eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.6هزار دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
5.2هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺شباهت حضرت زهراوحضرت مریم(۳)🌺 🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻🌼🌻 1⃣هردوموقع فرزندآوری سختی کشیدند 🖤 وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ إِحْسَانًا حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهًا وَوَضَعَتْهُ كُرْهًا ﻣﺎﺩﺭﺵ ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﺎ ﺗﺤﻤﻞ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺯﺣﻤﺖ ﺑﺎﺭﺩﺍﺭ ﺷﺪ ﻭ ﺑﺎ ﺭﻧﺞ ﻭ ﺯﺣﻤﺖ ﺍﻭ ﺭﺍ بدنیا آورد.(احقاف١٥) ✅(طبق روایت کتاب کافی وقتی حضرت فاطمه به امام‌حسین باردار بودند توسط جبرئیل فهمید فرزندی که در شکم دارد توسط امت پدرش کشته میشود به شدت ناراحت شدند) ✅سختی کشیدن حضرت مریم که به تنهایی و در بیابانی وضع حمل کرد فَحَمَلَتْهُ فَانتَبَذَتْ بِهِ مَكَانًا قَصِيًّا ﭘﺲ ﺑﻪ ﻋﻴﺴﻲ ﺣﺎﻣﻠﻪ ﺷﺪ ﻭ ﺑﻪ ﺧﺎﻃﺮ ﺍﻭ ﺩﺭ ﻣﻜﺎﻧﻲ ﺩﻭﺭ ﻛﻨﺎﺭﻩ ﮔﺮﻓﺖ .(مریم٢٢) 2⃣ هر دو مادران مُجِلَّله داشتند ❤️ وَإِنِّي سَمَّيْتُهَا مَرْيَمَ وَإِنِّي أُعِيذُهَا بِكَ وَذُرِّيَّتَهَا مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ ﺍﻟﺒﺘﻪ ﻣﻦ(مادر مریم) ﻧﺎﻣﺶ ﺭﺍ « ﻣﺮﻳﻢ » ﻧﻬﺎﺩم ، ﻭ ﺍﻭ ﻭ ﻓﺮﺯﻧﺪﺍﻧﺶ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺧﻄﺮﺍﺕ ﻣﻬﻠﻚ ﻭ ﻭﺳﻮﺳﻪ ﻫﺎﻱ ﺷﻴﻄﺎﻥ ﺭﺍﻧﺪﻩ ﺷﺪﻩ ﺑﻪ ﭘﻨﺎﻩ ﺗﻮ ﻣﻰ ﺁﻭﺭم .(آل عمران٣٦) (طبق روایت حضرت خدیجه(مادر حضرت فاطمه) یکی از بزرگترین زنان عالم است) 3⃣ هر دو از قانتین بودند ❤️ وَكَانَتْ مِنَ الْقَانِتِينَ ﻭ(مریم) ﺍﺯ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﻨﻨﺪﮔﺎﻥ [ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻫﺎﻱ ﺧﺪﺍ ] ﺑﻮﺩ .(تحریم‌١٢) (حضرت زهرا مطیع خدا و همسر خود و شهیده راه ولایت شدند) 5⃣ هر دو آرزوی مرگ کردند 😭🖤 فَأَجَاءَهَا الْمَخَاضُ إِلَىٰ جِذْعِ النَّخْلَةِ قَالَتْ يَا لَيْتَنِي مِتُّ قَبْلَ هَٰذَا وَكُنتُ نَسْيًا مَّنسِيًّا ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺩﺭﺩ ﺯﺍیماﻥ ، ﺍﻭ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻧﺎﭼﺎﺭ ﺑﻪ ﺟﺎﻧﺐ ﺩﺭﺧﺖ ﺧﺮﻣﺎ ﻛﺸﺎﻧﻴﺪ ﮔﻔﺖ : ﺍﻱ ﻛﺎﺵ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﻣﻴﻤﺮﺩم ﻭ ﻳﻜﺴﺮﻩ ﺍﺯ ﺧﺎﻃﺮﻩ ﻫﺎ ﻓﺮﺍﻣﻮﺵ ﺷﺪﻩ ﺑﻮﺩم .(مریم٢٣) (حضرت مریم به خاطر عفت و حیا آرزوی مرگ میکند و ﻣﺮﺩﻥ، ﺍﺯ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺑﺎ ﺑﺪﻧﺎﻣﻲ را ﺑﻬﺘﺮ میداند.) (طبق روایات حضرت زهرا بعد از غصب خلافت و فدک و حمله به خانه ایشان فرمود: خدایا مرگ‌مرا برسان. حضرت اعلام انزجار از وضعیت موجود و آرزوی شهادت و وصال به معشوق میکند) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
😓هر کس را در گور خودش می گذارند!😓 یکی از آیاتی که با مضمونی مرتبط با این ضرب المثل ها در قرآن مجید ذکر شده این آیه است که خداوند می فرماید: (أَلاَّ تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى‌ : که هیچ بردارنده‌ایى، بار گناه دیگرى را بر نمى‌دارد.)( النجم :  38) این آیه  با همین مضمون پنج مرتبه در قرآن کریم وارد شده است و دلالت بر این مطلب دارد که هر کسی مسئول اعمال و رفتار خودش است و گناه فردی را بر فرد دیگری نمی نویسند. اماطبق این آیه شریفه شما در برابر  اعمال و رفتاری که از افراد سر می زند مسئولیت دارید و نمی توانید به این ضرب المثل که هر کسی را در گور خودش می خوابانند استناد کنید و بگویید به من ربطی ندارد چرا که در صورت بی تفاوتی شما نیز در گناهان آنها شریک هستید و به خاطر ترک امر به معروف و نهی از منکر مستحق مجازات هستید.  وَ اتَّقُوا فِتْنَةً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّةً وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ الْعِقابِ : و از فتنه‌اى که تنها به ستمکاران شما نمى‌رسد بترسید و بدانید که خدا سخت‌ کیفر است.)( الأنفال ۲۵) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
لَا تَدْرِی لَعَلَّ اللَّهَ يُحْدِثُ بَعْدَ ذَلِكَ أَمْرًا(طلاق۱) تو چه دانی، شاید خدا پس از این امری تازه پدید آورد. ❜هر آدمی باید در خانه‌اش ، گل شمعدانی داشته باشد، که هر بار گلهایش خشک میشود و دوباره گل میدهد، یادش بیفتد که روزهای غم هم به پایان میرسند.♥️🌺❛ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔒پرسش :  قرآن كريم چند "بسم اللّه الرحمن الرحيم‌" دارد؟ گاهي گفته مي‌شود 114 و گاهي گفته مي‌شود 115، كدام صحيح است‌؟ ✍️ 🔐پاسخ :  قرآن كريم‌، 114 سوره دارد. 113 سوره آن با "بسم اللّه الرحمن الرحيم‌" آغاز مي‌شود، و تنها سوره توبه ،نهمين سوره قرآن ،با "بسم اللّه‌" آغاز نمي‌شود، و در سوره نمل دو "بسم اللّه‌" هست‌؛ يكي در آغاز سوره و ديگري در آيه 30. بنابراين‌، در قرآن 114 "بسم اللّه الرحمن الرحيم‌" هست‌. 👌البته اگر "بسم اللّه‌" تنها را، بدون "الرحمن الرحيم‌" حساب كنيم 115 مي‌شود؛ زيرا در سوره هود آيه 41 مي‌خوانيم‌: "بِسم‌ِ اللّه‌ِ مَجرئ‌ها ومُرسـئها" ✔️ نتيجه اين كه "بسم اللّه الرحمن الرحيم‌" 114 بار در قرآن ذكر شده است و "بسم اللّه‌" 115 بار تكرار شده است کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌴 و ذلت از آن خداست 🌻 26-27 📖 ✴هنگامی که پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله به اتفاق مسسلمانان با سرعت و جدیت مشغول حفر خندق بودند ، ناگهان در میان خندق ، سنگ سفید بزرگ و سختی پیدا شد که مسلمانان از شکستن و حرکت دادن آن عاجز ماندند؛ 🔶️لذا به حضور پیامبر صلی الله علیه و آله رسیده و جریان را عرض کردند . پیامبر وارد خندق شد و کلنگ را از سلمان گرفت و محکم بر روی سنگ فرود آورد . ✴ از برخورد کلنگ با سنگ جرقه ای جست . پیامبر صلی الله علیه و آله تکبیر فتح و پیروزی گفت ، 🔶️ مسلمانان نیز با او هم صدا شده و آهنگ تکبیر در همه جا پیچید . ✴ بار دیگر پیامبر صلی الله علیه و آله کلنگ را بر سنگ فرود آورده مجددا جرقه ای زد و قسمتی از سنگ شکست و صدای تکبیر پیروزی پیامبر و مسلمانان فضای اطراف را پر کرد . 🔶️ برای سومین بار کلنگ را بلند کرد و بر بقیه سنگ محکم کوبید ، مجددا از برخورد کلنگ با سنگ جرقه ای ایجاد شد و اطراف خود را روشن ساخت و بقیه سنگ در هم شکسته شد و برای سومین بار صدای تکبیر در خندق پیچید . ✴سلمان عرض کرد : امروز وضع عجیبی از شما مشاهده کردم ، 🔶️ پیامبر فرمود : در میان جرقه ای که بار اول جست ، کاخ های حیره و مداین را دیدم و برادرم ، جبراییل به من بشارت داد که آنها زیر پرچم اسلام قرار خواهند گرفت ✴ در درون جرقه دوم کاخ های روم را دیدم و هم او به من خبر داد که در اختیار پیروانم قرار خواهند گرفت . 🔶️ در سومین جرقه ، کاخ های صنعاء و سرزمین یمن را دیدم و او به من بشارت داد که مسلمانان بر آن پیروز می شوند و من در آن حال ، تکبیر پیروزی گفتم ، ای مسلمانان بر شما مژده باد ✴مسلمانان راستین از خوشحالی در پوستین نمی گنجیدند و خدا را شکر میکردند ، 🔶️ اما منافقان چهره در هم کشیده و با ناراحتی و به صورت اعتراض گفتند : چه آرزوی باطل و چه وعده محالی در حالی که این ها از ترس جان خود حالت دفاعی به خویش گرفته اند و مشغول حفر خندق هستند و با آن دشمن محدود ، یارای جنگ ندارند ، خیال فتح کشورهای بزرگ جهان را در سر می پرورانند . ✴در این موقع آیات مورد بحث نازل شد و به آنها پاسخ داد که خداوند مالک همه چیز است ، به هر کس بخواهد می بخشند ، و از هر کس بخواهد می گیرد ، و هر کس را بخواهد عزت می دهد و هر کس را بخواهد ذلت می دهد . 📙قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ ۖ بِيَدِكَ الْخَيْرُ ۖ إِنَّكَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿٢٦﴾ ✴بگو: خدایا! ای مالک همه موجودات! به هر که خواهی حکومت می دهی و از هر که خواهی حکومت را می ستانی، و هر که را خواهی عزت می‌بخشی و هر که را خواهی خوار و بی مقدار می کنی، هر خیری به دست توست، یقیناً تو بر هر کاری توانایی. (۲۶) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ ۖ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ ﴿۱۶﴾ و ما انسان را خلق کرده‌ایم و از وساوس و اندیشه‌های نفس او کاملا آگاهیم که ما از رگ گردن او به او نزدیکتریم. 🔅 إِذْ يَتَلَقَّى الْمُتَلَقِّيَانِ عَنِ الْيَمِينِ وَعَنِ الشِّمَالِ قَعِيدٌ ﴿۱۷﴾ آن گاه که دو ملک دریافت دارنده (یعنی فرشتگان مراقب و حاضر مأمور نگارش اعمال خیر و شر او) از طرف راست و چپ (به مراقبت او) بنشسته و (اعمال آدمی را) دریافت می‌دارند. 🔅 مَا يَلْفِظُ مِنْ قَوْلٍ إِلَّا لَدَيْهِ رَقِيبٌ عَتِيدٌ ﴿۱۸﴾ سخنی بر زبان نیاورد جز آنکه همان دم فرشته‌ای مراقب و آماده است. 🔅 وَجَاءَتْ سَكْرَةُ الْمَوْتِ بِالْحَقِّ ۖ ذَٰلِكَ مَا كُنْتَ مِنْهُ تَحِيدُ ﴿۱۹﴾ و (به هوش آیید که) هنگام بیهوشی و سختی مرگ به حق و حقیقت فرا رسید، آری همان مرگی که از آن دوری می‌جستی. 💭 سوره: ق (قاف) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
وَلْيَعْفُوا وَلْيَصْفَحُوا أَلَا تُحِبُّونَ أَن يَغْفِرَ اللَّهُ لَکُم(نور‌۲۲) ببخشید و چشم بپوشید، آیا دوست ندارید خداوند شما را ببخشد؟ اون فقط وایساده ما بیایم بگیم خدایا ببخش! ماجرا رو خودش تموم کنه بره. باز راست راست راه میریم میگیم تقصیر اینه تقصیر اونه رفیق بیخیالشون. خدا رو بچسب مهربانتر از پدر و مادرِ کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎄 🪴🎄 🎄 وقالوا اتخذ الله ولدا ......... 116 بقره قالوا اتخذ الله ولدا........... 68 یونس 🪴🎄🪴 وقالوا اتخذ الرحمان ولدا. 88 مریم وقالوا اتخذ الرحمان ولدا ........ 26 انبیاء فقط در سوره یونس ابتدای آیه (واو)ذکر نشده است کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
تجسم عمل 2 ما مسلمونا معتقدیم ی عالمی داریم به نام عالم غیب ✅الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ📜 (بقره3) ✍یعنی عالمی که دیده نمیشه، ولی هست قرآن میگه هر عملی همین الان که انجام شد باطنش اون شخص رو احاطه میکنه حالا اگه خوبی باشه شخص با خوبی احاطه میشه و اگه بدی باشه شخص با بدی احاطه میشه و اینجوری نیست که روز قیامت تازه عذاب شروع بشه نه روز قیامت پرده ها فقط کنار میره و همه، عالم غیب رو میبینن ببینید این آیه رو، میگه ✴️وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ بد کاران الان در جحیم هستند يَصْلَوْنَهَا يَوْمَ الدِّينِ داخل جحیم میشن در روز جزا ✴️وَمَا هُمْ عَنْهَا بِغَائِبِينَ اصلا بیرون از جحیم نبودن (از اولم همونجا بودن) فقط ما چون اهل دنیا بودیم نمیتونستیم اینا رو بفهمیم و روز قیامت چشمهامون باز میشه ✴️لَّقَدْ كُنتَ فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَٰذَا فَكَشَفْنَا عَنكَ غِطَاءَكَ فَبَصَرُكَ الْيَوْمَ حَدِيدٌ📜(ق22) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ « الم، أَحَسِبَ النَّاسُ أَنْ يُتْرَكُوا أَنْ يَقُولُوا آمَنَّا وَ هُمْ لَا يُفْتَنُونَ، وَ لَقَدْ فَتَنَّا الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِمْ ۖ فَلَيَعْلَمَنَّ اللَّهُ الَّذِينَ صَدَقُوا وَ لَيَعْلَمَنَّ الْكَاذِبِينَ»📚(عنکبوت/۱-٣) 🌟امام زمان ارواحنافداه، از یکایک شیعیان انتظار دارند که در این اولاً با ، مسیر صحیحی را انتخاب کنند، عقایدشان را اصلاح کنند و اهل باشند. و در تثبیت ایمان در روحشان بکوشند که وقتی در معرض ابتلائات و امتحانات قرار می‌گیرند، و خدای تعالی آن‌ها را به فتن می‌آزماید، آب‌دیده، محکم و استوار «کَالجَبَلِ الرّاسِخِ لاتُحَرِّکُهُ العَواصِفُ» مانند یک کوه محکم باشند که هیچ تندبادی آن‌ها را نلغزاند، تکان ندهد و از جا حرکت ندهد. بعضی‌ها در ایمان، اعتقادات و دین، سست هستند. با کوچک‌ترین حرکتی که به آن‌ها وارد می‌شود، خم می‌شوند. انسان باید دائم به خودش تلقین کند. بگوید: «من باید در یاری امام زمان ارواحنافداه مثل کوه، استوار باشم.» با خودتان حدیث نفس داشته باشید. دائم تکرار کنید و بگویید. به خودتان القای مثبت کنید. القا و تلقین‌کردن، در شکل‌‌گیری، نقش‌‌گرفتن و با شدن روح شما خیلی مؤثر است. از آن‌طرف شیطان دائم بیخ گوش شما القای ضعف و فقر می‌کند «الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ»📚(بقره/۲۶۸). فقر یعنی ضعف. 💠استاد حاج آقا زعفری‌زاده کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈احتجاج هاى ابراهیم علیه السلام > 3. 🌺با توجّه به این که وجود آفریدگار یکتا را پذیرفته، ولى معتقد بودند ، امر تدبیر را به بعضى از مخلوقات خویش سپرده است که نمایه آن‌ها به شمار مى‌آمدند ، 🌸 ابراهیم علیه‌السلام بارها با گوناگون گوشزد کرد که این مطلب ، ادعایی بدون دلیل و و پرداخته شما بوده و دروغی بیش نیست . 🌺 در آیه ۱۷ ( انّما تعبدون من دون الله اوثانا و تخلقون افکا ) واژه به صورت نکره آورده شده تا بی‌ارزشی بت‌ها را نشان دهد و بیان کند که داستان بت‌ها ، فقط ادعای محض بوده ، حقیقتی ورای این ادعا وجود ندارد و آنگاه با آوردن * تخلقون افکا * بیان داشته که خدا نامیدن و آنگاه عبادت دروغ پردازی است ؛ 🌸همچنین در آیه ۸۶ ( اَئفکا ءالهه دون الله تریدون ) خدا غیر الله را زشت‌ترین دروغ نامیده است . 🌺در آیه ۸۱ انعام نیز علیه السلام بر این مطلب تاکید کرده که اگر خدا ، عبادت برخی از را بر ما واجب کرده بود ، به طور قطع حجت و برهانی برای آن قرار می‌داد و این دستور را به ما می‌کرد ؛ حال آنکه چنین نیست : * انّکم اشرکتم باللّه مالم ینزّل به علیکم سلطانا .... * 🌸 بنا به قولی ، ابراهیم علیه السلام در آیه ۸۷ صافات ( فما ظنّکم بربّ العالمین ) نیز این است که آیا می‌برید پروردگار جهانیان اجاره داده که شما این جمادات را در شریک او قرار دهید ؟ ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن کریم آیه ۹۶ وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ «اعراف آیه 96» و اگر مردم شهرها و آبادى‌ها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان وزمين را برآنان مى‌گشوديم، ولى آنان (آيات ما را) تكذيب كردند، پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را (با قهر خود) گرفتيم. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‌ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ «اعراف آیه 96» و اگر مردم شهرها و آبادى‌ها ايمان آورده و تقوا پيشه كرده بودند، قطعاً (درهاى) بركات آسمان وزمين را برآنان مى‌گشوديم، ولى آنان (آيات ما را) تكذيب كردند، پس ما هم به خاطر عملكردشان آنان را (با قهر خود) گرفتيم. نکته ها «بَرَكاتٍ» جمع «بركت»، به موهبت‌هاى ثابت و پايدار گفته مى‌شود، در مقابل چيزهاى گذرا. در معناى «بركت»، كثرت، خير و افزايش وجود دارد. بركات، شامل بركت‌هاى مادّى و معنوى مى‌شود، مثل بركت در عمر، دارايى، علم، كتاب و .... «1». ترجمه الهى‌قمشه‌اى. جلد 3 - صفحه 123 سؤال: اگر ايمان و تقوا سبب نزول بركات است، پس چرا كشورهاى كافر، وضع بهترى دارند و كشورهاى اسلامى با مشكلات فراوانى روبرو هستند؟ پاسخ: اوّلًا آن كشورها از نظر علم و صنعت جلو هستند، ولى از نظر روحى و روانى آرامش ندارند. از اين نظر آنان نيز مشكلات فراوانى دارند. ثانياً: اغلب كشورهاى اسلامى، تنها نام اسلام را با خود دارند و قوانين و رهنمودهاى دين اسلام در آنجا حاكم نمى‌باشد. به علاوه گاهى رفاه مادّى، نوعى قهر الهى است. چنانكه قرآن مى‌فرمايد: «فَلَمَّا نَسُوا ما ذُكِّرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‌ءٍ» «1» چون تذكّرات الهى را فراموش كردند، درهاى همه چيز را به رويشان گشوديم تا سرمست شوند. در قرآن، دو نوع گشايش براى دو گروه مطرح است: الف: رفاه و گشايش براى خوبان كه همراه با بركات است، «لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ». ب: رفاه و گشايش براى كفّار و نااهلان كه ديگر همراه با بركت نيست، «فَتَحْنا عَلَيْهِمْ أَبْوابَ كُلِّ شَيْ‌ءٍ»، زيرا چه بسا نعمت‌ها، ناپايدار و سبب غفلت و غرور و طغيان باشد. خداوند، اين رفاه و گشايش كفّار را وسيله‌ى مهلت و پرشدن پيمانه‌ى آنان قرار داده است. بنابراين به هر نعمت ظاهرى نبايد دل خوش كرد، زيرا اگر اين نعمت‌ها براى مؤمنان باشد، مايه‌ى بركت است و اگر براى كفّار باشد، ناپايدار و وسيله‌ى قهر الهى است. امام صادق عليه السلام فرمودند: گاهى بنده‌اى از خداوند حاجت و تقاضايى دارد و خداوند دعايش را مستجاب مى‌كند و مقرّر مى‌شود كه برآورده شود. امّا پس از آن، بنده گناهى را انجام مى‌دهد كه موجب برآورده نشدن حاجتش مى‌شود. «2» از مصاديق بارز اين آيه، دوران ظهور حضرت مهدى (عجّل اللّه تعالى فرجه) است كه به گفته‌ى روايات، در آن زمان بركات از آسمان و زمين سرازير مى‌شود. «3» «1». انعام، 44. «2». تفسير اثنى‌عشرى. «3». تفسير نورالثقلين. جلد 3 - صفحه 124 پیام ها 1- ايمان به تنهايى كافى نيست، بلكه تقوا لازم است. «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا» 2- سرمايه‌گذارى روى فرهنگ ومعنويّت جامعه، بازده اقتصادى هم دارد. «آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ» 3- وعده‌هاى الهى را جدّى بگيريم. با ايمان و تقوا، نزول بركات حتمى است. (حرف لام در «لَفَتَحْنا») 4- بستن و گشايش، در اختيار خداست، «لَفَتَحْنا» امّا بازتابى از عملكرد ماست. 5- اديان آسمانى، خواستار بهبود وضع اقتصادى مردمند. «لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ» 6- آنچه از بركات دريافت مى‌كنيم، گوشه‌اى از بركات الهى است. «بَرَكاتٍ» (كلمه‌ى «بركات» بدون الف و لام است، لذا شامل تمام بركت‌ها نمى‌شود) 7- زمين و آسمان، سرچشمه‌ى بركات‌اند. «بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ» 8- ايمان و تقوا سبب نزول بركات مى‌شود، ولى هر نعمت و رفاهى معلول ايمان و تقوا نيست. آمَنُوا وَ اتَّقَوْا ... بَرَكاتٍ‌ 9- عامل محروميّت‌ها و مشكلات، عملكرد خود ماست. «بِما كانُوا يَكْسِبُونَ» 10- لجاجت و پافشارى بر گناه، سبب قهر و عذاب الهى است. «فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️ و اگر از آنان بپرسی: «چه کسی از آسمان آبی فرستاد و بوسیله آن زمین را پس از مردنش زنده کرد؟ می‌گویند: «اللّه»! بگو: «حمد و ستایش مخصوص خداست!» امّا بیشتر آنها نمی‌دانند.(عنکبوت۶۳) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📕سوره اعراف آيه 138 : وَجَاوَزْنَا بِبَنِي إِسْرَائِيلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْاْ عَلَى قَوْمٍ يَعْكُفُونَ عَلَى أَصْنَامٍ لَّهُمْ قَالُواْ يَا مُوسَى اجْعَل لَّنَا إِلَهًا كَمَا لَهُمْ آلِهَةٌ قَالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ 📃ترجمه فارسی : و بنى اسرائيل را از دريا [يى كه فرعونيان را در آن غرق كرديم] عبور داديم؛ پس به گروهى گذر كردند كه همواره بر پرستش بت هاى خود ملازمت داشتند، گفتند: اى موسى! همان گونه كه براى آنان معبودانى است، تو هم براى ما معبودى قرار بده!! موسى گفت: قطعاً شما گروهى هستيد كه جهالت و نادانى مى ورزيد 🖋ضرب المثل : مرغ همسايه غاز است کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺