🔴«وحدت شهود» در شعر حافظ
در خراباتِ مُغان نورِ خدا میبینم
این عجب بین که چه نوری ز کجا میبینم
جلوه بر من مفروش ای مَلَکُ الْحاج که تو
خانه میبینی و من خانه خدا میبینم
خواهم از زلفِ بُتان نافه گشایی کردن
فکرِ دور است همانا که خطا میبینم
سوزِ دل، اشکِ روان، آهِ سحر، نالهٔ شب
این همه از نظرِ لطفِ شما میبینم
هر دَم از رویِ تو نقشی زَنَدَم راهِ خیال
با که گویم که در این پرده چهها میبینم
کس ندیدهست ز مُشکِ خُتَن و نافهٔ چین
آن چه من هر سَحَر از بادِ صبا میبینم
دوستان عیبِ نظربازیِ حافظ مکنید
که من او را ز مُحِبّانِ شما میبینم
#حافظ
#عرفان
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔹دشواری تغییر
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تغییر (حتی تغییرات کوچک و عادات فردی روزمره)، هرگز کار سادهای نیست؛ بلکه کاری معجزهگون است تا جایی که الگوی شجاعت و غیرت و خدای اراده و همت، امیرمؤمنان علی علیه السلام میفرماید:
«أَفْضَلُ الْعِبَادَةِ غَلَبَةُ الْعَادَة؛ برترین عبادت، چیره شدن بر عادت است.»
به همین نسبت، تغییرات بزرگ و جراحیهای عمده بسیار دشوارتر و جانکاهترند؛ در چنین تغییراتی نه تنها نیازمند شجاعت و دلیری و مجاهدت هستیم که نیازمند توانایی روبه رو شدن با مقاومتهای غیرمنطقی افراد و ذینفعان آشکار و نهانی هستیم که هویت و شخصیت خود را به عدم تغییر گره زدهاند!
گفته شده است تصویر فوق مربوط به سال ۱۹۶۷ و نخستین روزی است که در کشور سوئد قانون جهت رانندگی از سمت چپ به سمت راست تغییر کرد.
#تغییر
#عادت
#امام_علی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🔴از «تاریخْنادانی» تا «نابردباری اخلاقی» ما
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
محمد قزوینی (۱۲۹۴-۱۳۶۸ق)، از دوستان و همراهان و همفکران سیدحسن تقیزاده و بدیعالزمان فرزوانفر بود. وی مدتی به تحصیلات حوزوی مشغول بود و سپس از سلک روحانیت خارج شد و برای ادامه تحصیل به اروپا رفت. و مدتها در موضوع آثار تاریخی و ادبی ایران تحقیق کرد. تصحیح دیوان حافظ با همکاری قاسم غنی از جمله کارهای ماندگار اوست.
استاد #شفیعی_کدکنی در کتاب درویش ستیهنده، (ص۱۰۳–۱۰۴) به مناسبتی در ذیل مطلبی با عنوان «تاریخْنادانی ما» نقل میکند که بعد از بازگشت قزوینی به ایران، دوستان و ارادتمندان وی خواستند «برای او ممرِّ معیشتی فراهم سازند که او پیرانهسر از گرسنگی نمیرد. مصلحت در آن دیدند که ایشان را به استادی دانشگاه تهران دعوت کنند. مجلسی برای همین امر در دانشگاه تهران تشکیل شد که در آن تقیزاده و فروزانفر و همهی بزرگان عصر در آن جمع بودند. از علّامهی قزوینی نیز خواهش کرده بودند که به آن مجلس درآید. سرانجام مسألهی استادی ایشان را مطرح کردند و قرار شد که شورای دانشگاه این موضوع را تصویب کند. هریک از بزرگان دقایقی چند در فضایل علمی ایشان و جایگاه جهانی ایشان در حوزهی پژوهشهای ایرانی و اسلامی، سخن گفت و همگی به دانشگاه تهران تبریک گفتند که علّامهی قزوینی چنین افتخاری را به دانشگاه داده و استادی آنجا را قبول کرده است. کار در آستانهی تمام شدن بود که یکی از استادان دانشکدهی الاهیات، که در معارفِ طلبگی مرد فاضلی بود، و معلم صرف و نحو عربی بود، پرسید:
«ایشان استاد چه رشتهای خواهند بود؟»
پاسخ دادند که «استاد تاریخ».
آن استاد سادهلوح دانشکدهی الاهیات گفت:
«تاریخ را که بچّه خودش میخواند، استاد لازم ندارد!»
مرحوم قزوینی با شنیدن این سخن برخاست و گفت:
«آری، تاریخ استاد لازم ندارد.»
و مجلس را ترک گفت و برای همیشه دانشگاه تهران را از وجودِ بیمانند خویش محروم کرد. هرچه تقیزاده و فروزانفر و دیگر بزرگان عجز و لابه کردند، به هیچ روی حاضر نشد استادی دانشگاه تهران را قبول کند.»
🔻در اینجا هر چند آن استاد محترمی که گفته بود «تاریخ استاد لازم ندارد» اشتباه کرده بود؛ اما به اعتقاد این بنده اشتباه بزرگتر را خود استاد محمد قزوینی کردند که گویا انتظار داشتند تکتک افراد (از کارکنان تا استادان) دانشگاه تهران بدون چون و چرا به بزرگی او اذعان کنند و او را در صدر بنشانند! او میتوانست با متانت و منطق علمی و همچنین با صبوری و بردباری، عملاً اهمیت دانش تاریخ و ضرورت تعلیم و تعلم تاریخ در بالاترین سطوح را به آن استاد و دیگران بنمایاند. نه آنکه بدون هیچ توضیحی فقط آن یک نقد را ببیند و اهمیتی به آن همه تجلیل و تمجید بزرگان دانشگاه تهران ندهد و سخن غیراخلاقی کسی را با عملی غیراخلاقیتر تلافی کند و به تعبیر استاد شفیعی کدکنی «برای همیشه دانشگاه تهران را از وجود خود محروم کند.»
#تاریخ
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴راه وصول به مقام رضوان در کلام امام جواد(ع)
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از جملهی بالاترین و ارزشمندترین مقالات تعالی و پیشرفت معنوی یک انسان، وصول به مقام «رضوان» است.
خدای متعال چنین مقامی را به «فوز عظیم» توصیف میکند:
وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً في جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَرُ ذلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظيم (توبه، ۷۲)
اما چطور و از چه راهی میتوان به چنین مقامی رسید؟
امام جواد علیه السلام در سخنی کوتاه، سه وسیله وصول به چنین مقامی را بیان میکند:
ثَلَاثٌ يَبْلُغْنَ بِالْعَبْدِ رِضْوَانَ اللَّهِ كَثْرَةُ الِاسْتِغْفَارِ وَ خَفْضُ الْجَانِبِ وَ كَثْرَةُ الصَّدَقَة؛ (كشف الغمة في معرفة الأئمة، ج2، ص349)
سه چیز است که آدمی را به مقام رضوان و خشنودی الهی میرسانند:
1.زیاد استغفار کردن
2.فروتن و نرمخو بودن
3.زیاد صدقه دادن
#امام_جواد
#عرفان
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ای کاش مدیریت محترم حوزه علمیه قویم و قوی خراسان بزرگ، نظارت بیشتری بر فعالیتهای تبلیغی و ترویجی حوزههای علمیه تابعه خود داشته باشد.
آیا این شیوه تبلیغ برای جذب افراد شایسته و مستعد به حوزههای علمیه درست است؟
آیا افرادی که با چنین انگیزههایی وارد حوزههای علمیه شوند، میتوانند میراثدار اصالتهای علوم اسلامی و حوزوی باشند؟
اصولاً رسالتهای اصلی حوزه و حوزویان در اینگونه تبلیغاتی در کجا قرار دارد؟
#حوزه_علمیه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از احمدحسین شریفی
ضرورت ورود به حوزه۱ (Trimmed).mp3
16.82M
🎤احمدحسین شریفی
🔴موضوع: تبیین ضرورت ورود به حوزههای علمیه و فراگیری علوم دینی
🔷تاریخ: ۲۱/ ۲/ ۱۴۰۰
🔶استاد شریفی در آخرین جلسه درس اخلاق خود در ماه مبارک رمضان به ضرورت ورود جهادی جوانان هوشمند و توانمند به حوزههای علمیه پرداختند.
🔶در این جلسه هم به اهمیت دروس حوزوی و حضور در حوزههای علمیه برای ابعاد فردی و رشد و تربیت فردی پرداخته شده است و همه به ضرورت اجتماعی پرداختن به علوم و دانشهای اسلامی و حوزوی اشاره شده است.
#حوزه_علمیه
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
احمدحسین شریفی
🎤احمدحسین شریفی 🔴موضوع: تبیین ضرورت ورود به حوزههای علمیه و فراگیری علوم دینی 🔷تاریخ: ۲۱/ ۲/ ۱۴۰۰
بازنشر
در پی تقاضای برخی از مخاطبان برای آشنایی بیشتر و عمیقتر با حوزه علمیه و رسالتهای آن، این فایل صوتی استاد را بازنشر میکنیم
🌹
🔴مواجهه با بهائیت: از بصیرت مصباحی تا ...
🖊احمدحسین شریفی
🔸بهائیت و چگونگی پیدایش و اهداف پلیدی که از شکلگیری و ترویج آن دنبال میشود را میشناسیم و میدانیم. همچنین مواجهه جدی عالمان بصیر شیعی و اسلامی با این فرقه استعماری و صهیونیستی را میدانیم و میتوانیم در آثاری که در این زمینه منتشر شده است دنبال کنیم.
🔸مع الاسف اخیرا برخی از روحانیان حوزه، ناآگاهانه یا ... سخنانی دفاعگونه از این فرقه استعماری بر زبان جاری کردهاند (که البته معتقدم از کنار چنین سخنانی نباید به سادگی گذشت و لازم است دلسوزان اسلام و تشیع این مسأله را «علتکاوی» یا «دلیلیابی» کنند و به هیچ وجه اجازه نهادینهشدن این انحراف بزرگ در حوزههای علمیه را ندهند.)
🔻شاید تعجب کنید که غربیان و دشمنان اسلام و تشیع حاضرند میلیونها و بلکه میلیاردها دلار هزینه کنند که در گام اول بهائیت به عنوان یک «اقلیت دینی» و «برخوردار از حقوق شهروندی» در ایران به رسمیت شناخته شود.
🔹به خاطر دارم که #علامه_مصباح(ره) میفرمودند در اوایل دهه هفتاد، برخی از مراکز فرهنگی و علمی غرب پیشنهاد دادند که همایشی بزرگ در موضوع «حقوق اقلیتهای دینی» در شهر قم برگزار شود. میفرمودند حتی حاضر بودند هزینه ساخت یک مرکز بزرگ و هزینه تأسیس دانشگاهی با موضوع ادیان را هم در اختیار بگذارند!
تا جایی که به خاطر دارم فرمودند افرادی از وزارت خارجه و بعضی از مسئولان فرهنگی نیز مدافع این کار بودند و آن را فرصتی بزرگ برای فعالیتهای بینالمللی در قم میدانستند!
میفرمودند به این همه دست و دل بازی شک کردم و قدری با تفصیل بیشتر برنامهها و خواستههای آنها را دنبال کردم دیدم تنها خواسته جدی آنان از ما این است که «نماینده بهائیت» نیز به عنوان نماینده یکی از «اقلیتهای دینی» در آن کنفرانس حضور داشته باشد حتی اگر سخنرانی هم نکند!
مصباح بصیرت و درایت و آن حکیم فرزانه و بریده از دنیا و اعتبارات دنیوی، میفرمودند دشمنان ما اینگونه حسابشده و هدفمند دنبال تحقق اهداف پلید خود هستند و باید هوشیار بود.
🔻بصیرت مصباحی کجا و بیدرایتی و ... برخی دیگر از مدعیان کجا!
#حوزه_علمیه
#سکولاریسم_حوزوی
#بهائیت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🟢دنیای مجازی و انسانهای مصنوعی
🖊احمدحسین شریفی
بسیاری از مسائل آینده «دنیای مجازی (متاورس)» برای اندیشمندان علوم انسانی ناشناخته و مبهم و نامعلوم است. هنوز مسائل اخلاقی، حقوقی، سیاسی و اجتماعی این دنیای نوظهور به درستی تحلیل نشده است که اخبار مربوط به «ساخت جنین دارای قلب و خون»* نیز منشتر شد! یعنی افزون بر «دنیای مجازی» در آیندهای نه چندان دور با «انسانهای مصنوعی» هم روبرو هستیم.
معتقدم هرگز نمیتوان و نمیباید از کنار این خبر به سادگی گذر کرد. امید است اندیشمندان اسلامی پیشگام «مطالعات انسانی و اسلامی» ناظر به «انسانهای مصنوعی» باشند و پیشاپیش ابعاد مختلف فقهی، حقوقی، الهیاتی، روانشناختی و تربیتی چنین موجوداتی را مورد مطالعه قرار دهند. و معتقدم روششناسی این نوع مطالعات و جرئت و جسارت ورود عالمانه به آنها در حوزههای علمیه و باورمندان به علوم انسانی اسلامی وجود دارد.
______
*«نمونه جنین انسان در آزمایشگاه با استفاده از سلولهای بنیادی جنینی ایجاد و سپس در یک ظرف چرخان مخصوص قرار داده شد که به عنوان رحم مصنوعی عمل میکند»
(https://www.farsnews.ir/news/14020329000623 )
#علوم_انسانی_اسلامی
#حوزه_علمیه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴 و چقدر احمقند کسانی که به امید حمایت غرب و غربیان و سایر دنیاپرستان علیه دین و دینداران فعالیت میکنند!
🔻وزارت خارجه آمریکا:
«آمریکا آگاه است پلیس آلبانی با حکم دادگاه در این روز [۳۰ خرداد] وارد مجتمع مجاهدین خلق در شهر ساحلی دورِس شده است. ما از حق دولت آلبانی برای تحقیق درباره هرگونه فعالیت بالقوه غیرقانونی در داخل مرزهای خود حمایت میکنیم. آمریکا، سازمان مجاهدین خلق را یک جنبش معتبر مخالف که نماینده مردم ایران باشد، نمیداند و از این گروه حمایت نمیکند.»
«وزارت خارجه آمریکا همچنان نگرانیهای جدی درباره سازمان مجاهدین خلق از جمله ادعاها در مورد بدرفتاری (این سازمان) با اعضایش دارد.»
🔻امیدوارم این درس عبرتی برای سایر کدخداباوران و دلدادگان به غرب و غربیان باشد.
#غرب
#غربزدگی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«روایات» و فهم و کاربست «آیات»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــ
🔸امیر مؤمنان(ع) در توصیف قرآن میفرماید:
أَلَا إِنَّ فِيهِ عِلْمَ مَا يَأْتِي وَ الْحَدِيثَ عَنِ الْمَاضِي وَ دَوَاءَ دَائِكُمْ وَ نَظْمَ مَا بَيْنَكُم؛
آگاه باشید! که علوم مربوط به آینده، اخبار مربوط به گذشته، دوای دردها و نظم امور شما در قرآن کریم هست.
🔹اما بدون تردید فهم و استنباط چنین حقایقی از قرآن کریم، بدون توجه به سخنان و احادیث مفسران اصیل و واقعی قرآن، یعنی معصومان علیهم السلام، ناشدنی است.
ائمه اطهار(علیهم السلام) نیز یکی از مهمترین کارویژههای خودشان را تفسیر و تأویل و کاربردیسازی قرآن کریم و تطبیق عالمانه و روشمند آیات آن بر مسائل و مصادیق نوپدید میدانستند و به همین دلیل حجم کثیری از روایات برجای مانده از آن انوار پاک، ناظر به فهم و کاربست قرآن کریم است.
🔸برخی از محققان، روایات مرتبط با «فهم» و «کاربست» قرآن را به پنج دسته تقسیم کردهاند:
1.«روایات تفسیری» (یعنی روایات ناظر به رفع ابهام از الفاظ و عبارات قرآنی)؛
2.«روایات تنزیلی» (یعنی روایات بیانکنندة مورد نزول آیات)؛
3.«روایات تأویلی» (یعنی روایاتی که معانی باطنی آیات قرآن را بیان میکنند یا ابهامات و شبهات را از آیات متشابه میزدایند)؛
4.«روایات تطبیقی» (یعنی روایات ناظر به تطبیق آیات قرآن بر مصادیق نوپدید یا مصادیقی که در عصر نزول وجود نداشته است)؛
5.«روایات تبیینی» (یعنی روایاتی که به بیان معارف و آموزههای مرتبط با آیات قرآنی میپردازند)
🔻یک قرآنشناس راستین، برای فهم درست قرآن و همچنین کاربردیسازی معارف و آموزههای قرآنی در هر عصر و مصری به آگاهی عمیق نسبت به همه روایات ناظر به فهم و تفسیر و تأویل و تطبیق و کاربست قرآن نیازمند است.
#قرآن
#تفسیر
#امام_علی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴یک کار تمیز (هر چند ابتدایی)!
🖊احمدحسین شریفی
🔻یک تبلیغ خوب، درست، واقعبینانه و متناسب با رسالتهای اصلی طلبگی (رسالت فردسازی، جامعهپرازی و تمدنسازی؛ رسالت ظلمستیزی؛ رسالت امیدزایی و حفاظت از عزت و کرامت و عظمت اسلام و ایران)
🔻در عین حال، ضمن تشکر از سازندگان آن، با توجه به ظرافتهای تبلیغ و توانمندیهای هنری موجود در حوزههای علمیه، آن را یک کار ابتدایی و عاری از ظرافتهای هنری میدانم.
#حوزه_علمیه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴بخشی از وصیتنامه مرحوم آیتالله قاضی:
«اگر چه این حرفها آهن سرد کوبیدن است، ولی بنده لازم است بگویم،
اطاعت والدین،
حسن خلق،
ملازمت صدق،
موافقت ظاهر با باطن،
ترک خدعه و حیله
تقدم در سلام
و نیکویی کردن با هر بر و فاجر، مگر در جایی که خدا نهی کرده.
اینها را که عرض کردم و امثال اینها را مواظبت نمایید!
الله اللّه الله که دل هیچکس را نرنجانید!
تا توانی دلی به دستآور دل شکستن هنر نمیباشد.»
#عرفان
#قاضی_طباطبایی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖊احمدحسین شریفی
🔻ای کاش معماران مدرن و اقتصاددانان فعلی ما، از سنتها و اصالتهای پیشینمان آگاهی داشتند و میکوشیدند ضمن حفظ اصالتها، متناسب با مقتضیات عصر جدید، نوآوری کنند. نه آنکه غافل از تأثیرات هویتی غرب مدرن، همه ساختار و محتوا را از غرب و فرهنگ غرب به عاریه بگیرند؛ آنان باید بدانند که:
فتنهها این فتنهپرداز آورد
لات و عزا به حرم باز آورد
🔻و اگر نیک بنگریم، متأسفانه فرهنگ غرب چنین بلایی بر سر جامعه دینی و ایمانی ما آورده است. از راه #معماری و #شهرسازی، ارزشهای توحیدی و اسلامی و ایرانی ما را عقب رانده و ارزشهای الحادی و لیبرالی و اومانیستی خود را رواج داده است.
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢اراده معطوف به حق
🖊احمدحسین شریفی
_________
اراده «معطوف به حق» و «در مسیر نور»، همیشه ثمربخش است. چنین ارادهای میتواند بسیاری از ناممکنها را ممکن کند؛
حتی سختترین موانع، نمیتواند «سالک سوی نور» را متوقف کنند.
کسانی که در برابر سنگها و سختیها دائماً بر طبل ناتوانی و یأس میکوبند، ناامیدی و ناتوانی خود را فریاد میزنند و از ظرفیت «صبر» و قدرت «اراده معطوف به حق» بیخبرند.
#اراده
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴بالاترین شخصیت تاریخ از نگاه امام خمینی
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🔶#امام_خمینی(ره) در ضمن مطالب و نکات بسیار مهم در ابتدای وصیتنامه خود و به هنگام بیان افتخارات اهل ولایت و جامعه ایمانی، میفرماید ما به مذهب خود و امامان خود از علیابن ابیطالب تا منجی بشریت حضرت مهدی افتخار میکنیم، و در این میان میفرماید:
«ما مفتخريم كه «باقر العلوم» [که] بالاترين شخصيت تاريخ است و كسى جز خداى تعالى و رسول- صلى اللَّه عليه و آله- و ائمه معصومين- عليهم السلام- مقام او را درك نكرده و نتوانند درك كرد، از ما است.»(صحیفه امام، ج۲۱، ص۳۹۶)
🔷توصیفی که امام راحل از امام باقر علیه السلام میکند، «توصیفی بینظیر» است. او را با عنوان «بالاترین شخصیت تاریخ» توصیف میکند. این بنده تاکنون ندیدهام درباره تحلیل این توصیف امام راحل از #امام_باقر(ع) کتاب یا مقالهای نوشته شده باشد.
❓سؤال این است که امام راحل چه ویژگی یا ویژگیهای منحصر بفردی در باقر العلوم(ع) در مقایسه با سایر ائمه و اولیای الهی و حتی در مقایسه با پیامبران الهی میدیده است که چنین توصیفی از او کرده است؟ چه چیزی موجب شده است که امام خمینی(ره)، باقر العلوم را «بالاترین شخصیت تاریخ» توصیف کند؟
🔻از مخاطبان فرهیخته میخواهم دیدگاه خود را در این باره از طریق ادمین کانال برای این بنده ارسال کنند.
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢امام باقر(ع) و تبدیل «اقلیتی پیرو» به «فرهیختگانی پیشرو»
🖊احمدحسین شریفی
یکی از مهمترین و بیسابقهترین خدمات #امام_باقر(ع) به جامعه اهل ولایت، این بود که آنان را از «اقلیتی پیرو» به «فرهیختگانی پیشرو» تبدیل کرد.
توضیح آنکه بعد از حادثه #عاشورا، «جامعه شیعه» به طور کامل متلاشی شده بود؛ هیچ انسجام و هویتی نداشت؛ فضای اجتماعی و سیاسی آنقدر سنگین و یک طرفه بود که حتی امام زینالعابدین علیه السلام نمیتوانستند آزادانه به مسجد رفت و آمد کند و برای مردم سخنرانی عمومی داشته باشد. جامعه پیروان نیز در اغلب اوقات، امکان و جرئت رفت و آمد به خانه آن حضرت را نداشت. به همین دلیل، بسیاری از شیعیان حتی مسائل فقهی خود را از علمای اهل سنت میپرسیدند و فیالمثل مناسک حج خود را بر پایه فتاوای آنان به جا میآورند.
این امام باقر علیه السلام بود که در طول حدود 20 سال امامت خود (از سال 95 هجری تا 114)، جامعه پیروان اهل بیت را به یک جامعه فرهیخته، اندیشمند، پیشرو و حرکتآفرین تبدیل کرد. آن امام همام در «حرکتی جهادی» و «انقلابی نرمافزاری» افراد مستعد و توانمندی چون ابانبن تغلب، جابربن یزید جعفی، محمدبن مسلم، زرارهبن اعین، حمرانبن اعین، عبدالله ابی یعفور، سدیر صیرفی، کمیت اسدی و امثال آنان را که هر کدام نابغهای از نوابغ روزگار خود بودند به گرد خود جمع کرد و عمیقترین لایههای معارف اسلامی را به آنان آموزش داد و بنیانهای فقه و شریعت ناب اسلامی را پیریزی کرد.
و بدین ترتیب نه تنها خود به عنوان ملجأ علمی جهان اسلام از حجاز تا عراق و خراسان تبدیل شد؛ بلکه شاگردان او نیز به شهرتی جهانی رسیدند و هر کدام به پایگاهی علمی برای ترویج آموزه های اسلام ناب تبدیل شدند. ابانبن تغلب در مسجد النبی مینشست و عالمانه و محققانه و باتکیه بر قدرت و قوت استنباط خود، احکام مورد نیاز مردم را بیان میکرد. محمدبن مسلم حدود 30 هزار حدیث از امام باقر نقل کرده است و جابربن یزید جعفی قریب به 70 هزار حدیث.
و بدین ترتیب امام باقر(ع) موفق شد، مهمترین و بنیادیترین اقدام برای جامعهپردازی و تمدنسازی را در تاریخ حیات فکری #شیعه انجام دهد.
#نهضت_علمی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
✍احمدحسین شریفی
🔴بروز نشانههای فروپاشی در یکی از مهمترین ارکان جامعه: خانواده!
🔹بر اساس دادههای موجود در سایت سازمان ثبت احوال کشور نسبت «طلاق» به «ازدواج» در سهماهه ابتدایی سال جاری به شدت افزایش یافته است:
79260 ازدواج
در ازای
37701 طلاق
یعنی نسبت طلاق به ازدواج به عدد 47.5 درصد رسانده است.
🔹در 12 استان کشور، از جمله #مشهد و #قم به ازای هر دو ازدواج، حداقل یک طلاق ثبت شد!
🔸فراموش نکنیم که از مهمترین وظایف همه مسئولان و جوانان و عموم مردمان در گام دوم انقلاب، «جامعهپردازی» است و «خانواده» هم اولین، مهمترین و بنیادیترین رکن جامعهپردازی است.
بیتوجهی به «خانواده» و فروپاشی آن ملازم با بیتوجهی به «جامعه» و «جامعهپردازی» است.
#خانواده
#طلاق
#ازدواج
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴فلسفه آموزش: پر کردن انبان ذهن یا روشن کردن شعله خرد؟
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هدف اصلی آموزش، پر کردن انبان ذهن آموزشپذیران از مفاهیم و معلومات نیست؛
بلکه آموزش راستین، «روشن کردن» شمع وجودی متعلمان و «برانگیختن» تواناییها و استعدادهای خاموش و نهفته آنان و «فعالسازی» قدرت خردهای آنان است.
از مهمترین کارویژههای پیامبران به عنوان بزرگترین معلمان بشریت «برانگیختن عقول و خردها» بوده است.
#امیرمؤمنان در نخستین خطبه نهجالبلاغه در تبیین کارویژههای پیامبران میفرماید:
فَبَعَثَ فِيهِمْ رُسُلَهُ وَ وَاتَرَ إِلَيْهِمْ أَنْبِيَاءَهُ لِيَسْتَأْدُوهُمْ مِيثَاقَ فِطْرَتِهِ وَ يُذَكِّرُوهُمْ مَنْسِيَّ نِعْمَتِهِ وَ يَحْتَجُّوا عَلَيْهِمْ بِالتَّبْلِيغِ وَ يُثِيرُوا لَهُمْ دَفَائِنَ الْعُقُولِ وَ يُرُوهُمْ آيَاتِ الْمَقْدِرَة
پس هر چند گاه پيامبرانى فرستاد و به وسيله آنان به بندگان هشدار داد تا حقّ ميثاق الست بگزارند، و نعمت فراموش كرده را به يادشان آرند. با حجّت و تبليغ، چراغ معرفتشان را بيفروزند تا به آيتهاى خدا چشم دوزند.
#معلم
#آموزش
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
ایلان ماسک، ثروتمندترین فرد جهان، با ثروت افسانهای ۲۲۴ میلیارد دلار، برای درمان افسردگی خود، داروی کتامین مصرف میکند!
قرآن کریم چه زیبا میفرماید:
«وَمَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنْكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَى ﴿طه، ۱۲۴﴾
و هر كس از ياد من دل بگرداند در حقيقت زندگى تنگ [و سختى] خواهد داشت و روز رستاخيز او را نابينا محشور مىكنيم.»
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حکمتهایی کوتاه از استاد قرائتی
#قرائتی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴آغاز حرکت به سوی یک تحول بزرگ در آموزش عالی کشور
✍️ احمدحسین شریفی
🔻دکتر محمدمهدی دهقان، مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی:
«در حال حاضر حدود ۲ هزار ۱۸۳ مرکز آموزش عالی در کشور داریم ... با اجرای طرح آمایش آموزش عالی، هر دانشگاهی در مراکز استانها یک مرکز مستقل خواهند داشت و سایر واحدهای اقماری در این مرکز ادغام میشوند تا عملا سیاستگذاریها و برنامهریزیها در یک دانشگاه استانی انجام گیرد.
بنای شورای گسترش آموزش عالی این است با اجرای طرح آمایش آموزش عالی، با ادغام مراکز و واحدهای آموزش عالی در کشور از ۲ هزار و ۱۸۳ دانشگاه در کشور به حدود ۴۰۰ دانشگاه برسیم.
برنامه آمایش مراکز آموزش عالی در حال حاضر در تمامی زیرنظامها آغاز شده است. ... و قطعا تا پایان دولت این برنامه به اتمام خواهد رسید.»
🔻هر چند این برنامه با مقاومتهای فراوانی از سوی برخی ذینفعان همراه خواهد بود، اما به عنوان عضوی از جامعه دانشگاهی معتقدم از مهمترین، ضروریترین و بنیادیترین برنامههای تحولی در نظام آموزش عالی کشور است.
🔹در فرصتهای دیگری «فلسفه آموزشی»، «حکمت فرهنگی»، «منطق مدیریتی» و «منافع اقتصادی» این اقدام بزرگ را بحث خواهم کرد.
#دانشگاه
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴خواستههای اسماعیل(ع) از پدر، در قربانگاه
✍ احمدحسین شریفی
🔻سورآبادی در ذیل آیه یا أَبتِ اِفعلْ ما تُؤمَر، سه خواسته #حضرت_اسماعیل از پدرش #حضرت_ابراهیم را پیش از قربانی شدن، به این صورت بیان میکند:
«ابراهیم کارد از آستین برون گرفت،
اسماعیل گفت:
«ای پدر سه چیز ترا وصیت کنم:
یکی آنکه مرا دست و پای سخت ببندی
که مبادا که در حَرّتِ موت دستی یا پایی باز زنم قطرهای خون بر تو چکد آن بیحرمتی باشد،
دیگر آنکه مرا بر روی افکنی مبادا که چشمت بر روی من افتد دستت کار نکند به کشتن من آنگه در فرمان خدای تقصیر افتد،
سدیگر آنکه مادرم را از حال من خبر نکنی
زیرا که دل مادران تُنُکتر بود مبادا که جزعی کند مزد این قربان از وی بشود».
#عید_قربان
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴سخنی با آیتالله محقق داماد: درباره درست یا غلط بودن پسوند اسلامی برای علوم انسانی
🖊احمدحسین شریفی
جناب استاد آیتالله مصطفی محققداماد، ریاست محترم گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، در تاریخ ۶ تیر ۱۴۰۲ در مصاحبهای که در سایت انتخاب منتشر شده است میگوید:
«معتقدم رشتههای مختلف علوم انسانی اکثراً جزو علوم به معنای خاص یا Science است. روانشناسی علم است؛ جامعهشناسی علم است و روش علمی میخواهد. علم نه مسلمان است و نه کافر. شیمی نه مسلمان است و نه کافر. مثلاً اینکه فرمول شیمیایی آب از ترکیب H۲O حاصل میشود، ... نه مسلمان است و نه کافر! این علم است و ربطی به اسلام و کفر ندارد.
به هرحال من چندان موافق اسلامی شدن علوم انسانی نیستم؛ چرا؟ چون علم از مقوله هستی است و دین از مقوله بایستی است. هستی و بایستی دو مقوله متفاوت هستند. ...» (https://www.entekhab.ir/fa/news/731445 )
⭕️بیان چند ملاحظه
میدانم که جناب استاد به صورت استطرادی به این بحث ورود کردهاند و طبیعتاً فرصت لازم برای تشریح دقیق ابعاد مختلف دیدگاه خود نداشتهاند. به همین دلیل از همینجا از ایشان دعوت میکنم به هر گونه و در هر مکان و زمانی که صلاح میدانند، دیدگاه خود را به صورت تفصیلی و دقیق عرضه کنند تا بتواند باب گفتگوی عالمانهتری را فراهم کند.
علاقهای که حضرت استاد به گفتگو و بحث علمی دارند این جسارت را به این بنده میدهد که به عنوان دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی از ایشان دعوت کنم تا با حضور مدافعان ایده علوم انسانی اسلامی، به عنوان یکی از پیشنشستهای هفتمین کنگره بینالمللی علوم انسانی اسلامی در هر زمان یا مکانی که خود ایشان صلاح میدانند برای گفتگو در این باب، در محضر ایشان باشیم.
🔻در عین حال، ناظر به همین عباراتی که منتشر شده است، چند ملاحظه کوتاه را بیان میکنم:
اولاً، «علوم انسانی» تماماً از مقوله «هستی» نیستند؛ بخش عمدهای از آنها از مقوله «بایستی» است.
ثانیاً، «دین» نیز تماماً از مقوله «بایستی» نیست؛ بسیاری از گزارههای دینی از مقوله «هستی»اند. اکثر قریب به اتفاق آیات مربوط به معرفت، جهان، خدا و انسان از مقوله هستیاند و نه بایستی.
ثالثاً، «بایدها» ریشه در «هستها» دارند: از نگاه اسلام و بر اساس حکمت عملی شیعی، «بایدهای اسلامی» ریشه در «هستها» دارند و بلکه بیانی دیگر از «هستها»یند. مگر نه اینکه «الاحکام الشرعیة تابع للمصالح و المفاسد الواقعیة»
رابعاً، «هستی» غیر از «فهم هستی» است: درست است که واقعیت و هستی در مقام ثبوت، مسلمان و غیرمسلمان ندارد، اما «تلقی از واقعیت» چطور؟ «فهم واقعیت» چطور؟ «نوع نگاه به واقعیت» چطور؟ آیا اینها هم مسلمان و غیر مسلمان ندارد؟ یعنی آیا تلقی فلسفه اسلامی و به طور کلی اسلام، از «هستی»، با تلقی فلسفه اومانیستی از هستی تفاوتی ندارد؟ آیا «فهم توحیدی» از الوهیت با «فهم تثلیثی» از آن تفاوتی ندارد؟
خامساً، علوم انسانی غیر از علوم طبیعیاند: علوم انسانی را در صورتی میتوان در زمره شیمی و فیزیک به شمار آورد که موضوع، مسائل، غایات و روشهای آنها یکسان باشد. در حالی که «موضوع علوم انسانی» متفاوت با «موضوع علوم طبیعی» است و جالب است که خود جناب استاد محقق داماد در همین مصاحبه به این مسأله اشاره میکند! و اگر «تمایز موضوعی» را پذیرفتید چارهای ندارید جز آنکه «تمایز روشی» را نیز بپذیرید، زیرا «روش زاییده و مولود موضوع» است؛ و نه امری قراردادی و تحمیلی بر موضوع.
#علوم_انسانی
#محقق_داماد
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
هدایت شده از مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
اولین نشست از سلسله نشستهای علمی کمیسیون علوم انسانی اسلامی در حوزه دفاعی ـ امنیتی با موضوع «روششناسی علوم انسانی اسلامی با تأکید بر حوزه دفاع و امنیت» و با ارائه حجتالاسلام دکتر احمدحسین شریفی دبیر مجمع عالی علوم انسانی اسلامی و رئیس دانشگاه قم برگزار خواهد شد.
دبیر علمی: حجتالاسلام دکتر احمد شعبانی
زمان: یکشنبه 11 تیر 1402 ساعت 10 – 12
مکان: قم ـ بلوار شهید محلاتی ـ پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (علیهالسلام)
لینک مجازی:
https://www.skyroom.online/ch/isri/neshastelmi
مجمع عالی علوم انسانی اسلامی
www.scih.ir
@icihch