🔹 همیشه بسیاری از موارد بسیاری از موارد نام مقدس پیغمبر کنار نام مقدس خداوند است👌
➖ که اغناهم الله و رسولُ
➖یوذون الله و رسولُ
➖ اطیع اللهُ و الّرسولُ
✨این پیغمبر اطاعتش ، اطاعت خداست
✨ سخن و رفتار پیغمبر مثل قرآن حجته، لازم الاجراست
چون رسول یه دستورات حکومتی هم داره
💎 #تفسیر
💟 #سوره_نساء آیه ۸۰
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#از_قرآن_بیشتر_بدانیم
چرا در قرآن در میان وسایل ساخت بشر
بیشتر به کشتی اشاره شده است ؟🚢
غالباً قرآن درمیان مصنوعات بشری کشتی
را ذکر می کند.شاید علتش این باشد که
درکشتی به ویژه کشتی های قدیم،کار بشر
روی مواد اولیه آن خیلی #ناچیز بوده است
کافی بود چند تا الوار را به هم ببندند و بر
آب بیفکنند تا کشتی شود و قوانین طبیعت
و باد و مواد اولیه همه #مال_خداست.
البته علاوه بر این جهت، ضرورت و اهمیت
کشتی هم به سایر امور مورد عنایت قرآن
بوده است،بهطوری که خداوند نعمت کشتی
را در ردیف باران و شب و روز آورده است و
اساساً اختراع کشتی به وسیله حضرت نوح علیه السلام و با الهام وتعلیم خدابوده است.
"وَاصْنَع الْفُلْکَ بِاَعْیُنِنَا وَ وَحْیِنَا(هود/٣٧)؛کشتی را بانظارت ووحی ما بساز"
لذا هم ماده وهم صورت کشتی به خدا بر می گردد.
📚تفسیرمبین،استاد بهرامپور
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌸مواردجواز تیمم درقرآن🌸
1⃣آب ضرر داشته باشد🛑
وَإِن كُنتُم مَّرْضَىٰ
ﻭ ﺍﮔﺮ ﺑﻴﻤﺎﺭﻳﺪ.(نساء ٤٣)
2⃣دسترسی به آب نداشته باشد🛑
أَوْ عَلَىٰ سَفَرٍ أَوْ جَاءَ أَحَدٌ مِّنكُم مِّنَ الْغَائِطِ أَوْ لَامَسْتُمُ النِّسَاءَ فَلَمْ تَجِدُوا مَاءً فَتَيَمَّمُوا
ﻳﺎ ﺩﺭ ﺳﻔﺮﻳﺪ ، ﻳﺎ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺍﺯ ﻗﻀﺎﻱ ﺣﺎﺟﺖ [ ﺩﺳﺘﺸﻮﻳﻲ ] ﺁﻣﺪﻩ ، ﻳﺎ ﺑﺎ ﺯﻧﺎﻥ مباشرت ﻛﺮﺩﻩ ﺍﻳﺪ ﻭ ﺁﺑﻲ ﻧﻴﺎﻓﺘﻴﺪ ، ﺑﻪ ﺧﺎﻛﻲ ﭘﺎﻙ ، ﺗﻴﻤﻢ ﻛﻨﻴﺪ.(نساء ٤٣)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔹وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما فِي قُلُوبِكُمْ وَ كانَ اللَّهُ عَلِيماً حَلِيماً
و خدا آنچه را در قلوب شماست میداند، و خداوند دانا و بردبار است (از مصالح بندگان خود با خبر است، و در کیفر آنها عجله نمیکند)!
📚قسمتی از سوره احزاب آیه ۵۱
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #شبهه #شبهات
۱۰۱توبه
وَمِمَّنْ حَوْلَكُم مِّنَ الأَعْرَابِ مُنَافِقُونَ وَمِنْ أَهْلِ الْ مَدِينَةِ مَرَدُواْ عَلَي ال نِّفَاقِ لاَ تَعْلَمُهُمْ نَحْنُ نَعْلَمُهُمْ سَنُعَذِّبُ هُم مَّرَّتَيْنِ ثُمَّ يُرَدُّونَ إِلَي عَذَابٍ عَظِيمٍ🔥
بیخدا با کلمات بسیار زشت وگمراه کننده که ما آنها را نمی نویسیم نوشته آیه بالا فرمود پیامبر شما منافقها را نمی شناخت❌
پس او علم غیب ندارد چگونه می گویید ایشان علم غیب دارند؟‼️
میگوییم دهها آیه در قرآن داریم که مخاطب آنها پیامبر است اما خطاب آن بما است مثلا در۲۳اسرا👈
به پیامبر که در کودکی والدین خودرا از دست داد فرمود وقتی والدین تو پیر شدند به آنها اف نگو❌
آیه بالا نیز خطاب به امت است +در چند آیه قرآن فرمود رسول الله همه اعمال مارا بلکه همه اعمال امم قبل را میبیند ودر قیامت شاهد کل امتها است‼️ ۸۹نحل ۴۳نسا
مگر میشود چنین مخلوق عظیم الشانی که در زمین عین الله است اعمال منافقان دور وبر خودرا نبیند⁉️
جواب سختتر دیگری نیز هست لطفابه جلد۸ تفسیر نمونه ذیل آیه ر.ک
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس >
👈کفر ابلیس
👾 افزون بر #ظواهر آیات ، گفتگوی مشهور ابلیس با فرشتگان را که در آن شبهاتی در حکمت #آفرینش ، فایده تکلیف و ..... از سوی او مطرح میشود ، تاییدی بر #کفر وی پیش از سرپیچی از فرمان خدا دانستند .
👺 این گفتگو را الملل و النحل به نقل از * #ماری * شارح اناجیل آورده است و مفسران ، پس از نقل ، بر اساس مشرب خویش ، بدان شبههها #پاسخهای گوناگونی دادهاند .
👾 موید دیگر این رای ، نظریه #موافات است که بر اساس آن جمع بین کفر و ایمان در شخص #واحد در دو زمان محال است ؛ زیرا ایمان ، موجب استحقاق ثواب دائم و کفر موجب استحقاق عقاب همیشگی است و جمع بین این دو #استحقاق ، مانند جمع بین خود ثواب و عقاب دائم محال است ؛
👺بنابراین با توجه به #بطلان قول به احباط ، عروض هر یک از ایمان و کفر نمیتواند از بین برنده دیگری باشد ؛ بلکه #کاشف از نبود دیگری از آغاز است .
👾 بدین سان اگر ابلیس ، #مومن و عبادتش ناشی از ایمان بود ، هرگز به کفر و #عذاب الهی دچار نمیشد .
👺 طبرسی نیز این دیدگاه را به دلیل #انطباق آن با موافات که بدان اعتقاد دارد ، برگزیده و ملاصدرا ، نظریه موافات را بر مبنای حکیمان توجیه و فخر رازی در تفسیر خود هر دو #موید را ذکر کرده است .
👈 ۲. ابلیس نخست #مومن بود ؛ ولی به کفر گرایید .
👾 این رای به چند صورت #تبیین شده است :
⬅️ ۱. گرچه ابلیس #ایمان داشت ، خداوند از ازل میدانست که او به حتم کافر خواهد شد ؛ بر این اساس ، ابلیس در #علم خدا ، از زمره کافران به شمار میآمد ؛ به همین جهت کفر وی در #قرآن کریم به صیغه ماضی گزارش شده است .
⬅️ دو . از آنجا که ابلیس پس از #ایمان ، به کفر گرایید ، تعبیر به *کان من الکافرین * پس از گذشت #زمانی هر چند کوتاه ، امری مجاز و متداول است .
⬅️ سه . ابلیس #مومن بود و کافر شد و جمله * کان من الکافرین * به معنای صار من الکافرین است .
ادامه دارد .......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
23.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه1
بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ «1»
(اين آيات اعلام جدائى و) بيزارى و برائتى است از سوى خدا و پيامبرش، نسبت به مشركانى كه با آنان پيمان بستهايد.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
💠#سيماى سوره ى توبه💫
اين سوره كه نهمين سوره ى قرآن كريم است، يكصد و بيست ونه آيه دارد و در سال نهم هجرى نازل شده است. «1» قسمت هايى از آن قبل از جنگ تبوك، بخشى در حال جنگ و قسمت ديگر، بعد از آن نازل شده است.
مشهورترين نام هاى اين سوره در روايات، «توبه» و «برائت» است. «توبه»، از آن جهت كه در اين سوره، بارها از توبه ى انسان و بازگشت لطف الهى سخن به ميان آمده است و «برائت»، بدان جهت كه اين سوره با اعلام برائت از مشركان آغاز شده است.
برخى مفسّران به خاطر ارتباط مطالب اين سوره با سوره ى «انفال»، اين سوره را دنباله ى آن دانسته وگفته اند: به همين دليل نيازى به «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ» نداشته است، ولى به عقيده ى ما كه از اهل بيت پيامبر صلى الله عليه و آله گرفته ايم، اين سوره، مستقّل است و نداشتن «بِسْمِ اللَّهِ» به خاطر لحن قهرآميز آن نسبت به مشركان است، زيرا كلمه ى «بِسْمِ اللَّهِ»، نشان رحمت و امان است و اين سوره با اعلام تنفّر از مشركانِ پيمان شكن آغاز شده است. چنانكه حضرت على عليه السلام مى فرمايد: «بِسْمِ اللَّهِ» براى امان دادن و برائت براى رفع امان است. «2»
در اهميّت اين سوره همين بس كه رسول خدا صلى الله عليه و آله فرمود: سوره هاى برائت و توحيد، همراه با هفتاد هزار صف از فرشتگان نازل شد.
(1). تفسير نورالثقلين.
(2). تفسير مجمع البيان.
بَراءَةٌ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ إِلَى الَّذِينَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ «1»
(اين آيات اعلام جدائى و) بيزارى و برائتى است از سوى خدا و پيامبرش، نسبت به مشركانى كه با آنان پيمان بستهايد.
نکته ها
از اين كه براى اين سوره در روايات، نامهاى «برائت» و «توبه» آمده است، مىفهميم كه جزء سورهى انفال نيست، بلكه سورهاى مستقلّ است.
از اين كه سوره، به دليل محتواى قهرآميزش بدون «بِسْمِ اللَّهِ» شروع شده است، مىفهميم كه «بِسْمِ اللَّهِ» در هر سوره، متعلّق به همان سوره و جزء آن است، نه آنكه به عنوان تشريفات و يا ...، در اوّل هر سوره بيايد.
اعلام برائت، به خاطر پيمانشكنى كفّار بود كه در آيهى 7 و 8 مطرح شده است، و گرنه قانون كلّى، مراعات پيمانهاست و تا طرفِ مقابل به پيمان وفادار باشد، بايد آن را نگهداشت. چنانكه در آيهى 4 آمده است: «إِلَّا الَّذِينَ عاهَدْتُمْ مِنَ الْمُشْرِكِينَ ثُمَّ لَمْ يَنْقُصُوكُمْ شَيْئاً وَ لَمْ يُظاهِرُوا عَلَيْكُمْ أَحَداً فَأَتِمُّوا إِلَيْهِمْ عَهْدَهُمْ إِلى مُدَّتِهِمْ» به ميثاقتان با مشركانى كه پيمان نشكسته و توطئهاى نكردهاند، تا آخرِ مدّت وفادار بمانيد.
به علاوه مسلمانان به دليل ضعف، تن به آن پيمان دادند، وگرنه خواستهى مسلمانان، قلع و قمع هر چه سريعتر شرك است.
جلد 3 - صفحه 373
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh