💐 اگر به غدیر عمل میشد مسیر تاریخ عوض میشد
🔻 رهبر انقلاب: در نگاه تاریخی به اسلام و در تحلیل تاریخىِ حوادث صدر اسلام، موضوع #غدیر - یعنی نصب جانشین - یک ضرورتی بود که اگر آنچنان که تدبیر شده بود - تدبیر رحمانی و الهی، و تدبیر نبوی - عمل میشد، بدون تردید مسیر تاریخ بشر عوض میشد و امروز ما در جایگاه بسیار جلوتری از تاریخ طولانی بشریت قرار داشتیم.
🌸https://eitaa.com/Tashayo
🔸بحران #بي_حجابي و تمسک به اهل بيت (عليهم السلام)
🖊اين روزها، با نگاهي به فضاي حقيقي و مجازي، خيلي زود ميشود فهميد که «بي حجابي» در رأس مسائل فرهنگي و اجتماعي ما قرار گرفته و چه بسا در آستانه تبديل شدن به يک بحران است؛ به ويژه اگر جامعه در مسير دو قطبي شدن طرفداري از حجاب و بي حجابي پيش رود.
چندي پيش، جشن و ميهماني ده کيلومتري عيد غدير، به خوبي نشان داد که نام و ياد اهل بيت (عليهم السلام) در همبستگي و همدلي ما نقشي عظيم دارد. حال در آستانة محرمي ديگر، سزاوار است که از ظرفيت مجالس سوگواري حضرت اباعبدالله الحسين (عليه السلام) بيشترين استفاده را ببريم و با برخوردِ: اولاً «محبت آميز» و ثانياً «مؤدبانه»، افرادي را که به هر دليل، دچار «کم حجابي» (يا «بي حجابي») شدهاند، به دامان پُرمهر اهل بيت (عليهم السلام) بازگردانيم که ما، همگي «ملتِ امام حسين (عليه السلام) ايم».
✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇
🏴https://eitaa.com/Tashayo
حدوداً بيست روز پيش، در يکي از کوچههاي مجاور مؤسسه در حال پارک کردن ماشين، متوجه شدم خانمي (نه جوان و نه پير) در سمت ديگر کوچه از ماشينش که آن را تازه پارک کرده بود، آمد پايين و روسرياش را هم از سرش انداخت. کنار ماشينش ايستاد؛ منتظر بود که من به او چيزي بگويم.
با کمي درنگ و با توکل بر خدا، به او گفتم: «خانم، حجابتون را درست کنيد». گفت: «به شما ربطي ندارد؛ مي خواهيم آزاد باشيم؛ چرا به حجاب ما گير مي دهيد و به فساد فلاني (از يکي دو نفر اسم برد) کار نداريد». بعد گفت: «ما ديگر از شما نمي ترسيم» و تهديد کرد که «چنان مي زَنَمت که سياه بشي(!!!)». گفتم: «قرار نيست که شما از ما بترسيد؛ چرا ترس؟! و چرا بزني؟! مگر من به شما بي ادبي و بي احترامي کردم؟!».
گفت: «شما چرا در برابر ظلم ها و فسادها کاري نمي کنيد؛ چرا مراجع تقليد (از دو سه تن اسم برد) در برابر ظلم و فساد کاري نمي کنند». گفتم: «ما در برابر ظلم و فساد هر کاري که بتوانيم انجام ميدهيم». گفت: «بايد بياييد وسط خيابون؛ بايد بياييد جلوي بهارستان و جلوي...». گفتم: «اين ها که شما ميگوييد، اگر بشود، دشمن خيلي سريع سوء استفاده مي کند و ايران را تبديل به افغانستان و عراق و سوريه مي کند».
گفت: «ما از شما (روحانيان) خيلي ناراحتيم، شما ما مردم را رها کرده ايد». گفتم: «اين طور نيست. در حوادث سخت مثل سيل، زلزله، کرونا، طلاب و روحانيون کنار مردم بودند...». گفت: «در اين حوادث سخت، ما معلمها هم کنار مردم بوديم». گفتم: «خيلي خوب، خداوند ان شاء الله به همه اجر مي دهد». معلوم شد که معلم است. خودش گفت: «اهل تهران و در قم، مسافر است».
گفتم: «من مطمئنم شما از يک خانواده مسلمان هستيد؛ شما حتما امام علي را قبول داريد؛ شما حتما امام حسين را قبول داريد». گفتم: «به احترام امام علي و امام حسين و حضرت زهرا (عليهم السلام) حجابتون را درست کنيد». گفت: «شما باعث شديد اعتقاد ما به امامان ضعيف بشود»، بعد گفت: «مگر امام حسين جلوي ظلم نايستاد. شما چرا جلوي ظلم نمي ايستيد» و دوباره سخن قبلي اش را تکرار کرد: «بياييد توي خيابون...». من هم در تکرار سخن قبلي ام گفتم: «الان جلوي ظلم و فساد ايستادن راه هاي قانوني دارد و در خيابون آمدن باعث نا امني مي شود و ايران مثل افغانستان و ليبي و عراق مي شود». گفت: «نا امني الان هم هست...». گفتم: «نه، ناامني در افغانستان را شما نمي دانيد چيست». گفت: «من خودم دوران جنگ، در تهران ناامني را در برابر موشکباران صدام کاملا تجربه کرده ام و الان ناراحتي عصبي دارم».
با ناراحتي، داخل ماشينش نشست. به او گفتم: «ببخشيد من قصد بي ادبي يا ناراحت کردن شما را نداشتم». گفت: «نه شما اصلا بي ادبي نکرديد». گفتم: «فقط يک جمله ديگر به شما بگويم: «به احترام شهدا حجابتون را درست کنيد». گفت: «برادر خودم جانباز بود و مرحوم شد...». در حالي که اشک مي ريخت؛ به لطف الهي، حجابش را درست کرد و خداحافظي کرد و رفت...
🌿https://eitaa.com/Tashayo
18.08M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#امر_به_معروف_و_نهی_از_منکر
▪️تبیین بسیار زیبای علامه شهید مطهری از روایتی از امام باقر(علیه السلام) درباره دینداری ظاهری برخی از مردم در آخر الزمان و بی توجهی آنان به امر به معروف و نهی از منکر.
✅کانال تشيع پژوهي در ایتا👇
🏴https://eitaa.com/Tashayo
🏴🏴🏴#آمار_شهدای_کربلا:
☑️مشهورترين گزارش در منابع کهن تاريخي، #72_تن است.
فُضَيْلبنزَبير در کتاب «تَسْمِيَةُ مَنْ قُتِلَ مَع الحسين عليه السلام» آمار شهدا را از آغاز تا پايان نهضت، 106 نفر نوشته است. در منابع ديگر، 78 نفر و 87 نفر نيز آمده است. در تحقيقات معاصر، كمي بيش از 100 نفر و گاه بيشتر هم ذکر شده است.
☑️خلاصه آنکه اختلاف آمار دربارة شهداي کربلا بين 72 شهيد تا يکصد و اندي است. در حوادث تاريخي چنين اختلافاتي طبيعي است. زيرا آمارهاي منابع تاريخي بر اساس گزارشهاي شاهدان عيني و بيشتر بر اساس تخمين بوده، مضافاً اينکه گاهي نام يك نفر به اعتبار اسم، كنيه، نام پدر يا مادر و يا انتساب به تيره و تبارش، به چند شكل ثبت و تکرار شده است.
☑️با توجه به قدمت و شهرت قول 72 تن و تطابق آن با آمار ياران امام در روز عاشورا، اين قول پذيرفتنيتر است. از کل شهدا، حدوداً 17 تا 20 نفر از بنيهاشم بودند. از قبايل بيشترين آمار شهدا به بني هَمْدان از اعراب يمني، با ده شهيد متعلق است.
(برگرفته از کتاب تاريخ قيام و مقتل جامع سيدالشهداء، جلد دوم، ص482-488)
🔘کانال تشيع پژوهي در ایتا👇
🏴https://eitaa.com/Tashayo
عاشورا در آينه آمار و ارقام.pdf
367.9K
🏴مقاله پژوهشي با عنوان:
«عاشورا در آينه آمار و ارقام»
نوشته دکتر محسن رنجبر
(نشريه تاريخ در آينه پژوهش، ش 10، ص51-83)
🔘کانال تشيع پژوهي در ایتا👇
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️مفتی اهل سنت عربستان:
«...هر کس براي کشته شدن حسین غمگین نشود، گمراه و منافق است...».
سرگردانی مجری برنامه، دیدنی است.
🔘کانال تشيع پژوهي در ایتا👇
🏴https://eitaa.com/Tashayo
🏴 سوال:
آیا حضرت زینب(علیها السلام) در ازدواجش شرط کرده بود که در سفرهای امام حسین(عليه السلام) همراه او باشد؟
پاسخ:
حضرت زینب همسر عبدالله بن جعفر پسر عموي خويش بود. در کربلا حضرت زينب و دو تن از فرزندانش به نامهاي عون و محمد حضور داشتند که به شهادت رسيدند؛ اما عبدالله بن جعفر در کربلا حضور نداشت؛ لذا گاهي سؤال ميشود که همراهي حضرت زينب در کربلا بر چه اساسي بود؟
تا جايي که بررسي شد، هيچ شاهد و سند معتبري در دست نيست که بگويد حضرت زينب هنگام ازدواج با عبدالله، با وي شرط (ضمن عقد) کرد که در سفرهاي برادرش حسين همراه وي باشد. اين سخن تنها در يک نوشتة معاصر («وفيات الائمه» نوشتة جمعي از بحرين و قطيف، ص433)، بدون ذکر منبعي مشخص نقل شده است.
مضافاً اينکه در منابع معتبر تاريخي هيچ دليل و شاهدي نيست که بگويد عبداللهبنجعفر با همراهي حضرت زينب و فرزندانش در کربلا مخالف بود؛ بلکه برعکس، او گرچه خود در کربلا حضور نداشت، اما با دريافت خبر شهادت فرزندانش، وقتيکه از غلامش شنید: «اين مصيبتي است که از حسين بن علي به ما رسيد!»، از این سخن به شدت ناراحت شد و صريحا گفت: اگر خود نزد حسين بود، از او جدا نميشد و دوست داشت که همراه حسين کشته شود. همچنین خدا را شکر کرد که اگر خود نتوانست حسين را ياري کند، فرزندانش او را ياري کردند (مقتل جامع سيدالشهداء، ج2، ص520).
#حضرت_زینب (سلام الله علیها)
#همراهی_با_امام_حسین (علیه السلام)
#پرسمان_عاشورایی
🔘کانال تشيع پژوهي در ایتا👇
🏴https://eitaa.com/Tashayo
☑️#اني_سلم_لمن_سالمکم...
🖊برداشتي کوتاه از اين عبارت:
در اين بخش از #زيارت_عاشورا، خطاب به امام حسين (عليه السلام) عرض مي کنيم:
«من دوستِ کساني هستم که دوست شمايند...».
وه، چه سخن بلند و پرمغزي که انسان، مبناي #دوستي (نيز دشمنياش: و حرب لمن حاربکم) را امام #حسين (عليه السلام) قرار دهد.
آري، به امام عرض مي کنيم که ما نه فقط، تو را؛ بلکه دوستانت را هم دوست مي داريم؛
اما آيا واقعاً ما اين گونه ايم؟!
دوستي امام حسين (عليه السلام) که سراسر، خوبي و پاکي و راستي است که آسان است؛
آنچه آسان نيست، دوستي با «دوستان حسين (عليه السلام)» است که هم بسيارند و هم نوعاً عيب و نقص هايي دارند و نيازمند ياري اند.
بياييم همة دوستان امام حسين (عليه السلام) را دوست بداريم و و در رفع عيب و نقص ها و ياري يکديگر بکوشيم.
اگر به چنين نقطه اي رسيديم، «ملت امام حسين (عليه السلام)» مي شويم؛
«حب الحسين (عليه السلام) يجمعنا»؛ ان شاء الله.
🔘کانال تشيع پژوهي در ایتا👇
🏴https://eitaa.com/Tashayo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گریه های عالم اهل سنت تاجیکستان و جمعیت حاضر بر سیدالشهدا (علیه السلام)
🔘کانال تشيع پژوهي در ایتا👇
🏴https://eitaa.com/Tashayo
🏴#هفتم_محرم: #منع_آب از کاروان حسيني
☑️سؤال: اگر کاروان حسيني آب نداشتند، پس غسل شب عاشورا چه وجهي داشت؟
☑️پاسخ:
در تاريخ عاشورا سه نکته، قطعي است:
🔹يک) مسأله آب از همان آغاز براي يزيديان، يک حربه نظامي بود. حرّ به فرمان ابن زياد مأمور بود تا امام حسين (عليه السلام) را در يک سرزمين بدون آب فرود آورَد و کربلا اين گونه بود. در روز هفتم محرم، ابنزياد به عمر سعد فرمان داد تا آب را بر روي کاروان حسيني ببندد. لذا شريعة فرات را با پانصد سوار بستند.
اهداف دشمن از منع آب:
1- کاهش توان رزمي نيروهاي امام بر اثر تشنگي؛
2- فشار بر اطفال و زنان و نهايتاً فشار بر امام براي تسليم شدن؛
3- استفادة تبليغي و برانگيختن کينه هاي ديرين با اتهام دروغين بستن آب بر روي عثمان از سوي امام علي (عليه السلام).
🔹دو) کاروان حسيني در اين سه روز با سختي زياد و بسيار محدود به آب دسترسي داشت. امام حداقل يک بار اقدام به حفر چاه کرد (به کرامت يا بهطريق عادي). حضرت عباس و گروهي از ياران امام نیز توانستند محاصره آب را بشکنند و مقداري آب بياورند.
🔹سه) تشنگي و عطش در کربلا جزء قطعيات تاريخي است؛ البته فراز و نشيب داشته و اوج آن در روز عاشورا بوده است؛ به سببِ: شرايط جنگي بهشدت نابرابر، مبارزه و جراحت، گرماي شديد و محاصره کامل. چنان که حر خطاب به کوفيان گفت: «...مادرتان به عزايتان بنشيند؛... حسين و زنان و دختران و يارانش را از آب فرات بازداشتيد... و اينان از عطش پَرپَر ميزنند...» و حضرت علي اکبر به امام عرض کرد: العطش قد قتلنی؛ «تشنگی مرا کشت...».
🔷 با توجه به سه نکتة قطعي بالا، بايد گفت غسل شب عاشورا، در روايتي از امام صادق (عليه السلام) آمده است که امام حسين (عليه السلام) در شب عاشورا (نزديک نماز صبح)، به يارانش فرمود: «...برخيزيد آبي بنوشيد که اين، آخرين توشة شماست؛ وضو بگيريد و غسل کنيد...» (صدوق، الأمالي، ص221).
غسل کردن در آن شرایط، نمادي از طهارت و آمادگي براي شهادت بود؛ اما صرفاً در «يک» خبر آمده، لذا ظني است و متواتر و قطعي نيست.
البته غسل بر خلاف عادت و ذهنيت ما، به آب فراوان نياز ندارد و با آب اندک هم ممکن است. همچنين احتمال دارد از آبی غيرقابل شرب برای غسل استفاده شده باشد.
نيز در منابع تاريخي دارد که امام حسين (عليه السلام) صبح عاشورا خيمهاي قرار داد و در آنجا در ظرفي، مقداري مُشک و مادة خوشبو گذاشتند و خود امام و بعداً اصحاب رفتند و آنجا بدنشان را آغشته به آن و خوشبو کردند و به نوعي مهياي شهادت شدند.
در متن عربي گزارش اخير، لفظ «توره» به معناي ظرفي است که مشک را در آن گذاشتند؛ اما اين عبارت را نوعا به اشتباه «نوره» گفته و اشکال شده است که صبح عاشورا با کمبود آب، تنظيف بدن چه وجهي داشت (مقتل جامع سيدالشهداء ج1، ص742).
#تشنگي_در_کربلا
#پرسمان_عاشورایی
🔘کانال تشيع پژوهي در ایتا👇
🏴https://eitaa.com/Tashayo
📌 #علی_اصغر...
📍اسم دیگر جناب علی اصغر چیست؟
📍آیا علی اصغر در کربلا شش ماهه بوده است؟
📍کی به دنیا آمده است؟
📍 #پاسخ:
◀️بیشتر منابع تاریخی از طفلی به نام #عبدالله یا عبدالله #رضیع(شيرخواره) برای امام حسین(ع) نام برده اند.
🏴عبدالله بن #حسین(ع) که نزد ما به علی اصغر مشهور است بنا به نقل ابومخنف از امام #باقر(ع) به تیر یکی از بنیاسد در دستان پدرش #شهید شد. تعبیر بلاذری صریحتر و دلخراشتر است:
رَمى حرملةُ بن كاهل الوالبي [الاسدی] عبدَالله بن حسين(ع) بسهم فَذَبَحَهُ.
◀️طبری شیعی، نام او را علی #اصغر نهاده است.
◀️این منابع، درباره #سن او سخنی نگفته اند و تنها به عناوینی مانند:
#صبی، #صغیر، #طفل و #رضیع یا شيرخواره اکتفا کرده اند.
◀️طبق برخی شواهد تاریخی کهن ازجمله #یعقوبی(م۲۹۲ق):
این طفل در #روز_عاشورا به دنیا آمده است.
◀️بلعمی متوفی قرن چهار، طفل شيرخواره را یک ساله دانسته است و سرانجام کسائی مروزی در شعری این طفل را ۵ ماهه معرفی کرده است. البته اخبار آنان بدون سند بوده و قابل اعتماد نیست
◀️برخی هم ۳ساله ذکر کرده اند.
📍جمع بندی:
1️⃣امام #حسین(ع) طفلی بنام عبدالله یا علی داشته و به جهت کوچک بودن به #علی_اصغر یا #عبدالله_رضیع مشهور گشته است.
2️⃣منابع کهن و معتبر درباره سن دقیق علی اصغر سخن نگفته اند، از این رو #مورخان، عبارت عبدالله یا علی شيرخواره را بکار می برند.
3️⃣در هیچ منبع کهنی به ۶ ماهه بودن علی اصغر اشاره نشده است.
اما در دو قرن اخیر و عمدتا بعد از صفویه روایت ۶ماهه بودن علی اصغر، بدون هیچ سندی در روضه ها خوانده می شود. بنابراین باید از علی اصغر به عبدالله رضیع یاد کرد.
📚یعقوبی، تاریخ، ج۲، ص۲۴۵؛
📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۵؛
📚بلعمی، تاریخ نامه طبری، ج۴، ص۷۱۰؛
📚تسميه من قتل مع الحسين، فصلنامه تراثنا، ش۲، ص۱۵۰؛
📚خوارزمی، مقتل الحسين، ج۲، ص۳۷؛
📚طبری، دلائل الامامه، ص۷۱.
@ahlebait110
🔘کانال تشيع پژوهي در ایتا👇
🏴https://eitaa.com/Tashayo