eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحيم 🌹 🌹 🌸 و أَخْذِهِمْ الرِّبوا وَقَدْ نُهُواْ عَنْهُ وَأَكْلِهِمْ أَمْواَلَ النَّاسِ بِالْباَطِلِ وَ أَعْتَدْنَا لِلكَافِرِينَ مِنْهُمْ عَذَاباً أَلِيما ً 🍀 ترجمه: و به خاطر ربا گرفتنشان كه از آن نهى شده بودند و خوردن اموال مردم به ناحقّ و براى كافرانِ از آنان عذابی دردناک فراهم ساخته‏ ایم. 🌸 لَٰكِنِ الرَّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَالْمُؤْمِنُونَ يُؤْمِنُونَ بِمَآ أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَمَآ أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ ۚ وَالْمُقِيمِينَ الصَّلَاةَ ۚ وَالْمُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَالْمُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ أُولَٰٓئِكَ سَنُؤْتِيهِمْ أَجْرًا عَظِيمًا 🍀 ترجمه: ولی از میان آنان، ثابت قدمان در علم و مؤمنان به آنچه بر تو و آنچه پیش از تو نازل شده است ایمان می ‌آورند و برپا دارندگان نماز و پرداخت کنندگان زکات و ایمان آورندگان به خدا و روز قیامت. به زودی آنان را پاداش بزرگی عطا خواهیم کرد. 🌷 : ربا، رباخواری. رسم الخط قرآنی کلمه ربا را با واو و الف به صورت الربوا ضبط کرده است. 🌷 : خوردن 🌷 : فراهم ساخته ایم 🌷 : دردناک 🌷 : ثابت قدمان در علم. آنها کسانی هستند که در علم دانشور هستند و علم در آنها ریشه کرده است و شکی بر آنها عارض نمی شود. 🌷 : برپا دارندگان 🌷 : نماز 🌷 : پرداخت کنندگان زکات 🌷 : به زودى به آنان عطا خواهیم کرد 🌸 این آیات همانند سایر آیات سوره نساء در مدينه نازل شده است و موضوع آن در ادامه آیات قبلی می باشد و به اعمال دیگر اشاره می کند و می فرماید: وَ أَخْذِهِمُ الرِّبَوا وَ قَدْ نُهُوا عَنْهُ وَ أَكْلِهِمْ أَمْوالَ النّاسِ بِالْباطِلِ: و به خاطر ربا گرفتنشان که از آن نهی شده بودند و خوردن اموال مردم به ناحق. علاوه بر كيفر به كيفرهاى هم گرفتار خواهند شد وَ أَعْتَدْنا لِلْكافِرِينَ مِنْهُمْ عَذاباً أَلِيماً: و برای کافران از آنان عذابی دردناک فراهم ساخته ایم. سپس به واقعيّت مهمّى اشاره می کند كه بارها به آن تكيّه كرده است و آن اين كه مذمّت و نكوهش قرآن از به هيچ وجه جنبه ی مبارزه نژادى و طایفه اى ندارد، اسلام هيچ نژادى را به عنوان « » مذمّت نمى‌ كند. 🌸 بلكه مذمت های آن تنها متوجّه آلودگان و منحرفان است، لذا در آیه 162 سوره نساء افراد با ايمان و پاكدامن را استثنا كرده، و مورد ستايش قرار داده و پاداش بزرگى به آنها نويد مى ‌دهد، و مى‌ فرمايد: لكِنِ الرّاسِخُونَ فِي الْعِلْمِ مِنْهُمْ وَ الْمُؤْمِنُونَ يُؤْمِنُونَ بِما أُنْزِلَ إِلَيْكَ وَ ما أُنْزِلَ مِنْ قَبْلِكَ وَ الْمُقِيمِينَ الصَّلاةَ وَ الْمُؤْتُونَ الزَّكاةَ وَ الْمُؤْمِنُونَ بِاللّهِ وَ الْيَوْمِ الْآخِرِ أُولئِكَ سَنُؤْتِيهِمْ أَجْراً عَظِيمًا: ولى از ميان آنان، ثابت قدمان در علم و مؤمنان به آنچه بر تو و آنچه پیش از تو نازل شده است ایمان می آورند و بر پا دارندگان نماز و پرداخت کنندگان زکات و ایمان آورندگان به خدا و روز قیامت. به زودی آنان را پاداش بزرگی عطا خواهیم کرد. به همين دليل مى‌بينيم كه بعضى از بزرگان به هنگام ظهور پيامبر اسلام «صلّى اللّه عليه و آله» و مشاهده دلايل حقانيّت او به اسلام گرويدند و با جان و دل از آن حمايت كردند و مورد احترام «صلّى اللّه عليه و آله» و ساير مسلمانان بودند. 🔹 پيام های آیات 161و162 سوره نساء ✅ اگرچه به ظاهر منبع درآمد است، ولى در واقع زمینه ‏ى محرومیّت و عذاب است. ✅ همه ‏ى ، نسبت به روابط مالى انسان‏ ها و چگونگى دخل و خرج، سخن و حساسیّت دارند. ✅ تا ظلم و ربا و حرام‏ خوارى، انسان را در مدار قرار نداده، راه بازگشت آسان است. و گرنه این گونه گناهان زمینه ‏ى كفر و عذاب است. ✅ در انتقاد باید داشت. در این آیه مؤمنانِ یهود از ظالمان و حرامخواران استثنا شده اند. ✅ علمی ارزشمند است كه ریشه و رسوخ در جان داشته باشد. ✅ هدف و باورهاى مهم است، نه نژاد و قبیله و زبان. ✅ به همه ى اصول در همه ى ادیان الهى لازم است. ✅ با آنكه و ، در همه ى ادیان بوده اند، ولى به خاطر اهمّیت جداگانه ذكر شده اند. ✅ از زكات جدا نیست و اهل نماز باید اهل انفاق هاى مالى هم باشند. ✅ جایگاه مخصوص دارد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌐✳️🌐✳️🌐 المثل قرآنی 🔹برای کسی بمیر که برات تب کند🔹 هٰا أَنْتُمْ أُولاٰءِ تُحِبُّونَهُمْ وَ لاٰ یُحِبُّونَکُمْ وَ تُؤْمِنُونَ بِالْکِتٰابِ کُلِّهِ وَ إِذٰا لَقُوکُمْ قٰالُوا آمَنّٰا وَ إِذٰا خَلَوْا عَضُّوا عَلَیْکُمُ اَلْأَنٰامِلَ مِنَ اَلْغَیْظِ قُلْ مُوتُوا بِغَیْظِکُمْ إِنَّ اَللّٰهَ عَلِیمٌ بِذٰاتِ اَلصُّدُورِ آل عمران(۱۱۹) 💫💫💫💫💫 آگاه باشید، چنانچه شما آنها را دوست می‌دارید آنان شما را دوست نمی‌دارند، و شما به همه کتب آسمانی ایمان دارید، و آنها در مجامع شما اظهار ایمان کرده و چون تنها شوند از شدت کینه بر شما سر انگشت خشم به دندان گیرند. بگو: بدین خشم بمیرید، همانا خدا از درون دلها آگاه است . کانال 👇 @Targomeh
🌺شباهت بعضی جریانات قرآنی با امام زمان🌺 🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹 1⃣ حضرت یوسف 💚 وَجَاءَ إِخْوَةُ يُوسُفَ فَدَخَلُوا عَلَيْهِ فَعَرَفَهُمْ وَهُمْ لَهُ مُنكِرُونَ ﻭ ﺑﺮﺍﺩﺭﺍﻥ ﻳﻮﺳﻒ [ ﺑﻪ ﻣﺼﺮ] ﺁﻣﺪﻧﺪ ﻭﺑﺮ ﺍﻭ ﻭﺍﺭﺩ ﺷﺪﻧﺪ . ﭘﺲ ﺍﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺷﻨﺎﺧﺖ ﻭﺁﻧﺎﻥ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻧﺸﻨﺎﺧﺘﻨﺪ .(٥٨) (در روایت است که امام زمان را هم مردم می بینند اما او را نمی شناسند) 2⃣ اصحاب کهف 💚 وَكَذَٰلِكَ بَعَثْنَاهُمْ و این گونه آنها (اصحاب کهف) را بر انگیختیم(کهف١٩) (آنها بعد از سیصد و اندی سال زنده شدند، در زمان امام زمان هم افرادی رجعت میکنند) 3⃣ حضرت سلیمان 💚 قَالَ رَبِّ اغْفِرْ لِي وَهَبْ لِي مُلْكًا لَّا يَنبَغِي لِأَحَدٍ مِّن بَعْدِي ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻣﺮﺍ ﺑﻴﺎﻣﺮﺯ ﻭ ﺣﻜﻮﻣﺘﻲ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺑﺒﺨﺶ ﻛﻪ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﻣﻦ ﺳﺰﺍﻭﺍﺭ ﻫﻴﭻ ﻛﺲ ﻧﺒﺎﺷﺪ(ص٣٥) (حکومت امام زمان مثل حکومت حضرت سلیمان است) 4⃣ قارون ⛔️ فَخَسَفْنَا بِهِ وَبِدَارِهِ الْأَرْضَ ﭘﺲ ﺍﻭ ﻭ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﺵ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﻓﺮﻭ ﺑﺮﺩﻳﻢ (قصص٨١) (از نشانه های ظهور خسف بیدا و در زمین فرو رفتن لشکر سفیانی است) 🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹🌱🌹 کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋پيشنهاد فرزند🦋 🌿 فرزند عبدالله كه جوانى نيرومند و غيور بود، با شنيدن اين سر و صداها و گفتار نفاق‏آميز پدر، به حضور پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم شرفياب شد و چنين به عرض رساند: 🌻اى رسول خدا! شنيده‏ام مى‏خواهى دستور قتل پدرم را صادر كنى اگر ناگزير از اين دستور هستى به خود من اجازه بده تا او را بكشم و سرش را براى تو بياورم. زيرا خزرجيان مى‏دانند من نسبت به پدر و مادر خيلى خوش‏رفتار هستم، از آن مى‏ترسم كه اگر ديگرى او را بكشد نتوانم قاتل پدر را بنگرم، در نتيجه ممكن است مؤمنى را عوض كافرى به قتل رسانده و مستحق دوزخ گردم. پيامبر در پاسخ فرمود: نه، هرگز چنين نكن، تا وقتى كه پدرت با ما هست، با او نيكو رفتار كن. 🌱با اين كه رسول خدا اين سفارش را به فرزند عبدالله كرد، او جلو دروازه آمده وقتيكه پدرش را ديد به سوى مدينه مى‏آيد، جلو او را گرفت و گفت: تا پيامبر اجازه ندهد، نمى‏گذارم وارد مدينه شوى، تا بدانى كه ذليل تو هستى و پيامبر عزيز است. 🌿عبدالله براى رسول خدا پيام فرستاد و از وضع خود، آن حضرت را با خبر ساخت، حضرت براى فرزند او پيام داد كه از پدرت جلوگيرى نكن، او هم گفت: اينك كه پيامبر امر فرموده وارد شو! 🌻زيد كه به خاطر حفظ حوزه اسلام و معرفى دشمنان آشوبگر و خائن، گفتار عبدالله را به پيامبر رسانده بود، اينك خانه‏نشين گشت و او را به عنوان دروغگو لقب داده‏اند، شرم و خجلت او را افسرده كرده و همواره به خدا عرض مى‏كند: من از پيامبرت دفاع كردم تو هم از من دفاع كن! 🌱خداوند به زيد لطف فرمود، پس از چند روز سوره مباركه منافقون در تكذيب عبدالله و تصديق زيد از طرف خداوند نازل شد و به اين ترتيب زيد راستگو و بى تقصير معرفى گرديد. 🌿پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به خانه زيد رفت و او را از خانه‏نشينى بيرون آورد و نزول آيات را خاطرنشان ساخت و فرمود: اى زيد! زبانت راست گفته و گوشَت درست شنيده، خدا تو را تصديق كرده است. 🌻نفاق و خيانت و رسوايى عبدالله ظاهر شد، درست به عكس گفتارش، وقتى كه به مدينه آمد با بيچارگى و ذلت، چندصباحى زندگى كرد، ولى ديرى نپاييد كه با كفر و نفاق از اين جهان رخت بر بست و مارك ذلت خود را در صفحات تاريخ نصب نمود 🌱 و براى هميشه اين درس را به جهانيان آموخت كه: به هيچ عنوانى گر چه زير ماسك ظاهرى آراسته و قيافه حق به جانب باشد نمى‏توان با حق جنگيد، اين طبيعت و سرنوشت است كه مردم تباهكار و كج رو را در همان راه تباهى و كج، به سرانجام ذلت بار مى‏كشاند، و اين انتقام را خداى طبيعت در دل طبيعت خود قرار داده است. کانال 👇 @Targomeh
🌹 برخورد با مخالفانــــــــــ عقیدتیـــــــ 💢 ڇهاردهمــــــــــ 🍃اسلامــــــ ، افزون بر آن‌که مسلمانان را به رعایت اخلاق و آداب، با یک‌دیگر می‌خواند، به مسلمانان سفارش می‌کند که در برخورد با مخالفان عقیدتی هم آداب را رعایت کنند: 🔰۱. رعایتـــــ ادبـــــ در گفتار و پرهیز از سبّ و ناسزاگویی: 📖«و‌لاتَسُبُّوا الَّذینَ یدعونَ مِن دونِ اللّهِ فَیسُبُّوا اللّهَ عَدوًا بِغَیرِ عِلم‌...».  🔰۲. سخنـــــــ گفتن با آنان با نرمیــــــ و مدارا: 📖«اِذهَبا اِلی فِرعَونَ اِنَّهُ طَغی _ فَقولا لَهُ قَولاً لَینًا لَعَلَّهُ یتَذَکرُ اَو یخشی».  🔰۳. سخنــــــ گفتن با مخالفان و دعوت آنان با بیانیــــــــ حکیمانه و متقن: 📖«اُدعُ اِلی سَبیلِ رَبِّک بِالحِکمَةِ‌...».  🔰۴. سخنـــــ گفتن با آنان با دلیلـــــ و منطق: 📖«قالَ یقَومِ اَرَءَیتُم اِن کنتُ عَلی بَینَة مِن رَبّی ورَزَقَنی مِنهُ رِزقًا حَسَنًا و ما اُریدُ اَن اُخالِفَکم اِلی ما اَنهکم عَنهُ».  🔰۵. رعایتـــــــ انصاف و ادب در گفت و گو با آنان و واداشتن آنان به تفکر و اندیشه: 📖 «... ‌و‌اِنّا اَو اِیاکم لَعَلی هُدًی اَو فی ضَلل مُبین».  🔰۶‌. دعوتــــــ آنان همراه با پند نیکو: 📖«اُدعُ اِلی سَبیلِ رَبِّک بِالحِکمَةِ والمَوعِظَةِ الحَسَنَةِ».  🔰۷. مجادلهـــــ با مخالفــــ، به‌صورت جدال احسن 📖:«... وجدِلهُم بِالَّتی هِیَ اَحسَنُ».   🔰احتمال دارد در این آیه، هنگام برخورد با مخالفان عقیدتی، ابتدا به گفتار حکیمانه و پند و اندرز و در‌صورت عدم تأثیر به مباحثه با آن‌ها توجّه شده باشد. برخی مفسّران بر آنند که قید «احسن»، این نکته را بیان می‌کند که در جدال با مخالفان عقیدتی باید نکاتیـــــ را رعایت کرد؛ از‌جمله، پرهیز از 🍃سخنانیــــــ که موجب تهییج و واداشتن او به دشمنی و لجبازی شود، 🍃 به‌کار نبردن مقدماتــــ کاذب هرچند در نظر او راست پنداشته شود، 🍃پرهیز از به‌کار بردن تعبیرات سوء و توهین به او و آن‌چه در نظر او مقدّس است.  🔰۸‌. داشتنـــــ بردباریــــ و عدم مقابله به مثل در برابر توهین‌ها و تهمت‌های آنان:گفتارمؤدّبانه نوح (علیه‌السلام) در برابر سخنان بی ادبانه کافران، نمونه‌ای از این ادبــــــ است، هنگامی که آنان با عبارت 📖«اِنّا لَنَرک فی ضَلل مُبین»  🔰 به آن حضرت توهین کردند، او در کمال متانتـــــ و ادبــــــ فقط به این پاسخ بسنده کرد: 📖«یقَومِ لَیسَ بی ضَللَةٌ ولکنّی رَسولٌ مِن رَبِّ العلَمین _ اُبَلِّغُکم رِسلتِ رَبّی واَنصَحُ لَکم».  🔰 نمونه دیگر آن، واکنش مؤدّبانه هود در برابر تهمت‌ها و گفتار ناشایست قومش بود که با لسانی نرم و محبّت‌آمیز به آنان فرمود:تهمت‌هایی که به من نسبت می‌دهید، در من نیست و بدانید که من برای شما نصیحت‌کننده‌ای امین هستم 📖. «قالَ المَلاَُ الَّذینَ کفَروا مِن قَومِهِ اِنّا لَنَرک فی سَفاهَة واِنّا لَنَظُنُّک مِنَ الکذِبین _قالَ یقَومِ لَیسَ بی سَفاهَةٌ ولکنّی رَسولٌ مِن رَبِّ العلَمین _اُبَلِّغُکم رِسلتِ رَبّی واَنَا لَکم ناصِحٌ اَمین».  🍃 علاّمه طباطبایی با ذکر نمونه‌های بسیاری از تحمّل و بردباری پیامبران الهی در برابر انواع توهین‌ها و ناسزا گویی‌های مخالفان، و عدم مقابله به مثل با آنان، این رفتار را از آموزه‌های الهی و ادب جمیلی ناشی می‌داند که خداوند پیامبرانش را به آن مؤدّب ساخته است.  🔰۹. پناه دادنــــــ به مخالفان عقیدتی و فراهم ساختن محیطی امن برای آنان به منظور تحقیق درباره مسائل دینی: 📖«واِن اَحَدٌ مِنَ المُشرِکینَ استَجارَک فَاَجِرهُ حَتّی یسمَعَ کلمَ اللّهِ ثُمَّ اَبلِغهُ مَأمَنَهُ».  کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
10.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 قاری استاد عنتر سعید مسلم 🔹سوره: حاقه آیات 1تا4 🔹مدت فراز: 2دقیقه و 51 ثانیه 📣شنونده این فراز جاویدان با صدای زیبای قاری نابینای کشور مصر استاد مرحوم عنتر سعید مسلم باشید. ┅═✼✿‍✵📖✵✿‍✼═┅ کانال 👇 @Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم / ✅ أللَّهُ الَّذِى خَلَقَكُم مِّن ضَعْفٍ ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ ضَعْفٍ قُوَّةً ثُمَّ جَعَلَ مِن بَعْدِ قُوَّةٍ ضَعْفاً وَ شَيْبَةً يَخْلُقُ مَا يَشَآءُ وَ هُوَ الْعَلِيمُ الْقَدِيرُ (روم/۵۴) 🔹خداست كه شما را از ناتوانى آفرید، سپس بعد از ناتوانى، قوّتى بخشید، آنگاه بعد از توانایى و قوّت، ضعف و پیرى قرار داد؛ او هر چه بخواهد مى‌آفریند، و اوست داناى توانا. 🔸در این آیه، سرگذشت انسان را در سه مرحله به تصویر کشیده است: ➖مرحله‌ی کودکی که در این مرحله انسان، فردی ناتوان است. ➖مرحله‌ی جوانی است که فردی توانمند می‌گردد. ➖مرحله‌ی پیری که در این مرحله، انسان دوباره ضعیف می‌شود. 🔸این دگرگونی‌ها و فراز و نشیب‌ها دلیل این حقیقت است که نیرومندی و ناتوانی انسان در اختیار او نیست و خداوند علیم و قدیر او را رهبری می‌کند. در این آیه، در مورد ناتوانی مرحله‌ی سوم، کلمه‌ی «پیری» را اضافه می‌کند، در حالی که در مورد ضعف مرحله‌ی اول، کلمه‌ی کودکی را نیاورد. شاید به خاطر آن که ناتوانی پیری دردناک‌تر است؛ چرا که اولاً، رو به سوی مرگ می‌رود و ثانیاً، مردم از افراد پیر انتظارات زیادی دارند که از کودکان ندارند، در حالی که ناتوانی آنان یکسان است. ❇️ از پيام‌های آیه ▫️انسان در آغاز خلقت، سراسر ضعف است. «خلقكم من ضعف» ▫️توجّه كردن به آغاز تولّد، مایه‌ى تذكّر و تشكّر است. «خلقكم من ضعف...» ▫️از ضعف و پیرى گلایه نكنید كه برنامه‌ى حكیمانه‌ى خداوند است. «اللّه ... جعل من بعد قوّة ضعفا» ▫️مراحل ضعف و قدرت انسان، با یک برنامه‌ریزى حكیمانه طرّاحى شده است. (تكرار «جعل») ▫️آغاز و پایان انسان ضعف است، در چند روزى كه توان و قدرت داریم، قدردانى كنیم. (یک قوّت میان دو ضعف) «ضعفٍ - قوّة - ضعفاً» ضعفِ دوران كودكى به قوّت تغییر مى‌كند، ولى ضعف دوم باقى مى‌ماند، زیرا كلمه‌ى «شیبة» در كنار «ضعف»، نشان آن است كه این ضعف همراه پیرى و ثابت است) ▫️كسى كه میان دو ضعف قرار گرفته، نباید به چند روز قوّت مغرور شود. «ضعف - قوّة - ضعفا» ▫️اگر اهل نظر باشیم، همه‌ى هستى كتاب مطالعه است. (باد و باران و حیات زمین، دوران كودكى و جوانى و پیرى انسان.) «من بعد قوّة ضعفا و شیبة» ▫️ضعفِ مخلوق، نشان ضعف خالق نیست. «و هو العلیم القدیر» کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا