📓دائره المعارف قرآن کریم📓
😩آوارگى >
پیشینه آوارگى
📖 حضرت #سلیمان علیه السلام نیز هنگامی که با فرستادن نامه ای ، ملکه #سبا را با مسالمت به یکتاپرستی فرا خواند و با مقاومت آنان مواجه شد ، #بلقیس و درباریانش را در صورتی که دست از سرکشی برنداشته ، #تسلیم نشوند ، به مقابله با لشکری نیومند ، آوارگی و اخراج همراه با #خواری از سرزمینشان تهدید کرد :
* ارجع الیهم فلناتینّهم بجنود لا قبل لهم بها و لنخرجنّهم منها اذلّه و هم صاغرون * ( نمل ۳۷ )
🔰حضرت #موسی علیه السلام نیز پس از آن که از تصمیم قبطیان مبنی بر کشتن خویش آگاه شد ، از #مصر بیرون رفت و با درخواست رهایی از دست ستمگران از درگاه الهی ، #آوارگی را بر کشته شدن برگزید :
* و جاء رجل من اقصا المدینه یسعی قال یا موسی انّ الملا یاتمرون بک لیقتلوک فاخرج انّی لک من النّاصحین * فخرج منها خائفاً یترقّب قال ربّ نجّنی من القوم الظالمین * ( قصص ۲۰ و ۲۱ )
📖فرعون نیز برای #فرار از پذیرش دعوت موسی علیه السلام با متهم ساختن وی به سحر ، اظهار داشت که او میخواهد #قبطیان را با جادوی خویش از سرزمینشان آواره سازد :
* قال اجئتنا لتخرجنا من ارضنا به سحرک یا موسی * ( طه ۵۷ )
🔰به گفته علامه #طباطبایی ، او با این اتهام ، سعی داشت افکار عمومی را بر ضد #موسی بشوراند و او را دشمن ملت معرفی کند ،
دشمنی که میخواهد با #نقشههایش آنان را از وطن و آب و خاکشان بیرون کند و روشن است کسی که #وطن ندارد ، زندگی ندارد .
ادامه دارد ......
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
6.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیر قطره ای قرآن کریم
#اعراف آیه ۲۸
وَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا وَ اللَّهُ أَمَرَنا بِها قُلْ إِنَّ اللَّهَ لا يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ أَ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ «اعراف آیه 28»
و هرگاه كار زشتى كنند، (در توجيه آن) گويند: ما پدران خود را بر اين كار يافتيم و خداوند ما را به آن دستور داده است. بگو: خداوند هرگز به كارهاى زشت فرمان نمىدهد. آيا چيزى را كه نمىدانيد به خدا نسبت مىدهيد؟!
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا وَ اللَّهُ أَمَرَنا بِها قُلْ إِنَّ اللَّهَ لا يَأْمُرُ بِالْفَحْشاءِ أَ تَقُولُونَ عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ «اعراف آیه 28»
و هرگاه كار زشتى كنند، (در توجيه آن) گويند: ما پدران خود را بر اين كار يافتيم و خداوند ما را به آن دستور داده است. بگو: خداوند هرگز به كارهاى زشت فرمان نمىدهد. آيا چيزى را كه نمىدانيد به خدا نسبت مىدهيد؟!
جلد 3 - صفحه 47
نکته ها
در تفاسير مىخوانيم كه اين آيه مربوط به برهنگى، مشركان در حال طواف است كه در جاهليّت مرسوم بوده است. آنان اين كار را به تقليد از نياكان خود انجام مىدادند؛ امّا مدّعى مىشدند كه خداوند دستور داده اينچنين طواف كنند!
زشتكاران از نياكان خود تقليد مىكنند و شرك خود را به خدا نسبت مىدهند و مىگويند: «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما أَشْرَكْنا» «1»، «لَوْ شاءَ اللَّهُ ما عَبَدْنا مِنْ دُونِهِ مِنْ شَيْءٍ» «2» اين خواست خداوند بوده كه ما مشرك شديم و مىپنداشتند چون خدا به آنان مهلت داده، پس يا راضى به فحشا و زشتىهاى آنان است و يا به آن فرمان داده است.
در اين آيه، آنها ابتدا نياكان خود را مطرح كردند، «وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا» سپس فرمان خدا را «وَ اللَّهُ أَمَرَنا بِها»، شايد به اين دليل باشد كه كار نياكان، نزد آنان مهمتر از فرمان خداست.
پیام ها
1- توجيه گناه، بزرگتر از خود گناه و نشانهى سلطه و نفوذ شيطان است. «أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ ... قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا» چه توجيه اجتماعى (نياكان) و چه توجيه مذهبى (امر خدا به زشتىها).
2- پايبندى به روش زشت و غلط نياكان و بدعت در دين، نشانه ولايت شيطان و عدم ايمان است. إِنَّا جَعَلْنَا الشَّياطِينَ أَوْلِياءَ لِلَّذِينَ ... إِذا فَعَلُوا فاحِشَةً قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا ...
3- فساد و زشتى برخى اعمال، روشن و فطرى است. «فاحِشَةً» («فاحشه» به گناهى گفته مىشود كه قباحت و زشتى آن روشن باشد)
4- گاهى انحرافات انسان، براى نسلهاى بعدى الگو مىشود و منحرفان، بار گناه نسلهاى آينده را نيز به دوش مىكشند. «وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا»
5- روش گذشتگان، هميشه ارزشمند نيست و تقليد نابجا از پيشينيان ممنوع
«1». انعام، 148.
«2». نحل، 35.
جلد 3 - صفحه 48
است. «قالُوا وَجَدْنا عَلَيْها آباءَنا»
6- خداوند در هيچ زمانى به زشتى فرمان نمىدهد. وَ اللَّهُ أَمَرَنا ... إِنَّ اللَّهَ لا يَأْمُرُ (پاسخ فعل ماضى را با فعل مضارع مىدهد تا نشانهى استمرار باشد)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
23.46M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✨ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ
تلاوت آیه ۷۱ سوره مبارکه زخرف توسط حامد شاکر نژاد و هادی اسفیدانی
يُطَافُ عَلَيْهِمْ بِصِحَافٍ مِنْ ذَهَبٍ وَأَكْوَابٍ وَفِيهَا مَا تَشْتَهِيهِ الْأَنْفُسُ وَتَلَذُّ الْأَعْيُنُ وَأَنْتُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿۷۱﴾
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تدبر در قرآن😳 عجائب خلقت 👆
🤲خدایا! به هرسویی که مینگرم آثار عظمت خلقت تو را میبینم
و میدانم که همه اینها نشانهای برای پی بردن به بزرگی، بینقصی و توانمندی توست
شرمندهام! که اینها را میبینم اما...😔
خردمندان کسانیاند که خدارا ایستادهو نشستهو برپهلو یاد کرده و در اسرار آفرینش آسمانها و زمین میاندیشند و میگویند: خدایا! اینها را بیهوده نیافریدهای، منزهی تو،
ما را از عذاب آتش نگاه دار.
📖سوره مبارکه آلعمران آیه۱۹۱
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم /
✅ بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَ وَ مَآ أَنَاْ عَلَيْكُمْ بِحَفِيظٍ (هود/۸۶)
🔹(مال و سرمایهى حلالى كه) خداوند (براى شما) باقى گذارده (از مال و ثروتى كه در اثر كمفروشى بهدست مىآورید) برایتان بهتر است اگر ایمان داشته باشید، و من نگهبان شما (بر حفظ ایمانتان و پذیرش این راه) نیستم.
🔸«بقیّت اللَّه» در این آیه به معناى درآمد و سودى است كه از یک سرمایهى حلال و خداپسندانه براى انسان باقى مىماند و صددرصد حلال است. امّا در روایات به هر وجود مباركى كه به ارادهى خداوند براى بشریّت باقى مىماند، «بقیة اللَّه» گفته مىشود. از جمله به سربازان مؤمنى كه پیروزمندانه از جبههى جنگ بر مىگردند، زیرا به ارادهى الهى باقى ماندهاند. به حضرت ولی عصر(عجّلاللَّهتعالىفرجهالشریف) نیز «بقیة اللَّه» مىگویند، چون آن وجود شریف به خواست خداوند براى هدایت مردم ذخیره و باقى نگهداشته شده است. ایشان روشنترین و کاملترین مصداق ذخیرهی الهی هستند که برای پیروزی نهایی حق بر باطل باقی ماندهاند.
🔸در روایات مىخوانیم كه یكى از نامها و اسامى مبارک آن حضرت «بقیة اللَّه» است و هیچکس بر مهدی (عج) سلام نمیکند مگر اینکه میگوید: «السلام علیک یا بقیة اللَّه فى ارضه». وقتى آن حضرت در مكّه ظهور نمایند، این آیه را تلاوت كرده و مىفرمایند: من ذخیرهی الهی و حجت او و جانشین او برای شما هستم.(کمال الدین، ج۱، ص۳۳۰)
❇️ از پيامهای آیه
▫️رزق اندک ولى حلال و پاک، بهتر از درآمدهاى بسیار، امّا حرام است. «بقیّت اللّه خیر»
▫️دنیا، فانى و آخرت باقى است، لذا آخرتگرایى بهتر از دنیاطلبى است. «بقیّت اللَّه خیر لكم»
▫️اگر كم فروشى نكنیم، مشتریان بیشتر و در نتیجه سود ما در آینده، زیادتر و گواراتر خواهد گردید. «بقیّت اللَّه خیر»
▫️كسى كه حرام را بهتر از حلال بداند، در ایمان خود شک كند. «ان كنتم مؤمنین»
▫️انسانها در عقاید خود آزادند و حتّى انبیا هم بر آنان تحمیلى ندارند. «و ما انا علیكم بحفیظ»
▫️اگر به خاطر حرامخوارى، دارایى و زندگیتان تباه شد، من ضامن نیستم. «و ما انا علیكم بحفیظ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂
#از_قرآن_بیشتر_بدانیم
🍁🍂تنها آیه ی قران که کلمه ضرر در آن سه مرتبه بکار رفته است.🍂🍁
📕وَ إِذا مَسَّ الْإِنْسانَ #الضُّرُّ دَعانا لِجَنْبِهِ أَوْ قاعِداً أَوْ قائِماً فَلَمَّا كَشَفْنا عَنْهُ #ضُرَّهُ مَرَّ كَأَنْ لَمْ يَدْعُنا إِلى #ضُرٍّ مَسَّهُ كَذلِكَ زُيِّنَ لِلْمُسْرِفِينَ ما كانُوا يَعْمَلُونَ «12» یونس
♦️وهنگامى كه ضررى به انسان برسد، در حالى كه به پهلو خوابيده يا نشسته و يا ايستاده است، ما را مىخواند، ولى چون ضرر را از او برطرف ساختيم، چنان به راه خود مىرود كه گويى هرگز ما را براى گرفتارى كه به وى رسيده بود، نخوانده است! اينگونه براى اسرافكاران، عملكردشان زيبا جلوه مىكند.
💢نزول
این آیه درباره هشام بن مغیرة المخزومى نازل شده موقعى که ضررى یا شرّى و مکروهى به او میرسید، خدا را براى رفع آن نکبات و شرور میخواند و دیگرى را نمى خواند ولى وقتى که خداوند بدى ها را از او دور میکرد مانند کسى بود که به خدائى اعتقاد نداشت و خداشناسى و خداپرستى از او زائل می گشت .
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💚🌹💚🌹
🌹💚
#ضرب_المثل_قرآنی
📕سوره فرقان آيه 63 :
وَعِبَادُ الرَّحْمَنِ الَّذِينَ يَمْشُونَ عَلَى الْأَرْضِ هَوْنًا وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا
📃ترجمه فارسی :
و بندگان رحمان كسانى اند كه روى زمين با آرامش و فروتنى راه مى روند، و هنگامى كه نادانان آنان را طرف خطاب قرار مى دهند [در پاسخشان] سخنانى مسالمت آميز مى گويند،
🖋ضرب المثل :
جواب ابلهان خاموشي است
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺