#معرفی_کتاب
کتاب «درآمدی بر روانشناسی تنظیم رفتار با رویکرد اسلامی» به قلم محمد صادق شجاعی است که توسط موسسه فرهنگی دارالحدیث منتشر شده است.
در این اثر، نویسنده به بررسی موضوع تنظیم رفتار در متون و منابع دینی پرداخته و رویکرد جدیدی را در عرصه پژوهش های روان شناسی دینی پایه ریزی کرده است.
این کتاب، شامل چهار بخش کلّی است و هر بخش، فصل های مرتبط با موضوع را در بردارد. چهار بخش اصلی کتاب عبارت اند از: ۱. کلیات و مفهوم شناسی؛ ۲. مبانی نظری تنظیم رفتار در معارف اسلامی؛ ۳. اصول و قواعد تنظیم رفتار؛ ۴. تقوای عاقلانه، الگوی دینی تنظیم رفتار.
@akhlaqhad
💠 علت تأکید بر مکتب نجف
تأکید بر مكتب نجف، به این خاطر است که هر كاری الگو ميخواهد، و در اين معاني و معارف سلوك و معنويت، بهترين الگوها در اين نحله بودهاند؛ علاوه بر مرحوم قاضي، مرحوم ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي، خودش يك دريا بوده است؛ هم فاضل، هم اهل معنا، و هم اهل قلم. شما این بزرگوار را با يك دوره كتابهاي بسيار ارزشمند و مفيدش در اختیار داريد، که گويا كار هم نشده است.
مرحوم كمپاني در نامهای به ايشان، تقاضا ميكند، از مواعظ و توصیه های اساتيدشان، مطالبی را بنویسند، و آن بزرگوار نیز برخی از سفارشات استادشان را مکتوب می نمایند.
روش مكتب نجف در كتب مرحوم ميرزا جواد آقا ملكي تبريزي شفاف است، و بيشتر می توان با این روش آشنا شد. غير از این بزرگوار، استادشان مرحوم ملاحسينقلي همداني است، که ايشان سيصد نفر شاگرد داشته كه همهی این سیصد نفر از فضلا و غالباً از شاگردان شيخ اعظم ( شيخ انصاري ) بوده اند؛ لکن اولويتشان اخلاق بوده است، و در اخلاق، تأليفات و مطالب بسيار مفيد داشتند.
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری
در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
@akhlaqhad
💠 پذیرش سطح۲ (کارشناسی) مرکز تخصصی اخلاق و تربیت اسلامی قم
تحت اشراف حضرت آیتالله ناصری
👤 ویژه طلاب پایه ۷ به بالا
📿 کانال رسمی
مرکز تخصصی اخلاقی: @AkhlaqHad
💠 آثار مکتوب از بزرگان مکتب نجف
ملاحسينقلي همداني، سيصد نفر شاگرد داشته كه همه این سیصد نفر از فضلا و غالباً از شاگردان شيخ اعظم (شيخ انصاري) بوده اند؛ لکن اولويتشان اخلاق بوده است، و در اخلاق تاليفات و مطالب بسيار مفيد داشتند.
اما آنقدر حوزه ها دچار فقر بود كه خيلي از اين بزرگان، كتابهاي خود را در كمال غربت و تنهایی در گوشه حجره ها در نجف مينوشتند، به طوری که برخی از آنها يك عمري رساله داشتند؛ اما پولی برای چاپ آن نداشتند.
فكر ميكنم اخیراً مدرسه شوشتري ها را در نجف خراب كردند، كنارش منزل مرحوم كاشف الغطاء بزرگ بود.
می خواستند خانه را براي توسعه حرم اميرالمومنين (علیه السلام) خراب کنند، که با يك ديواري برخورد مي كنند، وقتی آن را خراب كردند، ديدند يك اتاق پر از كتاب خطي است.
معلوم شد در آن زمان، وقتی که خبر حمله عثماني ها یا گروهي ديگر به نجف می رسد، براي اينكه دشمن اين کتابها را از بين نبرد، همه آقايان كتابها و دست نوشتههاي خود را نزد مرجع بزرگوار شيعه، مرحوم كاشف الغطاء، آوردند و در اين اتاق چيدند و جلویش را ديوار كشيدند كه دشمن متوجه نشود.
و اینگونه يكي از گنجينههاي كتب خطي شيعه کشف شد، که مشغول عكس برداري و کارهای تخصصی بر روی آنها هستند؛ بنابراین ما كتب بسيار مفيدي در اين باب داريم.
مرحوم ملاحسينقلي همداني و شاگردانش، بهترين مطالب ناب معرفتي را در باب حكمت عملي؛ نسبت به ابعاد و زواياي خود شناسي در قالب و سبك مكتب نجف نه مطالب نظري و فلسفي صِرف، داشته اند.
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری
در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
@akhlaqhad
#بزرگان_نحله_نجف
#سید_احمد_کربلایی
۱_معرفی اجمالی
🔷 اواسط قرن ۱۳ق. در خانوادهای هاشمیتبار، به نام سید ابراهیم موسوی تهرانی، در شهر کربلا، کودکی دیده به جهان گشود که نام احمد را برایش برگزیدند.
🔷 خاندان پدری سید احمد اصالتاً اهل تهران بودهاند؛ اما پدرش برای تحصیل معارف دین و بهرهمندی از محضر بزرگان دانش، از دیار خویش به شهر کربلا، که یکی از مراکز علمی شیعه بود، هجرت نمود، و در جوار مرقد حضرت سیدالشهدا (علیهالسلام) به فراگیری آموزههای دینی پرداخت.
🔷 به همین علت فرزندش، سید احمد، به سید احمد کربلایی تهرانی شهرت یافت. در پارهای نوشتهها، عنوان حائری را به نامش افزودهاند. از آن جا که این عالم بزرگوار، در هنگام عبادت و نیایش، بسیار گریه میکرد، به «بکاء» هم معروف شده است و گویا یکی از چشمان او، بر اثر بیماری، نابینا شد؛ از اینرو به «واحد العین» هم نامیده شده است.
🔷 با جستجویی که در منابع زندگینامه این عارف فرزانه انجام شد، تاریخ دقیق ولادت او به دست نیامد؛ ولی از مجموع اخبار گردآوری شده در مورد شرححال او میتوان حدس زد که پس از نیمه دوم قرن سیزدهم تولد یافته است.
(طبقات اعلام الشیعه، ج۱، ص ۸۷)
@akhlaqhad
#معرفی_مقاله
✍️مقایسه انواع و صورتهای شکگرایی و پوچگرایی اخلاقی
نویسندگان:
#محمد_لگنهاوسن / #محمدتقی_اسلامی
چکیده: این پرسش قابل طرح است که شکگرایان اخلاقی دقیقاً در چه مفهوم یا واقعیتی تردید میکنند و آیا پوچگرایان اخلاقی همان مفهوم یا واقعیت را انکار میکنند یا مفهوم یا واقعیت متفاوتی را در نظر دارند. در این مقاله با مروری نسبتاً تفصیلی در انواع و صورتهای گوناگونان شکگرایی و پوچگرایی، سعی میشود مقایسه یا گفتگویی فرضی میان انواع و صورتهای شکگرایی و پوچگرایی درباره مفهوم یا واقعیتی که آن را مبهم یا پوچ میانگارند، ارائه شود. از این رو با اتخاذ روشی توصیفی ـ تحلیلی بدون داوری راجع به درستی یا نادرستی مدعیات مطرح در انواع شکگرایی و پوچگرایی، این نتیجه دنبال میشود که چگونه شکگرایی اخلاقی در مقام مواجهه و گفتگو با انواع پوچگرایی و ناشناختگرایی اخلاقی میتواند دستخوش تغییر در پیشفرضها و چارچوبهای نظری شود. این تغییر به گونهای است که شکل مفهوم یا واقعیتی که شکگرایی در آن شک و تردید روا میدارد را نیز دگرگون میکند.
متن کامل👇
http://www.hadqom.ir/jufile?ar_sfile=1510037
کلیدواژهها: #شک_گرایی_اخلاقی #پوچ_گرایی_اخلاقی #ناشناخت_گرایی_اخلاقی #واقع_گرایی_اخلاقی #پندارگرایی_اخلاقی
💠 @AkhlaqHad
#معرفی_پایاننامه
#چکیده
سالک الی الله برای رسیدن به هدفِ خود به لوازمی نیازمند است و جوع از ابزارهای مهم سیروسلوک است؛ زیرا تمامی فواید ریاضت را نصیب سالک میکند. نگارنده بر آن بوده تا دیدگاههای گوناگون دربارۀ حد و اندازه گرسنگی را بررسی کند، و با میزان قراردادن روایات و سنت نبوی صلی الله علیه و آله و سلم، حد مطلوب جوع را مشخص نماید؛ چراکه بر این باور است که سالک زمانی به فواید گرسنگی میرسد که حد و شرایط آن را رعایت کند و دچار افراط و تفریط نشود. وی از جمله فواید دنیوی جوع را سلامت جسم معرفی می نماید، که در صورت افراط، نه تنها جسم سالک، سالم نمیماند و به انواع مریضیها دچار میشود، بلکه نتایج معنوی گرسنگی؛ یعنی رقت و صفای دل، حکمت، تهجد، کمشدن شهوت و امیال نفسانی نیز به دست نخواهد آمد.
ازسویی تفریطِ در جوع نیز ضررهای دنیوی و اخروی بسیاری دارد؛ مثل نارسایی خون، زخم معده، خواب زیاد، تنبلی در عبادت، قساوت و هیجان شهوت.
بنابراین سالک در صورتِ افراط یا تفریط به نتیجۀ مطلوب نمیرسد و ناچار باید اندازۀ آن را رعایت نماید.
طبق روایات و سنت نبوی صلی الله علیه وآله وسلم اندازۀ گرسنگی آن است که فرد تا گرسنه نشده غذا نخورد و پیش از سیری از غذا دست بکشد و در صورتی که بخواهد از گرسنگی اختیاری به مدت طولانی استفاده کند باید طبق شریعت، روزه بگیرد.
کلیدواژه: جوع، گرسنگی، کمخوری، سالک، سیروسلوک.
@akhlaqhad
💠 تعلیم و تربیت اسلامی
یکی از #عناوین_دروس_سطح_2_اخلاق، «تعلیم و تربیت اسلامی» است. هدف از این درس، آشنایی دانشپژوهان با مهمترین اصول، ساحتها و روشهای تعلیم و تربیت اسلامی با تأکید بر مکتب اهلبیت علیهمالسلام است.
سرفصلهای این درس در چهار محور ارائه شده است:
1. اصول تربیت اسلامی: (تدریجی بودن؛ تأثیر ظاهر بر باطن، همه جانبه نگری، اعتدال)
2. روشهای تربیت اسلامی: (تشویق و تنبیه، پرورش عقلانی، روش الگوسازی، مراقبه و تکرار و تمرین)
3. مراحل تربیت اسلامی: (اسلام و ایمان و احسان، اسلام و ایمان و تقوا و یقین)
4. ساحتهای تربیت در اسلام: (اعتقادی، عبادی، اخلاقی، عقلانی، اجتماعی، خانوادگی، تربیت جنسی، تربیت بدنی)
@akhlaqhad
#استاد_سلطانی
💠 طبیب یکی از ارکان سهگانه حفظ جامعه
ادامه قبل...
از آنچه گفته شد، مىتوان حدس زد كه چرا امام صادق عليه السلام در حديثى طبيب را يكى از اركان سهگانه حفظ جامعه مىدانند و مىفرمايند: «لا يَستَغْني أهلُ كلِ بلدٍ عن ثلاثةٍ يُفزَعُ إليهِم في أمرِ دُنياهُم وآخِرَتِهِم، فإن عَدِموا ذلكَ كانوا هَمَجا: فَقيهٌ عالِمٌ وَرِعٌ و أميرٌ خَيّرٌ مُطاعٌ و طبيبٌ بَصيرٌ ثِقةٌ؛ اهل هر شهرى از سه طائفه بىنياز نيستند تا در امر دنيا و آخرت به آنها مراجعه كنند و اگر فاقد اينها باشند، دچار آشفتگى در امور و بىتدبيرى و بىسياستى مىشوند: يكى فقيه متبحّر و پرهيزكار است، يكى حاكمِ پرخيرِ اطاعت شده است، و ديگرى طبيب آگاه و ماهر و مورد اطمينان است».
بنابراين دانشى كه طبيب دارد، قابليت استخراج برنامه در زمينههاى مختلف را دارد.
@akhlaqhad
💠 علت تأکید مقام معظم رهبری بر مکتب نجف
🔷 اين جملهي اخير مقام معظم رهبری دربارهی مكتب نجف و سوق دادن حوزه به اين مسیر، حاصل نبوغ فكري و تجربهی اين بزرگوار است. با اين كه خودشان اهل مشهد هستند و در آنجا بودهاند و اكابر مشهد را ميشناسند، بين اين مكتب ها، مكتب نجف را معرفي ميكنند، چرا که اين مجموعه، از مكتب ها و مجموعه های دیگر متمايز است.
@akhlaqhad
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری
در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
#بزرگان_نحله_نجف
#سید_احمد_کربلایی
۲- تحصیلات
از آنجا که حوزه نجف از دیربار از اعتبار و شهرت جهانی برخوردار بود و خاستگاه برجستهترین استادان علوم معقول و علوم منقول به شمار میرفت، لذا سید احمد برای تکمیل تحصیلاتش به این حوزه هجرت نمود. حوزههای درسی نجف از رونق و جاذبه ویژهای برخوردار بود سید احمد به سوی این حوزه شتافت. البته اطلاعی از سال ورود او به حوزه نجف در دست نیست؛ اما با توجه به سن وی میشود گفت: در اواخر سال ۱۳۰۰ق به نجف هجرت نموده است. بعد از ورود به حوزه نجف، با تلاش روزافزون به تحصیل پرداخت. وی سطوح عالیه و دروس خارج فقه و اصول را از محضر بزرگان آن دیار، فرا گرفت و بهرههای فراوانی کسب نمود و به درجه اجتهاد رسید.
سید احمد در کنار تحصیل برای جمعی از طلاب به تدریس پرداخت.
(اعیان الشیعه، ج ۲، ص۴۷۲)
@akhlaqhad
#معرفی_مقاله
✍️ راهکارهای نفی خواطر در آیات و روایات
نویسنده: #محمد_همدانی
چکیده: خواطر آن افکاری است که بر قلب عارض میشود و گاهی ناپسند است و به شر دعوت میکند و گاهی پسندیده است و به خیر دعوت کند و به اقسام ربانی، ملکی، نفسانی و شیطانی تقسیم میشود.
همچنین عواملی مانند شیطان، صفات اکتسابی فرد و محیط، در ایجاد نوع این خطورات مؤثر است.
خواطر منفی به دلیل ترغیب انسان به افکار، اعتقادات و رفتار ناپسند، از موانع بزرگ سعادت بشر در دنیا و آخرت است.
اهمیت و ضرورت نفی خواطر از جهات گوناگون شایان گفتوگوست؛ ازجمله اینکه نداشتن خواطر در انسان موجب آرامش روانی خواهد شد چراکه وقتی ذهن انسان پیوسته درگیر مسائل گوناگون نباشد و به گونه ای تربیت شده باشد که بتواند خود را از ورود افکار و خواطر ناخواسته حفظ کند آرام میشود و نتیجۀ این آرامش در اعمال عبادی مانند نماز به صورت توجه در نماز و حتی مسائل دنیایی او مانند تمرکز درمطالعه بروز خواهد کرد. افزون براین برخی از عرفا خواطر را از موانع مهم سلوک میدانند که اهمیت رفع آن و ضرورت دانستن راهکارهای رهایی از آن برای طالبان تقرب به خدا و سالکان کوی دوست پوشیده نیست.
در این نوشتار به بیان و تحلیل راهکارهای موجود در آیات و روایات پرداخته شده و پس از تبیین مفاهیمی چون خواطر و انواع آن، نفیخواطر و وسوسه؛ راهکارهای درمانی دفع و رفع خطورات منفی، ارائه شده است.
متن کامل👇
http://www.hadqom.ir/jufile?ar_sfile=1510040
کلیدواژهها: #خواطر #شیطان #وسوسه #نفی_خواطر
💠 @AkhlaqHad
#معرفی_پایاننامه
#چکیده
خداوند انسان را برتر از سایر مخلوقات آفرید و مسیر هدایت به مبدأ هستی را برای او هموار ساخت تا به مقام بلند خلیفة الهی دست یابد و برای رسیدن به این هدف، قلبی به این موجود خاکی عطا نمود و آن را حرم خویش قرار داد و با همۀ عظمتش در قلبِ حیاتیافته با ایمان، جای گرفت.
احیای قلوب و تلاش برای رشد آن، ازجمله وظایف و رسالتهای مهم فرستادگان الهی بوده است و امروز نیز این رسالت به دست بزرگان اخلاق پابرجاست؛ چراکه کسب قلب سلیم و دستیابی به حیات طیبه در مسیر سیروسلوک بسیار مؤثر است. داشتن قلبی حیاتیافته، مقدمهای برای هدایت است و سالکی که در این مسیر گام نهاده، بیتردید به قلبی پاک و صدری گشاده نیازمند است.
خالق انسان، شناختی همهجانبه از وی دارد و کتاب نوربخش قرآن و کلام حیاتبخش اهلبیت عصمت و طهارت(ع)، را در مسیر هدایت بشر قرار داد؛ ازاینرو سزاوار مینمود که موضوع حیات و موت قلب را از منظر آیات و روایات بررسی کنیم و انواع، اوصاف و حالات قلوب در آیات و روایات را بیان نماییم.
بررسی عوامل و همچنین آثار حیات و موت قلب در آیات و روایات، ما را هر چه بیشتر به حیات طیبه قلب نزدیک و از تاریکی و ضلالت موت قلب دور میگرداند.
کلید واژه: #قلب، #صدر، #فؤاد، #حیات، #موت.