📖📖 آیه های خودمانی
پرونده آخرت
ما همین طور داریم خوب و بد اعمالمونو میفرستیم تو پروندهمون. کارای خوب تو یه قسمت، کارای بد هم تو یه قسمت. بعد چون هفتاد هشتاد سال برای ما خیلی زیاده، یادمون میره چند سال پیش یا چند ماه پیش یا حتی همین چند روز پیش چه کارایی کردیم. البته کارای خوبمون همیشه یادمون هست و هی دوست داریم به ر خ فرشتههای مسؤول پرونده بکشیم! ولی کارای بد زود یادمون میره. اون دنیا موقع مجازات بهمون میگن:
ذلِکَ بِما قَدَّمَتْ أَیْدیکُمْ
این به علت کارهایی است که از قبل فرستادهاید
(بخشی از آیه 51 انفال)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌹در محضر قرآن کریم/
✅ إِنَّ اللَّهَ اشْتَرَى مِنَ الْمُؤْمِنِينَ أَنْفُسَهُمْ وَ أَمْوالَهُمْ بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ يُقَتِلُونَ فِى سَبِيلِ اللَّهِ فَيَقْتُلُونَ وَ يُقْتَلُونَ وَعْداً عَلَيْهِ حَقّاً فِى التَّوْرَٰيةِ وَ الْإِنجِيلِ وَ القُرْءَانِ وَ مَنْ أَوْفَى بِعَهْدِهِ مِنَ اللَّهِ فَاسْتَبْشِرُواْ بِبَيْعِكُمُ الَّذِى بَايَعْتُم بِهِ وَ ذَٰلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ (توبه/۱۱۱)
🔹همانا خداوند از مؤمنان، جانها و اموالشان را به بهاى بهشت خریده است. آنان در راه خدا مىجنگند تا بكشند یا كشته شوند. (وفاى به این) وعدهى حقّ كه در تورات و انجیل و قرآن آمده بر عهده خداست و چه كسى از خدا به عهدش وفادارتر است؟ پس مژده باد شما را بر این معاملهاى كه به وسیلهى آن (با خدا) بیعت كردید و این همان رستگارى بزرگ است.
❇️ از پيامهای آیه
▫️با داشتن خریدارى همچون خدا، چرا به سراغ دیگران برویم؟ «انّ اللَّه اشترى»
▫️خداوند، تنها از مؤمن خریدار است، نه منافق و كافر. «من المؤمنین»
▫️در پذیرش الهى، جهاد با جان بر جهاد مالى مقدّم است. «انفسهم و اموالهم» (جان را همه دارند، ولى همه مال و ثروت ندارند)
▫️بهشت، در سایهى جهاد و شمشیر و تقدیم جان و مال به خداوند است. «لهم الجنّة یقاتلون فى سبیل اللَّه»
▫️اگر هدف از جهاد، خدا باشد، كشته شدن یا نشدن، تفاوتى نمىكند. «یقاتلون فى سبیل اللَّه فیَقتلون و یُقتلون»
▫️مؤمن همواره آمادهى رفتن به جبهه است. «یقاتلون» (فعل مضارع، نشانهى استمرار و تداوم است)
▫️هدف مؤمن از جنگ، ابتدا نابود كردن باطل و اهل آن و سرانجام شهادت است. «یَقتلون و یُقتلون»
▫️در معامله با خدا، سود یقینى و قطعى است. «وعداً علیه حقّاً» در مزایده با خداوند هرچه هست حقّ و به سود انسان است، بر خلاف دیگران كه یا قصد جدّى نیست یا بىانگیزه و دروغ است، یا غلّو، یا از روى هوس و یا براى طردكردن رقیب است.
▫️ارزش جهاد، مجاهدان و شهیدان، مخصوص اسلام نیست، در تورات و انجیل هم مطرح است. و اگر امروزه در آن كتابها نیست، نشان تحریف آنهاست. «فى التورات و الأنجیل»
▫️گرچه ما بر خدا حقى نداریم، امّا خداوند براى ما بر عهدهى خودش حقوقى قرار داده است. «وعداً علیه حقّاً»
▫️معامله یک عقد لازم است كه وفا به آن واجب است. «وعداً، حقّاً، اوفى»
▫️خداوند مجاهدان مخلص را طرف معاملهى خود قرار داده است. «بایعتم»
▫️بهترین بشارت، تبدیل فانى به باقى و دنیا به آخرت است و غیر آن خسارت و حسرت است. «فاستبشروا»
▫️در كنار انتقاد از منافقانِ جهادگریز، باید از مؤمنانِ مجاهد تقدیر و تشكّر شود. «فاستبشروا»
▫️بالاترین رستگارى تنها در سایهى معامله با خداست. «ذلک هو الفوز العظیم»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷🍃🪷
جوانان استعداد سوزی میکنند
قليلاً ما تَشْكُرُون...
انسان استعداد کسب معلومات و حفظ معارف بسیاری را داراست. ما میبینیم
بچه های پنج و شش ساله می توانند کل قرآن را حفظ کنند. کودکی که از سمع و بصر و فؤاد خود که هنوز به مرحلۀ کمال و قوت نرسیده است این همه ظرفیت دارد از روی این باید دانست که اگر جوانان بخواهند از این ابزار معرفت اندوزی استفاده لازم را ببرند می توانند در ظرف دو یا سه سال تمام معارف قرآن و مسائل اسلام را فرا گیرند و حتی تبلیغ نمایند ولی شما ببینید همین جوانان چقدر تلفات نیرو و استعداد می دهند و ساعتها وقت خود را میگذرانند تا ببینند چه کسی توپ را از لای دو ستون !گذراند چرا آنها از این ابزار معرفت اندوزی استفاده نمیکنند و آنها را مسدود و تعطیل گذاشته اند و قرآن دربارۀ آنها می گوید اینان چقدر کم استفاده میکنند از سمع و بصر و فؤاد و شکر آنرا که استفاده درست است به جا نمی آورند (قَليلاً مَا تَشْكُرُونَ)
#قرآن #تفسیر #استاد_بهرام_پور
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️#بحث_قرآنی #تفسیرعلمی
خدای متعال در۸۳ کهف ازذی القرنین فرمود وَ يَسْأَلُونَكَ عَنْ ذِي الْقَرْنَيْنِ قُلْ سَأَتْلُو عَلَيْكُمْ مِنْهُ ذِكْرًا وازتو ازذو القرنین میپرسند بگو به زودی بخشی ازقصه اورا برای شما می خوانم💞 و تاآیه ۹۹کهف ازذو قرنین سخن فرمود
درقرن۴میلادی یعنی در۲۰۰ سال قبل از ظهور اسلام وقتی مسیحیان قصد داشتند نسخه صحیح تورات راجمع کنند فردی بنام قدیس جروم تورات رااز زبان عبری به لاتین ترجمه کرد✅
ودرآن ترجمه اش درآیه ۳۴از۲۹ سِفر خروج تورات که درباره لحظه پایین آمدن موسی از کوه طور به همراه الواح بود که فرمان های خداوند بر آنها نقش بسته بود قدیس جروم این آیه رااین گونه ترجمه کرد👈
موسی هنگام پایین آمدن ازکوه طور ندانست که بر چهره اش شاخ! سبز شده است
من عبری بلد نیستم اما علما گفتند کلمه عبری بکار رفته درآن آیه تورات کلمه (קרן) است که بمعنی قرن= شاخ است و گفته اند مساله قرن=🌐
یعنی شاخ یعنی شاخ دار بودن موسی چنان دربین مسیحیها رسوخ یافت که همه آنها فکر کردند موسی واقعا شاخ داشته است!! وحتی بربالای مجسمه مشهور موسی که مجسمه ساز مشهور⚱
میکل آنژ در قرن۱۶ میلادی از موسی تراشید درروی مجسمه موسی 1شاخ قرار داد! و صدها مجسمه دیگر که از موسی ساخته شد همه باشاخ بودند!😳
اما محققان تورات دریافتند در ترجمه قدیس جروم خطایی رخ داده وکلمه قرن ۲معنا دارد یعنی علاوه برشاخ بمعنی درخشش هم هست💎
و مترجمان قدیمی تر تورات قبل از قدیس جروم آن آیه بالا رااین گونه ترجمه کرده بودند که= موسی هنگام پایین آمدن ازکوه طور ندانست که چهره اش میدرخشد🖼
واین درخشش درقرآن هم آمده است اما دست موسی نه چهره اش (لطفا به آیه ۲۲طه رک)
خلاصه قدیس جروم بااین ترجمه اش مدتها همه علما راگیج کرد که نکند ذو قرنین همان موسی باشد!؟ عجیب اینکه در۸۴ کهف درباره ذو قرنین فرمود =و آتَيناهُ مِن كُلِّ شی= مابه ذو قرنین همه چیز دادیم🌸
ودر۱۴۵اعراف درباره موسی دقیقا همین را فرمود =وَ كَتَبنا لَهُ في الألواحِ مِن كُلِّ شَي =ما بموسی همه چیز دادیم‼️
امابخاطر این 1وجه اشتراک نمیشود گفت ذو قرنین همان موسی باشد ۱عالم یهودی تورات گفت اینکه مفسران مشهورسنی و شیعه هیچ کدام ذو قرنین رابه خود موسی تفسیر نکرده اند نشان از جهل آنها به ذو قرنین است‼️
او خطا میکند ذوقرنین موسی نیست
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
«خُلِقَ الْإِنسٰانُ مِنْ عَجَلٍ»
«انسان از عجلہ آفریدہ شدہ است»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس
👿 #قرآن پس از سر باز زدن ابلیس از سجده ، او را * #الشیطان * یاد میکند . ( بقره ۳۶ ؛ اعراف ۲۰ ؛ طه ۱۱۷ )
👺 در پارهای از آیات دیگر ، واژه #شیطان معنایی جز ابلیس را نمیرساند ؛ به طور #مثال ، در آیه :
* و قال الشّیطان لمّا قضی الامر انّ الله وعدکم وعد الحقّ * ( ابراهیم ۲۲ ) به اتفاق گفته شده که مخصوص از * #شیطان * جز ابلیس موجود دیگری نیست ؛
👿 البته در پارهای از موارد چون #آیه * الشیطان یعدکم الفقر * ( بقره ۲۶۸ ) در اینکه مقصود ، #ابلیس است یا دیگر فریبکاران جن و انس را نیز در بر میگیرد ، اختلاف نظر وجود دارد .
👺برآیند #کاوشها آن است که مقصود از مفرد معرفه * الشیطان * #ابلیس است ، مگر آنکه قرینهای بر خلاف باشد و در بیشتر موارد ، مقصود از مفرد نکره ( #شیطان ) نیز ابلیس به شمار میرود و صیغه جمع آن ( شیاطین ) نیز #ابلیس را که یکی از مصادیق روشن است ، فرا میگیرد .
ادامه دارد .......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh