eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴 از آثار ایمان و عمل صالح ✅ در قرآن کریم، قریب به ۸۰ مرتبه، ایمان و عمل صالح با هم ذکر شده است. در فرهنگ قرآن، مؤمن به کسی اطلاق می‌شود که عمل صالح دارد، لذا جزء لاینفک آن، همین باور قلبی است. به فرموده‌ی حضرت علی و امام رضا علیهما السلام، ایمان؛ معرفت قلبی، اقرار به زبان و عمل به ارکان و جوارح است. با توجه به آیات قرآن، برخی از آثار ایمان و عمل صالح را مرور می‌کنیم. با مراجعه به قرآن کریم می‌توانید سایر موارد را استخراج کنید تا این بحث، تکمیل شود. 🔸نجات از خسران (عصر/۱-۳) 🔹تکفیر سیئات (عنکبوت/۷) 🔸محبوبیت در دل مردم (مریم/۹۶) 🔹حکومت و خلافت در زمین (نور/۵۵) 🔸رسیدن به حیات طیّب (نحل/۹۶) 🔹تشکّر خداوند (اسراء/۹) 🔸خروج از ظلمات به‌سوی نور (طلاق/۱۱) 🔹استجابت دعا (شوری/۲۶) 🔸برخورداری از هدایت الهی (یونس/۹) 🔹در زمرهٔ صالحین (عنکبوت/۹) 🔸ورود به بهشت (محمّد«ص»/۱۲) 🔹برخورداری از درجات عالی بهشت (طه/۵۷) 🔸پاداش مضاعف و جاودان (سباء/۳۷، تین/۶) 🔹عدم نقصان در ثواب و پاداش (طه/۱۱۲) و ... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌸صفات محسنین در قرآن🌸 🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴 إِنَّهُمْ كَانُوا قَبْلَ ذَٰلِكَ مُحْسِنِينَ ﺯﻳﺮﺍ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﻧﻴﻜﻮﻛﺎﺭ ﺑﻮﺩﻧﺪ .(ذاریات١٦) 1⃣کم خوابیدن 🌺 كَانُوا قَلِيلًا مِّنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ ﺁﻧﺎﻥ ﺍﻧﺪﻛﻲ ﺍﺯ ﺷﺐ ﺭﺍ ﻣﻰ ﺧﻮﺍﺑﻴﺪﻧﺪ [ ﻭ ﺑﻴﺸﺘﺮ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﻭ ﺑﻨﺪﮔﻲ ﻣﻰ ﮔﺬﺭﺍﻧﺪﻧﺪ . ](ذاریات١٧) 2⃣استغفار در سحر 🌺 وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ ﻭ ﺳﺤﺮﮔﺎﻫﺎﻥ ﺍﺯ ﺧﺪﺍ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﺁﻣﺮﺯﺵ ﻣﻰ ﻛﺮﺩﻧﺪ .(ذاریات١٨) 3⃣انفاق 🌺 وَفِي أَمْوَالِهِمْ حَقٌّ لِّلسَّائِلِ وَالْمَحْرُومِ ﻭ ﺩﺭ ﺍﻣﻮﺍﻟﺸﺎﻥ ﺣﻘّﻲ ﺑﺮﺍﻱ ﺳﺎﺋﻞ ﺗﻬﻴﺪﺳﺖ ﻭ ﻣﺤﺮﻭم ﺍﺯ ﻣﻌﻴﺸﺖ ﺑﻮﺩ .(ذاریات١٩) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈 > ✅وارد شدن فرشتگانى به صورت میهمان ...... ادامه 🌺 و که نگرانی اش برطرف شده بود ، با آگاهی از ماموریت ملائکه . با آنها درباره قوم به مجادله پرداخت تا شاید عذاب آنان به تاخیر افتد : * فلمّا ذهب عن ابراهیم الرّوع و جائته البشری یجادلنا فی قوم لوط * ( هود ۷۴ ) 🌸اما فرشتگان او را آگاه ساختند که راهی برای قوم لوط نیست : * یا ابراهیم اعرض عن هذا انّه قد جاء امر ربّک و انّهم ءآتیهم عذاب غیر مردود * ( هود ۷۶ ) 🌺 مفسران درباره این نکاتی را بیان کرده‌اند : 👈 ۱. مقام ملازم با عصمت از گناه و منافی با صفات ناپسند از جمله است که مقاومت نفس را گرفته ، توان تدبیر را از سلب می‌کند و ( در کتاب‌های اخلاق ) از آن به جبل که تفریط در به کارگیری غضبیّه است ، تعبیر می‌شود ، 🌸 چنانکه یعنی عدم تاثر از مشاهده مکروه به طور مطلق ، در به کارگیری قوّه غضبیّه ، و در شمار رذایل اخلاقی است . 🌺 در انبیا ملازم با شجاعت است و آن اعتدال در به کارگیری قوّه غضبیّه به شمار می‌رود و صفتی در برابر جبن است ، نه خوف . 👈 ۲ . گفته شده که آیات ،‌ دو ماجرا را باز می‌گوید : یکی هنگام به سوی قوم لوط و بشارت اسماعیل و دیگری هنگام بازگشت و اسحاق ؛ زیرا تردیدی نیست که آیات سوره به قرینه آیه ۲۹ * فاقبلت امراته فی صره ...... * بازگو کننده اسحاق به ابراهیم است 🌸 و آیات پس از آن ( ۳۲ تا ۳۷ ) به خوبی نشان می‌دهد که این پس از آن نابودی قوم بوده است : * قالوا انّا ارسلنا الی قوم مجرمین ...... * فاخرجنا من کان فیها من المومنین ......* 🌺در سوره نیز که به نام اسحاق تصریح شده ، مانند سوره ذاریات ، لفظ ماضی را به کار برده‌اند : * ارسلنا الی قوم لوط * (هود ۷۰ ) ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَكَ آباؤُنا مِنْ قَبْلُ وَ كُنَّا ذُرِّيَّةً مِنْ بَعْدِهِمْ أَ فَتُهْلِكُنا بِما فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ «اعراف آیه173» يا نگوييد: پدران ما پيش از ما مشرك بودند و ما نيز فرزندانى از پس آنان بوديم (و ناچار راهشان را ادامه داديم)؟ آيا ما را به خاطر عملكرد اهل باطل، مجازات و هلاك مى‌كنى؟ وَكَذَٰلِكَ نُفَصِّلُ الْآيَاتِ وَلَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ { ۱۷۴ - اعراف } و ما اين گونه آيات خويش را روشن بيان مى‌كنيم (تا بدانند نور توحيد، از آغاز در سرشت آنان بوده است) و شايد آنان (به سوى خداوند و فطرت پاك توحيدى) بازگردند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَكَ آباؤُنا مِنْ قَبْلُ وَ كُنَّا ذُرِّيَّةً مِنْ بَعْدِهِمْ أَ فَتُهْلِكُنا بِما فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ «اعراف آیه173» يا نگوييد: پدران ما پيش از ما مشرك بودند و ما نيز فرزندانى از پس آنان بوديم (و ناچار راهشان را ادامه داديم)؟ آيا ما را به خاطر عملكرد اهل باطل، مجازات و هلاك مى‌كنى؟ «1». براى اطلاع از اقوال و نظرات مختلف، به كتاب‌هاى «پيام قرآن»، از آيت‌اللّه مكارم شيرازى و «منشور جاويد»، آيت اللّه سبحانى و تفسير اطيب‌البيان مراجعه كنيد. تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 218 وَ كَذلِكَ نُفَصِّلُ الْآياتِ وَ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ «اعراف آیه ‌174» و ما اين گونه آيات خويش را روشن بيان مى‌كنيم (تا بدانند نور توحيد، از آغاز در سرشت آنان بوده است) و شايد آنان (به سوى خداوند و فطرت پاك توحيدى) بازگردند. نکته ها اگر گواهى بر ربوبيّت در عالم ذرّ يا فطرت نبود، انسان در دنيا به راحتى خداپرست نمى‌شد و همواره از نياكان خود، تقليد مى‌كرد. أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَكَ آباؤُنا ... پیام ها 1- فطرت خداشناسى در وجود انسان، براى اتمام حجّت از سوى خداوند است و چراغ فطرت، قدرت نور افشانى بر ظلمات محيط را دارد. أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَكَ‌ ... 2- جامعه و محيط، انسان را مجبور نمى‌كند. أَوْ تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَكَ آباؤُنا ... 3- تقليد در اصول دين، جايز نيست. «أَشْرَكَ آباؤُنا» 4- عقيده، عمل و شرك نياكان، بستر اعتقاد، عمل وشرك فرزندان مى‌شود. «أَشْرَكَ آباؤُنا» 5- گناه و انحراف خود را به دوش ديگران افكندن، موجّه نيست. «تَقُولُوا إِنَّما أَشْرَكَ آباؤُنا» 6- مشركان، باطل‌گرا مى‌باشند. «أَشْرَكَ آباؤُنا فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ» 7- در نظام كيفرى خداوند، هيچ كس به گناه ديگرى مؤاخذه نمى‌شود. «أَ فَتُهْلِكُنا بِما فَعَلَ الْمُبْطِلُونَ» 8- آيات الهى، براى توجّه‌دادن انسان‌هاست به ميثاق فطرت و سرشت توحيدى. «نُفَصِّلُ الْآياتِ وَ لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» 9- اصل، توحيد است و شرك، عارضى است، لذا قرآن، خواستار بازگشت‌ جلد 3 - صفحه 219 مشركان به اصالت انسان است. «لَعَلَّهُمْ يَرْجِعُونَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ ان الله یأمر بالعدل و الاحسان و ایتای ذی القربی و ینهی عن الفحشاء و المنکر و البغی یعظکم لعلکم تذکّرون (نحل/۹۰) 🔹خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان، فرمان می‌دهد و از فحشا و منکر و ستم، نهی می‌کند، خداوند به شما اندرز می‌دهد، شاید متذکّر شوید. 🔸این آیه، نمونه‌ای از جامع‌ترین تعلیمات اسلام در زمینه مسایل اخلاقی و اجتماعی است.(سه اصل مثبت و سه اصل منفی) عدل؛ همان اصلی است که تمام نظام هستی بر محور آن می‌گردد، لذا هر گونه انحراف، افراط، تفریط و تجاوز به حقوق دیگران، بر خلاف اصل عدل است. احسان؛ به معنای نیکوکاری و گذشت است که شامل هرگونه کمک مالی، فکری، فرهنگی و عاطفی می‌شود و در جایی که عدالت به تنهایی کافی نیست و نیاز به فداکاری و گذشت است، اصل احسان جاری می‌گردد. امام علی(ع) می‌فرماید: عدل آن است که حق مردم را به آنان برسانی و احسان آن است که زیادتر به آنها بدهی (نهج البلاغه، حکمت۲۳۱) 🔸«عدل»؛ انصاف را رعایت کردن است و «احسان»؛ فزونی بخشی. «بخشش به نزدیکان»، بخشی از احسان است و بیان جداگانه آن، اهمیت موضوع را می‌رساند. «فحشا»؛ اشاره به گناهان پنهانی و «منکر»؛ اشاره به گناهان آشکار دارد و «بغی»؛ به معنای هرگونه تجاوز از حق است. از پیامبراکرم(ص) نقل شده که مجموعه‌ی تقوا در این آیه است (مجمع البیان، ج۱، ص۱۱۸). در انتهای آیه می‌فرماید: «لعلکم تذکّرون» و تذکر یادآوری چیزی است که انسان پیش‌تر به گونه‌ای از آن آگاه بوده یا بدان تمایل داشته است، چون رعایت آن اصول سه گانه و نهی آن سه اصل دیگر، ریشه در فطرت آدمی دارد. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️آیا خداوندى كه انسان‌ها را به عدل و احسان دعوت مى‌كند، مى‌شود كه خود عادل نباشد! «ان اللَّه یأمر بالعدل و الاحسان» ▫️عدل و احسان در كنار هم جاذبه دارد، وگرنه مقرّرات خشک، دل‌ها را التیام نمى‌دهد. «یأمر بالعدل و الاحسان» (عدل، مقدار واجب و احسان، مقدار مستحب است) ▫️اوّلین آمر به معروف و ناهى از منكر، خود خداوند است. «انّ اللَّه یأمر ... و ینهى» ▫️در احسان، رسیدگى به بستگان و صله‌رحم اولویّت دارد. «الاحسان و ایتاء ذى‌القربى» ▫️امر به معروف، بر نهى از منكر مقدّم است و عدل، بر احسان. «یأمر بالعدل و الاحسان ... و ینهى» ▫️امر به معروف و نهى از منكر باید در فضاى صفا و محبّت و در قالب موعظه و خیرخواهى باشد. «یأمر ... ینهى ... یعظكم» ▫️آمرین به معروف نباید از مردم انتظار پذیرش صددرصد داشته باشند. «لعلّكم تذكّرون» ▫️مردم فطرتاً به عدل و احسان گرایش دارند و از فحشا و منكر متنفرّند، لیكن وسوسه‌ها و غرایز موجب غفلت‌شان مى‌‌شود كه باید با تذكّر، آنان را یادآوری کرد. «لعلّكم تذكّرون» ▫️در نهى از منكر باید ابتدا گناهان رسوا را جلوگیرى كرد، همان‌گونه كه در امر به معروف باید ابتدا به واجبات سفارش كرد. «یأمر بالعدل ... ینهى عن ‌الفحشاء» ▫️سفارش به عدل و نهى از فحشا، سنّت ابدى خداوند است. «یأمر ... ینهى ... یعظكم» (فعل مضارع، نشانه استمرار است) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 احسان در قرآن ✅ در فرهنگ قرآن، واژه‌ی «احسان» جایگاه ویژه‌ای دارد و اینطور استنباط می‌شود که مفهوم آن، فراتر از احسان مالی است و هرگونه خیررسانی به دیگران را شامل می‌شود تا جایی که می‌توان مقام احسان را از والاترین فضایل مؤمنین دانست. برخی از آیات قرآن در این مورد را مرور می‌کنیم: 🔹ان الله یحب المحسنین؛ خداوند نیکوکاران را دوست دارد (مائده/۱۳) 🔸ان الله مع الذین اتقوا و الذین هم المحسنون؛ پیوسته نظر لطف و عنایتش با محسنین است (نحل/۱۲۸) 🔹قل یا عباد الذین ءامنوا اتقوا ربکم للذین احسنوا فی هذه الدنیا حسنه؛ به نیکوکاری تشویق می‌کند (زمر/۱۰) 🔸کذلک سخرها لکم لتکبروا الله علی ما هداکم و بشر المحسنین؛ به آنان بشارت داده است (حج/۳۷) 🔹ان رحمت الله قریب من المحسنین؛ رحمت الهی به آنان نزدیک است (اعراف/۵۶) 🔸هل جزاء الاحسان الا الاحسان؛ فرموده که جزای احسان، جز احسان نیست (رحمن/۶۰) 🔹و احسن کما احسن الله الیک؛ خداوند به تو احسان کرده، تو نیز به دیگران احسان کن (قصص/۷۷) 🔸ان احسنتم احسنتم لانفسکم؛ فایده احسان، متوجه خود شماست (اسراء/۷) 🔹فاتاهم الله ثواب الدنیا و حسن ثواب الاخرة و الله یحب المحسنین؛ پاداش دنیوی و ثواب اخروی دارد (آل‌عمران/۱۴۸) ✅ و از ویژگی‌های محسنین: 🔸الذین یقیمون الصلوة و یؤتون الزکوة و هم بالاخرة هم یوقنون. اولئک علی هدی من ربهم و اولئک هم المفلحون؛ برپا داشتن نماز، پرداختن زکات، یقین به آخرت و نیز اهل هدایت و فلاح بودن (لقمان/۴,۵) 🔹و بالاسحارهم یستغفرون؛ اهل مناجات شبانه (ذاریات/۱۹) 🔸والذین جاهدوا فینا لنهدینهم سبلنا و ان الله لمع المحسنین؛ جهاد در راه خدا (عنکبوت/۶۹) 🔹من یتق و یصبر فان الله لا یضییع اجر المحسنین؛ اهل تقوا و صبر (یوسف/۹۰) 🔸الذین ینفقون فی السراء و الضراء و الکاظمین الغیظ و العافین عن الناس و الله یحب المحسنین؛ اهل انفاق و دارای کظم غیظ و عفو (آل عمران/۱۳۴) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚘🌿⚘🌿⚘🌿⚘🌿⚘🌿 الله یستهزی بهم و یمدهم 👈 *فی طغیانهم یعمهون* ونقلب افئدتهم و ابصرهم ....... 👈 *فی طغیانهم یعمهون* من یضلل الله فلا هادی له و یذرهم 👈 *فی طغیانهم یعمهون* ولو یعجل الله ....... 👈 *فی طغیانهم یعمهون* ولو رحمنهم و کشفنا ....... 👈 *فی طغیانهم یعمهون* 🍀🌺🍀🌺🍀🌺 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 یک نکته‌ی قرآنی ✅ حاج‌آقا قرائتی: 🔹از ميان يكصد و چهارده سوره قرآن، چهار سوره با كلمه «انّا» آغاز شده است: سوره‌هاى فتح، نوح(ع)، قدر و كوثر. 🔸«إِنَّا فَتَحْنا لَكَ فَتْحاً مُبِيناً»؛ ما براى تو پيروزى آشكار قرار داديم. 🔸«إِنَّا أَرْسَلْنا نُوحاً»؛ ما نوح(ع) را به سوى مردم فرستاديم. 🔸«إِنَّا أَنْزَلْناهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ»؛ ما قرآن را در شب قدر نازل كرديم. 🔸«إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ»؛ ما به تو كوثر عطا كرديم. 🔹در آغاز يكى از اين چهار سوره، از حضرت نوح(ع) كه اولين پيامبر اولواالعزم است و بعد از حضرت آدم (ع)، پدر دوم انسان محسوب مى‌شود، سخن به ميان آمده است. 🔹در آغاز سه سوره ديگر، به نعمت‌هاى ويژه‌اى همچون نزول قرآن، پيروزى آشكار و عطاى كوثر، اشاره شده است. ⬅️ شايد ميان اين چهار موضوع ارتباطى باشد كه يكى؛ رسالت اولين پيامبر اولواالعزم، ديگرى؛ نزول آخرين كتاب آسمانى، سوّمى؛ پيروزى مكتب اسلام و چهارمى؛ تداوم خط رسالت و ابتر نماندن آن را بيان مى‌كند. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
أَفَلَمْ يَنْظُرُوا إِلَى السَّمَاءِ فَوْقَهُمْ كَيْفَ بَنَيْنَاهَا وَزَيَّنَّاهَا📖💠💠 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 ارتباط خداوند با نظام هستی / بخش ۱ ✅ یا ایها الناس انتم الفقراء الی الله و الله هو الغنی الحمید؛ ای مردم! همه شما نیازمندِ خدا هستید و تنها خداست که غنی و ستوده است (فاطر/۱۵). یکی از مباحث مهمی که در بحث هستی شناسی قرآن مطرح می‌شود، مسأله ارتباط خدا با جهان هستی است. از جمله: 🔹رابطه خالقیت و صانعیت: خداوند، خالق و صانع جهان است و همه موجودات در عالم، مخلوق و مصنوع اویند. (انعام/۱۰۲، روم/۱۱، عنکبوت/۱۹، نمل/۸۸) 🔸رابطه نوری: خداوند، مصداق حقیقی نور است، جهان آفرینش بر اساس نور او آفریده شده است. (نور/۳۵) 🔹رابطه قیّومی: قیوم به معنای برپا دارنده است و به هر موجودی، آنچه را که مایه قوام و بقای وجود اوست، به او عطا می‌کند. قیوم موجودی است که قائم به خود بوده و همه موجودات وابسته به او هستند. جهان هستی نه تنها در اصل وجود، بلکه در بقا نیز همواره به خداوند محتاج است. (بقره/۲۵۵، طه/۱۱۱) و این فیض رسانی استمرار دارد. (رحمن/۲۹) 🔸رابطه معیّت: معیت خدا به معنای بودن او موجودات است، بدون پیوستگی با آنها و بدون گسیختگی از آنها. (حدید/۴، واقعه/۸۵، ق/۱۶) 🔹رابطه حاکمیت: خداوند، مبداء تمام بایدها و نبایدهای تکوینی و تشریعی است و هر قانونی که بر جهان آفرینش حاکم است، واضع آن خداست و این حاکمیت مطلقه بر اساس آن قوانین اِعمال می‌شود. (انعام/۵۷،۶۲، یوسف/۴۰، قصص/۷۰) 🔸رابطه مالکیت: خداوند، مالک هستی است و این مالکیت، مالکیت حقیقی بوده نه مانند مالکیت انسان که اعتباری و قراردادی است. (بقره/۲۵۵، مائده/۱۲۰، مائده/۴۰، نور/۶۴) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📢 لاجرم هر کس که بالاتر نشست، وقت سقوط نیز استخوانش سخت‌تر خواهد شکست! روشن است که نسبت به خواص و نزدیکان پیامبر و ائمه علیهم السلام، انتظار و توقع بیشتری میرود! و اگر خطایی کنند، چند برابر مردم عادی تنبیه میشوند! مایی که منسوب به حسین علیه السلام، آقای شهیدان هستیم، و سنگ محبتش را به سینه میزنیم، باید بیشتر مراقب رفتارمان باشیم! 🌴 سوره مائده 🌴 🕋 قَالَ اللَّـهُ إِنِّي مُنَزِّلُهَا عَلَيْكُمْ ۖ فَمَن يَكْفُرْ بَعْدُ مِنكُمْ فَإِنِّي أُعَذِّبُهُ عَذَابًا لَّا أُعَذِّبُهُ أَحَدًا مِّنَ الْعَالَمِينَ «115» ⚡️ترجمه: خداوند فرمود: من آن (مائده) را بر شما (یاران عیسی علیه السلام) نازل مى‌كنم، امّا هر كدام از شما بعد از آن كفر ورزد، او را چنان عذاب خواهم كرد كه هيچ يك از جهانيان را آن گونه عذاب نکنم. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔹أيَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَلَّنْ نَجْمَعَ عِظَامَهُ 🔸آيا انسان گمان مى كند كه ما هرگز استخوان هايش را جمع نخواهيم كرد؟ 📗سوره قیامت، آیه 3 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈 > ✅وارد شدن فرشتگانى به صورت میهمان ...... ادامه 🌺 ولی آیات سوره : * انّا لمنجّوهم اجمعین * الّا امرته قدّرنا انّها لمن الغابرین * ( حجر ۵۹ و ۶۰ ) 🌸و نیز آیات سوره عنکبوت : * انّا مهلکوا اهل حاضر هذه القریه * ( عنکبوت ۳۱ ) آشکارا نشان می‌دهد که ماجرای در آن دو سوره ، پیش از قوم لوط رخ داده است ؛ 🌺همچنین در سوره ذاریات ، سخن از میهمانان با گوساله بریان است و ترس ابراهیم پس از پرهیز آنان از غذا بوده ، ولی در آیات سوره حجر ، سخنی از پذیرایی نیست که خود ای بر تعدد ماجرا به شمار می‌آید . 🌸این معنا در روایتی از امام علیه السلام نیز تصریح شده است ، ولی بعضی به از جمله آنکه آیات سوره هود از سویی بشارت به اسحاق را تصریح کرده و از سویی ابراهیم برای رفع عذاب از قوم لوط را بیان داشته ، بر آنند که اسحاق به طور قطع ، پیش از عذاب قوم لوط بوده و در نتیجه ، همه آیات بشارت در ماجرای فرشتگان ، به اسحاق مربوط است . 🌺 به کارگیری لفظ * انّا ارسلنا * در آیات سوره ذاریات نیز نمی‌تواند دلیل باشد که این آیات بازگو کننده پس از وقوع عذاب بر قوم لوط است ؛ 🌸 زیرا همین در سوره حجر نیز آمده و به طور مسلم ، آیات سوره حجر ، به زمانی مربوط است که هنوز از عذاب قوم لوط فارغ نشده بودند ؛ 🌺افزون بر اینکه تعبیر * انّا ارسلنا * از سوی که در مسیر عزیمت به سوی قوم لوط هستند ، از نظر لغت و کاملاً بلامانع است ؛ 🌸اما آیات ۳۵ تا ۳۷ ذاریات ، سخن است و نه ملائکه ؛ بنابراین خود آیات شاهد است که ملائکه در این ماجرا یک بار و آن هم پیش از به سوی قوم لوط با ابراهیم دیدار کرده‌اند ؛ به همین دلیل ، روایت یاد شده نیز قابل نیست . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ «اعراف آیه‌175» و بر آنان، داستانِ آن كس (بَلعَم باعورا) را بخوان كه آيات خود (از علم به معارف و اجابت دعا و صدور برخى كرامات) را به او داده بوديم، پس او (ناسپاسانه) خود را از آن آيات جدا ساخت، پس شيطان او را در پى‌خويش كشيد تا از گمراهان شد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ «اعراف آیه‌175» و بر آنان، داستانِ آن كس (بَلعَم باعورا) را بخوان كه آيات خود (از علم به معارف و اجابت دعا و صدور برخى كرامات) را به او داده بوديم، پس او (ناسپاسانه) خود را از آن آيات جدا ساخت، پس شيطان او را در پى‌خويش كشيد تا از گمراهان شد. نکته ها «انسلاخ»، به معناى كندنِ پوست است و در جايى كه چيزى به چيزى چسبيده باشد به كار مى‌رود و در اينجا كنايه از فاصله گرفتن از علوم الهى است. جمله‌ى‌ «فَأَتْبَعَهُ»، بيانگر آن است كه آن شخص در مسير حقّ به چنان مقامى رسيده بود كه شيطان از او قطع اميد كرده بود، امّا با بروز نشانه‌هاى انحراف، شيطان به سرعت او را تعقيب كرد و سرانجام در صف گمراهان و شقاوت‌مندان قرار گرفت. «1» اين آيه، به داستان دانشمندى از بنى‌اسرائيل، به نام «بَلعَم باعورا» اشاره مى‌كند كه نخست در صف مؤمنان و حاملان آيات و علوم الهى بود، امّا با وسوسه‌ى شيطان و طاغوت، منحرف شد. امام رضا عليه السلام فرمود: بَلعَم فرزند باعور، اسم اعظم الهى را مى‌دانست و دعايش مستجاب مى‌شد، ولى به دربار فرعون رفت و با آنكه در ابتدا، مبلّغ حضرت موسى عليه السلام بود، ولى سرانجام عليه موسى و ياران او اقدام كرده و بد عاقبت شد. «2» آرى، زرق و برق دنيا و دربار، عامل سقوط علما و دانشمندان است. قرآن، نام اين شخص را نمى‌برد، ولى كارش را بازگو مى‌كند، تا به فرموده‌ى امام باقر عليه السلام بر «1». تفسير نمونه. «2». تفاسير نورالثقلين و كنزالدقائق. جلد 3 - صفحه 220 هر كس كه هواى نفس را بر حقّ غالب كند منطبق شود «1» و چنين كسانى در هر زمانى يافت مى‌شوند و اختصاص به زمان و شخص خاصّى مانند بلعم‌باعورا ندارد. ماجراى بَلعم‌باعورا، در تورات كنونى هم آمده است. «2» پیام ها 1- رهبر بايد مردم را نسبت به خطرهاى قابل پيش‌بينى، آگاه كند و به آنان هشدار دهد. وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ‌ ... 2- گاهى طاغوت‌ها، علما را هم فريب مى‌دهند. سرنوشت دانشمندى همچون بلعم‌باعورا بايد براى تاريخ درس عبرت باشد. وَ اتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ... زيرا داستانى مهم و مفيد است. ( «نَبَأَ» به خبر مهم و مفيد مى‌گويند) 3- انسان آزاد است و مى‌تواند تغيير جهت دهد. «آتَيْناهُ آياتِنا فَانْسَلَخَ» 4- انسان هر چه بالا رود، نبايد مغرور شود، چون احتمال سقوط وجود دارد و عاقبتِ كار مهم است. جايگاه هركس بالاتر باشد، احتمال خطر بيشترى وجود دارد. «فَانْسَلَخَ مِنْها» 5- آنكه از خدا جدا شود، طعمه‌ى شيطان مى‌گردد. «فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ» 6- شيطان وسوسه مى‌كند و در كمين است كه هر گاه در كسى زمينه‌اى ببيند، او را دنبال كند. «فَانْسَلَخَ‌ فَأَتْبَعَهُ» (كلمه‌ى‌ «فَأَتْبَعَهُ» در كنار كلمه‌ى‌ «فَانْسَلَخَ»، نشان مى‌دهد كه شيطان در كمين است و به محض انسلاخ، انسان را دنبال مى‌كند.) 7- شيطان، حريف عالم ربّانى نمى‌شود. (تا بلعم از آيات دست نكشيده بود، شيطان بر او تسلّط نداشت) «فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ» 8- علم، به تنهايى نجات‌بخش نيست، زيرا دانشمند دنياپرست، اسير شيطان مى‌شود. «فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ» 9- بايد به بد فرجامى انديشيد و از سوء عاقبت ترس داشت، تا نعمت، تبديل به‌ «1». تفسير نورالثقلين. «2». تورات، سِفر اعداد، باب 22. جلد 3 - صفحه 221 نقمت نشود. آتَيْناهُ آياتِنا ... فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ‌ 10- رها كردن راه خدا، دور از عقل و خرد است. «فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ» 11- سقوط انسان در چند مرحله واقع مى‌شود: جداشدن از آيات الهى، پيروى از شيطان وپيوستن به جمع گمراهان. «فَانْسَلَخَ مِنْها فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطانُ فَكانَ مِنَ الْغاوِينَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ازشیخ پرسید چرا نبوت تمام شد ؟ شیخ گفت : در۳۸ انعام فرمود: مَّا فَرَّطْنَا فِي ال كِتَابِ مِن شَيْءٍ❌ ودر۵۹ انعام فرمود وَلاَ رَطْبٍ وَلاَ يَابِسٍ إِلاَّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ🌻 ودر۸۹نحل فرمود وَنَزَّلْنَا عَلَيْكَ الْكِتَابَ تِبْيَانًا لِّكُلِّ شَيْءٍ🌼 طبق این آیات= قرآن تمام نیاز های بشر تا قیامت را جواب میدهد وهمه چیز در قرآن است✅ همانطورکه رسول الله جامع همه صفات انبیا است قرآن جامع کل کتب انبیا است وقرآن💝 همه نیازهای بشر راتا قیامت جواب می دهد و این یکی از دلایل ختم نبوت است💞 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌸وجاء سکره الموت بالحق ذالک ما کنت منه تحید🌸 .آیه ۱۹ سوره ق (وسکرات مرگ براستی دررسیداین همان است که ازآن می گریختی.) براستی نباید برای این روزتوشه جمع کردوپرهیزکاری نمود.هیچ لذتی دوام ندارد. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ مَنْ عَمِلَ صالِحاً مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنثَى‏ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَٰوةً طَيِّبَةً وَ لَنَجْزِيَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا كَانُواْ يَعْمَلُونَ‏ (نحل/۹۷) 🔹هر كس از مرد یا زن كه مؤمن باشد و كار شایسته كند، حتماً به زندگى پاک و پسندیده‌اى زنده‌اش مى‌داریم و قطعاً مزدشان را بر پایه‌ى نیكوترین كارى كه مى‌كرده‌اند، پاداش خواهیم داد. 🔸«حیات طیّبه» آن است كه انسان دلى آرام و روحى مؤمن داشته باشد، مؤمن به نور خدا مى‌بیند، مشمول دعاى فرشتگان است، مشمول تأییدات الهى است، اینگونه افراد خوف و حزنى ندارند. مفسران در مورد حیات طیبه (زندگی پاکیزه) که در آیه ۹۷ سوره نحل آمده است، مصادیقی ذکر کرده‌اند، از جمله: روزی حلال، توفیق انجام دادن طاعت‌هایی که انسان را به رضوان الهی می‌رساند، بهشت، سعادت، شیرینی طاعت پروردگار، مقام واگذاری تدبیر امور زندگی به خدا(توکل)، بی‌نیازی و استغنا از خلق و نیازمندی به خالق، زندگی پاک در قبر، رزق روزانه و ... 🔸در باره حیات طیبه، مصادیقی در روایات آمده است: پیامبراکرم(ص) فرمودند: قانع و راضی بودن به قسمت خدا. امام صادق‌(ع) فرمودند: معرفت الهی. حضرت علی(ع) در خصوص حیات طیبه در آیه ۹۷ سوره نحل، فرمودند؛ مقصود، قناعت است.(حکمت۲۲۹,۴۴)، قناعتی برخاسته از عزت نفس. و نیز فرمودند: حیات طیبه برای کسی است که به یاد معاد باشد و برای روز قیامت کار کند و به زندگی حلال و طیب قانع باشد و از احکام و حکم الهی راضی باشد.(حکمت/۴۷۵) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️ملاک پاداش، سنّ، نژاد، جنسیت، موقعیت اجتماعى، سیاسى و... نیست. «مَن عَمِل» ▫️زن و مرد در كسب كمالات معنوى یكسانند. «من ذكر او انثى» ▫️شرط قبولى عمل صالح، ایمان است. «و هو مؤمن» ▫️حتى یک عمل صالح، بى‌پاسخ نمى‌ماند. «من عمل صالحاً» ▫️هر كجا تفكّر جاهلى مبنى بر تحقیر زن در كار باشد، باید نام و مقام زن را با صراحت برد. «من ذكرٍ او انثى» ▫️كار خوب به تنهایى كافى نیست، خود انسان هم باید خوب باشد. «من عمل صالحاً... و هو مؤمن» ▫️انسانِ بدون ایمان و عمل صالح، گویى مرده است. «فلنحیینّه حیوة طیّبةً» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺