⚫️ در محضر قرآن کریم/
✅ فِى بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالغُدُوِّ وَ الْأَصَالِ(نور/۳۶)
🔹این چراغ پرفروغ در خانههایى نورافشانی میکند که خدا خواسته است آن خانهها مقام و منزلت پیدا کنند و در آنجا نامش را ببرند و مردان و زنانی هر صبح و شب به پاکی یادش کنند.
🔸در زیارت جامعه خطاب به ائمّه معصومین علیهم السلام مىخوانیم: «جَعَلكم فى بیوتٍ أذِن اللّه أن تُرفع...» بنابر این حرم امامان معصوم علیهم السلام، یكى از مصادیق این آیه است. كلمهى «ترفع» در آیه به معناى بلندى مكانى نیز مىتواند باشد، نظیر آیهى «اذ یَرفع ابراهیم القواعِدَ من البیت و اسماعیل»(بقره/۱۲۷) كه حضرت ابراهیم پایههاى كعبه را بلند ساخت. امام باقر علیه السلام فرمود: مراد از «بیوت» در این آیه، خانههاى انبیا و امامان معصوم است.(تفسیر نورالثقلین)
🔸«ثعلبى» در تفسیر خود نقل مىكند: روزى پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله مشغول تلاوت این آیه بود، ابوبكر برخاست و پرسید: آیا خانهى فاطمه علیها السلام و على علیه السلام از مصادیق این آیه است؟ فرمودند: آرى، از بهترین مصادیق این آیه است(تفسیر روحالمعانی). امام كاظم علیه السلام فرمود: مراد از «بالغدوّ و الآصال» در آیه، اوقات نماز است(بحارالانوار، ج۲۳، ص۳۲۶). در فرهنگ قرآن، در موارد متعدّدى به جاى نماز، واژه تسبیح آمده است، مانند آیات: «و سبّح بالعشىّ والابكار»(آلعمران/۴۱)، «و سَبّح بحَمدِ ربّك قبلَ طلوع الشمس و قبل الغروب»(ق/۳۹)
❇️ از پيامهای آیه
▫️راهیابى به نور هدایت خداوند، با رفت و آمد به مساجد به دست مىآید. «اللّه نور... یهدى اللّه لنوره... فى بیوت...»
▫️مكانها یكسان نیستند و بعضى از آنها، بر بعضى دیگر برترى دارند. «فى بیوت أذن اللّه أن تُرفَع»
▫️مساجد باید از خانههاى دیگر بهتر و برتر باشند. «أن تُرفَع»
▫️بزرگى و عظمت، مخصوص خدا و مواردى است كه او اجازه مىدهد. «أذن اللّه أن تُرفَع»
▫️اصل در استفاده از مساجد، نماز و ذكر خداست، نه مراسم دیگر. «یُذكرُ فیها اسمه»
▫️درهاى مسجد باید در اوقات نماز باز باشد و كسى حقّ ندارد آن را ببندد. «یسبّح له فیها بالغُدوّ و الآصال»
▫️تسبیح خداوند، باید هر صبح و شام تكرار شود. «یسبّح... بالغُدوّ و الآصال» (عنصر زمان و مكان در عبادت مؤثّر است.)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
◾🕯 ﷽ 🕯◾
🔳 کارهای بزرگ توسط ماموران کوچک 🔳
1⃣ حفظ جان پیغمبر با تار عنکبوت 🕸🕷
«إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ...» (۴۰)توبه
خداوند او را یاری کرد هنگامی که کافران او را که یکی از دو تن بود (از مکه) بیرون کردند، آنگاه که در غار بودند (و خدا بر در غار کوه پرده عنکبوتان و آشیانه کبوتران گماشت تا دشمنان که به عزم کشتنش آمده بودند او را نیافتند) و آنگاه که او به رفیق و همسفر خود (ابو بکر که پریشان و مضطرب بود) میگفت: مترس که خدا با ماست...
2⃣ سرنگونی سپاه ابرهه با پرندگان ابابیل🦅
«فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ»(۵)فیل
و تنشان را چون علفی زیر دندان حیوان خرد گردانید.
3⃣ آموزش دفن میت توسط کلاغ🦇
«فَبَعَثَ اللَّهُ غُرَابًا يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوَارِي سَوْءَةَ أَخِيهِ قَالَ يَا وَيْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَٰذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءَةَ أَخِي فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ»(۳۱)مائده
آن گاه خدا کلاغی را برانگیخت که زمین را به چنگال حفر نماید تا به او بنماید چگونه بدن مرده برادر را زیر خاک پنهان کند. (قابیل) گفت: وای (بر من) آیا من از آن عاجزترم که مانند این کلاغ باشم تا جسد برادر را زیر خاک پنهان کنم؟ پس (برادر را به خاک سپرد و) از این کار سخت پشیمان گردید.
4⃣ اثبات پاکی مریم سلام الله علیها با سخن گفتن نوزاد👶
«قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا»(۳۰)مریم
آن طفل (به امر خدا به زبان آمد و) گفت: همانا من بنده خاص خدایم که مرا کتاب آسمانی و شرف نبوت عطا فرمود.
5⃣ ایمان آوردن یک کشور با سفر هدهد🕊
«وَتَفَقَّدَ الطَّيْرَ فَقَالَ مَا لِيَ لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ كَانَ مِنَ الْغَائِبِينَ»(۲۰)نمل
و سلیمان (از میان سپاه خود) جویای حال مرغان شد (هدهد را در مجمع مرغان نیافت، به رئیس مرغان) گفت: هدهد کجا شد که به حضور نمیبینمش؟ بلکه (بیاجازه من) غیبت کرده است؟
6⃣ اثبات بی گناهی حضرت یوسف با تکلم نوزاد 👶
شَهِدَ شَاهِدٌ مِّنْ أَهْلِهَا إِن كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِن قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ
ﺷﺨﺼﻲ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮤ ﺯﻟﻴﺨﺎ ﻫﻢ ﺍﻳﻦﻃﻮﺭ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺩ: «ﺍﮔﺮ ﭘﻴﺮﺍﻫﻦ ﻳﻮﺳﻒ ﺍﺯ ﺟﻠﻮ ﭘﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ، ﺯﻟﻴﺨﺎ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﻲﮔﻮﻳﺪ ﻭ ﻳﻮﺳﻒ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﺳﺖ (یوسف ٢٦)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💖بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ💖
#قرآنکلامنور
🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✨﷽✨
🔴زشتی های مومن را پخش نکن
✍مردی خدمت امام موسی کاظم (علیه السلام) آمد و عرضه داشت :
فدایت شوم !از یکی از برادران دینی کاری نقل کردند که ناپسند بود ، از خودش پرسیدم انکار کرد در حالی که جمعی از افراد موثق و قابل اعتماد این مطلب را از او نقل کردند
حضرت فرمودند : گوش و چشم خود را در مقابل برادر مسلمانت تکذیب کن .حتی اگر 50 نفر قسم خوردند که او کاری کرده و او بگوید نکرده ام از او قبول کن و از آنها نپذیر.
👈 هرگز چیزی که مایه عیب و ننگ اوست و شخصیَتش را از بین می برد در جامعه منتشر نکن که از آنها خواهی بود که خدا در موردشان فرموده است :
🔹إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ؛
📚سوره #نور- 18
کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مؤمنان پخش شود عذاب دردناکی در دنیا و آخرت دارند.
📚الكافی : ج8 ، ص147
📚مُحَاسَبَةِ النَّفْس : ح 125
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥
#قصه_های_قرآنی📖
#حضرت_یونس(ع)
#قسمت_دوم🦋
🦋يونس عليهالسلام در ميان قوم خود در نَينَوا🦋
🌻 به گفته بعضى يونس عليهالسلام در حدود 825 سال قبل از ميلاد، در سرزمين نينوا ظهور كرد. نينوا شهرى در نزديك موصل (در عراق كنونى) يا در اطراف كوفه در سمت كربلا بود. هم اكنون در نزديك كوفه در كنار شط، قبرى به نام مرقد يونس عليهالسلام معروف است.
🕌شهر نينوا داراى جمعيتى بيش از صد هزار نفر بود. چنان كه در آيه 147 سوره صافات آمده: و يونس را به سوى جمعيت يكصدهزار نفرى يا بيشتر فرستاديم.
🌟مردم نينوا بتپرست بودند و در همه ابعاد زندگى در ميان فساد و تباهىها غوطه مىخوردند. آنان نياز به راهنما و راهبرى داشتند تا حجت را بر آنها تمام كند و آنان را به سوى سعادت و نجات دعوت نمايد. حضرت يونس عليهالسلام همان پيامبر راهنما بود كه خداوند او را به سوى آن قوم فرستاد.
🌻يونس عليهالسلام به نصيحت قوم پرداخت و با برنامههاى گوناگون آنها را به سوى توحيد و پذيرش خداى يكتا، و دورى از هر گونه بتپرستى فراخواند.
✨يونس همچنان به مبارزات پى گير خود ادامه داد، و از روى دلسوزى و خيرخواهى مانند پدرى مهربان به اندرز آن قوم گمراه پرداخت، ولى در برابر منطق حكيمانه و دلسوزانه چيزى جز مغلطه و سفسطه نمىشنيد. بت پرستان مىگفتند: ما به چه علت از آيين نياكان خود دست بكشيم و از دينى كه سالها به آن خو گرفتهايم جدا شده و به آيين اختراعى و نو و تازه اعتقاد پيدا كنيم.
🌻يونس عليهالسلام مىگفت: بتها اجسام بى شعور هستند و ضرر و نفعى ندارند، و هرگز نمىتواند منشأ خير گردند چرا آنها را مىپرستيد؟...
🌻هر چه يونس عليهالسلام آنها را تبليغ و راهنمايى مىكرد، آنها گوش فرا نمىدادند، و يونس عليهالسلام را از ميان خود مىراندند و به او اعتنا نمىكردند.
🌻يونس عليهالسلام در سى سالگى به نينوا رفته و دعوتش را آغاز نموده بود. سى و سه سال از آغاز دعوتش گذشت اما هيچكس جز دو نفر به او ايمان نياوردند، يكى از آن دو نفر دوست قديمى يونس عليهالسلام و از دانشمندان و خاندان علم و نبوت به نام روبيل بود و ديگرى، عابد و زاهدى به نام تنوخا بود كه از علم بهرهاى نداشت.
🌻كار روبيل دامدارى بود، ولى تنوخا هيزمكن بود، و از اين راه هزينه زندگى خود را تأمين مىكرد.
🌻يونس عليهالسلام از هدايت قوم خود مأيوس گرديد و كاسه صبرش لبريز شد، و شكايت آنها را به سوى خدا برد و عرض كرد: خدايا! من سى ساله بودم كه مرا به سوى قوم براى هدايتشان فرستادى، آنها را دعوت به توحيد كردم و از عذاب تو ترساندم و مدت 33 سال به دعوت و مبارزات خود ادامه دادم، ولى آنها مرا تكذيب كردند و به من ايمان نياوردند ، رسالت مرا تحقير نمودند و به من اهانتها كردند. به من هشدار دادند و ترس آن دارم كه مرا بكشند، عذابت را بر آنها فرو فرست، زيرا آنها قومى هستند كه ايمان نمىآورند.
🌻يونس عليهالسلام براى قوم عنود خود تقاضاى عذاب از درگاه خدا كرد، و آنها را نفرين نمود، و در اين راستا اصرار ورزيد، سرانجام خداوند به يونس عليهالسلام وحى كرد كه:
🌻عذابم را روز چهارشنبه در نيمه ماه شوال بعد از طلوع خورشيد بر آنها مىفرستم، و اين موضوع را به آنها اعلام كن.
🌻يونس عليهالسلام خوشحال شد و از عاقبت كار نهراسيد و نزد تنوخا (عابد) رفت و ماجراى عذاب و وقت آن را به او خبر داد.
🌻سپس گفت: برويم اين ماجرا را به مردم خبر دهيم. عابد عليهالسلام كه از دست آنها به ستوه آمده بود، گفت: آنها را رها كن كه ناگهان عذاب سخت الهى به سراغشان آيد، يونس گفت: به جاست كه نزد روبيل (عالِم) برويم و در اين مورد با او مشورت كنيم، زيرا او مردى حكيم از خاندان نبوت است. آنها نزد روبيل آمدند و ماجرا را گفتند.
🌻روبيل از يونس عليهالسلام خواست به سوى خدا بازگردد، و از درگاه خداوند بخواهد كه عذاب را از قوم به جاى ديگر ببرد، زيرا خداوند از عذاب كردن آنها بى نياز و نسبت به بندگانش مهربان است.
🌻ولى تنوخا درست بر ضد روبيل، يونس عليهالسلام را به عذاب رسانى تحريص كرد، روبيل به تنوخا گفت: ساكت باش تو يك عابد جاهل هستى.
🌻سپس روبيل نزد يونس عليهالسلام آمد و تأكيد بسيار كرد كه از خدا بخواه عذاب را برگرداند، ولى يونس عليهالسلام پيشنهاد او را نپذيرفت و همراه تنوخا به سوى قوم رفتند و آنها را به فرا رسيدن عذاب الهى در صبح روز چهارشنبه در نيمه ماه شوال، هشدار دادند. مردم با تندى و خشونت با يونس و تنوخا برخورد كردند، و يونس عليهالسلام را با شدت از شهر نينوا اخراج نمودند. يونس همراه با تنوخا از شهر بيرون آمد، تا از آن منطقه دور گردند، ولى روبيل در ميان قوم خود ماند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
💫عنایات خدا به صابران در قرآن💫
▬▭▬❖𖧷🕊𖧷❖▬▭▬
1⃣محبت ❤️
وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ
ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ.(آل عمران ١٤٦)
2⃣نصرت ❤️
إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
همانا ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺻﺎﺑﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ.(بقره ١٥٣)
3⃣بشارت ❤️
وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ
ﻭ ﺻﺒﺮﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺩﻩ.(بقره ١٥٥)
4⃣بهشت ❤️
أُولَٰئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَيُلَقَّوْنَ فِيهَا تَحِيَّةً وَسَلَامًا
ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺻﺒﺮﻱ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺑﺎ [ ﺑﺮﺗﺮﻳﻦ ] ﻣﻜﺎﻥ ﻫﺎ[ ﻱ ﺑﻬﺸﺖ ] ﭘﺎﺩﺍﺷﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ.(فرقان٧٥)
5⃣پاداش بی حساب ❤️
إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابٍ
ﻓﻘﻂ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﺎﻥ ﭘﺎﺩﺍﺷﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﺎﻣﻞ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺣﺴﺎﺏ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻛﺮﺩ.(زمر١٠)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#معرفی_قاریان_بزرگ_اسلام
#استاد_احمد_دباغ
🎙اینجانب احمد دباغ فرزند شهید عبد المطلب دباغ،
💢و در سال 1352 هـ.ش در شهر بغداد متولد شدم و30 سال سن دارم.
♨️فعالیتهای قرآنی خویش ر از سال 1359 شروع نمودم و ابتدا به صورت غیر حرفه ای و خودآموز با قرائت عبد الباسط شروع کردم و جزء 29 و30 قرآن را حفظ کردم.
💢در سال 1360در ایران مراکز قرآنی خیلی کم بود؛ چرا که تازه انقلاب شده بود و بعد هم جنگ تحمیلی. و اگر کسی حافظ سوره ی بقره و یا حافظ 8 تا 10 جزء بود، می گفتند:
♨️این یک معجزه است؛ لذا بنده مشتاقانه به دنبال یک استاد بودم. خوشبختانه در سال 1365 به همّت استاد بهبهانی و استاد کعبی که مشوّق من بودند به طور اصولی از اول قرآن و با استفاده از نوار ترتیل و تجوید و حفظ شماره ایات شروع به حفظ قرآن کردم، جالب است بدانید که در آن کلاس 10 نفری، بیشتر اعضا حافظ کل قرآن کریم شدند
که یکی از آنها این بنده ی کوچک خداست، و این جلسه سه روز در هفته ـ در سرما و گرما و حتی در زمان موشک باران ادامه داشت و روزهای جمعه را در منزل استاد بودیم و 10 الی 12ساعت قرآن حفظ می کردیم.
💠 واحساسم این بودکه قرآن با روح و جان من مأنوس شده ،به طوری که همیشه خواب نزول ایات قرآن و سوره ها را می دیدم.
💠در عرض دو سال و نیم حافظ قرآن شدم و تا سال 1374 و 1375 تقریباً هر روز قرآن را مرور می کردم و حدود دو ساعت و نیم به صورت مباحثه، حفظ و تجوید کار می کردیم
📌ادامه مطالب در پیام بعدی👇
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
ادامه مطالب……
🎁مقامهای و رتبه های کشوری و بین المللی
🎊عناوین داخلی👇
❇️مسابقات كشوری سال 71 مقام اول
❇️مسابقات كشوری سازمان تبلیغات اسلامی سال 72 مقام اول
❇️مسابقات كشوری سازمان بهزیستی سال 73 مقام اول
❇️مسابقات كشوری اداره كل اوقاف و امور خیریه سال 78 مقام اول
❇️مسابقات كشوری در اصفهان سالهای 80 و81 مقام اول
🎁عناوین بین المللی
🔰مسابقات بینالمللی سال 68 - رشته ده جزء در تهران مقام دوم
🔰مسابقات بینالمللی سال 71 -رشته حفظ کل در تهران مقام اول
🔰مسابقات بینالمللی سال 76 - رشته حفظ کل در مكّه مكرّمه مقام اول
🔰مسابقات بینالمللی سال 76 - رشته تفسیر در مكّه مكرّمه مقام دوم
🔰مسابقات بینالمللی سال 78 - رشته حفظ کل در تهران مقام اول
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
36.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
#تلاوت_قرآن
🎙 قاری:
#استاد_احمد_ابوالقاسمی
📖 سوره مبارکه نور (آیه ۳۵ الی ۳۸ )
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔹 #قرآن یک کاتالوگ و هدایت نامه از سوی خدایی است که خودش نیز سازنده و خالق ماست.
🔹 و به تمام نیازها و ابعاد وجودمان احاطه دارد،
🔹 فقط کافیست دروازه قلبمان را باز کنیم به روی قرآن
👈 و آیاتش را راه دهیم به زندگی هایمان
📚سوره #طه- 3 و 4
🔸 إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشى
🔸 تَنْزِيلًا مِمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَ السَّماواتِ الْعُلى
🔹مگر آنكه مايهى تذكّر و يادآورى باشد براى كسى كه (از خدا) مىترسد.
🔹از جانب كسى كه زمين و آسمانهاى بلند را آفريده، نازل شده است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
⁉️آیا این آیه قرآن اعجاز نیست
🔸یکی از عجیب ترین آیه های #قرآن که ذهن من راخیلی درگیرکرده آیه 40 سوره #نور میباشد که درباره تباه شدن اعمال کافران است و ترجمه آن بصورت زیر میباشد.
(این آیه را همراه آیه 39 بخوانید تامعنی آن را بهتر متوجه شوید)
🔸آیه 40 نور : (اعمال کافران)همچون ظلماتی (است)، در یک دریای عمیق و پهناور که موج آن را پوشانده ،و بر فراز آن موج دیگری، و بر فراز آن ابری تاریک است؛ ظلمتهایی است یکی بر فراز دیگری، آن گونه که هر گاه دست خود را خارج کند ممکن نیست آن را ببیند! و کسی که خدا نوری برای او قرار نداده، نوری برای او نیست!
🔸آیا میدانستید موجها فقط در سطح دریا وجود ندارند بلکه قویتر و بلندتر آنها در زیر اقیانوسها بوجود میآید؟؟ قضاوت باشما میتوانید بروید دراین مورد تحقیق کنید
واقعا این آیه عجیب نیست؟ توجه شود این آیه در 1400 سال پیش نازل شده است ....
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📕#دائره_المعارف_قرآن_کریم📕
💫 #آرزو
🌺 #آرمان نیز به معناى آرزو، ولى داراى کاربرد محدودترى است و گویا فقط بر آن دسته از #آرزوهاى کلان که براى شخص، محترم و مقدّس و قابل دستیابى است، #اطلاق مىشود. ( آرزوى پیامبران، همین مقاله )
🌼 آرزو در فارسى با #کاش_و_ای_کاش و در قرآن با واژه های گوناگونی ادا می شود که عبارتند از :
⬅️ ۱. #لیت :
🌺 این واژه که ۱۴ بار در #قرآن کریم به کار رفته و از حروف مشتبه بالفعل است ، اصلی ترین و رایج ترین #کاربرد را برای آرزو داردر:
* قال یا لیت بینی و بینک بعد المشرقین فبئس القرین = گفت :
ای #کاش میان من و تو دوری خاور و باختر بود * ( زخرف ۳۸ )
⬅️ ۲. #لو ؛
🌼 این واژه که در #اصل برای شرط ، وضع شده ، گاهی در معنای #آرزو به کار میرود :
* فلو انّ لنا کرّه فنکون من المومنین = ای کاش #بازگشتی برای ما بود و از مومنان میشدیم * (شعرا ۱۰۲ ؛ نیز زمر ۵۸ ؛ بقره ۱۶۷ )
⬅️ ۳. #هل :
🌺این واژه نیز که اصل #ساختارش برای پرسش است ، در مواردی برای بیان #آرزو به کار میرود :
* فهل لنا من شفعاء فیشفعوا لنا = کاش برای ما #شفیعیانی باشد که برای ما شفاعت کنند * ( اعراف ۵۳ ؛ نیز شورا ۴۴ ؛ غافر ۱۱ .
ادامه دارد ........
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#نساء آیه ۶۱و۶۲
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودًا ﴿٦١﴾
چون به آنان گویند: [برای داوری و محاکمه] به سوی آنچه خدا نازل کرده، و به سوی پیامبر آیید، منافقان را می بینی که از تو به شدت روی می گردانند! (۶۱)
فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا ﴿٦٢﴾
پس [وضع و حالشان] چگونه خواهد بود هنگامی که به سبب آنچه مرتکب شده اند، حادثه ناگواری به آنان برسد، آن گاه در حالی که به خدا سوگند می خورند، نزد تو می آیند که ما [از داوری بردن نزد طاغوت] نیّتی جز نیکی و برقراری صلح و سازش [میان طرفین نزاع] نداشتیم. (۶۲)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٦١)
-نتيجۀ داورى طاغوت.
به دنبال نهى شديد از مراجعۀ به طاغوت، و داوران جور، نتايج اين گونه داوريها و دستاويزهايى كه منافقان براى توجيه كار خود به آن متشبث مىشدند، در اين آيه و دو آيۀ بعد مورد بررسى قرار گرفته است.
در آيۀ مورد بحث مىفرمايد: اين گونه مسلماننماها نه تنها براى داورى به سراغ طاغوت مىروند، بلكه هنگامى كه به آنها گفته شود به سوى آنچه خداوند نازل كرده، و به سوى پيامبر بياييد، منافقان را مىبينى كه از (قبول دعوت) تو اعراض مىكنند» و با اصرار روى اين كار مىايستند (وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى ما أَنْزَلَ اللّهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُوداً) .
يعنى: مقاومت و اصرار آنها در اين كار نشان دهندۀ روح نفاق و ضعف ايمان آنهاست، و گر نه با دعوت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بيدار مىشدند و به اشتباه خود معترف مىگشتند.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 415
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٦٢)
-باز در اين آيه روى سخن به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله است، مىفرمايد: «پس چگونه موقعى كه بر اثر اعمالشان گرفتار مصيبتى مىشوند سپس به سراغ تو مىآيند» ! (فَكَيْفَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جاؤُكَ) .
و در اين موقع «سوگند ياد مىكنند كه منظور و هدف ما (از بردن داورى نزد ديگران) جز نيكى كردن و ايجاد توافق در ميان (طرفين نزاع) نبوده است» (يَحْلِفُونَ بِاللّهِ إِنْ أَرَدْنا إِلاّ إِحْساناً وَ تَوْفِيقاً) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 415
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#نساء آیه ۶۳
أُولَٰئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللَّهُ مَا فِي قُلُوبِهِمْ فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ وَعِظْهُمْ وَقُلْ لَهُمْ فِي أَنْفُسِهِمْ قَوْلًا بَلِيغًا ﴿٦٣﴾
اینان کسانی هستند که خدا آنچه را که [از نیّات شوم، کینه و نفاق] در دل های آنان است می داند؛ بنابراین از آنان روی برتاب، و پندشان ده، و به آنان سخنی رسا که در دلشان اثر کند بگوی. (۶۳)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٦٣)
-ولى خدا در اين آيه نقاب از چهرۀ آنها كنار مىزند و اين گونه تظاهرات دروغين را ابطال مىكند، و مىفرمايد: «اينها كسانى هستند كه خداوند اسرار درون دلهاى آنها را مىداند » (أُولئِكَ الَّذِينَ يَعْلَمُ اللّهُ ما فِي قُلُوبِهِمْ) .
ولى در عين حال به پيامبر خود دستور مىدهد كه: «از مجازات آنها صرف نظر كن» (فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ) .
و پيامبر صلّى اللّه عليه و آله همواره با منافقان به خاطر اظهار اسلام تا آنجا كه ممكن بود مدارا مىكرد، زيرا مأمور به ظاهر بود و جز در موارد استثنايى آنها را مجازات نمىكرد.
سپس دستور مىدهد كه: «آنها را موعظه كن و اندرز ده و با بيانى رسا (كه در دل و جان آنها نفوذ كند) نتايج اعمالشان را به آنها گوشزد كن» (وَ عِظْهُمْ وَ قُلْ لَهُمْ فِي أَنْفُسِهِمْ قَوْلاً بَلِيغاً) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 416
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_535
🌹 #آیات_61_63 #سوره_نساء
بخش1
🌸 و إِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَواْ إلَى مَآ أَنْزَلَ اللَّهُ وإِلى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُناَفِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصابَتْهُم مُّصِيَبةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَآءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَآ إلَّآ إِحْساَناً وَتَوْفِيقا (62) أولئك الذين يعلم الله ما فى قلوبهم فأعرض عنهم و عظهم و قل لهم فى أنفسهم قولا بليغا (63)
ً
🍀 ترجمه: و وقتى به آنها گفته شود به سوی آنچه خداوند نازل کرده و به سوی پیامبر بیایید، منافقان را می بینی که به شدت از پذیرش دعوت تو روی می گردانند. (61) پس چگونه وقتى به خاطر كارهایى كه از قبل انجام دادند، مصیبتى و مشكلى به آنان مى رسد و (از براى رهایى از آن) سراغ تو مى آیند و به خدا سوگند یاد مى كنند كه هدف ما (از مراجعه به طاغوت) جز نیكى و توافق نبوده است. (62) آنان کسانی هستند که خداوند، آنچه را در دل هایشان دارند می داند. پس از آنها درگذر و آنها را موعظه کن و به آنان سخنی رسا که در جانشان اثر کند بگوی. (63)
🌷 #تعالوا: بیایید
🌷 #یصدون: روی می گردانند
🌷 #يحلفون: سوگند یاد می کنند
🌷 #إحسان: نيکی
🌷 #توفیق: در اینجا یعنی ایجاد موافقت میان دو چیز یا چیزها
🌷 #یعلم: می داند
🌷 #قلوبهم: دل هایشان
🌷 #أعرض: درگذر
🌷 #عظهم: آنها را موعظه کن
🌷 #قول: سخن
🌷 #بلیغ: رسا
🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است. اين آیات در ادامه آیه قبلی می باشد که در آیه قبلی از مراجعه به #طاغوت نهی شده است و در این آیات نتایج اینگونه داوری ها و دستاویزهایی که منافقان برای توجیه کار خود به کار بردند مورد بررسی قرار گرفته است که آیه 61 سوره نساء مى فرمايد: « و إذا قيل لهم تعالوا إلى ما أنزل الله و إلى الرسول رأيت المنافقين يصدون عنك صدودا: و وقتى به آنها گفته شود به سوی آنچه #خداوند نازل کرده و به سوی پیامبر بیایید، منافقان را می بینی که به شدت از پذیرش دعوت تو روی می گردانند. » یعنی مقاومت و اصرار آنها در این کار نشان دهنده روح #نفاق و ضعف ایمان آنهاست و گر نه با دعوت پیامبر صلی الله علیه و آله بیدار می شدند و به اشتباه خود اعتراف می کردند.
🌸 در آیه 62 سوره نساء روى سخن به پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله نموده و می فرماید: « فکیف إذا أصابتهم مصيبة بما قدمت أيديهم ثم جآءوك: پس چگونه وقتی به خاطر کارهایی که از قبل انجام دادند، مصیبتی و مشکلی به آنان می رسد و برای رهایی از آن سراغ تو می آیند. » « یحلفون بالله إن أردنآ إلآ إحسانا و توفيقا: و به خدا سوگند یاد می کنند که هدف ما (از مراجعه به طاغوت) جز نیکی و توافق نبوده است. » #منافقین خطای خود را توجیه می کردند و می گفتند هدف ما از رفتن نزد طاغوت برای آشتی دادن بوده و اگر برای داوری نزد #پیامبر می رفتیم و او به نفع یک طرف حکم می داد، قهرا دیگری از رسول خدا دلگیر می شد و سر و صدا به پا می کرد که با شأن پیامبر سازگار نبود، از این رو برای حفظ آبرو و موقعیت و محبوبیت پیامبر، نزاع را نزد وی نبردیم.
🌸 #خداوند در آیه 63 سوره نساء نقاب از چهره منافقان بر می دارد و این گونه تظاهرات دروغین را ابطال می کند و می فرماید: « أولئك الذين يعلم الله ما فى قلوبهم: آنان کسانی هستند که خداوند، آنچه را در دل هایشان دارند می داند. » ولی در عین حال به #پیامبر خود دستور می دهد « فأعرض عنهم: پس از آنها در گذر. » و پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم همواره با منافقان به خاطر اظهار #اسلام تا آنجا که ممکن بود مدارا می کرد. سپس #خداوند به پیامبر دستود می دهد و می فرماید: « و عظهم و قل لهم فی أنفسهم قولا بليغا: و آنها را موعظه کن و به آنان سخنی رسا که در جانشان اثر کند بگوی. »
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحیم
🌹 #تفسیر_قرآن #جلسه_536
🌹 #آیات_61_63 #سوره_نساء
بخش2
🌸 و إِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَواْ إلَى مَآ أَنْزَلَ اللَّهُ وإِلى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُناَفِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودا (61) فَكَيْفَ إِذَا أَصابَتْهُم مُّصِيَبةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَآءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَآ إلَّآ إِحْساَناً وَتَوْفِيقا (62) أولئك الذين يعلم الله ما فى قلوبهم فأعرض عنهم و عظهم و قل لهم فى أنفسهم قولا بليغا (63)
ً
🍀 ترجمه: و وقتى به آنها گفته شود به سوی آنچه خداوند نازل کرده و به سوی پیامبر بیایید، منافقان را می بینی که به شدت از پذیرش دعوت تو روی می گردانند. (61) پس چگونه وقتى به خاطر كارهایى كه از قبل انجام دادند، مصیبتى و مشكلى به آنان مى رسد و (از براى رهایى از آن) سراغ تو مى آیند و به خدا سوگند یاد مى كنند كه هدف ما (از مراجعه به طاغوت) جز نیكى و توافق نبوده است. (62) آنان کسانی هستند که خداوند، آنچه را در دل هایشان دارند می داند. پس از آنها درگذر و آنها را موعظه کن و به آنان سخنی رسا که در جانشان اثر کند بگوی. (63)
🔴 در جلسه قبلي به شرح آیات پرداختیم و در این جلسه به پیام های آیات می پردازیم.
🔹 پیام های آیات61تا63سوره نساء
🌷 اگر چه #منافقان، تسلیم قانون خدا و فرمان پیامبر نیستند، ولی ما باید آنان را دعوت کنیم.
🌷 در #پذیرش دعوت انبیا، رشد و برتری است. ( تعالوا دعوت به بالا آمدن است )
🌷 مراجعه به #طاغوت و قضاوت خواهی از بیگانگان، خصلت و روحیه ی منافقان است.
🌷 #منافق، علاوه بر اعراض خود، مانع راه دیگران نیز می شود.
🌷 #منافقان ، حساسیتی نسبت به ایمان قلبی مردم به خداوند ندارند، ناراحتی عمده آنان اجتماع مردم بر گرد رهبر آسمانی است.
🌷 #منافقان هنگام بروز مشکل و احساس خطر به سراغ رهبران الهی می آیند.
🌷 مراجعه به طاغوت، مصیبت هایی به دنبال دارد.
🌷 #منافقان ، خلاف های خود را توجیه می کنند.
🌷 #منافق سوگند به خدا را پوششی برای اهداف خود قرار می دهد.
🌷 گاهی واژه های #مقدس دستاویز افراد مقدس می شود.
🌷 تلاش #منافقان بیهوده است، چون خداوند هم از درون و نیاتشان آگاه است و هم به موقع افشاگری می کند.
🌷 معذرت خواهی #منافقان، صادقانه نیست و گرنه فرمان اعراض از آنان صادر نمی شد.
🌷 شیوه برخورد #رهبر با منافقان باید شیوه اعراض و موعظه باشد.
🌷 در مقام #موعظه، باید با صراحت، منافقان را نسبت به عواقب کار و سرنوشتشان هشدار داد.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh