🖤 قرار نیست خدا همۀ کارها را از راه غیب پیش ببرد. حتی اگر مریم قدیس هم باشی، باز باید تنۀ درخت خرما را به طرف خودت تکان بدهی تا برایت رطب تر و تازه بریزد. روایت میگوید: دعای تنپروری که پیِ روزی نمیرود، مستجاب نمیشود.
📖 آل عمران: ۲۵
┄┅┅❅💠❅┅┅┄
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
❤️ #معارف #برهان
۲۴جاثیه
وَمَا يُهْلِكُنَا إِلَّا الدَّهْرُ مارا جز #طبیعت هلاک نمی کند🔷 ۳۵طور أَمْ خُلِقُوا مِنْ غَيْرِ شَيْءٍ أَمْ هُمُ الْخَالِقُونَ آیا این کفار از هیچ وبه طور تصادفی خلق شده اند یا خود خودرا خلق کرده اند⁉️
اگربه #بیخدا بگوییم این لباس که بر تن تو است آیا پنبه آن تصادفی روییده وآیا تصادفی جمع شده؟ آیا پشم آن تصادفی از بدن میش چیده شده؟🤨
آیاتصادفی با چند رنگ طبیعی رنگ شده؟ آیا تصادفی تار پود های آن درهم رفته؟ آیا تصادفی دوخته شده؟ آیا همه اینها تصادفی است؟ می گوید خیر تصادفی نیست❌
میگوییم آیا این جهان پهناور که پراز نظم است تصادفی منظم شده؟ وآیا تصادفی خلق شده؟ اگر بیخدا بگوید آری👈
باید با چوب اورا کتک زد اگر هم گفت چرا مرا می زنید باید به او گفت این چوب است که دارد تورا کتک میزند کتک زننده ای وجود ندارد❌ وهمه اینها تصادفی است
+فردی بود معتقد بود🥏 همه جهان خواب وخیال است وهیچ چیز واقعی در جهان وجود ندارد او از۱ مومن طلب داشت وآن مومن قرض اورا نداد❌
به آن مومن گفت چرا پول مرا نمی دهی او گفت من با تو هم عقیده ام همه دنیا خواب وخیال است قرض تو اصلا وجود نداشته است❌
اوبه فکر فرو رفت واز این عقیده بد خود دست برداشت❌
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
شیخ بهایی عالم بزرگ شیعه در مورد این آیه 👇
اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَيَاةُ الدُّنْيَا
لَعِبٌ
وَلَهْوٌ
وَزِينَةٌ
وَتَفَاخُرٌ بَيْنَكُمْ
وَتَكَاثُرٌ فِي الْأَمْوَالِ وَالْأَوْلَادِ ...(حدید20)
نکته ی بسیار دلنشینی داره
مینویسه:
این پنج حالتی که در آیه ذکر شده مربوط به پنج دوره از زندگی انسانه
🔹وقتی بچه ایم اهل لعب و بازی هستیم
🔹وقتی نوجوان میشیم اهل لهو و بیهوده کاری
🔹در جوانی به زینت و زیبایی اهمیت میدیم
🔹کمی بعد داشته هامون رو با دیگران مقایسه میکنیم و تفاخر میکینیم اگه نداشته باشیم سرشکسته میشیم
🔹و در میانسالی به بعد حرص و طمع جمع مال و فرزند گریبان گیرمون میشه
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🖤قرآن اصرار دارد که رهبران دینی را «ولی» بنامد نه ارباب، حاکم، سلطان، شاه و امثال اینها. چون وَلایت یعنی دو چیز به هم پیوسته و از جنس هم. «ولی» یعنی با گرسنگان، گرسنه و با بیماران، بیمار، اما شاه یعنی سلطه و نگاه از بالا به پایین.
📖مائده: ۵۵
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅هرروزیک آیه
🌸 أَقِمِ الصَّلَاةَ لِدُلُوكِ الشَّمْسِ إِلَى غَسَقِ اللَّيْلِ
🌾 وَقُرْآنَ الْفَجْرِ إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كَانَ مَشْهُودًا ﴿۷۸﴾
🌼 نماز را از زوال آفتاب تا نهايت تاريكى شب برپادار
🌷 و نيز نماز صبح را زيرا نماز صبح همواره
🌼 مقرون با حضور فرشتگان است (۷۸)
📚 سوره مبارکه الإسراء ✍آیه۷۸
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✅دائره المعارف قرآن کریم✅
🎅#ابوبکر>
◀️ ابوبکر در شان نزول
.....ادامه
👈 ۱۲. * و لا یغتب بعضکم بعضا .... * ) حجرات ۱۲ (
🅰 در این آیه ، از #غیبت دیگران نهی شده است .
🌀شان نزول این آیه ، ابوبکر و عمر دانسته شده که در یکی از سفرها به #غیبت سلمان یا مردی دیگر از صحابه پرداختند .
🅰 از انس نیز نقل شده که ابوبکر و عمر در سفری بر ضد #خدمتگزار خویش به گفتگوی پنهانی پرداختند و چون نزد پیامبر آمدند ، از آنها خواست تا از #خادم خویش بخواهند برای ایشان آمرزش بطلبد .
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
6.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه92
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ لا عَلَى الَّذِينَ إِذا ما أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لا أَجِدُ ما أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ تَوَلَّوْا وَ أَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَناً أَلَّا يَجِدُوا ما يُنْفِقُونَ «توبه آیه92»
ونيز (اشكالى نيست) بر آنان كه چون نزد تو آمدند تا آنان را براى شركت در جبهه بر مركبى سوار كنى، گفتى: چيزى نمىيابم كه شما را بر آن سوار كنم و آنان (از نزد تو) برگشتند، در حالى كه چشمانشان از اندوه، اشكبار بود كه چرا چيزى ندارند كه خرج جهاد كنند. (آرى، بر اين گونه فقيرانِ عاشق جهاد، براى نرفتن به جبهه گناهى نيست)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ لا عَلَى الَّذِينَ إِذا ما أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ قُلْتَ لا أَجِدُ ما أَحْمِلُكُمْ عَلَيْهِ تَوَلَّوْا وَ أَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ حَزَناً أَلَّا يَجِدُوا ما يُنْفِقُونَ «توبه آیه92»
ونيز (اشكالى نيست) بر آنان كه چون نزد تو آمدند تا آنان را براى شركت در جبهه بر مركبى سوار كنى، گفتى: چيزى نمىيابم كه شما را بر آن سوار كنم و آنان (از نزد تو) برگشتند، در حالى كه چشمانشان از اندوه، اشكبار بود كه چرا چيزى ندارند كه خرج جهاد كنند. (آرى، بر اين گونه فقيرانِ عاشق جهاد، براى نرفتن به جبهه گناهى نيست)
نکته ها
در آيهى قبل، سخن از كسانى بود كه توان مالى براى كمك به جهاد نداشتند ودر اين آيه سخن از فقيرانى است كه به خاطر فقر، مركبى براى حضور در جبهه ندارند لذا غصّه مىخورند واشك مىريزند، به اين جهت در پاداش رزمندگان شريكند. چنانكه حسن بصرى مىگويد: رسول خدا صلى الله عليه و آله به رزمندگان جنگ تبوك مىفرمود: در هر مالى كه خرج كرديد و هر آسيبى كه ديديد، گروهى از جاماندگان در مدينه با شما شريكند، چون قلباً علاقمند به
جلد 3 - صفحه 485
شركت در جبهه بودند. «1»
پیام ها
1- تأمين امكاناتِ جنگى رزمندگان، به عهدهى حكومت است. «أَتَوْكَ لِتَحْمِلَهُمْ»
2- ارزش انسانها، به انگيزهها و روحيّات آنان است، نه تنها حركت و امكانات مادّى ومالى. «أَعْيُنُهُمْ تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ» (آيه كسانى را مىستايد كه پول و امكانات ندارند، ولى ايمان و سوز و شور جبهه رفتن دارند)
3- مؤمن از شركت نداشتن در جبهه، ناراحت وگريان است. «تَفِيضُ مِنَ الدَّمْعِ»
«1». تفسير درّالمنثور.
جلد 3 - صفحه 486
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh