eitaa logo
درسهایی از قران کریم ( ترجمه و آموزش و روخوانی و تجوید و دائره المعارف ....... )
2.7هزار دنبال‌کننده
5.7هزار عکس
5.3هزار ویدیو
17 فایل
آنچه که از قران کریم می دانیم کپی مطالب آزاد و فقط یه صلوات به روح پدر و مادرم بفرست 💗💗💗
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⁉️نظر اسلام درباره استقلال و عدم وابستگى چيست‌؟ 🔻: اسلام انسان را خليفه‌ى خدا و عزيز دانسته و از هرگونه عملى كه عزت نفس انسان را تباه سازد،نهى كرده و مى‌فرمايد: 📖«لِلّهِ‌ الْعِزَّةُ‌ وَ لِرَسُولِهِ‌ وَ لِلْمُؤْمِنِينَ‌»١ ،عزّت تنها براى خدا و رسولش و مؤمنان است.پيروان خود را به عزّت دعوت كرده و از هر نوع خودباختگى و وابستگى به ديگران نهى مى‌كند. ▫️همين كه يهوديان نماز خواندن مسلمانان به سوى بيت‌المقدس را نشانه‌ى دنباله‌روى اسلام از يهوديت و برترى خود تلقّى كردند،فرمان آمد هر كجا هستيد روى خود را به سوى مسجدالحرام بگردانيد تا هيچ‌كس بر شما منّتى نداشته باشيد. 📖«لِئَلاّ يَكُونَ‌ لِلنّاسِ‌ عَلَيْكُمْ‌ حُجَّةٌ‌»۲ اسلام مردم را از تقليد كوركورانه نهى كرده و پوشيدن لباس كفّار و هرگونه تشبّهى كه نشانه‌ى خودباختگى و پذيرفتن آداب و رسوم و فرهنگ آنان باشد را ممنوع دانسته است. ▫️در قرآن بارها از پيروى كردن از ستمگران،گنهكاران،كافران، مسرفان،مفسدان،هواپرستان و نياكان و از افراط‍‌ و تندروى‌هاى بى‌منطق،با عبارت‌هاى «لا تُطِعْ‌» و «لا تَتَّبِعْ‌» نهى شده است. 🔻قرآن به مسلمانان دستور داده كه سرپرستى و محبّت كفّار را از سر بيرون كنند وهشدار داده كه هركس ولايت آنها را بپذيرد، از آنها محسوب مى‌شود. «وَ مَنْ‌ يَتَوَلَّهُمْ‌ مِنْكُمْ‌ فَإِنَّهُ‌ مِنْهُمْ‌»۳ 🔻پی نوشت: (۱).منافقون،۸ (۲).بقره،۱۵۰ (۳).مائده،۵۱ 📌حجت الاسلام °❈※☆═🎶═☆※❈° کانال 👇 @Targomeh
🔎دو آفتی که اجر صدقه را نابود می‌کنند 🔻فراز دوم : یَأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ لَا تُبْطِلُواْ صَدَقَاتِکُم بِالْمَنّ‌ِ وَ الْأَذَی‌ (264/بقره) 📖 منت گذاشتن و اذیت کردن، دو خطر مهمی است که اجر را تهدید می‌کند. خداوند متعال در این آیه، مردم را از نابود کردن اجر صدقاتشان با منت و اذیت نهی می‌کند. 🔸از این آیه به خوبی استفاده می‌شود که انفاق در راه خدا در صورتی در پیشگاه پروردگار مورد قبول واقع می‌شود که به دنبال آن منت و چیزی که موجب‌ آزار و رنجش نیازمندان است نباشد. 🔹 بنابراین کسانی که در راه خداوند بذل مال می‌کنند ولی به دنبال آن منت می‌گذارند یا کاری که موجب آزار و رنجش اوست انجام می‌دهند در حقیقت با این عمل ناپسند، اجر و پاداش خود را از بین می‌برند.(2) 🔸در این بین کسی اجر می‌برد که بتواند کار ارزشمند خود را از این دو آفت نابودگر حفظ کند.(3) 🔹مالی که می‌شود هم باید از مال حلال باشد و از طریقی شرعی به دست آمده باشد و هم از نظر کیفیت باید حداقل به گونه‌ای باشد که اگر به خود دهنده آن را بدهند با خوشحالی آن را بگیرد   °❈※☆═🎶═☆※❈° کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔖 📖 «أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ يُتَّبَعَ أَمَّنْ لَا يَهِدِّي إِلَّا أَنْ يُهْدَىٰ فَمَا لَكُمْ كَيْفَ تَحْكُمُونَ» (یونس/۳۵) ❓آیا کسی که به سوی حق هدایت می کند برای پیروی شایسته تر است یا کسی که خود هدایت نمی شود مگر هدایتش کنند، شما را چه می شود، چگونه داوری می کنید؟ ◽️آیه به نوعی دارد شایسته سالاری را در امر هدایت مطرح می کند «أَفَمَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَقِّ» _رضا علیه السلام می فرماید خداوند انبیاء و ائمه را که موفق دارد و از خزانه علم و حکمت خودش به آنها داده، در این مسیر قرار داده. یعنی آنها منتخب و شایسته هستند در امر هدایت. 🔖 در حدیث دیگری امام ‌باقر علیه السلام می‌فرماید؛ مراد از «مَنْ يَهْدِي إِلَى الْحَق» پیامبر و آل ایشان هستند. 🔎 پس نکته اینجاست که هادی بشر که انسان را در مسیر هدایت قرار می دهد خداوند است، اما حاکم بودن نظام اسباب و مسببات بر این عالم، امر هدایت توسط افراد برگزیده الهی صورت می گیرد. یعنی افرادی هستند که برگزیده و منتخب خدا هستند. ✨ و خداوند در این آیه در امر واسطه هدایت بین دو ‌نفر تقابل ایجاد کرده سپس عقل را به داوری فرا خوانده. ⁉️کدام یکی از این دوتا شایستگی امامت را دارند؟ 1⃣ کسانی که به سوی حق هدایت می‌کنند 2⃣ کسانی که برای هدایت شدن او به هدایت، یک هدایت کننده ای نیاز دارند. ◽️طبیعی است که همه انسانها وقتی به دنیا می‌آیند چیزی نمی دانند کم کم بر فهم و عقل آنها اضافه می شود و با هدایت هدایتگران الهی زمینه آنها شکل می‌گیرد. 🔻پس نتیجه : دسته اول باید کسانی باشند که هرگز حتی برای یک لحظه گمراه نباشند تا نیاز به هدایت داشته باشند، وگرنه در گروه دوم قرار می گیرند. ➖بنابراین با استفاده از این تقابل نتیجه می‌گیریم دسته اول کسانی هستند پیوسته در هدایت بودن مانند حضرت عیسی در آغاز تولد گفته من بنده خدا هستم.. ◽️به عبارت دیگر این ویژگی‌ای که این دسته دارند از مقام والای عصمت برخوردارند و به طور طبیعی عقل آدمی کسانی که پیوسته هدایت الهی را مطرح می کنند لایق می داند که سکان دار امر هدایت بشر و اولوالامر باشند، نه کسانی که خود به هدایت این هادیان نیاز دارند. ➖لذا باید توجه بکنیم که امامان ما عملا در دوران امروز یعنی حضرت مهدی علیه السلام شایسته امر هدایت بر مردم هست‌ و شایسته هدایت برای مدیریت امامت در دوران فعلی است، ◽️یعنی عملا او خداست، او ولی خداست، او خلیفه الله است، لذا شایسته امر هدایت در این مسیر به دست مبارک امام زمان خواهد بود و لذا ما هم باید رنگ و لعاب زندگی خودمان، برنامه های خودمان، بینش و منش مان، ارزش های زندگی خودمان را بر پایه رضایت ولی خدا و حجت خدا قرار بدهیم. ➖و همان طوری که امام شایسته هست در امر هدایت، ما هم می توانیم با کمک به امام و توجه به امام زندگی یمان را در مسیر الهی و خدایی قرار بدهیم. 🙏 ان‌شاءالله بتوانیم در این راه موفق بشویم و یاران شایسته ای برای علیه السلام باشیم. °❈※☆═🎶═☆※❈° کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔹آیت الله ناصری به شاگردانش توصیه می کرد همواره ذکر یابن الحسن، ورد زبانشان باشد، که این ذکر آثار و برکات فراوانی در زندگی ما دارد. ◽️یاد امام زمان"عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ، یاد خداوند است. یعنی یاد حضرت در ردیف یاد خداست. چون خود حضرات معصومین فرمودند: «اذا ذکرنا ذکرالله: هر کس ما را یاد کند؛ خدا را یاد کرده.» با همین روایت، می توان تمامی آیاتی را که به ذکر و یاد خدا توصیه شده را به ذکر و یاد امام زمان تعمیم داد به ذکر امام زمان و یاد امام زمان . وقتی که خود حضرات معصومین فرمودند یاد کردن ما، یاد کردن خداست. ◽️خداوند در آیه ۱۵۲ سوره بقره می فرماید: 🕋 «فَاذْكُرُونِي أَذْكُرْكُمْ : به یاد من باشید تا من به یاد شما باشم.» ◽️یا آیه ۴۱ سوره احزاب می فرماید: 🕋 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اذْكُرُوا اللَّهَ ذِكْرًا كَثِيرًا» خدا ما را در قرآن به ذکر کثیر سفارش و دعوت کرده . ◽️این همه آیه در قرآن داریم؛ پیرامون ذکر خدا و یاد خدا. پس همه این آیات ما را سفارش می کند، به یاد امام زمان و ذکر امام زمان عج. که او خلیفة الله فی ارضه و جانشین خدا در زمین است و یاد حضرت هم ردیف یاد خداست. 🔸دستورات زیادی از ائمه معصومین (علیهم السّلام) هم وارد شده، پیرامون یاد امام زمان "عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف ". فردی از امام موسی بن جعفر(علیه‌السلام) پرسید: آیا در میان امامان کسی هم غائب می شود؟ امام فرمود: «بله، از امامان شیعه فرزند من مهدی غایب می شود؛ اما شخص او غائب است و یاد او در قلب های مومنین باقی می ماند.» 🛑 اگر یاد حضرت در قلب ما نیست؛ ایمان ما ناقص است و این معیاری است برای سنجش خودمان. 🔶 امام صادق (علیه‌السلام) می فرمایند: «هر شب و روز منتظر امر فرج و ظهور باش.» مگر می شود هر شب و روز منتظر امر ظهور بود و به یاد ظهور بود اما یاد خود امام زمان"عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف " نبود؟ این روایت امام صادق(علیه‌السلام) ما را توصیه می کند به یاد دائمی حضرت. و از همه اینها زیباتر، دعائیست ارزشمند از امام رضا(علیه‌السلام) که به همه عزیزان توصیه می کنم به مداومت بر این دعا و خواندنش بویژه در قنوت نماز. 🔸امام رضا(علیه‌السلام) در این دعا می فرماید: «وَلَا تُنْسِنا ذِكْرَهُ وَانْتِظارَهُ : بارالها! یاد حضرت و انتظار حضرت را از خاطر ما مبر» کانال 👇 @Targomeh
✍بزرگی را گفتند:کتابی در زمینه اخلاق معرفی کنید.فرمود: لازم نیست یک کتاب باشد، یک کلمه کافیست که بدانی خدا می‌بیند. 💠أَلَمْ یَعْلَمْ بِأَنَّ اَللّٰهَ یَریٰ (علق/۱۴) ❇️آیا آدمی نمی‌داند که خداوند همه اعمالش را می‌بیند؟! در حدیث آمده است:خدا را آنچنان عبادت کن که گویی او را می‌بینی و اگر تو او را نمی‌بینی، او تو را به خوبی می‌بیند. نقل می‌کنند بیداردلی بعد از گناهی توبه کرده بود و پیوسته می‌گریست. گفتند: چرا اینقدر گریه می‌کنی؟ مگر نمی‌دانی خداوند متعال غفور است؟ گفت: آری، ممکن است او عفو کند ولی این خجلت و شرمساری که او مرا دیده چگونه از خود دور سازم؟! به قول شاعر: گیرم که تو از سر گنه درگذری زان شرم که دیدی، که چه کردم، چه کنم؟! عالم محضر خداست، در محضر خدا معصیت نکنیم. کانال 👇 @Targomeh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
♦️♦️ 👥 ⚜این واژه فقط یک باردرآیه ۳۳ سومین سوره قرآن آمده؛ از این رو، این سوره به « » موسوم شده است: * إِنَّ اللّهَ اصطَفى ءَادمَ و نُوحاً و ءَالَ إبرهیمَ وَ ءَالَ عمرنَ عَلَى العالمین = همانا خداوند آدم و نوح و آل ابراهیم و آل عمران را بر جهانیان برگزید * (آل عمران ۳۳ ) 🌴لغویان و مفسران برای کلمه * آل * معانی گوناگونی چون خانواده ، فرزندان ، پیروان و شخص برشمرده اند . در این که عمران در این آیه نام چه کسی است ، و یک رای نیستند . 🌴برخی او را یصهر بن قاهت بن لاوی بن یعقوب بن اسحاق بن ابراهیم ، پدر علیه السلام و و بعضی عمران بن ماثان پدر میدانند که وی از نسل سلیمان بن داوود بن ایشا و همه از نسل یهودا ابن یعقوب بن اسحاق بن ابراهیمند . ⚜ البته عهد عتیق و را پسران عمرام بن قهات میداند . 🌴 گفته شده که بین این دو عمران ۱۸۰۰ سال فاصله بوده است ؛ البته بیشتر بر این باورند که وی به ادله ذیل پدر مریم است : 👈۱. در ادامه سوره آل عمران سخن از پدر ، مادر و فرزند [و نیز زکریا ، متکفل وی ] است ؛ پس مقصوداز عمران در این آیه نیز باید پدر مریم باشد و اگر منظور ، پدر باشد ، با آیات این سوره تناسبی ندارد . 👈۲. آیات پس از آیه ۳۳ به چگونگی برگزیدن آل عمران در آیات بعد ، مانند تکرار در دو جمله است که یکی بودن هر دو اسم متبادر می سازد و اگر مقصود از شخص دوم ، غیر از شخص اول باشد ، موجب به افکندن شنونده میشود که از کلام حکیم به دور است . 👈۳. درموارد از پدر با نام عمران یاد شده ولی در هیچ جای از قرآن ، از پدر موسی به عمران تعبیر نشده است . 👈۴. این آیه با آیه دیگری که درباره مریم و عیسی است ، شدید دارد : * و جعلنا ها و ابنها ءایه للعالمین * ( انبیا ۹۱ ) ⚜گفته شده مقصود از در این آیه و آیات بعد ، پدر موسی می باشد ؛ زیرا که ممکن است عمران پدر نیز دختری به نام مریم داشته است . 🌴همچنان که در عهد عتیق نیز خواهر موسی و هارون و هر سه از فرزندان به شمار آمده است ، پذیرفته نیست ؛ زیرا آیات ، از مریمی سخن می‌گوید که کفالت او را زکریا ، پدر بر عهده داشته است و زکریا و یحیی هر دو در زمان عیسی می‌زیسته‌اند و به شهادت قرآن ، پیش از آن ، کسی به نام نامیده نشده بود .( مریم ۷) ⚜ در ضمن مقصود از آل ، نمیتواند هر دو عمران باشد ؛ زیرا نام عمران پدر ، دو بار در قرآن آمده و از عمران پدر موسی نامی برده نشده است . 🌴 از سوی دیگر فاصله آنها حدود ۱۸۰۰ ساله بوده که با این فاصله زمانی بعید به نظر می‌رسد منظور هر دوی آنها باشد . ادامه دارد ....... کانال 👇 @Targomeh
225» لا يُؤاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمانِكُمْ وَ لكِنْ يُؤاخِذُكُمْ بِما كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ‌ خداوند، شما را به خاطر سوگندهاى لغو (كه بدون قصد ياد كرده‌ايد،) مؤاخذه نمى‌كند، امّا به آنچه دلهاى شما (از روى اراده و آگاهى واختيار) كسب كرده، مؤاخذه مى‌كند وخداوند آمرزنده وحليم (بردبار) است. سوگندهايى كه از روى بى توجّهى و يا در حال عصبانيّت و بدون فكر و اراده و يا پر حرفى وعجله و سبق‌لسان از انسان سرمى‌زند، ارزش حقوقى ندارد. مسئوليّت، تنها در برابر سوگندهايى است كه با توجّه و در حال عادّى، به نام مقدّس خداوند براى انجام كار مفيد ياد شود. اين قبيل سوگندها شرعاً واجب‌الاجرا مى‌باشد و شكستن آن حرام مى‌باشد و كفّاره آن عبارت است از: اطعام ده فقير، يا اعطاى لباس به آنها، و يا آزاد كردن يك برده و در صورت عدم امكان هيچ يك از اينها، سه روز روزه گرفتن. «1» 🔸استاد قرائتی کانال 👇 @Targomeh