eitaa logo
آیت الله شیخ عباس اخوان
684 دنبال‌کننده
33 عکس
22 ویدیو
21 فایل
به توفیق الهی جلسات حضرت آیت الله شیخ عباس اخوان به مرور بارگزاری می‌گردد سعی بر این است که حتی‌المقدور موضوعات و منابع جلسات ذکر شده و اگر احیاناً منبع مورد نظر یافت نشد، منابع نزدیک‌تر به موضوع آورده شود تا محققین محترم بهره‌مند گردند یا علی مدد
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 پنجشنبه ۲۵ بهمن ماه شرح زیارت امین الله به کلام آیت الله فیض منبر حدود ۲۲:۰۰ میدان قیام‌ بعد از پل ری خیابان ری حسینیه همدانیها موقعیت: مسجد و حسینیه همدانیها https://nshn.ir/85rbv8tjYxuoXq .
اگر آقا علیه‌السلام ظهور کردند و شرایط آماده شد، آن چیزی را که امام به مردم می‌آموزند این معارف است. اما وقتی جامعه‌ای با سر و کار دارد، با مسائل تهاجمی فکری سر و کار دارد، من اگر فقط به این آدم بخواهم تعلیم قرآن بدهم، این آن شبهات در ذهنش می‌ماند و این تعلیم قرآن دیگر سودی برای فرد ندارد. آموزش باید به گونه‌ای باشد که فرد نسبت به آن شبهات واکسینه بشود و سپس سراغ اینگونه تعلیم و تعلم برود. ۲ رمضان المبارک ۱۴۴۰ ۱۳۹۸/۲/۱۹ آیت الله
s980201.mp3
26.44M
میلاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سخنران: آیت الله نیمه شعبان ۱۴۴۰ ۹۸/۲/۱ https://eitaa.com/akavan110
آیت الله شیخ عباس اخوان
میلاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف سخنران: آیت الله #شیخ_عباس_اخوان نیمه شعبان ۱۴۴۰ ۹۸/۲/۱
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم میلاد امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلَی ٱلَّذِينَ ٱسْتُضْعِفُوا۟ فِی ٱلْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ ٱلْوَٰرِثِينَ :۵ مباحث مختلف در موضوع و طرح آن کریم؛ طرح اشکال مخالفین بر علیه به اینکه موضوع غیبت در قرآن کریم مطرح نیست و این بر خلاف حکمت مسأله در شیعه است؛ طرح موضوع در قرآن؛ طرح برخی از مباحث توسط خدای متعال در قرآن به صورت همچون آیه: لَوْ كَانَ فِيهِمَآ ءَالِهَةٌ إِلاَّ ٱللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَٰنَ ٱللَّهِ رَبِّ ٱلْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ علیهم‌السلام:۲۲؛ طرح مباحث قرآنی در درجات مختلف فهم مثل آمدن برخی از آیات در مقامات مختلف و و مباحث و قیاسات عقلی؛ منتهی شدن آیه به : لَوْ كَانَ فِيهِمَآ ءَالِهَةٌ إِلاَّ ٱللَّهُ لَفَسَدَتَا فَسُبْحَٰنَ ٱللَّهِ رَبِّ ٱلْعَرْشِ عَمَّا يَصِفُونَ علیهم‌السلام:۲۲؛ متداول بودن برهان خلف در مباحث علیهم‌السلام: وَ إِذْ أَخَذَ ٱللَّهُ مِيثَٰقَ ٱلنَّبِيِّـینَ لَمَآ ءَاتَيْتُكُم مِّن كِتَٰبٍ وَ حِكْمَةٍ ثُمَّ جَآءَكُمْ رَسُولٌ مُّصَدِّقٌ لِّمَا مَعَكُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِۦ وَ لَتَنصُرُنَّهُۥۚ قَالَ ءَأَقْرَرْتُمْ وَ أَخَذْتُمْ عَلَیٰ ذَٰلِكُمْ إِصْرِیۖ قَالُوٓا۟ أَقْرَرْنَا قَالَ فَٱشْهَدُوا۟ وَ أَنَا مَعَكُم مِّنَ ٱلشَّٰهِدِينَ :۸۱؛ فهم علیهم‌السلام از طریق در دوران علیه‌السلام بر خلاف رأی که در اینجا دچار برخلاف ظاهر آیه شده‌اند؛ اتهام علیه شیعه به عمل نکردن به ظاهر آیات و تاویل کردن آیات؛ جریان ملاقات با ؛ جریان ملاقات مرحوم حاج آقا (از علمای فرزند آشیخ ) با رئیس در حجاز؛ وَ مَن كَانَ فِی هَٰذِهِۦٓ أَعْمَیٰ فَهُوَ فِی ٱلْأَخِرَةِ أَعْمَیٰ وَ أَضَلُّ سَبِيلاً :۷۲ میثاق انبیاء و در هنگام : وَ أما الرَّدُّ عَلَی مَنْ أَنْکَرَ الرَّجْعَهًَْ فَقَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَل ... وَ إِذْ أَخَذَ اللهُ مِیثاقَ النَّبِیِّینَ لَما آتَیْتُکُمْ مِنْ کِتابٍ وَ حِکْمَةٍ ثُمَّ جاءَکُمْ رَسُولٌ مُصَدِّقٌ لِما مَعَکُمْ لَتُؤْمِنُنَّ بِهِ وَ لَتَنْصُرُنَّهُ وَ هَذَا لَا یَکُونُ إِلَّا فِی الرَّجْعَهًِْ. ج۵۳ص۱۱۸؛ مُصَدِّقٌ بِرَجْعَتِکُمْ، مُنْتَظِرٌ لِأَمْرِکُمْ مُرْتَقِبٌ لِدَوْلَتِکُمْ. آخِذٌ بِقَوْلِکُمْ، عَامِلٌ بِأَمْرِکُمْ زیارت جریان ولادت علیه‌السلام و شباهت آن با ولادت علیه‌السلام در مخفی بودن: إِذَا كَانَ وَقْتُ الْفَجْرِ يَظْهَرُ لَكِ بِهَا الْحَبَلُ لِأَنَّ مَثَلَهَا مَثَلُ أُمِّ مُوسَى علیه‌السلام لَمْ يَظْهَرْ بِهَا الْحَبَلُ وَ لَمْ يَعْلَمْ بِهَا أَحَدٌ إِلَى وَقْتِ وِلَادَتِهَا لِأَنَّ فِرْعَوْنَ كَانَ يَشُقُّ بُطُونَ الْحُبَالَي فِي طَلَبِ مُوسَى علیه‌السلام وَ هَذَا نَظِيرُ مُوسَى علیه‌السلام ج۲ص۴۲۶؛ جریان ملیکهٔ دوسرا خاتون با صلوات الله علیهما؛ باب ما روي في نرجس أم القائم علیه‌السلام و اسمها مليكة بنت يشوعا بن قيصر الملك. ج۲ص۴۱۸به بعد؛ جریان تن دادن به اسارت و کنیزی جناب سلام الله علیها برای رسیدن خدمت صلوات الله علیه شاهنشه روم دختری داشت در برج عفاف اختری داشت آينه عصمت و ادب بود دارای شرافت نســـب بود می‌بود مليکه نام ناميش می‌داشت پدر چون جان گراميش آزاده نواده حــــــواری شایســــــته هر بـــزرگواری شمعون وصی مسیح جدش از باغ کمال رسته قدش برده نسب از هر سو ملیکا از قیصر و جانشین عیسی گفتند که یا رب این چه بخت است داماد مگر سیاه بخت است مگر به خواب ببینم خیال منظر دوست نام‌های بزرگوار حضرت نرجس خاتون؛ مجرب بودن به ساحت حضرت؛ باب ماروي في ميلاد القائم صاحب الزمان حجة الله بن الحسن بن علي بن محمد بن علي بن موسي بن جعفر بن محمد بن علي بن الحسين بن علي بن أبي طالب صلوات الله علیهم اجمعین ج۲ص۴۲۵به بعد نرجس خاتون صلوات الله علیها؛ تولد امام زمان صلوات الله علیه و تلاوت قرآن در بدو ولادت: بَقِيَّتُ ٱللَّهِ خَيْرٌ لَّكُمْ إِن كُنتُم مُّؤْمِنِينَۚ وَ مَآ أَنَا عَلَيْكُم بِحَفِيظٍ علیه‌السلام:۸۲؛ دلتنگی جناب نرجس خاتون برای فرزند بزرگوارشان و دلتنگی سلام الله علیهما برای علیه‌السلام آیت الله نیمه شعبان ۱۴۴۰ ۹۸/۲/۱ https://eitaa.com/akavan110
جلسه روز نيمه شعبان میلاد امام زمان (عجل الله تعالي فرج الشريف) سخنران: آيت الله فیض منبر حدود ۱۶:۱۵ ميدان منيريه به سمت لشگر(خيابان معيري) خيابان صداقت، خيابان پيران عقل، كوچه صداقت ""ويژه برادران"" موقعیت: https://nshn.ir/7bveh9_xOuuu
آیت الله شیخ عباس اخوان
شب بیست و یکم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۵ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «قلت: فإن لم أجد من يعقل السؤال عنها؟ قال عليه‌السلام: فاغتنم جهله عن السؤال حتى تسلم من فتنة القول و عظيم فتنة الرد» ص۳۹۹ از بزرگترین بلاها در زندگانی سر و کار با انسان نافهم و کج اندیش است؛ از امور سختی برخورد رسول با انسان‌هایی است که زبان او را نمی‌فهمند؛ از سختی عدم موفقیت در فهم مطلبی به دیگری است؛ از سخت‌ترین بلاها برای انسان‌هایی که قدرت تکلم خود را از دست می‌دهند عدم موفقیت در ارتباط با دیگران برای فهماندن مقصودشان است تشریح صعوبت عدم موفقیت انتقال امور محتلف به افرادی که ظرفیت لازم را ندارند همچون برخی رنج برخی از حضرات معصومین علیهم‌السلام به علت عدم ظرفیت در افراد برای انتقال مطالب و روایاتی که به آن‌ها عالم هستند و نمی‌توانند به دیگران انتقال بدهند: كش: جبرئيل بن أحمد، عن اليقطيني، عن إسماعيل بن مهران، عن أبي جميلة عن جابر، قال : حدثني أبوجعفر علیه‌السلام تسعين ألف حديث لم احدث بها أحدا قط، و لا احدث بها أحدا أبدا، قال جابر: فقلت لابي جعفر علیه‌السلام: جعلت فداك إنك قد حملتني وقرا عظيما بما حدثتني به من سركم الذي لا احدث به أحدا، فربما جاش في صدري حتى يأخذني منه شبه الجنون، قال: يا جابر فإذا كان ذلك فاخرج إلى الجبال: فاحفر حفيرة و دل رأسك فيها، ثم قل: حدثني محمد بن علي بكذا وكذا. ج۲ص۶۹؛ سنگینی نفس نگه داشتن مطالب معارفی؛ تفسیر برخی پیرامون به درک حقایقی که در شخص رخ داده و به عشق کشانده و در عین حال تمایل به انتقال حقایق به دیگران دارد ولی زمینه‌ای نمی‌بیند تا موقع مرگ خود: مَن عَشِقَ فعَفَّ ثُمَّ ماتَ، ماتَ شَهيدا ۶۹۹۹ ج۲ص۳۷۲؛ کمال در نگهداری نفس از اظهار معارف؛ عقوبت اظهار برخی از در همین دنیا؛ اصل بر این است که در بسیاری از مواقع کمال در اظهار اقل مطالب معارفی و اخفای بیشتر و نگهداری نزد خود است «قلت: فإن لم أجد من يعقل السؤال عنها؟» اقتضای رساندن به دیگران توسط این است که از او شود ولی در جایی‌که سائلی نیست چه باید کرد؟؛ آن را که سخن به کام و لب خاموش است تفوه کلام در اظهار غیر حکیمانه و رذیلهٔ و جلوهٔ بی‌جا کردن؛ ضرورت اظهار علم در جای خود و روایت مبنی بر اینکه کسی‌که اظهار علم در غیر موضع خود کند ذلیل می‌شود گوهر خود را مزن صائب به سنگ ناقصان باش تا جوهرشناس کاملی پیدا شود اگر گوهرشناس قابل پیدا نشد چه باید کرد؟؛ فرمایش رحمه‌الله در مورد عالم در موقعی که از او سوال می‌شود؛ سخن مرحوم در احوالات مرحوم ج۲ص۶۷۴ به بعد؛ جلوس قبل از تدریس مرحوم آیت‌الله به منظور در دسترس بودن طلاب برای سؤال «قلت: فإن لم أجد من يعقل السؤال عنها؟ قال عليه‌السلام: فاغتنم جهله عن السؤال حتى تسلم من فتنة القول و عظيم فتنة الرد» غنیمت سائل از سؤال از محضر عالم به منظور مصون ماندن از ؛ جریان سؤال از مکان جناب علیه‌السلام و وقایع پس از آن؛ برکات عدم مراجعه به عالم برای خود عالم در برخی مواقع؛ امکان وجود فتنه در گفتن و فتنهٔ پس از آن به علت عدم وجود فهم در مقام اخذ توسط سائل؛ تسلا دادن علیه‌السلام به جناب صلی الله علیک یا مولانا یا صاحب العصر و الزمان ای شمع جهان افروز بیا وی شاهد عالم سوز بیا ای مهر سپهر قلمرو غیب شد روز ظهور و بروز بیا ای طائر سعد فرخ رخ امروز توئی فیروز بیا روزم از شب تیره‌تر است ای خود شب ما را روز بیا عمریست گذشته به نادانی ای علم و ادب آموز بیا شد گلشن عمر خزان از غم ای باد خوش نوروز بیا دیوان یابن الحسن یابن الحسن یابن الحسن یابن الحسن تا به کی ای نوش جان می‌زنیم نیشتر زخم از این بیشتر یا دل از این ریش‌تر ز آه من اندیشه کن، بیخ جفا تیشه کن مهر و وفا پیشه کن، بیشتر از پیشتر در نظر اهل دل، سادگی آزادگی است جز متصنع مدان، از همه بدکیش‌تر ای به نصاب جمال، یافته حدّ کمال نیست مرا آرزو، جز نظری بیشتر خرمن حسن تو را، موقع احسان بود مفلسم و مفتقر، از همه درویش‌تر دیوان یابن الحسن یابن الحسن یابن الحسن یابن الحسن فلاندبنك صباحا و مساء، و لابكين عليك بدل الدموع دما ... و أسرع فرسك شاردا، و إلى خيامك قاصدا، محمحما باكيا. ج۱۰۱صص۲۳۸-۲۴۰ الظليمة الظليمة من امة قتلت ابن بنت نبيها ج۴۴ص۳۰۸ حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان شب بیست و یک محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۵ آیت الله https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم چهارشنبه ۱ اسفند شروع از ساعت ۲۰ فیض منبر ساعت ۲۰:۱۵ شرح شواهد التنزیل حاکم حسکانی به کلام دانشمند معظم آیت الله خ مولوی، خ تشکری موحد، حسینیه هیئت اصحاب الحسین علیه‌السلام جلسه ویژه برادران می‌باشد
هيئت محبان الزهراء (سلام الله علیها) سخنران خطيب ارجمند آیت الله پنجشنبه (شب جمعه) از نمازمغرب و عشاء شهر ری- ميدان هادي ساعي- جنب بانک مسكن- خ شهيد صادقي پ ۱۰۰
آیت الله شیخ عباس اخوان
شب بیست و دوم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۶ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم خطابات حضرت علیه‌السلام به پیرامون «و اعلم أن الله لم يرفع المتواضعين بقدر تواضعهم و لكن رفعهم بقدر عظمته و مجده.» ص۳۹۹ غنیمت دانستن جاهل برای در هنگامی‌که سؤالی برای پرسیدن ندارد؛ جلوه کردن عالم هنگام پاسخ به سوالات و رفعت عالم در این مقام همچون رفعت دست دهنده بر دست گیرنده: اليد العليا خير من اليد السفلى ج۲۶ص۱۶۲؛ مذموم بودن صفت درصدد بودن جلوه‌نمایی و ضرورت در موضع قرار گرفتن «و اعلم أن الله لم يرفع المتواضعين بقدر تواضعهم و لكن رفعهم بقدر عظمته و مجده.» رفعت دادن خدای متعال شخص متواضع را به قدر عظمت و مجد خود نه به قدر تواضع متواضع؛ رفعت به قدر اظهار علم: يَرْفَعِ ٱللَّهُ ٱلَّذِينَ ءَامَنُوا۟ مِنكُمْ وَ ٱلَّذِينَ أُوتُوا۟ ٱلْعِلْمَ دَرَجَاتٍ :۱۱؛ رفعت دادن متواضع به اندازهٔ عظمت الهی؛ عظمت و بزرگی مجانبهٔ نفس انسان در تواضع به پوشاندن عظمت خویش «و اعلم أن الله لم يرفع المتواضعين بقدر تواضعهم و لكن رفعهم بقدر عظمته و مجده.» نمونه‌هایی از متواضعین در عصر در و علیهماالسلام؛ ملقب بودن جناب عبدالمطلب علیه‌السلام به و اطهر طاهرین: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه‌السلام قَالَ: إِنَّ اللَّهَ كَانَ إِذْ لَا كَانَ فَخَلَقَ الْكَانَ وَ الْمَكَانَ وَ خَلَقَ نُورَ الْأَنْوَارِ الَّذِي نُوِّرَتْ مِنْهُ الْأَنْوَارُ وَ أَجْرَى فِيهِ مِنْ نُورِهِ الَّذِي نُوِّرَتْ مِنْهُ الْأَنْوَارُ وَ هُوَ النُّورُ الَّذِي خَلَقَ مِنْهُ مُحَمَّداً وَ عَلِيّاً فَلَمْ يَزَالا نُورَيْنِ أَوَّلَيْنِ إِذْ لَا شَيْ‌ءَ كُوِّنَ قَبْلَهُمَا فَلَمْ يَزَالا يَجْرِيَانِ طَاهِرَيْنِ مُطَهَّرَيْنِ فِي الْأَصْلَابِ الطَّاهِرَةِ حَتَّى افْتَرَقَا فِي أَطْهَرِ طَاهِرِينَ فِي عَبْدِ اللَّهِ وَ أَبِي طَالِبٍ علیهم‌السلام. ج۱ص۱۴۲؛ مذکور در روایت از باب طهارت در است: إِنَّمَا يُرِيدُ ٱللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنكُمُ ٱلرِّجْسَ أَهْلَ ٱلْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيرًا :۳۳؛ أشهد أنك كنت نورا في الأصلاب الشامخة، والأرحام المطهرة، لم تنجسك الجاهلية بأنجاسها، ولم تلبسك من مدلهمات ثيابها ج۹۸ص۳۳۲؛ در مسیر بودن علیه‌السلام: سَلَٰمٌ عَلَیٰٓ إِبْراهِيمَ :۱۰۹؛ إِنَّ أَوْلَی ٱلنَّاسِ بِإِبْراهِيمَ لَلَّذِينَ ٱتَّبَعُوهُ وَ هَٰذَا ٱلنَّبِیُّ :۶۸؛ جایگاه حضرت ابراهیم و حضرت عبدالمطلب علیهماالسلام در شب ؛ رفعت مقام حضرت عبدالمطلب علیه‌السلام به علت (=خویشتن‌داری) در فضای جاهلیت در «و اعلم أن الله لم يرفع المتواضعين بقدر تواضعهم و لكن رفعهم بقدر عظمته و مجده.» حفظ علم با تواضع و ندادن آن به دست نااهلان؛ از اسرار بودن : في كتاب كشف اللئالي لصالح بن عبد الوهّاب بن العرندس، إنّه روى عن الشيخ إبراهيم بن الحسن الذرّاق، عن الشيخ عليّ بن هلال الجزائريّ، عن الشيخ أحمد بن فهد الحلّيّ، عن الشيخ زين الدين عليّ بن الحسن الخازن الحائريّ، عن الشيخ أبي عبد الله محمّد بن مكّيّ الشهيد، بطرقه المتّصلة إلى أبي جعفر محمّد بن عليّ بن موسی بن بابويه القمّيّ، بطريقه إلى جابر بن يزيد الجعفيّ، عن جابر بن عبدالله الأنصاريّ، عن رسول الله صلی الله علیه و آله، عن الله تبارك و تعالى، أنّه قال: ﴿ يَا أَحْمَدُ لَوْلَاكَ لما خَلَقْتُ الْأَفْلَاكِ، وَ لَوْ لَا عَلِيُّ لَمَا خَلَقْتُكِ، وَ لَوْ لا فَاطِمَةَ لَما خلقتكما﴾. ثُمَّ قَالَ جَابِرٌ: هَذَا مِنْ الْأَسْرَارِ الَّتِی أَمَرَنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّی اللَّهُ عَلَیْهِ وَ آلِهِ بِکِتْمَانِهِ إِلَّا عَنْ أَهْلِهِ. صص۳۰۲-۳۰۳؛ ضرورت حضرات معصومین علیهم‌السلام و تحذیر از و عواقب آن در : المحاسن: أبي، عن عبد الله بن يحيى، عن حريز بن عبد الله السجستاني، عن معلى ابن خنيس، قال: قال أبو عبد الله عليه السلام: يا معلى، اكتم أمرنا ولا تذعه، فإنه من كتم أمرنا ولم يذعه أعزه الله في الدنيا، وجعله نورا بين عينيه في الآخرة يقوده إلى الجنة. يا معلى من أذاع حديثنا وأمرنا ولم يكتمها أذله الله في الدنيا، ونزع النور من بين عينيه في الآخرة: وجعله ظلمة يقوده إلى النار، يا معلى إن التقية ديني ودين آبائي، ولا دين لمن لا تقية له. يا معلى إن الله يحب أن يعبد في السر كما يحب أن يعبد في العلانية. يا معلى إن المذيع لأمرنا كالجاحد به.
آیت الله شیخ عباس اخوان
شب بیست و دوم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۶ آیت الله #شیخ_عباس_اخوان https://eitaa.com/akavan110
42 - رجال الكشي: أحمد بن علي السكري، عن الحسين بن عبد الله، عن ابن أورمة عن ابن يزيد. عن ابن عميرة، عن المفضل، قال: دخلت على أبي عبد الله عليه السلام يوم صلب فيه المعلى فقلت له: يا ابن رسول الله، ألا ترى هذا الخطب الجليل الذي نزل بالشيعة في هذا اليوم؟ قال: وما هو؟ قال: قلت: قتل المعلى بن خنيس قال: رحم الله المعلى قد كنت أتوقع ذلك لأنه أذاع سرنا، وليس الناصب لنا حربا بأعظم مؤونة علينا من المذيع علينا سرنا. فمن أذاع سرنا إلى غير أهله لم يفارق الدنيا حتى يعضه السلاح أو يموت بخيل. 43 - المحاسن: ابن الديلمي، عن داود الرقي، ومفضل، وفضيل، قال: كنا جماعة عند أبي عبد الله عليه السلام في منزله يحدثنا في أشياء، فلما انصرفنا وقف على باب منزله قبل أن يدخل، ثم أقبل علينا فقال: رحمكم الله لا تذيعوا أمرنا ولا تحدثوا به إلا أهله، فإن المذيع علينا سرنا أشد علينا مؤونة من عدونا، انصرفوا رحمكم الله ولا تذيعوا سرنا. ج۲صص۷۳-۷۴؛ افضلیت بر ؛ بیان پیرامون چرایی عظمت : چون شب قدر از همه مستور شد لاجرم، از پای تا سر نور شد اسم اعظم، چون که کس نشناسدش سروری بر کل اسما باشدش تا تو نیز از خلق پنهانی همی لیلةالقدری و اسم اعظمی پوشاندن جهل با خودنمایی در اظهار علم؛ نقلی از مرحوم آیت‌الله ؛ نقلی از مرحوم ؛ توصیه به جاهل: «قال هشام: فقلت له: فإن وجدت رجلا طالبا له غير أن عقله لا يتسع لضبط ما القي إليه؟ قال عليه‌السلام: فتلطف له في النصيحة، فإن ضاق قلبه لا تعرضن نفسك للفتنة. واحذر رد المتكبرين، فإن العلم يدل على أن يملى على من لا يفيق» ص۳۹۵ یک نصیحت ز سر صدق جهانی ارزد صلی الله علیک یا مولانا یا اباعبدالله السلام علی الحسین و علی علی بن الحسین و علی اولاد الحسین و علی اصحاب الحسین روضه حضرت زینب سلام الله علیها تشنه لبا به آب مهر تو سرشته شد گلم چون بکنم دل از تو و چون ز تو مهر بگسلم گرچه بلای دوست را از سر شوق حاملم بار فراق دوستان بسکه نشسته بر دلم می‌روم و نمی‌رود ناقه به زیر محملم تا تو به خاطر منی دیده به خواب کی شود؟ راحت و عشق روی تو؟ آتش و آب کی شود؟ غفلت از تو در ره شام خراب کی شود؟ معرفت قدیم را هجر، حجاب کی شود؟ گرچه به شخص غائبی، در نظری مقابلم داس غم تو می‌کند حاصل عمر را درو درد و بلا همی رسد از چپ و راست نو به نو رفتم و دل بماند در سلسلۀ غمت گرو ای که مهار می‌کشی صبر کن و سبک برو کز طرفی تو می‌کشی وز طرفی سلاسلم دیوان رشته‌ای بر گردنم افکنده دوست تار و پودش از محبت‌های اوست گه به کوفه، گه به شامم می‌برد می‌کشد هرجا که خاطرخواه اوست یا حسین یا حسین یا حسین یا حسین یا حسین یا حسین ما توهمت يا شقيق فؤادي كان هذا مقدرا مكتوبا ج۴۵ص۱۱۵ حسین جان حسین جان حسین جان حسین جان شب بیست و دوم محرم الحرام ۱۴۴۶ ۱۴۰۳/۵/۶ آیت الله https://eitaa.com/akavan110