eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹إِنْ‌أَحْسَنتُمْ‌ أَحْسَنتُمْ‌ لِأَنفُسِكُمْ‌ وَ إِنْ‌ أَسَأْتُمْ‌ فَلَهَا 🌹 سوره‌اسراء/آیه۷ ✍اگر نيكى كنيد، به خود نيكى كرده ايد و اگر بدى كنيد، (باز هم) به خود بد كرده ايد. ✍بدی مکن که در این کشتزارِ زود زَوال به داسِ دَهر، همان بِدرَوی که میکاری ⚠️هر چه بکاری" خار یا خرما" همان را برداشت میکنی... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
، یک فیلم وَإِذْ قَالَتْ أُمَّةٌ مِّنْهُمْ لِمَ تَعِظُونَ قَوْمًا اللَّهُ مُهْلِكُهُمْ أَوْ مُعَذِّبُهُمْ عَذَابًا شَدِيدًا قَالُوا مَعْذِرَةً إِلَىٰ رَبِّكُمْ وَلَعَلَّهُمْ يَتَّقُونَ ﻭ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺍﺯ ﺑﻨﻲ ﺍﺳﺮﺍﺋﻴﻞ [ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺑﺪ ﻛﺎﺭﻱ ﻫﺎﻱ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺳﺎﻛﺖ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﺑﻪ ﭘﻨﺪ ﺩﻫﻨﺪﮔﺎﻥ ﺧﻴﺮﺧﻮﺍﻩ ﻭ ﺩﻟﺴﻮﺯ ] ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﭼﺮﺍ ﮔﺮﻭﻫﻲ ﺭﺍ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﻫﻠﺎﻙ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﻳﺎ ﻋﺬﺍﺏ ﻛﻨﻨﺪﻩ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﻪ ﻋﺬﺍﺑﻲ ﺳﺨﺖ ﺍﺳﺖ ، ﭘﻨﺪ ﻣﻰﺩﻫﻴﺪ ؟ [ ﭘﻨﺪ ﺩﺍﺩﻥ ﺷﻤﺎ ﻛﺎﺭﻱ ﻧﺎﺑﺠﺎﺳﺖ] ﮔﻔﺘﻨﺪ : ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻳﻨﻜﻪ ﺩﺭ ﭘﻴﺸﮕﺎﻩ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﻣﺎﻥ ﺣﺠﺖ ﻭ ﻋﺬﺭ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﻢ ﻭ ﺷﺎﻳﺪ ﺁﻧﺎﻥ [ ﺍﺯ ﮔﻨﺎﻫﺎﻧﺸﺎﻥ ] ﺑﭙﺮﻫﻴﺰﻧﺪ. (اعراف/١٦٤) 🔹🔸🔹 آیا میتوانیم خطاهای افراد در جامعه را ندیده بگیریم و بگوییم به من مربوط نیست؟ 👆 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☝️رستگاری با یک آیه قرآن ...! 🎙 🌺پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله وسلم فرمود: روز قیامت منبرهایی از نور می گذارند که در کنار هر منبر، اسبی نجیب قرار دارد. سپس منادی از جانب پروردگار عزیز ندا می دهد: حاملان و حافظان قرآن کجایند؟ (عدّه ای جلو می آیند) به آنها گفته می شود: بدون هیچ ترس و خوفی بر این منبرهای نور بنشینید، تا خداوند از حساب مردم فارغ شود، سپس بر این اسب های نجیب سوار شوید و به سوی بهشت بروید. کانال 👇 @Targomeh
یا ایها الانسان ما غرک بربک الکریم ):(ای انسان ، چه چیزی تو را به پروردگار کریمت مغرور کرده ؟)آیه ۶ سوره مبارکه انفطار انسان، موجودى غافل و فريب خورده است و خود را از عواقب كار و قهر خدا در امان مى‌پندارد. «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ» 2- چرا انسان با آن همه نياز و ضعف، مغرور باشد؟ «يا أَيُّهَا الْإِنْسانُ ما غَرَّكَ» 3- بدترين نوع كبر و غرور، آن است كه در برابر پروردگار كريم و هستى بخش باشد. «غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ الَّذِي خَلَقَكَ» 4- غرور و غفلت انسان، سوء استفاده از لطف و كرم و پرده‌پوشى خداست. «ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ» 🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌹 حضرت علی علیه السَّلام می‌فرمایند: 🔸 از انسان عاجزتر نیست، زمان مرگش را نمی‌داند. بیماری درونش پنهان است و نمی‌داند کِی او را از پای دراندازد. پشه‌ای او را آزار می‌دهد، و لقمه‌ای در گلوی او بماند، خفه‌اش می‌سازد. 📖میزان‌الحکمه( محمدری‌شهری ره) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ 🌼آنگاه من آنان را با صداى بلند دعوت كردم. سپس گاهى به طور آشكار و گاهى در نهان (با آنان سخن) گفتم  شما را با اموال و فرزندان یارى مى‏کند و براى شما (از همان آب باران) باغ‏ها قرار مى‏دهد و براى شما نهرها جارى مى ‏سازد. _ آیات ۸ تا ۱۲ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ يُحْيِي الْأَرْضَ ✨بَعْدَ مَوْتِهَا قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْآيَاتِ ✨لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ ﴿۱۷﴾ ✨بدانيد كه خدا زمين را پس از ✨مرگش زنده مى‏ گرداند به راستى ✨آيات خود را براى شما روشن گردانيده‏ ايم ✨باشد كه بينديشيد (۱۷) 📚سوره مبارکه الحديد✍آیه۱۷ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏞 🏞 پروردگارا! اگر فراموش کردیم یا به خطا رفتیم ما را مؤاخذه مکن پروردگارا! بر ما تکالیف دشواری که بر امتهای پیش از ما نهادی قرار نده. پروردگارا! آنچه که توانش را نداریم، بر دوشمان قرار مده و از ما درگذر و ما را ببخش و بر ما رحم بفرما. تو یاورمان هستی؛ پس ما را بر کافران پیروز بگردان (بقره ۲۸۶) ✧✾═══✾✰✾═══✾✧ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
خدا شكافنده دانه و هسته است. زنده را از مرده، و مرده را از زنده بيرون مى ‏آورد. چنين است خداى شما؛ پس چگونه [از حق‏] منحرف مى‏شويد؟ 📖سوره انعام آیه ۹۵ کانال 👇 @Targomeh
😍دیدی هسته خرما چقدر سفت و سخته؟ واست سوال نشده چطور چنین هسته‌ محکمی در دل خاک شکافته میشه😳و جوانه میزنه و یک درخت تنومند🌴ازش بوجود میاد؟ 🤔کٖی هسته رو میشکافه؟ 🤔کٖی از یک هسته مرده درخت زنده میسازه؟ 🤔کٖی از آبی بد بو نطفه‌ میسازه؟ 🤔کٖی نطفه رو تبدیل به جنین میکنه؟ 🤔کٖی جنین رو متولد میکنه؟ 🤔کٖی انسانِ زنده رو می‌میراند؟ 🤔کٖی مرده رو زنده میکنه در قیامت؟ از بس‌پاسخهاواضحه خدا پایان‌آیه میفرماید فَأَنَّىٰ تُؤْفَكُونَ👈پس کجا منحرف میشوید؟ 📖انعام۹۵ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅صفات عاقلان درقرآن 1⃣وفای به عهد الَّذِينَ يُوفُونَ بِعَهْدِ اللَّهِ وَلَا يَنقُضُونَ الْمِيثَاقَ (رعد٢٠) 2⃣حفظ پیوندها وَالَّذِينَ يَصِلُونَ مَا أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَن يُوصَلَ (رعد٢١) 3⃣ترس از خدا وَيَخْشَوْنَ رَبَّهُمْ (رعد٢١) 4⃣ترس از محاسبه قیامت وَيَخَافُونَ سُوءَ الْحِسَابِ رعد٢١) کانال 👇 @Targomeh
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 🌺 🌸 سلام و درود «إِلاَّ قیلاً سَلاماً سَلاما» «سخنی جز سلام و درود نیست.» 🔸نوع و جنس گفتار ما باید به گونه‌ای باشد که طرف مقابلمان اذیت نشود. نوعِ کلام باید حیات بخش باشد و صدمه‌ای به طرف مقابل نرساند. 🌸پرهیز از لغو «لا یَسْمَعُونَ فیها لَغْواً وَ لا تَأْثیماً» «در آنجا نه بیهوده‌ای می‌شنوند و نه [سخنی] گناه آلود.» 🔸گفتار ما لغو نباشد،‌ حرفی باشد که منفعت عقلایی اعم از معنوی یا مادی بر آن بار شود. گاهی اوقات زیاده‌گویی و تأکید و تکرار می‌تواند لغو باشد. 🌸 پرهیز از نسبت گناه و خطا به یکدیگر «لا یَسْمَعُونَ فیها لَغْواً وَ لا تَأْثیماً» «در آنجا نه بیهوده‌ای می‌شنوند و نه [سخنی] گناه‌آلود.» 🔸با گفتارمان، نسبتِ گناه و خطا به یکدیگر ندهیم ؛ چون در واقع گرفتار ظلمت نفس شده‌ایم. 🌺 اَللَّهُمَّ زَیِّنْ اَخْلا قَنَا بِالْقُرْآنِ 🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👁👁 به عبارت انتها یی آیات دقت کنید 🕋لِلْفُقَرَاءِ الَّذِينَ أُحْصِرُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ لَا يَسْتَطِيعُونَ ضَرْبًا فِي الْأَرْضِ يَحْسَبُهُمُ الْجَاهِلُ أَغْنِيَاءَ مِنَ التَّعَفُّفِ تَعْرِفُهُم بِسِيمَاهُمْ لَا يَسْأَلُونَ النَّاسَ إِلْحَافًا ۗ وَمَا تُنفِقُوا مِنْ خَيْر 💫ٍ💫 فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيم بقره/۲۷۳ 🕋لَن تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّىٰ تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ ۚ وَمَا تُنفِقُوا مِن شَيْءٍ 💫💫 فَإِنَّ اللَّهَ بِهِ عَلِيمٌ آل عمران/۹۲ 🔴 بدانیم که خیر مربوط به و شئ مربوط به می باشد🔴 کانال 👇 @Targomeh
سبک زندگی قرآنی 🍂حرف شیطان را گوش نکنید.🍂 🔶أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَيْكُمْ يَا بَنِي آدَمَ أَن لَّا تَعْبُدُوا الشَّيْطَانَ إِنَّهُ لَكُمْ عَدُوٌّ مُّبِينٌ (/۶۰) ⚡️ترجمه : اى فرزندان آدم! مگر با شما پيمان نبستم كه شيطان را اطاعت نكنيد كه همانا او براى شما دشمنى آشكار است. 🚫 گناه یعنی گوش دادن به حرف شیطان! 🔴 عقل حکم می کنه که انسان حرف دشمنو گوش نده. 💥دشمنی شیطان، آشکاره و شکی درش نیست. نمونه اش: وسوسه کردن حضرت آدم و راندن او از جایگاه عالی، به بهانه ی جاودان شدن و....... ❌علاوه بر اون، شیطان گروههای بسیاری از انسانهارو هم فریب داده. 🍁تفکر در سرنوشت تلخ قربانیهای فريب شيطان، راه نجات از وسوسه ها و دام هاى اوست. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📗📗 ❤️ > 💜 💐در رابطه با به مفاهیمى در قرآن برمى‌خوریم که در و مطالعه زیبایى‌ شناختى نقش ایفا مى‌کنند. 🌈 واژه « » به معناى شگفتى از ریشه به حالتى اشاره دارد که با موقعیتى متفاوت و غیرمتعارف توجه را به خود جلب کند و این حالت در بسیاری موارد به هنگام با زیبایی رخ می دهد . 💐حالت انفعالی آمدن از چیزی به صورت در قرآن تنها در موارد ظاهری دنیوی به کار رفته این موارد شامل : زنان ( احزاب ۵۲) طبیعت و به طور خاص کشتزار (حدید ۲۰ ؛ فتح ۲۹ ) و ثروت و فرزند ( توبه ۵۵ ) می‌شود . 🌈 واژه * مدّ عین * به معنای دوختن و نوعی اعجاب و جذب نسبت به ظاهری دنیاست . ( حجر ۸۸ ؛ طه ۱۳۱ )، 💐* * از واژگان پربسامد در قرآن است که بیشتر برای بیان رضایت و نارضایتی های خداوند از انسانی به کار رفته است . 🌈در این آیات از داشتن خداوند نسبت به گروهی از بندگان با ویژگی‌های خاص یا نداشتن آنها به سبب ویژگی هایی سخن به میان آمده است . 💐در موارد چندی نیز درباره ناشی از زیبایی به کار رفته است که شاخص ترین آنها زلیخا نسبت به یوسف است : * امرات العزیز ترود فتاها عن نفسه قد شغفها حبّا * ( یوسف ۳۰ ) ؛ 🌈 نیز دوست داشتن امور مانند زنان ، زر و سیم و اسبان ممتاز که در برخی از آنها عنصر تعیین کننده آن است : * زیّن للنّاس حبّ الشهوات من النّساء و البنین .... * ( آل عمران ۱۴ ) . 💐 در واژه * * احساس سرور و شادی به مثابه واکنشی نسبت به در قرآن به کار رفته است : * فانبتنا به حدائق ذات بهجه * (نمل ۶۰ ) ؛ * و انبتنا فیها من کلّ زوج بهیج * ( ق ۷ ) 🌈* * به معنای شادی و * * صفت فاعلی ( شادی آور ) است . 💐این ماده فراوان درباره و کشتزارها به کار رفته و سبب شده که برخی لغویان معنای زیبایی را نیز از معنای آن ذکر کنند . 🌈 فخر رازی نیز را به حسن تعریف می‌کند و در بیان وجه آن تصریح می‌کند که سبب و شادی بیننده می شود . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۲۲۹ الطَّلاقُ مَرَّتانِ فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسانٍ وَ لا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمَّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً إِلَّا أَنْ يَخافا أَلَّا يُقِيما حُدُودَ اللَّهِ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا يُقِيما حُدُودَ اللَّهِ فَلا جُناحَ عَلَيْهِما فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ تِلْكَ حُدُودُ اللَّهِ فَلا تَعْتَدُوها وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللَّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظَّالِمُونَ‌ طلاق (رجعى كه امكان رجوع وبازگشت دارد، حداكثر) دو مرتبه است. پس (در هر مرتبه) يا بايد به طور شايسته همسر خود را نگهدارد و (آشتى نمايد،) يا با نيكى او را رها كند (و از او جدا شود.) و براى شما مردان روا نيست كه چيزى از آنچه به همسرانتان داده‌ايد، پس بگيريد مگر اينكه دو همسر بترسند كه حدود الهى را بر پا ندارند. پس اگر بترسيد كه آنان حدود الهى را رعايت نكنند، مانعى ندارد كه زن فديه و عوض دهد. (و طلاق خُلع بگيرد.) اينها حدود و مرزهاى الهى است، پس از آن تجاوز نكنيد. و هر كس از حدود الهى تجاوز كند پس آنان ستمگرانند. کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٢٩) شأن نزول: زنى خدمت يكى از همسران پيامبر صلّى اللّه عليه و آله رسيد و از شوهرش شكايت كرد كه او پيوسته وى را طلاق مى‌دهد و سپس رجوع مى‌كند تا به اين وسيله به زيان و ضرر افتد و در جاهليت چنين بود كه مرد حق داشت همسرش را هزار بار طلاق بدهد و رجوع كند و حدى بر آن نبود، هنگامى كه اين شكايت به محضر پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله رسيد، آيه نازل شد و حد طلاق را سه بار قرار داد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 206 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: 💠در آيۀ قبل به اينجا رسيديم كه قانون «عده» و «رجوع» براى اصلاح وضع خانواده و جلوگيرى از جدايى و تفرقه است، ولى بعضى از تازه مسلمانان مطابق دوران جاهليت، از آن سوء استفاده مى‌كردند، و براى اين كه همسر خود را تحت فشار قرار دهند پى در پى او را طلاق داده و رجوع مى‌كردند اين آيه نازل شد و از اين عمل زشت و ناجوانمردانه جلوگيرى كرد، مى‌فرمايد: «طلاق (منظور طلاقى است كه رجوع و بازگشت دارد) دو مرتبه است» (الطَّلاقُ مَرَّتانِ) . 💠البته بايد در جلسات متعدد واقع شود و در يك مجلس انجام نمى‌شود. سپس مى‌افزايد: «در هر يك از اين دو بار بايد همسر خود را بطور شايسته نگاهدارى كند و آشتى نمايد، يا با نيكى او را رها سازد و براى هميشه از او جدا شود» (فَإِمْساكٌ بِمَعْرُوفٍ أَوْ تَسْرِيحٌ بِإِحْسانٍ) . 💠بنابراين طلاق سوم، رجوع و بازگشتى ندارد، و هنگامى كه دو نوبت كشمكش و طلاق و سپس صلح و رجوع انجام گرفت، بايد كار را يكسره كرد. 💠 منظور از جدا شدن با احسان و نيكى اين است كه حقوق آن زن را بپردازد و بعد از جدايى پشت سر او سخنان نامناسب نگويد، و مردم را نسبت به او بدبين نسازد، و امكان ازدواج را از او نگيرد. 💠 بنابراين جدايى نيز بايد توأم با احسان گردد. و لذا در ادامۀ آيه مى‌فرمايد: «براى شما حلال نيست كه چيزى را از آنچه به آنها داده‌ايد پس بگيريد» (وَ لا يَحِلُّ لَكُمْ أَنْ تَأْخُذُوا مِمّا آتَيْتُمُوهُنَّ شَيْئاً) . 💠بنابراين، شوهر نمى‌تواند هنگام جدايى چيزى را كه به عنوان مهر به زن داده است باز پس گيرد. 💠در ادامۀ آيه به مسألۀ طلاق خلع اشاره كرده مى‌گويد: تنها در يك فرض باز پس گرفتن مهر مانعى ندارد و آن در صورتى است كه زن تمايل به ادامۀ زندگى زناشويى نداشته باشد، و «دو همسر از اين بترسند كه با ادامۀ زندگى زناشويى حدود الهى را برپا ندارند» (إِلاّ أَنْ يَخافا أَلاّ يُقِيما حُدُودَ اللّهِ) . 💠 سپس مى‌افزايد: «اگر بترسيد كه حدود الهى را رعايت نكنند، گناهى بر آن دو نيست كه زن فديه (عوضى) بپردازد» و طلاق بگيرد (فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاّ يُقِيما حُدُودَ اللّهِ فَلا جُناحَ عَلَيْهِما فِيمَا افْتَدَتْ بِهِ) . 💠در حقيقت در اينجا سر چشمۀ جدايى، زن است، و او بايد غرامت اين كار را بپردازد و به مردى كه مايل است، با او زندگى كند اجازه دهد با همان مهر، همسر ديگرى انتخاب كند. و در پايان آيه به تمام احكامى كه در اين آيه بيان شده اشاره كرده مى‌فرمايد: «اينها حدود و مرزهاى الهى است از آن تجاوز نكنيد و آنها كه از آن تجاوز مى‌كنند ستمگرانند» (تِلْكَ حُدُودُ اللّهِ فَلا تَعْتَدُوها وَ مَنْ يَتَعَدَّ حُدُودَ اللّهِ فَأُولئِكَ هُمُ الظّالِمُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 208 کانال 👇 @Targomeh