.
خداوند در هر آیه از قرآن رازی قرار داده است.
اگر در هر آیه تامل داشته باشیم متوجه می شویم که تمام چالش های زندگی رو با آیه های قرآن میتونیم به راحتی پشت سر بگذاریم.
❁❥༺◍⃟჻ᭂ࿐❁❥༅••┅┄
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
#مشابهات_قرآن
تک مورد
ان تستفتحوا فقد جاءکم الفتح ......... 👈
* واَن الله مع المومنین* #۱۹_انفال
دو انتها آیه ی زیر هردو تک مورد هستند.
.......... والله یحب المطهرین( جزء ۱۱)
..........ویحب المتطهرین(جزء ۲)
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِي وَ رَضِيتُ لَكُمُ الإِسْلاَمَ دِينا 🤲
امروز، دين شما را كامل كردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان دین شما پذیرفتم🧚♀
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
📖گزارش قرآن در باره دو تن از نخستین آدمیزادگان (فرزندان حضرت آدم علیه السلام)
📎 پذیرش قربانی هابیل و رد قربانی قابیل
إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ یُتَقَبَّل مِن الاخَرِ(مائده/ ٢٧)
ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﻫﺮ ﺩﻭ برادر ﺑﺎ ﺍﻧﺠﺎم ﻛﺎﺭنیکی ﺑﻪ ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺗﻘﺮّﺏ ﺟﺴﺘﻨﺪ ، ﭘﺲ ﺍﺯ یکی ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﺷﺪ ، ﻭ ﺍﺯ ﺩﻳﮕﺮی ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﺪ.
🔹پسر پيامبر بودن نقشى در ردّ يا قبول اعمال ندارد. ملاک پذیرش عبادت انگیزه پاک الهی است.
📎خدا ترس بودن هابیل
لَئِن بَسَطتَ إِلَيَّ يَدَكَ لِتَقْتُلَنِي مَا أَنَا بِبَاسِطٍ يَدِيَ إِلَيْكَ لِأَقْتُلَكَ إِنِّي أَخَافُ اللَّهَ رَبَّ الْعَالَمِينَ(مائده /٢٨)
هابیل به برادرش گفتﻣﺴﻠﻤﺎً ﺍﮔﺮ ﺗﻮ ﺑﺮﺍی ﻛﺸﺘﻦ ﻣﻦ اقدام کنی ، ﻣﻦ ﺑﺮﺍی ﻛﺸﺘﻦ ﺗﻮ اقدامی انجام نمی دهم و قصد و نیت کشتن تو را ندارم ؛ ﺯﻳﺮﺍ ﺍﺯ خداوند ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭ ﺟﻬﺎﻧﻴﺎﻥ بیم دارم .
🔹(قتل یک انسان در افتادن با آفریدگار اوست نه با خود او)
🔹آری یکی از مهمترین عوامل بازدارنده گناه خدا محوری است
📎 سرکش بودن قابیل
قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ(مائده/ ٢٧)
(ﺑﺮﺍﺩﺭی ﻛﻪ ﻋﻤﻠﺶ ﭘﺬﻳﺮﻓﺘﻪ ﻧﺸﺪ ﺍﺯ ﺭﻭی ﺣﺴﺪ ﻭ ﺧﻮﺩﺧﻮﺍهی ﺑﻪ ﺑﺮﺍﺩﺭﺵ)ﮔﻔﺖ : بی ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺗﻮ ﺭﺍ می ﻛﺸﻢ.
🔹و چنین بود که ابلیس قتل را به آدمی زادگان آموخت.
📎کشته شدن هابیل توسط قابیل
فَطَوَّعَتْ لَهُ نَفْسُهُ قَتْلَ أَخِيهِ فَقَتَلَهُ فَأَصْبَحَ مِنَ الْخَاسِرِينَ(مائده/٣٠)
ﻧﻔﺲ (ﻃﻐﻴﺎﻥ ﮔر قابیل) ، ﻛﺸﺘﻦ هابیل ﺭﺍ ﺩﺭ ﻧﻈﺮﺵ ﺳﻬﻞ ﻭ ﺁﺳﺎﻥ ﺟﻠﻮﻩ ﺩﺍﺩ ، ﭘﺲ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻛﺸﺖ ﻭ ﺍﺯ ﺯﻳﺎﻧﻜﺎﺭﺍﻥ ﺷﺪ .
🔹آری هوا و هوس مى تواند عواطف برادرى را نيز سركوب كند و کاری را که نباید انجام دهد را بکند.
🌱🌱🌱
✅ اَللّهُمَّ نَوِّر قُلُوبَنا بِالْقُرآن اَللّهُمَّ زَیِّن اَخْلاقَنا بِزینَةِ الْقُرآن اَللّهُمَّ ارْزُقنا شَفاعَةَ الْقُرآن اَللّهُمَّ عَجِّلْ لِوَلیِّکَ الْفَرَجَ بالقران
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔅 يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَأَهْلِيكُمْ نَارًا وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ عَلَيْهَا مَلَائِكَةٌ غِلَاظٌ شِدَادٌ لَا يَعْصُونَ اللَّهَ مَا أَمَرَهُمْ وَيَفْعَلُونَ مَا يُؤْمَرُونَ ﴿۶﴾
🔸 ای کسانی که ایمان آوردهاید، خود را با خانواده خویش از آتش دوزخ نگاه دارید چنان آتشی که مردم (دلسخت کافر) و سنگ (خارا) آتشافروز اوست و بر آن دوزخ فرشتگانی بسیار درشتخو و دلسخت مأمورند که هرگز نافرمانی خدا را (در اجرای قهر و غضب حق) نخواهند کرد و آنچه به آنها حکم شود انجام دهند.
💭 سوره: تحریم
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس >
👈گستره فعالیت ابلیس
..... ادامه
👿 درباره قلمرو #فعالیت ابلیس ، سه آیه ذیل ، مباحث فراوانی را در میان مفسران و #متکلمان برانگیخته است :
◀️ ۱. سخن حضرت #ایوب که رنج و عذاب خویش را به #شیطان نسبت میدهد :
* انّی مسّنی الشّیطان بنصب و عذاب * ( ص ۴۱ )
👺 بیشتر مفسران ، #اسناد عذاب و رنج ایوب را به شیطان مجازی دانستند .
👿 برخی از آنان در تفسیر آیه ، #دعوت همسر ایوب به سجده در مقابل ابلیس از سوی ابلیس ، عدم #توانایی بر اقامه نماز بر اثر بیماری ، قطع وحی ، برای مدتی ، بزرگنمایی مشکلات وی برای آنکه به #جزع وادار شود ،
یادآوری نعمتهای گذشته و زوال وی یا #جداسازی مردم از او یا ایجاد زمینه برای ابتلای وی و مواردی نظیر آن را عامل #رنج و عذاب ایوب شمردهاند .
👺طبق روایتی ، #سلطه وی بر اضرار به ایوب ، به دلیل استجابت درخواست وی از سوی #خداوند در این مورد خاص بوده و عدهای دیگر احتمال نوعی سببیّت طولی را برای وی در کنار اسباب طبیعی #تقویت کردهاند .
ادامه دارد .....
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
12.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
آیه ۲۴ توبه
قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فِي
سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ «توبه آیه24»
بگو: اگر پدران و فرزندان وبرادران وهمسران و خاندان شما وثروتهايى كه جمع كردهايد و تجارتى كه از كسادى آن بيم داريد و خانههايى كه به آنها دلخوش كردهايد، نزد شما از خدا وپيامبرش وجهاد در راه او محبوبتر باشد، پس منتظر باشيد تا خداوند، فرمان (قهر) خويش را به اجرا در آورد. و خداوند، گروه نافرمان را هدايت نمىكند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
قُلْ إِنْ كانَ آباؤُكُمْ وَ أَبْناؤُكُمْ وَ إِخْوانُكُمْ وَ أَزْواجُكُمْ وَ عَشِيرَتُكُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ كَسادَها وَ مَساكِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فِي
سَبِيلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّى يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الْفاسِقِينَ «توبه آیه24»
بگو: اگر پدران و فرزندان وبرادران وهمسران و خاندان شما وثروتهايى كه جمع كردهايد و تجارتى كه از كسادى آن بيم داريد و خانههايى كه به آنها دلخوش كردهايد، نزد شما از خدا وپيامبرش وجهاد در راه او محبوبتر باشد، پس منتظر باشيد تا خداوند، فرمان (قهر) خويش را به اجرا در آورد. و خداوند، گروه نافرمان را هدايت نمىكند.
نکته ها
روزى علىبن ابىطالب عليهما السلام به گروهى فرمود: چرا شما براى كمك به اسلام به مدينه هجرت نمىكنيد و به پيامبر ملحق نمىشويد؟ گفتند: ما با برادران و فاميل خود هستيم و از خانههايمان دفاع مىكنيم. «1»
گروههايى كه در اين آيه مطرح شده، به عنوان نمونه است و به همين دليل، پدر شامل مادر هم مىشود و پسر شامل دختر، و برادر شامل خواهر نيز مىشود.
پیام ها
1- ميزان ايمان را هنگام قرار گرفتن سر دو راهى دنيا و آخرت مىتوان شناخت. «أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ»
«1». تفسير الميزان.
جلد 3 - صفحه 399
2- براى عبور از پلهاى مادّيت، بايد عقايد و انس با خدا را تقويت كرد. إِنْ كانَ آباؤُكُمْ ... وَ أَمْوالٌ ... أَحَبَّ إِلَيْكُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ ...
3- عواطف فاميلى و امكانات مادّى نبايد مانع جهاد شود و هركجا مانع شد، زمينهساز قهر الهى است. إِنْ كانَ آباؤُكُمْ ... وَ أَمْوالٌ ... أَحَبَ ... فَتَرَبَّصُوا ... (در راه دوستى خدا و جهاد در راه او بايد از همه چيز و همه كس گذشت. زيرا حفظ دين، بر حفظ روابط خانوادگى، عاطفى و اقتصادى مقدّم است.)
4- اگر رفاه در زندگى اصل شد، انسانيّت سقوط مىكند و سبب دورى از خدا ورسول است وقهر و غضب نامعلومى را در انتظار دارد. «يَأْتِيَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ»
5- رفاه طلبانِ مسئوليّت گريز، مشمول هدايت الهى نمىشوند. «لا يَهْدِي»
6- برترى دادن مادّيات بر امور معنوى، نشانهى فسق است. أَحَبَّ إِلَيْكُمْ ... الْفاسِقِينَ (مرز ايمان و فسق، رها كردن معنويات است)
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
حاج اسماعیل دولابی:🌱
فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَاتِ....
در کارهای خوب از هم سبقت بگیرید...
آیه 148 سوره بقره
🔹 چشــم و هــم چشـمی
در امـور دنیــوی خـوب نیست
اما در امر آخـــرت خوب است.
یعنی اگر دیدی
کسی کار خیری میکند بگــو
چـرا مـن داخــل آن نباشــم؟!
🌸🌸🌸
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
#پیام_قرآنی #آزار_انبیاء
🍃 گاهى رهبران الهى، از طرف مؤمنان هدف تهمت و اذيّت قرار مىگيرند. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَكُونُوا»
🍃 لازمهى ايمان، دورى از تهمت است. «يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لا تَكُونُوا ...»
🍃 از بىاثر ماندن تهمت به اولياى خدا درس بگيريد و تهمت نزنيد. «فَبَرَّأَهُ اللَّهُ»
🍃 خداوند دامن انبياى خود را از تهمتهاى دشمنان پاك مىكند. «فَبَرَّأَهُ اللَّهُ ...»
🍃 تبرئهى مردان خدا از تهمت كافى نيست، بايد از آنان تجليل شود. «فَبَرَّأَهُ اللَّهُ مِمَّا قالُوا وَ كانَ عِنْدَ اللَّهِ وَجِيهاً»
🍃 تبرئه از تهمت و داشتن وجاهت، شرط موفقيّت در رهبرى است. «فَبَرَّأَهُ اللَّهُ مِمَّا قالُوا وَ كانَ عِنْدَ اللَّهِ وَجِيهاً»
🍃 كسى را كه به مأموريّتى مىفرستيد و مسئوليّتى به او مىدهيد، بايد از او حمايت كنيد. «فَبَرَّأَهُ اللَّهُ مِمَّا قالُوا وَ كانَ عِنْدَ اللَّهِ وَجِيهاً»
#احزاب_69 #احزاب
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 شهود و گواهان در قیامت
🔹یکی از مسایل مهم در قیامت، مسئله شهود و گواهان مختلف است گرچه خداوند نیازی به شاهد ندارد ولی حال انسان طوری است که هرچه حضور شاهدان را بیشتر احساس کند بیشتر تحت تأثیر واقع میشود و برای تربیت و رشد و تعالی انسان و رعایت تقوای او در دنیا و اصلاح رفتار خود میتواند عامل مهمی باشد. از باب نمونه به این چند آیه، توجه نمایید:
🔸قیامت روز اقامه شهود است: یوم یقوم الاشهاد(مؤمن/۵۱)
➖اولین شاهد: خداوند(حج/۱۷، نساء/۱ و ۱۲۶)
➖دومین شاهد: انبیای الهی(نحل/۸۹، مائده/۱۱۷، نساء/۴۱)
➖سومین شاهد: امامان معصوم(ع)(بقره/۱۴۳)
➖چهارمین شاهد: ملائکه الهی(ق/۲۱)
➖پنجمین شاهد: زمین(زلزله/۴)
➖ششمین شاهد: خود انسان(اسراء/۱۴، انعام/۱۳۰)
➖هفتمین شاهد: اعضای بدن(نور/۲۴، یس/۶۵، فصلت/۲۰-۲۱)
➖هشتمین شاهد: اعمال(کهف/۴۹)
➖نهمین شاهد: زمان(ظاهراً در قرآن تصریح نشده ولی از امیرالمؤمنین (ع) و امام صادق(ع) روایت شده که فرمودند: هیچ روزی بر فرزند آدم نمیگذرد مگر اینکه به او میگوید: ای فرزند آدم! من روز تازهای هستم و بر تو گواهم، در من سخن خوب بگو و عمل نیک انجام ده، تا در قیامت به نفع تو گواهی دهم زیرا پس از این هرگز مرا نخواهی دید.(کافی، ج۲، ص۵۲۳) و در دعای ششم صحیفه سجادیه، امام سجاد(ع) میفرمایند: امروز، روز تازه و جدیدی است و در قیامت گواه اعمالی است که در آن انجام میدهیم.
⬅️ یادآوری: در خصوص هر یک از این گواهان، آیات دیگری نیز وجود دارد که به آن اشاره نکردیم. همچنین در خصوص سایر شاهدان و گواهان، دوستان عزیز میتوانند به کتب مربوط و ... مراجعه نمایند.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
⚜سبک زندگی قرآنی :
🍂 گول حرفهای باطل را نخورید. 🍂
🔶 فَلَوْلَا أُلْقِيَ عَلَيْهِ أَسْوِرَةٌ مِّن ذَهَبٍ أَوْ جَاء مَعَهُ الْمَلَائِكَةُ مُقْتَرِنِينَ
فَاسْتَخَفَّ قَوْمَهُ فَأَطَاعُوهُ إِنَّهُمْ كَانُوا قَوْماً فَاسِقِينَ
(زخرف/۵٣ و ۵۴)
⚡️ترجمه :
(اگر موسى حقّ است) پس چرا دستبندهايى از طلا بر او نياويخته، يا (براى تصديق رسالتش،) با او فرشتگانى همراه نشده اند.
پس فرعون قوم خود را سبك شمرد و آنان او را اطاعت كردند زيرا آنان قومى فاسق بودند.
❌ جریان باطل سعی می کند با حرفهای سبک و پوچ، سطح فکر مردم را پایین آوَرَد تا از او تبعیت کنند.
🍁 در نگاه جریان باطل، فقط مادیات و لذتهای دنیوی ارزشمند است و می خواهد فکر مردم را نیز به همین امور محدود کند.
💥مردمی که سطح دغدغه هایشان به لذتهای سطحی دنیوی تنزل کند، اسیر دست فرعون ها خواهند شد.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🔴 در محضر قرآن کریم / (بخش دوم)
❇️ از پيامهای آیه ۱۲۲ سوره توبه (آیه نَفْر)
▫️در برنامهریزى و مدیریتها، جامعنگر باشیم تا توجّه به مسئلهاى سبب اخلال در مسائل دیگر نباشد. «ما كان المؤمنون لینفروا كافّة»
▫️هجرت، ملازم ایمان است. یا براى دفاع از دین، هجرت كنید، یا براى شناختِ دین. «فلولا نفر من كلّ فرقة»
▫️باید از هر منطقه، افرادى براى شناخت اسلام به مراكز علمى بروند تا در همه مناطق، روحانى دینى به مقدار لازم حضور داشته باشد. «من كل فرقة طائفة»
▫️دانشمندى كه كوچ نكند، فقیه كامل نیست. «نَفَر»، امام دربارهى كسى كه در خانهاش نشسته بود، فرمود: « كیف یتفّقه فى الدین؟ » [تفسیر کنزالدقائق]
▫️تفقّه در دین و آموزش دین به مردم، واجب كفائى است. «فلولا نفر منهم طائفة» (جهاد و اجتهاد، هر دو واجب كفایى است. پس برنامه ریزى چنان باید باشد كه نظام علمى محصلین علوم دینى، به هم نخورد)
▫️هدف از فراگیرى فقه، هشدار مردم و هوشیار ساختن آنان و نجات از غفلت و بىتفاوتى نسبت به مشكلات است. «لینذروا»
▫️در زمان جنگ هم نباید مسائل فكرى، اعتقادى و اخلاقى، مورد غفلت قرار گیرد و دشمن خارجى ما را از دشمن داخلى (جهل و غفلت) غافل سازد. «ما كان المؤمنون لینفروا ... فلو لانفر...لیتفقّهوا»
▫️فقه، تنها فراگیرى احكام دین نیست، بلكه همهى معارف دینى قابل تحقیق، دقّت و ژرفنگرى است. «لیتفقّهوا فى الدّین»
▫️شناختهاى دینى باید عمیق و ژرف باشد. «لیتفقّهوا فى الدین»
▫️شرط تبلیغ دینى آگاهى عمیق از آن است. «لیتفقّهوا... لینذروا»
▫️به سخنان یک اسلامشناس فقیه، مىتوان اعتماد كرد. «لیتفقّهوا... لینذروا» (ممكن است یک نفر در منطقه باشد، پس خبر واحد حجّیت دارد)
▫️فقه در دین، آنگاه ارزش دارد كه فقیه، عالم به زمان و آگاه از شیطنتها و راههاى نفوذ دشمن باشد تا بتواند هشدار و بیم دهد. «لیتفقهوا ...لینذروا»
▫️براى طلاب حوزهها، دو هجرت لازم است: یكى به سوى حوزهها و دیگرى از حوزهها بهسوى شهرها. لذا ماندن در حوزهها جایز نیست. «فلو لانفر... لیتفقّهوا، لینذروا... اذا رجعوا»
▫️براى تبلیغ و كار فرهنگى، زادگاه انسان در اولویت است. «لینذروا قومهم»
▫️علما باید سراغ مردم بروند و منتظر دعوت آنان نباشند. «رجعوا الیهم»
▫️محور تبلیغ، باید ایجاد تقوا و یاد معاد باشد. «لینذروا... لعلّهم یحذرون»
▫️فقها نباید انتظار اطاعتِ مطلق همهى مردم را داشته باشند، چون گروهى هرگز به راه دین و خدا نمىآیند. «لعلّهم یحذرون»
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
📋 کار دست خدا است؛
سوره روم با یک پیشبینی درباره جنگ های ایران و روم آغاز می شود. پیشبینی که مطابق آیه در چندسال از زمان نزول رخ می دهد (و رخ داد).
بقیه آیه به این می پردازد که اگـر مـى بـينيد خداوند از آينده خبر مى دهد، به خاطر آن است كه همه چيز و همه كار به دست او است چه قبل از شکست روم و چه بعد از آن!
البته این حقیقت اختیار را از انسان در امور مربوط به خود سلب نمی کند، اما نکته مهم این است که هیچ اتفاقی در زندگی تصادفی یا خارج از کنترل خدا نیست.
همه چیز تحت اراده و مدیریت خداوند است و هر امر کوچک و بزرگی در زندگی ما به او بر می گردد.
🔷 آیه روز:
فِي بِضْعِ سِنِينَ لِلَّهِ الْأَمْرُ مِنْ قَبْلُ وَ مِنْ بَعْدُ وَ يَوْمَئِذٍ يَفْرَحُ الْمُؤْمِنُونَ (روم / آیه ۴)
🔶 ترجمه :
در چند سال {این اتفاق رخ می دهد}، همه كارها از آن خدا است، چه قبل و چه بعد (از اين شكست و پيروزي) و در آن روز مؤمنان خوشحال خواهند شد.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
.
معنی آیه ۲۰ سوره لقمان :
آيا نديدی خداوند آنچه را در آسمانها و زمين است مسخر شما كرده و نعمتهای خود را - چه نعمتهای ظاهر و چه نعمتهای باطن - بر شما گسترده و افزون ساخته است ؟ ولی بعضی از مردم بدون هيچ دانش و هدايت و كتاب روشنی در باره خدا مجادله می كنند.
.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
🟢 امیرالمؤمنین(ع) در آیینه قرآن /
🔸سوره صافات
▫️آیه ۲۴: بازخواست مردم در باره قیامت
▫️آیه ۱۳۰: آلیاسین، آل محمد(ص)
🔸سوره ص
▫️آیه ۲۸: امام صالحان
🔸سوره زمر
▫️آیه ۹: علم علوی
▫️آیه ۲۹: خالصترین موحد
▫️آیه ۳۲-۳۳: عاقبت تکذیب صدیق اکبر
🔸سوره غافر
▫️آیه ۷-۸: درود ملائکه و فرشتگان
🔸سوره فصلت
▫️آیه ۴۰: عاقبت دشمنان ولایت
🔸سوری شوری
▫️آیه ۲۳: ولایت در آیه مودت
🔸سوره زخرف
▫️آیه ۴۱: انتقام از ناکثین، قاسطین و مارقین
🔸سوره زخرف
▫️آیه ۴۴: حجت خدا در روز قیامت
▫️آیه ۴۵: اساس بعثت پیامبران
▫️آیه ۵۷: مثل حضرت عیسی(ع)
🔸سوره محمد(ص)
▫️آیه ۱-۲: ولایت در سوره محمد(ص)
▫️آیه ۱۴: تزیین اعمال دشمنان ولایت
▫️آیه ۲۱-۲۲: قطع رحم آل محمد(ص) به دست بنیامیه
▫️آیه ۳۰: دشمنی با ولایت، نشانه نفاق
▫️آیه ۳۲: دشمن ولایت، دشمن خدا و دشمن رسول خدا(ص)
🔸سوره فتح
▫️آیه ۱۸: فتح خیبر به دست حید کرّار
▫️آیه ۲۹: علمدار قیامت، تقسیمکننده بهشت و جهنم
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
19.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 پاسخ جبرئیل(ع) به سؤال پیامبراکرم(ص)
✅ وَ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا هَبْ لَنا مِنْ أَزْواجِنا وَ ذُرِّيّاتِنا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقينَ إِماماً (فرقان/۷۴)
🔸و كسانى كه مىگويند: «پروردگارا! همسران و فرزندانمان را مايهی روشنى چشم ما قرار ده، و ما را پيشوايى براى پرهيزکاران گردان».
➖منظور از «مِنْ أَزْواجِنا» کیست؟ عرض کرد: «خدیجه»
➖منظور از «وَ ذُرِّیَّاتِنا» کیست؟ عرض کرد: «فاطمه»
➖منظور از «قُرَّةَ أَعْیُنٍ» کیست؟ عرض کرد: «حسن و حسین»
➖منظور از «وَ اجْعَلْنا لِلْمُتَّقِینَ إِماماً» کیست؟ عرض کرد: «علیّبنابیطالب»
📚 تفسیر اهل بیت علیهم السلام، ج۱۰، ص۵۰۲
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
◾️دائره المعارف قرآن کریم◾️
👹 #ابلیس >
👈گستره فعالیت ابلیس
..... ادامه
◀️ ۲. سخن خداوند در تشبیه #رباخواران به کسانی که بر اثر تماس شیطان ، #دیوانه و گیج شدهاند :
* الّذین یاکلون الرّبوا لا یقومون الّا کما یقوم الّذی یتخبطه الشّیطان من المس * ( بقره ۲۷۵ )
👺عدهای هیچگونه نقشی را برای #ابلیس در پیدایش صرع ، متحمل ندانستهاند و پارهای از روایات نیز بر این #دیدگاه صحّه میگذارد .
👿عدهای دیگر ، #انتساب برخی از انواع خبط ، صرع یا جنون را به وسیله واسطه اسباب طبیعی ، همانند #آفت و اختلال مغزی ، به جن منتفی ندانستهاند .
👺 برخی آن را #مثلی بر وجه تشبیه و نه حقیقت تلقی کردهاند و شیطان را هرگز به #تخبیط توانا نمیدانند .
👿 عدهای نیز معنای آیه را #واقعیتی روشن در روز واپسین دانستهاند که رباخواران در روز #قیامت ، به حتم همانند مستان از خاک برخواهند خاست .
👺 رای دیگر آن است که این سخن ، بر اساس #اعتقادات عرب در آن عصر و نه بر اساس یک #واقعیت عینی است .
ادامه دارد ......
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
14.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تفسیرقطرهایقرآنکریم
#توبهآیه25
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
💫
لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِي مَواطِنَ كَثِيرَةٍ وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئاً وَ ضاقَتْ عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِما رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُدْبِرِينَ «توبه آیه25»
همانا خداوند در مواضع بسيارى شما را يارى كرده است و در روز حُنين (نيز شما را يارى كرد،) آنگاه كه فراوانى لشگرتان شما را به غرور و اعجاب واداشت، ولى اين فزونىِ نفرات هيچ سودى براى شما نداشت و زمين با همهى گستردگىاش بر شما تنگ آمد، پس شما پشت به دشمن فرار كرديد.
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh
💠#تفسیر نور (محسن قرائتی)💫
💫
لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ فِي مَواطِنَ كَثِيرَةٍ وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ إِذْ أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ شَيْئاً وَ ضاقَتْ عَلَيْكُمُ الْأَرْضُ بِما رَحُبَتْ ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُدْبِرِينَ «توبه آیه25»
همانا خداوند در مواضع بسيارى شما را يارى كرده است و در روز حُنين (نيز شما را يارى كرد،) آنگاه كه فراوانى لشگرتان شما را به غرور و اعجاب واداشت، ولى اين فزونىِ نفرات هيچ سودى براى شما نداشت و زمين با همهى گستردگىاش بر شما تنگ آمد، پس شما پشت به دشمن فرار كرديد.
نکته ها
در آيات قبل، تشويق به جهاد و هشدار نسبت به وابستگىها بود، در اين آيه الطاف و امدادهاى الهى را بازگو مىكند تا انگيزهى جهاد تقويت شود.
مجموع جنگها و سراياى پيامبر صلى الله عليه و آله، كه در اين آيه با تعبير «مَواطِنَ كَثِيرَةٍ» آمده، هشتاد
جلد 3 - صفحه 400
مورد بوده است. «1»
نقل شده است كه «متوكّل عباسى» مريض شد و نذر كرد كه اگر شفا يافت، «دراهم كثيرة» بدهد. پس از بهبودى، بحث شد كه دراهم كثيرة چقدر مىباشد؟ از امامهادى عليه السلام پرسيدند، آن حضرت با استناد به اين آيه فرمودند: بايد هشتاد درهم بدهد. «2»
سيماى جنگ حُنين:
جنگ حُنين در منطقهاى نزديك طائف، ميان مسلمانان و قبيلهى «هوازن» درگرفت و به همين سبب به آن جنگ هوازن هم مىگويند.
در سال هشتم هجرى پيامبر صلى الله عليه و آله براى مقابله با توطئه و تهاجم هوازن، به آن منطقه لشكركشى كرد. سپاه ده هزار نفرى اسلام كه مكّه را فتح كرده بود، به همراه دو هزار نفر از تازه مسلمانان، به آن سوى عزيمت كردند.
جنگ و درگيرى پس از نماز صبح بود و مسلمانان كه از حملهى قبايل هوازن غافلگير شده بودند، اغلب پا به فرار گذاشتند و نظام سپاه اسلام در هم ريخت، ولى با مقاومت سرسختانهى گروهى، سرانجام فراريان به فراخوانى پيامبر صلى الله عليه و آله بازگشتند و مجدّداً حمله آغاز شد و با كشته شدنِ صد نفر از مشركان و تسليم شدن بقيّه و به دست آمدن غنايم بسيار، جنگ حُنين با يارى خداوند به سود مسلمانان خاتمه يافت. دربارهى تعداد اسرا و ميزان غنايم و كيفيّتِ تقسيم آنها و مسائلى كه پيش آمد و نتايج اين نبرد، حرفهاى گفتنى بسيار است كه بايد به كتب تاريخ و مغازى مراجعه كرد.
پیام ها
1- عامل اصلى پيروزى جنگها در صدر اسلام، نصرت و امداد الهى بود. لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ ...
2- ياد الطاف الهى، از عوامل تقويت روحيّه و ايمان است. «لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ»
3- جنگ حُنين بسيار مهم بود. («مَواطِنَ كَثِيرَةٍ» شامل جنك حُنين نيز مىشود، ولى
«1». تفسير نورالثقلين؛ كافى، ج 7، ص 464.
«2». تفسير اطيبالبيان.
جلد 3 - صفحه 401
به خاطر اهميّت آن جداگانه نيز نام برده شده است) «مَواطِنَ كَثِيرَةٍ وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ»
4- گاهى كثرت جمعيّت و امكانات مادّى، سبب غرور و غفلت و قهراً سبب شكست مىشود. «أَعْجَبَتْكُمْ كَثْرَتُكُمْ»
5- به امدادهاى الهى در همه حال نياز است، چه در حال ضعف و چه در حال قدرت. در جنگ بدر با مسلمانانِ اندك، از نصرت الهى برخوردار شدند و در جنگ حُنين با تعداد زياد، باز هم نصرت الهى به يارى آمد. لَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ ... وَ يَوْمَ حُنَيْنٍ
6- بدون ارادهى الهى، اسباب مادّى بىاثر است. «فَلَمْ تُغْنِ عَنْكُمْ»
7- براى ايجاد روحيّهى تعبّد و تواضع، گاهى بايد نقاط ضعف را به رخ كشيد، تا غرورهاى بيجا بشكند. «ثُمَّ وَلَّيْتُمْ مُدْبِرِينَ»
#جلیلی
#دائره_المعارف_قرآن_کریم
#تفسیر
@Targomeh