eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 وَمَا أُبَرِّئُ نَفْسِي ۚ إِنَّ النَّفْسَ لَأَمَّارَةٌ بِالسُّوءِ إِلَّا مَا رَحِمَ رَبِّي ۚ إِنَّ رَبِّي غَفُورٌ رَحِيمٌ ﴿۵۳﴾ 🔸 و من (خودستایی نکرده و) نفس خویش را از عیب و تقصیر مبرّا نمی‌دانم، زیرا نفس امّاره انسان را به کارهای زشت و ناروا سخت وا می‌دارد جز آنکه خدای من رحم کند، که خدای من بسیار آمرزنده و مهربان است. 💭 سوره: یوسف کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🚫مردم میگفتن ✴️وَمَا يُهْلِكُنَا إِلَّا الدَّهْرُ📜 (جاثیه 24) یعنی کسی کاره ای نیست و دنیاو گردونه ی روزگاره که یکی دنیا میاد و یکی میمیره و اتفاقات همه اتفاقی هستن ✅اما قرآن اومد که بگه ✴️ أَلَا لَهُ الْخَلْقُ وَالْأَمْرُ تَبَارَكَ اللَّهُ رَبُّ الْعَالَمِينَ 📜(اعراف54) همه چیز به اراده ی خداست و این دنیا رو خدا آفریده و نگهداری میکنه حواستون باشه کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🟢 قرآن از زبان برادر! / بخش دوم 🔸سرچشمه علوم و دانش‌ها: 🔹... سرچشمه علوم و دانش‌ها همه در قرآن است (خطبه ۱۷۶) 🔹خداوند قرآن را فرو نشاننده عطش علمی دانشمندان، و باران بهاری برای قلب فقیهان و راه گسترده و وسیع برای صالحان قرار داده است... (خطبه ۱۹۸) 🔸بالاترین ثروت‌هاست: 🔹بدانید هیچ کس از شما بعد از دارا بودن قرآن کمترین نیاز و فقر ندارد و اَحدى قبل از دارا بودن قرآن بی‌نیاز نخواهد بود (خطبه ۱۷۶) 🔸موجب زندگی و نشاط دل‌ها است: 🔹بهار دل‌ها در آن است... (خطبه ۱۷۶) 🔸بالاترین شفاعت کننده: 🔹بدانید قرآن است شفاعت‌کننده پذیرفته شده و گوینده تصدیق شده و هر کس که روز قیامت قرآن براى او شفاعت کند، شفاعت قرآن در مورد او پذیرفته شود (خطبه ۱۷۶) 🔸کتاب جاودانه: 🔹قرآن نوری است که خاموشی ندارد، چراغی است که درخشندگی آن زوال نپذیرد، دریایی است که ژرفای آن درک نشود، راهی است که رونده آن گمراه نگردد، شعله‌ای است که نور آن تاریک نشود، جدا کننده حق و باطلی است که درخشش برهانش خاموش نگردد... (خطبه ۱۹۸) 🔸جامعیت قرآن کریم: 🔹کتاب پروردگار میان شما است که بیان‌کننده حلال و حرام، واجب و مستحب، ناسخ و منسوخ، مباح و ممنوع، خاص و عام، پندها و مثل‌ها، مطلق و مقید، محکم و متشابه است، عبارات مجمل خود را تفسیر و نکات پیچیده خود را روشن می‌کند (خطبه ۱) 🔹در قرآن اخبار گذشتگان و آیندگان و احکام مورد نیاز زندگی‌تان وجود دارد (حکمت ۳۱۳) 💠 برای مطالعه بیشتر، می‌توانید به خطبه‌های ۱۱۰, ۱۸۳, ۱۶۹, ۱۵۷, ۱۵۸, ۱۳۳, ۱۷۶,۱۹۸ و ... مراجعه نمایید. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🌴 ⚠️ 📖 ✴یکی از یهودیان به نام شاس بن قیس که پیرمردی تاریک دل و در کفر و عناد کم نظیر بود ، روزی از کنار جمع مسلمانان می گذشت ، دید جمعی از طایفه اوس و خزرج که سال ها با هم جنگ های خونین داشتند در نهایت صفا و صمیمیت گرد هم نشسته ، مجلس انسی بوجود آورده اند و آتش اختلافات که در جاهلیت در میان آنها شعله ور بود به کلی خاموش شده است . 🔶️از دیدن این صحنه بسیار ناراحت شد و با خود گفت اگر این ها تحت رهبری محمد صلی الله علیه و آله از همین راه پیش روند ، جمعیت یهود به کلی در خطر است . ✴در این حال ، نقشه ای به نظر او رسید و به یکی از جوانان یهودی دستور داد که به جمع آنها بپیوندد و حوادث خونین بغاث را (محلی که جنگ شدید اوس و خزرج در آن نقطه واقع شد) را به یاد آنها بیاورد و آن حوادث را پیش چشم آنان مجسم سازد . 🔶️اتفاقا این نقشه با مهارت خاصی به وسیله آن جوان یهودی پیاده شد و حتی بعضی از افراد طایفه اوس و خزرج یکدیگر را به تجدید آن صحنه ها تهدید کردند . چیزی نمانده که آتش خاموش شده دیرین بار دیگر شعله ور گردد . ✴خبر به پیامبر صلی الله علیه و آله رسید . فورا با جمعی از مهاجران به سراغ آنها آمد و با اندرزهای مؤ ثر و سخنان تکان دهنده خود آنها را بیدار ساخت . 🔶️جمعیت چون سخنان آرام بخش پیامبر را شنیدند ، از تصمیم خود برگشتند و سلاح ها را بر زمین گذاشته ، دست در گردن هم افکندند و به شدت گریستند و دانستند این از نقشه های دشمنان اسلام بوده است و صلح و صفا و آشتی ، بار دیگر کینه هایی را که می خواستند زنده شود ، شستشو داد . 📙قُلْ يَا أَهْلَ الْكِتَابِ لِمَ تَكْفُرُونَ بِآيَاتِ اللَّهِ وَاللَّهُ شَهِيدٌ عَلَىٰ مَا تَعْمَلُونَ ﴿٩٨﴾ ✴بگو: ای اهل کتاب! چرا به آیات خدا کفر می ورزید؟ در حالی که خدا بر آنچه انجام می دهید، گواه است. (۹۸) کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨دائره المعارف قرآن کریم✨ 🍀> 👈نکاتى مربوط به احتجاج ابراهیم علیه السلام در سوره انعام .....ادامه 🌸 ۳. سخن او در آیه ۷۳ - ۷۴ خطاب به آزر : * اتتّخذ اصناما ءآلهه انّی ارئک و قومک فی ضلال مبین * به سخن کسی می‌ماند که مدت‌ها با خود مانوس بوده و به همین دلیل ، یکسره انتقاد می‌کند ؛ از همین جا می‌توان به دست آورد که او با آسمانی نیز ناآشنا نبوده ؛ زیرا جریان احتجاج با پرستان ، پس از محاجّه با آزر رخ داده است ؛ 🌺 افزون براین در از امام صادق علیه السلام تصریح شده که ابراهیم علیه السلام مدتی در کنار ماند و پس از آن در برابر بت‌ها واکنش نشان داد 🌸 و براساس آیات سوره انعام ، با ستاره پرستان پس از احتجاج با بت پرستان بوده است ؛ حتی برخی داده‌اند که احتجاج با کوکب پرستان بعد از ترک بابل به مقصد و با مردم حران بوده ؛ زیرا اهل حران اجرام آسمانی را می‌پرستیدند و مردم بت‌پرست بودند و ابراهیم که لجاجت مشرکان بابل را آزمود بود ، 🌺 این بار برای با اجرام پرستان به شیوه مدارا و تظاهر به همفکری به آنان روی آورد ؛بنابراین ، ماجرای ، مدت‌ها پس از ترک مخفیگاه صورت پذیرفته است ؛ ولی این با ظاهر روایتی از امام رضا علیه السلام ناسازگار است و بعضی ، آن را مخالف آیات قرآن نیز دانسته‌اند . ادامه دارد ...... کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
7.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قطره ای قرآن کریم آیه ۱۲۳الی ۱۲۵ قالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّ هذا لَمَكْرٌ مَكَرْتُمُوهُ فِي الْمَدِينَةِ لِتُخْرِجُوا مِنْها أَهْلَها فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ «اعراف آیه 123» فرعون (به ساحران) گفت: آيا پيش از آن كه به شما اجازه دهم به او ايمان آورديد؟ قطعاً اين نيرنگى است كه شما در اين شهر انديشيده‌ايد تا اهلش را از آن بيرون كنيد. پس به زودى خواهيد فهميد! (كه با چه كسى طرف هستيد و چه كيفرى خواهيد شد.) لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلافٍ ثُمَّ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ «اعراف آیه124» حتماً دست و پاهايتان را بر خلاف يكديگر (يكى از راست و يكى از چپ) قطع خواهم كرد، سپس همه‌ى شما را به دار خواهم كشيد. قالُوا إِنَّا إِلى‌ رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ «اعراف آیه 125» (ساحران در پاسخ) گفتند: (مهم نيست، هرچه مى‌خواهى بكن) همانا ما به سوى پروردگارمان بازمى گرديم. کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 قالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ إِنَّ هذا لَمَكْرٌ مَكَرْتُمُوهُ فِي الْمَدِينَةِ لِتُخْرِجُوا مِنْها أَهْلَها فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ «اعراف آیه 123» فرعون (به ساحران) گفت: آيا پيش از آن كه به شما اجازه دهم به او ايمان آورديد؟ قطعاً اين نيرنگى است كه شما در اين شهر انديشيده‌ايد تا اهلش را از آن بيرون كنيد. پس به زودى خواهيد فهميد! (كه با چه كسى طرف هستيد و چه كيفرى خواهيد شد.) پیام ها 1- در استعمار فرهنگى حكومت‌ها، آزادى انديشه و حقّ انتخاب عقيده از مردم سلب مى‌شود. «قالَ فِرْعَوْنُ آمَنْتُمْ بِهِ قَبْلَ أَنْ آذَنَ لَكُمْ» 2- يكى از شيوه‌هاى طاغوت‌ها، تهمت‌زدن به مردان حقّ است. «إِنَّ هذا لَمَكْرٌ مَكَرْتُمُوهُ» حتّى به كارگزاران خود اعتماد ندارند و هر حركت معنوى را سياسى مى‌بينند، چنانكه در جاى ديگر، فرعون ساحران را شاگرد موسى مى‌شمرد. «إِنَّهُ لَكَبِيرُكُمُ الَّذِي عَلَّمَكُمُ السِّحْرَ» «1» 3- طاغوت‌ها از حس وطن‌دوستى و عواطف مردم، در مسير اهداف خود سوءاستفاده مى‌كنند. «لِتُخْرِجُوا مِنْها أَهْلَها» 4- تهديد به قتل و شكنجه، از ابزار سلطه‌ى طاغوت‌هاست. «فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ» «1». طه، 71. تفسير نور(10جلدى)، ج‌3، ص: 143 کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠 نور (محسن قرائتی)💫 لَأُقَطِّعَنَّ أَيْدِيَكُمْ وَ أَرْجُلَكُمْ مِنْ خِلافٍ ثُمَّ لَأُصَلِّبَنَّكُمْ أَجْمَعِينَ «اعراف آیه124» حتماً دست و پاهايتان را بر خلاف يكديگر (يكى از راست و يكى از چپ) قطع خواهم كرد، سپس همه‌ى شما را به دار خواهم كشيد. قالُوا إِنَّا إِلى‌ رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ «اعراف آیه 125» (ساحران در پاسخ) گفتند: (مهم نيست، هرچه مى‌خواهى بكن) همانا ما به سوى پروردگارمان بازمى گرديم. نکته ها شبيه اين آيات را در سوره‌ى طه نيز مى‌خوانيم، البتّه در قرآن اشاره‌اى به عملى شدن اين تهديدها نيست، امّا به نقل روايات وتاريخ، فرعون، مؤمنان به موسى عليه السلام را قطعه قطعه كرد و به شاخه‌هاى درخت خرما آويخت. چنانكه طبرى مى‌گويد: «كانوا أوّل النّهار كفّاراً سحرة و آخر النّهار شهداء بَررَة» اوّل روز، كافرانى ساحر و آخر روز، شهيدانى نيكوكار بودند. فرعون و فرعونيان با آن همه‌ى تداركات و سر و صدا، سرانجام تحقير شدند، «انْقَلَبُوا صاغِرِينَ»، امّا ساحران بر اثر ايمان، به رشد و سعادت رسيده و مرگ در راه عقيده‌ى حقّ را بر زندگى تحت سلطه‌ى فرعون ترجيح دادند. «إِلى‌ رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ» پیام ها 1- خشونت و تهديد، از حربه‌هاى زورگويان وقدرتمندان است. «لَأُقَطِّعَنَّ» 2- طاغوت‌ها، براى جلوگيرى از نفوذ انديشه‌هاى اصلاحى و انقلابى، پيشتازان انقلاب را تهديد، شكنجه و به قتل مى‌رسانند. «لَأُصَلِّبَنَّكُمْ» 3- انسان، محكوم نظام‌ها و محيطها نيست و با ايمان و اراده مى‌تواند در برابر همه‌ى آنها مقاومت كند. «لَأُقَطِّعَنَ‌- قالُوا» 4- آنكه با بصيرت ايمان آورد، با امواج مختلف دست از ايمان بر نمى‌دارد و از تهديد نمى‌ترسد. «قالُوا إِنَّا إِلى‌ رَبِّنا» آرى ايمان، انسان را دگرگون و ظرفيّت او جلد 3 - صفحه 144 را بالا مى‌برد. ساحرانى كه ديروز در انتظار پاداش فرعون بودند، امروز به خاطر ايمان، آن چيزها برايشان ارزشى ندارد. 5- مرگ در راه حقّ، بهتر از زندگى در راه باطل است. «إِلى‌ رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ» 6- سابقه‌ى بد را نبايد ملاك قرار داد، گاهى چند ساحر و كافر با يك تحوّل، ايمان آورده و از مؤمنان ديگر سبقت مى‌گيرند. «إِلى‌ رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ» 7- در شيوه‌ى تبليغ، از جوانمردى‌هاى گذشتگان ياد كنيم. قالُوا ... 8- ايمان به معاد ويادآورى آن در مقابل خطرها وتهديدها، انسان را بيمه مى‌كند. «إِلى‌ رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ» چنانكه به فرعون گفتند: هر كارى انجام دهى، سلطه‌ى تو تنها در محدوده‌ى اين دنياست. «فَاقْضِ ما أَنْتَ قاضٍ إِنَّما تَقْضِي هذِهِ الْحَياةَ الدُّنْيا» «1» 9- از هدايت افراد منحرف حتّى رهبران آنها مأيوس نشويم، چه بسا توبه كرده و يك دفعه عوض شوند. «قالُوا إِنَّا إِلى‌ رَبِّنا مُنْقَلِبُونَ» کانال 👇 @Targomeh 🍀🌺🍀🌺🍀🌺
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا