eitaa logo
احکام شیرین
13.1هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
308 ویدیو
5 فایل
شماره تماس حجت الاسلام والمسلمین حاج آقای عزیزی شاهرودی برای پاسخ به سؤالات شرعی 09102043478
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ حکم نماز محصلین چه سفر آنها در راستای شغل آنهاست چه نیست. ✳️ سوال : کسی که برای تحصیل به شهری مسافرت می کند و تحصیل او مرتبط باشغل اوست حکم نماز و روزه اش در آن شهر محل تحصیل چگونه است؟ ✳️ معظم انقلاب : که امثال محصلان دینی یا افسری برای تحصیلشان انجام می دهند و با انجام آن در سِلک و حرفه خاصی قرار می گیرند، سفر شغلی محسوب می شود؛ و نماز تمام و روزه صحیح است ✳️ سوال : کسی که برای تحصیل به شهری مسافرت می کند و تحصیل او ارتباطی با شغل او ندارد، حکم نماز و روزه اش در آن شهر محل تحصیل چگونه است؟ ✳️ : بنا بر احتیاط واجب در سفر برای تحصیل علم نمازش را به صورت تمام و قصر بخواند و روزه را بگیرد و قضای آن را نیز بجا آورد و می تواند در این مساله با رعایت شرایط عدول، به مجتهد دیگر رجوع نماید. منبع : https://www.leader.ir/fa/content/18373/www.leader.ir ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ شرط تمام خواندن نماز محصلین. ✳️ : که در راستای شغلشان سفر می کنند مثل علوم دینی و دانشجویان دانشگاه در صورتیکه کثیر السفر باشند نمازشان تمام است . 🔻 کسی است که ۱- در سه ماه هر روز کاری مسافرت برود. ۲- هشت ماه هر کمتر از ده روز مسافرت برود. ۳- در یک سال هر هفته یک روز مسافرت برود. 🔹منبع :👇 https://www.leader.ir/fa/content/18373/www.leader.ir ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
  ✅ حد ترخص ✳️ مقام معظم : ترخص جائی استکه از آنجا صدای اذان شهر شنیده نشود احتیاط این استکه 🏚🏘 شهر هم دیده نشود 🔻هر چند بعید نیست که نشنیدن اذان🔊 کافی باشد ✳️ آیت الله شیرازی : حد ترخص جائی استکه : ملاک حد ترخص هم صدای اذان🔊 است هم دیده نشدن شخص مسافر توسط مردم شهر، 🔻نکته: اگر# اذان را نشنود کافی است به شرط اینکه یقین نداشته باشد که مردم او را می بینند. 🔻اگر بداند که مردم شهر👨‍👦‍👦👫 او را نمی بینند هم کافی است به شرط این که مطمئن نباشد صدای اذان از اینجا شنیده می شود. 🔸 ولي بايد در گرد و غبار يا مه يا چيز ديگري كه مانع ديدن است يا سر و صدايي كه مانع شنيدن است وجود نداشته باشد ✳️ خمینی (ره)حد ترخّص یعنی نقطه ای که در آن جا دیوارهای شهر دیده‏‎ ‎‏نمی شود و اذان شهر شنیده نمی شود 🔹منابع :https://b2n.ir/58189 🔹مکارم https://b2n.ir/51412 🔹رهبری https://b2n.ir/38741 ❤️ @ahkameshirin
✅ آیا میدانید درغیر وطن طبق نظر بعضی مراجع اثری درشکست یا تمام خواندن نماز و یاصحت روزه ندارد. ✳️ آیت الله : حد ترخص در وطن (جائیکه ده روز اقامت کرده یا سی روز مردد بوده) اثری ندارد و همینکه از محل اقامتش خارج شود (به قصد هشت فرسخ) نمازش شکسته است. 🔻ومسافریکه به وطنش بر می گردد تا وقتی که داخل نشده نمازش شکسته است و همینطور است 🔻مسافریکه می خواهد ده روز در محلی بماند تا وارد آن محل نشده نمازش شکسته است. ✳️ آیت الله : حد ترخص در وطن و غیر وطن فرق نمی کند و اثر دارد لذا اگر کسی از وطن يا محلّ به اندازه اي دور شود كه صداي اذان شهر را نشنود و مردم شهر او را نبينند، نمازش شکسته است. 🔻 ودر برگشت در حدترخص نماز او تمام و روزه او هم صحیح است. ✳️ امام : حد ترخص در وطن همانطور که در رفتن به سفر اثر دارد واز شرائط شکسته شدن نماز است در برگشت هم اثر دارد وبه محض رسیدن به ترخص در حال برگشت به وطن نماز او تمام است اما احتیاط بهتر آنستکه تا وارد شدن به منزل نماز را به تاخیر بیاندازد، 🔻اما اگر در حد ترخص خواست نماز بخواند جمع بخواند (هم شکسته هم تمام )🔻اما نسبت به محلی که قصد دارد ده روز در آنجا بماند وقتی به حد ترخص رسید محل اشکال است که بگوئیم نمازش تمام است لذا نماز را باید تا خود محل اقامت تاخیر بیاندازد والا در حد ترخص باید جمع بخواند (هم شکسته هم تمام) 🔹منابع : 👇 مکارم http://portal.anhar.ir/node/1909#gsc.tab=0 امام http://yon.ir/dDEaB سیستانی https://www.sistani.org/persian/book/50/60/ ❤️ @ahkameshirin احکام شبرین
 ✅ شرکت زنان در زنجیرزنی ✳️ سوال : آيا جايز است با حفظ حجاب و پوشيدن لباس خاصى که بدن آنان را بپوشاند، در دسته‏‌هاى و زنجيرزنى شرکت کنند؟ ✳️ جواب :  شرکت زنان در دسته‏ هاى زنى و زنجير زنى شايسته نيست 🔹منبع : https://b2n.ir/07379 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ نذر زن بدون اجازه شوهر از اموال خودش یا شوهر ✳️ ، : مسأله- اگر# شوهر از كردن زن جلوگيري نمايد و يا زن بدون اجازه شوهر نذر كند، نذر او باطل است. ، : مسأله- اگر از نذر كردن جلوگيري نمايد، زن نمي تواند در صورتي كه وفا به نذرش منافي با حقّ شوهر باشد نذر كند. (خوئي: بلكه بدون اذن شوهر در اين صورت نذر زن منعقد نمي شود). : بلكه بدون شوهر در این صورت نذر زن باطل است ، و صحّت نذر زن در مال خودش بدون اذن شوهر ـ در غیر یا زكات یا احسان به پدر و مادر یا صله ارحام ـ محلّ اشكال است. -----‐-------------------------‐----------------- 🔻خلاصه : طبق نظر بعضی مراجع نذر زن حتی در اموال خودش نیاز به اجازه شوهر دارد مگر در این چهار مورد؛ حج - زکات - احسان به پدر و مادر - صله رحم. 🔹منابع : 👇👇 گلپایگانی، و صافی :https://b2n.ir/17286 وحید : https://b2n.ir/69431 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ سه نظر متفاوت در نذر زن بدون اجازه شوهر ✳️ : بنابر مشهور زن با نهي شوهر، بلكه بي اذن او صحيح نيست، و ظاهراً با اجازه بعدي صحيح مي شود، ولي بنابراحتياط حتّي در صورت نهي به نذر عمل شود. ✳️ : نذر زن در صورتى كه با حقوق شوهر منافى باشد صحيح نيست و اگر در چنين مورد با اذن او نذر كرد، شوهر نمى تواند از انجام آن ممانعت كند. ✳️ : نذر احتياج به شوهر ندارد و همچنين نذر احتياج به اجازه و مادر ندارد ولى اگر مزاحم شوهر شد يا مايه آزار پدر يا مادر شد، نذر آنها باطل می شود حتّى اگر آنها قبلاً اجازه داده باشند. 🔹منبع :https://b2n.ir/17286 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم بلند گذاشتن ناخن ✳️ : اگر ناخن از حدّ معمول بلندتر باشد و زير آن مقدارى که از حدّ معمول بلندتر است چرکى باشد که مانع رسيدن آب به ناخن است، بايد برطرف کند و اگر بلند نباشد، چرک زير آن مانعى ندارد. 🔻وبلند بودن ناخن خانم­‌ها اشکال ندارد اما به شرط اینکه غیرمتعارف نباشد که انگشت‌نما شوند؛ به هر حال اگر محسوب شود باید از نگاه نامحرم بپوشانند. ✳️ : در مقابل نامحرم لازم نیست بپوشد، امابرای وضو و غسل باید آنها را تمیز کند ✳️ : اگر مانع رسیدن آب هنگام وضو نشود اشکال ندارد و پوشاندن آن در مقابل نامحرم لازم نیست. 🔹منابع : 👇👇 مکارم : https://b2n.ir/39142 رهبری: https://b2n.ir/81157 سیستانی https://b2n.ir/99079 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم کاشت مصنوعی و پوشش آن در مقابل نامحرم ✳️ سوال آیا ناخن اشکال دارد و باید از دید پوشیده شود؟ ✳️ پاسخ : مقام معظم : کاشت ناخن اشکال ندارد اما اگر حساب شود باید آنرا از دید نامحرم بپوشاند. ✳️ : زینت حساب می شود ودر مقابل نامحرم باید بپوشاند. ✳️ :در صورتی که ضرورتی برای این کار نباشد آن را ترک کنند. ✳️ : کاشت ناخن زینت است همچنین بلند گذاشتن ناخن و در مقابل نامحرم باید بپوشاند. 🔹منابع :👇 رهبری : https://b2n.ir/80166 مکارم : https://b2n.ir/57270 بهجت : https://b2n.ir/60457 سیستانی : https://b2n.ir/09453 ❤️
✅ تعلیم احکام شرعی به در سن تمییز. ✳️ سوال : 1837: پدر و مادر به فرزندانشان در چه سنی شرعی و عبادات را باید تعلیم دهند؟ ✳️جواب : مستحبّ است که ولیّ اطفال احکام شرعی و عبادات را پس از رسیدن آنان به سن تمییز به ایشان یاد دهد. ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
💟🌷💎 لطیفه: 😅 حیف نون میره امامزاده میبینه یه دختری میگه خدایا یه شوهر خوب به من بده. 🙏🏼😘 حیف نون خودشو میندازه تو بغل دختره میگه خدایا هل نده. 😂😂😂 ✅ احکام: 1️⃣ یکی از دعاهای خوب دعا برای یک ازدواج خوب است 2️⃣ استراق سمع درصورتی که طرف راضی نباشد حرام است 3️⃣ تماس با بدن نامحرم بدون لذت و گناه هم حرام است🌺 ✔️🍀 @ahkameshirin
✅ حکم غسل و وضوی کسانی که ناخن کاشته اند ✳️ سوال : کسانی که اقدام به ناخن میکنند چه برای ضرورت ( مثلا ناخنهای او براثر مریضی افتاده ) و چه برای زیبائی وظیفه آنها هنگام غسل و وضو چیست ؟ ✳️ ی : در مرحله اول که میخواهد ناخن بکارد اگر در وقت نماز است و نیاز به غسل یا وضو دارد ابتدا وضو وغسل کند سپس کاشت ناخن را انجام دهد. 🔻و برای دفعات بعدی که می خواهد غسل کند یا وضو بگیرد در صورت کاشت ناخن، براى وضو و غسل باید مانع ـ ولو با صرف هزینه ممکن ـ برطرف گردد و چنانچه می‌داند امکان برطرف‌کردن آن نیست و یا رفع آن با مشقّت غیر قابل تحمّل همراه بوده و یا ضرر قابل توجهى دارد به صورت جبیره انجام دهد یعنی با دست مرطوب روی مانع را مسح کند 🔻واما در صورتى که امکان برطرف کردن آن ـ ولو در روز‌های بعد ـ باشد و برطرف نکند، وضو و جبیره باطل خواهد بود ✳️ : ناخن مانع رسیدن آب به عضو می شود و وضو و غسل با آن باطل است جز در موارد ضرورت جایز نیست که در این صورت به نحو جبیره وضو و غسل کند. 🔹منابع :👇👇 مکارم :https://b2n.ir/90907 رهبری : https://b2n.ir/19853 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم غسل و وضو با کاشته ✳️ سوال : کسانی که اقدام به کاشت ناخن میکنند چه برای ضرورت ( مثلا ناخنهای او براثر مریضی افتاده ) و چه برای زیبائی وظیفه آنها هنگام غسل و وضو چیست ؟ ✳️ : غسل و وضو با چیزی که مانع از وصول آب می شود صحیح نیست و ناگزیر باید آنها را برای انجام غسل و وضوی صحیح زایل و پاک کرد و قصد آرایش، مجوّز چنان کاری نمی شود. ✳️ : شخصى که اصلاً ناخن ندارد و مى خواهد ناخن مصنوعى بکارد، آن ناخن جزو بدن او نمى شود، چون رشد و نموّ ندارد و از اوّل این کاشتن جایز نیست، چون اضطرار ندارد. 🔻در وضو و غسل اشکال پیدا مى شود و در داخل وقت نماز، ضایع نمودن امر واجب محسوب مى شود و قبل از وقت نماز هم خلاف احتیاط است؛ 🔻 ولى اگر این کار را کرد و هنگام وضو یا غسل امکان بیرون آوردنِ آن نبود، باید در و غسل عمل به جبیره کند. ✳️ گلپایگانی : ناخن به صورتی که برای وضو و غسل نتوانند آن را بردارند اشکال دارد ولی چنانچه شخصی مرتکب این عمل شده باشد، در صورت امکان، _مصنوعی را بردارد و وضو و غسل به نحو معمول انجام شود و در صورت عدم امکان برداشتن ناخن، با همان حال وضو و غسل به عنوان انجام شود و احتیاطاً تیمّم هم کند. 🔹منابع : 👇👇 صافی : https://b2n.ir/40913 سیستانی : https://b2n.ir/82700 بهجت : https://b2n.ir/57270 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ احکام ✳️ سوال ۱ - شخصی از درآمد سالانه که متعلق خمس بوده خود به همسرش را پرداخته آیا امسال هم میتواند آن را قبل از پرداخت خمس کسر کند؟ ✳️ سوال ۲ - ازدواج گرفتم ولی ازدواجم سر نگرفت با این وام اگر سکه و بخرم و یکسال بگذرد به آن خمس تعلق می گیرد؟ ✳️ سوال ۳ - شخصی به نیازمند است و توان این که یکدفعه خانه بخرد را ندارد و کم کم پول انداز میکند تا طی چند سال پس انداز کردن بتواند خانه بخرد آیا خمس این پس انداز که در چند سال صورت گرفته را باید بپردازد؟ ✳️ سوال ۴ - که خمس ندارد اگر تبدیل به پول شود آیا باید خمس آنرا بدهد؟ ✳️ سوال ۵ - اگر کسی برای فرار از خمس مهریه خانمش را بدهد بعد او آن پول را به شوهرش برگرداند تا با آن کاسبی کند آیا با اینکار می توانند از دادن خمس فرار کنند؟ 🔻جوابها را در استفتائات کتبی که از دفتر مقام معظم رهبری شده ودر پائین این صفحه بارگذاری شده ملاحظه فرمایید👇👇👇👇 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین جوابها 👇👇👇👇👇
✅ حکم وضو وغسل با بدن خالکوبی ✳️ سؤال : خالکوبى چه حکمى دارد و آیا براى غسل و وضو مشکلى ایجاد مى کند؟ ✳️ سیستانی : خال کوبی مانع رسیدن آب در وضو و غسل نیست ✳️ مکارم : هرگاه ضرر خاصّى براى بدن نداشته باشد موجب فساد اخلاق در آن نباشد جایز است و در هرحال براى و غسل مشکلى ایجاد نمى کند. ✳️ رهبر معظم انقلاب : خال کوبی کراهت دارد، اگر مجرد رنگ باشد و يا در زير پوست بوده و بر ظاهر پوست چيزى که مانع از رسيدن آب بر آن شود، وجود نداشته باشد، و غسل و نماز صحيح است. 🔹منابع :👇👇👇👇 رهبر https://b2n.ir/01289 مکارم https://b2n.ir/05497 سیستانی : https://b2n.ir/52203 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم خال کوبی و کاشت مو در سر یا ابرو ✳️ سوال : اگر کوبی یا مو روی سر یا ابرو صورت بگیرد آیا وضو وغسل صحیح است ؟ ✳️ مکارم : اگر منظور از ترمیم، کاشتن مو است و آب به پوست بدن براى وضو و غسل مى رسد، اشکالى ندارد، و اگر منظور خال کوبى با رنگ است که زیر پوست قرار مى گیرد، آن هم اشکالى ندارد.خال سوزنی هم مانع وضو نیست ✳️ سیستانی : ابرو به جهت و غسل اشکال دارد ولی خالکوبی کردن آن مانعی ندارد. ✳️ دفتر رهبر معظم انقلاب : كاشت مو در سر اگر مانع رسيدن آب به بدن باشد، اشكال دارد. البته كاشت مو به دو صورت انجام مى گيرد: (1) با چسب و مانند آن به گونه اى كه مو در سر و ترميم مى شود. (2) بدون چسب و مانند آن در سر و ابرو كاشته مى شود. در اين روش مو شبيه سوزن نازك از زير پوست بيرون مى آيد. 🔻در صورت اول چون آب به بدن نمى رسد وضو و غسل اشکال دارد. 🔻در صورت دوم چون مو جزء بدن شده و مانع رسيدن آب به بدن نمى شود اشکال ندارد. 🔹منابع : http://yon.ir/ePkOm رهبری https://b2n.ir/01289 مکارم http://yon.ir/w6yyH ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ چند استفتاء از دفتر مقام معظم رهبری ✳️ سوال ۱- شخصی باربری داشته و خمس آن را هم داده الان برای رفتن به ماشین را فروخته آیا باید دوباره آن را بدهد؟ ✳️ سوال ۲- کسی پنج روز قضا داشته به خاطر رفتن، ماه رمضان رسید و قضای آن را عمدا نگرفت حالا امسال پنج روز مانده تا ماه رمضان آیا باید قضای آن را بگیرد یا می تواند امسال هم نگیرد و بعداز ماه رمضان دوم قضای آنرا بگیرد و تاخیر بدهد؟ ✳️ سوال ۳- آیا زن باردار و روزه اش را بخورد بلافاصله بعد از ماه رمضان باید کفاره بدهد یا می تواند قضای آن را تا ماه رمضان آینده بگیرد و کفاره ندهد؟ 🔹جواب سوالات که به صورت استفتاء از دفتر مقام معظم دریافت کرده ایم و منبع را در پست بعدی ملاحظه بفرمایید. ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین👇 👇👇جواب سوالات👇👇👇👇👇
✅ حکم (ایستاده بودن) در نماز اقسام قیام واجب : 🔻۱-  الف) قیام هنگام تکبیرة الاحرام، نیت کردن. ب) قیام هنگام رفتن به رکوع (متصل به رکوع). 🔻۲- رکن الف) قیام هنگام قرائت حمد و سوره. ب) قیام بعد از رکوع،(وقتی از رکوع برخاستیم باید یک لحظه کاملا بایستیم بدون حرکت) ✳️ کسی که قادر است نماز را ایستاده بخواند و عذری ندارد باید از شروع نماز تا رفتن به رکوع، در حال ایستاده باشد، و نیز واجب است پس از رکوع و پیش از رفتن به سجده بایستد. ترک قیام عمداً در این حالات، موجب باطل شدن نماز است. ✳️ ایستاده بودن در حال و نیز پس از اتمام و پیش از رفتن به رکوع، رکن است یعنی اگر سهواً و از روی فراموشی هم آن را ترک کند نماز باطل می‌شود. توجه:👇👇 🔺اگر رکوع را فراموش کند و بعد از حمد و سوره بنشیند و در این هنگام یادش بیاید که رکوع نکرده، باید برخیزد و بایستد و از حال ایستاده به رکوع برود، پس اگر بدون برخاستن و ایستادن از همان حال نشسته خود را به حالت خمیدگی رکوع برساند نمازش باطل است. 🔹منبع :👇 رهبری https://b2n.ir/49445 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ واجبات قیام  ✳️ نمازگزار در حال باید بدن را حرکت ندهد و به طرفی به طور آشکار خم نشود و به جایی تکیه نکند، مگر این که از روی ناچاری یا سهو و فراموشی باشد.         ✳️ الف : موقعی که انسان در نماز بخواهد کمی جلو یا عقب برود یا بدن را کمی به طرف راست و چپ حرکت دهد، باید ذکری را که به خواندن آن مشغول است در حال این حرکت، قطع کند. ✳️ ب : کسی که در حال نماز قادر بر ایستادن نیست، باید نشسته نماز بخواند ولی اگر می‌تواند به چیزی تکیه دهد و بایستد وظیفه‌ی او نماز ایستاده است. ✳️ ج : کسی که نشسته نماز می‌خواند، اگر بعد از خواندن حمد و سوره بتواند بایستد و رکوع را به جا آورد باید بایستد و از حال ایستاده به رکوع برود. ✳️ د : کسی که که خوابیده نماز می‌خواند اگر بدون حرج و زحمت بتواند دربین نماز بنشیند یا بایستد، باید هر مقداری را که می‌تواند نشسته یا ایستاده بخواند. همچنین کسی که نشسته نماز می‌خواند باید هر مقدار که بدون حرج و زحمت برای او ممکن است ایستاده نماز بخواند. 🔻اگر در اول وقت، قادر بر نماز ایستاده نبود و یقین داشت که ناتوانی او از نماز ایستاده، تا آخر وقت ادامه خواهد یافت، ولی قبل از آخر وقت توانست ایستاده نماز بخواند باید نماز را به طور ایستاده اعاده کند. 🔹منبع : : https://b2n.ir/49445 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ تیمم با چه چیزهائی صحیح است و با چه چیزهائی جایز نیست . ✳️ بر روی ، ، ، ، به نظر همه مراجع صحیح است . 🔻 فقط روی سنگ و ریگ و کلوخ را آقای در حال اختیار کافی نمی داند. ✳️ تیمم روی و و و های لعابی را هم اگر از طرف غیر لعاب آن که خاک است انجام شود طبق نظر همه صحیح است ✳️ روی و ، امام، ، ، ، ، ، صحیح می دانند. 🔻 و ، مطلقا جایز نمی دانند. 🔻، در حال صحیح نیست، در حال میان تیمم با آجر وسفال ومانند غبار باید جمع کند )یعنی یکبار با آجر وسفال و دوباره با مانند غبار تیمم کند. 🔻، بنابر احتیاط واجب تیمم با آجر وسفال چه در حال اختیار چه اضطرار صحیح نیست. 🔻، ، در صورت اختیار بنابر احتیاط واجب صحیح نیست، اما در حال اضطرار صحیح است. ✳️ تیمم روی (بتون) و ، ، ، ، ، ، تیمم صحیح است. 🔻، ، ، ، تیمم روی آنها باطل است. ✳️ تیمم روی و ، الف ) مطلقا تیمم روی آنها صحیح است. ، ، ، ب ) بنابر احتیاط واجب جایز نیست . ، ، ج ) بنابر احتیاط واجب در حالت اختیار جایز نیست، اما در حالت اضطرار اشکال ندارد. ، ، ،، 🔹منابع : 👇👇 مکارم https://b2n.ir/61831 سیستانی https://b2n.ir/67817 رهبری https://b2n.ir/65028 امام https://b2n.ir/98917 بهجت https://b2n.ir/34913 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم در تشهد. ✳️ سوال : اگر کسی در رکعت چهارم نماز چهار رکعتی به امام اقتدا کرد، هنگامی که امام و سلام را می‌خواند آیا باید تا پایان نماز امام جماعت به صورت تجافی بنشیند یا این که می‌توان قبل از خواندن تشهد از طرف امام بلند شده و رکعت دوم را شروع کند؟ 🔻در تشهد رکعت دوم امام وظیفه ماموم چیست اگر یک رکعت دیر اقتدا کرده بود؟ ✳️ در رکعت آخر لازم نیست، گرچه موافق احتیاط است. 🔻در تشهد رکعت دوم امام ذکر و تسبیح لازم نیست؛ ولی احوط آن است که تجافی کند و اگر نکرد جماعتش یا نمازش باطل نمی شود. ✳️ : كسى كه يك ركعت از امام عقب مانده، وقتى امام تشهّد را مى خواند احتياط واجب آن است كه زانوها را از زمين بلند كند و انگشتان دست و سينه پا را بر زمين بگذارد و بنابراحتیاط مستحب همراه او تشهّد بخواند، يا ذكر بگويد 🔻و اگر در تشهّد آخر است بنابر احتیاط واجب صبر كند تا امام سلام نماز را بگويد و بعد برخيزد و ادامه دهد. ✳️ : اگر مأموم در ركعت دومِ امام اقتدا كند، لازم نیست حمد و سوره را بخواند؛ ولی مستحب است قنوت و تشهّد را با امام ‏بخواند و احتیاط واجب آن است كه موقعِ نشستن برای تشهّد، به صورت تجافی بنشیند (یعنی انگشتان دست و سینه پا را به زمین بگذارد و زانوها را از زمین کمی بلند كند) - هرچند نخواهد در حال تجافی تشهّد را بخواند. منابع :👇👇 سیستانی https://b2n.ir/30632 مکارم https://b2n.ir/51635 رهبر https://b2n.ir/06896 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین
✅ حکم بعد از سجده دوم ✳️ :در سجده چیزهاى دیگرى لازم است که در رکن بودنش دخالتى ندارند: ... و از آن جمله: سر را از سجده اول بردارد و به طور معتدل و آرام بنشیند. 🔻و بعد از سر برداشتن از دوم، قبل از آن‏که بایستد با آرامش بدن بنشیند و این نشستن را جلسه استراحت مى ‏گویند و احتیاط لازم آن است که آن را ترک نکند. ✳️ : میان دو سجده در حالی که بدنش آرام است، بگوید: «اَسْتَغْفِرُ اللهَ رَبِّی وَ اَتُوبُ اِلَیْهِ». 🔻در رکعت اول و نیز در رکعت سوم نمازهای چهار رکعتی، بنابر احتیاط واجب باید بعد از سجده‌ی دوم بنشیند و سپس برای رکعت بعد برخیزد. ✳️ : بعد از سجده اول باید بنشیند تا بدن ارام گیرد سپس به سجده رود. 🔻بعد از سجده دوم در جایى که تشهد واجب نیست بهتر است لحظه‏ اى بنشیند سپس براى رکعت بعد برخیزد. ✳️ : بعد از تمام شدن ذكر سجده اول، واجب است راست بنشیند تا بدن آرام گیرد و دوباره به سجده رود. 🔻در ركعت اول و ركعت سومی كه تشهّد ندارد، مثل ركعت سوم نماز ظهر و عصر و عشا، احتیاط واجب آن است كه بعد از سجده دوم، قدری بی حركت بنشیند و بعد برخیزد كه آن را جلسه استراحت می‌‌نامند. 🔹منابع : 👇👇 رهبری https://b2n.ir/85178 امام https://b2n.ir/06390 مکارم https://b2n.ir/72126 سیستانی https://b2n.ir/64602 ❤️ @ahkameshirin احکام شیرین