eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏰⏰⏰⏰⏰ 📖 🍀وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِي الزَّبُورِ‌ مِن بَعْدِ الذِّكْرِ‌ أَنَّ الْأَرْ‌ضَ يَرِ‌ثُهَا عِبَادِيَ الصَّالِحُونَ🍀 ✨سوره انبیا، ایه ۱۰۵✨ 🍎و در حقيقت، در زبور پس از تورات نوشتيم كه زمين را بندگان شايسته ما به ارث خواهند برد.🍎 امام‌ باقر علیه السلام💫 در تفسیر این ایه میفرماید: 🌱 که منظور از صالحان، اصحاب حضرت مهدی (ع)⛅️ در آخر الزمان هستند🌱 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
دو تا عموی بد تو قرآن 1⃣یکی عموی پیامبر ، ابولهب ✴️تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ📜(مسد1) 👈بریده باد دو دست ابولهب 2⃣اون یکی عموی حضرت ابراهیم، آزر ✴️فَلَمَّا تَبَيَّنَ لَهُ أَنَّهُ عَدُوٌّ لِّلَّهِ تَبَرَّأَ مِنْهُ 📜(توبه114) 👈تا فهمید عموش دشمن خداست از او اعلام بیزاری کرد... ـــــــــ꧁꧂ــــــــ کانال 👇 @Targomeh
إِنَّ هَٰذَا ٱلۡقُرۡءَانَ يَقُصُّ عَلَىٰ بَنِيٓ إِسۡرَٰٓءِيلَ أَكۡثَرَ ٱلَّذِي هُمۡ فِيهِ يَخۡتَلِفُونَ ﴿۷۶﴾نمل این قرآن اکثر چیزهایی را که بنی اسرائیل در آن اختلاف دارند برای آنان بیان می‌کند کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🧚‍♂️┈•༼﷽༽•┈🧚‍♂️ ┊ ┊ ┊ ┊ ┊ ┊ ┊ 🧚‍♂️ ┊ ┊ 🧚‍♂️ ┊ 🧚‍♂️ 🧚‍♂️ ꧁💖 عوامل طهارت روح 💖꧂ 1⃣ پرداخت زکات 💰 «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَةً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَكِّيهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَيْهِم إِنَّ صَلَاتَكَ سَكَنٌ لَهُمْ وَاللَّهُ سَمِيعٌ عَلِيمٌ»۱۰۳ توبه تو از اموال مؤمنان صدقات را دریافت دار که بدان صدقات نفوس آنها را پاک و پاکیزه می‌سازی و رشد و برکت می‌دهی، و آنها را به دعای خیر یاد کن که دعای تو در حق آنان موجب تسلّی خاطر آنها شود و خدا شنوا و داناست. 2⃣ توبه 🤲 « إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ التَّوَّابِينَ وَيُحِبُّ الْمُتَطَهِّرِينَ» ۲۲۲ بقره که همانا خدا آنان را که پیوسته به درگاهش توبه کنند و هم پاکیزگان دور از هر آلایش را دوست می‌دارد. 3⃣ عفت نفس 🤚 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَدْخُلُوا بُيُوتَ النَّبِيِّ إِلَّا أَنْ يُؤْذَنَ لَكُمْ إِلَىٰ طَعَامٍ غَيْرَ نَاظِرِينَ إِنَاهُ وَلَٰكِنْ إِذَا دُعِيتُمْ فَادْخُلُوا فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانْتَشِرُوا...»۵۳ احزاب ای کسانی که ایمان آوردید به خانه‌های پیغمبر داخل مشوید مگر آنکه اذنتان دهند و بر سفره طعام دعوت کنند در آن حال هم نباید زودتر از وقت آمده و به پختن و آماده شدن آن چشم انتظار گشایید بلکه موقعی که دعوت شده‌اید بیایید... 4⃣ پذیرفتن عذر 🙏 «فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فِيهَا أَحَدًا فَلَا تَدْخُلُوهَا حَتَّىٰ يُؤْذَنَ لَكُمْ وَإِنْ قِيلَ لَكُمُ ارْجِعُوا فَارْجِعُوا هُوَ أَزْكَىٰ لَكُمْ ۚ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ عَلِيمٌ»۲۸ نور و اگر کسی را نیافتید باز وارد نشوید تا اجازه یابید، و چون (به خانه‌ای درآمدید و) گفتند: برگردید، به زودی بازگردید که این برای تنزیه و پاکی شما بهتر است، و خدا به هر چه می‌کنید داناست. 5⃣ اهل مسجد بودن🕌 «لا تَقُمْ فِيهِ أَبَدًا لَمَسْجِدٌ أُسِّسَ عَلَى التَّقْوَىٰ مِنْ أَوَّلِ يَوْمٍ أَحَقُّ أَنْ تَقُومَ فِيهِ فِيهِ رِجَالٌ يُحِبُّونَ أَنْ يَتَطَهَّرُوا وَاللَّهُ يُحِبُّ الْمُطَّهِّرِينَ» ۱۰۸ توبه تو (ای رسول ما) هرگز در مسجد آنها (به نماز) مایست که همان مسجد (قبا) که بنیانش از اول بر پایه تقوای محکم بنا گردیده سزاوارتر است به اینکه در آن اقامه نماز کنی، که در آن مسجد مردان پاکی که مشتاق تهذیب نفوس خودند درآیند، و خدا مردان پاک مهذّب را دوست می‌دارد. 6⃣ پرداخت صدقه🗳 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا إِذَا نَاجَيْتُمُ الرَّسُولَ فَقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيْ نَجْوَاكُمْ صَدَقَةً ذَٰلِكَ خَيْرٌ لَكُمْ وَأَطْهَرُ فَإِنْ لَمْ تَجِدُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ»۱۲ مجادله ای اهل ایمان، هر گاه بخواهید که با رسول سخن سرّی گویید (یا سؤالی کنید) پیش از این کار باید مبلغی صدقه دهید که این صدقه برای شما بهتر و پاکیزه‌تر است (که شما را از سؤالات بی‌جا بر کنار و از بخل و لئامت پاک می‌گرداند) و اگر (از فقر) چیزی (برای صدقه) نیابید در این صورت خدا بسیار آمرزنده و مهربان است. ═ঊঈ🧚‍♂️💖🧚‍♂️ঊঈ═ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ(۳۱) ☘بگو (ای پیغمبر): اگر خدا را دوست می‌دارید مرا پیروی کنید تا خدا شما را دوست دارد و گناه شما را ببخشد، و خدا آمرزنده و مهربان است. 🌷🍀🌷🍀🌷🍀 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌟استفاده از طبيعت ارزش است. فَضْلًا ... وَ أَلَنَّا لَهُ الْحَدِيدَ 🌟ذوب آهن، سابقه‌ى ديرينه‌اى دارد. «أَلَنَّا لَهُ الْحَدِيدَ» ✨ اولياى خدا با صنعت ارتباط داشتند. «أَلَنَّا لَهُ الْحَدِيدَ» کانال 👇 @Targomeh
🌹شايد با داوود، همان تسبيح آنها باشد. 🌸«إِنَّا سَخَّرْنَا الْجِبالَ مَعَهُ يُسَبِّحْنَ بِالْعَشِيِّ وَ الْإِشْراقِ» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔥«يُرسل عليكما شواظ من نارونحاس فلاتنتصران...» «شعله‌هایی از @آتش_بی‌دود، و @دودهایی_متراکم بر شما فرستاده می‌شود؛ و نمی‌توانید از کسی یاری بطلبید!» «الرحمن- 35» کانال 👇 @Targomeh
🍃🌸🍃🌸🍃 ⭕️ اشارۀ قرآن به تأثیر گل و گیاه بر روح انسان❗️ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸ﭼﻬﺎﺭ ﻧﻮﻉ ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮدر قرآن🌸 🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷🌴 1⃣ﺯﻥﻭﺷﻮﻫﺮﻱﻛﻪﺩﺭﻛﺎﺭ ﻧﻴﻚ ﻫﻤﻔﻜﺮﻭﻫﻤﺮﺍﻫﻨﺪ💖 (ﺣﻀﺮﺕ ﻋﻠﻲ ﻭ ﺣﻀﺮﺕ ﺯﻫﺮﺍءﻋﻠﻴﻬﻤﺎ ﺍﻟﺴﻠﺎم ﻛﻪ ﺑﻪ ﻳﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﻴﺮ ﻭ ﻣﺴﻜﻴﻦ ﻃﻌﺎم ﺩﺍﺩﻧﺪ.) وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا ﻭ ﻏﺬﺍ ﺭﺍ ﺩﺭ ﻋﻴﻦ ﺩﻭﺳﺖ ﺩﺍﺷﺘﻨﺶ ، ﺑﻪ ﻣﺴﻜﻴﻦ ﻭ ﻳﺘﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﻴﺮ ﺍﻧﻔﺎﻕ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ .(انسان٨) 2⃣ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮﻱ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻛﺎﺭ ﺑﺪ ﻫﻤﺮﺍﻫﻨﺪ📛 (ﺍﺑولهب و زنش) تَبَّتْ يَدَا أَبِي لَهَبٍ وَتَبَّ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺑﺎﺩ ﻗﺪﺭﺕ ﺍﺑﻮﻟﻬﺐ ، ﻭ ﻧﺎﺑﻮﺩ ﺑﺎﺩ ﺧﻮﺩﺵ (مسد١و۴) 3⃣ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮﻱ ﻛﻪ ﻣﺮﺩ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺣﻖ ﻭ ﺯﻥ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ.🛑 (ﺣﻀﺮﺕ ﻧﻮﺡ ﻭ ﺣﻀﺮﺕ ﻟﻮﻁ ﻛﻪ ﻫﻤﺴﺮﺍﻧﺸﺎﻥ ﺑﻪ ﺁﻧﻬﺎ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﻧﻴﺎﻭﺭﺩﻧﺪ ﻭ ﺑﺎ ﻣﺨﺎﻟﻔﺎﻥ ﻫﻤﺪﺳﺖ ﺷﺪﻧﺪ) ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَامْرَأَتَ لُوطٍ كَانَتَا تَحْتَ عَبْدَيْنِ مِنْ عِبَادِنَا صَالِحَيْنِ فَخَانَتَاهُمَا ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ، ﺯﻥ ﻧﻮﺡ ﻭ ﺯﻥ ﻟﻮﻁ ﺭﺍ ﻣﺜﻞ ﺯﺩﻩ ﻛﻪ ﺗﺤﺖ ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﻲ ﻭ ﺯﻭﺟﻴﺖ ﺩﻭ ﺑﻨﺪﻩ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﺍﺯ ﺑﻨﺪﮔﺎﻥ ﻣﺎ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﻭﻟﻲﺑﻪ ﺁﻥ ﺩﻭﺧﻴﺎﻧﺖ ﻭﺭﺯﻳﺪﻧﺪ.(تحریم١٠) 4⃣ﺯﻥ ﻭ ﺷﻮﻫﺮﻱ ﻛﻪ ﺯﻥ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺣﻖ ﻭ ﻣﺮﺩ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺑﺎﻃﻞ ﺍﺳﺖ⭕️ (ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻭ ﻫﻤﺴﺮﺵ آسیه) وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِّلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قَالَتْ رَبِّ ابْنِ لِي عِندَكَ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَنَجِّنِي مِن فِرْعَوْنَ وَعَمَلِهِ ﻭ ﺧﺪﺍ ﺑﺮﺍﻱ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻫﻤﺴﺮ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﺭﺍ ﻣﺜﻞ ﺯﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺑﺮﺍﻱ ﻣﻦ ﻧﺰﺩ ﺧﻮﺩﺕ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﻱ ﺩﺭ ﺑﻬﺸﺖ ﺑﻨﺎ ﻛﻦ ﻭﻣﺮﺍ ﺍﺯ ﻓﺮﻋﻮﻥ ﻭﻛﺮﺩﺍﺭﺵ ﺭﻫﺎﻳﻲ ﺑﺨﺶ.(تحریم١١) 🌷🌴🌷🌴🌷🌴🌷 کانال 👇 @Targomeh
قرآن برای رعایت عفت ی ی مرد مثال میزنه و ی الگوی 1⃣الگوی حضرت که در مقابل زنی زیبا رو که تمام مقدمات رو هم فراهم کرده سراغ بی عفتی نمیره تعبیر قرآن اینه👇 ✴️وَلَقَدْ هَمَّتْ بِهِ وَهَمَّ بِهَا لَوْلَا أَن رَّأَىٰ بُرْهَانَ رَبِّهِ (یوسف24) 👈 به او میل داشت واگر یوسف از طرف خدا راهنمائی نمیشد او هم میل پیدا میکرد ╭🍃🌸🍃🌸🍃🌸╮ کانال 👇 @Targomeh
اسامی قاریانی که در این‌کانال معرفی شده اند . ۱ . استاد احمد دباغ ۲ . محمود علی البنا ۳ . عبدالفتاح طاروطی ۴ . استاد محمد رفعت ۵ . استاد انور شحات انور ۶ . استاد محمدحسین سبزعلی ۷ ‌ محمد عبدالعزیز حصان ۸ . استاد علی محمود ۹ . استاد حسن دانش ۱۰ . استاد موسوی بلده ۱۱ . شهید محسن حسنی ۱۲ . استاد منصوری ۱۳ .‌ استاد پرهیزکار ۱۴ . استاد شاکرنژاد ۱۵ . حسن رضائیان ۱۶ . شیخ عنتر سعید مسلم ۱۷. شاذلی کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📙📙 🧕> 👈 💚درباره گرفتن موسى از رود و رفتار فرعون با وى، گوناگونى وجود دارد: 🌺به گفته برخى، آسیه به دچار شده بود و پزشکان از درمان آن بودند. 💚 به فرعون گفتند: در فلان زمان، را در صندوق می‌یابید که آب دهان او این بیماری است . 🌺فرعون کسانی را بر کنار نیل بگماشت . 💚 هنگامی که را یافتند ، آسیه آب دهان وی را بر برص مالید و بی درنگ یافت . 🌺 اطرافیان گفتند : این همان است که باید کشته شود ؛ ولی آسیه شد و به فرعون گفت : * قرت عین لی و لک لا تقتلوه عسی ان ینفعنا او نتّخذه ولدا = او نور برای من و تو است . 💚 او را ، امید است به ما برساند یا او را فرزند خود بگیریم * ( قصص ۹ )و موسی اینگونه از رهایی یافت . 🌺آسیه ، نام کودک را ( برگرفته از میان آب و درخت یا فرزند آب ) نهاد . 💚این وجه از عهد عتیق برگرفته شده است . 🌺 نیز گفته‌اند : برای انکار انتساب موسی به ، در دفاع از وی گفت : زنان بنی اسرائیل شدیدی به فرزندانشان دارند و آنها را پنهان میکنند ؛ پس چگونه ممکن است آنها را به بیندازند ؟ 💚به گفته ثعلبی ، که برای شستشو و بردن آب به کنار نیل آمده بودند ، حامل موسی را یافته ، آسیه آوردند . 🌺چون در آن را گشود ، خداوند او را در دلش افکند . از خواست آن کودک را که مایه چشمانشان شده ، به او ببخشد . 💚 فرعون گفت : میترسم این همان کسی باشد که ما به دست او است ؛ ولی با اصرار آسیه ، موسی را به او . ادامه دارد .....‌‌ کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم عمران آیه ۹۲ وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِنًا إِلَّا خَطَأً ۚ وَمَنْ قَتَلَ مُؤْمِنًا خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ إِلَّا أَنْ يَصَّدَّقُوا ۚ فَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَكُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ ۖ وَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِيثَاقٌ فَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلَىٰ أَهْلِهِ وَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ ۖ فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِنَ اللَّهِ ۗ وَكَانَ اللَّهُ عَلِيمًا حَكِيمًا ﴿٩٢﴾ هیچ مؤمنی را نسزد که مؤمنی را بکشد، مگر آنکه این عمل از روی خطا و اشتباه اتفاق افتد. و کسی که مؤمنی را از روی خطا و اشتباه بکشد، باید یک برده مؤمن آزاد کند، و خون بهایی به وارثان مقتول پرداخت نماید؛ مگر آنکه آنان خون بها را ببخشند. و اگر مقتول از گروهی باشد که دشمن شمایند و خود او مؤمن است، فقط آزاد کردن یک برده مؤمن بر عهده قاتل است. و اگر مقتول مؤمن، از گروهی باشد که میان شما و آنان پیمانی برقرار است، باید خون بهایش را به وارثان او پرداخت کند، و نیز یک برده مؤمن آزاد نماید. و کسی که برده نیافت، باید دو ماه پیاپی روزه بگیرد. [این حکم] به سبب [پذیرش] توبه [قاتل] از سوی خداست؛ و خدا همواره دانا و حکیم است. (۹۲) کانال 👇 @Targomeh
(آيه ٩٢) شأن نزول: يكى از بت‌پرستان مكّه به نام «حارث بن يزيد» با دستيارى «ابو جهل» مسلمانى را به نام «عياش بن ابى ربيعه» به جرم گرايش به اسلام مدتها شكنجه مى‌داد، پس از هجرت مسلمانان به مدينه، «عياش» نيز به مدينه هجرت كرد. اتفاقا روزى در يكى از محله‌هاى اطراف مدينه با شكنجه دهندۀ خود حارث بن يزيد رو برو شد، و از فرصت استفاده كرده، او را به قتل رسانيد، به گمان اين كه دشمنى را از پاى درآورده است، در حالى كه توجه نداشت كه «حارث» توبه كرده و مسلمان شده به سوى پيامبر صلّى اللّه عليه و آله مى‌رود؛ جريان را به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله عرض كردند؛ آيه نازل شد و حكم قتلى را كه از روى اشتباه و خطا واقع شده بيان كرد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 436 کانال 👇 @Targomeh
تفسير: احكام قتل خطا- چون در آيات گذشته به مسلمانان آزادى عمل براى در هم كوبيدن منافقان و دشمنان خطرناك داخلى داده شده، براى اين كه مبادا كسانى از اين قانون سوء استفاده كنند و با افرادى كه دشمنى دارند به نام منافق بودن تصفيه حساب خصوصى نمايند در اين آيه و آيۀ بعد احكام قتل خطا و قتل عمد بيان شده است، نخست در اين آيه مى‌فرمايد: «براى هيچ مؤمنى مجاز نيست كه فرد با ايمانى را جز از روى خطا به قتل برساند» (وَ ما كانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِناً إِلاّ خَطَأً) . سپس جريمه و كفارۀ قتل خطا را در سه مرحله بيان مى‌كند: صورت نخست اين كه فرد بيگناهى كه از روى اشتباه كشته شده متعلق به خانوادۀ مسلمانى باشد كه در اين صورت، قاتل بايد دو كار كند، يكى اين كه بردۀ مسلمانى را آزاد نمايد و ديگر اين كه خونبهاى مقتول را به صاحبان خون بپردازد، آيۀ شريفه مى‌فرمايد: «كسى كه مؤمنى را از روى خطا به قتل رساند، بايد يك بردۀ مؤمن را آزاد كند و خونبهايى به كسان او بپردازد» (وَ مَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَأً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ وَ دِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلى أَهْلِهِ) . «مگر اين كه خاندان مقتول با رضايت خاطر از ديه بگذرند» (إِلاّ أَنْ يَصَّدَّقُوا) . صورت دوم اين كه «مقتول مؤمن وابسته به خاندانى باشد كه با مسلمانان خصومت و دشمنى دارند، در اين صورت كفارۀ قتل خطا تنها آزاد نمودن بردۀ مسلمان است» (فَإِنْ كانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَكُمْ وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ) . پرداخت ديه به جمعيتى كه تقويت بنيۀ مالى آنان خطرى براى مسلمانان محسوب خواهد شد ضرورت ندارد، به علاوه اسلام ارتباط اين فرد را با خانوادۀ خود كه همگى از دشمنان اسلامند بريده است و بنابراين، جايى براى جبران خسارت نيست. صورت سوم اين كه: «خاندان مقتول از كفارى باشند كه با مسلمانان هم‌پيمانند، در اين صورت براى احترام به پيمان بايد علاوه بر آزاد كردن يك برده مسلمان خونبهاى او را به بازماندگانش بپردازند» (وَ إِنْ كانَ مِنْ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُمْ مِيثاقٌ فَدِيَةٌ مُسَلَّمَةٌ إِلى أَهْلِهِ وَ تَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُؤْمِنَةٍ) . ظاهرا منظور از مقتول در اينجا «مقتول مؤمن» است. و در پايان آيه در مورد كسانى كه دسترسى به آزاد كردن برده‌اى ندارند؛ يعنى قدرت مالى ندارند و يا برده‌اى براى آزاد كردن نمى‌يابند مى‌فرمايد: «و آن كس كه دسترسى (به آزاد كردن برده) ندارد، دو ماه پى در پى روزه مى‌گيرد» (فَمَنْ لَمْ يَجِدْ فَصِيامُ شَهْرَيْنِ مُتَتابِعَيْنِ) . و در پايان مى‌گويد: «اين (تبديل شدن آزاد كردن برده به دو ماه روزه گرفتن يك نوع تخفيف و توبۀ الهى است، يا اين كه آنچه در آيه به عنوان كفارۀ قتل خطا گفته شد همگى) براى انجام يك توبۀ الهى است و خداوند همواره از هر چيز باخبر و همۀ دستوراتش بر طبق حكمت است» (تَوْبَةً مِنَ اللّهِ وَ كانَ اللّهُ عَلِيماً حَكِيماً) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 437 کانال 👇 @Targomeh
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 بخش۱ 🌸 وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ أَنْ يَقْتُلَ مُؤْمِناً إلَّا خَطَاً وَمَنْ قَتَلَ مُؤْمِناً خَطَاً فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ وَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَى‏ أَهْلِهِ إِلَّآ أَنْ يَصَّدَّقُواْ فَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ عَدُوٍّ لَّكُمْ وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ وَإِنْ كَانَ مِنْ قَوْمٍ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُمْ مِّيثَاقٌ فَدِيَةٌ مُّسَلَّمَةٌ إِلَىْ أَهْلِهِ وَتَحْرِيرُ رَقَبَةٍ مُّؤْمِنَةٍ فَمَنْ لَّمْ يَجِدْ فَصِيَامُ شَهْرَيْنِ مُتَتَابِعَيْنِ تَوْبَةً مِّنَ اللَّهِ وَ كَانَ اللَّهُ عَلِيماً حَكِيما ً 🍀 ترجمه: و هیچ مؤمنى را نرسد كه مؤمن دیگر را بكُشد، مگر از روى اشتباه، و هر كسى مؤمنى را به اشتباه كشت، پس باید برده‏ ى مؤمنى را آزاد كند و خون بهای مقتول را به خانواده ‏اش تسلیم كند، مگر آنكه (خانواده ‏ى مقتول، از دیه‏ ى قاتل) بگذرند و اگر (مقتول) با آنكه مؤمن است، از قومى است كه با شما دشمن است (جریمه ‏اش فقط) آزاد كردن یک برده ‏ى مؤمن است و اگر از قومى باشد كه میان شما و آنان پیمان است، پس دیه‏ ى او را به خانواده ‏اش تسلیم كند و برده ‏ى مؤمنى را آزاد سازد. و اگر (برده ‏اى براى آزاد كردن، یا پولى براى خرید برده) نیافت، پس دو ماه متوالی روزه بگیرد. این توبه الهی است و خداوند دانا و حكیم است. 🌷 : آزاد کردن 🌷 : گردن ، منظور در این آیه برده است. 🌷 : آزاد کردن برده 🌷 : خون بها ، دیه 🌷 : تسلیم شده 🌷 : خانواده 🌷 : بگذرد 🌷 : دشمن 🌷 : نمی یابد 🌷 : روزه 🌷 : دو ماه متوالی 🔴 : یکی از بت پرستان مکه به نام حارث بن یزید با دستیاری ابوجهل مسلمانى را به نام «عیّاش ‏بن ابى ربیعه» به خاطر مسلمان بودن او را سالها شکنجه می داد، پس از هجرت مسلمانان به مدینه، عیاش نیز به مدینه هجرت کرد. اتفاقا روزى حارث را در مدینه دید و او را به عنوان دشمن و كافر شكنجه ‏گر كشت. در حالی که حارث توبه کرده بود و مسلمان شده بود ولی عیاش نمی دانست که حارث مسلمان شده بود. خبر به پیامبر دادند، و آیه ۹۲ سوره نساء نازل شد. 🌸 چون در آیات گذشته به مسلمانان آزادی عمل برای در هم کوبیدن منافقان و دشمنان خطرناک داخلی داده شده، برای این که مبادا کسانی از این قانون سوء استفاده کنند و با افرادی که دشمنی دارند به نام منافق بودن تصفیه حساب خصوصی کنند در این آیه و آیه بعد احکام قتل اشتباهی و قتل عمد بیان شده است، نخست در این آیه می فرماید: و ما کان لمؤمن أن يقتل مؤمنا إلا خطا: و هيچ مؤمنى را نرسد که مؤمن ديگر را بکشد، مگر از روی اشتباه. سپس جریمه و کفاره قتل اشتباهی و غیر عمد را در سه مورد بیان می کند: 1⃣ : اینکه فرد بی گناهی که از روی اشتباه کشته شده متعلق به خانواده مسلمانی باشد: در این صورت ، قاتل باید دو کار را انجام دهد یکی اینکه برده مسلمانی را آزاد کند و دیگر اینکه دیه مقتول را به خانواده مقتول بپردازد. که می فرماید: و من قتل مؤمنا خطا فتحرير رقبة و دية مسلمة إلى أهلة: و هر کسی مؤمنى را به اشتباه کشت، پس باید برده ی مؤمنى را آزاد کند و دیه مقتول را به خانواده اش تسلیم کند. سپس می فرماید: إلا أن يصدقوا: مگر آنکه خانواده مقتول، از دیه قاتل بگذرند. 2⃣ : اینکه مقتول مؤمن وابسته به خاندانى باشد که با مسلمانان دشمنی دارند، در این صورت کفاره قتل اشتباهی تنها آزاد نمودن برده مسلمان است. که می فرماید: فإن كان من قوم عدو لكم و هو مؤمن فتحرير رقبة مؤمنة: و اگر مقتول با آنکه مؤمن است ، از قومى است که با شما دشمن است جریمه اش فقط آزاد کردن یک برده مؤمن است. پرداخت دیه به جمعیتی که تقویت مالی آنان خطری برای مسلمانان محسوب خواهد شد ضرورت ندارد. 3⃣ : اینکه خاندان مقتول از کافرانی باشند که با مسلمانان هم پیمان هستند، در این صورت برای احترام به پیمان باید، علاوه بر آزاد کردن یک برده مسلمان خون بهای او را به بازماندگانش بپردازند. که می فرماید: و إن کان من قوم بینکم و بینهم میثاق فدیة مسلمة إلى أهله و تحرير رقبة مؤمنة: و اگر از قومی باشد که میان شما و آنان پیمان است، پس دیه او را به خانواده اش تسلیم کند و برده مؤمنى را آزاد سازد. 🌸 سپس در مورد کسانی که دسترسی به آزاد کردن برده ندارند یعنی قدرت مالی ندارند و یا برده ای پیدا نمی کنند می فرماید: فمن لم یجد فصیام شهرين متتابعین: و اگر نیافت، پس دو ماه متوالی روزه بگیرد. و در پایان می فرماید: توبة من الله و کان الله علیما حکیما: این توبه الهی است و خداوند دانا و حکیم است. این تبدیل شدن آزاد کردن برده به دو ماه روزه گرفتن یک نوع تخفیف و توبه الهی است.