eitaa logo
کانال اهل ولاء
2.4هزار دنبال‌کننده
1.3هزار عکس
527 ویدیو
11 فایل
• بِسْمِ الله الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ • اخلاق، عرفان و معارف اهل بیت علیهم‌السّلام استاد مهدی طیّب www.ahlevela.com ارتباط با ما و ارسال نظرات و پیشنهادات: @ahlevela14
مشاهده در ایتا
دانلود
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳۱۹۸ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السلام فرمودند: كمال احسان، منّت ننهادن به سبب آن
💠 ۳۱۹۹ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: زکات فتح و پیروزی، عفو و گذشت از خطای دیگران است. 🔅 اَلعَفوُ زكاةُ الظَّفَرِ. بحارالانوار، ج ٧٨، ص ٢٦٨ @ahlevela_channel
☀️ خوب است انسان جای پا و نشانی نداشته باشد و در خدا گم شود. کار خوبمان را فراموش کنیم، کار بدمان را هم زود استغفار کنیم و فراموش کنیم تا بی‌‎نشان شویم. 🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱 📕 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 چهل دستورالعمل سلوکی 🍃 ۲۱- سالک باید مراقبت کند که از یک سو، به هیچ وجه موجب رنجش خاطر دیگران نشود و از سوى دیگر، از کسى رنجیده خاطر نگردد و کدورتى به دل نگیرد و در برابر جفاى خلق، حلم و بردبارى در پیش گیرد و جفا و بى‌مهرى آنان را لطف خفیّه‌اى از جانب حضرت حق بداند و براى آن، شاکر خداوند باشد. این جفاى خلق با تو در جهان گر بدانى گنج زر باشد نهان خلق را با تو کج و بدخو کند تا تو را ناچار رو آن سو کند ادامه دارد.... 📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب - ۱۶ @ahlevela_channel
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۱۶) ⚪️ شرايط وجوب امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر - ۳ شرط سوّم برای وجوب امر به معروف و نهی از منکر، احتمال تأثير است؛ يعنی احتمال بدهیم كه امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر ما مؤثّر واقع می‌شود؛ و از اين پس، اين تارک معروف، آن معروف را انجام می‌دهد يا آن مرتكب منكر، آن منكر را ترک می‌كند. افراد ترسو و محافظه‌كار از این شرط سوءاستفاده می‌كنند و به بهانه‌ی اینکه احتمال تأثیر وجود ندارد، از زیر بار این مسؤولیّت شانه خالی می‌کنند؛ در حالی كه ماجرا به اين سادگی‌ها نيست. احتمال اثر، با در نظر گرفتن تمام اسلوب‌ها، متدها، مكانيزم‌ها، وسائل و ابزارهای قابل دسترس است که به‌عنوان شرط وجوب معرّفی شده است. ممکن است با يک روش ابتدائی، امر به معروف و نهی از منکر ما اثر نكند؛ امّا اگر با يک روش انديشيده‌تر و پخته‌تر و با ابزارهای كارآمدتر وارد عمل شویم، اثر كند. به اين سادگی مسؤوليّت امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر از گردن انسان برداشته نمی‌شود. به‌علاوه، باید با نگاه بلندمدّت، درباره‌ی احتمال تأثیر قضاوت کرد. گاهی امر ‌به‌ معروف و نهيی از ‌منكرِ اکنونِ من، دويست سال بعد اثر می‌كند. اين هم احتمال اثر است. لزوماً این‌گونه نیست که همین الآن که گفتم، اثر کند. امام حسین علیه‌السّلام برای امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند؛ ولی خودشان و اصحاب و اهل‌ بیتشان شهید شدند و خانواده‌شان به اسارت رفتند. در ظاهر، کدام اثر؟! امّا جالب اینجاست که امام‌ حسين علیه‌السّلام در همان آغاز حركت خود، چندين بار فرمودند ما می‌رويم كه كشته شويم؛ امّا پيروز ماييم و شکست با دشمنان ماست! هم گفتند كشته می‌شويم و هم گفتند پيروز ماييم. يعنی نگاه بلندمدّت دارند. آن حضرت تاريخ آينده را می‌نگرند و می‌بینند که نهضت عظيمی که درصدد برپا کردن آن هستند، چه اثر جاودانه‌ای در تاریخ به‌جا خواهد گذاشت. نباید به دنبال این باشیم که امر به معروف ما در لحظه اثر بگذارد. گاهی در همان لحظه بر سرم می‌زنند، توهین می‌کنند، حقّم را غصب می‌کنند؛ اما کار من اثر خود را در آینده خواهد گذارد. پس در اينكه احتمال اثر بدهيم، بايد نگاه دراز‌مدّت داشته باشيم، نه كوتاه‌مدّت. ما ايرانی‌ها معمولاً اشخاص كوتاه‌نگری هستيم. ادامه دارد .... استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
830314-eslah-talabi-v-amre-b-maroof-3-mp3cutnet-5_6qMZQaXX.mp3
5.94M
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۹) ⚪️ شرايط وجوب امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر - ۲ شرط سوّم شرط سوّم برای وجوب امر به معروف و نهی از منکر، احتمال تأثير است؛ يعنی احتمال بدهیم كه امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر ما مؤثّر واقع می‌شود؛ و از اين پس، اين تارک معروف، آن معروف را انجام می‌دهد يا آن مرتكب منكر، آن منكر را ترک می‌كند. احتمال اثر، با در نظر گرفتن تمام اسلوب‌ها، متدها، مكانيزم‌ها، وسائل و ابزارهای قابل دسترس است که به‌عنوان شرط وجوب معرّفی شده است. 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳۱۹۹ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: زکات فتح و پیروزی، عفو و گذشت از خطای دیگران
💠 ۳٢۰۰ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هر كس از خطاها درگذرد، خدايش از او درگذرد و هر كس گذشت كند خدا نيز از او گذشت كند. 🔅 مَن يَغفِر يَغفِرِ اللّه‏ُ لَهُ وَ مَن يَعفُ يَعفُ اللّه‏ُ عَنهُ. نهج الفصاحه، ص ٧٣٤، ح ٢٨٠٩ @ahlevela_channel
☀️ باید خود را خلاص و فارغ کرد. هر که را به تو ظلم کرده، ببخش و از خدا هم بخواه او را ببخشد. به هر کس هم خوبی کرده‎ای، فراموش کن. کسانی هم که حقّی بر تو دارند، حقّشان را ادا کن و برایشان دعا کن و از خدا بخواه حقّشان را ادا کند. به هر کس بدهکاری، از خدا و پیامبر و امامان بخواه کمکت کنند که حقّش ادا شود. این کار را بکن تا برای ملاقات و یاد خدا سرِ فراغت پیدا شود. 🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱 📕 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 توصیۀ بزرگان سیر و سلوک در چهلّه نشینی ▫️ روزهای دوشنبه و چهارشنبه سورۀ تکاثر را چهل بار بخوانید. @ahlevela_channel
💠 چهل دستورالعمل سلوکی 🍃 ۲۲- سالک باید بیشتر و پیشتر از زبان و کلام، با عمل توأم با محبّت، خلق را به خیر و نیکى دلالت و دعوت کند و همان‌طور که خداوند اغلب با کارهایش با خلق حرف مى‌زند، او نیز با تخلّق به این اخلاق الهى، با محبّت و خوبى کردن به دیگران، دل آنها را جلب و جذب خویش کند و با انجام کارهاى نیک، براى آنها الگوى عملى شود. چنانکه امام صادق علیه السلام مى‌فرمایند: کونوا دُعاةَ النّاسِ بِاَعمالِکُم وَ لا تَکونوا دُعاةً بِاَلسِنَتِکُم دعوت ‌کنندگان مردم با اعمالتان باشید و دعوت ‌کنندگان با زبان‌ هایتان نباشید. 🍃 ۲۳- سالک باید تلاش دائمى در جهت افزایش آگاهى و شناخت دینى را از طریق مطالعه‌ى کتاب‌هاى مفید و درس‌آموزى از دین‌آگاهان و اهل معرفت، در برنامه‌ى زندگى خود قرار دهد و هیچ‌گاه از این تلاش دست نکشد و غافل نشود. ادامه دارد.... 📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب - ۱۷ @ahlevela_channel
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۱۷) ⚪️ شرايط وجوب امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر - ۴ شرط چهارم برای وجوب امر به معروف و نهی از منکر، قدرت بر انجام امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر است. اين قدرت نیز قابل ‌اكتساب و تحصيل است و نباید تصوّر کرد که قدرت باید نقد و رایگان در اختیار ما باشد تا امر به معروف و نهی از منکر بر ما واجب شود. شرط پنجم كه آن هم بد فهمیده شده و بهانه‌ای برای راحت‌طلبی افراد بزدل و ترسو قرار گرفته است، عدم ضرر و مفسده‌ی جانی، مالی و عِرضی در امر به معروف و نهی از منکر است. بعضی تصوّر کرده‌اند که برطبق این شرط، در امر به معروف و نهی از منکر، هیچ ضرری نباید متوجّهشان شود؛ هیچ‌کس به آنها نگوید بالای چشمت ابروست، یک ریال پول از دستشان نرود و یک ذرّه ناراحتی نبینند. اين مصداق همان سخن امام‌ باقر علیه‌السّلام است که فرمودند: اگر نماز و روزه‌شان هم براي دنيای آنها ضرر داشت، انجام نمی‌دادند؛ همان‌طور كه امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر چون ضرر دارد، انجام نمی‌دهند. اين نشان می‌دهد كه امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر با وجود ضرر هم بايد انجام شود. اينكه گفته‌اند مفسده نداشته باشد، يعني شخص باید سرمايه‌ای را كه می‌خواهد براي این كار هزينه‌ كند، با عوایدی که این کار در درازمدّت براي اسلام و كلّ جامعه‌ی اسلامي دارد، مقايسه كند؛ و اگر می‌بیند عواید آن به اندازه‌ی سرمايه‌ای كه هزينه می‌كند نيست، آن امر یا نهی را ترک کند. اگر هزینه‌ی این کار بیش از عوایدش باشد، کاری غيرمنطقی است و سرمایه‌ی انسان را به هدر می‌دهد. اما اگر عواید حاصل از این امر به معروف و نهی از منکر، ارزش هزینه‌ای را که صرف می‌شود، داشته باشد، ولو خود فرد آمِر و ناهی متضرّر شود، نباید آن را ترک کند. به بیان دیگر، امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر، باید هزینه‌اش بيش از عوايدش نباشد؛ نه اينكه اصلاً هزينه‌ای نداشته باشد. در این ارزیابی هم باید عواید مسأله را در درازمدّت و برای فرد و جامعه در نظر گرفت، نه در کوتاه‌مدّت و صرفاً برای خود فرد آمر و ناهی. كشاورز، وقتی بذر گندم می‌کارد، اگر كوتاه‌مدّت را در نظر بگیریم، متضرّر شده؛ چراکه این‌همه بذر را زیر خاک کرده است؛ امّا اگر با ديد دراز‌مدّت نگاه كنيم، هر دانه‌ی گندم، هفتصد دانه گندم خواهد شد. اگر اين‌طور نگاه كنيم، آيا باز هم می‌توان گفت کار او مفسده و ضرر داشته است؟ گاه يک شهيد كه به خاک می‌افتد و در خاک مدفون می‌شود، همچون بذری است كه كاشته می‌شود و خدا می‌داند در آينده‌ی تاريخ چه شجره‌ی طيّبه‌ای از او خواهد روييد! گفتیم در امر به معروف و نهی از منکر، شخص آمِر یا ناهی، باید سرمايه‌ای را كه می‌خواهد برای این كار هزينه‌ كند، با عوایدی که این کار در درازمدّت براي اسلام و كلّ جامعه‌ی اسلامي دارد، مقايسه كند؛ و اگر عواید حاصل از آن، ارزش هزینه‌ای را که صرف می‌شود، داشته باشد، ولو خود فرد آمر و ناهی متضرّر شود، نباید آن را ترک کند. به‌خصوص اگر در امر به معروف و نهی از منکر، مسأله‌ی حفظ دين و مصالح كلّی دين و امّت اسلامی در میان باشد، مرزی برای هزینه کردن وجود نخواهد داشت. مال و جان و آبروی انسان هم اگر فدا شود، ضرر نكرده است. چون عوايد آن، يعنی بقای دين خدا و بقای امّت اسلامی، بسيار بزرگتر از هر جان، مال و عِرض و آبرويی است. حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السّلام با آن اهل‌بيت و اصحاب، چه سرمايه‌ی گرانبهايی برای اسلام بودند؟! امّا در عرصه‌ی امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر، برای بقای دين خدا، حضرت تمام اين سرمايه را هزينه کردند. اگر امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر منوط به اين است كه خم به ابروی كسی نيايد و يک خراش به دست كسی وارد نشود، پس امام ‌حسين علیه‌السّلام چرا آن‌گونه عمل کردند؟! آری؛ در معرض هلاكت و تباهی قرار دادن جان، مال و آبرو، خلاف شرع است. قرآن فرمود: وَ لا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ؛ امّا در مقابل اين حرام كه من جان، مال يا آبرويم را به خطر بيندازم، ممکن است حرام ديگری قرار گيرد و آن اينكه دين به خطر بيفتد و از بين برود. مناسب این شرایط است که پيغمبراكرم صلّی‌ الله‌ علیه‌ و آله فرمودند: إِذَا اجْتَمَعَتْ حُرْمَتانِ، تُرِكَتِ الصُّغریٰ لِلْكُبریٰ: وقتي دو چيز حرام در كنار هم قرار بگيرند و تو ناگزیر به انتخاب يكی از آن دو باشی، آنچه كوچكتر است بر تو حلال می‌شود و آن را به نفع دیگری رها می‌كنی. يعنی جانت را رها می‌كنی برای اينكه دينت نابود نشود؛ مالت را فدا می‌كنی برای اينكه دينت فدا نشود؛ آبرويت را قربانی می‌كنی برای اينكه دينت قربانی نشود! ادامه دارد .... استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
830314 eslah talabi v amre b maroof 3 (mp3cut.net).mp3
5.25M
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۱۰) ⚪️ شرايط وجوب امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر - ۳ شرط چهارم قدرت بر انجام امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر. اين قدرت قابل ‌اكتساب و تحصيل است و نباید تصوّر کرد که قدرت باید نقد و رایگان در اختیار ما باشد تا امر به معروف و نهی از منکر بر ما واجب شود. شرط پنجم عدم ضرر و مفسده‌ی جانی، مالی و عِرضی در امر به معروف و نهی از منکر. شخص باید سرمايه‌ای را كه می‌خواهد براي این كار هزينه‌ كند، با عوایدی که این کار در درازمدّت براي اسلام و كلّ جامعه‌ی اسلامي دارد، مقايسه كند؛ و اگر می‌بیند عواید آن به اندازه‌ی سرمايه‌ای كه هزينه می‌كند نيست، آن امر یا نهی را ترک کند. به بیان دیگر، امر ‌به‌ معروف و نهی از ‌منكر، باید هزینه‌اش بيش از عوايدش نباشد؛ نه اينكه اصلاً هزينه‌ای نداشته باشد. در این ارزیابی هم باید عواید مسأله را در درازمدّت و برای فرد و جامعه در نظر گرفت، نه در کوتاه‌مدّت و صرفاً برای خود فرد آمر و ناهی.... 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 روزه در ماه‌های حرام ▫️ماه ذی‌القعده آغاز ماه‌هاى حرام است، كه حق تعالى در قرآن مجيد ذكر فرموده است. سيّد ابن طاووس روايتى نقل كرده كه ذی‌القعده به هنگام سختى شديد، گاهِ استجابت دعاست. ▫️روايت شده هر كه در يكى از ماه‌هاى حرام سه روز پی در پى كه پنج‌شنبه، جمعه و شنبه باشد روزه بگيرد، ثواب نهصد سال عبادت براى او نوشته شود. ▫️شيخ بزرگوار على بن ابراهيم قمى فرموده در ماه‌هاى حرام گناه‌ها و حسنات دوچندان می‌شود. 📙 مفاتیح‌الجنان @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٢۰۰ بنا به نقل، پيامبر اكرم صلّي الله عليه و آله و سلّم فرمودند: هر كس از خطاها درگذرد، خداي
💠 ۳٢۰۱ بنا به نقل، امام حسين عليه السّلام فرمودند: باگذشت‌ترین مردم آن کسی است که با تکیه بر مسند قدرت، عفو و اغماض داشته باشد. 🔅 إنَّ اَعفَی النّاسِ مَن عَفی عَن قُدرَةٍ. بحارالانوار، ج ٧٨، ص ١٢١ @ahlevela_channel
☀️ دو رکعت نماز بخوان و بعد بگو خدایا هر کس را به من بدی کرده است بخشیدم، تو هم او را ببخش. بعد بگو خدایا منِ ضعیف و کوچک از کسانی که به من بدی کردند گذشتم، تو که قوی و بزرگی هم بدی‎های من را ببخش و هر کس را هم که به او بدی کرده‎ام، از من راضی کن. خدا می‎تواند از خزانه‎های خودش آن‌قدر به او بدهد تا از تو راضی شود. به هر کس هم که خوبی کرده‎ای، فراموش کن؛ آن‌وقت سر فراغت پیدا می‎کنی که با خدا و اولیائش بنشینی. 🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱 📕 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
💠 چهل دستورالعمل سلوکی 🍃 ۲۴- سالک باید مقیّد شود نمازهاى واجب روزانه را اوّل وقت، با شوق و رغبت و با حضور قلب و تأنّى و به ‌دور از شتابزدگى یا بى‌حالى و یا به قصد رفع تکلیف و از سر باز کردن، و تا حدّ ممکن به جماعت و در مسجد و با مقدّمات، مقارنات و تعقیبات به‌جا آورد. نماز معراج مؤمن است و هیچ عملى به‌اندازه‌ى آن، در عروج و تعالى سالک مؤثّر نیست و فرائض یومیّه در مقایسه با نوافل و نمازهاى مستحب، از موقعیّت برتر و ممتازى برخوردار است. 🍃 ۲۵- مداومت بر خواندن نماز شب، تلاوت قرآن و استغفار در سحرگاهان، براى راه یافتن سالک به مدارج کمال، از ضروریّات و اکسیرى معجزه‌گر است. بنابراین سالک به هیچ وجه نباید از بهره‌مندى از آن غفلت ورزد. ادامه دارد.... 📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب - ۱۸ @ahlevela_channel
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۱۸) ⚪️ شایستگی‌های آمِر به معروف و ناهی از منکر - ۱ مبحث دیگر در امر به معروف و نهی از منکر، شايستگی‌ها و صلاحيّت‌هایی است که آمِر به معروف و ناهی از منکر باید داشته باشد. در اينجا به سه صلاحيّت اشاره می‌كنيم. ۱. صلاح خودِ آمِر و ناهی. مصلح بايد خودش صالح باشد. ذات ‌نايافته از هستی بخش كی تواند كه شود هستی‌ بخش؟ كسي كه خود تارک معروف‌ها و آلوده به منكرات است، چگونه می‌خواهد ديگران را به آن معروف‌ها دعوت كند و از آن منكرات باز دارد؟ لذا آمِر و ناهی، بايد خودش صالح باشد. نباید تصوّر کرد که تأثيرگذاری و اثربخشی كلام اولياء خدا به‌خاطر اين است كه از تكنيک‌های سخنوری و فنون بيان و تبليغ، زیاد استفاده كرده‌اند. اينكه امام خمینی، آن مرد بزرگ الهی رضوان‌ الله‌ تعالی‌ علیه توانستند آن تحوّل عجيب را در جامعه‌ی ایران ايجاد كنند، نتیجه‌ی استفاده از فنّ بيان و تکنیک‌های سخنوری نبود؛ بلكه به‌خاطر صدق و صفای باطن، نفس مهذّب و دل نورانی امام بود. آن بود كه اثر می‌بخشيد! شخص اهل عمل و صاحب‌‌نَفَس، نَفَسش مردگان را زنده می‌كند و امام اين‌گونه بودند. نَفَسشان اين ملّت را زنده كرد. اين تحوّل مسأله‌ای عادی نبود. مردمی كه آن‌گونه به خيابان‌ها ريختند و سينه‌شان را در برابر رگبار گلوله‌های گارد شاهنشاهی سپر كردند، اکثرشان مذهبی و انقلابی نبودند. چه کرد امام که آنها به‌یکباره آن‌گونه تغییر کردند و در خیابان‌ها ریختند؟! این تحوّل‌آفرینی نتیجه‌ی آن بود که امام خود اهل عمل بودند و نفسشان، الهی و حقّانی بود. امام در جامعه‌ی ما ناشناخته ماند و ناشناخته رفت. هیچ‌یک از کسانی هم که مدّعی شناخت ایشان هستند، حقیقت ایشان را نشناختند. روز درگذشت امام را خوب به یاد دارم. صبح، مراسم تشييع جنازه‌ی امام برگزار شده بود و بعد‌ازظهر جلسه‌ی حاج‌‌آقای دولابی بود. خدا آن بزرگوار را هم رحمت كند! رفتیم خدمت حاج‌آقا؛ همه سوگوار و داغدار در جلسه نشسته بودند. حاج‌آقا فرمودند: دیدید در تشييع جنازه‌ی امام، اين‌همه ازدحام شد و همه‌ی دنيا سوگوار شد؟ اين سيّد يگ ذرّه پَرِ قبايش را كنار زد و نشان داد و بعد سر جايش انداخت، و اين‌همه در دنيا طرفدار پيدا كرد و الآن اين‌همه عاشق سوگوار دارد؛ امّا هیچ‌كس او را نشناخت. شخص صالح با اینکه نَفَس و سخنش تأثیرگذار است، امّا بیش از آنکه با سخنش بر دیگران تأثیر بگذارد، ديگران را با حالاتش، با رفتارش و با مغناطيس وجودش، جذب و متحوّل می‌كند. اگر در محضر اولیاء خدا بنشینید، چنین چیزی را تجربه می‌کنید. چون آنان اهل عملند، اهل ذکر، نور و حقیقتند، انسان کنارشان که می‌نشیند، ولو حرف هم نزنند، حال انسان دگرگون می‌شود. اگر یک مشت براده‌ی آهن را به‌صورت نامنظّم روی یک صفحه‌ی کاغذ بریزیم، و سپس یک آهنربا زیر این صفحه بگیریم، براده‌های آهن به شکل یک طیف منظّم مغناطیسی سامان پیدا می‌کند. وجود اولياء خدا چون اهل عمل و اهل حقيقتند، مثل يك آهنرباست كه براده‌های نامنظّم روح و روان انسان‌هایی را که در طیف او قرار گرفته‌اند، سامان می‌بخشد. اصلاً لازم نيست حرف هم بزنند. صرف حضور در محضر اولياء اثر می‌كند. محضر حاج‌ آقای دولابی همین‌گونه بود. هر كه خواهد همنشينی با خدا گو نشيند در حضور اوليا يك دو ساعت در حضور اوليا بهتر از صد سال طاعت بی‌ريا ادامه دارد .... استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 دعای پرفضیلت شب‌های جمعه @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
30.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💠 دعای عهد 🔸از حضرت امام صادق علیه‌السّلام روایت شده است : هرکه چهل صبحگاه دعای عهد را بخواند، از یاوران قائم ( عجّل الله تعالی فرجه الشریف) ما باشد و اگر پیش از ظهور آن حضرت از دنیا برود، خدا او را از قبر بیرون آورد که در خدمت آن حضرت باشد و حق‌تعالی بر هر کلمه هزار حسنه به او کرامت فرماید و هزار گناه از او محو سازد. @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٢۰۱ بنا به نقل، امام حسين عليه السّلام فرمودند: باگذشت‌ترین مردم آن کسی است که با تکیه بر مس
💠 ۳٢٠۲ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: عفو و گذشت در عین قدرت، روش پیامبران مرسل علیهم‌السلام و متقیان پرهیزکار است. 🔅 اَلعَفوُ عِندَ القُدْرَةِ مِن سُنَنِ المُرسَلین و المُتّقین. بحارالانوار، ج ٧١، ص ٤٢٣ @ahlevela_channel
☀️ تو از کسانی که اذیتت کرده‎اند، بگذر تا خدا هم کاری کند که کسانی که اذیتشان کرده‎ای، از تو بگذرند. 🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱 📕 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 نماز دو ركعتی روز جمعه ☀️ که تا جمعه آینده فتنه و بلائی نرسد ▫️هر كه در روز جـمعه، بعد از نماز ظهر، دو ركعت نماز كند و بخواند در هر ركعت: ▪️ سوره «حمد» ۱ بار ▪️سوره «توحید» ۷ بار ▫️و بعد از نماز بگويد : ⭐️ اَللَّـهُمَّ اجْعَلْنی مِنْ اَهْلِ الْجَنَّةِ الَّتی حَشْوُهَا الْبَرَكةُ وَعُمّارُهَا الْمَلائِكَةُ مَعَ نَبِيِّنا مُحَمَّد صَلَّی اللهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ وَاَبينا اِبراهيمَ عَلَيْهِ السَّلام ▪️خدايا! مرا از اهل بهشت قرار ده، كه درونش همه بركت است و کارکنانش همه فرشتگان هستند، در كنار پيامبر ما حضرت محمّد که درود فرستد خدا بر او و آلش و با پدر ما حضرت ابراهيم عليه السّلام. ▫️تا جمعه ديگر فتنه و بلائی به او‌ نرسد و حقّ تعالی جمع كند ميان او و حضرت محمّد صلّی اللهُ عليه وآله و سلّم و حضرت ابراهيم عليه السّلام. ▫️علّامه مجلسی فرموده كه اگر اين دعا را غير سيّد بخواند بجای "وَاَبينا"، "وَاَبيهِ" بگويد. 📚 منابع: مفاتیح‌الجنان، شیخ عباس قمی مِصباح‌المُتَهَجِّد، شيخ طوسی @ahlevela_channel
💠 چهل دستورالعمل سلوکی 🍃 ۲۶- طهارت دائمى امر دیگرى است که از یک سو همچون سپرى سالک را از نفوذ و تأثیر هجوم‌هاى نفس و شیطان محافظت مى‌کند و از سوى دیگر، باعث نورانیّت و شادابى و آمادگى معنوى او براى بهره‌مندى از فیض‌هاى رحمانى مى‌شود. لذا سالک باید اوّلاً هیچ‌گاه در حالتى که غسل واجبى بر عهده‌ى اوست باقى نماند و بى‌درنگ غسل را انجام دهد. همچنین از غسل‌هاى مستحبّى که براى ایّام خاصّى مقرّر شده است، به‌ویژه غسل جمعه، تا حدّ امکان بهره جوید. ثانیاً سعى کند حتّى‌المقدور در زمان‌هاى بیدارى با وضو باشد و پیش از رفتن به بستر خواب نیز وضو بگیرد تا با وضو به خواب رود؛ زیرا چنین شخصى اجر کسى را دارد که شب را تا به صبح براى عبادت بیدار بوده است. همچنین به‌موجب احادیث، وضو گرفتن مجدّد شخص در حالى که وضو دارد، باعث نورانیّت مضاعف مى‌شود و لذا پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلّم هر بار مى‌خواستند به نماز واجب یا مستحبّى بایستند، وضوى خود را تجدید مى‌کردند و با وضوى تازه نماز مى‌گزاردند. ادامه دارد.... 📕 شراب طهور - تألیف استاد مهدی طیّب - ۱۹ @ahlevela_channel
💠 اصلاح‌طلبی، امر به معروف و نهی از منکر - (۱۹) ⚪️ شایستگی‌های آمِر به معروف و ناهی از منکر - ۲ دانستیم که اوّلین صلاحیّت برای آمِر و ناهی، این است که خود اهل عمل و اهل صلاح باشد. اميرالمؤمنين علیه‌السّلام فرمودند: ما اَمَرْتُكُمْ بِشَيءٍ اِلاّ وَ قَدْ سَبَقْتُكُم بِالْعَمَلِ بِهِ؛ وَ لا نَهَيْتُكُمْ عَنْ شَیءٍ اِلاّ وَ قَدْ سَبَقْتُكُمْ بِالنَّهیِ عَنْهُ شما را به ‌چيزی امر نكردم، مگر اينكه در عمل به آن بر شما پیشی گرفتم و از ‌چيزی نهی نكردم، مگر اينكه در ترک و نهی از آن بر شما سبقت جستم. امام يعنی همین! یعنی كسی كه پیشتاز است؛ پيشاپيش ديگران حرکت می‌کند و ديگران به او اقتدا می‌كنند و به دنبال‌ او می‌روند. شيعه يعنی دنباله‌رو و امام يعنی پيشرو. كسی كه می‌خواهد امام و مصلح جامعه باشد، این‌گونه است. لذا اميرالمؤمنين علیه‌السّلام فرمودند: مَن نَصَبَ نَفسَهُ لِلنّاسِ اِماماً فَلْيَبْدَأ بِتَعْلِيمِ نَفسِهِ قَبْلَ تَعْلِيمِ غَيْرِهِ وَلْيَكُنْ تَأدِيبُهُ بِسِيرَتِهِ قَبْلَ تَأدِيبِهِ بِلِسانِهِ كسی ‌كه می‌خواهد خود را پيشوای مردم و مربّی و مصلح جامعه قرار دهد، قبل از اينكه به تعليم و آگاه‌سازی ديگران مبادرت کند، بايد به تعليم خود بپردازد؛ و لازم است تأديب سيرت و باطن خود را مقدّم بر تأديب زبان و گفتار خود قرار دهد. اگر انسان، اخلاق نيک و رفتار محبّت‌آميز داشته باشد، اصلاً لازم نيست حرف بزند. ديگران خود به خود در جاذبه‌ی شخصيّت او قرار می‌گيرند و به رنگ او در می‌آيند و او را الگو قرار می‌دهند. قرآن خطاب به كسانی كه اهل عمل نيستند، فرمود: أَتَأْمُرُونَ النّاسَ بِالْبِرِّ وَ تَنْسَوْنَ أَنْفُسَكُمْ آیا مردم را دعوت به نيكی می‌كنيد و خودتان را فراموش کرده‌اید؟! همچنین فرمود: يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِمَ تَقُولُونَ ما لا تَفْعَلُونَ؛ كَبُرَ مَقْتًا عِنْدَ اللهِ أَنْ تَقُولُوا ما لا تَفْعَلُونَ ای مؤمنان! چرا چيزی را كه عمل نمی‌كنيد، ادّعا می‌كنيد و می‌گوييد؟ خشم خدا بالا گرفت از اينكه چيزی را می‌گوييد كه اهل عمل به آن نيستيد! گفتیم شایسته نیست که کسی امر و نهی کند، امّا خودش در عمل بی‌تفاوت باشد. امام‌ سجّاد علیه‌السّلام همين خصوصیّت را به‌عنوان ویژگی منافق بيان فرموده‌اند: إِنَّ الْمُنافِقَ يَنْهىٰ وَ لا يَنْتَهِی وَ یَأْمُرُ بِما لا يَأْتِی‏ منافق كسی است كه نهی می‌كند، امّا خودش پرهيز نمی‌كند؛ و امر می‌كند، امّا خودش عمل نمی‌كند. اصولاً تعریف منافق، همین است. در حكمت صدوپنجاهم نهج‌البلاغه آمده است كه كسی از امیرالمؤمنین علیه‌السّلام خواست او را موعظه كنند. حضرت فرمودند: از كسانی نباش كه امر ‌به‌ معروف می‌كنند؛ امّا خودشان به آن عمل نمی‌کنند و نهی از ‌منكر می‌كنند؛ امّا خودشان مرتكب می‌شوند. در جاي ديگری حضرت اين‌گونه اشخاص را نفرين كردند و فرمودند: لَعَنَ اللهُ الْآمِرِينَ بِالْمَعْرُوفِ التّارِكِينَ لَهُ وَ النّاهِينَ عَنِ الْمُنْكَرِ الْعامِلِينَ بِهِ‏ لعنت خدا بر كسانی كه امر ‌به‌ معروف می‌كنند و خودشان آن معروف را ترک می‌كنند؛ و نهی از ‌منكر می‌كنند ولی خودشان آن منكر را مرتكب می‌شوند. در همان حکمت صدوپنجاهم نهج‌البلاغه فرمودند: لا تَكُنْ مِمَّنْ يَرْجُو الْآخِرَةَ بِغَيْرِ عَمَلٍ وَ يُرَجِّی التَّوْبَةَ بِطُولِ الْأَمَلِ؛ يَقُولُ فِي الدُّنْيا بِقَوْلِ الزّاهِدِينَ وَ يَعْمَلُ فِيها بِعَمَلِ الرّاغِبِينَ‏ از كسانی نباش كه اميد به آخرت بسته‌اند، بدون اينكه دست به كار شوند و عملی متناسب با زندگی اخروی سعادتمندانه انجام دهند؛ و با وجود آرزوهای دور و دراز دنيوی كه در دل جای داده‌‌اند، اميد به توبه بسته‌اند. درباره‌ی دنيا مثل اشخاص زاهد و بی‌رغبت به دنيا و بی‌محبّت نسبت به مادّيات سخن می‌گویند؛ امّا موقع عمل، با چنگ و دندان به دنیا چسبیده‌اند و آن را رها نمی‌کنند. این‌گونه نباشید! يعنی عملتان با حرف و ادّعايتان مغاير نباشد. ادامه دارد .... استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
🌿 مراقبه عصر جمعه و نسیم رحمت خدا 🔅 از حضرت امام موسی کاظم عليه السّلام روايت شده است: 🔅خدا را در روز جمعه هزار نسيم رحمت است كه هر بنده را آنچه خواهد از آن رحمت‌ها عطا فرمايد. 🔅پس هر كه بعد از عصر روز جمعه صد مرتبه سوره قدر (اِنّا اَنْزَلْناهُ) را بخواند حقّ تعالی آن هزار رحمت را مضاعف گرداند و به او عطا فرمايد. 💫بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیم إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِی لَیْلَةِ الْقَدْرِ ﴿١﴾ وَمَا أَدْرَاکَ مَا لَیْلَةُ الْقَدْرِ ﴿٢﴾ لَیْلَةُ الْقَدْرِ خَیْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴿٣﴾ تَنَزَّلُ الْمَلائِکَةُ وَالرُّوحُ فِیهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ کُلِّ أَمْرٍ ﴿٤﴾ سَلامٌ هِیَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴿٥﴾  💫 منبع: مفاتیح‌الجنان @ahlevela_channel
هدایت شده از کانال اهل ولاء
salavat-abolhasssan-zarrab-esfahani.mp3
3.7M
💠 صلوات ابوالحسن ضرّاب اصفهانی ✔️ هرگز این صلوات را در عصر جمعه ترک نکنید ☀️ صلواتى كه به ابوالحسن ضرّاب اصفهانى منسوب است و شيخ طوسى و سيّد ابن طاووس آن را در اعمال عصر روز جمعه آورده‌اند. ▫️سيّد ابن طاووس فرموده: ☀️ اين صلوات مروی از مولای ما حضرت مهدی صَلَواتُ اللهِ عَلَيْهِ است و اگر ترک كردی تعقيب عصر روز جمعه را به جهت عذری، پس ترك مكن اين صلوات را هرگز، به جهت امری كه مُطَّلِع كرده ما را خداوند جَلَّ جَلالُه به آن. ⭐️ بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ سَيِّدِ الْمُرْسَلِينَ، وَ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ، وَ حُجَّةِ رَبِّ الْعَالَمِينَ، الْمُنْتَجَبِ فِي الْمِيثَاقِ، الْمُصْطَفَى فِي الظِّلالِ، الْمُطَهَّرِ مِنْ كُلِّ آفَةٍ، الْبَرِيءِ مِنْ كُلِّ عَيْبٍ، الْمُؤَمَّلِ لِلنَّجَاةِ، الْمُرْتَجَى لِلشَّفَاعَةِ، الْمُفَوَّضِ إِلَيْهِ دِينُ اللّهِ، اَللّهُمَّ شَرِّفْ بُنْيَانَهُ، وَ عَظِّمْ بُرْهَانَهُ، وَ أَفْلِجْ حُجَّتَهُ، وَ ارْفَعْ دَرَجَتَهُ، وَ ..... 🔸 متن کامل صلوات در مفاتیح الجنان قسمت اعمال روز جمعه @ahlevela_channel
31.9M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 آمادگی دیدار ☀️ تمام صندوق دخلت، آمادگی‌ات برای ملاقات خداست. عبادتت، زهدت، همه‎ی اعمال صالحت، مزدش همین است. 🎤 استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel
کانال اهل ولاء
💠#حديث ۳٢٠۲ بنا به نقل، امام صادق عليه السّلام فرمودند: عفو و گذشت در عین قدرت، روش پیامبران مرسل عل
💠 ۳٢٠۳ بنا به نقل، حضرت اميرالمؤمنين علي عليه السّلام فرمودند: بهترين گذشت، آن است كه از سرِ قدرت باشد. 🔅أحَسنُ العَفوِ ما كانَ عَن قُدرَةٍ. غرر الحكم، ح 3184 @ahlevela_channel
☀️ من به همه‌ی اهل دنیا و اهل آسمان و زمین بدهکارم، چرا که همه‎ی آنها دست به دست هم دادند تا من به وجود آمدم و ارزاق مادّی و معنوی را برای من تهیّه کردند؛ پس به آنها مدیون هستم، و من از ادای حقّ آنها عاجزم و غیر از خدا هم هیچ‎ کس نمی‎تواند اداء حق کند. اتّفاقاً شما و دیگران هم همین‎طور هستید. همه‎ی ما نسبت به اداء دین و حق مفلس هستیم و اَلمُفلِسُ فِی اَمَانِ اللهِ: شخص مفلس در امان خدا است. اگر به این حقیقت اعتراف کردی، خدا خودش حقّ آنها را ادا می‎کند. 🌱 مرحوم حاج اسماعیل دولابی 🌱 📕 مصباح الهدی تٱلیف استاد مهدی طیّب @ahlevela_channel