#معرفی_مقاله
✍️مقایسه انواع و صورتهای شکگرایی و پوچگرایی اخلاقی
نویسندگان:
#محمد_لگنهاوسن / #محمدتقی_اسلامی
چکیده: این پرسش قابل طرح است که شکگرایان اخلاقی دقیقاً در چه مفهوم یا واقعیتی تردید میکنند و آیا پوچگرایان اخلاقی همان مفهوم یا واقعیت را انکار میکنند یا مفهوم یا واقعیت متفاوتی را در نظر دارند. در این مقاله با مروری نسبتاً تفصیلی در انواع و صورتهای گوناگونان شکگرایی و پوچگرایی، سعی میشود مقایسه یا گفتگویی فرضی میان انواع و صورتهای شکگرایی و پوچگرایی درباره مفهوم یا واقعیتی که آن را مبهم یا پوچ میانگارند، ارائه شود. از این رو با اتخاذ روشی توصیفی ـ تحلیلی بدون داوری راجع به درستی یا نادرستی مدعیات مطرح در انواع شکگرایی و پوچگرایی، این نتیجه دنبال میشود که چگونه شکگرایی اخلاقی در مقام مواجهه و گفتگو با انواع پوچگرایی و ناشناختگرایی اخلاقی میتواند دستخوش تغییر در پیشفرضها و چارچوبهای نظری شود. این تغییر به گونهای است که شکل مفهوم یا واقعیتی که شکگرایی در آن شک و تردید روا میدارد را نیز دگرگون میکند.
متن کامل👇
http://www.hadqom.ir/jufile?ar_sfile=1510037
کلیدواژهها: #شک_گرایی_اخلاقی #پوچ_گرایی_اخلاقی #ناشناخت_گرایی_اخلاقی #واقع_گرایی_اخلاقی #پندارگرایی_اخلاقی
💠 @AkhlaqHad
#معرفی_پایاننامه
#چکیده
سالک الی الله برای رسیدن به هدفِ خود به لوازمی نیازمند است و جوع از ابزارهای مهم سیروسلوک است؛ زیرا تمامی فواید ریاضت را نصیب سالک میکند. نگارنده بر آن بوده تا دیدگاههای گوناگون دربارۀ حد و اندازه گرسنگی را بررسی کند، و با میزان قراردادن روایات و سنت نبوی صلی الله علیه و آله و سلم، حد مطلوب جوع را مشخص نماید؛ چراکه بر این باور است که سالک زمانی به فواید گرسنگی میرسد که حد و شرایط آن را رعایت کند و دچار افراط و تفریط نشود. وی از جمله فواید دنیوی جوع را سلامت جسم معرفی می نماید، که در صورت افراط، نه تنها جسم سالک، سالم نمیماند و به انواع مریضیها دچار میشود، بلکه نتایج معنوی گرسنگی؛ یعنی رقت و صفای دل، حکمت، تهجد، کمشدن شهوت و امیال نفسانی نیز به دست نخواهد آمد.
ازسویی تفریطِ در جوع نیز ضررهای دنیوی و اخروی بسیاری دارد؛ مثل نارسایی خون، زخم معده، خواب زیاد، تنبلی در عبادت، قساوت و هیجان شهوت.
بنابراین سالک در صورتِ افراط یا تفریط به نتیجۀ مطلوب نمیرسد و ناچار باید اندازۀ آن را رعایت نماید.
طبق روایات و سنت نبوی صلی الله علیه وآله وسلم اندازۀ گرسنگی آن است که فرد تا گرسنه نشده غذا نخورد و پیش از سیری از غذا دست بکشد و در صورتی که بخواهد از گرسنگی اختیاری به مدت طولانی استفاده کند باید طبق شریعت، روزه بگیرد.
کلیدواژه: جوع، گرسنگی، کمخوری، سالک، سیروسلوک.
@akhlaqhad
💠 تعلیم و تربیت اسلامی
یکی از #عناوین_دروس_سطح_2_اخلاق، «تعلیم و تربیت اسلامی» است. هدف از این درس، آشنایی دانشپژوهان با مهمترین اصول، ساحتها و روشهای تعلیم و تربیت اسلامی با تأکید بر مکتب اهلبیت علیهمالسلام است.
سرفصلهای این درس در چهار محور ارائه شده است:
1. اصول تربیت اسلامی: (تدریجی بودن؛ تأثیر ظاهر بر باطن، همه جانبه نگری، اعتدال)
2. روشهای تربیت اسلامی: (تشویق و تنبیه، پرورش عقلانی، روش الگوسازی، مراقبه و تکرار و تمرین)
3. مراحل تربیت اسلامی: (اسلام و ایمان و احسان، اسلام و ایمان و تقوا و یقین)
4. ساحتهای تربیت در اسلام: (اعتقادی، عبادی، اخلاقی، عقلانی، اجتماعی، خانوادگی، تربیت جنسی، تربیت بدنی)
@akhlaqhad
#استاد_سلطانی
💠 طبیب یکی از ارکان سهگانه حفظ جامعه
ادامه قبل...
از آنچه گفته شد، مىتوان حدس زد كه چرا امام صادق عليه السلام در حديثى طبيب را يكى از اركان سهگانه حفظ جامعه مىدانند و مىفرمايند: «لا يَستَغْني أهلُ كلِ بلدٍ عن ثلاثةٍ يُفزَعُ إليهِم في أمرِ دُنياهُم وآخِرَتِهِم، فإن عَدِموا ذلكَ كانوا هَمَجا: فَقيهٌ عالِمٌ وَرِعٌ و أميرٌ خَيّرٌ مُطاعٌ و طبيبٌ بَصيرٌ ثِقةٌ؛ اهل هر شهرى از سه طائفه بىنياز نيستند تا در امر دنيا و آخرت به آنها مراجعه كنند و اگر فاقد اينها باشند، دچار آشفتگى در امور و بىتدبيرى و بىسياستى مىشوند: يكى فقيه متبحّر و پرهيزكار است، يكى حاكمِ پرخيرِ اطاعت شده است، و ديگرى طبيب آگاه و ماهر و مورد اطمينان است».
بنابراين دانشى كه طبيب دارد، قابليت استخراج برنامه در زمينههاى مختلف را دارد.
@akhlaqhad
💠 علت تأکید مقام معظم رهبری بر مکتب نجف
🔷 اين جملهي اخير مقام معظم رهبری دربارهی مكتب نجف و سوق دادن حوزه به اين مسیر، حاصل نبوغ فكري و تجربهی اين بزرگوار است. با اين كه خودشان اهل مشهد هستند و در آنجا بودهاند و اكابر مشهد را ميشناسند، بين اين مكتب ها، مكتب نجف را معرفي ميكنند، چرا که اين مجموعه، از مكتب ها و مجموعه های دیگر متمايز است.
@akhlaqhad
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری
در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
#بزرگان_نحله_نجف
#سید_احمد_کربلایی
۲- تحصیلات
از آنجا که حوزه نجف از دیربار از اعتبار و شهرت جهانی برخوردار بود و خاستگاه برجستهترین استادان علوم معقول و علوم منقول به شمار میرفت، لذا سید احمد برای تکمیل تحصیلاتش به این حوزه هجرت نمود. حوزههای درسی نجف از رونق و جاذبه ویژهای برخوردار بود سید احمد به سوی این حوزه شتافت. البته اطلاعی از سال ورود او به حوزه نجف در دست نیست؛ اما با توجه به سن وی میشود گفت: در اواخر سال ۱۳۰۰ق به نجف هجرت نموده است. بعد از ورود به حوزه نجف، با تلاش روزافزون به تحصیل پرداخت. وی سطوح عالیه و دروس خارج فقه و اصول را از محضر بزرگان آن دیار، فرا گرفت و بهرههای فراوانی کسب نمود و به درجه اجتهاد رسید.
سید احمد در کنار تحصیل برای جمعی از طلاب به تدریس پرداخت.
(اعیان الشیعه، ج ۲، ص۴۷۲)
@akhlaqhad
#معرفی_مقاله
✍️ راهکارهای نفی خواطر در آیات و روایات
نویسنده: #محمد_همدانی
چکیده: خواطر آن افکاری است که بر قلب عارض میشود و گاهی ناپسند است و به شر دعوت میکند و گاهی پسندیده است و به خیر دعوت کند و به اقسام ربانی، ملکی، نفسانی و شیطانی تقسیم میشود.
همچنین عواملی مانند شیطان، صفات اکتسابی فرد و محیط، در ایجاد نوع این خطورات مؤثر است.
خواطر منفی به دلیل ترغیب انسان به افکار، اعتقادات و رفتار ناپسند، از موانع بزرگ سعادت بشر در دنیا و آخرت است.
اهمیت و ضرورت نفی خواطر از جهات گوناگون شایان گفتوگوست؛ ازجمله اینکه نداشتن خواطر در انسان موجب آرامش روانی خواهد شد چراکه وقتی ذهن انسان پیوسته درگیر مسائل گوناگون نباشد و به گونه ای تربیت شده باشد که بتواند خود را از ورود افکار و خواطر ناخواسته حفظ کند آرام میشود و نتیجۀ این آرامش در اعمال عبادی مانند نماز به صورت توجه در نماز و حتی مسائل دنیایی او مانند تمرکز درمطالعه بروز خواهد کرد. افزون براین برخی از عرفا خواطر را از موانع مهم سلوک میدانند که اهمیت رفع آن و ضرورت دانستن راهکارهای رهایی از آن برای طالبان تقرب به خدا و سالکان کوی دوست پوشیده نیست.
در این نوشتار به بیان و تحلیل راهکارهای موجود در آیات و روایات پرداخته شده و پس از تبیین مفاهیمی چون خواطر و انواع آن، نفیخواطر و وسوسه؛ راهکارهای درمانی دفع و رفع خطورات منفی، ارائه شده است.
متن کامل👇
http://www.hadqom.ir/jufile?ar_sfile=1510040
کلیدواژهها: #خواطر #شیطان #وسوسه #نفی_خواطر
💠 @AkhlaqHad
#معرفی_پایاننامه
#چکیده
خداوند انسان را برتر از سایر مخلوقات آفرید و مسیر هدایت به مبدأ هستی را برای او هموار ساخت تا به مقام بلند خلیفة الهی دست یابد و برای رسیدن به این هدف، قلبی به این موجود خاکی عطا نمود و آن را حرم خویش قرار داد و با همۀ عظمتش در قلبِ حیاتیافته با ایمان، جای گرفت.
احیای قلوب و تلاش برای رشد آن، ازجمله وظایف و رسالتهای مهم فرستادگان الهی بوده است و امروز نیز این رسالت به دست بزرگان اخلاق پابرجاست؛ چراکه کسب قلب سلیم و دستیابی به حیات طیبه در مسیر سیروسلوک بسیار مؤثر است. داشتن قلبی حیاتیافته، مقدمهای برای هدایت است و سالکی که در این مسیر گام نهاده، بیتردید به قلبی پاک و صدری گشاده نیازمند است.
خالق انسان، شناختی همهجانبه از وی دارد و کتاب نوربخش قرآن و کلام حیاتبخش اهلبیت عصمت و طهارت(ع)، را در مسیر هدایت بشر قرار داد؛ ازاینرو سزاوار مینمود که موضوع حیات و موت قلب را از منظر آیات و روایات بررسی کنیم و انواع، اوصاف و حالات قلوب در آیات و روایات را بیان نماییم.
بررسی عوامل و همچنین آثار حیات و موت قلب در آیات و روایات، ما را هر چه بیشتر به حیات طیبه قلب نزدیک و از تاریکی و ضلالت موت قلب دور میگرداند.
کلید واژه: #قلب، #صدر، #فؤاد، #حیات، #موت.
#معرفی_کتاب
🔷 کتاب «سیره تربیتی پیامبر اکرم صلی الله علیهوآله و اهل بیت علیهمالسلام» اثری پژوهشی از حجج اسلام محمد داوودی و سید علی حسینی زاده، تحت اشراف آیت الله اعرافی است که در قالب چهار جلد در ذیل عناوینی همچون تربیت فرزند، تربیت اعتقادی، تربیت عبادی، تربیت اخلاقی و تربیت علمی، به بررسی و تبیین اصول و روشهای تربیتی نهفته در سیره پیامبر اکرم و اهل بیت علیهم السلام میپردازد.
🔷 این کتاب توسط انتشارات پژوهشگاه حوزه و دانشگاه به جامعه علمی ارائه گردیده است.
@akhlaqhad
#استاد_سلطانی
💠 آثار تربیتی اخلاقی طب
علم طب و فهم روايات
🔷 بر اهل انس با روايات پوشيده نيست كه برداشت از روايات، براى همه يكسان نيست. فهم عوام از روايات، سطحى و عاميانه است، خواص هم برداشتى عميقتر دارند و خواصِ از خواص هم برداشتى عميقتر و بيشتر.
🔷 هر فهمى، يكى از آفاق معنا را نشان مىدهد و هر مرتبه از درك، در مرتبه خودش صحيح است، اما آنچه فهم انسان را ارتقا مىدهد، دو چيز است: يكى باز شدن افق درك باطنى و نفسى كه حاصل عمل است و ديگرى بازشدن افق درك آفاقى و نظرى كه از علم حاصل مىشود: «سنريهم آياتنا في الآفاق و في انفسهم».
🔷 علم طب از علومى است كه افق درك نظرى انسان را باز مىكند و انسان را به فهم عميقتر روايات اهلبيت عليهم السلام قادر مىسازد؛ چون كليات علم طب، نوعى جهانبينى است و از اينرو، طبيب داراى بينشى خاص مىشود و چون اصول علم طب مورد امضاى اهلبيت عليهم السلام قرار گرفته، اين نوع بينش مىتواند شارح بسيارى از روايات باشد. پس انسان آگاه به اين علم، به فهم عميقترى از ملاكات و مناطات و حكم موجود در روايات قادر است.
ادامه دارد...
@akhlaqhad
💠 اشاره به مکاتب اخلاقی مشهد، تهران و اصفهان
🔹 شما در ايران با مكتب هاي مختلفي برخورد ميكنيد، مرحوم ميرزا مهدي اصفهاني در مشهد داراي سبك و روشي خاص براي خودشان بودند. او در مجموع مرد بزرگ و با جلالت قدری بود، اما نظراتش با دیگر مكتب ها متفاوت است. من خدمت بعضي از اكابر اين مكتب رسيده ام؛ اخیرا آقاي محمد رضا حكيمي كه صاحب مذهب تفكيك است، كتابي را دربارهی این مكتب (مكتب مشهد) نوشتهاند و يك جمع بندي بين الگوهاي مكتب مشهد كرده اند. يك شب در منزل جناب آقاي مروي در تهران بوديم، که آقاي حكيمي هم تشریف آوردند و ایشان تا دير وقت در این باره صحبت كردند.
🔸 مكتب هاي ديگر نیز بوده اند، مثل مرحوم شاهآبادي و بزرگان ديگر در تهران. قدرشناسي حضرت امام به آن بزرگوار بسیار زياد بود، استاد بزرگوارشان آن مقدار در نظرشان عزيز و محترم بوده است که در بعضي از نوشتهجات و كتب امام بعد از اسم مرحوم شاه آبادي، عبارت «روحي فداه» را آورده اند. اما اين مسئله جاي خود را دارد و معرفي يك نحله به عنوان اسطوره و الگو مسئلهای جداست. شنيدهام که حضرت امام، اواخر عمر مبارکشان جملهای به این مضمون فرموده اند: من خيلي ناراحتم كه در نجف، نتوانستم بیشتر به محضر آقاي قاضي برسم.
🔹 در اصفهان هم مرحوم كاشي، و مرحوم جهانگيرخان قشقايي، روشی و نحلهی خاصي داشته اند؛ اما با وجود این نحلهها، هيچ نحلهاي مانند نحلهی نجف، مطالبي اینچنین به صورت مكتوب و مدون ندارد.
(حجت السلام و المسلمین #حاج_شیخ_جعفر_ناصری
در جمع دانش پژوهان مرکز تخصصی اخلاق)
@akhlaqhad
#بزرگان_نحله_نجف
#سید_احمد_کربلایی
۳ - استادان
🔹 سید احمد، فقه و اصول را از محضر مجتهدان بزرگی چون: میرزا محمد حسن شیرازی، معروف به میرزای بزرگ (صاحب فتوای تحریم تنباکو)، علامه بزرگوار میرزا حسین خلیلی تهرانی، میرزا حبیبالله رشتی و آخوند خراسانی بهره برد و در این علوم تبحری تمام و کمال یافت.
🔸 سید احمد به آموختن دانشهای ظاهری و نقلی بسنده نکرد؛ بلکه پس از فراگیری کتاب تشریع، به مطالعه کتاب تکوین بهویژه «نفس» پرداخت. وی برای رسیدن به این منزلت، سر بر آستان، ملا حسینقلی همدانی نهاد. این استاد کارآزموده آنچنان اخگری بر جان او افکند که شعله وجودش لحظه به لحظه بیشتر و بیشتر شد و به مقامی رسید که، آقا بزرگ تهرانی دربارهاش میگوید: او یگانه دوران بود.
(اعیان الشیعه، ج ۲، ص ۴۷۲)
@akhlaqhad
#معرفی_مقاله
✍️سیاست و اخلاق فضیلت: مقایسه اسلام، لیبرالیسم و جماعت گرایی
نویسنده: #سید_صادق_حقیقت
چکیده: سیاست و اخلاق در سه مکتب اسلام (به عنوان کامل ترین دین الهی)، لیبرالیسم (به عنوان مکتب غالب در جهان مدرن) و جماعت گرایی (به عنوان مهمترین مکتب ناقد جماعت گرایی) به سه شکل متفاوت تبیین می شود. تفاوت اساسی دو مکتب اخیر با اسلام آن است که مکتب اسلام با سکولاریسم مرزبندی دارد، در حالی که این دو سکولاریسم را به عنوان یکی از ارکان رکین خود پذیرفته اند. در عین حال، به نظر می رسد اسلام و جماعت گرایی در برخورداری از اخلاق فضیلت و در نقدهای خود نسبت به رابطه سیاست و اخلاق از دیدگاه لیبرالیسم مرزهای مشترکی داشته باشند. از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود: تکیه بر «جماعت» (که با جامعه تفاوت دارد)، فضیلت گرایی، تقدم خیر بر حق، امکان رجوع به دین (که در اسلام با سکولاریسم ناسازگار به نظر می رسد، اما در جماعت گرایی با آن سازگار است)،امکان غنی کردن اخلاق و حقوق بشر، خاص گرایی (در حقوق مثبت) و جهانشمول گرایی (در حقوق منفی)، تأکید بر سنت و فرهنگ، نسبی گرایی محدود (بر خلاف پست مدرنیسم)، و نگاه نقادانه به تجدد.
متن کامل👇
http://www.hadqom.ir/jufile?ar_sfile=1510041
کلیدواژهها: #سیاست، #اخلاق، #فضیلت، #اسلام، #لیبرالیسم، #جماعت_گرایی.
💠 @AkhlaqHad