eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 💜 فضایل ابراهیم علیه السلام> ◀️7. 🌺 «.... ثُمَّ ادعُهُنَّ یَأتینَکَ سَعیاً » ( بقره / ۲۶۰ ) 🌸 این ماجرا، بى‌سابقه بوده که خداوند به ابراهیم علیه‌السلام امکان داده تا به طور مستقیم چگونگی زنده کردن مردگان باشد . 🌺 از آنجا که ابراهیم علیه السلام مشاهده چگونگی زنده کردن مردگان به عنوان از اوصاف الهی بود ، نه چگونگی زنده شدن مردگان ، خداوند در پاسخ امر مردگان را به دست خود ابراهیم علیه السلام اجرا کرده و خواندن وی را سبب افاضه حیات بر قرار داد . ادامه دارد ..... @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ اذْكُرُوا إِذْ أَنْتُمْ قَلِيلٌ مُسْتَضْعَفُونَ فِي الْأَرْضِ تَخافُونَ أَنْ يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ فَآواكُمْ وَ أَيَّدَكُمْ بِنَصْرِهِ وَ رَزَقَكُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ «انفال‌آیه26» و به ياد آوريد زمانى را كه شما كم بوديد و در زمين (مكّه) مستضعف بوديد، مى‌ترسيديد مردم (دشمنان) شما را بربايند، پس (خداوند در مدينه) پناهتان داد و با يارى خويش، شما را نيرومند كرد و از پاكيزه‌ها به شما روزى داد، باشد كه شما شكرگزارى كنيد. @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ اذْكُرُوا إِذْ أَنْتُمْ قَلِيلٌ مُسْتَضْعَفُونَ فِي الْأَرْضِ تَخافُونَ أَنْ يَتَخَطَّفَكُمُ النَّاسُ فَآواكُمْ وَ أَيَّدَكُمْ بِنَصْرِهِ وَ رَزَقَكُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ «انفال‌آیه26» و به ياد آوريد زمانى را كه شما كم بوديد و در زمين (مكّه) مستضعف بوديد، مى‌ترسيديد مردم (دشمنان) شما را بربايند، پس (خداوند در مدينه) پناهتان داد و با يارى خويش، شما را نيرومند كرد و از پاكيزه‌ها به شما روزى داد، باشد كه شما شكرگزارى كنيد. نکته ها «تخطف»، به معناى به سرعت گرفتن و ربودن است. مسلمانان مكّه قبل از هجرت پيامبر به مدينه، همواره مورد اذيّت و آزار و شكنجه‌ى مشركان بودند، لذا با سفارش و تدبير پيامبر به صورت فردى يا دسته‌جمعى به ديگر مناطق هجرت مى‌كردند؛ بعضى به حبشه، بعضى به يمن و طائف و برخى به شعب ابى‌طالب رفتند و پيوسته در ترس و اضطراب بودند و هنگامى كه به مدينه مهاجرت كردند، هيچ خانه و كاشانه‌اى نداشتند و عدّه‌ى بسيارى از آنان جزو اصحاب صُفّه ودر مسجد پيامبر جاى گرفته بودند. انصار نيز در اوائل هجرت پيامبر به مدينه، در فقر و ندارى و قحطى گرفتار بودند به‌ جلد 3 - صفحه 299 حدّى كه به دانه‌اى خرما بسنده مى‌كردند، به علاوه گرفتار اذيّت و آزار يهوديان نيز بودند. امّا در اواخر بعثت، خداوند به مسلمانان مكنت و توانايى داد و به چنان قدرتى رسيدند كه اهل ذمّه به آنان جزيه مى‌دادند و يا مشركان همواره در ترس و اضطراب از كشته و اسيرشدن و به غلامى و كنيزى گرفته شدن توسط مسلمانان بودند و بعضى نيز با طوع و رغبت اموال خود را تقديم مسلمانان مى‌كردند. «1» در اينجا خداوند ضعف و ناتوانى آنان را يادآور مى‌شود تا شكرگزار قدرت و امنيّت بوجود آمده باشند. پیام ها 1- يادآورى روزهاى ناتوانى و روزهاى يارى خداوند، مايه‌ى دور شدن از فتنه‌هاست. «وَ اتَّقُوا فِتْنَةً- وَ اذْكُرُوا» 2- در ابتدا تعداد مسلمانان، بسيار كم بود. (كلمه‌ى‌ «قَلِيلٌ» به جاى‌ «قَلِيلُونَ»، تأكيد بر كم بودن است) 3- مسلمانان در مكّه تا پيش از هجرت به مدينه، دائماً ترس و دلهره داشتند. «تَخافُونَ» (فعل مضارع، نشانه‌ى استمرار است) 4- در راه حقّ، از كمى نفرات وناتوانى وآوارگى نهراسيم، «وَ اذْكُرُوا إِذْ أَنْتُمْ قَلِيلٌ» كه يارى خداوند حتمى است. فَآواكُمْ وَ أَيَّدَكُمْ‌ ... 5- امنيّت‌ «فَآواكُمْ»، توان رزمى و پيروزى‌ «أَيَّدَكُمْ بِنَصْرِهِ» و بهبودى وضع اقتصادى‌ «رَزَقَكُمْ مِنَ الطَّيِّباتِ»، از نعمت‌هاى ويژه‌ى الهى است. 6- يادآورى روزهاى ضعف و مقايسه‌ى آن با روزهاى پيروزى، مايه‌ى شكرگزارى و عشق و توكّل به خداوند است. وَ اذْكُرُوا ... لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ‌ 7- در سايه‌ى ايمان، خداوند به گروه اندكِ ضعيفِ هراسناك، عزّت و قدرت و مكنت مى‌بخشد. (كلّ آيه) «1». تفسير اطيب‌البيان. تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 300 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️ ۱۴جن وَأَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَمِنَّا الْقَاسِطُونَ اما بعضی ازما جنها مسلمان ایم بعض ما ظالمیم🔥 ابن عربی در ص۱۱۹کتاب مواقع النجوم خود نوشته من از یک جن که در صحرای نصیبین به خدمت رسول الله رسیده بود شنیدم که بمن گفت👈 رسول الله برای ما سخنرانی کردو فرمود شما جنها حق ندارید به شکل غیر چهره خودتان بر آدمها ظاهر شوید هرکس شکل خودرا تغییر دهد🌿 وتوسط آدمها کشته شود نه باید آن آدمی که شمارا کشته قصاص شود نه خون بهای شمارا بدهد❌ هرکس چهره اش را تغییر دهد حکم کشته شدن او به دست آدمها مثل حکم کشته شدن مار عقرب وبقیه حیوانات موذی است✅ معافری هم راستگو است هم دروغگو وما نمی دانیم آیا این حکایت از راست های اوست یااز دروغ هایش🤕 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فِى الزَّبُورِ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّالِحُونَ‌ (انبیاء/۱۰۵) 🔹و همانا در (كتاب آسمانى) زبور (كه) بعد از ذكر، (تورات، نازل شده) نوشتیم كه قطعاً بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد. 🔸كلمه‌ى «زبور» در لغت عرب به معناى هر نوع نوشته و كتاب است: «و كل شى‌ء فعلوه فى ‌الزبر» (قمر/۵۲)، ولى به قرینه‌ى آیه‌ی «و آتینا داود زبوراً» (نساء/۶۳, اسراء/۵۵) به نظر مى‌رسد كه مراد، كتاب اختصاصى حضرت داود علیه السلام باشد كه در برگیرنده مجموعه‌ى مناجات‌ها، نیایش‌ها و اندرزهاى آن حضرت است. این كتاب بعد از تورات نازل شده و مراد از «ذِكْر» در این آیه نیز همان تورات است، چنانكه در آیه ۴۸ همین سوره هم آمده است كه تورات، ذكر است: «و لقد آتینا موسى و هارون الفرقان و ضیاء و ذكراً للمتقین». بعضى گفته‌اند كه منظور از «زبور» در این آیه، تمام كتب آسمانى و مراد از «ذكر»، قرآن مجید است و كلمه‌ى «من بعد» نیز بمعناى «علاوه بر» مى‌آید، كه در این صورت معناى آیه چنین مى‌شود: ما علاوه بر قرآن، در تمام كتب آسمانى نوشتیم كه وارثان زمین هر آینه بندگان صالح من خواهند بود. 🔸از امام صادق ‌علیه السلام درباره‌ى زبور و ذكر سؤال شد، حضرت فرمودند: ذكر در نزد خداوند است و زبور كتاب نازل شده بر داود(ع) است و همه‌ى كتاب‌هاى نازل شده در نزد اهل علم است و آنان ما (اهل‌بیت) هستیم(کافی، ج۱، ص ۲۲۵). در پنج مورد از زبور «مزامیر» حضرت داود كه امروزه جزء كتب عهد قدیم به‌شمار مى‌رود، شبیه این تعابیر آمده است كه: مردان صالح، وارث زمین خواهند شد(تفسیر نمونه). در روایات متعدّد آمده است كه آن بندگان صالحى كه وارث زمین خواهند شد، یاران حضرت مهدى علیه السلام هستند(تفسیر نورالثقلین). در بعضى روایات آمده كه اهل‌بیت پیامبر اکرم‌ علیهم السلام، وارثان زمین خواهند شد(تفسیر قمی). ❇️ از پيام‌های آیه ▫️سنّت الهى آن است كه بندگان صالح، حاكم و وارث جهان باشند. «كتبنا» ▫️پیشگویى‌هاى قرآن، قطعى است. «لقد كتبنا فى الزبور ...» ▫️قرآن، از آینده‌ى تاریخ خبر مى‌دهد. «یرثها ...» ▫️آینده از آن صالحان است. «یرثها عبادى الصالحون» ▫️دین از سیاست جدا نیست. «یرثها عبادى الصالحون» ▫️عبادت تنها كافى نیست، صلاحیّت و عمل صالح نیز لازم است. «عبادى الصالحون» ▫️وراثت زمین و حكومت بر جهان دو شرط دارد، بندگى خداوند و انجام اعمال صالح. «عبادى الصالحون» @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🦋 🎨 🦋 🦋 🎨🦋 ╲\╭┓ ╭ ┗╯\╲ 🌙 نکات کاربردی جزء ۲۹ 📖 1️⃣ اولویت دادن به کیفیت عمل نه کمیت 💎 «الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَالْحَيَاةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلًا وَهُوَ الْعَزِيزُ الْغَفُورُ» خدایی که مرگ و زندگانی را آفرید که شما بندگان را بیازماید تا کدام نیکوکارتر (و خلوص اعمالش بیشتر) است و او مقتدر و بسیار آمرزنده است. ملک🌹۲ 2️⃣ زندگی با محوریت عقل و نقل 💎 «وَقَالُوا لَوْ كُنَّا نَسْمَعُ أَوْ نَعْقِلُ مَا كُنَّا فِي أَصْحَابِ السَّعِيرِ» و گویند: اگر ما در دنیا (سخن انبیا) می‌شنیدیم یا به دستور عقل رفتار می‌کردیم (امروز) از دوزخیان نبودیم. ملک🌹۱۰ 3️⃣ پرهیز از گناه در خلوت 💎 «إِنَّ الَّذِينَ يَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ بِالْغَيْبِ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَأَجْرٌ كَبِيرٌ» همانا آنان که از خدای خود در پنهان می‌ترسند آنها را آمرزش و پاداش بزرگ (بهشت ابد) خواهد بود.ملک🌹۱۲ 4️⃣ پرهیز از خبرچینی 💎 «هَمَّازٍ مَشَّاءٍ بِنَمِيمٍ» و آن کس که دایم عیبجویی و سخن‌چینی می‌کند. قلم🌹۱۱ 5️⃣ تشویق دیگران به کارهای خیر 💎 «وَلَا يَحُضُّ عَلَىٰ طَعَامِ الْمِسْكِينِ» و هرگز مسکینی را بر سفره طعام خود به رغبت نخوانده است.حاقه🌹۳۴ 6️⃣ ترتیل قرآن 💎 «أَوْ زِدْ عَلَيْهِ وَرَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتِيلً» یا چیزی بر نصف بیفزا و به تلاوت آیات قرآن با توجه کامل مشغول باش. مزمل🌹۴ 7️⃣ رسیدگی به بهداشت و نظافت ظاهری 💎 «وَثِيَابَكَ فَطَهِّرْ» و لباس (جان و تن) خود را از هر عیب و آلایش پاک و پاکیزه دار. مدثر🌹۴ 8️⃣ پرهیز از منت گذاشتن 💎 «وَلِرَبِّكَ فَاصْبِرْ» و برای خدایت صبر و شکیبایی پیش‌گیر. مدثر🌹۷ 9️⃣ پاکدامنی 💎 «وَالَّذِينَ هُمْ لِفُرُوجِهِمْ حَافِظُونَ» و آنان که اندام خود را (از شهوت رانی)نگاه می‌دارند. معارج🌹۲۹ 🔟 انسان بهترین داور اعمال خویش 💎 «بَلِ الْإِنْسَانُ عَلَىٰ نَفْسِهِ بَصِيرَةٌ» «وَلَوْ أَلْقَىٰ مَعَاذِيرَهُ» بلکه انسان خود بر (نیک و بد) خویش به خوبی بیناست.هر چند (پرده‌های) عذر (بر چشم بصیرت) خود بیفکند. قیامت🌹 ۱۴و ۱۵ @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🐜نوعی مورچه مخملی (یک تیره از فروراسته زنبورها) « قَالَ رَبُّنَا ٱلَّذِیۤ أَعۡطَىٰ كُلَّ شَیۡءٍ خَلۡقَهُۥ ثُمَّ هَدَىٰ » (طه - 50) (ع) گفت: «پروردگار ما همان کسی است که به هر موجودی آنچه را لازمه آفرینش او بوده داده؛ سپس هدایت کرده است!» (طه - 50 ) @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👺انواع عذاب‌های الهی 3⃣ 🥊 نوع سوم عذاب، عذاب استیصال است. 📖 قرآن مجید در‌باره این عذاب می‌فرماید : آنها که کافر شدند و راه طغیان پیش گرفتند، گمان نکنند مهلتی که به آنان می‌دهیم، به سودشان است، ما به آنان مهلت می‌دهیم، فقط برای اینکه بر گناهان خودبیفزایند و برای آنها، عذاب خوار‌کننده‌ای آماده شده است.(ال عمران / 178) ✅ اینها افراد غیرقابل اصلاحی هستند که طبق سنت و اصل آزادی اراده و اختیار، به حال خود واگذار شده‌اند تا به آخرین مرحله سقوط برسند و مستحق حداکثر مجازات شوند، 📖 به علاوه از بعضی آیات قرآن استفاده می‌شود‌ خداوند گاهی به این گونه افراد نعمت فراوانی می‌دهد و هنگامی که غرق لذت پیروزی و سرور شدند، ناگهان همه چیز را از آنان می‌گیرد تا حداکثر شکنجه را در همین زندگی ببینند، زیرا جدا شدن از چنین زندگی مرفهی بسیار ناراحت‌کننده است. ✅در جای دیگر می‌فرماید: هنگامی که پندهایی را که به آنها داده شده بود،‌فراموش کردند، درهای هر خیری را به روی آنان گشودیم تا شاد شوند، ناگهان هر آنچه داده بودیم از آنها باز گرفتیم، لذا فوق‌العاده ناراحت و غمگین هستند.(انعام/ 44) ✅ در حقیقت این گونه‌اشخاص، به کسانی می‌مانند که از درختی ظالمانه بالا می‌روند که هر قدر بالاتر روند خوشحال‌تر می‌شوند تا آن هنگام که بر فراز بلندترین شاخه درخت می‌رسند، ناگهان طوفانی می‌ورزد و از آن بالا چنان سقوط می‌کنندکه تمام استخوان‌هایشان در هم می‌شکند. .ادامه دارد ..... @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
نکته های تفسیری 👇آیه50بقره وَ إِذْ فَرَقْنا بِكُمُ الْبَحْرَ فَأَنْجَيْناكُمْ وَ أَغْرَقْنا آلَ فِرْعَوْنَ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ‌ و (به خاطر بياوريد) هنگامى كه دريا را براى شما شكافتيم و شما را نجات داديم و فرعونيان را در حالى كه شما تماشا مى‌كرديد، غرق كرديم. 🌹🍃ماجراى عبور بنى‌اسرائيل از رود نيل، در چند سوره قرآن بيان شده است. خداوند با شكافتن آب، به وسيله زدن عصاى حضرت موسى عليه السلام، آنان را از رود درياگونه‌ى نيل عبور داد. 🌹🍃در اين آيه، سه معجزه‌ى الهى در كنار هم مطرح شده است: الف: شكافتن دريا. ب: نجات بنى‌اسرائيل. ج: غرق فرعونيان. 🔹 نقش اسباب، بسته به اراده‌ى حكيمانه خداوند است. موسى عصايى داشت كه گاهى از سنگ آب مى‌جوشاند؛ «اضْرِبْ بِعَصاكَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ» و گاهى به آب مى‌زد و از ميان آن راه گشوده مى‌شود. «فَرَقْنا بِكُمُ الْبَحْرَ» 🔹 پايان شب سيه سفيد است. بنى‌اسرائيل بعد از آن همه شكنجه و بلا به رفاه و نجات رسيدند. «فَأَنْجَيْناكُمْ» 🔹انتقام از ستمگران در حضور ستمديدگان، مرهمى براى آنهاست. «أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ» اگر من ضعیفم 👊خدایم قوی است @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
☘از ماست که بر ماست شخصی شیر می‌فروخت و آب در آن می‌ریخت، پس از چندین سال، سیلابی بیامد و گوسفندان و اموالش را برد. به‌پسر خود گفت:‌نمی‌دانم این سیل از چه آمد؟ پسر گفت:‌ای پدر، این آبی است که به‌شیر داخل می‌کردی اندک اندک جمع شد و هرچه داشتیم برد.  🌹🍃«وما اصابکم من مصیبة فبما کسبت ایدیکم و آن‌چه از رنج و مصائب به‌شما می‌رسد، همه از اعمال زشت خود شما است ◾️شوری _ آیه 30 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
وعده خداوند به پيروزى و حاكميت مستضعفان بر زمین 🔹«وَنُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَنَجْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ؛قصص_۵ 🔹اراده ما بر اين قرار گرفته است كه به مستضعفين نعمت بخشيم، و آنها را پيشوايان و وارثين روي زمين قرار دهيم!» #دائره_المعارف #تفسیر @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
قالَ أَعُوذُ بِاللَّهِ أَنْ أَكُونَ مِنَ الْجاهِلِينَ‌ (موسى) گفت: به خدا پناه مى‌برم از اينكه از جاهلان باشم. ‌ ◾️ ۶۷ بقره ◾️ در فرهنگ قرآن و روايات، جهل به معناى بى‌خردى است، نه نادانى. لذا كلمه‌ى «جهل» در برابر «عقل» بكار مى‌رود، نه در برابر علم. وچون مسخره كردن ديگران، نشانه‌ى بى‌خردى است، حضرت موسى از آن به خدا پناه مى‌برد. @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💢 و هَل عَلِمتُم ما فَعَلتُم بِیُوسُف آیادانستیدبایوسف چه کردید؟ ▫️آیه ۸۹ سوره مبارکه یوسف این آیه در رابطه امام زمان عجّل الله فرجه میباشد و ما نیز سوال میشویم که آیا میدانید با امام زمان خود چه کرده اید؟ @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴🌸 درون آیه 113 مائده 💢 در لغت عبارت است از: در مقابل تکذیب. و در اصطلاح ایمان عبارت است از: اقرار به زبان، تصمیم و پیمان قلبی و عمل با اعضا و جوارح، امّا "اطمینان" و در لغت به معنای بعد از بی‌تابی و است. 🔸🔶فرق ایمان و اطمینان قلبی گاهی انسان به وسیله استدلال و برهان علمی و منطقی ممکن است به چیزی یقین داشته باشد و با این استدلال، عقلش راضی شود، ولی نداشته باشد. اما اگر نسبت به آن چیز اطمینان قلبی داشت این باعث آرامش خاطر و او می‌شود. در روایتی همین سؤال از امام رضا (ع) شد که: آیا در# قلب ابراهیم (ع) شک و تردیدی بود. امام رضا (ع) فرمودند: نه، بلکه ابراهیم (ع) داشت و از خداوند زیادی در را خواست. @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
۰۰۰۰ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدِينَ فِيها أَبَداً رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُمْ وَ رَضُوا عَنْهُ ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ «119مائده» برايشان باغهايى است كه زير درختانش نهرها جارى است، هميشه در آن ماندگارند، خداوند از آنان راضى است، آنان نيز از او راضى‌اند، اين رستگارى بزرگ است 🌴🌹 بهشت در كنار رضايت خداوند، فوز بزرگ و رستگارى است. جَنَّاتٌ‌ ... رَضِيَ اللَّهُ‌ ... ذلِكَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ‌ صفحه127 ➖➖➖ 🔸استاد قرائتی @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👇60بقره كُلُوا وَ اشْرَبُوا مِنْ رِزْقِ اللَّهِ وَ لا تَعْثَوْا فِي الْأَرْضِ مُفْسِدِينَ‌ از روزى الهى بخوريد و بياشاميد و در زمين، تبهكارانه فساد نكنيد! در آيه، همراه با كلمه‌ى‌ «مُفْسِدِينَ»، «لا تَعْثَوْا» نيز آمده است. «عثوا» به معنى فساد شديد است و شايد در كنار هم قرار گرفتن اين دو كلمه، مى‌خواهد از توجّه و تعمّد و روحيّه‌ى فساد انگيزى نهى كند. چرا كه لغزشِ غير عمد و بدون قصد فتنه‌انگيزى، مورد عفو قرار مى‌گيرد. @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
«58» ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ و از درِ (معبد بيت المقدّس) سجده‌كنان و خاشعانه وارد شويد و بگوييد: «حِطّة» (گناهان ما را بريز)، موقع داخل شدن به مسجد، كلمه‌ى «حِطّة» را بگويند. «حطّة» به معناى ريزش گناهان و طلب عفو و اظهار توبه است. در تفسير اطيب البيان آمده است كه مراد از باب، دروازه‌ى شهر نيست، بلكه درب مسجد است كه الآن هم به نام «باب الحطّة» معروف مى‌باشد و مراد از «سُجَّداً» نيز سجده‌ى شكر، بعد از ورود به مسجد است. #دائره_المعارف #تفسیر @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 💜 فضایل ابراهیم علیه السلام> ◀️8 . 🌺 «... کانَ حَنیفاً مُسلِماً ... » ( آل‌عمران / ۶۷ ) کسى است که از باطل روى‌گردانده و به حق رو آورده و چون ابراهیم به روى آورده، حنیف نامیده مى‌شود . ◀️ 9. « فِیهِ ءَایـتٌ بَیِّنـتٌ مَقامُ إِبرهیمَ ... » ( آل‌عمران / ۹۷ ) ◀️10. « إِنَّ اللّهَ اصطَفى ...» ( آل‌عمران / ۳۳ )، « فَقَد ءَاتَینا ءَالَ إِبرهیمَ الکِتـبَ و الحِکمَةَ و ءَاتَینـهُم مُلکاً عَظیماً .» ( نساء / ۵۴ ) ادامه دارد ..... @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ نور (محسن قرائتی)✨ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَخُونُوا اللَّهَ وَ الرَّسُولَ وَ تَخُونُوا أَماناتِكُمْ وَ أَنْتُمْ تَعْلَمُونَ «انفال آیه27» اى كسانى كه ايمان آورده‌ايد! به خدا و پيامبر خيانت نكنيد كه در اين صورت آگاهانه به امانت‌هاى خود خيانت كرده‌ايد. @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺