تأسی میکنند و هم به معنای شهادت بر اعمال است، پیامبر در دنیا شاهد اعمال امت است و در قیامت نیز از شاهدانی است که در بارهی اعمال امت شهادت خواهد داد.(توبه/۱۰۵, نحل/۸۹) البته پیامبر خاتم(ص) چون مهیمن بر دیگر انبیاست، او هم شهید امت خود است و هم شهید امم پیشین و هم شاهد اعمال انبیا.
🔹اصل بیستم: مسؤولیت در برابر خدا؛
🔸انبیا باید اصول دعوت خود را به مردم برسانند و در این مورد از آنان سؤال میشود و هیچ عذری و بهانهای نیز از آنان پذیرفته نمیشود. پیامبران در برابر خدا مسؤول هستند.(اعراف/۶) البته سؤال از آنان با تکریم همراه است، خداوند در قیامت از انبیا میپرسد: پیام مرا که به امتهای خود رساندید، به شما چه جوابی دادند؟ این تعبیر در حقیقت هم سؤال از امتهاست و هم سؤال از پیامبران(مائده/۱۰۹) میگویند: ما آنچه را در وسعمان بود، ابلاغ کردیم (مائده/۹۹)
🔹اصل بیستویکم: تبلیغ رایگان؛
🔸پیامبران در برابر تبلیغ از مردم مزد نمیخواهند. پیامبران میگویند: ما از امت خود اجری نمیخواهیم و اجر ما جز بر پروردگار جهانها و جهانیان نیست(شعراء/۱۰۹, یونس/۷۲) مؤمن آل یاسین هم به این نکته اشاره کرده است(یس/۲۱) پیامبر اکرم(ص) در برابر رسالت خود از مردم مزدی طلب نکرد، ولی آنان را به مودت و محبت اهل بیت عصمت و طهارت فراخواند. در جای دیگر میفرماید، مزدی هم که از شما خواستم به نفع شماست.(قلم/۴۶, شوری/۲۳, سبأ/۴۷)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
#قصه_قرآنی
۱۴۱نسا وَلَن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْ مُؤْمِنِينَ سَبِيلاً کافر در هیچ جا ودر هیچ چیز نباید برتر🌿
وبالاتر از مسلمان باشد❌ ونباید مسلمان = زیر دست کافر باشد❌
درزمان قدیم یک کافری وجود داشت که برده او مسلمان شد
فقیه شهر فتوا داد باید آن کافر برده خود راکه مسلمان شده رابه ما بفروشد✅
تا آزادش کنیم وبه آن کافر فشار آورد وآن کافر برده مسلمان خود را فروخت
وآن برده سیاه مسلمان آزاد شد🦋
به آن فقیه خدابیامرز گفتند چرا چنین کردی؟ گفت زیرا مومن حتی اگر برده باشد👈
نباید زیر دست کافر باشد❌
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
♻️ نکته قرآنی:
🔹وكُلُوا وَاشْرَبُوا وَلَا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُسْرِفِينَ
🔸و بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد؛ زيرا خدا اسراف كنندگان را دوست ندارد.
📗سوره اعراف، آیه ۳۱
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
⚜سبک زندگی قرآنی :
🍂 از هیچ قدرتی نترسید. 🍂
سوره فیل را بخوانید و در آن تدبر کنید و یقین کنید که خدا عزیز و قدرتمند است و می تواند ابرقدرتهای عالم را با پرندگانی کوچک و سنگریزه هایی از جنس گِل، شکست دهد.
⚡️بنابراین به هیچ قدرتی جز خدای علیّ، تکیه نکنید و با اتّکا بر قدرت بی انتهای او، در تمام امور جزئی و کلیِ زندگی، مطمئن و محکم پیش روید.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺