آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و إن أسرع الخير ثواباً البرّ، و أسرع الشرّ عقوبةً البغي و إنَّ شرّ عباد الله من تكره مجالسته لفحشه، و هل يكب الناس على مناخرهم في النار إلّا حصائد ألسنتهم، ومن حسن إسلام المرء ترك ما لا يعنيه.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۰
بررسی #سریع ترین #خیر از حیث #ثواب #بر و #نیکوکاری است و سریعترین #شر از حیث #عقوبت #بغی و #فساد و #سرکشی است/مشاهده اثر سریع خوبی و بدی/ بر اعمال نیک آشکار است که مشکل دیگران را رفع کند که سریعترین نتیجه به خوبی برای انسان دارد.
«و إنَّ شرّ عباد الله من تكره مجالسته لفحشه»
بدتری بندگان خدا کسی است که بهخاطر بدیاش دیگران از او کناره میگیرند/ #فحش اینجا به معنای کلام درشت و آزاردهنده است.
«و هل يكب الناس على مناخرهم في النار إلّا حصائد ألسنتهم»
هر بلائی که به آدمی وارد میشود نتیجه #زبان انسان است.
«و من حسن إسلام المرء ترك ما لا يعنيه»
#اسلام درست در آدمی این نتیجه را برای او حاصل میآید که حرف بیجا نزند/جریانی از مرحوم آقای شیخ #محمود_وحدت در مورد حرف بیجا زدن و جریانی از مرحوم آیتالله #میرزافتاح_شهیدی از علمای #تبریز /وصف حال مجلسداری مرحوم حاج #مقصودعلی جد علامه #مجلسی /حرف بیجا زدن سبب حصول #جهنم برای شخص میشود.
«و من حسن إسلام المرء ترك ما لا يعنيه»
#اسلام خوب در شخص اگر باشد بیهوده گویی را کنار میگذارد/وصف حال برخی از اهل #بازار قدیم همچون مرحوم آمیرزا اسماعیل #دولابی
صلی الله علیک یا مولانا یا امیرالمؤمنین و صلی الله علیک یا مولاتی یا فاطمة الزهراء
روضه #حضرت_زهرا سلام الله علیها
آتش زین ز هر طرف چرا زبانه میکشد
ناله ز دل خدای من بانوی خانه میکشد
میان دود و آتش است بانوی دلشکستهام
به امر حق بود که من به خانهام نشستهام
فاطمه آرام دلم گریه کنم برای تو
به حق حق به گوش دل میشنوم صدای تو
تو بین دیوار و دری، پیش دو چشمان ترم میان خون شناوری فاطمه جان با پسرم
حسین و زینبین من تو را نظاره میکنند
مرا صدا که میزنند، تو را نشانه میکنند
میان کوچه فاطمه شنیدهام عدوی تو
به پیش چشم زینبم سیلی زده به روی تو
فاطمه آرام دلم حبیبهٔ لمیزلی
لب بگشا بهر خدا سخن بگو تو با علی
زهرا جان زهرا جان
زهرای من زهرای من
زهرای من زهرای من
زهرای من زهرای من
زهرای من زهرای من
در بین آن دیوار و در
دادی تو شش ماهه پسر
آتش زدی بر جان من
زهرای من زهرای من
زهرای من زهرای من
زهرای من زهرای من
گاهی حسینت نیمه شب
از من کند مادر طلب
بگرفته او دامان من
زهرای من زهرای من
زهرای من زهرای من
زهرای من زهرای من
مسمار در خانه مگر تشنه خون بود
کز سینهٔ زهرای جوان رفع عطش کرد
بین در و دیوار مگویم که چهها شد
آنقدر بگویم به خدا فاطمه غش کرد
زهرا جان زهرا جان
زهرا جان زهرا جان
۱۴۰۱٫۸/۲۹
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام بئس العبد عبد يكون ذا وجهين و ذا لسانين يطري أخاه إذا شاهده، و يأكله إذا غاب عنه، إن اُعطي حسده و إن ابتلى خذله» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۰
یکی از بدترین بدیها #تدبیر_سوء است؛ مثال به ساخت #برج_پیزا در #ایتالیا که از اول با محاسبه اشتباه ساخته شده؛ مثالهایی در مورد مشکلات عدم تدبیر یا تدابیر سوء در طول #زندگی ؛ برخی از تدابیر سوء مثل #دورویی از #گناهان_کبیره است/تشریح اینکه چرا شخص دورو و #دوزبان میشود/نتیجه دورویی و دوزبانی #تذبذب و بیچارگی است؛ وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ #الحشر :۱۹/یکی از بدترین بیماریهای #روانی #بی_هویتی است؛ تبیین بیهویتی به اینکه انسان خودش نمیداند که چی است که نتیجهاش گاهی میشود انسان #دوشخصیتی یا انسان سه شخصیتی و #چندشخصیتی ؛ انسان دو شخصیتی نمیتواند #تدبیر زندگی خود را بکند؛ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَكْفُرُ بِبَعْضٍ #النساء :۱۵۰/وَلَا تَكُونُوا كَالَّذِينَ نَسُوا اللَّهَ فَأَنْسَاهُمْ أَنْفُسَهُمْ #الحشر :۱۹؛ بیماری بیهویتی
هر قبلهای که بینی بهتر ز خودپرستی
#حافظ
کسیکه #خدا ندارد او دستاویز ندارد/از علل سختیهای شخص #یتیم این است که خود را جوابگوی به کسی نمیبیند؛ کسیکه عروه و دستاویز نداشته باشد در جامعه با بیهویتی پیش میرود.
از مواردی که از بیهویتی نشأت میگیرد دو رو شدن انسان است؛ انسان شریف و با #شخصیت و #متمدن نه #غیبت کسی را میکند و نه به کسی #تهمت میزند چون تکلیفش با خودش مشخص است ولی انسان #ترسو و دو رو در برابر هرکسی یک رفتاری دارد که در حقیقت دارد ریشه خودش را میزند برای همین حضرت علیهالسلام میفرماید: «بئس العبد» این بد آدمی است.
«بئس العبد عبد يكون ذا وجهين و ذا لسانين يطري أخاه إذا شاهده، و يأكله إذا غاب عنه»
دو رو و دو چهره در برابر #برادر_دینی خود تعریف زیاد از او میکند و در پشت سر او مشغول خوردن اوست، «یأکله إذا غاب عنه» یعنی #غیبت او را میکند؛ وَلَا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضًا أَيُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخِيهِ مَيْتًا فَكَرِهْتُمُوهُ #الحجرات :۱۲.
«إن اُعطي حسده و إن ابتلى خذله»
برخی بدیها در انسان ریشهٔ بدیهای دیگر میشود؛ در مسائل #عرفانی و #روانشناسی در انسانها اشتراک دیده میشود؛ علمای #اخلاق (به معنای خاص) ریشهیابی نمیکنند و سراغ ظاهر میروند که مثلاً غیبت نکن، تهمت نزن و امثالهم اما ریشه اینکه چرا انسان غیبت میکند در این علم نمیگنجد بلکه این ریشهها در روانشناسی و مباحث معرفتی پیدا میشوند؛ خاطرهای از دوران کودکی استاد و عدم علاقه به غذا خوردن؛ تفاوت مدل طبابت اطبای #شوروی و اطبای #غربی؛ امام علیهالسلام در اینجا در مقام ریشهیابی امر است و میفرماید: بد بندهای است که صاحب دو زبان و دو چهره است که نتیجهاش بیهویت شدن شخص است و جهت اینکه اینطور شپده این است که کسی را ندارد که به او چنگ بزند و تکیه کندو مقتدای خودش کند بنابراین دنبال #آرامش از راه دیگری است و در این موقع میگوید همهچیز باید مال من باشد تا من به آرامش برسم
هر قبلهای که بینی بهتر ز خودپرستی
#حافظ
#بت_پرست بهتر از #هوا_پرست است و یکی از مقصودهای #ابن_عربی در کلماتش همین است که مورد انتقاد واقع شده است؛ جریانی از پدر مرحوم #سیدمهدی_قوام که #روضه_خوان بوده است؛ #قرآن کریم #کلیسا و #کنیسه را تأیید نمیکند ولی در قبال هیچ آن را بهتر میداند؛ وَلَوْلَا دَفْعُ اللَّهِ النَّاسَ بَعْضَهُمْ بِبَعْضٍ لَهُدِّمَتْ صَوَامِعُ وَ بِيَعٌ وَ صَلَوَاتٌ وَ مَسَاجِدُ يُذْكَرُ فِيهَا اسْمُ اللَّهِ كَثِيرًا #الحج :۴۰؛ فرمایش مرحوم آیتالله #بروجردی به #مبلغین خارج از کشور در مورد عدم تخریب جایگاه کلیسا و توصیه به مبارزه با منکرین اصل #توحید
انسانی که هیچ چیزی را قبول ندارد و خودش بخواهد تدبیر کند «والله وراء القصد» و «عَرَفْتُ آللّهَ سُبْحَانَهُ بِفَسْخِ العَزَائِمِ، وَحَلِّ آلْعُقُودِ، وَنَقْضِ آلْهِمَمِ» #نهج_البلاغه و «وَاللَّهُ مِنْ وَرَائِهِمْ مُحِيطٌ» #البروج :۲۰؛ این انسان اینها را نمیفهمد و فقط میگوید: «منم» و در این هنگام میخواهد همهچیز را تدبیر کند و این انسان در مقابل «إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ» #البقرة :۱۵۶، میبیند چون همهچیز را در خودش میبیند و این شخص میشود #خودبین و #خودخواه و ...
«إن اُعطي حسده و إن ابتلى خذله»
اگر نعمت در دیگران ببیند #حسد میورزد و اگر آنها را مبتلا ببیند آنها را خوار و ذلیل میکند؛ سنت #ضعیف کشی توسط این افراد؛ تمام این رذائل ریشهٔ #روان_پریشی دارد و ریشهٔ تمام روانپریشیها خدا نداشتن است؛ #فطرت انسان همهطلب است که یا بیرون خود اوست که (انا لله و انا الیه راجعون) یا در درون خود اوست
آیت الله شیخ عباس اخوان
که همهچیز را در خود میبیند و میگوید همه مال من است. از این مسأله #حسادت و #لئامت و #شح و #بخل در میآید؛ انسان #شریف نمیتواند خودش سیر باشد و دیگران گرسنه باشند؛ #قارون نمونهای از این افراد است که در قرآن کریم ذکر شده است.
صلی الله علیک یا مولانا یااَبا جَعفَرٍ یامُحَمَّدَ بنَ عَلِیٍّ اَیُّهَا الباقِرُ یَابنَ رَسوُلِ اللّهِ یا حُجَّةَ اللّهِ عَلی خَلقِهِ یا سَیِدَناوَ مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه
شب اول رجب المرجب ۱۴۴۴
۱۴۰۱/۱۱/۲
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و إنّ أسرع الخير ثواباً البرّ، و أسرع الشرّ عقوبةً البغي، و إنَّ شرّ عباد الله من تكره مجالسته لفحشه، و هل يكبّ الناس على مناخرهم في النار إلّا حصائد ألسنتهم، و من حسن إسلام المرء ترك ما لا يعنيه.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۰
جهت پرداختن به #حسد در این فقره این است قبلاً حضرت علیهالسلام فرمودند آدم #دورو نمیتواند لطف و احسان به دیگران را تحمل کند؛ جهت مخالف حسد بر و نیکوکاری است؛ رذیله #خودبینی در شخص #حسود
زودترین نتیجه در عمل #خیر بر و #نیکوکاری است؛ نتیجه اعمال برخی فوری و برخی دیرتر و برخی در این دنیا و برخی در آخرت ثمر میدهد؛ مقصود از نتیجه فوری یعنی بهتر و زودتر از دیگر موارد؛ زودرسترین #شر از جهت #عقوبت عبارت از #بغی و #ستمکاری است؛ تقابل بر و نیکوکاری با بغی و سرکشی در فرمایش حضرت علیهالسلام؛ بغی از حد و جایگاه خود تجاوز کردن و بالاتر رفتن در #محرمات و امور #اخلاقی است؛ علاقه سلطان #محمودغزنوی به #ایاز ؛ سلطنت بزرگ سلطان محمود غزنوی در بلاد #ماوراءالنهر و تحت سیطره در آوردن #بنی_العباس توسط سلطان محمود غزنوی؛ انسان مورد توجه معمولاً مورد #حسادت است؛ نقلی از مرحوم آقای #سیداحمدزنجانی (پدر آیتالله #سیدموسی_شبیری_زنجانی )؛ حذر داشتن نزدیکی به بزرگان به علت حسد دیگران و تبعات این حسادتها؛ جریان تلخ تاریخی #حسنک_وزیر ؛ #تاریخ پر است از جریانهای حسادت به نزدیکان بزرگان؛ کلام #ناصرالدین_شاه قاجار در مورد محبوبیت #انوشیروان به علت وزارت #بزرگمهر و قدرنشناسی خودش از #امیرکبیر ؛ حسد اطرافیان سلطان محمود به ایاز و سعایت از او؛ أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنَىٰ #القیامة :۳۷؛ تنبه #قرآن کریم به #گذشته و #آینده اشخاص؛ فَلْيَنْظُرِ الْإِنْسَانُ مِمَّ خُلِقَ (۵) خُلِقَ مِنْ مَاءٍ دَافِقٍ (۶) يَخْرُجُ مِنْ بَيْنِ الصُّلْبِ وَالتَّرَائِبِ #الطارق :۷؛ وَمِنْكُمْ مَنْ يُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِكَيْ لَا يَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَيْئًا #النحل :۷۰؛ توجه به گذشته و ناچیزی خود سبب خوابیدن باد دماغ انسان میشود.
ضرورت حد خود را شناختن؛ نقل از شخصی که ادعای بیجای شخصی در مورد تفسیر بهتر از تفسیر #علامه_طباطبایی داشت؛ انسان #باغی و سرکش اینقدر با درندگانی مثل خودش روبرو میشود که مجال سرکشی پیدا نمیکند و اگر هم بماند با دشمنان عجیبی روبرو میشود و این همان اسرع عقوبات است کن به اهل بغی میرسد.
«و إنَّ شرّ عباد الله من تكره مجالسته لفحشه»
نیش #زبان در #شرور ترین بندگان خدا؛ #فحش در فارسی کلمات رکیک است ولی در عربی دائرهای گستردهتر دارد مثل رک بودن بیجا که در موقعیت و جایگاه و با لحنی است که #حرمت شخص دیگر شکسته شود که این فحش در عرب است؛ تفاوت #وقاحت با بیتعارفی؛ رذیله #پررویی ؛ محاسن #حیا در انسان؛ #صراحت_لهجه غیر بیپروایی و حریمشکنی است؛ این افراد بدترین بندگان خدا چون به دروغ حریم برای خود میسازند تا کار خودشان پیش ببرند؛ تمام این رذائل حاصل عدم #اتکال به خدای متعال است.
السلام علیک یا مولانا یا صاحب العصر و الزمان
آن سینه که مهر تو مه دارد
روزی چه شبان سیه دارد
قربان وفای دلی گردم
کو جانب عشق نگه دارد
اقلیم ملاحت را نازم
کامروزه بمثل تو شه دارد
در حلقۀ زلف خم اندر خم
یک سلسله خیل و سپه دارد
شاها دل غمزده ام گلهها
زان صاحب تاج و کله دارد
هر چند که بنده گنهکارم
گر لطف کنی چه گنه دارد
ای سرو سهی قد، مفتقرت
عمریست که چشم بره دارد
دیوان #کمپانی
یابن الحسن یابن الحسن
یابن الحسن یابن الحسن
شب دوم رجب المرجب ۱۴۴۴
۱۴۰۱/۱۱/۳
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«و من حسن إسلام المرء ترك ما لا يعنيه.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۰
تقسیم #مردم به دو گروه دارای #هدف و بدون هدف؛ مردمان هدفمند برخی به هدف خود میرسند و برخی نمیرسند؛ اصل اساسی در گروه هدفمندی که به هدف خود رسیدهاند این است که یا به کلی حواشی را از خود دور کردهاند و یا اینکه زوائد و حواشی را در زندگیشان به حداقل رساندهاند و دیگر اینکه تمام تلاش خود را به کار گرفتهاند؛ زندگی موفق مرحوم #آقاحسین_خوانساری در دوران #صفویه تا جاییکه گاهی به عنوان نایبالسلطنه همراه پادشاه سفر میکرده است؛ #تکیه_خوانساری از بقاع متبرکه #تخت_فولاد اصفهان است که آقا حسین خوانساری و فرزندش #آقاجمال_خوانساری در آن مدفونند؛ در علم #تراجم آقا حسین خوانساری را بهعنوان استاد الکل فی الکل عند الکل ذکر کردهاند؛ اثر #فقهی معتبر مرحوم آقا حسین خوانساری به نام #مشارق_الشموس_فی_شرح_الدروس ؛ معاصرت آقا حسین خوانساری با #شاه_سلیمان_صفوی و جریانی از دیدار ایشان با مرحوم آقا حسین خوانساری و تقدیم جبهٔ سلطنتی به ایشان و مذمت برخی بر مرحوم خوانساری در پی این کار و واکنش ایشان؛ جریان وصیت #مسلم_بن_عقیل به #عمرسعد در حضور #عبیدالله_بن_زیاد
یکی از خصوصیات افراد موفق عدم توقف ایشان در مسیر رسیدن به هدف خود
در دامن مراد نبینی گل مراد
بی ترک خواب راحت و بی نیش خار عشق
#وحدت_کرمانشاهی
مذمت #آقازادگی در میان #علما مگر اینکه خود شخص واقعاً جایگاهی بر اثر تلاش خود داشته باشد مثل آیتالله #آقازاده پسر #آخوندخراسانی ؛ جریان آقازادگی کردن آقا جمال خوانساری و ملاقات #فیض_کاشانی با ایشان و تحول در او بر اثر #تلاش خود
«و من حسن إسلام المرء ترك ما لا يعنيه.»
«ما لا یعنی» یعنی آنچه که نیاز نیست که هر اندازه انسان به آنچه که نیاز نیست بپردازد به همان اندازه از موفقیت باز میماند؛ ضرورت اکتفا به امور #ضروری در #زندگی ؛ شخص #ثروتمند تا #کنس نباشد ثروتمند نمیشود؛ انسان به هر اندازه مشغول به زوائد شود از اصول میماند و به هر اندازه به اصول بپردازد از زوائد میماند؛ تشبیه زندگی انسان به مسافرت با قطار در مسافتی کوتاه
یکی از امور «ما لا یعنی» #سخن گفتنهای بیجاست؛ برخی افراد محافل مذهبی را به دید مکان تفریحی مذهبی نگاه میکنند و عمر خود را تلف میکنند.
«و من حسن إسلام المرء ترك ما لا يعنيه.»
یکی از لوازم بهرهمندی از #اسلام ترک زوائد است که در زوائد یک مورد ترک سخن «ما لا یعنی» است؛ ارادت مرحوم آیتالله آقا #مرتضی_حائری به مرحوم آیتالله #سیداحمدخوانساری ؛ ذکر برخی خصوصیات مرحوم آیتالله سید احمد خوانساری
عدم انحصار «ما لا یعنی» به سخن بیهوده و بیجا؛ توفیق #مسلمان مردن ؛ ِ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ : فِي رَجُلٍ قَتَلَ رَجُلاً مُؤْمِناً قَالَ يُقَالُ لَهُ مُتْ أَيَّ مِيتَةٍ شِئْتَ إِنْ شِئْتَ يَهُودِيّاً وَ إِنْ شِئْتَ نَصْرَانِيّاً وَ إِنْ شِئْتَ مَجُوسِي #الکافی ج۷ص۲۷۳؛ #وصیت جناب #یعقوب علیهالسلام به فرزندان خود در مورد مسلمان مردن: وَوَصَّى بِهَا إِبْرَاهِيمُ بَنِيهِ وَيَعْقُوبُ يَا بَنِيَّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى لَكُمُ الدِّينَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَأَنْتُمْ مُسْلِمُونَ #البقرة :۱۰۲؛ برخی #گناهان انسان را از #اسلام خارج میکند؛ ثُمَّ كَانَ عَاقِبَةَ الَّذِينَ أَسَاءُوا السُّوأَى أَنْ كَذَّبُوا بِآيَاتِ اللَّهِ #الروم :۱۰؛ جریان خوابی از شخصی که مورد عنایت قرار گرفته بود تا مسلمان بمیرد.
«و من حسن إسلام المرء ترك ما لا يعنيه.»
یکی از زوائد که ترکش موجب موفقیت شخص میشود ترک سخن بیجا و #سکوت بیشتر است.
صلی الله علیک یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
ای تاب و توانم را برده
رحمی بر این دل افسرده
برگی از گلشن خرم عمر
باقی بود آن هم پژمرده
خوناب جگر از ساغر دل
در فصل بهار غمت خورده
بیمار توایم و نپرسیدی
کاین غمزده به شد یا مرده
دیوان #کمپانی
روضه #حضرت_علی_اکبر صلوات الله علیه
فسقط عن الفرس و جلس علی التراب فوضع خده علی خده و صاح سبع مرات و قال ولدی علیّ علی الدنیا بعدک العفا قتل الله قوما قتلوک
حسین جان حسین جان
شب چهارم رجب المرجب ۱۴۴۴
۱۴۰۱/۱۱/۵
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
#حدیث_اولی_الالباب
خطابات حضرت #امام_کاظم علیهالسلام به #هشام_بن_حکم پیرامون #اولی_الالباب
«يا هشام لا يكون الرجل مؤمناً حتّى يكون خائفاً راجياً، و لا يكون خائفاً راجياً حتّى يكون عاملاً لما يخاف و يرجو.» #بحارالأنوار ج۱ص۱۵۰
کلام حکیمانه #اپیکور (دانشمند پیش از باستان در #روم ): انسان باید راه درست زندگی کردن را از جهان طبیعت بیاموزد؛ #طبیعت یک سلسله قواعد و قوانینی دارد که خدای متعال به او داده است که اگر حکیمانه به آنها نگریسته شود انسان را راهنمایی به عالم #توحید میکند چون این قوانین از عالم توحید برخاسته است؛ یکی از قواعد مهم که از طبیعت میتوان آموخت این است که انسان برای بهرهوری از سلامت میبایست دو مطلب را لحاظ کند:
۱- به نسبت سلامتی خودش امیدوار باشد؛
۲- نسبت به درست انجام ندادن وظیفه بیمناک باشد؛
#ترس بیجا از مریضی سبب دائمالمرض بودن در مسائل روحی است؛ ضرورت مواظبت بر #سلامتی جسم؛ در معنویت هم اگر انسان بیجا نگران باشد مبتلا به #وسواس میشود و اگر هیچ نگران نباشد منجر به #تجری و بیباک شدن میشود؛ خوشنودی انسان در صورت انجام دادن وظیفه و ترس انسان به سبب اینکه خدای متعال آیا از او پذیرفته است یا نه.
«يا هشام لا يكون الرجل مؤمناً حتّى يكون خائفاً راجياً، و لا يكون خائفاً راجياً حتّى يكون عاملاً لما يخاف و يرجو.»
انسان مؤمن نمیباشد مگر اینکه #نگران و #امیدوار باشد؛ نگرانی نسبت به خود و آنچه که بر عهدهٔ انسان است؛ امیدواری به آنچه که مورد نظر خداست انجام دادهام و امیدوار باشم که بعد از این بتوانم به لطف خدای متعال به وظایف خودم عامل باشم؛ #خوف و #رجا در انسان مؤمن اگر بر دیگری غلبه کند میتواند سبب فساد در انسان بشود؛ روایت دارد که مؤمن تا لحظه مرگش نمیداند که مورد لطف خدای متعال هست یا نه.
«و لا يكون خائفاً راجياً حتّى يكون عاملاً لما يخاف و يرجو.»
تعادل بین خوف و رجا با #عمل به آنچه مورد خوف و نگرانی است و آنچه که مورد امیدواری است؛ خوف و رجا عامل موفقیت انسان است اگر در محل خودش رعایت شود؛ اهمیت رعایت محل و موقعیت کردن.
«يا هشام قال الله جلّ وعزّ: و عزّتي و جلالي و عظمتي و قدرتي و بهائي و علويّ في مكاني، لا يؤثر عبد هواى على هواه إلّا جعلت الغنى في نفسه، و همّه في آخرته و كففت عليه ضيعته، و ضمنت السماوات و الأرض رزقه، و كنت له من وراء تجارة كلّ تاجر.»
مطلب بسیار ریشهای و مهم عبارت فوق؛ دوگونه مواجهه انسان با امور روزمره که برخی با ناله کردن است و برخی با رضا؛
فراتر رفتن از نیازهای روزمره به سبب آرام کردن خود است؛ تلاش برای روز مبادا؛ جریانی پیرزن پولداری که برای روز مبادا گدایی میکرد؛ عدم اتمام تأمین دغدغهٔ روز مبادا برای انسان مگر برای اهل #قناعت و #توکل ؛ جریان مریضی که به نوکرش گفت برو حکیم (طبیب) بیاور...؛ روز مبادای متعارف از تأسی به #سیره_عقلا و انسانهای فهمیده نشأت گرفته است؛ #تدبیر برای روز مبادای متعارف؛ روایتی پیرامون تدبیر در دارایی انسان.
«يا هشام قال الله جلّ وعزّ: و عزّتي و جلالي و عظمتي و قدرتي و بهائي و علويّ في مكاني، لا يؤثر عبد هواى على هواه إلّا جعلت الغنى في نفسه، و همّه في آخرته و كففت عليه ضيعته، و ضمنت السماوات و الأرض رزقه، و كنت له من وراء تجارة كلّ تاجر.»
#احدیت یکتائی است ولی #عزت معنای التزامیاش یکتائی است.
اولین بهره و اثر ایثار و زیر پا گذاشتن #هوای_نفس و رجحان دادن هوای خدای متعال #غنا و بینیازی در خود آن شخص است و اینکه آسایش روحی پیدا میکند و نگرانیهای بیجایی که دیگران دارند را او ندارد.
اثر دیگر این است که #همّ و فکر او را در راه #آخرت قرار میگیرد.
اثر دیگر این است که خواستههای زندگی او کفایت میشود؛ خاطرهای از مرحوم آیتالله #سیدمحمدضیاءآبادی
صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله
السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین
کشتیشکستخوردهٔ طوفان کربلا
در خاک و خون تپیدهٔ میدان کربلا
از آب هم مضایقه کردند کوفیان
خوش داشتند حرمت مهمان کربلا
بودند دیو و دد همه سیراب و میمکید
خاتم، ز قحط آبْ سلیمان کربلا
گر چشم روزگار بر او فاش میگریست
خون میگذشت از سر ایوان کربلا
آه از دمی که لشکر اعدا نکرده شرم
کردند رو به خیمهٔ سلطان کربلا
حسین جان حسین جان
حسین جان حسین جان
#محتشم_کاشانی
شب پنجم رجب المرجب ۱۴۴۴
۱۴۰۱/۱۱/۶
#شیخ_عباس_اخوان
https://eitaa.com/akavan110