eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
اوصاف منافقان(۱)❌ ⭕️🛑⭕️🛑⭕️🛑⭕️🛑⭕️ 1⃣ دورو و دروغگو 🚫 إِذَا جَاءَكَ الْمُنَافِقُونَ قَالُوا نَشْهَدُ إِنَّكَ لَرَسُولُ اللَّهِ وَاللَّهُ يَعْلَمُ إِنَّكَ لَرَسُولُهُ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّ الْمُنَافِقِينَ لَكَاذِبُونَ ﭼﻮﻥ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻧﺰﺩ ﺗﻮ ﺁﻳﻨﺪ ، ﻣﻰ ﮔﻮﻳﻨﺪ : ﮔﻮﺍﻫﻲ ﻣﻰ ﺩﻫﻴﻢ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺧﺪﺍﻳﻲ . ﻭ ﺧﺪﺍ ﻣﻰ ﺩﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺗﻮ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺍﻭﻳﻲ ، ﻭ ﺧﺪﺍ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﻳﻘﻴﻨﺎً ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﻳﻨﺪ .(منافقون١) 2⃣ استفاده ابزاری از دین 🚫 اتَّخَذُوا أَيْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَن سَبِيلِ اللَّهِ ﺳﻮﮔﻨﺪﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ [ ﺑﺮﺍﻱ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻧﺸﺪﻥ ﻧﻔﺎﻗﺸﺎﻥ ] ﺳﭙﺮ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﺩﺭ ﻧﺘﻴﺠﻪ [ ﻣﺮﺩم ﺭﺍ ] ﺍﺯ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﺑﺎﺯﺩﺍﺷﺘﻪ ﺍﻧﺪ.(منافقون٢) 3⃣دارای قیافه حق به جانب و آراسته 🚫 وَإِذَا رَأَيْتَهُمْ تُعْجِبُكَ أَجْسَامُهُمْ ﭼﻮﻥ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺒﻴﻨﻲ ﺟﺴﻢ ﻭ ﻇﺎﻫﺮﺷﺎﻥ [ ﺍﺯ ﺁﺭﺍﺳﺘﮕﻲ ﻭ ﻭﻗﺎﺭ ] ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺷﮕﻔﺖ ﺁﻭﺭﺩ. 4⃣ چرب زبان 🚫 وَإِن يَقُولُوا تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ ﻭ ﺍﮔﺮ ﺳﺨﻦ ﮔﻮﻳﻨﺪ [ ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﺷﻴﺮﻳﻨﻲ ﻭ ﺟﺬﺍﺑﻴّﺖ ﻛﻠﺎم ] ﺑﻪ ﺳﺨﻨﺎﻧﺸﺎﻥ ﮔﻮﺵ ﻓﺮﺍ ﻣﻰ ﺩﻫﻲ. 5⃣ انعطاف ناپذیر 🚫 كَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ [ ﺍﻣﺎ ﺍﺯ ﭘﻮﭼﻲ ﺑﺎﻃﻦ ، ﺳﺒﻚ ﻣﻐﺰﻱ ﻭ ﺩﻭﺭﻭﻳﻲ ] ﮔﻮﻳﻲ ﭼﻮﺏ ﻫﺎﻱ ﺧﺸﻜﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺩﻳﻮﺍﺭﻱ ﺗﻜﻴﻪ ﺩﺍﺭﻧﺪ 6⃣ بد بین و ترسو 🚫 يَحْسَبُونَ كُلَّ صَيْحَةٍ عَلَيْهِمْ [ﺍﺯ ﺷﺪﺕ ﺑﺰﺩﻟﻲ ] ﻫﺮ ﻓﺮﻳﺎﺩﻱ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ خود می پندارند.(منافقون٤) ⚫️🔴⚫️🔴⚫️🔴⚫️ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🖤آدم سخاوتمند برای کمک به فقیر چرتکه نمی‌اندازد چون بخشش برایش درونی شده. جهنم بازتاب مَلَکات انسان است. نتیجه این می‌شود که اگر جهنمی به دنیا برگردد باز به گونه‌ای عمل می‌کند که مستحق جهنم می‌شود. 📖انعام آیه ۲۸ ┄┅┅❅💠❅┅┅┄ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌴 ⚠️ ( ۵) 📖 🌻درباره شان نزول این سوره روایات زیادی نقل شده که از همه روشن تر روایت زیر است : 🌱ابن عباس می گوید پانزده روز گذشت ، و وحی بر پیامبر صلی الله علیه و آله نازل نشد ، مشرکان گفتند : پروردگار محمد صلی الله علیه و آله او را رها کرده و با او دشمنی داشته ، اگر راست می گوید ماءموریت او را از سوی خداست ، باید وحی به طور مرتب بر او نازل می شد ، و این سوره نازل گشت و به سخنان آنها پاسخ گفت . 🌻وَٱلضُّحَىٰ (١) سوگند به ابتداى روز [وقتى كه خورشيد پرتو افشانى مى كند ] 🌱🖤🌻 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌻عبرت‌های عاشورا از نگاه قرآن🌻 4⃣ولایت پذیری ✨يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ✨ 📚نساء/۵٩ اى كسانى كه ايمان آورده ايد! خدا را اطاعت كنيد و از رسول و اولى الامر خود (جانشينان پيامبر) اطاعت كنيد 💥ولایت پذیری در روز عاشورا: 🖤مسلم ابن عوسجه:  🌷اگر بدانم کشته می شوم آنگاه زنده می شوم باز سوخته می شوم و تا هفتاد مرتبه چنین می شوم دست از شما بر نمی دارم تا در برابر شما کشته شوم💐 🖤زهیر ابن قین: 🦋به خدا سوگند دوست می داشتم کشته شوم پس زنده شوم و به همین کیفیت تا هزار مرتبه آنگاه آسیب دشمن از تو و خاندانت به دور باشد🦋 🖤سعید ابن عبدالله: 🌼پس از آنکه امام قصد نماز نمودند، سعید یکی از کسانی بود که خود را سپر امام قرار داد تا مبادا تیری از خَصم به امام اصابت کند و شرمنده امام خویش شود🍂 🖤عبّاس علیه السلام: وقتی که در شب نهم، شمر برای ابوالفضل علیه السلام و برادرانش امان نامه آورد و گفت:پسران خواهران ما کجایند؟ حضرت ابوالفضل علیه السلام حتی جواب ندادند تا اینکه امام حسین علیه السلام فرمود:جواب او را بدهید هرچند فاسق است؛ سپس ابوالفضل علیه السلام در برابر امان نامه شمر فرمودند: 💫خداوند تو و امان نامه‌ات را لعنت کند تو به ما امنیت می‌دهی و حال اینکه فرزند رسول خدا در امن و امان نباشد.💫 🖤آری؛ کربلا تجسم همه قرآن است. اگر قرآن عالیترین قانون است کربلا عالیترین اجرای آن است به گونه‌ای که می‌توان قرآن را در کربلا تفسیر کرد کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
﷽📚🕥📚🎆 📖 🦋🦋 ✨در قرآن، در سوره قلم از آيه 16 تا 33، ماجراى سوختن باغى پربار بر اثر صاعقه مرگبار آسمانى سخن به ميان آمده، كه به عنوان مكافات عمل صاحبان باغ بود، از اين رو كه از دادن حق تهى‏دستان، خوددارى كردند، به اين مناسبت نظر شما را به اين داستان با استفاده از روايات و گفتار مفسران جلب مى‏كنيم: ✨در زمان‏هاى گذشته، قبل از اسلام، در سرزمين يمن، در حدود چهار فرسخى شهر صنعا، روستايى به نام صروان (يا: ضروان) وجود داشت، در اين روستا يك باغ بسيار عالى و پردرخت داراى ميوه، و محصولات غذايى وجود داشت، صاحب اين باغ جوانمردى سخاوتمند و خداشناس بود، و به قدرى به فقراء و نيازمندان توجه داشت، كه از محصول آن باغ به اندازه نياز خود بر مى‏داشت و بقيه را در بين نيازمندان تقسيم مى‏كرد نيازمندان همواره دعاگوى او بودند، و آن باغ سال به سال رونق بيشترى داشت، و مستمندان عادت كرده بودند كه در فصل چيدن محصول، به آن باغ بروند، و حق خود را از صاحبش بگيرند، صاحب باغ نيز با كمال خوشرويى دست خالىِ آن‏ها را پر مى‏كرد. ✨اين مرد ربانى گهگاه كه فرصت به دست مى‏آمد، فرزندان خود را به گرد خود جمع مى‏كرد، و به آن‏ها پند و اندرز مى‏داد و سفارش‏هاى شايسته‏اى مى‏كرد، به ويژه در مورد نيازمندان، سفارش زيادترى مى‏نمود كه: براى كسب رضاى خدا حتماً به آن‏ها توجه كنيد و از محصول باغ و كشتزار به آن‏ها به قدر نيازشان بدهيد. حتى در آخر عمر با وصيت خود، بيشتر تأكيد كرد كه مبادا مستمندان را محروم كنيد. ✨اما افسوس كه آن‏ها گوش شنوا نداشتند، و غرور و غفلت، آن‏ها را از شنيدن و عمل كردن به نصيحت‏هاى مهرانگيز پدر باز مى‏داشت. بس وصيت كرد و تخم وعظ كاشت چون زمينشان شوريده بُد سودى نداشت گر چه ناصح را بود صد داعيه بنده را ادنى ببايد واعيه‏ سرانجام اجل اين مرد خدا سر رسيد و از دنيا رفت، باغ به دست فرزندان او افتاد. ✨آن هانصيحت‏هاى پدر را به باد فراموشى سپردند، حتى با يكديگر هم سوگند شدند كه محصول باغ را براى خود ضبط كنند و چيزى به نيازمندان ندهند و به هم مى‏گفتند: ما عيالوار هستيم، و محصول باغ و كشتزار بايد براى هزينه زندگى خودمان باشد، به قدرى در اين تصميمشان جدى بودند كه حتى اءن شاء الله نگفتند. ✨هنگامى كه فصل چيدن محصول فرا رسيد، با هم پيمان بستند كه صبح زود دور از انظار نيازمندان ميوه‏هاى باغ را بچينند. نيازمندان طبق معمول عصرِ پدر آن‏ها، به باغ سر مى‏زدند، به اميد آن كه حق آن‏ها داده شود، ولى محروم بر مى‏گشتند. ✨خداوند بر آن باغداران بخيل و دنياپرست و مغرور غضب كرد، نيمه‏هاى شب صاعقه‏اى مرگبار را به سوى آن باغ فرستاد، آن صاعقه چنان درختان آن باغ را سوزانيد كه آن باغ سرسبز و خرم را همچون شب سياه ظلمانى كرد، و چيزى از آن باغ، جز مشتى خاكستر باقى نماند. ✨باغداران از همه جا بى خبر، صبح زود همديگر را صدا زدند و براى چيدن محصول به سوى باغ روانه شدند، در مسير راه آهسته به همديگر مى‏گفتند: مواظب باشيد كه امروز حتى يك نفر فقير به طرف باغ نيايد. وقتى كه به باغ رسيدند، مشتى زغال و خاكستر ديدند، همه چيز را دگرگون شده يافتند، به قدرى كه گيج شدند و باور نمى‏كردند و گفتند: ما راه را گم كرده‏ايم. سپس گفتند: همه چيز از دست ما رفته و ما به طور كلى محروم شده‏ايم. ✨يكى از برادران كه از همه عاقل‏تر بود به آن‏ها گفت: آيا من به شما نگفتم كه تسبيح خدا كنيد. آن‏ها كه باد غرورشان خالى شده بود به تسبيح خدا پرداختند و خود را ظالم و مقصر خواندند و همديگر را سرزنش مى‏كردند و فرياد مى‏زدند: اى واى بر ما كه طغيانگر بوديم به گفته مولانا در مثنوى: ✨قصه‏ى اصحاب ضروان خوانده‏اى پس چرا در حيله‏جويى مانده‏اي حيله مي‏كردند كزدم‏نيش چند كه برند از روزى درويش چند خفيه مي‏گفتند سرها آن بدان تا نبايد كه خدا در يابد آن‏ ✨سرانجام به كيفر حيله و نيرنگ خود رسيدند و به مكافات سخت گرفتار شدند. از مكافات عمل غافل مشو گندم از گندم برويد جو زجو ادامه دارد ..... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
- 📚📚 📋> ◀️ 🌅آیه ۱۰۶ بقره « آیه » نام گرفته است : « ما نَنسَخ مِن ءَایةٍ أَو نُنسِهَا نَأتِ بِخیرٍ مِنها أَو مِثلِها أَلم تَعلَم أَنّ اللّهَ عَلى کُلِّ شَى‌ءٍ قَدیر ». 🌠خداوند در این آیه اعلام می‌دارد : هر حکمی را که کنیم یا به فراموشی بسپاریم ، از آن یا مانندش را می‌آوریم . 🌅 در شأن نزول این آیه گفته‌اند : چون برخی از احکام و دستورها را نسخ می‌کرد ، یهودیان می‌زدند و می‌گفتند : محمد ،‌ دارای رایی متین و محکم نیست ؛ زیرا وقتی و حکمی را بیان می‌کند ، پس از مدتی حکم و دستور دیگری بر آن می‌آورد و خداوند این آیه را بر رد آنان نازل کرد . 🌠 به نقلی دیگر ، می‌گفتند : محمد اصحاب خود را به امری مامور ، سپس آنان را از آن می‌کند . اگر سخنان او وحی می‌بود ، در آنها وجود نمی‌داشت و این آیه نازل شد . 🌅در معنای و نسیان در این آیه ، مفسران به طور گسترده گفته‌اند . ◀️ 🌅آیه ۶۲ انفال را « آیه » گفته‌اند . 🌠 خداوند در این آیه از خود خواسته است نگرانى به خویش راه ندهد؛ زیرا خداوند کار او را و با یارى خود و یارى مؤمنان او را تقویت مى‌کند: * و ان یریدوا ان یخدعوک فانّ حسبک الله هو الّذی ایدک بنصره و بالمومنین * 🌅در ، ابو هریره می‌گوید : بر عرش نوشته شده * لا اله الا الله وحده لا شریک له ، عبدی و رسولی و ایدته بعلی بن ابیطالب * ادامه دارد ........ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آيه ۷۴ وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ لِأَبِيهِ آزَرَ أَتَتَّخِذُ أَصْنَامًا آلِهَةً ۖ إِنِّي أَرَاكَ وَقَوْمَكَ فِي ضَلَالٍ مُبِينٍ ﴿٧٤﴾ و [یاد کنید] هنگامی را که ابراهیم به پدرش آزر [شخصی که بنابر روایات اهل بیت، پدر خوانده یا عمویش بود] گفت: آیا بت هایی را به عنوان معبود خود انتخاب می کنی؟ قطعاً من تو را و قومت را در گمراهی آشکار می بینم. (۷۴) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٧٤) -از آنجا كه اين سوره جنبۀ مبارزۀ با شرك و بت‌پرستى دارد، در اينجا به گوشه‌اى از سرگذشت ابراهيم، قهرمان بت‌شكن اشاره كرده، مى‌گويد: ابراهيم پدر (عموى) خود را مورد سرزنش قرار داد و به او چنين «گفت: آيا اين بتهاى بى‌ارزش و موجودات بى‌جان را خدايان خود انتخاب كرده‌اى» ؟ ! (وَ إِذْ قالَ إِبْراهِيمُ لِأَبِيهِ آزَرَ أَ تَتَّخِذُ أَصْناماً آلِهَةً) . «بدون شك من، تو و جمعيت پيروان و هم مسلكان تو را در گمراهى آشكارى مى‌بينم» (إِنِّي أَراكَ وَ قَوْمَكَ فِي ضَلالٍ مُبِينٍ) . چه گمراهى از اين آشكارتر كه انسان مخلوق خود را معبود خود قرار دهد، و موجود بى‌جان و بى‌شعورى را پناهگاه خود بپندارد و حل مشكلات خود را از آنها بخواهد. جمعى از مفسران سنّى، آزر را پدر واقعى ابراهيم مى‌دانند، در حالى كه تمام مفسران و دانشمندان شيعه معتقدند آزر پدر ابراهيم نبود، بعضى او را پدر مادر و بسيارى او را عموى ابراهيم دانسته‌اند. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 613 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۷۵ وَكَذَٰلِكَ نُرِي إِبْرَاهِيمَ مَلَكُوتَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَلِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ ﴿٧٥﴾ و این گونه فرمانروایی و مالکیّت و ربوبیّت خود را بر آسمان ها و زمین به ابراهیم نشان می دهیم تا از یقین کنندگان شود. (۷۵) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٧٥) -دلايل توحيد در آسمانها! در تعقيب نكوهشى كه ابراهيم از بتها داشت، قرآن به مبارزات منطقى ابراهيم با گروههاى مختلف بت‌پرستان اشاره مى‌كند؛ نخست مى‌گويد: «همانطور كه ابراهيم را از زيانهاى بت‌پرستى آگاه ساختيم همچنين مالكيت مطلقه و تسلط پروردگار را بر تمام آسمان و زمين به او نشان داديم» (وَ كَذلِكَ نُرِي إِبْراهِيمَ مَلَكُوتَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ) . و در پايان آيه مى‌فرمايد: «و هدف ما اين بود كه ابراهيم اهل يقين گردد» (وَ لِيَكُونَ مِنَ الْمُوقِنِينَ) . شك نيست كه ابراهيم يقين استدلالى و فطرى به يگانگى خدا داشت، اما با مطالعه در اسرار آفرينش اين يقين به سر حد كمال رسيد. برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 614 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آيه ۷۶ فَلَمَّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأَىٰ كَوْكَبًا ۖ قَالَ هَٰذَا رَبِّي ۖ فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَا أُحِبُّ الْآفِلِينَ ﴿٧٦﴾ پس چون [تاریکی] شب او را پوشانید، ستاره ای دید [برای محکوم کردن ستاره پرستان با تظاهر به ستاره پرستی] گفت: این پروردگار من است؛ هنگامی که ستاره غروب کرد، گفت: من غروب کنندگان را دوست ندارم. (۷۶) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٧٦) -از اين به بعد موضوع فوق را بطور مشروح بيان كرده و استدلال ابراهيم را از افول و غروب ستاره و خورشيد بر عدم الوهيت آنها روشن مى‌سازد. مى‌گويد: «هنگامى كه پردۀ تاريك شب جهان را در زير پوشش خود قرار داد ستاره‌اى در برابر ديدگان او خودنمايى كرد، ابراهيم صدا زد اين خداى من است! اما به هنگامى كه غروب كرد با قاطعيت تمام گفت: من هيچ گاه غروب كنندگان را دوست نمى‌دارم» و آنها را شايستۀ عبوديت و ربوبيت نمى‌دانم (فَلَمّا جَنَّ عَلَيْهِ اللَّيْلُ رَأى كَوْكَباً قالَ هذا رَبِّي فَلَمّا أَفَلَ قالَ لا أُحِبُّ الْآفِلِينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 614 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۷۷ فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغًا قَالَ هَٰذَا رَبِّي ۖ فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِي رَبِّي لَأَكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّينَ ﴿٧٧﴾ هنگامی که ماه را در حال طلوع دید [برای محکوم کردن ماه پرستان با تظاهر به ماه پرستی]، گفت: این پروردگار من است؛ چون ماه غروب کرد، گفت: یقیناً اگر پروردگارم مرا هدایت نکند بدون شک از گروه گمراهان خواهم بود. (۷۷) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٧٧) -بار ديگر چشم بر صفحۀ آسمان دوخت، اين بار قرص سيم‌گون ماه با فروغ و درخشش دلپذير خود بر صفحۀ آسمان ظاهر شده بود «هنگامى كه ابراهيم ماه را ديد، صدا زد اين است پروردگار من! اما سر انجام ماه به سرنوشت همان ستاره گرفتار شد و چهرۀ خود را در پردۀ افق فرو كشيد، ابراهيم جستجوگر گفت: اگر پروردگار من، مرا به سوى خود رهنمون نشود در صف گمراهان قرار خواهم گرفت» (فَلَمّا رَأَى الْقَمَرَ بازِغاً قالَ هذا رَبِّي فَلَمّا أَفَلَ قالَ لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِي رَبِّي لَأَكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضّالِّينَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 614 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۷۸ فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَٰذَا رَبِّي هَٰذَا أَكْبَرُ ۖ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ ﴿٧٨﴾ وقتی خورشید را در حال طلوع دید [برای محکوم کردن خورشیدپرستان با تظاهر به خورشید پرستی] گفت: این پروردگار من است، این بزرگ تر است؛ و هنگامی که غروب کرد، گفت: ای قوم من! بی تردید من [با همه وجود] از آنچه شریک خدا قرار می دهید، بیزارم. (۷۸) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٧٨) -در اين هنگام شب به پايان رسيده بود و پرده‌هاى تاريك خود را جمع كرده و از صحنۀ آسمان مى‌گريخت، خورشيد از افق مشرق سربرآورده و نور زيبا و لطيف خود را همچون يك پارچه زر بافت بر كوه و دشت و بيابان مى‌گسترد، «همين كه چشم حقيقت‌بين ابراهيم بر نور خيره‌كنندۀ آن افتاد صدا زد خداى من اين است؟ ! اين كه از همه بزرگتر و پرفروغتر است! ، اما با غروب آفتاب و فرو رفتن قرص خورشيد (در دهان هيولاى شب، ابراهيم آخرين سخن خويش را ادا كرد و) گفت: اى جمعيت، من از همۀ اين معبودهاى ساختگى كه شريك خدا قرار داده‌ايد بيزارم» (فَلَمّا رَأَى الشَّمْسَ بازِغَةً قالَ هذا رَبِّي هذا أَكْبَرُ فَلَمّا أَفَلَتْ قالَ يا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمّا تُشْرِكُونَ) . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 615 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۷۹ إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضَ حَنِيفًا ۖ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ ﴿٧٩﴾ من به دور از انحراف و با قلبی حق گرا همه وجودم را به سوی کسی که آسمان ها و زمین را آفرید، متوجه کردم و از مشرکان نیستم. (۷۹) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
(آيه ٧٩) -اكنون كه فهميدم در ماوراى اين مخلوقات متغير و محدود و اسير چنگال قوانين طبيعت، خدايى است قادر و حاكم بر نظام كائنات «من روى خود را به سوى كسى مى‌كنم كه آسمانها و زمين را آفريد و در اين عقيدۀ خود كمترين شرك راه نمى‌دهم، من موحد خالصم و از مشركان نيستم» (إِنِّي وَجَّهْتُ وَجْهِيَ لِلَّذِي فَطَرَ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ حَنِيفاً وَ ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ) . در اين كه چگونه ابراهيم موحد و يكتاپرست، به ستارۀ آسمان اشاره كرده و مى‌گويد: «هذا ربّى» (اين خداى من است) بايد بگوييم ابراهيم (ع) اين را به عنوان يك خبر قطعى نگفت، بلكه به عنوان يك فرض و احتمال براى تفكر و انديشيدن، اين سخن را بر زبان جارى كرد. و يا مفهوم آن اين است كه «به اعتقاد شما اين خداى من است» . برگزیده تفسیر نمونه - 1، صفحه 615 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺