eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیه «إِنَّا لِلَّهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُون» (۱۵۶ بقره) در مرگ هر انسانی در زبان وابستگانش، جاری است اما متأسفانه کمتر به معنای بلند عرفانی آن توجه می‌شود؛ «إِنَّا لِلَّهِ»؛ ما، مال خدائیم نه مال خودمان؛ یعنی احساس مالکیت که ما به خود نسبت می‌دهیم، حقیقتاً مال ما نیست بلکه مالکش خدا است؛ زیرا ما عبدیم و العبد و ما فی یده کان لمولاه عبد و هرآنچه در دست دارد مال خداوند است بنابراین هستی‌ای که ما به خود نسبت می‌دهیم؛ هستی حق است که بشکل عاریه‌ای به ما انتساب یافته است؛ ولی این انتساب عاریه‌ای ما را بتوهم انداخته که خیال کنیم ما موجویتی داریم که مال خودمان است جمله «إِنَّا لِلَّهِ» به ما هشدار می‌دهد که این‌گونه مپندارید که این نسبت، حقیقی است؛ بلکه این انتساب، مجازی و قرضی است؛ و انتساب حقیقی از آن خدا است. @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ وَ إِذَا جَآءَكَ الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بَِايَاتِنَا فَقُلْ سَلاَمٌ عَلَيْكُمْ كَتَبَ رَبُّكُمْ عَلَى‏ نَفْسِهِ الرَّحْمَةَ أَنَّهُ مَنْ عَمِلَ مِنكُمْ سُوءاً بِجَهاَلَةٍ ثُمَّ تَابَ مِن بَعْدِهِ وَ أَصْلَحَ فَأَنَّهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ‏ (انعام/۵۴) 🔹و هرگاه كسانى كه به آیات ما ایمان دارند نزد تو آیند، پس بگو: سلام بر شما! پروردگارتان بر خودش رحمت را مقرّر كرده است كه هر كس از شما از روى نادانى كار بدى انجام دهد و پس از آن توبه كند و خود را اصلاح نماید، پس قطعاً خداوند، آمرزنده و مهربان است. 🔸در شأن نزول آیه آمده است، جمعى گنهكار، خدمت پیامبر(ص) آمده و گفتند: ما خلاف‌هاى زیادى كرده‌ایم. حضرت ساكت شد. این آیه نازل شد. البته برخی احتمال می‌دهند این آیه ادامه‌ی آیات قبل باشد. در این سوره، خداوند دو بار جمله: «كتب على نفسه الرحمة» گفته است، یكى براى دلگرم كردن مؤمنان در همین دنیا (همین آیه)، یكى هم در آیه ۱۲ كه براى معاد است. «كتب على نفسه الرّحمة لیجمعنّكم». جهالت، گاهى در برابر علم است و گاهى در برابر عقل، و در آیه ۵۴ در برابر عقل است. یعنى از روى جهل و بى‌خردى به گناه كشیده شده‌اند، نه آنكه نمى‌دانستند. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️ایمان زائر پیامبر خدا(ص)، از شرایط دریافت لطف الهى است. «و اذا جاءک الّذین یؤمنون بآیاتنا فقل...» ▫️زیارت پیامبر(ص)، راه دریافت لطف خداست. «جاءک... فقل سلام علیكم كتب» ▫️رابطه‌ى رهبر و مردم، بر پایه‌ى اُنس و محبّت است. «اذا جاءک... فقل سلام علیكم» ▫️بهترین عبارت تحیّت، «سلام علیكم» است. «فقل سلام علیكم» ▫️تحقیر شدن مؤمنان را جبران كنید. (در آیه‌ى ۵۳ متكبّران با لحن تحقیرآمیزى مى‌گفتند: «اَهؤلاء...» ولى در آیه ۵۴ خداوند به پیامبرش(ص) دستور سلام كردن به مؤمنان را صادر مى‌كند.) «فقل سلام علیكم» ▫️«سلام»، شعار اسلام است. بزرگ نیز به كوچک، سلام مى‌كند. «فقل سلام علیكم» ▫️مربّى و مبلّغ، باید با برخوردى محبّت‌آمیز با مردم، به آنان شخصیّت دهد. «سلام علیكم» ▫️اگر گناه از روى لجاجت و استكبار نباشد، قابل بخشش است. (جهالت، عذرى قابل قبول براى بخشش و گذشت از خطاكاران است.) «من عمل منكم سوءً بجهالة» ▫️خداوند، رحمت را بر خویش واجب كرده، ولى شرط دریافت آن، عذرخواهى و توبه است. «كتب ... ثمّ تاب» ▫️توبه، تنها یک لفظ نیست، تصمیم و اصلاح هم مى‌خواهد. «تاب و أصلح» ▫️توبه‌ى مؤمن حتماً پذیرفته مى‌شود، «عمل منكم» آغاز توبه، بعد از گناه است. «من بعده» ▫️عفو الهى همراه با رحمت است. «غفور رحیم» (گناهكار نباید مأیوس شود) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴‌️ آیه ای که شیخ نعیم قاسم سخنرانی خود را با آن آغاز کرد: 🔹‌لَنْ يَضُرُّوكُمْ إِلَّا أَذًى ۖ وَإِنْ يُقَاتِلُوكُمْ يُوَلُّوكُمُ الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يُنْصَرُون 🔹‌هرگز (یهودان) به شما آسیب سخت نتوانند رسانید مگر آنکه شما را اندکی بیازارند، و اگر به کارزار شما آیند از جنگ خواهند گریخت و از آن پس هیچ وقت منصور نخواهند بود. 🔹‌آیه ۱۱۱ سوره مبارکه آل عمران @Targomeh
🔹إِنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ 🔸یقیناً وعدۀ خداوند حق است 🔸Allah's promise is indeed true 📗سوره روم، آیه 60 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یکی از خصائص یهودیها اینه که اهل سحر و جادو هستن و نیت های پلیدشون رو با سحر جلو میبرن👈 بقره 102 اما قرآن میگه وَمَا هُم بِضَارِّينَ بِهِ مِنْ أَحَدٍ إِلَّا بِإِذْنِ اللَّهِ (بقره 102) یعنی تا خدا نخواد به هیچ کس نمیتونن آزاری با سحرشون برسونن ✅اتفاقا تصریح قرآنه که این علم سحر به ضرر خودشونه و در نهایت منفعتی از این سحر نخواهند برد ✴️وَيَتَعَلَّمُونَ مَا يَضُرُّهُمْ وَلَا يَنفَعُهُمْ قابل توجه اونایی که زندگیشون رو پای این چیزا نابود میکنن @Targomeh
🌹ویژگیهای مومنان واقعی درقرآن🌹 1⃣احساس مسئولیت 🌸 إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِينَ إِذَا ذُكِرَ اللَّهُ وَجِلَتْ قُلُوبُهُمْ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ، ﻓﻘﻂ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﭼﻮﻥ ﻳﺎﺩ ﺧﺪﺍ ﺷﻮﺩ ، ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺗﺮﺳﺎﻥ ﻣﻰ ﺷﻮﺩ (ترس به خاطر ﺩﺭﻙ ﻣﺴﺌﻮﻟﻴﺘﻬﺎ ﻭ ﺍﺣﺘﻤﺎﻝ ﻋﺪم ﻗﻴﺎم ﺑﻪ ﻭﻇﺎﺋﻒ ﻟﺎﺯم ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺑﺎﺷﺪ) 2⃣تکامل ایمان 🌸 وَإِذَا تُلِيَتْ عَلَيْهِمْ آيَاتُهُ زَادَتْهُمْ إِيمَانًا ﻭﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺁﻳﺎﺕ ﺍﻭ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺧﻮﺍﻧﺪﻩ ﺷﻮﺩ ﺑﺮ ﺍﻳﻤﺎﻧﺸﺎﻥ ﻣﻰﺍﻓﺰﺍﻳﺪ 3⃣توکل 🌸 وَعَلَىٰ رَبِّهِمْ يَتَوَكَّلُونَ ﻭ ﺑﺮ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺗﻮﻛﻞ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(انفال٢) 4⃣ارتباط با خدا(نماز) 🌸 الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ ﻫﻢ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﻧﻤﺎﺯ ﺭﺍ ﺑﺮﭘﺎ ﻣﻰ ﺩﺍﺭﻧﺪ 5⃣ارتباط با مردم(انفاق) 🌸 وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنفِقُونَ ﻭ ﺍﺯﺁﻧﭽﻪ ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﻭﺯﻱ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﻳﻢ ، ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(انفال ٣) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌷سه‌پاداش‌مهم برای‌مومنان‌حقیقی‌درقرآن🌷 1⃣درجات بزرگ نزد خداوند🌸 أُولَٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقًّا لَّهُمْ دَرَجَاتٌ عِندَ رَبِّهِمْ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻭﺍﻗﻌﻲ ﻭ ﺣﻘﻴﻘﻲ ﻓﻘﻂ ﺁﻧﺎﻧﻨﺪ ، ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﺸﺎﻥ ﻧﺰﺩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺷﺎﻥ ﺩﺭﺟﺎﺗﻲ بالا هست 2⃣مشمول مغفرت خداوند🌸 وَمَغْفِرَةٌ 3⃣مشمول رزق وسیع وبی‌منت🌸 وَرِزْقٌ كَرِيمٌ انفال(۴) @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴اصابت صاعقه به فوتبالیست‌ها در پرو حین بازی!🤯 🔹بر اساس گزارش‌ها، داور به خاطر شروع رعد و برق بازی رو متوقف کرده بوده و بازیکنان در حال ترک‌زمین بودند که این اتفاق رخ داد و یک بازیکن جان باخت ✅أَوَ أَمِنَ أَهْلُ الْقُرَىٰ أَن يَأْتِيَهُم بَأْسُنَا ضُحًى وَهُمْ يَلْعَبُونَ ﺁﻳﺎ ﺍﻫﻞ ﺷﻬﺮﻫﺎ ﺍﻳﻤﻨﻨﺪ ﺍﺯ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﻫﻨﮕﺎم ﺭﻭشنایی ، ﻋﺬﺍﺏ ﻣﺎ ﺩﺭ ﺣﺎﻟﻲ ﻛﻪ ﺳﺮﮔﺮم بازی ﺍﻧﺪ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭ ﺁﻳﺪ ؟ !( اعراف ٩٨) @Targomeh
🔶 | رَبِّ هَبْ لِي مِنَ الصَّالِحِينَ، فَبَشَّرْنَاهُ بِغُلَامٍ حَلِيمٍ 🔸 دعای پیامبران ردخور ندارد. ابراهیم از خدا فرزند صالح می‌خواهد، خدا به او فرزند حلیم می‌بخشد. پس معلوم می‌شود صلاحیت در گرو حِلم است. حُلم یعنی عقل. حِلم از همین خانواده به معنی صبر نشأت‌گرفته از عقلانیت است؛ بنابراین حلیم کسی است که پای تصمیم عاقلانه‌اش می‌ماند. صافّات، آیات ۱۰۰ و ۱۰۱ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼🍃آیاتی از قرآن در مورد دعا🌼🍃 ♻️در قرآن کریم آیاتی در مورد دعا و خواندن آن وجود دارد، که به ذکر چند مورد از آن اکتفا می کنیم : ﴿آیه ۶۰ سوره غافر﴾ 💠﴿وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ ٦٠﴾  🌼🍃﴿و پروردگارتان فرمود مرا بخوانید تا شما را اجابت کنم در حقیقت کسانی که از پرستش من کبر می‌ورزند به زودی خوار در دوزخ درمی‌آیند ٦٠﴾ ﴿آیه 186 سوره بقره﴾ 💠﴿وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ﴾ 🌼🍃﴿و چون بندگان من (از دوری و نزدیکی) من از تو پرسند، (بدانند که) من به آنها نزدیکم، هرگاه کسی مرا خواند دعای او را اجابت کنم. پس باید دعوت مرا (و پیغمبران مرا) بپذیرند و به من بگروند، باشد که (به سعادت) راه یابند.۱۸۶﴾ ﴿آیه 32 سوره لقمان﴾ وَإِذَا غَشِيَهُمْ مَوْجٌ كَالظُّلَلِ دَعَوُا اللَّهَ مُخْلِصِينَ لَهُ الدِّينَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ فَمِنْهُمْ مُقْتَصِدٌ ۚ وَمَا يَجْحَدُ بِآيَاتِنَا إِلَّا كُلُّ خَتَّارٍ كَفُورٍ﴾ 🌼🍃﴿و هرگاه که (دریا طوفانی شود و) موجی مانند کوهها آنها را فرو گیرد در آن حال خدا را با عقیده پاک و اخلاص کامل در دین می‌خوانند و چون باز به ساحل نجاتشان رساند بعضی بر سبیل قصد (طاعت و شکر خدا) باقی مانند (و بعضی به کفر شتابند) و آیات ما را انکار نمی‌کند جز آن کس که غدّار و عهد شکن و کافر و ناسپاس است.﴾ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
معجزات‌علمی‌قرآن‌کریم 👂 گوش ها در خواب فعال هستند «فَضَرَبْنَا عَلَى آذَانِهِمْ فِي الْكَهْفِ سِنِينَ عَدَدًا» الكهف(۱۱) پس سالیانی چند در آن غار پرده بر گوش‌هایشان زدیم [که به خوابی عمیق فرو رفتند] @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖍 🖍 👳‍♂ابوطالب 🔵 گفته شده که نام وى بوده و ۳۵ سال پیش از متولد شده است. 🟢 مادرش، دختر عمروبن‌عائذ بن‌عمران‌بن مخزوم بود که به‌سبب داشتن پسرانى چون ( پدر پیامبر ) زبیر و ابوطالب ( از داوران قریش ،‌ ، زن * * ( زاینده فرزندانی نجیب ) شناخته می‌شد . 🔵 پدرش رئیس مکه و قریش ، در سال هشتم عام الفیل به هنگام مرگ ، داوری و امور کعبه را به زبیر و کفالت محمد ( صلی الله علیه و آله ) و تولیت سقایت ( آب دادن به حاجیان ) را به سپرد . 🟢 هرچند بعدها به سبب تنگدستی ، منصب سقایت را به عباس وا نهاد . 🔵 با مرگ عبدالمطلب ، در قریش اندکی دگرگون شد و کسانی چون ابن جدعان و ولید بن ربیعه نیز مدعی شدند . 🟢 خشکسالی‌های پیاپی که از عبدالمطلب پیدا شد و نیز جود و بخشش فراوان که گفته‌اند : در آن روز که او اطعام می‌کرد ،‌ کسی دیگر از قریش نمی‌کرد و سرانجام رونق تجارت و ظهور صاحبان ثروت موجب تنگدستی ابوطالب شد تا آنجا که صلی الله علیه و آله و عباس برای کمک به او ، سرپرستی دو تن از فرزندانش را پذیرفتند . ادامه دارد ....... @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ «یونس آیه58» بگو: (مؤمنان) تنها به فضل و رحمت خداوند شاد شوند، (نه به مال و مقام،) كه آن بهتر از هرچيزى است كه مى‌اندوزند. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 قُلْ بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ فَبِذلِكَ فَلْيَفْرَحُوا هُوَ خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ «یونس آیه58» بگو: (مؤمنان) تنها به فضل و رحمت خداوند شاد شوند، (نه به مال و مقام،) كه آن بهتر از هرچيزى است كه مى‌اندوزند. نکته ها با توجّه به شفا، موعظه و رحمت بودن قرآن كه در آيه‌ى قبل بود، ظاهر اين آيه آن است كه مراد از فضل ورحمت، همان تمسّك به قرآن باشد. به فرموده‌ى حضرت على عليه السلام: روز قيامت ندا مى‌دهند كه هر كشاورزى گرفتار آفتى مى‌شود، جز آنان كه در مزرعه‌ى قرآن كشتند، پس در زمين قرآن كشت كنيد. «فكونوا من حرثة القرآن» «1» پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: «مَن هداه اللَّه للأسلام وعلّمه القرآن ثمّ شكى‌ الفاقة كتب اللَّه الفاقة بين عينيه الى يوم القيامة» هر كس را كه خداوند به نعمت اسلام و فهم قرآن مفتخر ساخت ولى او احساس بدبختى كند واقعاً بدبخت است و تا روز قيامت مهر بدبختى بر پيشانى او زده‌ «1». نهج‌البلاغه، خطبه 17. جلد 3 - صفحه 588 مى‌شود. سپس اين آيه را تلاوت نمود. «1» و در روايت ديگرى فرمودند: به سراغ قرآن برويد تا زندگى‌تان زندگى سعيدان و مرگتان مرگ شهيدان باشد و از حسرتِ روز قيامت نجات يابيد، چرا كه قرآن، كلام خداوند رحمن و مانع و امانى از شرّ شيطان و سبب برترى و سنگينى ميزان است. «2» در روايات، فضل و رحمت، به نبوّت و امامت تفسير شده است. «3» چنانكه فضل به نعمت‌هاىِ عامّ الهى و رحمت به نعمت‌هاى خاصّ خداوند تفسير شده است. «4» پيامبراكرم صلى الله عليه و آله فرمود: اهل ايمان بدانند كه نعمت دين از همه‌ى اموال كافران بهتر است و بايد بدان شاد باشند. «5» پیام ها 1- به قانونى همچون قرآن كه شفا، موعظه، هدايت و رحمت است افتخار كنيم كه از همه‌ى قوانين بشرى برتر است. «فَلْيَفْرَحُوا» 2- به نعمت ولايت شاد باشيم، نه به مال و مقام. «فَلْيَفْرَحُوا» 3- نعمت‌ها را از فضل الهى بدانيم، نه از خود تا شادى ما رنگ الهى بيابد و سبب فخر فروشى و تكبّر نگردد. «6» بِفَضْلِ اللَّهِ‌ ... فَلْيَفْرَحُوا 4- تنها نعمتى كه برخوردارى از آن بايد سبب شادمانى باشد، قرآن است. بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ‌ ... فَلْيَفْرَحُوا (تقدّم‌ «بِفَضْلِ اللَّهِ وَ بِرَحْمَتِهِ» نشانه‌ى انحصار است) 5- نعمت‌هاى مادّى، گاهى سبب فتنه و فساد شده و زود گذر است، ولى نعمت‌هاى معنوى، پايدار و سبب رشد است. «خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ» 6- نعمت‌هاى معنوى، برتر از تمام نعمت‌هاى مادّى است. «خَيْرٌ مِمَّا يَجْمَعُونَ» (كسى كه بهره‌اى از قرآن دارد، نبايد از تنگدستى خود و دارايى ديگران اندوهناك باشد.) «1». تفسير نورالثقلين. «2». بحار، ج 89، ص 19. «3». تفسير نورالثقلين. «4». تفسير الميزان. «5». تفسير صافى. «6». تفسير كبيرفخررازى. تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 589 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اسْتَجِيبُواْ لِلَّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا يُحْيِيكُمْ وَ اعْلَمُواْ أَنَّ اللَّهَ يَحُولُ بَيْنَ الْمَرْءِ وَ قَلْبِهِ وَ أَنَّهُ إِلَيْهِ تُحْشَرُونَ‏ (انفال/۲۴) 🔹اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! هرگاه خدا و رسول، شما را به چیزى كه حیات‌بخش شماست دعوت مى‌كنند، بپذیرید و بدانید خداوند، میان انسان و قلب او حایل مى‌شود و به سوى او محشور مى‌شوید. 🔸در این آیه با کوتاه‌ترین و جامع‌ترین تعبیر، هدف تعالیم اسلام بیان شده است که رسیدن به حیات در تمام زمینه‌ ها، اعم از حیات مادی، معنوی، فرهنگی، سیاسی، اخلاقی، اجتماعی، علمی و ... است. حیات‌بخشی، هدف دعوت الهی معرفی شده است. در برخی از احادیث حکایت شده که آیه فوق در مورد ولایت امیرالمؤمنین علی علیه السلام است و برخی مفسران آن را بر بهشت، جهاد، ایمان و قرآن تطبیق کرده‌اند. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️شرط ایمان واقعى، اجابت كردن دعوت خدا و رسول است. «یا ایها الّذین آمنوا استجیبوا للّه و للرّسول» ▫️دعوت خدا و رسول، داراى حقیقت و هویّتى واحد مى‌باشد. «دعاكم» و نفرمود: «دعواكم» ▫️حركت در مسیر خدا و انبیا، حیات واقعى است و كناره‌گیرى از آن، مرگ انسانیّت است. «دعاكم لما یحییكم» ▫️تمام دستورات دینى و فرامین انبیا، حتّى فرمان جنگ و جهاد، مایه‌ى حیات فرد و جامعه مى‌باشد. «دعاكم لما یحییكم» ▫️كسى كه به حضور و احاطه خداوند ایمان داشته باشد، از دعوت پیامبران سرپیچى نمى‌كند. «استجیبوا... یحول بین المرء و قلبه» ▫️تا از دنیا نرفته و فرصت داریم، حقّ را بپذیریم. (بنابر این احتمال که حائل شدن خدا بین انسان و قلبش، كنایه از مرگ باشد). «استجیبوا... یحول بین المرء و قلبه» ▫️نه مؤمن مغرور شود و نه از كافر مأیوس گردید، چون دل‌ها به دست خداست و او مقلّب القلوب است. «یحول بین المرء و قلبه» ▫️جاى هیچ عذرى براى نپذیرفتن توحید و یگانگى خداوند نیست. «یحول بین المرء و قلبه» زیرا توحید، امرى فطرى است. ▫️هر فكر و اندیشه‌اى كه بر دل انسان بگذرد، خداوند بدان آگاه است. «یحول بین المرء و قلبه» ▫️خداوند از هر چیزى به انسان نزدیک‌تر است، حتّى از قلب او به خودش. «یحول بین المرء و قلبه» ▫️همه‌ى ما خواسته یا ناخواسته در قیامت محشور خواهیم شد، پس به رسولان الهى پاسخ مثبت دهیم. «استجیبوا للّه و للرّسول... الیه تحشرون» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا