🦋
🎨 🦋
🦋 🎨🦋
╲\╭┓
╭
┗╯\╲
🌙 نکات کاربردی جزء ۲۹ 📖
1️⃣ اولویت دادن به کیفیت عمل نه کمیت 💎
«الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ»
خدایی که مرگ و زندگانی را آفرید که شما بندگان را بیازماید تا کدام نیکوکارتر (و خلوص اعمالش بیشتر) است و او مقتدر و بسیار آمرزنده است. ملک🌹۲
2️⃣ زندگی با محوریت عقل و نقل 💎
«وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ»
و گویند: اگر ما در دنیا (سخن انبیا) میشنیدیم یا به دستور عقل رفتار میکردیم (امروز) از دوزخیان نبودیم. ملک🌹۱۰
3️⃣ پرهیز از گناه در خلوت 💎
«إِنَّ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ»
همانا آنان که از خدای خود در پنهان
میترسند آنها را آمرزش و پاداش بزرگ (بهشت ابد) خواهد بود.ملک🌹۱۲
4️⃣ پرهیز از خبرچینی 💎
«هَمَّازٍ مَشَّاءٍ بِنَمِيمٍ»
و آن کس که دایم عیبجویی و سخنچینی میکند. قلم🌹۱۱
5️⃣ تشویق دیگران به کارهای خیر 💎
«وَلَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ»
و هرگز مسکینی را بر سفره طعام خود به رغبت نخوانده است.حاقه🌹۳۴
6️⃣ ترتیل قرآن 💎
«أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلً»
یا چیزی بر نصف بیفزا و به تلاوت آیات قرآن با توجه کامل مشغول باش. مزمل🌹۴
7️⃣ رسیدگی به بهداشت و نظافت ظاهری 💎
«وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ»
و لباس (جان و تن) خود را از هر عیب و آلایش پاک و پاکیزه دار. مدثر🌹۴
8️⃣ پرهیز از منت گذاشتن 💎
«وَلِرَبِّكَ فَاصْبِرْ»
و برای خدایت صبر و شکیبایی پیشگیر.
مدثر🌹۷
9️⃣ پاکدامنی 💎
«وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ»
و آنان که اندام خود را (از شهوت رانی)نگاه میدارند. معارج🌹۲۹
🔟 انسان بهترین داور اعمال خویش 💎
«بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَىٰ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ»
«وَلَوْ أَلْقَىٰ مَعَاذِيرَهُ»
بلکه انسان خود بر (نیک و بد) خویش به خوبی بیناست.هر چند (پردههای) عذر (بر چشم بصیرت) خود بیفکند.
قیامت🌹 ۱۴و ۱۵
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#شگفتی_آفرینش
🐜نوعی مورچه مخملی (یک تیره از فروراسته زنبورها)
« قَالَ رَبُّنَا ٱلَّذِیۤ أَعۡطَىٰ كُلَّ شَیۡءٍ خَلۡقَهُۥ ثُمَّ هَدَىٰ »
(طه - 50)
#موسی (ع) گفت:
«پروردگار ما همان کسی است که به هر موجودی آنچه را لازمه آفرینش او بوده داده؛ سپس هدایت کرده است!»
(طه - 50 )
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
👺انواع عذابهای الهی
3⃣ #عذاب_استیصال
🥊 نوع سوم عذاب، عذاب استیصال است.
📖 قرآن مجید درباره این عذاب میفرماید :
آنها که کافر شدند و راه طغیان پیش گرفتند، گمان نکنند مهلتی که به آنان میدهیم، به سودشان است، ما به آنان مهلت میدهیم، فقط برای اینکه بر گناهان خودبیفزایند و برای آنها، عذاب خوارکنندهای آماده شده است.(ال عمران / 178)
✅ اینها افراد غیرقابل اصلاحی هستند که طبق سنت #آفرینش و اصل آزادی اراده و اختیار، به حال خود واگذار شدهاند تا به آخرین مرحله سقوط برسند و مستحق حداکثر مجازات شوند،
📖 به علاوه از بعضی آیات قرآن استفاده میشود خداوند گاهی به این گونه افراد نعمت فراوانی میدهد و هنگامی که غرق لذت پیروزی و سرور شدند، ناگهان همه چیز را از آنان میگیرد تا حداکثر شکنجه را در همین زندگی ببینند، زیرا جدا شدن از چنین زندگی مرفهی بسیار ناراحتکننده است.
✅در جای دیگر میفرماید:
هنگامی که پندهایی را که به آنها داده شده بود،فراموش کردند، درهای هر خیری را به روی آنان گشودیم تا شاد شوند، ناگهان هر آنچه داده بودیم از آنها باز گرفتیم، لذا فوقالعاده ناراحت و غمگین هستند.(انعام/ 44)
✅ در حقیقت این گونهاشخاص، به کسانی میمانند که از درختی ظالمانه بالا میروند که هر قدر بالاتر روند خوشحالتر میشوند تا آن هنگام که بر فراز بلندترین شاخه درخت میرسند، ناگهان طوفانی میورزد و از آن بالا چنان سقوط میکنندکه تمام استخوانهایشان در هم میشکند.
.ادامه دارد .....
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
نکته های تفسیری
👇آیه50بقره
وَ إِذْ فَرَقْنا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْناكُمْ وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ
و (به خاطر بياوريد) هنگامى كه دريا را براى شما شكافتيم و شما را نجات داديم و فرعونيان را در حالى كه شما تماشا مىكرديد، غرق كرديم.
🌹🍃ماجراى عبور بنىاسرائيل از رود نيل، در چند سوره قرآن بيان شده است.
خداوند با شكافتن آب، به وسيله زدن عصاى حضرت موسى عليه السلام، آنان را از رود درياگونهى نيل عبور داد.
🌹🍃در اين آيه، سه معجزهى الهى در كنار هم مطرح شده است:
الف: شكافتن دريا. ب: نجات بنىاسرائيل. ج: غرق فرعونيان.
🔹 نقش اسباب، بسته به ارادهى حكيمانه خداوند است. موسى عصايى داشت كه گاهى از سنگ آب مىجوشاند؛ «اضْرِبْ بِعَصاكَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ» و گاهى به آب مىزد و از ميان آن راه گشوده مىشود. «فَرَقْنا بِكُمُ الْبَحْرَ»
🔹 پايان شب سيه سفيد است. بنىاسرائيل بعد از آن همه شكنجه و بلا به رفاه و نجات رسيدند. «فَأَنْجَيْناكُمْ»
🔹انتقام از ستمگران در حضور ستمديدگان، مرهمى براى آنهاست.
«أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ»
اگر من ضعیفم
👊خدایم قوی است
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
☘از ماست که بر ماست
شخصی شیر میفروخت و آب در آن میریخت، پس از چندین سال، سیلابی بیامد و گوسفندان و اموالش را برد. بهپسر خود گفت:نمیدانم این سیل از چه آمد؟
پسر گفت:ای پدر، این آبی است که بهشیر داخل میکردی اندک اندک جمع شد و هرچه داشتیم برد.
🌹🍃«وما اصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم
و آنچه از رنج و مصائب بهشما میرسد، همه از اعمال زشت خود شما است
◾️شوری _ آیه 30
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
وعده خداوند به پيروزى و حاكميت مستضعفان بر زمین
🔹«وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ؛قصص_۵
🔹اراده ما بر اين قرار گرفته است كه به مستضعفين نعمت بخشيم، و آنها را پيشوايان و وارثين روي زمين قرار دهيم!»
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
قالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجاهِلِينَ
(موسى) گفت: به خدا پناه مىبرم از اينكه از جاهلان باشم.
◾️ ۶۷ بقره ◾️
در فرهنگ قرآن و روايات، جهل به معناى بىخردى است، نه نادانى. لذا كلمهى «جهل» در برابر «عقل» بكار مىرود، نه در برابر علم. وچون مسخره كردن ديگران، نشانهى بىخردى است، حضرت موسى از آن به خدا پناه مىبرد.
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💢 #تلنگر و #تفکر
❓هَل عَلِمتُم ما فَعَلتُم بِیُوسُف
آیادانستیدبایوسف چه کردید؟
▫️آیه ۸۹ سوره مبارکه یوسف
این آیه در رابطه امام زمان عجّل الله فرجه میباشد و ما نیز سوال میشویم که آیا میدانید با امام زمان خود چه کرده اید؟
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌴🌸#گوهر_اخلاقی
درون آیه 113 مائده
#ایمان_واطمینان_قلبی
💢#ایمان در لغت عبارت است از: #تصدیق در مقابل تکذیب. و در اصطلاح ایمان عبارت است از: اقرار به زبان، تصمیم و پیمان قلبی و عمل با اعضا و جوارح، امّا "اطمینان" و #طمأنینه در لغت به معنای #آرامش_خاطر بعد از بیتابی و #اضطراب است.
🔸🔶فرق ایمان و اطمینان قلبی
گاهی انسان به وسیله استدلال و برهان علمی و منطقی ممکن است به چیزی یقین داشته باشد و با این استدلال، عقلش راضی شود، ولی #آرامش_خاطر نداشته باشد. اما اگر نسبت به آن چیز اطمینان قلبی داشت این #اطمینان باعث آرامش خاطر و #سکون_قلب او میشود.
در روایتی همین سؤال از امام رضا (ع) شد که: آیا در# قلب ابراهیم (ع) شک و تردیدی بود. امام رضا (ع) فرمودند: نه، بلکه ابراهیم (ع) #یقین داشت و از خداوند زیادی در #یقین را خواست.
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
۰۰۰۰ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها أَبَداً رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ «119مائده»
برايشان باغهايى است كه زير درختانش نهرها جارى است، هميشه در آن ماندگارند، خداوند از آنان راضى است، آنان نيز از او راضىاند، اين رستگارى بزرگ است
🌴🌹 بهشت در كنار رضايت خداوند، فوز بزرگ و رستگارى است.
جَنَّاتٌ ... رَضِيَ اللَّهُ ... ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ
#درسهای_قرآنی صفحه127
➖➖➖
🔸استاد قرائتی
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
👇60بقره
كُلُوا وَ اشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللَّهِ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ
از روزى الهى بخوريد و بياشاميد و در زمين، تبهكارانه فساد نكنيد!
در آيه، همراه با كلمهى «مُفْسِدِينَ»، «لا تَعْثَوْا» نيز آمده است. «عثوا» به معنى فساد شديد است و شايد در كنار هم قرار گرفتن اين دو كلمه، مىخواهد از توجّه و تعمّد و روحيّهى فساد انگيزى نهى كند. چرا كه لغزشِ غير عمد و بدون قصد فتنهانگيزى، مورد عفو قرار مىگيرد.
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
«58» ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ
و از درِ (معبد بيت المقدّس) سجدهكنان و خاشعانه وارد شويد و بگوييد: «حِطّة» (گناهان ما را بريز)،
موقع داخل شدن به مسجد، كلمهى «حِطّة» را بگويند. «حطّة» به معناى ريزش گناهان و طلب عفو و اظهار توبه است. در تفسير اطيب البيان آمده است كه مراد از باب، دروازهى شهر نيست، بلكه درب مسجد است كه الآن هم به نام «باب الحطّة» معروف مىباشد و مراد از «سُجَّداً» نيز سجدهى شكر، بعد از ورود به مسجد است.
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
💜 فضایل ابراهیم علیه السلام>
◀️8 . #روى_گردانى_از_باطل
#به_سوى_حق
🌺 «... کانَ حَنیفاً مُسلِماً ... » ( آلعمران / ۶۷ )
#حنیف کسى است که از باطل روىگردانده و به حق رو آورده و چون ابراهیم به #اسلام روى آورده، حنیف نامیده مىشود .
◀️ 9. #قرار_دادن_مقام_ابراهیم
#به_صورت_یکى_از_نشانه_هاى
#آشکار_خداوند
« فِیهِ ءَایـتٌ بَیِّنـتٌ مَقامُ إِبرهیمَ ... » ( آلعمران / ۹۷ )
◀️10. #بهره_مندى_آل_ابراهیم
#از_عنایت_هاى_ویژه_الهى
« إِنَّ اللّهَ اصطَفى ...» ( آلعمران / ۳۳ )،
« فَقَد ءَاتَینا ءَالَ إِبرهیمَ الکِتـبَ و الحِکمَةَ و ءَاتَینـهُم مُلکاً عَظیماً .» ( نساء / ۵۴ )
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#انفالآیه۲۷
⚡️#تفسیر نور (محسن قرائتی)✨
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ «انفال آیه27»
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! به خدا و پيامبر خيانت نكنيد كه در اين صورت آگاهانه به امانتهاى خود خيانت كردهايد.
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
⚡️#تفسیر نور (محسن قرائتی)✨
يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ «انفال آیه27»
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! به خدا و پيامبر خيانت نكنيد كه در اين صورت آگاهانه به امانتهاى خود خيانت كردهايد.
نکته ها
در شأن نزول اين آيه آمده است: هنگامى كه مسلمانان به فرمان پيامبر صلى الله عليه و آله، يهوديان بنىقريظه را محاصره كردند، آنان پيشنهاد صلح وكوچ كردن به شام را دادند و پيامبر نپذيرفت و سعدبن معاذ را به داورى مأمور كرد. يكى از مسلمانان همراه او به نام «ابولبابه» كه سابقه دوستى با آنان داشت، با اشاره به گلوى خود به آنان فهماند كه در صورت پذيرش حكميّت سعدبن معاذ، همه كشته خواهيد شد، جبرئيل اين اشاره را به پيامبر صلى الله عليه و آله خبر داد.
ابولبابه شرمنده از اين خيانت، خود را به ستون مسجد پيامبر بست و هفت شبانه روز چيزى نخورد، سرانجام خداوند توبهاش را پذيرفت. «1»
شأن نزول ديگرى نيز بيان شده كه در جنگ بدر، بعضى از مسلمانان نامهاى به ابوسفيان نوشتند و از نقشهى پيامبر صلى الله عليه و آله به او خبر دادند، ابوسفيان هم از مشركان مكّه درخواست كمك كرد كه هزار نفر براى جنگ بدر به راه افتادند. «2»
در فرهنگ قرآن، امانت مفهوم وسيعى دارد و تمام شئون زندگى سياسى، اجتماعى و اخلاقى را شامل مىشود از جمله:
الف: تمام نعمتهاى مادّى و معنوى مثل مكتب، قرآن، رهبر، فرزند وآب وخاك.
ب: اهلبيت پيامبر عليهم السلام. «3»
ج: هم خودمان، امانت براى خويشتنيم، چنانكه در آيهى ديگر مىخوانيم: «أَنَّكُمْ كُنْتُمْ تَخْتانُونَ أَنْفُسَكُمْ» «4» و هم جامعه براى ما.
«1». تفاسير مجمعالبيان، صافى و نمونه.
«2». تفاسير مجمع البيان و الميزان.
«3». ملحقات احقاقالحقّ، ج 14، ص 564.
«4». بقره، 187.
جلد 3 - صفحه 301
د: انفال، غنائم، خمس، زكات و اموال عمومى. (بودن آيه در سوره انفال وغنائم جنگ بدر)
ه: امامباقر عليه السلام فرمود: «احكام دين، فرائض و واجبات الهى، امانت است». «1»
و: حكومت ومسئوليّت.
بنابراين نافرمانى و ادا نكردن حقوق و وظايف خود در ارتباط با اين امانتها، خيانت است، چنانكه ابن عبّاس مىگويد: «هركس چيزى از برنامههاى اسلامى را ترك كند، يك نوع خيانتى به خدا و پيامبر مرتكب شده است». «2» همان گونه كه پيشى گرفتن ناصالحان بر صالحان در مسئوليّتهاى اجتماعى، خيانت به خدا و رسول و مسلمانان است.
پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله فرمودند: «كسى كه در امانت خيانت كند، منافق است، هرچند روزه بگيرد و نماز بخواند. امام صادق عليه السلام فرمودند: نماز و روزهى مردم شما را نفريبد، زيرا گاهى همهى آنها از روى عادت است. مردم را با راستگويى و اداى امانت امتحان كنيد و بشناسيد». «3»
خيانت نكردن در امانت از وظايف و حقوق انسانى است، بنابراين حتّى به امانت غير مسلمان هم نبايد خيانت كرد.
پیام ها
1- خيانت، با ايمان داشتن سازگار نيست. لازمهى ايمان، امانتدارى است. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا»
2- گاهى يك اشاره به سود دشمن، خيانت است. (با توجّه به شأن نزول اوّل)
3- افشاى اسرار نظامى، خيانتى زشت است. (با توجّه به شأن نزول دوم)
4- خيانت به پيامبر، خيانت به خداوند است. «لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ» ( «لا تَخُونُوا» در مورد خدا وپيامبر با هم آمده، در مورد ساير مردم تكرار شده است.)
5- خيانت به خدا و رسول، خيانت به خود است و زيان آن به خود انسان بازمىگردد. «لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ» (طبق اين معنى كه با ظاهر آيه سازگار است، تقدير گرفتن كلمهى «لا» در «تَخُونُوا أَماناتِكُمْ»، نيازى نيست.)
«1». تفسير نورالثقلين.
«2». تفسير نمونه.
«3». كافى، ج 2، ص 104.
جلد 3 - صفحه 302
6- امانت مردم به منزلهى امانت خود ما و خيانت به آن خيانت به خودمان است.
لا تَخُونُوا ... تَخُونُوا أَماناتِكُمْ
7- خيانت، فطرتاً زشت و محكوم است. «وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ»
8- خيانتهاى آگاهانه، خطرناك است. «وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ» (هم به زشتى خيانت آگاهيد و هم پيامدهاى بد آن را مىدانيد)
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
❤️ #وقف_قرآن #مناظره
۱۲۵نحل
ادْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ🌻
صاحب خدابیامرز المیزان نوشته در راه دعوت کردن مردم بسوی حق🌸
مناظره بیشتر از موعظه نیاز به دقت دارد زیرا درآیه بالا فرمود موعظه باید خوب باشد (حسنه) باشد🌴
اما مناظره وجدال باید خوبتر باشد باید (احسن) باشد
کلمات قرآن خیلی دقیق اند پراز حساب وکتاب اند🌸
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ بسم الله الرحمن الرحیم.
الر كِتَابٌ أَنزَلْناَهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماَتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلَى صِرَاطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ (ابراهیم/۱)
🔹به نام الله رحمان رحیم. الف، لام، را، (این) كتابى است كه آن را به سوى تو نازل كردیم تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاریكىها(ى شرک و جهل) به سوى نور(ایمان) خارج كنى. به سوى راه خداوند عزیز حمید.
🔸خارج كردن مردم از ظلمات به نور، در قرآن بارها تكرار شده است:
➖گاهى به خدا نسبت داده شده: «اللَّه ولى الّذین آمنوا یخرجهم من الظلمات الى النّور» (بقره/۲۵۷)،
➖گاهى به پیامبران نسبت داده شده: «أن اخرج قومک من الظلمات الى النّور» (ابراهیم/۵)،
➖گاهى به كتاب نسبت داده شده است: «كتاب انزلناه الیک لتخرج النّاس من الظلمات الى النّور» (ابراهیم/۱)
🔸تشبیه كفر و تفرقه و جهل و شرک و شک به «ظلمات» بخاطر آن است كه انسان در آن حالتها متحیّر است، مثل زمانى كه در تاریكى به سر مىبرد. نور وسیله بینایى، بیدارى، حركت و رشد است همانگونه كه همهى اینها در كتاب آسمانى و راه خدا موجود است. «كتاب... الى النّور... الى صراط العزیز».
❇️ از پيامهای آیه
▫️قرآن به تنهایى كافى نیست، براى هدایت مردم رهبر الهى نیز لازم است. «كتاب انزلناه الیک لتخرج»
▫️فلسفهى نزول كتابهاى آسمانى و بعثت انبیا، نجات بشر از ظلمتهاست. «لتخرج الناس ...» از ظلمت جهل به نور علم، از ظلمت كفر به نور ایمان، از ظلمت تفرقه به نور وحدت و از ظلمت گناه به نور تقوا.
▫️مایهى تبلیغ و ارشاد باید قرآن باشد. «كتاب... لتخرج»
▫️ظلمتها بسیارند، امّا نور یكى است. حق یكى، ولى باطل زیاد است. «الظلمات... النور» (كلمه نور، مفرد و كلمه ظلمات، جمع آمده است.)
▫️پیامبران و كتابهاى آسمانى وسیلهى هدایتند، اصل هدایت با اذن خداست. «باذن ربّهم»
▫️راه خدا، راه عزت و سربلندى و كمال است. «الى صراط العزیز الحمید»
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
👺انواع عذابهای الهی
4⃣ #عذاب_اکبر
🥊 اما نوع چهارم عذابهای الهی، عذاب بزرگ قیامت است که قرآن مجید در این باره میفرماید«
«إِلاَّ مَنْ تَوَلَّى وَ کَفَرَ، فَیُعَذِّبُهُ الله الْعَذابَ الْأَکْبَرَ»؛(غاشیه /23)
و تذکر برای همه سودبخش است، مگر کسی که پشت کند و کافر شود که خداوند او را به بزرگترین عذاب مجازات میکند
✅ منظور از عذاب اکبر، عذاب #آخرت در برابر عذاب دنیا است که عذاب کوچک و کم اهمیت نسبت به آن است،
✅ همانگونه که در آیه 26 سوره زمر میخوانیم:
«فَأَذَاقَهُمُ الله الْخِزْیَ فِی الْحَیَاهًْ الدُّنْیَا وَلَعَذَابُ الْآخِرَةِ أَکْبَرُ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ»؛
خداوند خواری را در زندگی این دنیا به آنها چشانید و عذاب آخرت اکبر است اگر میدانستند.
✅این احتمال نیز وجود دارد که مراد از عذاب اکبر قسمت شدیدتری از عذاب قیامت و دوزخ باشد، زیرا عذاب همه مجرمان در دوزخ یکسان نیست.
🥊 با این تفاسیر برای عدهای این سؤال پیش میآید، چرا #گناهکاران نه تنها به سزای اعمال خود نمیرسند، بلکه هر روز از نعمات بیشتر و جدیدتری بهرهمند میشوند و علاوه بر آن فرصت داده میشوند،
خداوند متعال در جواب چنین سؤالاتی میفرماید:
اگر خداوند مردم را به سبب کارهایی که انجام دادهاند مجازات کند، جنبدهای را بر روی زمین باقی نخواهد گذاشت، ولی به لطفش آنها را تا زمان معینی تأخیر میاندازد، اما هنگامی که اجل آنان فرا رسد، خداوند هر کس را به مقتضای عملش جزا میدهد، او نسبت به بندگانش بینا است.(فاطر/45)
ادامه دارد ......
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرِينَ
اگر #فضل و #رحمت خداوندبر شما نبود قطعاً از زيانكاران بوديد۰
◾️ ۶۴ بقره◾️
🔹نوميد نشويد، زيرا كه خداوند با متخلّفان نيز با #فضل و رحمت برخورد مىكند.
🔹 نجات از خسارت، در سايهى #فضل و رحمت الهى است.
#درسهای_قرآنی صفحه10
➖➖➖
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺