eitaa logo
الفقه و الاصول
1.2هزار دنبال‌کننده
319 عکس
28 ویدیو
211 فایل
با ارائه #تحقیقات_فقهی_اصولی_رجالی با دغدغه #فقه_حکومت با نظری به #فلسفه_اصول ✍️مدرس_پژوهشگر فقه و اصول؛ محمد متقیان تبریزی ♨️مطالب این کانال تولیدی است، لطفاً با #لینک نقل کنید. مسیر گفتگو؛ @mmsaleh_313
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ منشأ اختلاف بین علما در قضیه مشروطه حضرت آیت الله سیدموسی شبیری زنجانی(دام ظله): 🔹 حاج آقاى ما از مرحوم آقاى نقل مى‏‌كرد كه ايشان مى‏‌فرمود: 1⃣ وقتى ما در نجف مشغول تحصيل بوديم، از ايران به آقايان نجف خبر رسيد كه مكرّر به خارج سفر مى‏كند و از خارجيها قرض می‏‌گيرد و در مقابل به آنها امتياز مى‌دهد. اگر اين كار استمرار پيدا كند، تمام كشور در جريان اين امتيازات از دست خواهد رفت و خوب است جماعتى بر كار شاه نظارت كنند تا اين‏گونه مسائل سبب سقوط مملكت نشود. 2⃣ همه علماى نجف حتى مرحوم با پيشنهاد بر اعمال شاه موافقت می‌كنند. مدتى بعد از سوى مرحوم حاج نامه‏ اى مى‏‌آيد كه: صحبت است مجلسى درست شود و قوانينى براى آن مجلس تهيه شده است و من مواد آن قوانين را ملاحظه كرده‌ام و به جز يكى دو ماده، ساير مواد آن خلاف شرع نيست و آن يكى ـ دو ماده را هم اصلاح می‌كنيم. آقايان امضا كنند تا ما اجرا كنيم. 3⃣ در اينجا بين مرحوم و مرحوم سید یزدی اختلاف شد. مرحوم آخوند فرمود: حاج شيخ فضل الله، هم مجتهد است و به مبانى فقهى وارد است و هم عادل است و در جهات دينى قابل اعتماد است و هم خبرويّت دارد و به مسائل روز بصير است. لذا ايشان به اعتماد حاج شيخ فضل الله امضا می‌كند. 4⃣ مرحوم آسيد محمد كاظم می‌فرمايد: من بايد تك‏ تك اين مواد را خودم ملاحظه كنم. اينجا بين عَلَمين تعارضى پيدا می‌شود. از طرف دربار، اطلاعاتى در اختيار مرحوم آسید محمد كاظم گذاشته مى‌شود و مخالفان دربار هم اطلاعات ديگرى به مرحوم آخوند مى‏ سپارند و همين سبب شد كم‏ كم فاصله و مشكلات ميان عَلَمين زياد شود. ر.سایت معظمٌ له، بیانات 🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
980720.mp3
15.61M
(زیدعزه) 🔸 بررسی روایت «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام» 🔸فهرست اجمالی مطالب: 1⃣ کیفیت تولد فقه اهل تسنن 2⃣ بررسی فقرات نهی پیامبر نسبت به معاملات در مذاهب شیعه و اسماعیلی و زیدی - بررسی فقرات نفی پیامبر نسبت به معاملات در مذهب تشیع - بررسی فقرات نهی پیامبر نسبت به معاملات در مذهب اسماعیلی - بررسی فقرات نهی پیامبر نسبت به معاملات در مذهب زیدی https://eitaa.com/alfigh_alosul/650
✨✨اسعدالله ایامکم✨✨ 🌸🌸 آمدم ای شاه پناهم بده.... 🌸🌸 اللّهُمَ صَلِّ عَلي علي بن مُوسَي الِّرِضا المَرُتَضي اَلاِمامِ التَّقيِّ النَّقيِّ وَ حُجَتِكَ عَلي مَن فَوقَ الاَرضِ و َمَن تَحت الثَّري اَلصِدّيقِ الشَّهيدِ صَلاةً كَثيرَةً تآمَّةً زاكِيَةً مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَة كَاَفضَلِ ما صَلَّيتَ عَلي اَحَدٍ مِن اوليائِكَ. @alfigh_alosul
980811.mp3
14.01M
(زیدعزه) 🔸 بررسی روایت «انما یحلل الکلام و یحرم الکلام» 🔸فهرست اجمالی مطالب: 1⃣ خلاصه ای از مباحث گذشته 2⃣ تملیک یا تعهد بودن بیع 3⃣ بررسی مجموعه روایت های مربوط به انما یحلل الکلام https://eitaa.com/alfigh_alosul/652
🔷سلسله نشست های تخصصی مبانی روش تفقه در برگزار می‌گردد. 📒 : مبانی زبان شناختی تفقه 🔻تطورات "مباحث زبان" در اندیشه اصولیین 🔺ارائه: حجةالاسلام محمد متقیان 🕙زمان: چهارشنبه 18\4\99 ساعت 11:30 تا اذان ظهر 🏢مکان: بلوار الغدیر، کوچه10، ساختمان مفید، طبقه دوم، اتاق جلسات @alfigh_alosul
.990418[1].mp3
17.58M
✳ تطورات «مباحث زبان» در اندیشه اصولیین 🔹 ارائه‌کننده: حجة‌الاسلام محمد متقیان 🔹چهارشنبه 18\4\99 https://eitaa.com/alfigh_alosul/655
1.jpg
36.9K
✳ تطورات «مباحث زبان» در اندیشه اصولیین 🔹 ارائه‌کننده: حجة‌الاسلام محمد متقیان فهرست اجمالی مطالب؛ 1⃣ آغاز قاعده‌مندی زبان عربی در قالب «مباحث زبان» از بعد از اسلام ➖بازگشت ریشه‌های علم نحو به امیرالمؤمنین(سلام‌الله‌علیه) از طریق ابوالاسود‌دوئلی ➖بازگشت ریشه‌های علم لغت به امیرالمؤمنین (سلام‌الله‌علیه) از طریق عبدالله‌بن‌عباس ➖نقطه شروع «وضع علم صرف» با معاذالهراءشیعی و «تدوین علم صرف» با ابوعثمان‌مازنی از علمای امامیه 2⃣ اختلاف در تاریخ تدوین علم اصول ➖نظر غالب اهل سنت؛ شروع تدوین علم اصول با الرسالة شافعی ➖نظر امامیه؛ شروع تدوین علم اصول با «مباحث الالفاظ» هشام‌بن‌الحکم 3⃣ وجود برخی مباحث زبان در رساله‌های اصولی اهل سنت و امامیه در دوران حضور 4⃣ ادوار مباحث زبان در دوران غیبت دوره اول؛ از شیخ‌مفید تا علامه‌حلی دوره دوم؛ علامه‌حلی دوره سوم؛ از علامه‌حلی تا شیخ‌بهایی دوره چهارم؛ از شیخ‌بهایی تا شهیدثانی دوره پنجم؛ از شهیدثانی تا القوانین دوره ششم؛ از القوانین تا کفایة‌الاصول ↩ نتیجه‌گیری نهایی؛ ➖اقتباس از منابع اهل سنت در سرفصل‌های مباحث زبان ➖تثبیت فهرست مباحث زبان علامه حلی تا کفایة الاصول @alfigh_alosul
💥اول و آخر کار مشروطه ✅ حضرت آیت الله بهجت (رحمةالله علیه): کسانی بودند هم چون مرحوم آقاسیدمحمد کاظم یزدی - رحمه الله- و شیخ فضل‌الله‌نوری- قدس الله نفسه الزکیه- که دوربین و آینده‌نگر بودند و می‌گفتند: مشروطه، «کلمة حق یراد بها الباطل» سخن حقی است ولی باطل از آن اراده شده است. ولی دیگران آخر مطلب را از اول کار نمی‌دیدند که چگونه هر کس پول بیشتر صرف کند وکیل می‌شود و دین و دنیای مردم را در اختیار می‌گیرد. بساط زر و زور مشروطه فقط برای این بود که ایران از حلقوم روسیه به حلقوم انگلیس سرازیر شود، که شد، به همان ملاک هم آمریکا از دست انگلیس گرفت، یعنی با ملاک بیشتر و خرج و وعده و رشوه بیشتر و... خدا به ما در جزئیات و کلیات امور، تنبه و بیداری عطا کند. ر.ک. در محضر بهجت، ج3 ص 37 🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
✍ محمد متقیان ✅ماهیت ارتداد 2⃣ ارتداد در آیات قرآن_2 در بخش اول که آیات مربوط به موضوع ارتداد بررسی شد، آیاتی بودند که، واژه «ارتداد» در آنها استعمال شده بود. آیات دیگری نیز وجود دارند که، ناظر بر معنا و مفهوم ارتداد هستند لیکن با الفاظ و تعابیری متفاوت؛ 🔅 آل ‏عمران: وَ مَنْ يَبْتَغِ غَيْرَ الْإِسْلامِ ديناً فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرين‏.(85)كَيْفَ يَهْدِي اللَّهُ قَوْماً كَفَرُوا بَعْدَ إيمانِهِمْ وَ شَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَ جاءَهُمُ الْبَيِّناتُ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ (86) أُولئِكَ جَزاؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعينَ (87) خالِدينَ فيها لا يُخَفَّفُ عَنْهُمُ الْعَذابُ وَ لا هُمْ يُنْظَرُونَ (88) إِلاَّ الَّذينَ تابُوا مِنْ بَعْدِ ذلِكَ وَ أَصْلَحُوا فَإِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحيمٌ (89) إِنَّ الَّذينَ كَفَرُوا بَعْدَ إيمانِهِمْ ثُمَّ ازْدادُوا كُفْراً لَنْ تُقْبَلَ تَوْبَتُهُمْ وَ أُولئِكَ هُمُ الضَّالُّونَ (90) 🔅النساء: إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ آمَنُوا ثُمَّ كَفَرُوا ثُمَّ ازْدادُوا كُفْراً لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَ لا لِيَهْدِيَهُمْ سَبيلاً (137) 🔅التوبه: يَحْلِفُونَ بِاللَّهِ ما قالُوا وَ لَقَدْ قالُوا كَلِمَةَ الْكُفْرِ وَ كَفَرُوا بَعْدَ إِسْلامِهِمْ وَ هَمُّوا بِما لَمْ يَنالُوا وَ ما نَقَمُوا إِلاَّ أَنْ أَغْناهُمُ اللَّهُ وَ رَسُولُهُ مِنْ فَضْلِهِ فَإِنْ يَتُوبُوا يَكُ خَيْراً لَهُمْ وَ إِنْ يَتَوَلَّوْا يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذاباً أَليماً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصيرٍ (74) 🔅النحل: مَنْ كَفَرَ بِاللَّهِ مِنْ بَعْدِ إيمانِهِ إِلاَّ مَنْ أُكْرِهَ وَ قَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالْإيمانِ وَ لكِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْراً فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّهِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيمٌ (106) بررسی دلالی؛ 1⃣ در همه این آیات، مفهوم بازگشت از دین یا ارتداد دینی با تعابیری چون؛ «ابتغاء غیر الاسلام دیناً»، «کفر بعد الایمان»، «کفر بعد الاسلام»، بیان شده است. پیرامون این تعابیر نیز قیود و شرایطی ذکر شده است که، نیاز به تأمل دقیق دارد. 2⃣ کفر بعد از اسلام یا ایمان، فعلی است که از شخص منتحل به اسلام، سر می‌زند، مواجهه شارع مقدس با این فعل در این آیات چگونه است؟ آیا برای این فعل، جزاء و مجازاتی در نظر گرفته است، یا اینکه فقط بیان فعل می‌کند و هیچ حکمی را بر آن بار نمی‌کند؟ صریح آیات فوق این است که، موضوع ارتداد یا کفر بعد از اسلام، دارای جزاء و مجازات‌هایی است، لیکن آن مجازات‌ها دنیوی نیستند و عقوبات اخروی هستند. مانند؛ «فَلَنْ يُقْبَلَ مِنْهُ وَ هُوَ فِي الْآخِرَةِ مِنَ الْخاسِرين»، «أُولئِكَ جَزاؤُهُمْ أَنَّ عَلَيْهِمْ لَعْنَةَ اللَّهِ وَ الْمَلائِكَةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعينَ»، «لَمْ يَكُنِ اللَّهُ لِيَغْفِرَ لَهُمْ وَ لا لِيَهْدِيَهُمْ سَبيلاً»، «يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ عَذاباً أَليماً فِي الدُّنْيا وَ الْآخِرَةِ وَ ما لَهُمْ فِي الْأَرْضِ مِنْ وَلِيٍّ وَ لا نَصيرٍ»، «فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّهِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيمٌ». 3⃣ اینکه، در آیات مربوط به ارتداد که در دو پست 1 و 2، بررسی شد، مجازات اخروی طرح شده است و بیانی درباره عقوبات دنیوی ارتداد نیامده است، نیاز به تأمل و بررسی دارد. با این وجود، در کنار بیان موضوع ارتداد یا همان در مقام «عقد‌الوضع» نکاتی طرح می‌شود که، در فهم موضوع ارتداد بسیار کمک می‌کند. از جمله آن تعبیری است که، در آیه 86 سوره مبارکه آل عمران آمده است؛ كَيْفَ يَهْدِي اللَّهُ قَوْماً كَفَرُوا بَعْدَ إيمانِهِمْ وَ شَهِدُوا أَنَّ الرَّسُولَ حَقٌّ وَ جاءَهُمُ الْبَيِّناتُ وَ اللَّهُ لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمينَ. در این آیه شریفه در مقام عقد الوضع و بیان موضوع ارتداد که با تعبیر کفر بعد از ایمان می‌گوید، خصوصیات چنین ارتداد و کفری را اینگونه برمی‌شمارد؛ شهادت به اینکه رسول حق است، بینات برای آنها وارد شده است. یعنی شخص مرتد، شاهد و گواه بر حقانیت رسول، و آمدن و انزال بینات است، و چنین فردی با کفر بعد از ایمان، خود را از نعمت هدایت الهی محروم می‌کند. چنین نکته‌ای در فهم موضوع‌شناسی ارتداد و درک لایه‌های باطنی ارتداد بسیار کمک می‌کند، هرچند حکمی که برآن بار می‌شود، مجازات اخروی باشد و دنیوی نباشد. ادامه دارد... @alfigh_alosul
ادامه از مطلب قبل.... 4⃣ یا در آیه 106 سوره مبارکه نحل که موضوع ارتداد با تعبیر کفر بعد از ایمان است، از آن به یاد شده است؛ وَ لكِنْ مَنْ شَرَحَ بِالْكُفْرِ صَدْراً فَعَلَيْهِمْ غَضَبٌ مِنَ اللَّهِ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظيمٌ. شرح صدر للکفر، گونه‌ای تعبیر است که، در موضوع‌شناسی ارتداد قرینه بسیار مهمی به شمار می‌آید. فرد مرتد با بازگشت و ارتداد از دین به شرح صدر للکفر می‌رسد، یعنی سینه او فراخ می‌شود و وسعت می‌یابد برای اینکه، کفر را تحمل نماید و حامل کفر باشد، پس او در یک رتبه معمولی از کفر قرار ندارد. ↩ نکات بسیاری را می‌توان از آیات مذکور استفاده نمود، نکاتی که در فهم ارتداد، قرینه قرار بگیرند و برای درک چرایی احکام سنگینی که برای ارتداد بار می‌شوند، کمک نمایند. با این وصف، در این آیات، هیچ عقوبت اخروی برای ارتداد بیان نشده است و آنچه که در این آیات آمده است؛ ➖موضوع‌شناسی ارتداد با استفاده از واژه ارتداد و یا سایر تعابیر، و نیز با ذکر قرائنی برای درک حقیقت ارتدادی که مدنظر شرع انور است. ➖بیان مجازات‌های اخروی و عدم ذکر عقوباتی دنیایی. @alfigh_alosul
🔷سلسله نشست‌های تخصصی مبانی روش تفقه () در برگزار می‌گردد. 📒 : مبانی زبان شناختی تفقه 🔻تطورات مباحث زبان در اندیشه اصولیین - - 🔺حجةالاسلام محمد متقيان 🕙زمان: شنبه 28\4\99 ساعت 11:30 تا اذان ظهر 🏢مکان: بلوار الغدیر، کوچه10، ساختمان مفید، طبقه دوم، اتاق جلسات @alfigh_alosul
990428.mp3
15.15M
✳ تطورات مبحث «زبان شارع» در اندیشه اصولیین 🔹ارائه کننده: حجة الاسلام محمد متقیان 🔹شنبه ۹۹/۴/۲۸ https://eitaa.com/alfigh_alosul/664
نشست علمی.jpg
35.5K
✳ تطورات مبحث «زبان شارع» در اندیشه اصولیین 🔹ارائه‌کننده: حجة الاسلام محمد متقیان 🔸فهرست اجمالی مطالب؛ 1⃣طبقه‌بندی اندیشه‌های اصولی پیرامون «زبان شارع»؛ - دوره اول؛ شروع از سیدمرتضی با مسئله «حقیقة شرعیة» - دوره دوم؛ شروع از علامه حلی با مسئله «خطابات شارع» - دوره سوم؛ شروع با اخباریین و مواجهه اصولیین با مسئله «عدم حجیة ظواهر کتاب» 2⃣ دوره اول؛ - اقتباس مسئله «حقیقة شرعیه» از منابع اصولی اهل سنت - تبدیل عنوان حقیقة شرعیة به «مجازات لغوی» در دیدگاه علامه حلی - آغاز تفکیک حقیقة شرعیة از متشرعة در بیان صاحب معالم 3⃣ دوره دوم؛ - اقتباس مسئله «خطابات شارع» از منابع اصولی اهل سنت - وجود اتفاق حداکثری میان اصولیین امامیه در عدم عمومیت خطابات لفظی قرآن کریم - نظریه میرزای قمی در عدم حجیت ظواهر نسبت به غیرمقصودین بالافهام - تفکیک میان ظرفیت لغوی و عقلی مسئله خطابات شارع در بیان شیخ انصاری 4⃣ دوره سوم؛ - شروع مسئله «عدم حجیت ظواهر کتاب» در بیان اخباریین - شکل‌گیری سه جریان؛ افراطی، تفریطی و میانه‌رو، در میان اخباریین - مواجهه اجماعی اصولیین با دیدگاه عدم حجیت ظواهر کتاب 🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🖤 لوح | امام جواد(ع) الگوی حركت ملّت ايران بود ◾ آیت‌الله خامنه‌ای: امام جواد(علیه‌السلام) مظهر مبارزه‌ی با باطل بود او کوششگر برای حکومت الله بود. او برای خدا و قرآن مبارزه می‌کرد. او از قدرت ها نمی‌ترسید. او در حقیقت امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران همگی دست به دست آن را تعقیب می‌کند. ۶۲/۶/۱۷ ◾ سالگرد شهادت امام جواد 💻 @Khamenei_ir
✅ کتاب المضاربة ✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه) ▫معنای مشارکت در مضاربه 1⃣ نظر مشهور این است که اصل در مفاعله، مشارکت دو نفر در یک امر می‌باشد، اما عده‌ای از علمای متأخر (مثل مرحوم شیخ‌محمدحسین‌اصفهانی ، مرحوم‌خویی و مرحوم‌حکیم) این معنای مشارکتی را انکار کرده و فرموده‌اند که مواردی عدیده وجود دارد که باب مفاعله استعمال شده اما معنای مشارکت در آن وجود ندارد. 2⃣ اشکال علمای متاخر به قدما وارد نیست؛ نظر قدما این است که معنای غالبی در باب مفاعله، مشارکت است نه اینکه هر کجا مفاعله استعمال شد، معنای مشارکت داشته باشد. به نظر ما معنایی که قدما ذکرکرده‌اند مناسب‌تر است. 3⃣ می‌فرماید که به یک اعتبار در مضاربه، مشارکت وجود دارد و در تحصیل سود و ایجاد ضرب‌فی‌الارض دو نفر دخیل و مؤثر هستند؛ یکی مالک که طبق قرارداد سرمایه را تأمین کرده و سبب محسوب می‌شود. و دیگری مباشر که مباشرة تلاش و ضرب‌فی‌الارض کرده، خود را این طرف و آن طرف زده تا سودی حاصل شود. هر دو نفر نسبت به دیگری کانّ ضرب در مال دیگری کرده است. ربحی که به دست می‌آید، نمای مال مالک و نمای عمل عامل است؛ و در نمای مال و نمای عمل شرکت حاصل شده است. به این اعتبار می‌شود گفت مالک یک قسمتی از نمای عمل را برای خودش تصاحب می‌کند؛ عامل نیز یک قسمت از نمای مال را برای خودش تصاحب می‌کند. این وجه ایشان از بقیه وجوه بهتر است. 🔹جلسه اول درس خارج مضاربه؛ ۲۵/ ۹/ ۹۴ @alfigh_alosul
☑ اخیراً جناب چنین گفته است: کرونا توانسته است، غرور انسان مادی و حوزه های علمی جهان اسلام را که مدعی دخالت دین در عرصه حیات بشری بودند به چالش بکشد / وجه امتیاز شما که مدعی مکتب اهل بیت هستید نسبت به کسانی که چنین نیستند، در مواجهه با ویروس کرونا چیست؟ 1⃣ اینکه کرونا چالش است، جای انکار ندارد اما اینکه چه چیزی و چه کسانی را به چالش می‌کشاند، محل بحث است. کرونا مانند هر بلای دیگری، دو طایفه را مغلوب می‌سازد؛ کسانی که مدعی‌اند فقط با اکتفا بر قدرت مادی و علم و دانش تجربی می‌توانند بر آن فائق آیند، کسانی که رعایت بهداشت و مراعات جانب احتیاط را در پوشش بیان دینی، تمسخر می‌نمایند. اما کسانی که، مواجهه با کرونا را ذیل مدیریت دین طراحی می‌کنند و زمام مدیریت را نیز در اختیار قرار می‌دهند، از این مواجهه به سلامت بیرون می‌آیند. 2⃣ توضیح مطلب اینکه؛ در مواجهه فقیهانه با مسئله کرونا، نه سرمستی علم و دانش تجربی حاکم است و نه خرافه‌گرایی در ظاهر مذهبی، بلکه آنچه که نمایان است، تجلی است. عقل متعبد، جوهره فقاهت امامیه است، ترکیبی است از راهبری عقل با هدایت دین. عقل راهبر است، چون خطوط حرکت انسان را در زندگی ترسیم می‌کند، اما راهبری است که از کلمات وحی نور می‌گیرد و پرتو بر مسیر می‌اندازد. فقه شیعه نه خردستیز است و نه عقل‌گریز، بلکه اهل استدلال و اقامه دلیل و اتمام حجت است و از همین‌روی است که، می‌تواند راهبری کند، و نه خودبنیاد است و نه متکبر بلکه خاضع بر درگاه وحی ایستاده و از آن چشمه حیات می‌نوشد و می‌نوشاند. پس هرگاه که در مواجهه با بیماری کرونا مغلوب شدیم، می‌توانیم رد پای آن دو دیدگاه افراطی و تفریطی را ملاحظه کنیم. 3⃣ و اما وجه امتیاز مکتب اهل‌بیت چیست؟ علاوه بر آنکه، عقل متعبد، مهمترین وجه امتیاز ادراکی مکتب اهل بیت است، که در دل طوفان کرونایی در قلوب محبین و شیعیان ایشان وجود دارد، مهمترین وجه امتیاز قلبی این مکتب است. اگر کره جنوبی و چین از این بیماری رهایی جسته‌اند، یعنی مبتلایان به بیماری کرونا در آنها کم شده است، اما مگر می‌توانند از اضطراب و استرس و وحشت این بیماری رهایی یابند؟ مکتب اهل بیت، آرامش در طوفان بلا را به انسان هدیه می‌کند، استقرار نفس می‌آورد و اطیمنان قلب ایجاد می‌کند. در آنجایی که همه هراسیده و سراسیمه شده‌اند و به هزار چیز ناچیز می‌اندیشند، مکتب اهل بیت، آدمی را آرام می‌کند و از چنگال ترس رها می‌کند و در وادی ایمن جایش می‌دهد. ↩ نتیجه آنکه؛ در سایه مدیریت فقیهانه، هم می‌توان به سلامت جسم و درمان بیماری دست یافت، بدون آنکه به چالش نزاع دین و علم مبتلا گشت، و هم می‌توان در کانون بلا و ابتلاء به امنیت روان و آرامش درون رسید، بدون آنکه، اصل وجود چنین بیماری را انکار نمود. و این دو از آثار و برکات مکتب اهل البیت (سلام الله علیهم) می‌باشد که در ولایت و زعامت فقیه متجلی و نمایان می‌گردد. 🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
🏴 شهادت مظلومانه امام محمدباقر علیه‌السلام تسلیت باد 🏴 ✅ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ▫️... شعار سیاسی و استقلال و بقای حکومت برخی از فرقه‌ها بر خراب‌کردن قبور بزرگان ائمه‌ی بقیع علیهم‌السلام بوده و هست… ▫️یک مشت دزد با این سابقه‌ی کار که هادم‌الحرمین(تخریب کننده حرم‌ها) هستند، خود را خادم‌الحرمین می‌دانند! 📚 رحمت واسعه، ص٢۵٢ (مجموعه فرمایشات حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره پیرامون سیدالشهدا علیه‌السلام و اصحاب آن حضرت، تهیه از فروشگاه اینترنتی بهجت آوا، متعلق به مرکز نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت www.Bahjatava.com ) ☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره ✅ @bahjat_ir
✅ کتاب المضاربة ✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه) ▫اقسام استرباح در کلمات فقها 1⃣ استرباح سه قسم دارد که درکتب مورد مقایسه قرار گرفته‌اند. قسم اول: مضاربه یا قراض طبق قرارداد، مالک مالی به عامل می‌دهد که با آن کاری انجام دهد و دو طرف در سود حاصل از آن شریک باشند. عراقی‌ها به این قسم، مضاربه می‌گویند و حجازی‌ها به آن قراض می‌گویند. قسم دوم: بضاعت طبق قرارداد، مالک مالی به دیگری می‌دهد که با آن کاری انجام دهد و تمام سود حاصل برای مالک باشد. قسم سوم: قرض طبق قرارداد، مالک مالی به دیگری می‌دهد که با آن کاری انجام دهد و تمام ربح برای عامل باشد. 2⃣ صاحب ریاض می‌فرماید؛ فقها در این تقسیم‌بندی و ذکر تعاریف برای هر قسم، به دنبال ارایه تعریف و بیان تمام شرایط نبوده‌اند؛ شرط لازم را فقط بیان کرده‌اند نه شرط کافی را. از کلامشان استفاده نمی‌شود که به مجرد تحقق شرایط مذکور، این اقسام هم محقق می‌شوند. به نظر ما توجیه اول صاحب ریاض، توجیه خوبی است. یعنی آنچه فقها گفته‌اند شرط لازم است نه شرط کافی. 🔹جلسه دوم درس خارج مضاربه؛ ۲۸/ ۹/ ۹۴ @alfigh_alosul
✨✨اسعدالله ایامکم ✨✨ 🌸🌸🌸 ✅ حضرت آیت‌الله بهجت (قدس‌سره): 🔸از خدا می‌خواهیم که عیدی ما را در اعیاد شریفۀ اسلام و ایمان، موفقیت به عزم راسخِ ثابتِ دائم بر ترک معصیت قرار بدهد، که مفتاح(کلید) سعادت دنیویه و اُخرویه است! ر.ک. به سوی محبوب، ص ٣۵ 🌸🌸🌸 @alfigh_alosul
✅ کتاب المضاربة ✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه) ▫راه‌های اثبات ربح برای عامل در مضاربه 1⃣ در فرضی که طرفین، شراکت عامل در ربح را شرط نکرده‌اند، آقای خویی می‌فرماید که عامل در ربح شریک نمی‌باشد، زیرا شراکت عامل در ربح، نیازمند دو امر است؛ نخست مالک می‌بایست مالکیت عامل نسبت به ربح را جعل کند؛ سپس شارع نیز آن جعل را امضاء کند. بنابر فرض، مالک به شراکت عامل اشاره نکرده و امضاء شارع نیز وجود ندارد، بنابراین عدم شراکت عامل در ربح علی‌القاعده می‌باشد. 2⃣ به نظر ما، برای تکمیل اثبات عدم شراکت عامل، در فرضی که طرفین، شراکت عامل در ربح را شرط نکرده‌اند، علاوه بر نفی دو امری که آقای خوئی ذکر کرده ، امر دیگری نیز باید نفی شود. در تبیین این امر باید گفت که اگر دو نفر که در مالی شریک هستند، با آن معامله‌ای انجام دهند، در سود حاصل از معامله شریک هستند. در فرض مورد بحث نیز ممکن است کسی ادعا کند بنای عقلا بر شراکت عامل در سود می‌باشد؛ زیرا مال مالک، و عمل عامل، هر دو در تحقق سود دخیل بوده‌اند. لذا اگرچه مالک، در هنگام قرارداد، شراکت عامل در سود را جعل نکرده است اما وجود بنای عقلا، بر سهیم دانستن عامل در سود، در این فرض، برای ثبوت شراکت او در سود، کافی می‌باشد. بنابراین برای اثبات عدم شراکت عامل در سود، در این فرض باید علاوه بر نفی دو امری که آقای خوئی ذکر کرده، این امر نیز نفی شده و گفته شود بنای عقلا وجود ندارد یا اگر وجود دارد، تسالم بر عدم ثبوت شراکت در چنین مواردی است. 🔹 جلسه سوم درس خارج مضاربه؛ ۳۰/ ۹/ ۹۴ @alfigh_alosul
✨التزام به قنوت، افتخار شیعه است. ✅حضرت آیت الله بهجت (رحمة‌الله‌علیه): 🔸التزام شیعه به ، افتخاری است برای آنها جهت تعظیم و تجلیل در پیشگاه خداوند متعال، در قبال عامه که می‌کنند جهت تعظیم؛ زیرا قنوت هم تعظیم است و هم تزیین و هم ابتهال و تذلل و خشوع برای نمازگزار. 🔸با اینکه عامه در روایات خود تصریح دارند که حضرت رسول - صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلم- در صلاة فجر قنوت نمود و نفرین کرد. با این حال، اینگونه تعظیم را که معمولٌ‌به رسول الله - صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم- بوده است را ترک می‌کنند، و تکتف را که مورد عمل آن حضرت نبوده به صرف استحسانات و خیالات خود به جا می‌آورند! 🔸البته ممکن است قنوت در نمازی مؤکد و در جای دیگری چنین نباشد، ولی در هر حال قنوت دعا است، و دعا امری است مطلوب و مرغوب و مأمورٌبه و بهترین وقت آن در حال نماز می‌تواند باشد که مصلی قلب خود را استحضار کرده است، به خلاف تکتف که نه مورد عمل بوده و نه مأمورٌ به، به گونه‌ای که اگر مالک در ترک آن مخالف نبود قطعاً شیعه در ترک آن شناخته می‌شد. 🔺ر.ک. در محضر بهجت، ج3 ص 190 🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul