❄️#دائره_المعارف_قرآن_کریم❄️
🏰 #آثار_باستانى >
✅#نمونه_هایی_از_آثار_باستانی
#در_قرآن>
👈5. #بقایای_آبادی_ها>
..... ادامه
◀️ دوم. #ویرانه_هاى_قوم_عاد
🏢قوم #عاد ، خانههاى خود را بسیار باشکوه مىساختند؛ بهگونهاى که در روزگار خود #مانند نداشت: «... إرَمَ ذاتِ العِمادِ * الّتى لَمیُخلَق مِثلُها فِى البِلـدِ ...» ( فجر ۷و۸)
🏛اما بر اثر #سرپیچی از دعوت هود علیه السلام کیفر الهی بر آنان فرود آمد و فقط #ویرانه ای از خانه هایشان بر جای ماند :
* تدمّر کلّ شیء بامر ربّها فاصبحوا لا یری الّا مسکنهم * ( عنکبون ۳۸) برمی آید که #ویرانه های قوم عاد در مسیر #تبوک بوده و تا عصر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وجود داشته است .
◀️ سوم. #ویرانه_هاى_قوم_ثمود
🏯#ثمود، خانههاى خود را از سنگ و در میان #کوه مىساختند:
« و ثَمودَ الَّذین جابوا الصَّخرَ بِالوادِ » ( فجر ۹ )
🏛امّا آنگاه که بر اثر #سرپیچى از دعوت صالح علیهالسلام عذاب الهی آمد ،همین خانه های بس #مستحکم نتوانست آنان را محافظت کند و به ویرانه ای تبدیل شد :
* .... فتلک بیوتهم خاویه بما ظلموا * ( نمل ۵۲ )
🏯برخی مفسران با استناد به این که * #تلک * به مکانی اشاره دارد که در #دسترس بوده ، گفته اند :
ویرانه خانه های قوم #ثمود تا عصر پیامبر صلی الله علیه و آله باقی مانده است .
🏛 افزون بر آیه * قد تبین لکم من مسکنهم ...... * ( عنکبوت ۳۸) که با #صراحت بر این مدعا دلالت دارد ، شواهد تاریخی نیز نشان میدهد که مردم #مکه هنگام سفر تجارتی به شام ، از کنار سرزمین #حجر که ویرانه های قوم ثمود در آن قرار داشت ، عبور میکردند .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#نساء آیه ۶۰
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ آمَنُوا بِمَا أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَا أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَنْ يَتَحَاكَمُوا إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُوا أَنْ يَكْفُرُوا بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَنْ يُضِلَّهُمْ ضَلَالًا بَعِيدًا ﴿٦٠﴾
آیا به کسانی که گمان می کنند به آنچه بر تو و پیش از تو نازل شده ایمان آورده اند، ننگریستی، که می خواهند [در موارد نزاع و اختلافشان] داوری و محاکمه نزد طاغوت برند؟ [همان حاکمان ستمکار و قاضیان رشوه خواری که جز به باطل حکم نمی رانند،] در حالی که فرمان یافته اند به طاغوت کفر ورزند، و شیطان [با سوق دادنشان به محاکم طاغوت] می خواهد آنان را به گمراهی دوری [که هرگز به رحمت خدا دست نیابند] دچار کند. (۶۰)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٦٠)
شأن نزول:
يكى از يهوديان مدينه با يكى از مسلمانان منافق اختلافى داشت، بنا گذاشتند يك نفر را به عنوان داور در ميان خود انتخاب كنند، مرد يهودى چون به عدالت و بىنظرى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله اطمينان داشت گفت: من به داورى پيامبر شما راضيم ولى مرد منافق يكى از بزرگان يهود به نام «كعب بن اشرف» را انتخاب كرد و به اين ترتيب با داورى پيامبر اسلام صلّى اللّه عليه و آله مخالفت كرد. آيۀ شريفه نازل شد و چنين افرادى را شديدا سرزنش كرد.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 414
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم
🌹#تفسیر_قرآن #جلسه_534
🌹#آیه_60 #سوره_نساء
🌸 أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِينَ يَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ ءَامَنُواْ بِمَآ أُنزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنزِلَ مِن قَبْلِكَ يُرِيدُونَ أَن يَتَحَاكَمُواْ إِلَى الطَّاغُوتِ وَقَدْ أُمِرُواْ أَن يَكْفُرُواْ بِهِ وَيُرِيدُ الشَّيْطَانُ أَن يُضِلَّهُمْ ضَلَالاً بَعِيدا (60)
ً
🍀 ترجمه: آیا به كسانى كه گمان مى کنند به آنچه بر تو و آنچه پیش از تو نازل شده است، ایمان آورده اند ننگریستی كه مى خواهند داورى را نزد طاغوت ببرند، در حالى كه فرمان یافته اند به طاغوت، كفر ورزند و شیطان مى خواهد آنان را به گمراهی دوری، گمراه کند.
🌷 #ألم_تر: آیا ننگریستی
🌷 #یزعمون: گمان می کنند
🌷 #یریدون: می خواهند
🌷 #یتحاکموا: داوری کنند
🌷 #طاغوت: طغیانگر
🌷 #یضلهم: آنها را گمراه می کند
🌷 #ضلال: گمراهی
🌷 #بعید: دور
🔴 #شأن_نزول_آیه: این آیه همانند ساير آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است و در انتقاد از كسانى است كه مرجع نزاع خود را #طاغوت قرار مى دهند. میان یک منافق مسلمان و یک یهودى نزاع شد. بنا بر داورى گذاشتند. #یهودى پیامبر را به خاطر امانت و عدالت به داورى قبول كرد، ولى آن #منافق گفت: من به داورى كعب بن اشرف (كه از بزرگان یهود بود) راضیم، زیرا مى دانست كه با هدایایى مى تواند نظر كعب را به نفع خود جلب كند. که آیه 60 سوره نساء نازل شد.
🌸 این آیه از اطاعت و پیروی و داوری #طاغوت، نهی می کند و از افرادی که مرجع نزاع و اختلاف و درگیری خود را طاغوت قرار می دهند انتقاد می کند که می فرماید: ألم تر إلى الذين يزعمون أنهم ءامنوا بمآ أنزل إليك و مآ أنزل من قبلك يريدون أن يتحاكموا إلى الطاغوت و قد أمروا أن يكفروا به: آیا به کسانی که گمان می کنند به آنچه بر تو و آنچه پیش از تو نازل شده است، ایمان آورده اند ننگریستی که می خواهند داوری را نزد طاغوت ببرند، در حالی که فرمان یافته اند به طاغوت ، کفر ورزند. امام صادق علیه السلام فرمودند: #طاغوت، كسى است كه به حقّ حكم نكند و در مقابل فرمان خدا، دستور دهد و اطاعت شود. و یرید الشیطان أن يضلهم ضلالا بعيدا: و شيطان مى خواهد آنان را به گمراهی دوری، گمراه کند.
🔹 پيام های آیه 60 سوره نساء 🔹
✅ #ایمان بدون تبرّى از طاغوت، ایمان نیست، خیال ایمان است.
✅ سازش با #طاغوت، حرام است.
✅ ابتدا راه #حقّ را نشان دهید، سپس راه باطل را نفى كنید.
✅ حتّى فكر و اراده ى مراجعه به طاغوت مورد انتقاد است.
✅ #منافق، #طاغوت و #شیطان در یک خط و در برابر پیامبرانند.
✅ كفر به #طاغوت و حرام بودن مراجعه به دادگاه هاى طاغوتى، فرمان همه ادیان آسمانى است.
✅ در حل اختلافات داخلى، سراغ بیگانگان رفتن، خواست شیطان و ممنوع است.
✅ #منافقان، تحت اراده ی شیطانند و طاغوتها دامها و ابزار كار شیطانند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
#تلاوت_قرآن
🎙 قاری:
#استاد_عبدالباسط
📖 سوره مبارکه ملک (آیه ۱۶ و ۱۷ )
═✼✿✵📖✵✿✼═
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
☘🌻#سبک_زندگی_قرآنی
3️⃣ #نقش_قرآن در تعلیم وتربیت :
(ادامه مطالب قبل)
📖قرآن بزرگترین کتاب تربیت افراد وجامعه است.در جاههای فراوانی از قرآن احترام به پدر ومادر وبزرگان ورعایت ادب واحترم آمده است.قرآن به ما انسانها آموخته است که راه زندگی بهتر با رعایت احترام به دیگران وقبول راهنمائی آنها امکان پذیر است. بزرگانی که تجربیات خود را به سختی بدست آورده اند وبه آسانی به هدیه می نمایند.
🔰علم وسواد آموزی در قرآن آنقدر اهمیت دارد که پیامبر ما مسلمانان اسیران را در مقابل با سواد نمودن مسلمان آزاد می کردند اسیران کافری را که در جنگ به اسارت در آمده بودند.
🔰اسلام که کتاب قرآن را اساس کار خود می داند، علم ودانش را از گهواره تا گور سفارش می نماید وپیامبر بزرگ ما مسلمانان برآن تأکید می کند.
💚☘#رَبَّنا وَ ابْعَثْ فِيهِم رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِم آياتِكَ وَ يُعَلِّمُهُمُ الْكِتابَ وَ الْحِكْمَةَ وَ يُزَكِّيهِمْ اِنَّكَ اَنْتَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ
📗( #۱۲۹_بقره)
ادامه.....
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
⚫️ در محضر قرآن کریم/
✅ فِى بُيُوتٍ أَذِنَ اللَّهُ أَن تُرْفَعَ وَ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ يُسَبِّحُ لَهُ فِيهَا بِالغُدُوِّ وَ الْأَصَالِ(نور/۳۶)
🔹این چراغ پرفروغ در خانههایى نورافشانی میکند که خدا خواسته است آن خانهها مقام و منزلت پیدا کنند و در آنجا نامش را ببرند و مردان و زنانی هر صبح و شب به پاکی یادش کنند.
🔸در زیارت جامعه خطاب به ائمّه معصومین علیهم السلام مىخوانیم: «جَعَلكم فى بیوتٍ أذِن اللّه أن تُرفع...» بنابر این حرم امامان معصوم علیهم السلام، یكى از مصادیق این آیه است. كلمهى «ترفع» در آیه به معناى بلندى مكانى نیز مىتواند باشد، نظیر آیهى «اذ یَرفع ابراهیم القواعِدَ من البیت و اسماعیل»(بقره/۱۲۷) كه حضرت ابراهیم پایههاى كعبه را بلند ساخت. امام باقر علیه السلام فرمود: مراد از «بیوت» در این آیه، خانههاى انبیا و امامان معصوم است.(تفسیر نورالثقلین)
🔸«ثعلبى» در تفسیر خود نقل مىكند: روزى پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله مشغول تلاوت این آیه بود، ابوبكر برخاست و پرسید: آیا خانهى فاطمه علیها السلام و على علیه السلام از مصادیق این آیه است؟ فرمودند: آرى، از بهترین مصادیق این آیه است(تفسیر روحالمعانی). امام كاظم علیه السلام فرمود: مراد از «بالغدوّ و الآصال» در آیه، اوقات نماز است(بحارالانوار، ج۲۳، ص۳۲۶). در فرهنگ قرآن، در موارد متعدّدى به جاى نماز، واژه تسبیح آمده است، مانند آیات: «و سبّح بالعشىّ والابكار»(آلعمران/۴۱)، «و سَبّح بحَمدِ ربّك قبلَ طلوع الشمس و قبل الغروب»(ق/۳۹)
❇️ از پيامهای آیه
▫️راهیابى به نور هدایت خداوند، با رفت و آمد به مساجد به دست مىآید. «اللّه نور... یهدى اللّه لنوره... فى بیوت...»
▫️مكانها یكسان نیستند و بعضى از آنها، بر بعضى دیگر برترى دارند. «فى بیوت أذن اللّه أن تُرفَع»
▫️مساجد باید از خانههاى دیگر بهتر و برتر باشند. «أن تُرفَع»
▫️بزرگى و عظمت، مخصوص خدا و مواردى است كه او اجازه مىدهد. «أذن اللّه أن تُرفَع»
▫️اصل در استفاده از مساجد، نماز و ذكر خداست، نه مراسم دیگر. «یُذكرُ فیها اسمه»
▫️درهاى مسجد باید در اوقات نماز باز باشد و كسى حقّ ندارد آن را ببندد. «یسبّح له فیها بالغُدوّ و الآصال»
▫️تسبیح خداوند، باید هر صبح و شام تكرار شود. «یسبّح... بالغُدوّ و الآصال» (عنصر زمان و مكان در عبادت مؤثّر است.)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
◾🕯 ﷽ 🕯◾
🔳 کارهای بزرگ توسط ماموران کوچک 🔳
1⃣ حفظ جان پیغمبر با تار عنکبوت 🕸🕷
«إِلَّا تَنْصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللَّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِينَ كَفَرُوا ثَانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُمَا فِي الْغَارِ إِذْ يَقُولُ لِصَاحِبِهِ لَا تَحْزَنْ إِنَّ اللَّهَ مَعَنَا فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَيْهِ...» (۴۰)توبه
خداوند او را یاری کرد هنگامی که کافران او را که یکی از دو تن بود (از مکه) بیرون کردند، آنگاه که در غار بودند (و خدا بر در غار کوه پرده عنکبوتان و آشیانه کبوتران گماشت تا دشمنان که به عزم کشتنش آمده بودند او را نیافتند) و آنگاه که او به رفیق و همسفر خود (ابو بکر که پریشان و مضطرب بود) میگفت: مترس که خدا با ماست...
2⃣ سرنگونی سپاه ابرهه با پرندگان ابابیل🦅
«فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ»(۵)فیل
و تنشان را چون علفی زیر دندان حیوان خرد گردانید.
3⃣ آموزش دفن میت توسط کلاغ🦇
«فَبَعَثَ اللَّهُ غُرَابًا يَبْحَثُ فِي الْأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوَارِي سَوْءَةَ أَخِيهِ قَالَ يَا وَيْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَٰذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءَةَ أَخِي فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِينَ»(۳۱)مائده
آن گاه خدا کلاغی را برانگیخت که زمین را به چنگال حفر نماید تا به او بنماید چگونه بدن مرده برادر را زیر خاک پنهان کند. (قابیل) گفت: وای (بر من) آیا من از آن عاجزترم که مانند این کلاغ باشم تا جسد برادر را زیر خاک پنهان کنم؟ پس (برادر را به خاک سپرد و) از این کار سخت پشیمان گردید.
4⃣ اثبات پاکی مریم سلام الله علیها با سخن گفتن نوزاد👶
«قَالَ إِنِّي عَبْدُ اللَّهِ آتَانِيَ الْكِتَابَ وَجَعَلَنِي نَبِيًّا»(۳۰)مریم
آن طفل (به امر خدا به زبان آمد و) گفت: همانا من بنده خاص خدایم که مرا کتاب آسمانی و شرف نبوت عطا فرمود.
5⃣ ایمان آوردن یک کشور با سفر هدهد🕊
«وَتَفَقَّدَ الطَّيْرَ فَقَالَ مَا لِيَ لَا أَرَى الْهُدْهُدَ أَمْ كَانَ مِنَ الْغَائِبِينَ»(۲۰)نمل
و سلیمان (از میان سپاه خود) جویای حال مرغان شد (هدهد را در مجمع مرغان نیافت، به رئیس مرغان) گفت: هدهد کجا شد که به حضور نمیبینمش؟ بلکه (بیاجازه من) غیبت کرده است؟
6⃣ اثبات بی گناهی حضرت یوسف با تکلم نوزاد 👶
شَهِدَ شَاهِدٌ مِّنْ أَهْلِهَا إِن كَانَ قَمِيصُهُ قُدَّ مِن قُبُلٍ فَصَدَقَتْ وَهُوَ مِنَ الْكَاذِبِينَ
ﺷﺨﺼﻲ ﺍﺯ ﺧﺎﻧﻮﺍﺩﮤ ﺯﻟﻴﺨﺎ ﻫﻢ ﺍﻳﻦﻃﻮﺭ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺩ: «ﺍﮔﺮ ﭘﻴﺮﺍﻫﻦ ﻳﻮﺳﻒ ﺍﺯ ﺟﻠﻮ ﭘﺎﺭﻩ ﺷﺪﻩ، ﺯﻟﻴﺨﺎ ﺭﺍﺳﺖ ﻣﻲﮔﻮﻳﺪ ﻭ ﻳﻮﺳﻒ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﺳﺖ (یوسف ٢٦)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💖بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ💖
#قرآنکلامنور
🌷🍀🌷🍀🌷🍀🌷
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
✨﷽✨
🔴زشتی های مومن را پخش نکن
✍مردی خدمت امام موسی کاظم (علیه السلام) آمد و عرضه داشت :
فدایت شوم !از یکی از برادران دینی کاری نقل کردند که ناپسند بود ، از خودش پرسیدم انکار کرد در حالی که جمعی از افراد موثق و قابل اعتماد این مطلب را از او نقل کردند
حضرت فرمودند : گوش و چشم خود را در مقابل برادر مسلمانت تکذیب کن .حتی اگر 50 نفر قسم خوردند که او کاری کرده و او بگوید نکرده ام از او قبول کن و از آنها نپذیر.
👈 هرگز چیزی که مایه عیب و ننگ اوست و شخصیَتش را از بین می برد در جامعه منتشر نکن که از آنها خواهی بود که خدا در موردشان فرموده است :
🔹إِنَّ الَّذِينَ يُحِبُّونَ أَنْ تَشِيعَ الْفاحِشَةُ فِی الَّذِينَ آمَنُوا لَهُمْ عَذابٌ أَلِيمٌ؛
📚سوره #نور- 18
کسانی که دوست دارند زشتی ها در میان مؤمنان پخش شود عذاب دردناکی در دنیا و آخرت دارند.
📚الكافی : ج8 ، ص147
📚مُحَاسَبَةِ النَّفْس : ح 125
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
﷽📚🕥
#قصه_های_قرآنی📖
#حضرت_یونس(ع)
#قسمت_دوم🦋
🦋يونس عليهالسلام در ميان قوم خود در نَينَوا🦋
🌻 به گفته بعضى يونس عليهالسلام در حدود 825 سال قبل از ميلاد، در سرزمين نينوا ظهور كرد. نينوا شهرى در نزديك موصل (در عراق كنونى) يا در اطراف كوفه در سمت كربلا بود. هم اكنون در نزديك كوفه در كنار شط، قبرى به نام مرقد يونس عليهالسلام معروف است.
🕌شهر نينوا داراى جمعيتى بيش از صد هزار نفر بود. چنان كه در آيه 147 سوره صافات آمده: و يونس را به سوى جمعيت يكصدهزار نفرى يا بيشتر فرستاديم.
🌟مردم نينوا بتپرست بودند و در همه ابعاد زندگى در ميان فساد و تباهىها غوطه مىخوردند. آنان نياز به راهنما و راهبرى داشتند تا حجت را بر آنها تمام كند و آنان را به سوى سعادت و نجات دعوت نمايد. حضرت يونس عليهالسلام همان پيامبر راهنما بود كه خداوند او را به سوى آن قوم فرستاد.
🌻يونس عليهالسلام به نصيحت قوم پرداخت و با برنامههاى گوناگون آنها را به سوى توحيد و پذيرش خداى يكتا، و دورى از هر گونه بتپرستى فراخواند.
✨يونس همچنان به مبارزات پى گير خود ادامه داد، و از روى دلسوزى و خيرخواهى مانند پدرى مهربان به اندرز آن قوم گمراه پرداخت، ولى در برابر منطق حكيمانه و دلسوزانه چيزى جز مغلطه و سفسطه نمىشنيد. بت پرستان مىگفتند: ما به چه علت از آيين نياكان خود دست بكشيم و از دينى كه سالها به آن خو گرفتهايم جدا شده و به آيين اختراعى و نو و تازه اعتقاد پيدا كنيم.
🌻يونس عليهالسلام مىگفت: بتها اجسام بى شعور هستند و ضرر و نفعى ندارند، و هرگز نمىتواند منشأ خير گردند چرا آنها را مىپرستيد؟...
🌻هر چه يونس عليهالسلام آنها را تبليغ و راهنمايى مىكرد، آنها گوش فرا نمىدادند، و يونس عليهالسلام را از ميان خود مىراندند و به او اعتنا نمىكردند.
🌻يونس عليهالسلام در سى سالگى به نينوا رفته و دعوتش را آغاز نموده بود. سى و سه سال از آغاز دعوتش گذشت اما هيچكس جز دو نفر به او ايمان نياوردند، يكى از آن دو نفر دوست قديمى يونس عليهالسلام و از دانشمندان و خاندان علم و نبوت به نام روبيل بود و ديگرى، عابد و زاهدى به نام تنوخا بود كه از علم بهرهاى نداشت.
🌻كار روبيل دامدارى بود، ولى تنوخا هيزمكن بود، و از اين راه هزينه زندگى خود را تأمين مىكرد.
🌻يونس عليهالسلام از هدايت قوم خود مأيوس گرديد و كاسه صبرش لبريز شد، و شكايت آنها را به سوى خدا برد و عرض كرد: خدايا! من سى ساله بودم كه مرا به سوى قوم براى هدايتشان فرستادى، آنها را دعوت به توحيد كردم و از عذاب تو ترساندم و مدت 33 سال به دعوت و مبارزات خود ادامه دادم، ولى آنها مرا تكذيب كردند و به من ايمان نياوردند ، رسالت مرا تحقير نمودند و به من اهانتها كردند. به من هشدار دادند و ترس آن دارم كه مرا بكشند، عذابت را بر آنها فرو فرست، زيرا آنها قومى هستند كه ايمان نمىآورند.
🌻يونس عليهالسلام براى قوم عنود خود تقاضاى عذاب از درگاه خدا كرد، و آنها را نفرين نمود، و در اين راستا اصرار ورزيد، سرانجام خداوند به يونس عليهالسلام وحى كرد كه:
🌻عذابم را روز چهارشنبه در نيمه ماه شوال بعد از طلوع خورشيد بر آنها مىفرستم، و اين موضوع را به آنها اعلام كن.
🌻يونس عليهالسلام خوشحال شد و از عاقبت كار نهراسيد و نزد تنوخا (عابد) رفت و ماجراى عذاب و وقت آن را به او خبر داد.
🌻سپس گفت: برويم اين ماجرا را به مردم خبر دهيم. عابد عليهالسلام كه از دست آنها به ستوه آمده بود، گفت: آنها را رها كن كه ناگهان عذاب سخت الهى به سراغشان آيد، يونس گفت: به جاست كه نزد روبيل (عالِم) برويم و در اين مورد با او مشورت كنيم، زيرا او مردى حكيم از خاندان نبوت است. آنها نزد روبيل آمدند و ماجرا را گفتند.
🌻روبيل از يونس عليهالسلام خواست به سوى خدا بازگردد، و از درگاه خداوند بخواهد كه عذاب را از قوم به جاى ديگر ببرد، زيرا خداوند از عذاب كردن آنها بى نياز و نسبت به بندگانش مهربان است.
🌻ولى تنوخا درست بر ضد روبيل، يونس عليهالسلام را به عذاب رسانى تحريص كرد، روبيل به تنوخا گفت: ساكت باش تو يك عابد جاهل هستى.
🌻سپس روبيل نزد يونس عليهالسلام آمد و تأكيد بسيار كرد كه از خدا بخواه عذاب را برگرداند، ولى يونس عليهالسلام پيشنهاد او را نپذيرفت و همراه تنوخا به سوى قوم رفتند و آنها را به فرا رسيدن عذاب الهى در صبح روز چهارشنبه در نيمه ماه شوال، هشدار دادند. مردم با تندى و خشونت با يونس و تنوخا برخورد كردند، و يونس عليهالسلام را با شدت از شهر نينوا اخراج نمودند. يونس همراه با تنوخا از شهر بيرون آمد، تا از آن منطقه دور گردند، ولى روبيل در ميان قوم خود ماند.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
💫عنایات خدا به صابران در قرآن💫
▬▭▬❖𖧷🕊𖧷❖▬▭▬
1⃣محبت ❤️
وَاللَّهُ يُحِبُّ الصَّابِرِينَ
ﻭ ﺧﺪﺍ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﺎﻥ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺭﺩ.(آل عمران ١٤٦)
2⃣نصرت ❤️
إِنَّ اللَّهَ مَعَ الصَّابِرِينَ
همانا ﺧﺪﺍ ﺑﺎ ﺻﺎﺑﺮﺍﻥ ﺍﺳﺖ.(بقره ١٥٣)
3⃣بشارت ❤️
وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ
ﻭ ﺻﺒﺮﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺸﺎﺭﺕ ﺩﻩ.(بقره ١٥٥)
4⃣بهشت ❤️
أُولَٰئِكَ يُجْزَوْنَ الْغُرْفَةَ بِمَا صَبَرُوا وَيُلَقَّوْنَ فِيهَا تَحِيَّةً وَسَلَامًا
ﺍﻳﻨﺎﻧﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺻﺒﺮﻱ ﻛﻪ ﺍﺯ ﺧﻮﺩ ﻧﺸﺎﻥ ﺩﺍﺩﻧﺪ ﺑﺎ [ ﺑﺮﺗﺮﻳﻦ ] ﻣﻜﺎﻥ ﻫﺎ[ ﻱ ﺑﻬﺸﺖ ] ﭘﺎﺩﺍﺷﺸﺎﻥ ﻣﻰ ﺩﻫﻨﺪ.(فرقان٧٥)
5⃣پاداش بی حساب ❤️
إِنَّمَا يُوَفَّى الصَّابِرُونَ أَجْرَهُم بِغَيْرِ حِسَابٍ
ﻓﻘﻂ ﺷﻜﻴﺒﺎﻳﺎﻥ ﭘﺎﺩﺍﺷﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﻛﺎﻣﻞ ﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺣﺴﺎﺏ ﺩﺭﻳﺎﻓﺖ ﺧﻮﺍﻫﻨﺪ ﻛﺮﺩ.(زمر١٠)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
#معرفی_قاریان_بزرگ_اسلام
#استاد_احمد_دباغ
🎙اینجانب احمد دباغ فرزند شهید عبد المطلب دباغ،
💢و در سال 1352 هـ.ش در شهر بغداد متولد شدم و30 سال سن دارم.
♨️فعالیتهای قرآنی خویش ر از سال 1359 شروع نمودم و ابتدا به صورت غیر حرفه ای و خودآموز با قرائت عبد الباسط شروع کردم و جزء 29 و30 قرآن را حفظ کردم.
💢در سال 1360در ایران مراکز قرآنی خیلی کم بود؛ چرا که تازه انقلاب شده بود و بعد هم جنگ تحمیلی. و اگر کسی حافظ سوره ی بقره و یا حافظ 8 تا 10 جزء بود، می گفتند:
♨️این یک معجزه است؛ لذا بنده مشتاقانه به دنبال یک استاد بودم. خوشبختانه در سال 1365 به همّت استاد بهبهانی و استاد کعبی که مشوّق من بودند به طور اصولی از اول قرآن و با استفاده از نوار ترتیل و تجوید و حفظ شماره ایات شروع به حفظ قرآن کردم، جالب است بدانید که در آن کلاس 10 نفری، بیشتر اعضا حافظ کل قرآن کریم شدند
که یکی از آنها این بنده ی کوچک خداست، و این جلسه سه روز در هفته ـ در سرما و گرما و حتی در زمان موشک باران ادامه داشت و روزهای جمعه را در منزل استاد بودیم و 10 الی 12ساعت قرآن حفظ می کردیم.
💠 واحساسم این بودکه قرآن با روح و جان من مأنوس شده ،به طوری که همیشه خواب نزول ایات قرآن و سوره ها را می دیدم.
💠در عرض دو سال و نیم حافظ قرآن شدم و تا سال 1374 و 1375 تقریباً هر روز قرآن را مرور می کردم و حدود دو ساعت و نیم به صورت مباحثه، حفظ و تجوید کار می کردیم
📌ادامه مطالب در پیام بعدی👇
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
ادامه مطالب……
🎁مقامهای و رتبه های کشوری و بین المللی
🎊عناوین داخلی👇
❇️مسابقات كشوری سال 71 مقام اول
❇️مسابقات كشوری سازمان تبلیغات اسلامی سال 72 مقام اول
❇️مسابقات كشوری سازمان بهزیستی سال 73 مقام اول
❇️مسابقات كشوری اداره كل اوقاف و امور خیریه سال 78 مقام اول
❇️مسابقات كشوری در اصفهان سالهای 80 و81 مقام اول
🎁عناوین بین المللی
🔰مسابقات بینالمللی سال 68 - رشته ده جزء در تهران مقام دوم
🔰مسابقات بینالمللی سال 71 -رشته حفظ کل در تهران مقام اول
🔰مسابقات بینالمللی سال 76 - رشته حفظ کل در مكّه مكرّمه مقام اول
🔰مسابقات بینالمللی سال 76 - رشته تفسیر در مكّه مكرّمه مقام دوم
🔰مسابقات بینالمللی سال 78 - رشته حفظ کل در تهران مقام اول
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
36.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
#تلاوت_قرآن
🎙 قاری:
#استاد_احمد_ابوالقاسمی
📖 سوره مبارکه نور (آیه ۳۵ الی ۳۸ )
┅═✼✿✵📖✵✿✼═┅
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🔹 #قرآن یک کاتالوگ و هدایت نامه از سوی خدایی است که خودش نیز سازنده و خالق ماست.
🔹 و به تمام نیازها و ابعاد وجودمان احاطه دارد،
🔹 فقط کافیست دروازه قلبمان را باز کنیم به روی قرآن
👈 و آیاتش را راه دهیم به زندگی هایمان
📚سوره #طه- 3 و 4
🔸 إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَنْ يَخْشى
🔸 تَنْزِيلًا مِمَّنْ خَلَقَ الْأَرْضَ وَ السَّماواتِ الْعُلى
🔹مگر آنكه مايهى تذكّر و يادآورى باشد براى كسى كه (از خدا) مىترسد.
🔹از جانب كسى كه زمين و آسمانهاى بلند را آفريده، نازل شده است.
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
⁉️آیا این آیه قرآن اعجاز نیست
🔸یکی از عجیب ترین آیه های #قرآن که ذهن من راخیلی درگیرکرده آیه 40 سوره #نور میباشد که درباره تباه شدن اعمال کافران است و ترجمه آن بصورت زیر میباشد.
(این آیه را همراه آیه 39 بخوانید تامعنی آن را بهتر متوجه شوید)
🔸آیه 40 نور : (اعمال کافران)همچون ظلماتی (است)، در یک دریای عمیق و پهناور که موج آن را پوشانده ،و بر فراز آن موج دیگری، و بر فراز آن ابری تاریک است؛ ظلمتهایی است یکی بر فراز دیگری، آن گونه که هر گاه دست خود را خارج کند ممکن نیست آن را ببیند! و کسی که خدا نوری برای او قرار نداده، نوری برای او نیست!
🔸آیا میدانستید موجها فقط در سطح دریا وجود ندارند بلکه قویتر و بلندتر آنها در زیر اقیانوسها بوجود میآید؟؟ قضاوت باشما میتوانید بروید دراین مورد تحقیق کنید
واقعا این آیه عجیب نیست؟ توجه شود این آیه در 1400 سال پیش نازل شده است ....
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
📕#دائره_المعارف_قرآن_کریم📕
💫 #آرزو
🌺 #آرمان نیز به معناى آرزو، ولى داراى کاربرد محدودترى است و گویا فقط بر آن دسته از #آرزوهاى کلان که براى شخص، محترم و مقدّس و قابل دستیابى است، #اطلاق مىشود. ( آرزوى پیامبران، همین مقاله )
🌼 آرزو در فارسى با #کاش_و_ای_کاش و در قرآن با واژه های گوناگونی ادا می شود که عبارتند از :
⬅️ ۱. #لیت :
🌺 این واژه که ۱۴ بار در #قرآن کریم به کار رفته و از حروف مشتبه بالفعل است ، اصلی ترین و رایج ترین #کاربرد را برای آرزو داردر:
* قال یا لیت بینی و بینک بعد المشرقین فبئس القرین = گفت :
ای #کاش میان من و تو دوری خاور و باختر بود * ( زخرف ۳۸ )
⬅️ ۲. #لو ؛
🌼 این واژه که در #اصل برای شرط ، وضع شده ، گاهی در معنای #آرزو به کار میرود :
* فلو انّ لنا کرّه فنکون من المومنین = ای کاش #بازگشتی برای ما بود و از مومنان میشدیم * (شعرا ۱۰۲ ؛ نیز زمر ۵۸ ؛ بقره ۱۶۷ )
⬅️ ۳. #هل :
🌺این واژه نیز که اصل #ساختارش برای پرسش است ، در مواردی برای بیان #آرزو به کار میرود :
* فهل لنا من شفعاء فیشفعوا لنا = کاش برای ما #شفیعیانی باشد که برای ما شفاعت کنند * ( اعراف ۵۳ ؛ نیز شورا ۴۴ ؛ غافر ۱۱ .
ادامه دارد ........
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#نساء آیه ۶۱و۶۲
وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ تَعَالَوْا إِلَىٰ مَا أَنْزَلَ اللَّهُ وَإِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنَافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُودًا ﴿٦١﴾
چون به آنان گویند: [برای داوری و محاکمه] به سوی آنچه خدا نازل کرده، و به سوی پیامبر آیید، منافقان را می بینی که از تو به شدت روی می گردانند! (۶۱)
فَكَيْفَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ بِمَا قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جَاءُوكَ يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا إِحْسَانًا وَتَوْفِيقًا ﴿٦٢﴾
پس [وضع و حالشان] چگونه خواهد بود هنگامی که به سبب آنچه مرتکب شده اند، حادثه ناگواری به آنان برسد، آن گاه در حالی که به خدا سوگند می خورند، نزد تو می آیند که ما [از داوری بردن نزد طاغوت] نیّتی جز نیکی و برقراری صلح و سازش [میان طرفین نزاع] نداشتیم. (۶۲)
#تفسیر_گویا
#استاد_قرائتی
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٦١)
-نتيجۀ داورى طاغوت.
به دنبال نهى شديد از مراجعۀ به طاغوت، و داوران جور، نتايج اين گونه داوريها و دستاويزهايى كه منافقان براى توجيه كار خود به آن متشبث مىشدند، در اين آيه و دو آيۀ بعد مورد بررسى قرار گرفته است.
در آيۀ مورد بحث مىفرمايد: اين گونه مسلماننماها نه تنها براى داورى به سراغ طاغوت مىروند، بلكه هنگامى كه به آنها گفته شود به سوى آنچه خداوند نازل كرده، و به سوى پيامبر بياييد، منافقان را مىبينى كه از (قبول دعوت) تو اعراض مىكنند» و با اصرار روى اين كار مىايستند (وَ إِذا قِيلَ لَهُمْ تَعالَوْا إِلى ما أَنْزَلَ اللّهُ وَ إِلَى الرَّسُولِ رَأَيْتَ الْمُنافِقِينَ يَصُدُّونَ عَنْكَ صُدُوداً) .
يعنى: مقاومت و اصرار آنها در اين كار نشان دهندۀ روح نفاق و ضعف ايمان آنهاست، و گر نه با دعوت پيامبر صلّى اللّه عليه و آله بيدار مىشدند و به اشتباه خود معترف مىگشتند.
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 415
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
(آيه ٦٢)
-باز در اين آيه روى سخن به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله است، مىفرمايد: «پس چگونه موقعى كه بر اثر اعمالشان گرفتار مصيبتى مىشوند سپس به سراغ تو مىآيند» ! (فَكَيْفَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ بِما قَدَّمَتْ أَيْدِيهِمْ ثُمَّ جاؤُكَ) .
و در اين موقع «سوگند ياد مىكنند كه منظور و هدف ما (از بردن داورى نزد ديگران) جز نيكى كردن و ايجاد توافق در ميان (طرفين نزاع) نبوده است» (يَحْلِفُونَ بِاللّهِ إِنْ أَرَدْنا إِلاّ إِحْساناً وَ تَوْفِيقاً) .
برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 415
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh