شباهت
حضرت ابراهیم مامور شد خانوادش رو از فلسطین به مکه ی سرزمین بی آب و علف هجرت بده
رَّبَّنَا إِنِّي أَسْكَنتُ مِن ذُرِّيَّتِي بِوَادٍ غَيْرِ ذِي زَرْعٍ عِندَ بَيْتِكَ الْمُحَرَّمِ 📜(ابراهیم37)
سید الشهدا هم از مدینه هجرت کرد و خانوادش رو به صحرای کربلا رسید
هدف هردو احیای دین بود
با این تفاوت که فرزندان حضرت ابراهیم با چشمه ی زمزم سیراب شدن
اما اولاد سید الشهدا بین دو نهر تشنه لب موندن
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 دنیایِ ممدوح و دنیایِ مذموم
✅ دنیا را هم از ماده «دَنی» گرفتهاند و هم از ریشه «دُنو» به معنای نزدیکتر. همواره واژهی دنیا، نیاز به موصوف یا متعلّق دارد مانند حیاتِ دنیا، عذابِ دنیا، متاعِ دنیا، حبِّ دنیا و ... در آیات زیادی دنیا در برابر آخرت قرار گرفته است یعنی همان معنای دوم، چون زندگی دنیا از زندگی آخرت به ما نزدیکتر است.
▫️اولئک الذین اشتروا الحیوة الدنیا بالآخرة (بقره/۸۶)
▫️ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخرة حسنه (بقره/۲۰۱)
▫️حبطت اعمالهم فی الدنیا و الاخرة (آل عمران/۲۲)
🔹واژه دنیا ۱۱۵ بار در قرآن تکرار شده و در همه موارد صفت زندگی کنونی است مگر چهار مورد که صفت آسمان و منطقه خاصی از زمین قرار گرفته است. یکی از روشهای تبیین و تعریف اشیای عالم هستی، تمثیل است که قرآن از آن استفاده کرده است. از جمله در باره شناساندن زندگی دنیا:
▫️همانا مَثل زندگی دنیا مانند آبی است که از آسمان فرو فرستادیم ... (یونس/۲۴، کهف/۴۵)
▫️قرآن کریم، زندگانی دنیا را کالای غرور و متاع فریب دهنده معرفی میکند (لقمان/۱۳، فاطر/۵)
🔸مراحل ۵ گانه زندگی دنیا:
▫️اعلموا انما الحیوة الدنیا لعب و لهو و زینة و تفاخر بینکم و تکاثر فی الاموال و الاولاد ...(سوره حدید/۲۰)؛ بدانید که زندگی این دنیا، بازی است و سرگرمی و زینت و فخرفروشی در میان شما و افزونطلبی در اموال و فرزندان ... در این آیه کریمه، خداوند بعد از ذکر این مراحل ۵ گانه، در ادامه با یک تمثیل، حقیقت پیچیده این حیات دنیوی و فنا پذیری آن را بیان کرده است. قرآن، زندگی واقعی را در سرای آخرت میداند (عنکبوت/۶۴)
🔹امام صادق(ع): دنیا به منزله تصویری است که سَر آن: تکبّر و چشمش: حرص و آزمندی و گوشش: طمع و زبانش: ریا و دستش: شهوت و پایش: خود پسندی و قلبش: غفلت و رنگش: فنا و حاصلش: نابودی است (مصباحالشریعه، ص۱۹۶). باید توجه داشت که نظام هستی غیر از زندگانی دنیاست که به دیدگاه انسان و بینش او ارتباط دارد. بیاعتنایی به دنیا به معنای بیهودهانگاری زمین و آسمان و نظام آفرینش نیست و قرآن بر این مسأله تأکید دارد: (آل عمران/۱۹۱، حجر/۸۵، ص/۲۷) اگر دنیا را مزرعه آخرت بدانیم (قصص/۷۷ ) همین دنیا هم، ممدوح خواهد بود.
🔸حضرت علی(ع): دنیا، سجدهگاه دوستان خدا و نمازگاه فرشتگان الاهی و فرودگاه وحی خدا و جایگاه تجارت دوستان خداست که در آن رحمت خدا را به دست آورند و بهشت را سود برند (نهج البلاغه/حکمت ۱۳۱) اگر بر مدار ایمان زندگی کنیم، خداوند خریدار ما خواهد بود، آن هم در اِزای بهشت (توبه/۱۱۱) و حتی بالاتر از آن: بهشت رضوان (توبه/۷۲) ... انشاءالله
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#سید_الشهدا ی شباهتی به حضرت #ایوب هم داره
از حضرت ایوب تمام داراییش رو فرزندانش رو گرفتن
تا صبرش محک بخوره
حضرت سید الشهدا هم دارایی و اولاد و اصحابش رو فدا کرد در امتحان الهی
با این تفاوت که
حضرت ایوب از خدا تقاضا کرد که سختش شده و خدا گرفتاریش رو خاتمه بده
✴️وَاذْكُرْ عَبْدَنَا أَيُّوبَ إِذْ نَادَىٰ رَبَّهُ أَنِّي مَسَّنِيَ الشَّيْطَانُ بِنُصْبٍ وَعَذَابٍ (ص41)
اما سید الشهدا حتی یک لحظه لب به نارضایتی نزد
و لحظه ای که از اسب به زمین افتاد فرمود
الهی راضیا بقضائک تسلیما لآمرک.. 😭😭
دوم اینکه از حضرت ایوب گرفتن و او صبر کرد اما سید الشهدا خودش تقدیم کرد
سوم اینکه حضرت ایوب خودش به سلامت بود بعد از امتحان اما سیدالشهدا جان خودش رو هم تقدیم کرد
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
📢بسم الله الرحمن الرحیم 📢
📚 30 روز حزب خوانی قرآن کریم 📚
مرحله سی و هشتم🌻 ان شاء الله
( هدیه به چهارده معصوم علیه السلام )ونیتهای دیگه که درلیست اصلی نوشته شده👆👆
👈 به این صورت است که هر نفر یک حزب یا بیشتر انتخاب می کنید و تا سی روز همون انتخاب شده را تکراری میخونید
🔹🔹🔹🔹
حزبهای باقیمانده 👇
شماره حزب/ از ابتداي آيه / تا انتهاي آيه
❓حزب۳۴- از آیه 142 الی اعراف 170
❓حزب۴۲-از آیه 122 توبهالی 25 یونس👈
❓حزب۴۳- از آیه 26 يونسالی 70 يونس👈
❓حزب۴۴- از آیه 71 يونسالی 5 هود👈
❓حزب ۴۶- از آیه 41 هود الی 83 هود👈
❓حزب۴۸- از آیه 7 يوسف الی 52 يوسف 👈
❓حزب۴۹- از آیه 53 يوسف الی 100 يوسف 👈
❓حزب۵۰- از آیه 101 يوسف الی 18 رعد👈
❓حزب۵۱- از آیه 19 رعد الی 9 ابراهيم👈
❓حزب۵۵- از آیه51 نحل الی 89 نحل
❓حزب۶۸_ازایه_ 38حج الی78حج👈
❓حزب۷۲- ازایه53 نور..الی 20 فرقان
❓حزب۷۵- ازایه111 شعراء.الی 227 شعراء👈
❓حزب۷۶- ازایه1 نمل الی55 نمل👈
❓حزب ۷۷-ازایه 56 نمل .الی11 قصص👈
❓حزب۷۹- ازایه51 قصص.الی 88 قصص👈
❓حزب۸۱-ازایه46 عنكبوت.الی 30 روم👈
❓حزب۸۲- ازایه31 روم..الی 21 لقمان👈
❓حزب۸۳- ازایه22 لقمان .الی30 سجده ( سجده دار)👈
❓حزب۸۴- ازایه1 احزاب .الی 30 احزاب👈
❓حزب۸۵_ ازایه 31 احزاب الی 59 احزاب👈
❓حزب۸۶_ ازایه60 احزاب..الی 23 سباء👈
❓حزب۸۷- ازایه24 سباء.الی 14 فاطر👈
❓حزب ۸۸_ ازایه 15 فاطر الی27 یس👈
❓حزب۹۱- ازایه145 صافات.الی 51 ص👈
❓حزب۹۲- ازایه52 ص..الی 31 زمر👈
❓حزب۹۳- ازایه32 زمر..الی 75 زمر👈
❓حزب۹۵- ازایه41 غافر.الی 8 فصلت ( سجده دار)
❓حزب۹۶_ ازایه9 فصلت .الی46 فصلت ( سجده دار)👈
❓حزب۹۷- ازایه47 فصلت.الی 26 شوري ( سجده دار)
❓حزب۹۹- ازایه24 زخرف الی 16 دخان👈
❓حزب۱۰۰- ازایه17 دخان..الی 37 جاثيه👈
❓حزب۱۰۵_ ازایه31 ذاريات.الی 25 نجم ( سجده دار)👈
❓حزب۱۰۶_ازایه 26 نجم.الی 55 قمر ( سجده دار)👈
❓حزب۱۰۹- ازایه1 مجادله .الی10 حشر👈
❓حزب۱۱۰- ازایه11 حشر.الی. 14 صف👈
❓حزب۱۱۶_ ازایه ازایه 1قیامت الی 50 مرسلات👈
❓حزب۱۱۹- از ایه1 اعلي ..الی.11 ضحي👈
🔰🔰🔰🔰🔰
تاریخ شروع اعلام خواهدشد
التماس دعا
ان شاءالله هرچه زودتربرداشته بشه
ختم کامل روزی یک مرتبه 😳
با خوندن یک حزب ( ۵ صفحه ) شما
ثبتنام در گروه چله متوسل به حضرت ام البنین 👇( فقط خانمها )
http://eitaa.com/joinchat/2122973195Cbb62a2a6cc
✅دائره المعارف قرآن کریم✅
🎅#ابوبکر>
◀️ ابوبکر در شان نزول
.....ادامه
🅰 قرطبی نیز این آیه را دلیلی بر #اثبات خلافت ابوبکر شمرده است .
🌀 #شیعه استفاده این گونه فضایل از آیه را نپذیرفته و شیخ مفید در آثار کلامی خود و به ویژه در رساله شرح المنام که به همین منظور تالیف شده ، #فضایل برداشت شده از آیه غار را نقد کرده و اجتماع ابوبکر را با پیامبر ، فقط به معنای #همراهی در شمارش و حضور در آن مکان دانسته ،
🅰 تعبیر #مصاحبت را که در قرآن به معنای مطلق #همراهی به کار رفته است ( و ما صاحبکم بمجنون * (تکویر ۲۲ ) دلیلی بر #فضیلت وی نمیشمرد ؛ به ویژه که در معنای لغوی و کاربردهای گوناگون آن نیز بار #ارزشی خاصی مشاهده نمیشود .
🌀 تعبیر * انّ الله معنا * نیز به معنای #حقانیت پیامبر و دین اسلام است و در مقام بیان #فضیلتی برای اشخاص نیست .
🅰شیخ مفید در پایان میگوید :
در هر حال ، مجرد #مصاحبت با پیامبران ، فضیلتی برای اشخاص به شمار نرفته ، موجب #مصونیت آنان از خطا نیست ؛
🌀 افزون بر اینکه درباره چگونگی #همراهی ابوبکر با پیامبر در منابع تاریخی و روایی ، #نقلهای دیگری نیز وجود دارد .
❇️ در بسیاری از روایات و گزارشها اشاره شده که او خود از #پیامبر تقاضای همراهی کرده بود
❇️ یا در #جستجوی پیامبر به خانهشان آمد که علی علیه السلام را در بستر حضرت دید و از او مسیر #حرکت پیامبر را جویا شد
❇️یا خود به جست و جوی #پیامبر صلی الله علیه و آله رفته ، در میان راه به طور #اتفاقی به هم رسیدند .
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
8.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه74
يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا وَ لَقَدْ قالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَ كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ وَ هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنْ يَتُوبُوا يَكُ خَيْراً لَهُمْ وَ إِنْ يَتَوَلَّوْا يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذاباً أَلِيماً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ «توبه آیه74»
(منافقان) به خدا سوگند مىخورند كه (سخنى كفرآميز) نگفتهاند، در حالى كه قطعاً سخن كفر (آميز) گفتهاند و پس از اسلام آوردنشان كافر شدند و تصميم به كارى (كشتن پيامبر) گرفتند كه به آن دست نيافتند. و جز اينكه خداوند و پيامبرش آنان را از لطف خويش بىنياز كرده، عيبى (براى پيامبر و مؤمنان) نيافتند (با اينحال) اگر توبه كنند، برايشان بهتر است واگر روى بگردانند، خداوند آنان را در دنيا و آخرت به عذابى دردناك گرفتار مىكند ودر روى زمين هيچ دوست و ياورى برايشان نخواهد بود.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا وَ لَقَدْ قالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَ كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ وَ هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنْ يَتُوبُوا يَكُ خَيْراً لَهُمْ وَ إِنْ يَتَوَلَّوْا يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذاباً أَلِيماً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ «توبه آیه74»
(منافقان) به خدا سوگند مىخورند كه (سخنى كفرآميز) نگفتهاند، در حالى كه قطعاً سخن كفر (آميز) گفتهاند و پس از اسلام آوردنشان كافر شدند و تصميم به كارى (كشتن پيامبر) گرفتند كه به آن دست نيافتند. و جز اينكه خداوند و پيامبرش آنان را از لطف خويش بىنياز كرده، عيبى (براى پيامبر و مؤمنان) نيافتند (با اينحال) اگر توبه كنند، برايشان بهتر است واگر روى بگردانند، خداوند آنان را در دنيا و آخرت به عذابى دردناك گرفتار مىكند ودر روى زمين هيچ دوست و ياورى برايشان نخواهد بود.
نکته ها
در آيهى 66، از قول پيامبر به منافقان چنين آمده بود: «كَفَرْتُمْ بَعْدَ إِيمانِكُمْ»، در اين آيه خداوند مىفرمايد: «كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ»؛ پيامبر صلى الله عليه و آله تعبير «ايمان» داشت و خداوند تعبير «اسلام»، زيرا پيامبر طبق ظاهر، آنان را مؤمن مىدانست، امّا خداوندِ آگاه از اسرار، آنان را مسلمان مىداند، نه مؤمن. «1»
آيه، شامل همهى توطئههايى مىشود كه منافقان بر ضدّ پيامبر و اسلام داشتند، ولى اغلب تفاسير شيعه و سنّى به توطئهى «ليلة العقبه» اشاره كردهاند كه منافقان براى كشتن پيامبر در گردنهاى كمين كردند تا شترِ پيامبر را رَم دهند، امّا توطئهى آنها كشف شد و به مقصود خود نرسيدند. «هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا»
نقل شده است كه هنگام سخنرانى پيامبر صلى الله عليه و آله در تبوك، منافقى به نام حلّاس گفت: اگر
«1». تفسير الميزان.
جلد 3 - صفحه 468
پيامبر راست بگويد، ما از الاغ بدتريم. يكى از اصحاب (عامربن قيس) اين جسارت را به پيامبر خبر داد. رسول خدا صلى الله عليه و آله احضارش كرد. او انكار مىكرد و عامر مىگفت كه دروغ مىگويد و او چنين گفته است. به دستور پيامبر، هر دو نزديك منبر سوگند ياد كردند، امّا با نزول اين آيه، منافق رسوا شد. «1»
پیام ها
1- دروغگويى وسوگند دروغ، از نشانههاى منافق است. «يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ»
2- منافقان ناسپاسند، آنان در سايهى اسلام به جايى رسيدهاند، امّا دست از عيبجويى و بدگويى بر نمىدارند. وَ ما نَقَمُوا إِلَّا أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ ...
3- آوردن نام رسولاللَّه در كنار نام خدا و نسبت دادن كارى به هر دو، شرك نيست. «أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ»
4- سرچشمهى فضل، تنها خداست. «مِنْ فَضْلِهِ»، ونفرمود: «من فضلهما» «2»
5- اسلام، علاوه بر تربيت فكرى و اخلاقى، وضع مادّى زندگى را نيز بهتر كرد. «أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ»
6- راه توبه حتّى براى آنان كه نقشه قتل پيامبر را كشيدند، باز است. «فَإِنْ يَتُوبُوا»
7- منافقان، در دنيا نيز عذاب مىشوند، چون نظام علل و اسباب جهان بر پايهى صدق است. يُعَذِّبْهُمُ ... فِي الدُّنْيا (گندم از گندم برويد، جو ز جو)
8- عذاب منافقان در دنيا؛ بىپناهى، سرگردانى و وحشت درونى است كه همواره مضطربند. «3» يُعَذِّبْهُمُ ... فِي الدُّنْيا
9- منافقان سرانجام بىياورند، تشكيلاتشان فرو مىريزد، منزوى و تحقير مىشوند، نه از حمايت مردم برخوردارند و نه از حمايت حكومتها. «ما لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصِيرٍ»
«1». تفسير الميزان.
«2». نظير آيه 62 همين سوره: «اللَّهُ وَ رَسُولُهُ أَحَقُّ أَنْ يُرْضُوهُ» و نفرمود: «يرضوهما».
«3». «يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ» منافقون، 4.
تفسير نور(10جلدى)، ج3، ص: 469
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ وَ كَأَيِّن مِّن نَّبِىٍّ قَتَلَ مَعَهُ رِبِّيُّونَ كَثِيرٌ فَمَا وَهَنُواْ لِمَآ أَصَابَهُمْ فِى سَبِيلِ اللَّهِ وَ مَا ضَعُفُواْ وَ مَا اسْتَكَانُواْ وَ اللَّهُ يُحِبُّ الْصّابِرِينَ (آلعمران/۱۴۶)
🔹و چه بسیار پیامبرانى كه همراه آنان خداپرستان بسیارى جنگیدند، پس براى آنچه در راه خدا به آنان رسید، نه سستى كردند و نه ناتوان شدند و تن به ذلّت ندادند و خداوند صابران را دوست دارد.
🔹ترجمه دوم: چه پیامبران زیادی که مردانِ خداجوی فراوانی در کنارشان جنگیدند؛ پس در مقابل سختیهایی که در راه خدا کشیدند، خم به ابرو نیاوردند و ضعفی از خود نشان ندادند و سرِ تسلیم در برابر دشمن فرود نیاوردند! خدا چنین رزمندگانِ مقاومی را دوست دارد.
🔸این آیه به دنبال ماجراهای احد، شجاعت و ایمان و استقامت مردان الهی را که پیامبران خود را حمایت و همراهی میکردند، خاطرنشان میکند. «رِبّیّون» جمع «رِبّى» بر وزن «ملّى» به كسى گفته مىشود كه ارتباط و پیوند او با خدا محكم و در دین، دانشمند و مقاوم و با اخلاص باشد.
❇️ از پيامهای آیه
▫️تاریخ انبیا، همراه با مبارزه است. «و كایّن...»
▫️هنگام احساس ضعف، از زندگى رادمردان تاریخ و مقاومت آنان درس بگیرید. «و كایّن من نبىّ»
▫️جنگ و جهادى حقّ است كه زیر نظر رهبر الهى باشد. «قاتل معه»[۱]
▫️تعداد مجاهدان عالم و عارف در تاریخ بسیار است. «كایّن...ربیّون كثیر»
▫️گرچه همهى مجاهدان عزیزند، ولى رزمندگان عارف و عالم حساب دیگرى دارند. «ربّیّون»
▫️ایمان به خدا، سرچشمهى مقاومت است. «ربّیّون... فما وهنوا»
▫️مشكلات نباید عامل سستى و ضعف شود، بلكه باید عامل حركت و تلاش جدیدى گردد. «فما وهنوا لما اصابهم»
▫️آنچه به انسان روحیّه مىدهد و تحمّل مشكلات را آسان مىكند، در راه خدا بودن آنهاست. «فى سبیل اللّه»
▫️فشارها، مردان خدا را وادار به تسلیم نمىكند. «و ما استكانوا»
▫️هر چند در بدر پیروز شدید، ولى راه آیندهى شما مسلمانان، راه جهاد و مبارزه است، پس باید صبور و مقاوم باشید. (با توجّه به آیات قبل و بعد)
▫️رزمندگانِ بصیر، نه از درون روحیّه خود را مىبازند؛ «فما وهنوا» و نه توان رزمى خود را از دست مىدهند؛ «و ما ضعفوا» و نه در اثر فشارها تسلیم مىشوند. «و ما استكانوا»
▫️انجام وظیفه و پایدارى بر حقّ مهم است، پیروز بشویم یا نشویم. آیه مىفرماید: «و اللّه یحبّ الصابرین» و نفرمود: «یحبّ الفاتحین»
[۱] در دعاى ماه رمضان مىخوانیم: «اللّهم ارزقنا قتلاً فى سبیلک تحت رایة نبیّك مع اولیائک»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
حضرت #یوسف از قعر چاه رفت و برده ای شد در مصر (پایین ترین جایگاه اجتماعی )
✴️وَأَلْقُوهُ فِي غَيَابَتِ الْجُبِّ (یوسف10)
و بعد شد عزیز مصر و به جبروتی رسید
✴️وَقَالَ الْمَلِكُ ائْتُونِي بِهِ أَسْتَخْلِصْهُ لِنَفْسِي فَلَمَّا كَلَّمَهُ قَالَ إِنَّكَ الْيَوْمَ لَدَيْنَا مَكِينٌ أَمِينٌ (یوسف54)
اما #سید_الشهدا از دوش پیامبر و بهترین جایگاه اجتماعی در مدینه،و از اوج عزت و احترام بین مردم رفت #کربلا و سر از گودی قتلگاه در آورد و سم اسبان و سنگ و کلوخ نصیبش شد از دنیا
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh