eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⛔️نمازگزاران این صفات را ندارند⛔️ ﺇِﻥَّ ﺍﻟْﺈِﻧﺴَﺎﻥَ ﺧُﻠِﻖَ ﻫَﻠُﻮﻋﺎً * ﺇِﺫَﺍ ﻣَﺴَّﻪُ ﺍﻟﺸَّﺮُّ ﺟَﺰُﻭﻋﺎً * ﻭَﺇِﺫَﺍ ﻣَﺴَّﻪُ ﺍﻟْﺨَﻴْﺮُ ﻣَﻨُﻮﻋﺎً * إِلَّا 🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿🌹🌿 1⃣ حرص 📛 إِنَّ الْإِنسَانَ خُلِقَ هَلُوعًا ﻫﻤﺎﻧﺎ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺣﺮﻳﺺ ﻭ ﺑﻲ ﺗﺎﺏ ﺁﻓﺮﻳﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ (معارج١٩) 2⃣ بی تابی و اضطراب 📛 إِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ جَزُوعًا ﭼﻮﻥ ﺁﺳﻴﺒﻲ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﺪ ، ﺑﻲ ﺗﺎﺏ ﺍﺳﺖ (معارج٢٠) 3⃣ بخل 📛 وَإِذَا مَسَّهُ الْخَيْرُ مَنُوعًا إِلَّا ﻭ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺧﻴﺮ ﻭ ﺧﻮﺷﻲ [ ﻭ ﻣﺎﻝ ﻭ ﺭﻓﺎﻫﻲ ] ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺳﺪ ، ﺑﺴﻴﺎﺭ ﺑﺨﻴﻞ ﻭ ﺑﺎﺯﺩﺍﺭﻧﺪﻩ ﺍﺳﺖ.مگر (معارج٢١و۲۲) کانال 👇 @Targomeh
🌸حکایت قرآنی🌸 بزرگی به عقل است نه به سال 🌱نوجوانی را به مجلس متوکل آوردند. 🌱 در آن مجلس، علمای بزرگی حاضر بودند نوجوان خواست حرفی بزند. گفتند: در محضر بزرگان، بی ادبی است که یک کودک حرف بزند. 🌱 نوجوان گفت: هر چند که من کوچک هستم، ولی کوچکتر از هدهد نیستم و خلیفه هم بزرگتر از حضرت سلیمان نیست. 🌱هدهد پیش سلیمان گفت: اَحطّ بما لَم تُحِط بِه (نمل 22) ( من بر چیزی آگاهی یافتم که تو بر آن آگاهی نیافتی) 🌱خود سلیمان با وجود کمی سن در حضور پدرش داوود حکم می کرد و خداوند در حق او فرموده فَفَهَّمناها سُلَیمانَ (انبیاء79) (ما (حکم واقعی) آن را به سلیمان فهماندیم) متوکل از سخنان نوجوان شگفت زده شد و متوجه تربیت او گردید. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 (ص) 🦋تدبير پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم براى نابودى توطئه اختلاف‏🦋 🌱قبل از هجرت پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم به مدينه، بين طايفه خزرج و اوس در مدينه بيش از صد سال كشمكش و جنگ و اختلاف بود. با ورود پيامبر به مدينه، همه مسلمانان برادر همديگر شدند و اختلاف و نزاع برطرف شد، ولى رسوبات اختلاف در اذهان بعضى همچنان باقى مانده بود و لازم بود كه مراقبت كامل نمود تا آتش زير خاكستر، شعله ور نگردد، دشمنان اسلام كه از اتحاد و انسجام مسلمانان رنج مى‏بردند و آن را عامل نيرومندى براى پيشروى اسلام مى‏دانستند در صدد بودند از فرصت‏ها براى تجديد اختلاف اوس و خزرج استفاده كنند. 🌱روزى يكى از پيرمردهاى تيره دل و عنود يهودى، از كنار جمعى از مسلمانان عبور كرد، ديد عده‏اى از دو قبيله اوس و خزرج كه سالها بينشان جنگ‏هاى خونين بود، برادرانه كنار هم نشسته‏اند، و با كمال صفا و مهربانى، مجلس اُنسى دارند، از اين صحنه ناراحت شد و با خود گفت: اين‏ها تحت رهبرى مدبرانه محمد اين گونه همدل و همرنگ شده‏اند، اگر وضع به اين ترتيب ادامه يافت، موجوديت يهوديان به خطر مى‏افتد. در فكر توطئه افتاد، و توطئه خود را چنين اجرا كرد: به يكى از جوانان يهودى گفت: نزد آن‏ها (اوس و خزرج) برو، و حوادث خونين بغاث (كه محل وقوع جنگ اوس و خزرج) را به ياد آن‏ها بياور، و آن حوادث را براى آن‏ها تجديد كن. 🌱آن جوان همين نقش را با مهارت پياده كرد، به طورى كه بعضى از دو طايفه اوس و خزرج خاطره‏هاى آن جنگ‏ها را تجديد كردند و به رخ همديگر كشيدند، نزديك بود كشمكش و اختلاف شديدى رخ دهد و بار ديگر شعله‏هاى آتش جنگ زبانه كشد. 🌱اين خبر به پيامبر رسيد، آن حضرت بى‏درنگ نزد آن‏ها رفت، و با اندرزها و گفتار مستدل و تكان‏دهنده به آن‏ها هشدار داد، و آن‏ها را از خواب غفلت بيدار نموده و توطئه دشمنان را به آن‏ها گوشزد كرد. 🌱سخنان پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم آن چنان اثربخش بود كه اوس و خزرج، اسلحه‏ها را بر زمين نهاده و دست در گردن هم افكنده در حالى كه گريه شديد مى‏كردند آشتى كردند. آن‏ها دريافتند نقشه مرموز دشمن در كار بوده كه سخنان پيامبر، آن نقشه را در نطفه خفه كرد. آيات 98 تا 101 آل عمران اشاره به همين مطلب مى‏كند، در آيه 101 و 102 چنين مى‏خوانيم: 🌱اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! اگر از جمعى از اهل كتاب (يهوديان كه كارشان توطئه‏گرى براى ايجاد اختلاف است) اطاعت كنيد، شما را پس از ايمان، به كفر باز مى‏گردانند، چگونه ممكن است شما پس از تربيت در دامن وحى الهى و شنيدن آيات خدا، وبودن پيامبر در ميانتان كافر شويد؟ وَ مَن يَعتَصِم باللهِ فَقَد هُدِىَ الى صِراطٍ مُستَقيمٍ؛ كسى كه به خدا تمسك كند (و رابطه برادرانه خود با مسلمانان را محكم سازد) به راه مستقيم هدايت شده است. 🌱حادثه ديگر در اين رابطه اين كه: روزى ثعلبة بن غنم كه از طايفه اوس بود، با اسعد بن زراره كه از طايفه خزرج بود، از روى تعصب فاميلى چنين گفتگو و كشمكش كردند: 🌱ثعلبه گفت: خزيمة بن ثابت (ذوالشهادتين كه پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم، تنها گواهى او را به جاى دو گواهى مى‏پذيرفت) و حنظله (كه در جنگ احد شهيد شد و فرشتگان بدنش را غسل مى‏دادند) از ما است، و همچنين عاصم بن ثابت و سعد بن معاذ (از بزرگان اسلام) از ما خاندان اوس است. ✍ادامه داستان در پیام بعدی…… کانال 👇 @Targomeh
ادامه داستان👇 🌱اسعد گفت: چهار نفر از ما در راه تعليم قرآن، خدمت بزرگى انجام دادند، ابى بن كعب، معاذ بن جبل، زيد بن ثابت، به علاوه سعد بن عباده خطيب و رييس انصار از ما است. 🌱اين افتخارنمايى، كم كم مسأله را بغرنج كرد، و حساسيت اين دو طايفه به جايى رسيد كه دست به اسلحه برده و در برابر يكديگر قرار گرفتند، نزديك بود كه در بين آن‏ها آتش جنگ شعله ور گردد، خبر به پيامبر صلى الله عليه و آله و سلم رسيد، آن حضرت بى‏درنگ به محل حادثه آمد و بين آن‏ها صلح و صفا برقرار ساخت، و آيه 102 و 103 آل عمران را كه در اين مورد نازل شده براى آن‏ها خواند، و به طور كلى با بيانات مؤثر و استوار براى عموم، آب از دست رفته را به جاى خود باز گردانيد و همه را تا قيامت به اتحاد و استحكام پيوند برادرى فرا خواند، در آيه 103 آل عمران چنين مى‏خوانيم: 📖وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَ لاَ تَفَرَّقُواْ وَاذْكُرُواْ نِعْمَةَ اللّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ كُنتُمْ أَعْدَاء فَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِكُمْ فَأَصْبَحْتُم بِنِعْمَتِهِ إِخْوَانًا وَ كُنتُمْ عَلَىَ شَفَا حُفْرَةٍ مِّنَ النَّارِ فَأَنقَذَكُم مِّنْهَا؛ 🌱همگى به ريسمان خدا (قرآن و اسلام، و هرگونه وسايل استحكام برادرى) چنگ زنيد ، و پراكنده نشويد، و نعمت بزرگِ خدا را بر خود، به ياد آريد، كه چگونه دشمن يكديگر بوديد، و او ميان دلهاى شما، الفت ايجاد كرد، و به بركتِ نعمتِ او، برادر شديد، و شما بر لبِ گودالى از آتش (جنگ و نزاع) بوديد، خدا شما را از آن‏جا برگرفت و نجات داد. 🌱كلمه حبل (ريسمان) بيانگر آن است كه ريسمان از نخلهاى نازك بافته و به هم پيوسته شده، از اين رو محكم است، ولى اگر آن به هم پيوستگى فشرده آن نخل‏ها نبود قطعا سست و نااستوار بود و كمترين حادثه‏اى موجب از هم پاشيدگى و بريدگى آن مى‏شد. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝 / قرآن با چهارده روایت📝 لَقَدْ آتَيْناكَ سَبْعاً مِنَ الْمَثانِي وَ الْقُرْآنَ الْعَظِيمَ «87حجر» وهمانا ما به تو سبع‌المثانى (سوره حمد) و قرآن بزرگ داديم. 🌕 خداوتد در این آیه برای دلداری پیامبر در برابر مشکلات و سختی ها وانبوه دشمنان ، نظر آن حضرت را متوجه موهبتی می کتد که هیچ چیزی با ان مقایسه شدنی نیست ، 🔵 قرآن عظیم وبه ویژه سوره ی مبارک حمد، سبع در لغت به معنای هفت ومثانی به معنای دوتاها است ۰ 📌بیشتر مفسران وروایات < سبعا من المثانی >را کنایه از سوره ی حمد گرفته اند ؛ 🔴 زیرا این سوره هفت آیه دارد واز این نظر که این سوره به خاطر اهمیت وعظمت محتوایش دوبار بر پیامبر صلی الله علیه وآله و سلم نازل گردیده یا ازدو بخش تشکیل شده (نیمی از آن ، حمد وثنای خدا و نیمی از آن تقاضاهای بندگان ) یا این که در هر نمازی دو بار در نماز خوانده می شود ؛ کلمه ی مثانی بدان اطلاق شده است ۰ این آیه هدیه به کریم آل محمد امام علیه السلام با صلوات کانال 👇 @Targomeh
12.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
در محضر قرآن با یاد امام زمان😍 غبت فرستاده خدا از بین مردم یک سنت الهی هست که بارها اتفاق افتاده است. قرآن برای این سنت از ذوالقرنین یاد میکند. کانال 👇 @Targomeh
💠آرشیو دعاهای شب بیست و هفتم ماه مبارک رمضان 💠 1⃣لیست اعمال شب بیست و هفتم https://eitaa.com/Mohebannemahdi/11908 2⃣اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی التَّجَافِیَ عَنْ دَارِ الْغُرُورِ (حاج میثم مطیعی) https://eitaa.com/delneshinha/22232 3⃣یَا مَادَّ الظِّلِّ وَ لَوْ شِئْتَ لَجَعَلْتَهُ سَاکِناً (حاج میثم مطیعی) https://eitaa.com/delneshinha/22233 4⃣نکاتی در فضلیت دعای جوشن صغیر (حاج میثم مطیعی) https://eitaa.com/delneshinha/22234 5⃣دعای جوشن صغیر (حاج میثم مطیعی) https://eitaa.com/delneshinha/22235 6⃣دعای جوشن صغیر (استاد فرهمند ) https://eitaa.com/delneshinha/22236 7⃣دعای جوشن صغیر( باسم کربلایی ) https://eitaa.com/delneshinha/22237 8⃣دعای جوشن صغیر (استاد علیرضا بکایی) https://eitaa.com/delneshinha/22238 9⃣متن و پی دی اف دعای جوشن صغیر https://eitaa.com/delneshinha/22239 با نشر لینکهای گذاشته شده در‌ گروه هاتون در ثواب نشر شب بیست و هفتم شریک باشین ┄═🌼💠🌷💠🦋💠🌸💠🌼═┄ 🌍صوتهای دلنشین کوثر https://eitaa.com/delneshinha
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📋📋 ❇️ > 👈موارد کاربرد اذن الهى > ⬅️11. 🟣کسانى‌که آورده، کارهاى نیک انجام دهند، در آخرت داخل مى‌شوند که زیر آن‌ها نهرها جارى است و به اذن پروردگارشان، براى در آن‌جا به‌سر خواهند برد: * و‌اُدخِلَ الّذین ءامنوا و عملوا الصّالحات جنّات تجری من تحتها الانهار خالدین فیها باذن ربّهم ..... * ( ابراهیم ۲۳ ) ⬅️12. 🟡خداوند، کسانى را که آورده‌اند، در اختلافاتى که بین مردم درباره حقّ وجود دارد، به اذن خویش مى‌کند: * ... فَهَدَى اللّهُ الَّذینَ ءامَنوا لِمَا اختَلَفوا فیهِ مِنَ الحَق بِاِذنِه والله یَهدی مَن یَشاءُ اِلی صِراط مُستَقیم * ( بقره ۲۱۳ ) 🟣گفته شده است که اگر * * را به فعل * * متعلق بدانیم ، معنایش این میشود که خداوند آنها را به اذن خویش کرد و این درست نیست ؛ زیرا محال است خداوند به خودش اذن دهد؛ بنابراین ، چنین می شود : فاهتدو باذنه ،‌ یعنی مومنان ، به خداوند هدایت شدند . 🟡برخی گفته اند : مقصود از این که خداوند به اذن خویش آنها را هدایت کرد ، این است که به اذن نیاز ندارد . 🟣برخی دیگر گفته اند : قید * * دلالت می کند بر اینکه مومنان ، خداوند را به هدایت خویش مجبور نکرده اند ؛ زیرا کس نمی تواند خدا را به کاری وا دارد ؛ بلکه خداوند خودش آنها را کرده است ؛ 🟡بنابراین ، جمله بعدی مطلب را و بیان می دارد به این صورت که خداوند هرکس را بخواهد به راه هدایت می کند و خواسته است که را هدایت کند . 🟣 در این آیه ، به معنای علم ، امر ، توفیق و نیز دانسته شده است . 🟡 خداوند به وسیله ، کسانی را که در پی رضای الهی هستند ، به اذن خویش از ها خارج و به سوی نور هدایت می کند : * و یخرجهم من الظّلمات الی النّور باذنه ..... * ( مائده ۱۶ ) ؛ 🟣چنان که از فرو فرستادن قرآن نیز این است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله را به اذن پروردگارشان از تاریکیها به سوی نور سازد : * الف لام را * کتاب انزلناه الیک لتخرج النّاس من الظّلمات الی النّور باذن ربّهم * ( ابراهیم ۱) ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh