eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.4هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
📒 📒 👿 > 👈 🧟‍♂ابلیس، و دست‌یارانش در برابر همه پیامبران به آشکار برخاسته‌اند: « و کَذلکَ جَعَلنَا لِکلِّ نَبِىٍّ عَدُوّا شَیَـطینَ الإِنسِ والجِنِّ » ( انعام ۱۱۲ ) 👺 و در جهت با اهداف و آرزوهای انبیاء ، فریبکارانه پی افکنده اند : * تالله لقد ارسلنا الی امم من قبلک فزیّن لهم الشّیطان اعمالهم * ( نحل ۶۳ ، حج ۵۲ ) . 👈 از آن اقدام ها بدین شرح یافته است . ⬅️ الف. 👺تلاش‌هاى ابلیس بر ضدّ آن حضرت آدم مشتمل بر : 🔹 وسوسه: « فَوسوَسَ إِلیهِ الشَّیطَـنُ » ( طه ۱۲۰ )، 🔹سوگند دروغ مبنى بر خیر خواهى: * و قاسمهما انّی لکما لمن النّاصحین * ( اعراف ۲۱ ) ، 🔹فریبکاری و ایجاد زمینه هبوط مشقت آمیز از بهشت : * فازلّهما الشّیطان عنها فاخرجهما ممّا کانا فیه و قلنا اهبطوا * ( بقره ۳۶ ) و * فذلّهما بغرور * ( اعراف ۲۲ ) در آیات قرآن گزارش شده است. ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh
39.01M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
ای قرآن کریم عمران آیه ۱۵۲ وَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ ۖ حَتَّىٰ إِذَا فَشِلْتُمْ وَتَنَازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَعَصَيْتُمْ مِنْ بَعْدِ مَا أَرَاكُمْ مَا تُحِبُّونَ ۚ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الدُّنْيَا وَمِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الْآخِرَةَ ۚ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ ۖ وَلَقَدْ عَفَا عَنْكُمْ ۗ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ ﴿١٥٢﴾ و یقیناً خدا وعده اش را [در جنگ احد] برای شما تحقّق داد، آن گاه که دشمنان را به فرمان او تا مرز ریشه کن شدنشان می کشتید، تا زمانی که سست شدید و در کارِ [جنگ و غنیمت و حفظ سنگری که محل رخنه دشمن بود] به نزاع و ستیز برخاستید، و پس از آنکه [در شروع جنگ] آنچه را از پیروزی و غنیمت دوست داشتید، به شما نشان داد [از فرمان پیامبر در رابطه با حفظ سنگر] سر پیچی کردید، برخی از شما دنیا را می خواست و برخی از شما خواهان آخرت بود، سپس برای آنکه شما را امتحان کند از [پیروزی بر] آنان بازداشت و از شما درگذشت؛ و خدا بر مؤمنان دارای فضل است. (۱۵۲) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ١٥٢) -شكست پس از پيروزى! در ماجراى جنگ احد گفتيم: مسلمانان در آغاز جنگ با اتحاد و شجاعت خاصى جنگيدند، و به زودى پيروز شدند، ولى نافرمانى جمعى از تيراندازان كه سنگر خود را رها كردند و به جمع آورى غنايم مشغول شدند سبب شد كه ورق برگردد و شكست سختى به لشگر اسلام وارد گردد. هنگامى كه مسلمانان با دادن تلفات و خسارات سنگينى به مدينه باز مى‌گشتند با يكديگر مى‌گفتند مگر خداوند به ما وعدۀ فتح و پيروزى نداده بود؟ پس چرا در اين جنگ شكست خورديم؟ از اين به بعد قرآن ضمن پاسخ آنها، علل شكست را توضيح مى‌دهد، مى‌فرمايد: «وعدۀ خدا در بارۀ پيروزى شما كاملا درست بود و به همين دليل در آغاز جنگ پيروز شديد و به فرمان خدا دشمنان را به قتل مى‌رسانديد و اين وعده تا زمانى كه دست از استقامت و پيروى فرمان پيغمبر برنداشته بوديد ادامه داشت، شكست از آن زمان شروع شد كه سستى و نافرمانى شما را فرا گرفت» (وَ لَقَدْ صَدَقَكُمُ اللّهُ وَعْدَهُ إِذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتّى إِذا فَشِلْتُمْ) . يعنى، اگر تصور كرديد كه وعدۀ پيروزى بدون قيد و شرط بوده، سخت در اشتباه بوده‌ايد؛ تمام وعده‌هاى پيروزى مشروط به پيروى از فرمان خداست. سپس قرآن مى‌گويد: «پس از مشاهدۀ آن پيروزى چشم گير كه مورد علاقۀ شما بود راه عصيان پيش گرفتيد و (بر سر رها كردن سنگرها) به نزاع پرداختيد» (وَ تَنازَعْتُمْ فِي الْأَمْرِ وَ عَصَيْتُمْ مِنْ بَعْدِ ما أَراكُمْ ما تُحِبُّونَ) . سپس مى‌افزايد: «در اين موقع جمعى از شما خواستار دنيا و جمع غنايم بوديد در حالى كه جمعى ديگر ثابت قدم و خواستار آخرت و پاداشهاى الهى بودند» (مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الدُّنْيا وَ مِنْكُمْ مَنْ يُرِيدُ الْآخِرَةَ) . در اينجا ورق برگشت «و خداوند پيروزى شما را به شكست تبديل كرد تا شما را بيازمايد و تنبيه كند و پرورش دهد» (ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ) . «سپس خداوند همۀ اين نافرمانيها و گناهان شما را بخشيد (در حالى كه سزاوار مجازات بوديد) زيرا خداوند نسبت به مؤمنان از هر گونه نعمتى فرو گذار نمى‌كند» (وَ لَقَدْ عَفا عَنْكُمْ وَ اللّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 339 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 وَلَقَدْ صَدَقَكُمُ اللَّهُ وَعْدَهُ إذْ تَحُسُّونَهُمْ بِإِذْنِهِ حَتَّى إِذَا فَشِلْتُمْ وَ تَنَازَعْتُمْ فِى الْأَمْرِ وَعَصَيْتُم مِّن بَعْدِ مَآ أَرَاكُم مَّا تُحِبُّونَ مِنْكُم مَّن يُرِيدُ الدُّنْيَا وَمِنْكُم مَّن يُرِيدُ الْأَخِرَةَ ثُمَّ صَرَفَكُمْ عَنْهُمْ لِيَبْتَلِيَكُمْ وَلَقَدْ عَفَا عَنْكُمْ وَاللَّهُ ذُو فَضْلٍ عَلَى الْمُؤْمِنِين َ 🍀 ترجمه: و قطعاً خداوند به وعده اى که به شما داده بود عمل کرد، در آن هنگام دشمنان را به فرمان او به خاک هلاک می افکندید تا اینکه سست شدید و در كار به نزاع برخاستید و بعد از آن که آنچه را دوست می داشتید به شما نشان داد، نافرمانى كردید. بعضی از شما خواهان دنیا بودند و بعضی از شما خواهان آخرت بودند. سپس خداوند شما را از آنان منصرف ساخت تا شما را امتحان کند، و او شما را بخشید و خداوند نسبت به مؤمنان، فضل و بخشش دارد. 🌷 : آنها را به هلاکت می رسانید 🌷 : سست شدید 🌷 تنازعتم: با هم به نزاع برخاستید 🌷 عصیتم: نافرمانی کردید 🌷 : می خواهد 🌷 : منصرف شد 🌷 : تا شما را امتحان کند 🌷 : صاحب فضل و رحمت 🔴 : مسلمانان در سال دوّم هجرى، در جنگ بدر پیروز شدند و وعده داده بود كه در جنگهاى آینده اگر صبر و تقوا داشته باشند خداوند آنها را یاری خواهد کرد در سال بعد كه جنگ اُحد واقع شد، پیامبرصلى الله علیه وآله پنجاه نفر مسلح را براى حفاظت از درّه ها و كوه ها گذاشت. وقتی شروع شد، در آغاز مسلمانان حمله كرده و نفس دشمن را گرفته و آنها را شكست دادند، اما متأسّفانه در بین آن پنجاه نفر كه مسئول حفاظت از كوه بودند، اختلاف شد، عدّه اى گفتند: پیروزى ما قطعى است، پس به سراغ جمع غنائم برویم و عدّه ى كمى همچنان سنگرها را حفظ كردند. دشمنِ شكست خورده، از همان منطقه اى كه بدون محافظ مانده بود حمله كرد و این بار مسلمانها ضربه ى سنگینى خوردند و شهداى بسیارى دادند، تا آنجا كه جان در معرض خطر قرار گرفت و بسیارى از مسلمانان پا به فرار گذاشتند. پس از پایان جنگ، مسلمانان از پیامبرصلى الله علیه وآله انتقاد مى كردند كه مگر خدا به ما وعده ى پیروزى نداده بود، پس چرا شكست خوردیم؟ که این آیه نازل شد. 🌸 به حرف ها ، وعده ها و قول هایی که می دهد عمل می کند و خلف وعده نمی کند. و لقد صدقكم الله وعده إذ تحسونهم بإذنه: و قطعا خداوند به وعده ای که به شما داده بود عمل کرد، در آن هنگام دشمنان را به فرمان به خاک هلاکت می افکندید. مسلمانان در همان ابتدای بر دشمن پیروز شده بودند و تعدادی از افراد دشمن را به هلاکت رسانده بودند و دشمن داشت شکست می خورد و این وعده تا زمانی بود که دست از اطاعت کردن بر نداشتند اما شکست زمانی شروع شد که از فرمان پیامبر سرپیچی کردند و سستی کردند و وقتی غنایم جنگی را دیدند طمع کردید و با هم نزاع کردند. 🌸 که در این مورد می فرماید: حتی إذا فشلتم و تنازعتم فى الأمر و عصيتم من بعد مآ أراكم ما تحبون: تا اینکه شدید و در کار به نزاع برخاستید و بعد از آنکه آنچه را دوست می داشتید به شما نشان داد، نافرمانی کردید. تعدادی گفتند در سنگرها بمانیم و همچنان بجنگیم و تعدادی هم گفتند غنایم جنگی را برداریم. که قرآن می فرماید: منکم من یرید الدنيا و منکم من یرید الأخرة: بعضى از شما خواهان بوديد و بعضى از شما خواهان بودید. ثم صرفكم عنهم ليبتليكم: سپس خداوند شما را از آنان منصرف ساخت تا شما را امتحان کند. هميشه غنايم، ثروت ها و پول امتحان است. بعد از جنگ پشیمان شدید و کردید. و لقد عفا عنکم و الله ذو فضل علی المؤمنين: و او شما را بخشيد و خداوند نسبت به مؤمنان، فضل و بخشش دارد. 🔹 پيام های آیه152سوره آل عمران 🔹 ✅ يارى تا زمانى است كه آدمى به دستورات الهى و وظیفه خود عمل كند. ✅ از جمله : سستى، نزاع و عدم اطاعت از فرمانده است. ✅ افراد براى هدف هاى متفاوت جنگ مى كنند. بعضى براى مى جنگند و بعضى براى ✅ عامل شكست هاى بیرونى، درونى است. شما در درون سست و نافرمان شدید، لذا در بیرون شكست خوردید. د ✅ شكست ها، وسیله ى الهى هستند. ✅ هنگام و نیز از لطف خدا مأیوس نشوید. ✅ ، بستر و زمینه ى دریافت فضل خاص خداوند است. ✅ را به خاطر یک خلاف نباید از صفوف اهل ایمان خارج دانست، بلكه باید از یک سو هشدار داد و از سوى دیگر با تشویق دلگرمش كرد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔻شُکر🔻 ✍ یک «عمل» است، نه «حرف». 👈 واقعی کسی است که به هر نعمتی، «پاسخِ عملی» بده. ❌ در واقع، اگر فقط بگیم: «خدایا شکر» و هیچ اقدامِ عملی انجام ندیم، هنوز نیستیم.😳 مقامِ خیلی بالائیه. اصلاً یکی از اسم‌هایِ خداست.☝️ خداوند در قرآن کریم می‌فرماید: 🕋 اعْمَلُوا آلَ دَاوُودَ شُکْراً، وَ قَلِیلٌ مِّنْ عِبَادِیَ الشَّکُورُ (سبأ/۱۳) 💢 ای خاندان داود! به عمل کنید، که عدّه‌ی کمی از بندگان من شکرگزارند. ❗️ دقّت کنید! در این آیه کلمه‌ی «اعْمَلُوا» به کار رفته. اعْمَلُوا👈 یعنی: عمل کنید، انجام دهید. اعْمَلُوا شُکْراً👈 یعنی: به شکر عمل کنید، شکر را انجام دهید. پس: ✔ «عمل کردنی» است، نه «گفتنی». ✔ به «عمل» است، به «زبان» نیست. ☝️ «عملِ به شکر»، یعنی استفاده‌ی درست از ، یعنی خدا، و برخوردار کردنِ اونها از . ☝️ «عملِ به شکر»، یعنی توسعه‌ی نعمت‌ها و برکاتِ الهی؛ چون خودِ خدا در قرآن، وعده داده است: 🕋 لَئِن شَکَرْتُمْ لَأَزِیدَنَّکُمْ (ابراهیم/۷) 💢 اگر کنید، من هم بر شما زیاد خواهم کرد. 👌 یعنی هر نعمتی، متناسب با شکرگزاریِ عملی، بیشتر میشه.😍 و وعده‌ی «لَاَزِیدَنَّکُم» تحقّق پیدا میکنه. ❌ خلاصه اینکه ، مفت‌خور نیست. بلکه هر نعمتی رو، چه مادّی و چه معنوی، با بهترین «پاسخِ عملی» انجام میده.😌 اصلاً این خصلتِ رو از خدایِ خودش یاد گرفته.😇 🤔 خیلی‌ها فکر می‌کنند فقط باید نسبت به خداوند شاکر و سپاسگزار باشه. ❌ نخیر! اصلاً اینطور نیست. خداوندِ مهربان، خودش بالاترین و قدردانه. اصلاً ، حقیقتِ و سپاسه.❤️ 👌 محاله که کسی خدمتی خالصانه و صادقانه داشته باشه، و نسبتِ به او و قدردان نباشه.🙂 ✔ و از اسم‌های خداست. 🔔 هیچ کارِ خیری رو (هر چقدر کوچیک هم باشه) بی‌جواب نمیذاره. این خصلتِ ذاتیِ خداست: 🕋 وَ کَانَ اللهُ شَاکِرًا عَلِیمًا (نساء/۱۴۷) 💢 خداوند در برابرِ اعمالِ بندگان قدردان است، و از آن آگاه است. ✅️ دقّت کنیم که و از اون اسم‌هایی هستند که در قرآن، هم برای به کار رفته، و هم برای .🙄 ✔ یعنی هم «خالق» رو در بر می‌گیره، و هم «مخلوق» رو. پس یک «تعاملِ دو طرفه» است: 👈هم و هم .👉 📣 ما انسان‌ها، هر سعی و تلاشِ خالصانه‌ای که برای خشنودی انجام بدیم، بدون شکّ موجبِ سپاس و قدردانیِ عملیِ میشه.❤️ همچنانکه قرآن می‌فرماید: 🕋 وَ کَانَ سَعْیُکُم مَّشْکُوراً (انسان/۲۲) 💢 و سعی و تلاش شما، مورد قدردانی است. کوثر: کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅قرآن کریم: 💠کلُوا وَ اشْرَبُوا وَ لا تُسْرِفُوا إِنَّهُ لا يُحِبُّ الْمُسْرِفينَ 💠 ترجمه: بخورید و بیاشامید ولی اسراف نکنید که خدا اسرافکاران را دوست ندارد 📚 آیه 31 سوره کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✅فواید نگاه کردن به ✍قرآن کریم به قدری با برکت است که حتی نگاه به صفحات آن، موجب تعالی انسان می شود. برخی فواید آن عبارتتد از: 💠 تقویت بینایی 💠 درمان ورم ملتحمه چشم 💠 چندین برابر شدن ثواب قرائت 💠 مطرود کردن شیطان 💠 ازدیاد عقل و ... امام صادق علیه السلام می فرمایند: کسی که قرآن را از روی صفحات آن بخواند، از بینایی اش بهره برد و مبتلا به ضعف بینایی نمی شود و از عذاب پدر و مادرش کاسته می شود، هر چند کافر باشند. 📚 الکافی، ج ۲، ص ۶۱۳ ‌‌‌‌ کانال 👇 @Targomeh