eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.4هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
•|🔭|• ✅1450سال پیش خداوند در قرآن فرموده: وَجَعَلْنَا السَّمَاءَ سَقْفًا مَحفُوظاً 💌(انبیا32) ♨️حالا امروز تو علوم روز، میگن: 🌏 اطراف زمین با لایه ای 350کیلومتری از هوا به ترکیب های نیتروژن، اکسیژن، اکسید کربن، و بخار آب احاطه شده که هر مهاجم آسمانی☄ اگه بخواد ازش رد بشه تکه تکه میشه 💢جدا ازاون ی_أُزُن هم که معرِّف حضورتون هست. @Targomeh
📌بعثت لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ. 📚آل عمران: ۱۶۴. یقیناً خدا بر مؤمنان منّت نهاد كه در میان آنان پیامبری از خودشان برانگیخت كه آیات او را بر آنان می‌خواند و پاكشان می‌كند، و كتاب و حكمت به آنان می‌آموزد و به راستی كه آنان پیش از آن در گمراهی آشكاری بودند. @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💟 💟 💠اجتهاد ......ادامه 📃( نحل ۱۶ ) به این آیه که آیه نام دارد ، بر حجیّت فتوای مجتهد استدلال کرده و گفته‌اند : مقصود از * * هر امری است که سبب ذکر خداوند شود ، پس منظور از اهل ذکر کسانی هستند که با نبوت و معاد و احکام الهی آشنا باشد . 📜 خداوند متعالی از اهل ذکر را واجب کرده و روشن است که پرسش به خودی خود ندارد ؛ بلکه مطلوبیت آن به لحاظ عمل کردن است ؛ 📃 بنابراین ، پس از کردن . کلام اهل ذکر حجت و معتبر است . 📜 بعضی آیه شریفه را به اصل عام عقلایی ( وجوب رجوع جاهل به اهل خبره ) می‌دانند . 📃 به بیان دیگر ، رجوع جاهل به عالم ، اصلی عقلایی و سیره مستمر عقلا است و در این آیه ،‌ رجوع جاهل به عالم تعبّدی نیست ؛ بلکه آیه در مقام ارشاد به همان جاری عاقلان است . ✅ بر استدلال به این ، اشکالاتی شده است : 👈 الف : از آیه استفاده می‌شود که مقصود از اهل ذکر ، عالمان اهل کتاب اند ؛ بنابراین ، شامل و فقیهان نمی‌شود . 📜 از این پاسخ داده‌اند که چون آیه بر کبرای کلی مشتمل است ، خصوصیت مورد ، سبب نمی‌شود که اهل ذکر به اهل کتاب اختصاص داشته باشد ؛ بلکه شامل امامان علیهم السلام و و مجتهدان نیز می‌گردد . ادامه دارد ........ @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فَعَقَرُوها فَقالَ تَمَتَّعُوا فِي دارِكُمْ ثَلاثَةَ أَيَّامٍ ذلِكَ وَعْدٌ غَيْرُ مَكْذُوبٍ «هود آیه65» پس (على‌رغم آن همه سفارشات و تهديدات، قوم ثمود) شتر را پِى كردند (و دست و پايش را بريدند)، پس (صالح) گفت: (براى مدّت) سه روز در خانه‌هايتان بهره‌مند باشيد (كه بعد از آن عذاب الهى فرا خواهد رسيد)، اين وعده‌اى است راست و حقيقى. @Targomeh
💠 نور (محسن قرائتی)💫 فَعَقَرُوها فَقالَ تَمَتَّعُوا فِي دارِكُمْ ثَلاثَةَ أَيَّامٍ ذلِكَ وَعْدٌ غَيْرُ مَكْذُوبٍ «هود آیه65» پس (على‌رغم آن همه سفارشات و تهديدات، قوم ثمود) شتر را پِى كردند (و دست و پايش را بريدند)، پس (صالح) گفت: (براى مدّت) سه روز در خانه‌هايتان بهره‌مند باشيد (كه بعد از آن عذاب الهى فرا خواهد رسيد)، اين وعده‌اى است راست و حقيقى. نکته ها در روايات مى‌خوانيم كه كشنده‌ى ناقه، يك نفر بيشتر نبوده است، امّا با اين وجود قرآن مى‌فرمايد: «فَعَقَرُوها» يعنى همه‌ى مردم او را كشتند و اين به سبب هم فكرى و رضايت سايرين از كار قاتل بوده است، زيرا از ديد اسلام، پيوند مكتبى افراد باعث مى‌شود تا گناه هر فرد را به حساب طرفداران و حاميان او نيز بگذارند.«1» سؤال: فلسفه‌ى سه روز مهلت چيست؟ پاسخ: الف: فرصتى براى توبه كردن. ب: اهرمى براى فشار روحى و مضاعف نمودن عذاب. اگر به شخصى گفته شود كه تا 3 روز ديگر نابود مى‌شود، همين خبر بزرگ‌ترين ضربه و فشار را بر روح و روان او وارد مى‌آورد. ج: دليلى ديگر بر حقّانيّت پيامبر الهى، زيرا تعيين وقت، خود از اخبار غيبى است. پیام ها 1- راضى شدن به گناه ديگران، شريك جُرم آنها شدن است.«2» «فَعَقَرُوها» «1». وسايل، ج 11، ص 409- 411. «2». در نهج‌البلاغه نيز در كلام 12 و 20، به اين معنا اشاره شده است. جلد 4 - صفحه 86 2- هشدارهاى الهى را شوخى و دروغ مپنداريد. «غَيْرُ مَكْذُوبٍ» 3- توهين به مقدّسات، عذاب قطعى دارد. «وَعْدٌ غَيْرُ مَكْذُوبٍ» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
16.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💢حاکمان اشغالگر 🎤استاد کامل یوسف البهتیمی 📖سوره نمل آیه ۳۴ 🔹قالَتْ إِنَّ الْمُلُوكَ إِذَا دَخَلُوا قَرْيَةً أَفْسَدُوهَا وَجَعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلِهَا أَذِلَّةً. 🔸گفت: همانا پادشاهان هنگامی که وارد شهری می شوند، آن را تباه می کنند و عزیزان اهلش را به ذلت و خواری می نشانند. @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ لْتَنظُرْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ لِغَدٍ وَ اتَّقُواْ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ خَبِيرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ‌ (حشر/۱۸) 🔹اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! از خداوند پروا كنید و هر كس به آن چه براى فرداى (قیامت) خود فرستاده است، بنگرد. باز هم از خدا پروا كنید كه خداوند به آنچه انجام مى‌دهید، به خوبى آگاه است. 🔸این آیه انسان را به یاد خدا و معاد فرا می‌خواند. یاد خدا و معاد موجب می‌شود که انسان در مورد کارهای خود بیندیشد و هدف هستی را در نظر بگیرد و اعمالش را پاک و خالص سازد و با تقوا شود. فرمان تقوا در این آیه تكرار و تأكید شده است كه علاوه بر تأكید، مى‌تواند معانى متعدّدى داشته باشد، از جمله: ▫️تقواى اول مربوط به اصل كار و تقواى دوم مربوط به كیفیّت آن باشد. ▫️تقواى اول مربوط به انجام كار خیر و تقواى دوم مربوط به ترک محرمات باشد. ▫️و شاید تقواى اول مربوط به توبه از گذشته و تقواى دوم مربوط به ذخیره آینده باشد. 🔸در روایات مى‌خوانیم: با نیمى از یک دانه خرما، یا اگر ندارید با سخنان خوب، دل‌هایى را شاد كنید تا در قیامت كه خداوند مى‌پرسد: من به تو چشم و گوش و... دادم چه ذخیره‌اى فرستادى، شرمنده نباشید. زیرا در آن روز بعضى به هر سو مى‌نگرند، ولى ذخیره‌اى كه وسیله نجاتشان باشد از پیش نفرستاده‌اند.(تفسیر نورالثقلین) ❇️ از پيام‌های آیه ▫️ایمان، زمینه تقوا و شرط ثمربخشى ایمان، داشتن تقوا است. «یا أیّها الّذین آمنوا اتّقوا» ▫️به امید كار خیر وارثان نباشیم، هركس به فكر قیامت خود باشد. «ولتنظر نفس ما قدّمت لغد» ▫️در آنچه به عنوان عمل صالح ذخیره مى‌كنیم، دقّت كنیم. «ولتنظر نفس ماقدّمت» ▫️محاسبه نفس لازم است. «و لتنظر نفس» (اگر امروز دقّت نكنیم، دقّت فردا سبب شرمندگى خواهد بود. «یوم ینظر المرء ما قدّمت یداه و یقول الكافر یا لیتنى كنت ترابا»(نباء/۴۰) ▫️قیامت، نزدیک است. «لغد» (چنانكه در جاى دیگر نیز مى‌فرماید: «انهم یرونه بعیدا و نراه قریبا»(معارج/۶) ▫️آینده‌نگرى و عاقبت‌اندیشى، لازمه‌ى ایمان است. «ما قدّمت لغد» ▫️تقوا، زمینه محاسبه نفس و محاسبه نفس، سبب رشد و تقویت تقوا است.(«و لتنظر نفس» میان دو «اتّقوا اللّه» قرار گرفته است). ▫️هیچ كس در هیچ مرحله‌اى خود را ایمن نداند. «یا أیّها الّذین آمنوا اتقوا اللّه... و اتقوا اللّه» ▫️ایمان به خبیر بودن خداوند، عامل تقوا است. «واتقوا اللّه... ان اللّه خبیر» @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 نصرت الهی در جبهه‌ی حق ✅ در قرآن کریم، از نصرت و یاری خداوند درباره‌ی انبیا و مؤمنان بسيار سخن گفته شده است؛ از جمله در سوره‌ی غافر، آنجا که می‌فرماید: إِنَّا لَنَنْصُرُ رُسُلَنا وَ الَّذِينَ آمَنُوا فِي الْحَياةِ الدُّنْيا (غافر/۵۱). در ادامه، برخی از این آیات را بیان می‌کنیم: 🔹حضرت نوح(ع)؛ ما، او و كسانى كه با او در کشتی بودند را نجات داديم. (یونس/۷۳) 🔸حضرت ابراهیم(ع)؛ اى آتش! بر ابراهيم(ع) سرد و سلامت باش. (انبیاء/۶۹) 🔹حضرت لوط(ع)؛ ما، او و بستگانش(به جز همسرش) را نجات داديم. (صافات/۱۳۴) 🔸حضرت یوسف(ع)؛ و ما، اين‌گونه براى يوسف(ع) در زمين مكنت قرار داديم كه هر جاى آن را كه مى‌خواهد برگزيند. (یوسف/۵۶) 🔹حضرت شعیب(ع)؛ ما، شعيب(ع) و مؤمنان همراه او را نجات داديم. (هود/۹۴) 🔸حضرت صالح(ع)؛ ما، صالح(ع) و مؤمنان همراه او را نجات داديم. (هود/۶۶) 🔹حضرت هود(ع)؛ ما، هود(ع) و مؤمنان همراه او را نجات داديم. (هود/۵۸) 🔸حضرت یونس(ع)؛ ما، يونس(ع) را از غم نجات داديم. (انبیاء/۸۸) 🔹حضرت موسی(ع)؛ ما، موسى(ع) و كسانی‌كه با او بودند را نجات داديم. (شعراء/۶۵) 🔸حضرت عیسی(ع)؛ من، تو را مى‌گيرم و به سوى خود بالا مى‌برم. (آل‌عمران/۵۵) 🔹نصرت رسول اكرم صلى الله علیه و آله: همانا ما، براى تو پیروزى آشكارى گشودیم. (فتح/۱) 🔸نصرت مؤمنان: همانا خداوند شما را در جنگ بدر در حالى كه ذلیل بودید یارى كرد. (آل‌عمران/۱۲۳). خداوند آرامش خود را بر پیامبرش و مؤمنین نازل كرد. (توبه/۲۶). اوست كه آرامش را در دل‌هاى مؤمنان نازل كرد تا ایمانشان زیاد شود. (فتح/۴) @Targomeh
🔴 انکار اصل معاد ! ✅ مشرکان، کافران، معاندان و منکران در باره‌ی روز رستاخیز دیدگاه‌های مختلفی دارند، گروهی آن را بعید، گروهی آن را ناممکن می‌شمرند و برخی نیز در آن تردید دارند و جمعی از سرِ عناد، آن را انکار می‌کنند و عده‌ای هم در مقام استهزاء و ... گرچه سخنان آنان شبیه به هم هست ولی نکته مهم این است که این افراد هیچ‌گاه و حتی یک بار هم دلیلی بر مدّعای خود - یعنی نفی معاد - اقامه نکردند! ⬅️ از باب نمونه، به آیات ذیل توجه نمایید: 🔸أَإِذَا کُنَّا تُرَابًا أَإِنَّا لَفِی خَلْقٍ جَدِیدٍ (رعد/۵) 🔹أَیَعِدُکُمْ أَنَّکُمْ إِذَا مِتُّمْ وَ کُنتُمْ تُرَابًا وَ عِظَامًا أَنَّکُم مُّخْرَجُونَ ...(مؤمنون/۳۵-۳۷) 🔸قَالُوا أَإِذَا مِتْنَا وَ کُنَّا تُرَابًا وَ عِظَامًا أَإِنَّا لَمَبْعُوثُونَ (مؤمنون/۶۲) 🔹وَ قَالَ الَّذِینَ کَفَرُوا أَإِذَا کُنَّا تُرَابًا وَ آبَاؤُنَا أَئِنَّا لَمُخْرَجُونَ ...(نمل/۶۷,۶۸) 🔸أَإِذَا مِتْنَا وَ کُنَّا تُرَابًا وَ عِظَامًا أَإِنَّا لَمَبْعُوثُونَ (صافات/۱۶) 🔹أَإِذَا مِتْنَا وَ کُنَّا تُرَابًا وَ عِظَامًا أَإِنَّا لَمَدِینُونَ (صافات/۵۳) 🔸... أَإِذَا مِتْنَا وَ کُنَّا تُرَابًا ذَٰلِکَ رَجْعٌ بَعِیدٌ (ق/۲,۳) 🔹وَ کَانُوا یَقُولُونَ أَئِذَا مِتْنَا وَ کُنَّا تُرَابًا وَ عِظَامًا أَإِنَّا لَمَبْعُوثُونَ (واقعه/۴۷) 🔸وَ قَالُوا إِنْ هِیَ إِلَّا حَیَاتُنَا الدُّنْیَا وَ مَا نَحْنُ بِمَبْعُوثِینَ (انعام/۲۹) 🔹وَ یَقُولُ الْإِنسَانُ أَإِذَا مَا مِتُّ لَسَوْفَ أُخْرَجُ حَیًّا (مریم/۶۶) 🔸وَ قَالُوا أَإِذَا کُنَّا عِظَامًا وَ رُفَاتًا أَإِنَّا لَمَبْعُوثُونَ خَلْقًا جَدِیدًا (اسراء/۴۹) 🔹... إِنْ هِیَ إِلَّا مَوْتَتُنَا الْأُولَىٰ وَ مَا نَحْنُ بِمُنشَرِینَ (دخان/۳۳ تا ۳۵) 🔸هم‌چنین: جاثیه/۲۴ و ۳۲، اسراء/۹۸، سبأ/۷ و ۸، نحل/۳۸، یس/۷۸ و ... @Targomeh