eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
♻️کسی که در آیات الهی تفکر می‌کند، باید به یک نتیجه برسد؛ آن هم نتیجه‌ای که در قرآن بیان شده است؛ «رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هٰذَا بَاطِلاً» بارالها! این را بیهوده نیافریده‌ای! (آل‌عمران: 191) کانال 👇 @Targomeh
🌺خداوند در قرآن درباره در_آرامش و رهایى از اضطراب و افسردگى مى‌فرماید: «الَّذِینَ آمَنُواْ وَتَطْمَئِنُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللّهِ أَلاَ بِذِکْرِ اللّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» همان کسانى که ایمان آورده‏اند و دلهایشان به یاد خدا آرام مى‏گیرد آگاه باش که با یادخدا دلها آرامش می‌یابد» (رعد- 28) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تفسیر آیه ۹۷ حجر 🌴امام صادق (علیه السلام)- ای حفص! 💥👈هرکس صبر کند، قطعاً مدّت کوتاهی صبر خواهد کرد و هرکس بی‌تابی کند، او نیز مدّت کوتاهی بی‌تابی خواهد کرد. [بالاخره این عمر و این مدّت کوتاه سپری می‌شود].👌 💫پس حضرت فرمود: «برتو باد که در تمام کارهایت صبر و بردباری داشته باشی که خداوند عزّوجلّ محمّد (صلی الله علیه و آله) را مبعوث کرد و به او دستور صبر و ملایمت داد ... حضرت هم صبر نمود، به‌طوری که مصائب بزرگی به حضرت وارد ساختند، که رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سینه‌اش به تنگ آمد. 🌟خداوند عزّوجلّ این آیه را نازل کرد: وَ لَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّکَ یَضِیقُ صَدْرُکَ بِما یَقُولُونَ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّکَ وَ کُنْ مِنَ السَّاجِدِین. 📚 الکافی، ج۲، ص۸۸/ بحارالأنوار، ج۱۸، ص۱۸۲/ القمی، ج۱، ص۱۹۶/ وسایل الشیعهًْ، ج۱۵، ص۲۶۱/ نورالثقلین/ البرهان کانال 👇 @Targomeh
📖 تفسیر آیه 2 سوره نحل 📖 گرچه مورد آيه، عجله‌ى كفّار در امر نزول قهر خداوند است، امّا جمله‌ى‌ «أَتى‌ أَمْرُ اللَّهِ» اختصاصى به فرمان قهر الهى ندارد، بلكه شامل همه فرمان‌هاى خداوند، همچون فرمان جهاد، فرمان ظهور امام زمان عليه السلام و فرمان برپايى روز قيامت، مى‌شود كه نبايد در اين امور عجله كرد. «روح» يكى از فرشتگانِ مقرّب الهى است كه نام او در قرآن، به صورت جداگانه و معمولًا در كنار «ملائكة» آمده است: «يَوْمَ يَقُومُ الرُّوحُ وَ الْمَلائِكَةُ» ✨«تَعْرُجُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ‌ إِلَيْهِ» «1» و «تَنَزَّلُ الْمَلائِكَةُ وَ الرُّوحُ». 👌امّا در اينجا در آيه‌ «يُنَزِّلُ الْمَلائِكَةَ بِالرُّوحِ»، به جاى حرفِ «واو» بين دو كلمه، حرف «باء» بكار رفته است، شايد از آن جهت كه مراد از «روح» در اين آيه، آن فرشته نباشد، بلكه مراد معناى لغوىِ «روح» يعنى حياتِ معنوى باشد كه معناى آيه چنين مى‌شود: خداوند فرشتگان را همراه با اسباب حيات، بر بندگانى كه بخواهد نازل مى‌كند. چنانكه در آيه‌ى‌ «وَ كَذلِكَ أَوْحَيْنا إِلَيْكَ رُوحاً مِنْ أَمْرِنا» «2» مراد از «روح» قرآن است كه مايه حياتِ معنوى مى‌باشد: «دَعاكُمْ لِما يُحْيِيكُمْ» «3» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📜 🎁> 👈 🌺برترین هستى آدمى، عقاید و باورهاى او است ؛ از این رو هنگام شمارش اوصاف ابرار، پس از نفى مصادیق پندارى و نادرست بِرّ، از آنان آغاز کرده، مى‌فرماید: [ همه ] آن نیست که روى خویش به سوی و باختر فرا دارید ؛ بلکه نیکی آن است که کسی به خدا و ...... ایمان آورد : * لیس البرّ ان تولّوا وجوهکم قبل المشرق و المغرب و لکن البرّ من ءآمن بالله ..... * ( بقره ۱۷۷ ) 🌼 قرآن در مقام برّ ( نیکوکاری ) از تعریف مزبور عدول کرده به جای آن برّ ( نیکوکار ) را تعریف و می‌کند و این بدان معنا است که مفهوم خالی از مصداق و حقیقت ، و فضیلتی ندارد . قرآن و حالتها را با تعریف صاحبان آنها روشن می سازد و به مفهوم صِرف بسنده نمی کند . 🌼شاید بتوان گفت : با روش یاد شده به این نکته اشاره می‌کند که نیکوکاری باجان نیکوکار شده ؛ به گونه ای که عامل و عمل متحد گردیده‌اند . 💟 باورهای ابرار در قرآن چنین تبیین شده است : ⬅️1 و 2. 🌺« و لـکنَّ البرَّ مَن ءامنَ باللّهِ والیَومِ الأخرِ .» ( بقره ۱۷۷ ) « مَن ءامن باللّه » همه مرتبط با مانند شناخت براهین اثبات واجب و صفات ثبوتی و سلبی او را دربرمیگیرد . 🌼 خدای متعالی در تبیین ابرار ، از ایمان به خدا و روز بازپسین آغاز کرد ؛ زیرا این ایمان ، اساس هر برّ و هر خیری است و ایمان ، ریشه برّ نیست ، 🌺مگر اینکه در آدمی با برهان تثبیت شود و توأم با و اذعان باشد ؛ 🌼پس کسی که در میان مردمی یافته و نام خدا و جهان را در سوگندها و گفتگو هایشان شنیده و از آنان پذیرفته ، چنین باعث نیکوکاری نخواهد شد . 🌺قرآن در پایان آیه ۱۷۷ بقره از به پارسیان تعبیر می کند : * و اولئک هم المتّقون * و در آغاز سوره بقره ، از به غیب ( مبدا و ...... ) و یقین به جهان آخرت و روز با بازپسین سخن به میان می‌آورد : * الّذین یومنون بالغیب ..... و بالاخره هم یوقنون * . ادامه دارد ......‌ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم عمران آیه ۲۳ کوثر: أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيبًا مِنَ الْكِتَابِ يُدْعَوْنَ إِلَىٰ كِتَابِ اللَّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلَّىٰ فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَهُمْ مُعْرِضُونَ ﴿٢٣﴾ آیا به کسانی که بهره ای اندک از کتاب [تورات و انجیل] به آنان داده شده ننگریستی که به سوی کتاب خدا خوانده می شوند تا در میان آنان [درباره احکام الهی و نبوّت پیامبر اسلام] داوری کنند؟ کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٢٣) شأن نزول: 💠از ابن عباس نقل شده كه: در عصر پيامبر صلّى اللّه عليه و آله زن و مردى از يهود مرتكب زناى محصنه شدند با اين كه در تورات دستور مجازات سنگباران در بارۀ اين چنين اشخاص داده شده بود، چون آنها از طبقۀ اشراف بودند بزرگان يهود از اجراى اين دستور در مورد آنها سر باز زدند و پيشنهاد شد كه به پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله مراجعه كرده داورى طلبند. 💠پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله فرمود: همين تورات فعلى ميان من و شما داورى مى‌كند آنها پذيرفتند. 💠پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور داد قسمتى از تورات را كه آيۀ «رجم» (سنگباران) در آن بود پيش روى دانشمند يهود «ابن صوريا» بگذارند. 💠 او كه قبلا از جريان آگاه شده بود هنگامى كه به اين آيه رسيد دست روى آن گذاشت و جمله‌هاى بعد را خواند «عبد اللّه بن سلام» كه نخست از دانشمندان يهود بود و سپس اسلام اختيار كرده بود فورا متوجه پرده‌پوشى «ابن صوريا» شد و برخاست و دست او را از روى اين جمله برداشت و آن را از متن تورات قرائت كرد، 💠سپس پيامبر صلّى اللّه عليه و آله دستور داد مجازات مزبور طبق آيين آنها در مورد اين دو مجرم اجرا شود. 💠جمعى از يهود خشمناك شدند و اين آيه در بارۀ وضع آنها نازل گرديد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 272 کانال 👇 @Targomeh
تفسير آیه ۲۳ : 💠به دنبال آيات گذشته كه سخن از محاجّه و بحث و گفتگوهاى لجوجانۀ گروهى از اهل كتاب به ميان آورد، در اينجا روشن مى‌سازد كه آنها تسليم پيشنهادهاى منطقى نبودند و انگيزه‌هاى اين عمل و نتايج آن را نيز بازگو مى‌كند. 💠آيه نخست مى‌فرمايد: «آيا مشاهده نكردى كسانى را كه بهره‌اى از كتاب آسمانى داشتند و دعوت به سوى كتاب الهى شدند تا در ميان آنها داورى كند ولى عده‌اى از آنها روى گرداندند و از قبول حق اعراض نمودند» 💠اين در حالى بود كه كتاب آسمانى آنها حكم الهى را بازگو كرده بود و آنها از آن آگاهى داشتند. (أَ لَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ أُوتُوا نَصِيباً مِنَ الْكِتابِ يُدْعَوْنَ إِلى كِتابِ اللّهِ لِيَحْكُمَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ يَتَوَلّى فَرِيقٌ مِنْهُمْ وَ هُمْ مُعْرِضُونَ) . 💠 از جملۀ «اوتوا نصيبا من الكتاب» بر مى‌آيد كه تورات و انجيلى كه در دست يهود و نصارى در آن عصر بود، تنها قسمتى از آن بود و احتمالا قسمت بيشتر از اين دو كتاب آسمانى، از ميان رفته يا تحريف شده بود. آرى! 💠 آنها به همان حكم موجود در كتاب مذهبى خويش نيز گردن ننهادند و با بهانه‌جويى و مطالب بى‌اساس از اجراى حدود الهى سرپيچى كردند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 273 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢↶  ↷💢 《قرآن چه تعابیری از مرگ دارد؟》 ❶ چشیدن: «كُلُّ نَفْسٍ ذَآئِقَةُ الْمَوْتِ» ↲سوره آل عمران، آیه ۱۸۵ هر جاندارى به ناچار چشنده مرگ است اگر انسان به کلی نابود و فانی شود دیگر چشیدن معنایی نخواهد داشت ❷ توّفی: این تعبیر در مورد مرگ در حدود دوازده بار به کار رفته است که به معنای دریافت کامل است و از آنجا که خداوند دریافت‌ کننده است مرگ به معنای بازگشت به سوی خداوند خواهد بود ❸ آیاتی که از مرگ به رجوع و سیر به سوی خداوند تعبیر کرده است: «إِلَى رَبِّکَ یَوْمَئِذٍ الْمَسَاقُ» در آن روز، روز مرگ سوق و حركت به سوى پروردگار توست از ملاقات برزخى، قیامت، حضور در محكمه محاكمه تا بهشت یا جهنم ↲سوره قیامت، آیه ۳۰ این آیات نیز گواه نابود نشدن انسان با مرگ است ❹ تشبیه مرگ به خواب و استعمال توفی در مورد هر دو گواه بر این حقیقت است که انسان همچنان که می‌خوابد نیست و نابود نمی‌شود با مرگ نیز از بین نمی‌رود ⬅️ در سخنی از امام باقر علیه‌السلام آمده است: مرگ همان خوابى است كه هر شب به سراغتان می‌آید با این تفاوت كه مدتش طولانى است کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وَإِذَا قُرِئَ ٱلۡقُرۡءَانُ فَٱسۡتَمِعُوا۟ لَهُۥ وَأَنصِتُوا۟ لَعَلَّكُمۡ تُرۡحَمُونَ هنگامی که قرآن خوانده می‌شود، گوش فرا دهید و خاموش باشید؛ شاید که مشمول رحمت خدا قرار گیرید... ( آیه ۲۰۴ سوره اعراف) کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨﷽✨ 🔥سخت ترین آیه جهنم 🌾و زیباترین آیه ی بهشت ✍سخت ترین آیه جهنم در قرآن را اگر بپرسی همه می گویند مار غاشیه، آب جوش و....ولی سخت ترین آیه جهنم در سوره مبارکه ابراهیم است. می فرماید: "مرگ از هر طرف به سراغ فرد می اید ولی نمی میرد..." 💠زیباترین آیه توصیف بهشت هم اگر بپرسی می گویند: نهرهای جاری از عسل و...ولی کامل ترین توصیف از بهشتی که نرفته ایم در سوره کهف است. می فرماید:" اهل بهشت دوست ندارند از بشهت بروند" شما هر جا بروی بعد چند روز خسته می شوی. چون در قرآن آمده که "خالدین فیها ابدا"( در آن جاودانه اند) آدم با خود فکر می کند چقدر در بهشت بمانیم! ولی اینقدر برایت شیرین می کنند که دوست خواهی داشت بمانی... 📚از بیانات استاد فاطمی نیا ‎‌‌‌‎‌‌‌‌ ‌ ‌🔰🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰🔰 کانال 👇 @Targomeh
سست نشوید غمگین نشوید شما پیروزید اگر ایمان داشته باشید. 📖 آل‌عمران آیه۱۳۹ ‌ ‌ ‌🔰🔰🇯‌🇴‌🇮‌🇳🔰🔰 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🛑دسته بندی انسان ها بر اساس ارتباطشون با قرآن! 🌕ابان بن تغلب مي گويد: امام صادق (علیه السلام) فرمود: (انسانها چهار دسته هستند.) گفتم: فدايت گردم، آن چهار دسته كيانند؟ ☀️ فرمود: 1- انساني كه ايمان دارد، ولي قرآن به او داده نشده است. 2- انساني كه قرآن به او داده شده، ولي ايمان ندارد. 3- انساني كه هم قرآن به او داده شده و هم ايمان دارد. 4- انساني كه نه قرآن دارد و نه ايمان. 💥اما آنكس كه ايمان دارد ولي قرآن به او داده نشده مانند ميوه اي است كه شيرين است ولي بو ندارد. 💥 آنكس كه قرآن به او داده شده ولي ايمان ندارد، مانند برگ درخت (مورد) (درختي شبيه درخت انار و برگهايش هميشه سبز است) كه بويش خوش است، ولي مزه اش تلخ است. 💥و آن كسي كه هم قرآن به او داده شده و هم ايمان، مانند ترنج است كه هم خوش بو است و هم خوشمزه است. 💥و آن كس كه نه قرآن به او داده شده و نه ايمان، مانند (حنظله) (هندوانه بوجهل) است كه بوي خوش ندارد و مزه اش نيز تلخ است ... 📚 اصول کافی ،باب فضل حامل القرآن، حديث ۶، ص ۶۰۴ و ۶۰۵- ج ۲ ‌‌‎‎‎‎‌‌‎‎‎ ‎ ‌‎‎‎‎•••┈✾~🍃♥️🍃~✾┈••• کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽ 📽 موسوم به رنگین‌کمان در کشور peru =========== 🌎14قرن‌پیش قرآن به چنین کوه‌هايي اشاره کرده‌است: أَلَمْ تَرَ أَنَّ اللَّهَ أَنزَلَ مِنَ السَّمَاءِ مَاءً فَأَخْرَجْنَا بِهِ ثَمَرَاتٍ مُّخْتَلِفاً أَلْوَانُهَا وَمِنَ الْجِبَالِ جُدَدٌ بِيضٌ وَحُمْرٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهَا وَغَرَابِيبُ سُودٌ (فاطر/27) آيا نديده‌اىكه خداوند از آسمان، آبي فرو فرستاد، پس به‌واسطه آن ميوه‌هايي رنگارنگ (از زمين) بيرون آورديم. و از بعضي كوه‌ها (رگه‌ها و) راه‌هاي سفيد و سرخ، به رنگهاي گوناگون و سياه =========== ➢آیا در زمان نزول قرآن، این‌چنین کوه‌هايي با این کیفیّت در عربستان وجود داشته‌اند؟💥 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تو فرهنگ قرآن عفت و حیا مهمتر از حجابه چون اول به زنها میگه عفت داشته باشید بعد میگه چطور حجاب بگیرید. وَقُل لِّلْمُؤْمِنَاتِ 1⃣👈«يَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ» به نامحرم نظر نکنن 2⃣👈وَيَحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ شهوتشون رو کنترل کنن.... 3⃣👈وَلْيَضْرِبْنَ بِخُمُرِهِنَّ عَلَىٰ جُيُوبِهِنَّ حجابشون رو رعایت کنن َ(31نور) ╭─🌸🌼🌸🌼🌸🌼─╮ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1⃣ 🕋 ⏪ قبل از امر کردن مردم ،آنها را با احترام صدا بزنیم . 2⃣🕋 ⏪ ارزشمند بودن استفاده از فرصت ها ،قبل از اینکه از دست برود . 3⃣🕋..._یوم_لا_بیع⏪ اگر امروز بتونیم کاری را انجام دهیم ،ولی اینکار صورت نگیرد ،فردا هم پاداشی نخواهد بود . 4⃣🕋...والکافرون⏪ بُخل یکی از نشانه های کفران نعمت است و انکار وعده های الهی . 5⃣🕋⏪ کفر نمونه آشکار است. کانال 👇 @Targomeh
4⃣5⃣2⃣أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِمَّا رَزَقْنَاكُمْ مِنْ قَبْلِ أَنْ يَأْتِيَ يَوْمٌ لَا بَيْعٌ فِيهِ وَلَا خُلَّةٌ وَلَا شَفَاعَةٌ ۗ وَالْكَافِرُونَ هُمُ الظَّالِمُونَ. ⚜ در این آیه صحبت از و تشویق کردن مردم به این کار است. ⚜ یکی از مهمترین کارها و به نوعی از اسباب نجات در قيامت است . ⚜ ،موجِبِ وحدت جامعه و تقویت حکومت و بُنیه دفاعی و جهادی می شود . 💢انفاق واجب یعنی 💢 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚜ سبک زندگی قرآنی 🍂انفاق کنید و از صالحین شوید🍂 🔸وَأَنفِقُوا مِن مَّا رَزَقْنَاكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَ أَحَدَكُمُ الْمَوْتُ فَيَقُولَ رَبِّ لَوْلَا أَخَّرْتَنِي إِلَي أَجَلٍ قَرِيبٍ فَأَصَّدَّقَ وَأَكُن مِّنَ الصَّالِحِينَ. (/۱۰) ⚡️ترجمه : و از آنچه روزى شما كرده ايم انفاق كنيد، پيش از آنكه مرگ به سراغ هر يك از شما آيد، پس (در آستانه رفتن) گويد: پروردگارا چرا (مرگ) مرا تا مدتى اندك به تأخير نيانداختى تا صدقه (و زكات) دهم و از صالحان گردم. 🔴 کسیکه اهل انفاق نیست، نسبت به نیازهای جامعه بی تفاوت است وفقط به خود می اندیشد. چنین کسی، بعد از مرگ، آرزو می کند که فقط مدت کوتاهی به دنیا برگردد و انفاق کند تا به این وسیله از صالحین شود. ⚡️یعنی : انفاق یکی ازویژگیهای ضروری صالحین است. ⚡️پس از هرچه که خدا روزیتان کرده (مال، قدرت، آبرو، علم، هنر و.....) انفاق کنید تا ازصالحین شوید. کانال 👇 @Targomeh