eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
﷽📚🕥 📖 (ع) 🦋 🦋يونس عليه‏السلام در ميان قوم خود در نَينَوا🦋 🌻 به گفته بعضى يونس عليه‏السلام در حدود 825 سال قبل از ميلاد، در سرزمين نينوا ظهور كرد. نينوا شهرى در نزديك موصل (در عراق كنونى) يا در اطراف كوفه در سمت كربلا بود. هم اكنون در نزديك كوفه در كنار شط، قبرى به نام مرقد يونس عليه‏السلام معروف است. 🕌شهر نينوا داراى جمعيتى بيش از صد هزار نفر بود. چنان كه در آيه 147 سوره صافات آمده: و يونس را به سوى جمعيت يكصدهزار نفرى يا بيشتر فرستاديم. 🌟مردم نينوا بت‏پرست بودند و در همه ابعاد زندگى در ميان فساد و تباهى‏ها غوطه مى‏خوردند. آنان نياز به راهنما و راهبرى داشتند تا حجت را بر آن‏ها تمام كند و آنان را به سوى سعادت و نجات دعوت نمايد. حضرت يونس عليه‏السلام همان پيامبر راهنما بود كه خداوند او را به سوى آن قوم فرستاد. 🌻يونس عليه‏السلام به نصيحت قوم پرداخت و با برنامه‏هاى گوناگون آن‏ها را به سوى توحيد و پذيرش خداى يكتا، و دورى از هر گونه بت‏پرستى فراخواند. ✨يونس همچنان به مبارزات پى گير خود ادامه داد، و از روى دلسوزى و خيرخواهى مانند پدرى مهربان به اندرز آن قوم گمراه پرداخت، ولى در برابر منطق حكيمانه و دلسوزانه چيزى جز مغلطه و سفسطه نمى‏شنيد. بت پرستان مى‏گفتند: ما به چه علت از آيين نياكان خود دست بكشيم و از دينى كه سال‏ها به آن خو گرفته‏ايم جدا شده و به آيين اختراعى و نو و تازه اعتقاد پيدا كنيم. 🌻يونس عليه‏السلام مى‏گفت: بت‏ها اجسام بى شعور هستند و ضرر و نفعى ندارند، و هرگز نمى‏تواند منشأ خير گردند چرا آن‏ها را مى‏پرستيد؟... 🌻هر چه يونس عليه‏السلام آن‏ها را تبليغ و راهنمايى مى‏كرد، آن‏ها گوش فرا نمى‏دادند، و يونس عليه‏السلام را از ميان خود مى‏راندند و به او اعتنا نمى‏كردند. 🌻يونس عليه‏السلام در سى سالگى به نينوا رفته و دعوتش را آغاز نموده بود. سى و سه سال از آغاز دعوتش گذشت اما هيچكس جز دو نفر به او ايمان نياوردند، يكى از آن دو نفر دوست قديمى يونس عليه‏السلام و از دانشمندان و خاندان علم و نبوت به نام روبيل بود و ديگرى، عابد و زاهدى به نام تنوخا بود كه از علم بهره‏اى نداشت. 🌻كار روبيل دامدارى بود، ولى تنوخا هيزم‏كن بود، و از اين راه هزينه زندگى خود را تأمين مى‏كرد. 🌻يونس عليه‏السلام از هدايت قوم خود مأيوس گرديد و كاسه صبرش لبريز شد، و شكايت آن‏ها را به سوى خدا برد و عرض كرد: خدايا! من سى ساله بودم كه مرا به سوى قوم براى هدايتشان فرستادى، آن‏ها را دعوت به توحيد كردم و از عذاب تو ترساندم و مدت 33 سال به دعوت و مبارزات خود ادامه دادم، ولى آن‏ها مرا تكذيب كردند و به من ايمان نياوردند ، رسالت مرا تحقير نمودند و به من اهانت‏ها كردند. به من هشدار دادند و ترس آن دارم كه مرا بكشند، عذابت را بر آن‏ها فرو فرست، زيرا آن‏ها قومى هستند كه ايمان نمى‏آورند. 🌻يونس عليه‏السلام براى قوم عنود خود تقاضاى عذاب از درگاه خدا كرد، و آن‏ها را نفرين نمود، و در اين راستا اصرار ورزيد، سرانجام خداوند به يونس عليه‏السلام وحى كرد كه: 🌻عذابم را روز چهارشنبه در نيمه ماه شوال بعد از طلوع خورشيد بر آن‏ها مى‏فرستم، و اين موضوع را به آن‏ها اعلام كن. 🌻يونس عليه‏السلام خوشحال شد و از عاقبت كار نهراسيد و نزد تنوخا (عابد) رفت و ماجراى عذاب و وقت آن را به او خبر داد. 🌻سپس گفت: برويم اين ماجرا را به مردم خبر دهيم. عابد عليه‏السلام كه از دست آن‏ها به ستوه آمده بود، گفت: آن‏ها را رها كن كه ناگهان عذاب سخت الهى به سراغشان آيد، يونس گفت: به جاست كه نزد روبيل (عالِم) برويم و در اين مورد با او مشورت كنيم، زيرا او مردى حكيم از خاندان نبوت است. آن‏ها نزد روبيل آمدند و ماجرا را گفتند. 🌻روبيل از يونس عليه‏السلام خواست به سوى خدا بازگردد، و از درگاه خداوند بخواهد كه عذاب را از قوم به جاى ديگر ببرد، زيرا خداوند از عذاب كردن آن‏ها بى نياز و نسبت به بندگانش مهربان است. 🌻ولى تنوخا درست بر ضد روبيل، يونس عليه‏السلام را به عذاب رسانى تحريص كرد، روبيل به تنوخا گفت: ساكت باش تو يك عابد جاهل هستى. 🌻سپس روبيل نزد يونس عليه‏السلام آمد و تأكيد بسيار كرد كه از خدا بخواه عذاب را برگرداند، ولى يونس عليه‏السلام پيشنهاد او را نپذيرفت و همراه تنوخا به سوى قوم رفتند و آن‏ها را به فرا رسيدن عذاب الهى در صبح روز چهارشنبه در نيمه ماه شوال، هشدار دادند. مردم با تندى و خشونت با يونس و تنوخا برخورد كردند، و يونس عليه‏السلام را با شدت از شهر نينوا اخراج نمودند. يونس همراه با تنوخا از شهر بيرون آمد، تا از آن منطقه دور گردند، ولى روبيل در ميان قوم خود ماند. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔴 در محضر قرآن کریم/ ✅ يَآ أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ اتَّقُواْ اللَّهَ وَ قُولُواْ قَوْلاً سَدِيداً. يُصْلِحْ لَكُمْ أَعْمَالَكُمْ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ مَن يُطِعِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ فَقَدْ فَازَ فَوْزاً عَظِيماً(احزاب/۷۰,۷۱) 🔹اى كسانى كه ایمان آورده‌اید! تقواى الهى پیشه كنید و سخن (حقّ و) استوار گویید. تا خداوند كارهاى شما را اصلاح كند و گناهانتان را بیامرزد؛ و هر كس خدا و رسولش را اطاعت كند، بدون شک به رستگارى بزرگى دست یافته است. 🔸«قول سدید» سخنى است كه در آن سستى و لغو و دروغ و نفاق نباشد. سخنى كه همچون سدّى محكم، جلو شک و شبهه و فساد را بگیرد. در این آیات به چند مطلب اشاره شده که هر کدام عامل و زمینه‌ساز دیگری است، یعنی: تقوا عامل اصلاح زبان و سخن استوار گفتن است، سخن استوار و حق گفتن عامل اصلاح اعمال انسان است و اصلاح کارها عامل آمرزش گناهان است؛ چرا که کارهای نیک، گناهان را از بین می‌برند: ان الحسنات یذهبن السیئات(هود/۱۱۴) ⬅️ امام خامنه‌ای(حفظه الله) در دیدار ائمه جمعه با ایشان، فرمودند: «هنر بزرگ خطیب جمعه این است که بتواند مفاهیم معرفتی و مفاهیم انقلابی را متناسب با نیازهای روز بازتولید کند. خیلی از مفاهیم انقلاب هست که ما یک روز شعارش را دادیم، دنبالش هم بودیم و هستیم اما امروز همان مفاهیم باید با ادبیات جدید، با ادبیات مناسب امروز تبیین بشود و بازتولید بشود. هنر امام جمعه این است که بتواند مسئله‌ عدالت را، مسئله‌ استقلال را، مسئله‌ حمایت از مستضعفین را، مسئله‌ پیروی از شریعت را، این چیزهایی که جزو اصول و مبانی انقلاب است، این مفاهیم عالی را بتواند بازتولید کند با زبان امروز با زبان نسل جوان؛ سخنگوی انقلاب باشد.» ❇️ از پيام‌های آیات ▫️لازمه‌ى ایمان، داشتن تقواست، «یا ایّها الّذین آمنوا اتّقوا اللّه» و لازمه‌ى تقوا سخن استوار است. «اتّقوا اللّه و قولوا قولا سدیداً» ▫️انسان مؤمن، شایستگى تقوا و قول سدید را دارد. «الّذین آمنوا - اتّقوا - قولوا» ▫️نشانه‌ى ایمان، هم ظاهرى است، «قولا سدیداً» و هم باطنى. «اتّقوا اللّه» ▫️سخن سدید تنها به الفاظ آن نیست، بلكه به محتواى آن است، در واقع این فكر و اندیشه است كه باید محكم و استوار باشد. «قولوا قولاً سدیداً» ▫️هر شنیده‌اى، قابل بازگو كردن نیست. «قولاً سدیداً» ▫️اگر انسان در رفتار و كردار تقوا را مراعات كند، باقى مسائل را خداوند حل مى‌كند. «یصلح لكم اعمالكم و یغفر لكم» (نظیر آیه ۳۱ سوره نساء كه مى‌فرماید: «اِن تجتنبوا كبائر ما تُنهون عنه نكفّر عنكم سیّئاتكم») ▫️كلید رستگارى، پیروى از خدا و رسول است. «و مَن یطع اللّه و رسوله فقد فاز فوزاً عظیماً» کانال 👇 @Targomeh
-من و دیگر هیچ! بخیل از غذای دیگران نمی‌خورد تا مبادا از غذای او بخورند. 📚سوره - 180 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌱 در هنگام راه رفتن با تکبر راه نرو... و به نادانان با ملایمت پاسخ ده! 📖 سوره فرقان، آیه ۶۳ ‌ ‌ ‌🔰🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰🔰 کانال 👇 @Targomeh
🌺🌼🌺🌼🌺🌼 ⚠ نمک‌نشناس کیست؟؟!! 🗣 شنیدی میگن طرف نمک میخوره، نمکدون میشکنه؟ 📖 قرآن میگه شما اینطوری نباشید. ⛔️ سر سفره‌ی خدا، از دشمنِ خدا پیروی نکنید. ☝️ نه اینکه دشمنِ خدا، دشمنِ خودتون. 🌴 سوره انعام، آیه ۱۴۲ 🌴 🕋 کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ وَ لَا تَتَّبِعُوا خُطُوَاتِ الشَّیْطَانِ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُّبِینٌ. 👈 از آنچه خدا به شما روزی داده است، بخورید! ولی از گامهای شیطان پیروی نکنید، که او دشمن آشکار شماست! خیلی نامردیه😱😰😨 آدم روزیِ رو بخوره🍉🍗🥙🥛 اونوقت به حرف 👹😈 گوش بده... 🙏 پس بیایید با قدرت💪 به شیطان بگیم: : * نه * کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📚 📚 🕊> 👈 🍁🍃خداوند به آزادى را همانند سایر خصایص طبیعى در انسان به گذاشته است که زمینه‌ساز بهره‌مندى از آزادى‌هاى فردى، اجتماعى و سیاسى است؛ 🍀🍂البتّه برخوردارى از این در جامعه اسلامى‌در صورتى است که شخص یکی از شرایط ذیل را دارا باشد : 👈 ۱ : 🍁🍃* ضربت علیهم الذّله این ما ثقفوا الّا بحبل من الله * ( آل عمران ۱۱۲ ) 🍀🍂اسلام افراد ، در صورت قبول اسلام ، پذیرفته میشود و هیچ کس حق ردّ اظهارات و در صحت و سقم آن را ندارد : * لا تقولوا لمن القی الیکم السّلم لست مومنا * ( نساء ۹۴ ) 👈 ۲. : 🍁🍃* ضربت علیهم الذّله این ما ثقفوا الّا بحبل ..... من النّاس ...... ( آل عمران ۱۱۲ ) 🍀🍂زیرا عملی که با پذیرش رسمی دین یا اظهار تسلیم و دادن محقق می‌شود ، حق نظام دینی در برابر تحمل ها است و تن ندادن به یکی از آن دو ، تمرّد و از بین بردن تمرّد ، است ، 🍁🍃 لذا در توطئه و ورود به دشمنی با خدا و رسول از سوی بنی نضیر باعث فرمان پیامبر صلی الله علیه و آله بر اخراج آنان از و سلب آزادی های آنان شد : * ذالک بانّهم شاقواالله و رسوله ...... * ( حشر ۲-۵ ) ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh
10.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۷۸ وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ‌ و كسانى كه كافر شدند، مپندارند مهلتى كه به آنان مى‌دهيم برايشان خوب است، همانا به آنان مهلت مى‌دهيم تا بر گناه (خود) بيفزايند و براى آنان عذابى خواركننده است. کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٧٨)) -سنگين بارها! اين آيه نيز بحثهاى مربوط به حادثۀ احد و حوادث بعد از آن را تكميل مى‌كند زيرا، يك جا روى سخن را به پيامبر و در جاى ديگر به مؤمنان و در اينجا روى سخن به مشركان است و در بارۀ سرنوشت شومى كه در پيش دارند سخن مى‌گويد، و مى‌فرمايد: «گمان نكنند آنهايى كه كافر شدند، مهلتى كه به ايشان مى‌دهيم براى آنها خوب است» (وَ لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ) . سپس مى‌فرمايد: «بلكه مهلت مى‌دهيم تا به گناه و طغيان خود بيفزايند» (إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً) . و در پايان آيه به سرنوشت آنها اشاره كرده مى‌فرمايد: «و براى آنها عذاب خوار كننده‌اى است» (وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهِينٌ) . آيۀ فوق به آنها اخطار مى‌كند كه هرگز نبايد امكاناتى را كه خدا در اختيارشان گذاشته و پيروزيهايى كه گاهگاه نصيبشان مى‌شود و آزادى عملى كه دارند دليل بر اين بگيرند كه افرادى صالح و درستكار هستند و يا نشانه‌اى از خشنودى خدا نسبت به خودشان فكر كنند. ضمنا، آيۀ فوق به اين سؤال كه در ذهن بسيارى وجود دارد، پاسخ مى‌گويد كه چرا جمعى از ستمگران و افراد گنهكار و آلوده اين همه غرق نعمتند و مجازات نمى‌بينند. قرآن مى‌گويد: اينها افراد غير قابل اصلاحى هستند كه طبق سنت آفرينش و اصل آزادى اراده و اختيار به حال خود واگذار شده‌اند، تا به آخرين مرحلۀ سقوط برسند و مستحق حد اكثر مجازات شوند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 352 کانال 👇 @Targomeh