✨نحوه افضلیت پیامبر صلی الله علیه و آله از دیدگاه امام خمینی ره ✨
✨صدوق الطائفة رضوان اللّه علیه فی عیون أخبار الرضا علیه السلام باسناده عن مولانا و سیدنا ، علی بن موسی الرضا - علیه آلاف التحیة والثناء - عن آبائه ، عن علّی بن أبی طالب علیهم السلام قال : «ما خلق الله افضل منّی و لا اکرم علیه منّی». قال علی علیه السلام، فقلت: «یا رسول الله، فأنت افضل أم جبرئیل(ع)؟ فقال: یا علی، انّ الله تبارک و تعالی فضّل انبیائه المرسین علی ملائکته المقرّبین و فضّلنی علی جمیع النبیین و المرسلین...»[عیون اخبار الرضا (ع)، ج1،ص204، ح22]؛ ( مصباح الهدایه، ص72 – 73.) خداوند مخلوقی برتر از من نیافریده است و کرامت بیشتری از من به او نداده است. به رسول خدا (صلی الله علیه و آله) گفتم: آیا شما برتر هستید یا جبرئیل؟ حضرت فرمود: ای علی! خداوند متعال انبیای مرسلین را بر فرشتگان مقرّب فضیلت داد و مرا بر همه انبیا و پیامبران فضیلت بخشیده است».
امام خمینی (ره) درباره پرسش امیرالمؤمنین(علیه السلام) از رسول اکرم(صلی الله علیه و آله) به اینکه آن حضرت افضل است یا جبرئیل؟ می گوید: این بیان برای کشف حقایق نسبت به بقیه خلایق است و الّا امیرالمؤمنین(علیه السلام ) در نشئه عقلی حقایق را از رسول الله (صلی الله علیه و آله) دریافته است؛ زیرا هر دو نور واحد هستند. امام خمینی (ره) برای رسول خدا(صلی الله علیه و آله) مقام احدیت جمیع حقایق غیبیه و شهادتیه را قائل میشود و نسبت رسول خدا(صلی الله علیه و آله) با مردم را همانند نسبت اسم اعظم الله به سایر اسماء و صفات الهی می داند همان گونه که اسم اعظم، جامع همه اسماء و صفات و محیط بر همه است، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله)، نیز از چنین جامعیتی برخوردار است. (مصباح الهدایه، ص75 – 76)
به عقیده ایشان برتری پیامبر به فرشتگان و انسانها برتـــری اعتباری، قـــرار دادی و تشریفاتی نیست، مثل فضیلت سلطان بر رعیت، بلکه یک نوع فضیلت حقیقی و از کمالات وجودی است که ناشی از احاطه کامل و تسلط قیومی آن حضرت است که این احاطه و تسلط، پرتو و سایهای از احاطه اسم اعظم «الله» بر سایر اسما و صفات الهی است. همانگونه که اسم اعظم «الله» محیط شرافتش بر دیگر اسماء، شرافت تشریفاتی و اعتباری نیست، همچنین پیامبر هر عصر و مخصوصاً پیامبر ما (صلی الله علیه و آله) که مربوب امام ائمه اسماء و صفات (اسم اعظم الله) است، ریاست تامه بر همه امتهای گذشته و آینده از آن اوست و بلکه همه نبوتها از شئون نبوت اوست و نبوت او دائره بزرگی است که بر همه دائرههای کلی و جزئی و بزرگ و کوچک احاطه دارد. (مصباح الهدایه، ص 76 – 77)
✍علیزاده
#جهاد_تبیین
#عید_مبعث
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
🔷انتشار گفتگو
#مبعث
🎙خانم فاطمه میری طایفهفرد پژوهشگر و دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه باقرالعلوم عليهالسلام در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: حدیثی است، از پیامبر اسلام(ص) که در آن، هدف از بعثت خویش را تکمیل فضایل اخلاقی بیان کردهاند. در این حدیث آمدهاست: «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاق؛ من از آن جهت برانگیخته شدم که شرافتهای اخلاقی را کامل کنم.»این روایت به «حدیث مکارمالاخلاق» شهرت دارد. در این حدیث، اخلاق از نگاه پیامبر عظیمالشان اسلام(ص)، از مسائل مهم دین اسلام است و تکمیل و تعلیم مکارمالاخلاق را از اهداف اصلی بعثت پیامبر(ص) شمردهاند.
🔗لینک متن کامل خبر
https://hawzahnews.com/xdqnD
🎙خانم نجمه صالحی پژوهشگر و دانشجوی دکتری تاریخ اسلام دانشگاه باقرالعلوم عليهالسلام در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: در قرآن کریم، جایگاه حضرت محمد صلی الله علیه و آله به عنوان پیامبر، بسیار ویژه و منحصر به فرد است. ایشان در قرآن نه تنها به عنوان الگویی برتر و اسوه حسنه معرفی شدهاند بلکه از ویژگیهای بیبدیلی نیز برخوردار هستند. ویژگیهایی که در آیات قرآن به وضوح نمایانگر عظمت و انسانیت ایشان است؛ اما برخی از ویژگیها تنها در پیامبر صلیاللهعلیهوآله وجود داشته و جایگاه ایشان را در میان بشریت ارتقاء میبخشد.
🔗لینک متن کامل خبر
https://hawzahnews.com/xdqwb
🎙خانم زهرا کبیری پور پژوهشگر و دانشجوی دکتری تاریخ تشیع دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه عنوان کرد: پیامبر خدا (ص) پس از برگزیده شدن به مقام نبوت، سه سال تمام به دعوت مخفیانه پرداختند و گروهی را مخفیانه به آیین اسلام دعوت نمودند. پسازاین دوره، از جانب خداوند، آیۀ «وَ أَنْذِرْ عَشِیرَتَکَ الْأَقْرَبِینَ» بر آن حضرت نازل شد. در مرحله دوم از دعوت پیامبر (ص)، فرمان وحی آمد که «فَاصْدَعْ بِما تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکینَ إِنَّا کَفَیْناکَ الْمُسْتَهْزِئینَ» در پی این فرمان پیامبر (ص)، رسالت خود و دعوت به اسلام را علنی نمود.
لینک متن کامل خبر
.https://hawzahnews.com/xdqwQ
#جهاد_تبیین
#رسول_الله
#عید_مبعث
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
پیامآور توحید و عدالت
✍🏻فاطمه تقیزاده
بعثت رسول خدا صلی الله علیه وآله نقطه عطفی در تاریخ بشریت به شمار میآید. در غار حرا، نوری از آسمان فرود آمد و پیام آوری بزرگ به نام محمد صلی الله علیه وآله به رسالت برگزیده شد. این واقعه، آغازگر تحولی عمیق در اندیشه و رفتار انسانها بود.
رسول خدا صلی الله علیه وآله، در جامعهای میزیست، که در آن جهل، خرافات و نابرابریهای اجتماعی بیداد میکرد. بعثت ایشان، پیامآور توحید و عدالت بود. قرآن کریم، کتاب آسمانی که به ایشان نازل شد، نه تنها راهنمایی برای مسلمانان، بلکه منبعی برای تفکر و تعمق در زندگی انسانی است. آیات قرآن، با زبان ساده و در عین حال عمیق، انسانها را به تفکر در آفرینش، اخلاق و روابط اجتماعی دعوت میکند.
بعثت رسول خدا صلی الله علیه وآله، همچنین به عنوان یک حرکت اجتماعی و فرهنگی شناخته میشود. ایشان با دعوت به وحدت، برابری و احترام به حقوق دیگران، جامعهای را پایهگذاری کردند که در آن انسانها به یکدیگر احترام میگذارند و در کنار هم زندگی میکنند. این پیام، فراتر از مرزها و زمانها رفته و همچنان الهامبخش انسانها، در جستجوی حقیقت و عدالت است.
بعثت رسول خدا صلی الله علیه وآله، نه تنها یک رویداد تاریخی، بلکه دعوت به زندگی بهتر و انسانیتر است. این پیام، همواره در دل مسلمانان و انسانهای جستجوگر حقیقت زنده است و به ما یادآوری میکند که در مسیر زندگی، همواره باید به دنبال نور و حقیقت باشیم.
#عید_مبعث
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
سایهِ سر اُمت
در خلوت با معبودت چه گفتی ،چه شیرینی در مناجات با او یافتی که دل از همه کندی و قدم به خلوت یار گذاشتی.
حلاوت و شیرینی همنشینی با پروردگار تو را آواره کوه و صحرا کرد و تو چه مشتاقانه به سوی خلوتگه یار شتافتی.
تو خوانده شده بودی تا بخوانی
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِي خَلَقَ ﴿۱﴾
بخوان به نام پروردگارت که آفرید.
پروردگارت را بخوانی همان پروردگاری را که تو در دوران جاهلیت نیز بر او ایمان داشتی و بر او موحد بودی همچون پدرت ابراهیم و پدرانت.
در روزگاری که مردم تنها جلوی چشمشان را می دیدند و خدایی را باور داشتند که می دیدند و تو خدایی را باور داشتی که با چشم سر دیدنی نبود اما با چشم جان پروردگارت را به تماشا می نشستی و بر او ایمان داشتی .
تو خورشید درخشان هدایت شدی ، برگزیده شدی برای اینکه به انسان جاهل بیاموزی ارتباط و دوستی را با خالق و انسان را به عبودیت رهنمون شدی تا به سعادت برسانی.
و چه سعادتمندیم ما که هادی مهربانی همچون تو داریم.
*سوره علق آیه۱
#عید_مبعث
#اللهم_صل_علی_محمد_و_آل_محمد
✍️آمنه خالقی فرد
@mavaaeghalam
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
«اینِ آن»
مستندِ جمله ی معروف فلانی ها یک روحند در دو بدن را شیخ عباس قمی در «مفاتیح الجنان» در اعمال شب بیست و هفت رجب آورده!قصه،قصه ی مبعث محبوب خداست اما مستحب است زیارت آقاجانمان امیرالمومنین خوانده شود.
ابن بطوطه دانشمند اهل سنت هم ششصد سال قبل تر از تالیف مفاتیح در سفرنامه اش آورده که رافضی ها (منظورش ماییم) در شب بیست و هفت رجب مریض های لاعلاجشان را می آورند در روضه ی نجف! دوسوم شب که می گذرد کورهایشان بینا می شوند، زمینگیرهایشان از جابلند می شوند و.... اما یادش رفته بنویسد که او مرده ها را زنده می کند!!!! مرده هایی که دلهایشان را از راه دور و نزدیک بر می دارند و می آورند توی روضه ی نجف و گره می زنند به مشبک های ضریح ومی گویند یا محی.....
وبعد زنده می شوند و در اکسیژن بکر ایوان نجف نفس می کشند! تا شنونده یادش نرود نام علی و محمد چنان قرین هم است که این نفسِ آن است!!!
خدا همینقدر با علی ندار است! در آغاز مأموریت محبوبش.
طیبه فرید
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
مرز چهل سالگی و غار حراء
او سه ماه رجب، شعبان و رمضان در غار حراء عبادت می کرد. یک روز صدایی شنید که به او می گوید بخوان!!
محمد تا چهل سالگی هیجانات بزرگی تجربه کرده است. چهره ی پدر را یاد ندارد و مادر را تا ۶ سالگی..
بیابان و رازهای صحرا و دایه اش حلیمه! غم فراق پدر و مادر و پدربزرگ و یتیمی!
چوپانی در آفتاب سوزان و خار مغیلان! فراز و فرود کوههای حجاز، رنج سفر و امانتداری در تجارت و ازدواج با بهترین دختر قریش و حرف و حدیث حسودان..همه و همه را تجربه کرده بود..
اینک باید بخواند!!
خدایش می گوید بخوان ولی او می گوید: بلد نیستم و امّی هستم..بخوان
"اقراباسم ربک الذی خلق_ خلق الانسان من علق.."
خدا با کلمات وحی، کتاب وحی را با قلم انگاشته و بر قلب رسول خاتم جاری می کند.
محمد صلی الله علیه و آله کمر خم می کند زیر بار نبوت و خود را به خدیجه سلام الله علیها می رساند.
می گوید مرا گرم کن! بدنش می لرزد و تحت فشار قرار گرفته است. او که اینهمه مشقّت را قبل از این تجربه کرده است ولی این یکی را به زحمت بیشتر است.
ام المومنین خدیجه سلام الله او را با چادر پشمی می پوشاند و منتظر چنین اخباری بوده است.
خودش اول زن مسلمانیست که به آیین اسلام گرویده و ندایِ خدایِ محمد امین را لبیک گفته است.
مولا علی و پدرش ابوطالب علیه السلام نیز ایمان آورده و اسلام رسمیت پیدا می کند. شاخ جاهلیت می شکند و نور نبوت از قلب پیغمبر خاتم ساطع می شود.
از این پس شانه های رسول خاتم بار سنگینی بر دوش می کشد و با همه ی مصائب و تهمت ها و سخره ها و...دست و پنجه نرم می کند.
عجیب است!! هر چه رسالت سنگین تر، عسر و زحمت بیشتر!!
رسالتت مبارک!!!
بعثت و برانگیختگی عقل و وجدانها شروع می شود و هنوز ادامه دارد تا ظهور حضرت حجت عج الله
#عید_مبعث
✍ وجگانی
@talabemoshaver99
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
آن سرزمین دور خیلی آشنا بود
جغرافیِ تاریخیاش بیانتها بود
تاریخ یعنی هر چه آمد بر لبِ تیغ
تیغی که بر حلقِ کسی در آن مِنا بود
بر بامِ هاجر خورده و تاریخ یعنی
سنگِ بلا غلتیده از کوه صفا بود
آن سرزمین آن خاک لمیزرع زمانی
ناامن و ناآرام از آن حال و هوا بود
با مشعل تاریکی از بیراهه میرفت
هر کس در آن صحرا به دنبال خدا بود
آن سرزمین تشنه و آن خاک بیتاب
زنگ بهارانش سرود هل اتی بود
بر دامن گسترده از ابریشم سبز
هر دختری یک گل در آن دشت حنا بود
وقتی حبیب من فرود آمد از آن کوه
قد بلندش سرو باغ کبریا بود
چوپان صحرا بود و دریا بود و نامش
فریاد نوری از ته غار حرا بود
#مهتا_صانعی
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
🔰انتشار یادداشت نجمه صالحی با عنوان "اسلام محمدی؛ از خانواده محوری تا امت سازی" در خبرگزاری تسنیم
سیر بعثت حضرت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله با خانواده و تبلیغ خاندانی آغاز شد و پس از آن پیام نبوی گسترش یافت و در جهت جامعهسازی و سطوح کلان امتسازی، در مسیر تاریخ اسلامی رویدادهای بزرگی خلق کرد. بعثت رسول الله صلی اللهعلیهوآله را در هر حال باید خلقت انسانیت دانست و سرآغاز تربیت امتی کامل.
لینک خبر
https://tn.ai/3246793
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
.
مبعث رحمت للعالمین
✍️ ف. علی زاده علی آبادی
خداوند در قرآن، پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) را به عنوان «رحمت للعالمین» و مظهر تمامی صفات الهی معرفی می کند. پیامبر (صلی الله علیه و آله ) تجلیگر رحمت رحمانی و رحمت رحیمی است. وجود ایشان نه تنها برای انسانها، بلکه برای تمام مخلوقات رحمت دارد. چرا که خداوند در وصف ایشان می فرماید : «وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِلْعَالَمِينَ» (انبیاء:107) به وضوح بیان میکند که خداوند پیامبر (صلی الله علیه و آله ) را جز به عنوان رحمت برای جهانیان نفرستاده است.
واژه «رحمت» در زبان عربی به معنای نرمخویی و نیکی به دیگران است و میتواند به دو معنای اصلی: مهربانی و دلسوزی، و بخشایش و عفو به کار رود. راغب اصفهانی در توضیح این واژه میگوید که رحمت، نوعی رقت و حالت قلبی است که احسان و نیکی به شخص مورد دلسوزی را در پی دارد. در قرآن، خداوند بارها خود را با صفات رحمان و رحیم معرفی کرده است. واژه «رحمان» 157 بار و «رحیم» 146 بار در قرآن تکرار شده است.
در آیه 128 سوره توبه، صفت رحیمیت به پیامبر (صلی الله علیه و آله ) نسبت داده شده و ایشان را به عنوان شخصی دلسوز و مهربان معرفی میکند و میفرماید: «لَقَدْ جَاءَكُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُمْ بِالْمُؤْمِنِينَ رَءُوفٌ رَحِيمٌ»
دایره رحمت پیامبر (صلی الله علیه و آله ) آن قدر گسترده است که نه تنها شامل انسانها ، بلکه شامل تمامی مخلوقات از جنیان و سایر مخلوقات است. رحمتش به شکل عام شامل همه هستی و به طور خاص مخصوص مؤمنان است. پیامبر (صلی الله علیه و آله ) در رفتار خود با مردم، به ویژه با مؤمنان، رحمت و محبت را به نمایش میگذارد. او از گمراهی و عصیان مردم رنج میبرد و به دنبال نجات و هدایت آنان است چنان که در قرآن آمده است: « لَعَلَّكَ بَاخِعٌ نَفْسَكَ أَلَّا يَكُونُوا مُؤْمِنِينَ» (شعراء:21)
هم چنانکه در روز فتح مکه، با وجود قدرت و پیروزی، به جای انتقام، رحمت و بخشش را انتخاب کردند و به دشمنانش فرمودند: «امروز ملامت و سرزنشی برای شما نیست». این رفتار نشاندهنده رحمت بیپایان ایشان است. در سختترین شرایط نیز به دنبال هدایت و نجات دیگران بودند و حتی در غزوه احد، وقتی دندان مبارکشان شکست و از جانب مشرکان مورد آزار قرار گرفتند، به دعا و طلب هدایت برای آنان پرداختند و فرمودند: «اللَّهُمَّ اهْدِ قَوْمِي فَإِنَّهُمْ لَا يَعْلَمُون» ( مناقب ابن شهر آشوب ج 1 ص 192 ) و البته لازم به ذکر است با توجه به نهی آیات قرآن کریم از استغفار پیامبر (صلی الله علیه و آله) برای مشرکان در آیه شریفه: «مَا كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُوا أَنْ يَسْتَغْفِرُوا لِلْمُشْرِكِينَ...» (توبه:113)، رسول خدا (صلی الله علیه و آله) برای مشرکان قریش که به جنگش آمده بودند، استغفار نمی کرد.
آن بزرگوار همواره در پی نجات و هدایت انسانها بود و با رفتار رحمتآمیز خود، الگویی برای تعاملات انسانی و اجتماعی ارائه میدهد.
امام خمینی (ره) در تحلیل سیره پیامبر (صلی الله علیه و آله) به شدتِ شفقت و رأفت ایشان بر همه انسانها اشاره میکند و میگوید:
رسول خدا(صلی الله علیه و آله ) در مراتب کمال به آنجا رسیده بود که جلوۀ تامّ رحمت و محبت الهی گشته بود و به همۀ انسانها، بلکه همۀ موجودات به نظر رحمت و محبت می نگریست و بر این اساس با آنان رفتار می نمود، چنانکه خدای متعال آن وجود گرامی را رحمتی عام و فراگیر معرفی کرده و خطاب به آن حضرت فرموده است که تو را نفرستادیم، جز آن که می خواستیم رحمتی به جهانیان ارزانی داریم. (صحیفه امام؛ ج ۹، ص ۳۲۹)
#عید_مبعث
#جهاد_تبیین
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قدرتمندتر از موشک
خطرناکتر از نظامی
🌱
امریکا نظامی «نمیآورد» اینجا. امریکا نویسنده «میآورد» اینجا. امریکا گوینده میآورد اینجا. امریکا عمال خودش که سالهای طولانی آنها را تربیت کرده است، میفرستد اینجا.
(صحیفه امام خمینی، ج ۱۰، ص ۵۲۱؛ قم شانزدهم آبان ۱۳۵۸)
#قلم
#نویسنده
#نویسندگی
@ghalamdar
🆔 @howzavian_isfahan
.
شجاعت زنانه
✍فاطمه راعی
توصیف دلاوریهای حضرت زینب (س) را بسیار شنیدهایم و خواندهایم شاید زمانی گمان نمیکردیم،بتوانیم آن حماسههای شجاعانه اهل بیت را خودمان نیز لمس کنیم، اما امروز زن مسلمان مقاومت به خوبی جلوه گاه آن شجاعت و حماسههای زینبی شده است.
بدیهی است که در مسیر مقاومت، ″زن و مرد مسلمان درباره ارزشهای الهی و انسانی هیچ تفاوتی ندارند و وظیفه جهاد فی سبیل الله به هر کدام به نوعی مشترک است″¹
اما در صحنه مقاومت اثرگذاری که زنان میتوانند داشته باشند قابل قیاس نیست.
زن با همان لطافت زنانه خویش و عاطفه وجودیاش که ناشی از ایمان قلبی اوست، همزمان که میتواند به تنهایی در صحنه جهاد حاضر شود، تاثیر قابل توجهی بر خانواده و اطرافیان خود نیز خواهد گذاشت و جنس این جهاد به طوریست که نه تنها خانواده او که حتی جامعه را نیز متاثر از حرکت خود خواهد کرد.
تصاویری که این روزها از جنوب لبنان مخابره میشود نشان از همین اثر جهاد و مقاومت زنانه دارد.
اینکه زنان و مادران لبنانی با تمام خانوادهشان و با دست خالی به سرزمینشان برگشتهاند و بدون هیچ ترسی خواستار بازپسگیری خانههایشان از دشمن هستند و یا اینکه زنی به تنهایی و با شجاعتی غیر قابل وصف در برابر تانکهای دشمن میایستد و با رجزخوانیاش هیمنه پوشالی دشمن را فرو میریزد اثرات همان روحیه و شجاعت زنانه ایست که تبدیل به یک روحیه و حماسه عمومی شده.
به یقین میتوان گفت زنان در جبهه مقاومت، آرمانها و ارزشها را به متن زندگی روزمره خود آوردهاند و خالق حماسههای این روزها شدهاند.
۱.مقام معظم رهبری در دیدار با مداحان ۱۳۹۹/۱۱/۵
#جهاد_تبیین
#جهاد_روایت
#مجله_افکار_بانوان_حوزوی
@AFKAREHOWZAVI