🔴خود تنبیهگری راهي براي اصلاح نفس
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از راههاي اصلاح نفس، و زدودن بديها و پلشتيها از گرايشها و کنشهاي خود، خودتنبيهگري است. يعني وقتي انديشه و ميلي ناپسند در ذهن و ضمير ما پيدا ميشود و يا کاري ناپسند از ما سرميزند، جريمه و تنبيهي مالي يا معنوي براي آن در نظر بگيريم. مثلاً مقداري مشخص صدقه به فقرا يا روزه گرفتن يا ...
اين کار موجب ميشود که رفتهرفته، از ميزان انديشهها و گرايشهاي انحرافي و گناهآلود ما کم ميشود و رفتارهاي ناصواب ما به حداقل ميرسد.
#اخلاق
#تربيت
#تربيت_اخلاقي
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
روشي براي نوآوري در محتوا.pdf
246.1K
🎤روشي براي نوآوري در محتوا
🔸احمدحسين شريفي
🔸اين فايل بخشي از درسگفتارهاي جناب آقاي شريفي دربارة روش تحقيق و تدوين مقاله، پاياننامه و رسالههاي دکتري است.
🔸در اين درسگفتار که توسط جناب آقاي حامد اسماعيليمهر تقرير شده است، جناب آقاي شريفي به بيان تکنيکي تجربي و پنجمرحلهاي براي نوآوري در محتوا ميپردازند.
🔸اين فايل ميتواند براي دانشجويان دوره دکترا و همچنين محققاني که دغدغة نوآوري و توليد علم دارند، مفيد باشد.
#روششناسي
#روش_تحقيق
#روش_نوآوري
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
احمدحسین شریفی
🎤فایل صوتی 🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٧ (بستر های شکل گیری فتنه ٣ : ثروت گرایی
1_577637378.mp3
14.51M
🎤فایل صوتی
🔴موضوع: بحثی درباره #دشمن شناسی و #فتنه شناسی ٨
(بستر های شکل گیری فتنه ۴ : قداست زُدایی از دین و شبهه افکنی های بی مبنا و بی مورد)
🆔 کانال استاد احمدحسین شریفی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🔴اقسام مستي
🖊احمدحسين شريفي
🔸#آيتالله_تألهي(م 1375)، از عارفان و فرزانگان ناشناختة معاصر، در کتاب الصلاة معراج المؤمن در تفسير آيه 43 سوره نساء که ميفرمايد: «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا لا تَقْرَبُوا الصَّلاةَ وَ أَنْتُمْ سُكارى حَتَّى تَعْلَمُوا ما تَقُولُون» ميگويد:
«مستي اقسامي دارد، مست شراب، مست دولت و نعمت، مست جواني و شهوت، مست جهالت و غفلت، مست غرور و نخوت.» و تا همه انواع و اصناف مستي را از خود دور نکنيم، حقيقت نماز را درک نخواهيم کرد. و نماز براي ما معراج نخواهد بود؛ و روح ما را تا ملکوت به پرواز در نخواهد آورد.
در روايتي از #امام_صادق(ع) چنين نقل شده است که «الطَّمَعُ خَمْرُ الشَّيْطَانِ يَسْقِي بِيَدِهِ لِخَوَاصِّهِ فَمَنْ سَكِرَ مِنْهُ لَا يَصْحُو إِلَّا فِي أَلِيمِ عَذَابِ اللَّهِ تَعَالَى بِمُجَاوَرَةِ سَاقِيهِ؛ طمعورزي شراب شيطان است که با دستان خودش آن را به پيروان خاصش مينوشاند؛ پس کسي که از شراب طمع، مست شود، آگاه نخواهد شد مگر آنگاه که در مجاورت ساقياش (شيطان) در عذاب دردناک الهي فرو افتاده باشد»
#اخلاق
#اخلاق_عبادت
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
درسگفتارهای علم دینی ج 15.mp3
24.2M
🎤احمدحسين شريفي
✔️جلسه پانزدهم:
🔸جايگاه روش تجربي در علوم انساني
#درسگفتارهای_علم_دینی
#علوم_انسانی
#روش_تجربی
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🌹
7.18M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸التماس و خواهش مکرر امام امت، از ملت ایران و روشنفکران اسلامی، که متاسفانه ۴۰ سال است اجابت نشده است!!
🔸آیا روزی میرسد که مردم و نخبگان اسلامی، اهمیت این خواسته امام را درک کنند و آن را عملیاتی کنند؟
🔸احمدحسین شریفی
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴تظاهر به صفات نيک؛ راهي براي زدودن بديها
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از راههاي اوليه اصلاح نفس، تظاهر به اصلاح و وادار کردن خود به انجام کارهاي خوب و الگوگيري هر چند بيرغبت، از #سبک_زندگي خوبان و اولياء الله است. في المثل، براي زدودن رذيلة حسادت، براي فردي که مورد حسادت ما است، دعا کنيم و در مجالس مختلف خوبيهاي او را بگوييم. يا براي زدودن رذيلة بخل، خود را وادار به صدقه و احسان و بخشش کنيم.
عادت دادن خود به انجام چنين کارهايي آرامآرام موجب تغيير گرايشهاي رذيلانه به گرايشهاي فضيلتگرا و تعالی جویانه خواهد شد.
#امام_علي(ع) در جملهاي ميفرمايد:
إِنْ لَمْ تَكُنْ حَلِيماً فَتَحَلَّمْ فَإِنَّهُ قَلَّ مَنْ تَشَبَّهَ بِقَوْمٍ إِلَّا أَوْشَكَ أَنْ يَكُونَ مِنْهُم؛ اگر انسان بردباري نيستي، خودت را به بردباري بزن [رفتار بردباران را از خود به نمايش بگذار] چرا که غالباً کسي که خودش را شبيه قومي کند، اميد است که از آنها بشود.
#اخلاق
#تربيت_اخلاقي
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
5.54M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
امام خمینی(ره) و غربزده هایی که هنوز هم بلای جان کشورند. و متاسفانه بعضا در راس امور کشور و مراکز تصمیم سازی و تصمیم گیری قرار گرفته اند!!
@Ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴واجب سازي راهي براي تعالي
🖊احمدحسين شريفي
🔸يکي از راههاي اصلاح رفتار و تربيت و تعالي نفس، فريضهسازي و الزامي کردن پارهاي از امور پسنديده (مستحب يا مباح) بر خويشتن است. فيالمثل، همة عارفان و اخلاقيان مسلمان قبول و تأکيد دارند که از بهترين راههاي تربيت و تعالي نفس، نماز شب، سَهَر و شبزندهداري، تلاوت روزانة قرآن و امثال آن است.
مشکلات روزمزه، تسويف (امروز و فردا کردن) يا سهلانگاري و راحتطلبي ممکن است توفيق انجام مرتب و منظم چنين اعمالي را از افراد سلب کند.
يکي از راههاي وادار کردن نفس و عادت دادن آن به انجام اين اعمال، «واجبسازي» آنها بر خويشتن است (دست کم براي مدت زماني مشخص). بعد از آنکه مدتي بر چنين اعمالي مداومت داشته باشيم، رفتهرفته، هم لذت و ارزش آنها را بيشتر درک ميکنيم و هم عملاً برنامه زندگي خود را به گونهاي تنظيم ميکنيم که چنين توفيقاتي را از دست ندهيم.
#اخلاق
#تربيت_اخلاقي
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
@Ahmadhoseinsharifi احمدحسين شريفي.mp3
24.95M
🎤احمدحسين شريفي
🔸نشست علمي با جمعي از اساتيد دانشگاه اراک در موضوع «مواجهه تعاليجويانه با درد و رنجهاي طبيعي»
🔸تاريخ برگزاري: 14 آبان 1399
🔸بخش اول: نکات مقدماتي و تحليل روش بودايي و اپيکوري در مواجهه با درد و رنجهاي طبيعي
#اخلاق_رنج
#الهيات_رنج
#بودا
#اپيکور
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹
🔴انسانشناسي و تبيين پديدهها و کنشهاي انساني
🖊احمدحسين شريفي
🔸#تبيين يا علتکاوي پديدهها و کنشهاي انساني را مهمترين رسالت و کارکرد علوم انساني دانستهاند. اهميت و جايگاه برجستة آن به اين دليل است که اولاً، همه کارکردهاي پيشين يعني تعريف، توصيف و تفسير به يک معنا مقدمه و شرط لازم براي تبيين و کشف چرايي يک کنش است؛ و همه مراحل بعدي يعني پيشبيني، ارزشگذاري و کنترل نيز کاملاً متأثر و وابسته به اين مرحلهاند. به همين دليل است که مدلها و انواع مختلفي براي تبيين در علوم انساني و اجتماعي بيان شده است. تبيين آماري، انگيزهاي، کارکردي، ساختاري و انتخاب عقلانی از آن قبيلاند. ما پيشتر در کتاب «روششناسي علوم انساني اسلامي» دربارة انواع مختلف تبيين و حقيقت تبيين در #علوم_انسانی و همچنين اصول روششناختي حاکم بر تبيين به تفصيل سخن گفتهايم.
🔸در اينجا صرفاً ميخواهيم به اين حقيقت اشاره کنيم که تبيين در علوم انساني به شدت متأثر از #انسانشناسي محققان است. توضيح آنکه اگر انسان را موجودي مجبور بدانيم، جايي براي تبيينهاي انتخاب عقلاني و تبيينهاي علّي و انگيزهاي باقي نميماند. بلکه بيشتر بايد به سراغ تبيينهاي آماري و کارکردي و يا نهايتاً ساختاري رفت. اما اگر انسان را موجودي مختار دانستيم در آن صورت اکتفا به تبيينهاي آماري و کارکردي و ساختاري براي تحليل کنشهاي او، نادرست است. هر کدام از ذو بطون و چندساحتي دانستن يا ندانستن انسان، دلالتهاي روشني در تبيين کنشها و پديدههاي انساني دارند. اينکه #انسان را داراي سرشتي پاک و خوب بدانيم يا سرشت ناپاک و بد، و يا اينکه فصل مميز انسان از ساير حيوانات را ناطقیت بدانيم یا مدنیت یا تاله و یا تکامل پذیر، تأثيري مستقيم در تبيين پديده هاي انساني دارد. (از مجموعه درسگفتارهاي انسانشناسي فلسفي و علوم انساني)
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
مواجهه تعاليجويانه با درد و رنجهاي طبيعي بخش 2.mp3
19.41M
🎤احمدحسين شريفي
🔸نشست علمي با جمعي از اساتيد دانشگاه اراک در موضوع «مواجهه تعاليجويانه با درد و رنجهاي طبيعي»
🔸تاريخ برگزاري: 14 آبان 1399
🔸بخش دوم: تبيين ديدگاه مورد قبول: روش مواجهه تعاليجويانه
#اخلاق_رنج
#الهيات_رنج
#بودا
#اپیکور
🆔 https://eitaa.com/joinchat/1153171503C4349780964
🔷 ارتباط با ادمین:👇
@mjbayat
🌹