🍂مضطرانه برای فرج دعا کنید.🍂
🔶أَمَّن يُجِيبُ الْمُضْطَرَّ إِذَا دَعَاهُ وَيَكْشِفُ السُّوءَ وَيَجْعَلُكُمْ خُلَفَاء الْأَرْضِ....
(نمل/۶۲)
🔶كيست كه هرگاه درمانده اى او را بخواند، اجابت نمايد و بدى و ناخوشى را برطرف كند، و شما را جانشينان خود در زمين قرار دهد؟
💥شرط استجابت دعا، رسیدن به اضطرار و قطع اميد از ديگران واخلاص در دعاست.
🍁نمونه ى مضطرّ واقعى، امام زمان (عجّل اللّه تعالى فرجه الشريف) است و بدترين سوء «و يكشف السوء»، سلطه ى كفّار است كه در زمان آن حضرت برطرف مى شود و نمونه ى «يجعلكم خلفاء» حكومت صالحان در آن زمان است.
✅خدایا دراولین جمعه ماه رمضان، بااضطرار از تو میخواهیم که دست دشمنان را از سر مسلمین جهان کوتاه کرده و با ظهور ولیّت، حکومت صالحان را برزمین محقق فرمائی.
🍃یا مجیب دعوه المضطرین🍃
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
✨دائره المعارف قرآن کریم✨
🍀#ابراهیم>
👈 #ابتلایات
🌺 خداوند #ابراهیم علیهالسلام را به صورتهاى گوناگونى #آزمود:
« و إِذِ ابتَلى إِبرهیمَ رَبُّهُبِکَلِمت ... .» ( ۱۲۴ بقره)
🌸ابتلا به معناى #آزمایش و مقصود از کلمات، ماجراهای سختی است که ابراهیم در طول #زندگی به آن دچار شده و نیز پیمانهای الهی که وفا به آن از او خواسته شده و به قولی ، الزام او به آنچه همراه با #سختی و رنج بوده یا وظایف و اوامر و نواهی خداوند است .
🌺 بعضی ، فاعل ( ضمیر مستتر ) در * #اتمّهنّ * را به ابراهیم و بعضی به خداوند برگرداندهاند .
🌸 در صورت نخست ، معنا چنین است که #ابراهیم ، به خوبی از عهده این آزمایشها برآمد و وظایف محول را چنانکه از او خواسته شده بود به پایان رسید رساند و #امتثال کرد .
🌺 در صورت دوم . مقصود آن است که خداوند ، #ابراهیم را در عمل به آن توفیق و مساعدت داده ، یا آنکه با افزودن امامت و نیز منع #امامت از ذریه ظالم او ، کلمات را پایان بخشیده است .
🌸از آنجا که هدف آیه ، بیان #مصادیق * کلمات * نبوده ، درباره آن سکوت کرده ؛ ولی بر اساس ترتّب #امامت بر این کلمات اموری بودهاند که لیاقت ابراهیم را برای احراز مقام امامت #اثبات کردهاند .
🌺روایتی از امام #صادق علیه السلام نیز نشان میدهد که آنچه ابراهیم به آن دچار شده ، فرمان یافتن به #ذبح اسماعیل بوده و اعطای امامت به حضرت به دلیل تسلیم ابراهیم در برابر این #فرمان بوده است .
ادامه دارد .....
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
7.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهای قرآن کریم
#اعراف آیه۱۸۲و۱۸۳
وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ «اعراف آیه182»
و كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند، به تدريج، آنان را از جايى كه ندانند، گرفتار خواهيم كرد.
وَ أُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ «اعراف آیه183»
و به آنان مهلت مىدهم (تا پيمانه پر شود،) همانا تدبير من محكم و استوار است (و هيچ كس را قدرت فرار از آن نيست).
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ «اعراف آیه182»
و كسانى كه آيات ما را تكذيب كردند، به تدريج، آنان را از جايى كه ندانند، گرفتار خواهيم كرد.
وَ أُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ «اعراف آیه183»
و به آنان مهلت مىدهم (تا پيمانه پر شود،) همانا تدبير من محكم و استوار است (و هيچ كس را قدرت فرار از آن نيست).
«1». تفسير مجمعالبيان.
«2». تفسير نمونه؛ كافى، ج 1، ص 44.
جلد 3 - صفحه 231
نکته ها
«استدراج» كه يكى از سنّتهاى الهى نسبت به مكذّبان و مُترفان است، از «دَرَجَةٌ» به معناى درهم پيچيدن تدريجى است. «1» اين سنّت در آيهى 44 سورهى قلم هم آمده است.
حضرت على عليه السلام فرمود: «آنان كه در رفاه و آسايش زندگى مىكنند، به فكر خطر استدراج باشند، مبادا نعمتها وسيلهى خواب و غفلت آنان شود». «2» همچنين فرمودند: «كسى كه در مواهب و امكانات بسيار زندگى كند و شكر نعمت را بجا نمىآورد و آن را مجازات استدراجى نداند، از نشانههاى خطر غافل مانده است». «3» آرى، خداوند مهلت مىدهد، امّا اهمال نمىكند. چنانكه بزرگان گفتهاند: «انّ اللّه يمهل و لا يهمل»
حضرت على عليه السلام فرمود: «هنگامى كه خداوند اراده خيرى براى بندهاى كند، به هنگام انجام گناه او را گوشمالى مىدهد تا توبه كند، ولى هنگامى كه بر اثر اعمالش، بدى و شرى مقدّر شود، هنگام گناه نعمتى به او مىبخشد تا توبه و استغفار را فراموش كند و به گناه ادامه دهد كه در واقع نوعى عذاب مخفيانه و به تدريج است. چنانكه خداوند مىفرمايد: «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ»». «4»
كيد الهى و مهلت و طول عمر دادن به عنوان «استدراج»، بارها در آيات قرآن آمده است، مثل اين آيات: «لا يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُوا أَنَّما نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلِي لَهُمْ لِيَزْدادُوا إِثْماً» «5» كفّار گمان نكنند كه مهلتى كه به آنان مىدهيم، خير آنهاست بلكه ما از اين جهت به آنان مهلت مىدهيم تا بر گناهانشان بيافزايند، «فَذَرْهُمْ فِي غَمْرَتِهِمْ حَتَّى حِينٍ» «6»، پس ايشان را در غفلتشان واگذار. و نيز آيات: 196 سورهى آلعمران، 44 سورهى انعام، 55 سورهى توبه و 55 و 56 سورهى مؤمنون.
گاهى نعمتهاى الهى، پردهپوشىهاى خداوند و ستايشهاى مردمى، همه و همه، از وسائل غرور و سرگرمى و به نحوى استدراج است. «7»
«1». مفردات راغب.
«2». تفسير نورالثقلين.
«3». تفسير نمونه.
«4». تفاسير نمونه و برهان.
«5». آلعمران، 178.
«6». مؤمنون، 54.
«7». تفسير نمونه.
جلد 3 - صفحه 232
حضرت على عليه السلام فرمود: «تحريفگران توجيهكار كه هر روز مطيع طاغوتى هستند، مشمول قانون استدراج مىباشند». «1»
امام صادق عليه السلام فرمود: «خداوند، دوستان خود را با تلخىها هشدار مىدهد و نااهلان را در رفاه، رها مىكند». «2»
از امام سؤال شد از كجا بفهميم نعمتهاى موجود در اختيار ما استدراج است يا نه؟ امام در جواب فرمود: اگر شكر نعمت به جاى آورى نگران نباش استدراج نيست. «3»
پیام ها
1- تكذيب آيات روشن الهى، به سقوط تدريجى وهلاكت مخفى مىانجامد. «وَ الَّذِينَ كَذَّبُوا بِآياتِنا سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ» (چوب خدا، صدا ندارد)
2- مهلت دادن به مردم، از سنّتهاى خداست، تا هر كس در راهى كه برگزيده، به نتيجه برسد و درها به روى همه باز باشد، هم فرصت طغيان داشته باشند، هم مجال توبه و جبران. «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ»
3- غالباً سقوط انسان، پلّه پله و آرام آرام است. «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ مِنْ حَيْثُ لا يَعْلَمُونَ»
4- عمر و زندگى، به دست خداست و گنهكار را از قدرت خدا گريزى نيست. «وَ أُمْلِي لَهُمْ»
5- خداوند فرصت توبه و جبران به كافران مىدهد، ولى آنان لايق نيستند. «وَ أُمْلِي لَهُمْ»
6- هميشه نعمتها نشانهى لطف خدا نيست، گاهى زمينهاى براى قهر ناگهانى خداوند است. «أُمْلِي- كَيْدِي»
7- مرفّهان غافل، با تدبير خدا طرفند. «أُمْلِي لَهُمْ إِنَّ كَيْدِي» (همان گونه كه كيد، عملى پنهانى است، استدراج نيز عذابى مخفيانه مىباشد)
«1». تفسير نورالثقلين.
«2». تفسير نمونه.
«3». اصول كافى، ج 2، باب استدراج.
جلد 3 - صفحه 233
8- خطر غرور و غفلت تا حدّى است كه خداوند با سه تعبير پياپى آن را مطرح كرده است. «سَنَسْتَدْرِجُهُمْ- أُمْلِي لَهُمْ- كَيْدِي»
9- طرح و تدبير الهى، شكست ناپذير است. «إِنَّ كَيْدِي مَتِينٌ»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 در محضر قرآن کریم/
✅ وَ قَضَى رَبُّكَ أَلَّا تَعْبُدُواْ إِلَّآ إِيَّاهُ وَ بِالْولِدَيْنِ إِحْساَناً إِمَّا يَبْلُغَنَّ عِندَكَ الْكِبَرَ أَحَدُهُمَآ أَوْ كِلَاهُمَا فَلَا تَقُل لَّهُمَآ أُفٍّ وَ لَا تَنْهَرْهُمَا وَ قُل لَّهُمَا قَوْلًا كَرِيماً (اسراء/۲۳)
🔹پروردگارت مقرّر داشت كه جز او را نپرستید و به پدر و مادر نیكى كنید. اگر یكى از آن دو یا هر دو نزد تو به پیرى رسیدند، به آنان «اُف» مگو و آنان را از خود مَران و با آنان سنجیده و بزرگوارانه سخن بگو.
🔸در قرآن، بارها نیکی به پدر و مادر در کنار توحید که اساسیترین اصل اسلامی است، قرار گرفته است، از جمله در سورههای بقره/۸۳، نساء/۳۶، انعام/۱۵۱ که نشاندهندهی اهمیت نیکی به والدین است. در این آیه نیز پنج مرتبه نسبت به نیکی به پدر و مادر تأکید شده است. در این آیه همچنین چهار وظیفه گفتاری فرزندان نسبت به والدین اشاره است.
❇️ از پيامهای آیه
▫️توحید، در رأس همهى سفارشهاى الهى است. «قَضى ربّک ألّا تعبدوا اِلّا ایّاه»
▫️خدمتگزارى و احسان به پدر و مادر، از اوصاف موحّد واقعى است. «الا تعبدوا الّا ایّاه و بالوالدین احساناً»
▫️فرمانِ نیكى به والدین مانند فرمانِ توحید، قطعى و نسخنشدنى است.«قَضى»
▫️احسان به والدین در كنار توحید و اطاعت از خداوند آمده است تا نشان دهد این كار، هم واجب عقلى و وظیفهى انسانى است، هم واجب شرعى. «قَضى ربّک ألّا تعبدوا اِلّا ایّاه و بالوالدین احساناً»
▫️نسل نو باید در سایهى ایمان، با نسل گذشته، پیوند محكم داشته باشند. «لاتعبدوا الّا ایّاه و بالوالدین احساناً»
▫️در احسان به والدین، مسلمان بودن آنها شرط نیست. «بالوالدین احساناً»
▫️در احسان به پدر و مادر، فرقى میان آن دو نیست. «بالوالدین احساناً»
▫️نیكى به پدر و مادر را بىواسطه و به دست خود انجام دهیم. «بالوالدین احساناً»
▫️احسان، بالاتر از انفاق است و شامل محبّت، ادب، آموزش، مشورت، اطاعت، تشكّر، مراقبت و امثال اینها مىشود. «بالوالدین احساناً»
▫️احسان به والدین، حدّ و مرز ندارد. «بالوالدین احساناً» (نه مثل فقیر؛ كه تا سیر شود، و جهاد كه تا رفع فتنه باشد و روزه كه تا افطار باشد.)
▫️سفارش قرآن به احسان، متوجّه فرزندان است، نه والدین. «و بالوالدین احساناً» زیرا والدین نیازى به سفارش ندارند و به طور طبیعى به فرزندان خود احسان مىكنند.
▫️هرچه نیاز جسمى و روحىِ والدین بیشتر باشد، احسان به آنان ضرورىتر است. «یبلغنّ عندک الكبر»
⬅️ پدر و مادر سالمند را به آسایشگاه نبریم، بلكه نزد خود نگهداریم. «عندک»
▫️وقتى قرآن از رنجاندن سائل بیگانهاى نهى مىكند، «امّا السائل فلا تَنهَر» تكلیف پدر و مادر روشن است. «فلا تَنهَر هما»
▫️هم احسان لازم است، هم سخن زیبا و خوب. «احساناً ... قل لهما قولاً كریماً»(بعد از احسان، گفتار كریمانه، مهمترین شیوهى برخورد با والدین است.)
▫️در احسان به والدین و قول كریمانه، شرط مقابله نیامده است. یعنى اگر آنان هم با تو كریمانه برخورد نكردند، تو كریمانه سخن بگو. «و قل لهما قولاً كریماً»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 درخت در قرآن
✅ درخت به عنوان یکی از نشانههای بینظیر قدرت خدای یکتاست که منبع کشف و شهود زیادی برای مردم خداشناس به حساب میآید. ریشه، ساقه، شاخه، برگ، تنه، سایه و حتی نفس کشیدن درخت هم برای ما، انسانها، منشأ خیر و برکتهای زیادی است که اگر چشم بینا و دل هوشیار داشته باشیم میتوانیم به اندازه ظرفیت خودمان، قدرت و حکمت خالق یکتا را در آن درک کنیم. در قرآن کریم هم ضمن اشاره به شگفتیهای خلقت، به درخت اشاره شده و موارد بسیاری از خیر و برکتهای این مخلوق خدا یادآوری شده است.
🔹کلمه «شجر» به معنی درخت، ۲۷ بار در آیههای قرآن به کار رفته است. در عین حال کلمهها و عبارتهای دیگری هم درباره درخت در قرآن وجود دارد که هر کدام بیانکننده یکی از ویژگیهای آن هستند. به عنوان مثال نام نخل یا درخت خرما در ۲۰ آیه قرآن کریم تکرار شده که این تعداد در مورد هیچ درخت دیگری سابقه ندارد.
🔸نام درخت انگور هم یازده بار با عبارتهای «عنب» و «اعناب» آمده است. در عین حال، زیتون هم درخت پُر برکت و مهمی است که نامش شش بار در قرآن تکرار شده است. رُمان به معنی انار هم به درخت انار گفته میشود و هم به میوه آن. این کلمه سه بار در قرآن آمده است، دو بار در مورد انار دنیایی و یک بار در مورد انار بهشتی. نام درخت سدر هم چهار مرتبه در قرآن آمده، یک بار در مورد سدر دنیایی، یک بار در مورد درخت سدر در بهشت و دو بار در مورد درختی که پیغمبر اکرم صلی الله علیه و آله در شب معراج آن را مشاهده فرمود.
🔹«معروشه» هم یکی از انواع درخت است که نامش در قرآن آمده و منظور از آن، درختی است که مثل درخت انگور به صورت داربستی بالا میرود و رشد میکند. در واقع در قرآن یک بار به معروشات یعنی درختهای داربستی اشاره شده و یک بار به غیر معروشات که درختهای غیر داربستی هستند.
🔸خداوند متعال در آیه ۶۰ سوره مبارکه نمل به مهمترین نکته در آفرینش درخت اشاره فرموده است: «أَمَّنْ خَلَقَ السمَٰوَٰتِ وَ الأَرْض وَ أَنزَلَ لَکم مِّنَ السمَاءِ مَاءً فَأَنبَتْنَا بِهِ حَدَائقَ ذَات بَهْجَةٍ مَّا کانَ لَکمْ أَن تُنبِتُوا شجَرَهَا أَءِلَهٌ مَّعَ اللَّهِ بَلْ هُمْ قَوْمٌ یعْدِلُونَ؛ آیا بتهایی که معبود شما هستند بهترند یا کسی که آسمان و زمین را آفریده؟ و برای شما از آسمان آبی فرستاد که با آن باغهایی زیبا و سرورانگیز رویاندیم و شما قدرت نداشتید درختان آن را برویانید، آیا معبود دیگری با خداست؟ نه، آنها گروهی هستند که (از روی نادانی) مخلوقات خدا را در ردیف او قرار میدهند.»
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺
🔴 اسماء الحسنی در قرآن
✅ در چهار آیه از قرآن به صراحت آمده است که همهی اسمای حُسنیٰ برای خدای متعال و مخصوص اوست (اعراف/۱۸۰، اسراء/۱۱۰، طه/۸، حشر/۲۴). اسمای حسنای خداوند به صورت تدوین در قرآن کریم حضور یافته است و بصورت تکوین در نظام هستی و جهان خارج ظهور کرده است. در قرآن کریم بیش از ۱۲۰ تا ۱۵۰ اسم اعمّ از اسم ذات، صفات و افعال برای خدای سبحان ذکر شده است؛ مانند سوره توحید، آیةالکرسی و آیات ۲۲ تا ۲۴ سوره حشر. در ادعیه هم این اسمای الاهی وجود دارد مانند؛ دعای جوشن کبیر که شامل ۱۰۰۱ اسم است.
🔹لفظ جلاله «الله» اسم ذاتی است که جامع همهی کمالات بوده و موصوف همهی اسمای حسنای خداوند قرار میگیرد.(در قرآن ۲۶۹۷ بار کلمه «الله» بهکار رفته است) همه اسمای الاهی در یک مرتبه نیستند مثلاً اسم شافی زیر پوششِ رازق و رازق تحت پوششِ خالق و خالق زیر پوششِ قادر و قادر زیر پوششِ اسم جامع و اعظم الله است. در برخی روایات از رسولخدا (ص) و امام صادق(ع) نقل شده است که اسماء الحسنی ۹۹ تاست و احصای آن، انسان را به بهشت و جوار حق میرساند که البته منظور از احصاء، معرفت معانی یا ایمان به آن یا دعا بوسیله آن نیست، بلکه به این معناست که انسان، خدای متعال را با همه این اسماء عبادت کند که لازمه این عبودیت، تکامل روحی است.
🔸بطور مثال: سجده واقعی، عبادتی است که مقتضای عبودیت خداوند در مظهر اسم «اعلی» است و رکوع واقعی، ادب بندگی در مقام تجلی اسم «عظیم» است. «قل ادعوا الله او ادعوا الرحمن ایا ما تدعوا فله الاسماء الحسنی...» (اسراء/۱۱۰)؛ بگو:(خدا را) چه الله بخوانید و چه رحمان، هر کدام را بخوانید، بهترین نامها برای اوست. روایت شده که رسول خدا(ص) شبی در حال سجده بودند و خدا را با نام «یا رحمٰن یا رحیم» میخواند، مشرکان در مقام سرزنش گفتند: این مرد خودش دو خدا را پرستش می کند ...!! و آیه فوق نازل شد.
🔹«الرحمن» بر رحمت مطلق دلالت دارد و به غیر خدا اطلاق نمیشود. این کلمه در قرآن ۵۷ بار به کار رفته است و در بسیاری از آن به تناسب معنایی به جای کلمه، الله است، از جمله:
▫️در سوره مریم ۱۶ بار، مانند آیه: ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل الرحمن وُدّا (آیه۹۶)
▫️در سوره زخرف ۷ بار، مانند آیه: و من یعش عن ذکر الرحمن نقیض له شیطانا فهو له قرین (آیه۳۶)
▫️در سوره فرقان ۵ بار، مانند آیه: و عباد الرحمن الذین یمشون علی الارض هونا (آیه۶۳)
کانال 👇
#درسهایی_از_قران
#دائره_المعارف
#تفسیر
@Targomeh
🍀🌺🍀🌺🍀🌺