eitaa logo
الفقه و الاصول
1.2هزار دنبال‌کننده
319 عکس
28 ویدیو
211 فایل
با ارائه #تحقیقات_فقهی_اصولی_رجالی با دغدغه #فقه_حکومت با نظری به #فلسفه_اصول ✍️مدرس_پژوهشگر فقه و اصول؛ محمد متقیان تبریزی ♨️مطالب این کانال تولیدی است، لطفاً با #لینک نقل کنید. مسیر گفتگو؛ @mmsaleh_313
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
audio_all_2.mp3
29.88M
🌸الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایةامیرالمؤمنين و الائمةعلیهم السلام🌸 💥فایل صوتی خطبه غدیر به همراه ترجمه فارسی. ✨مناسب برای پخش در ایستگاه‌های صلواتی و موکب‌ها. @alfigh_alosul
✅ کتاب المضاربة ✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه) ▫مفاد قاعده «لاضرر» قاعده «لاضرر» اعم است هم حکمی است که دفع ضرر کند و هم حکم ضرری است. شارع، در روابط و حقوقی که مردم نسبت به هم دارند قوانین را به گونه ای تنظیم نموده که کسی متضرر نشود. بنابراین اگر در موردی جعل شارع موجب ضرر به شخصی شود، به مقتضای این قاعده، آن حکم و جعل نفی می شود. هم چنانکه اگر در جایی عدم جعل شیئ، موجب ضرر به شخصی شود، به مقتضای این قاعده، حکم به ثبوت و جعل آن شیئ می شود. لذا اگر شخصی عملی انجام دهد و قصد تبرع هم نداشته باشد، در این صورت شارع ضمان جعل نکند، خلاف این است که شارع جلوی ضرر را گرفته است. لذا به مقتضای این قاعده، ضمان ثابت می شود تا شخص متضرر نشود. فقره «لا ضرر» ناظر به حکم وضعی و فقره «لا ضرار» ناظر به حکم تکلیفی است یعنی در حیطه روابط و حقوقی که مردم نسبت به یکدیگر دارند، نه ضرری وجود دارد و نه اضرار جایز است. 🔹پ.نوشت؛ بیان فوق، ناظر بر رأی صاحب مستمسک مبنی بر «نافی ضرری بودن» قاعده مذکور است نه مثبت بودن آن. 🔹جلسه چهارم درس خارج مضاربه؛ ۹۴/۱۰/۱ @alfigh_alosul
الفقه و الاصول
✅یکی از برادران عزیزم که، دانش‌آموخته و مشغول به تحصیل و تحقیق در گروه می‌باشد، یادداشت مختصری را در تبیین شخصیت استاد موسویان(ره) نگاشته‌اند که، حاوی نکات مفید و قابل استفاده‌ای است. 👇👇👇👇 ✔️چند کلمه‌ای درباره استادی عزیز... ضایعه درگذشت استاد موسویان تاسف‌انگیز بود.‌ چند سالی که در کلاس درس یا جلسات و گفت‌وگوهای مختلف توفیق استفاده از ایشان داشتیم، نکات جالب توجهی از شخصیت ایشان دریافتیم که اشاره به برخی خالی از لطف نیست: 1⃣ اول، که کمتر گفته می‌شود، شخصیت کاملاً انقلابی ایشان است که از رزمندگان خطوط مقدم جبهه‌ها و از جانبازان بود، در فتنه منتظری و طیف مهدی هاشمی از مبارزین صف اول بود و اقدامات خطیری داشت، در مبارزه با جریان غربگرایی پس از دوم خرداد جلودار بود، برای دفاع از نگاه اسلامی و انقلابی با حمایت طیف انقلابی قم کاندیدای مجلس شد و رای خوبی هم آورد هر چند به مجلس راه نیافت و... یک انقلابی با بصیرت، پایدار و در صحنه عمل! به یاد دارم در کلاسی به این مضمون می‌فرمود که گاهی ممکن است در موضوعی شخصاً نظر متفاوتی با رهبری داشته باشیم، اما اطاعت از ایشان واجب است، ایشان با اشرافی که به مسائل و مبانی دارند نکاتی را می‌بینند که شاید ما به آن توجه نداریم. 2⃣ دوم، تلاش خستگی‌ناپذیر علمی استاد که با وجود سن و سال و بیماری‌ها، عموماً از صبح زود تا دیروقت مشغول کار علمی اعم از تدریس و تحقیق و جلسات و نشست‌ها بود و پس از کلاس ما که معمولاً شب بود، تازه به جلسه بعدی در پژوهشگاه یا .... می‌رفت، در حالی که اول صبح تهران بوده‌اند، در دانشگاه یا بانک مرکزی یا بورس یا... و تا آخر شب هم برنامه‌ای فشرده داشته‌اند! و ما شگفت‌زده از این همه تکاپوی استاد که برای ما با این ادعاها خارج از تصور و البته درس آموز است، با این همه مشغله حجم مقالات و کتب علمی ایشان در هر سال کم نظیر یا بی نظیر بود! توصیه ایشان به ما نیز همین تلاش پرحجم علمی و برای پاسخ به نیازهای کشور بود. نکته دوم قطعاً دلیلی و انگیزه‌ای جز نکته اول و اخلاص ایشان در این مسیر نمی‌تواند داشته باشد. 3⃣ سوم، ذهن خوب ، بیان خوب ، خوش‌صحبتی و تواضع کم نظیر استاد در هم صحبتی با شاگردان، کلاس درس ایشان را کلاسی ممتاز و گرم و پرچالش میساخت. با وجود گرایش خاص استاد در مباحث اقتصاد اسلامی که با نقدهای بعضاً تند دوستان در کلاس مواجه بود، اما ایشان هرگز بیان تند یا تحقیر آمیز یا طعنه‌ای خطاب به شاگردان نداشتند. 4⃣ چهارم، با وجود شخصیت و تفکر انقلابی برای پیشبرد کار نظام با همه طیف‌ها تعامل و همکاری داشت و در دولت‌های با گرایش‌های متضاد از جهت علمی معتمد بود که بخشی از آن هم ناشی از شخصیت باز، خوش برخورد و شوخ طبع استاد بود. با وجود آن که انتقادهای علمی جدی به گرایش اقتصادی ایشان وجود داشته و دارد، با توجه به توان و تلاش علمی و شخصیت و تعامل مناسب خود در درون حوزه و با مدیران اجرایی کشور از طیف‌های مختلف، توانست تا حد زیادی نگاه خود را در عرصه های بانکی و مالی حاکم کند. نکته‌ای که برای تلاش گران علوم اسلامی قابل توجه است. البته غلبه یافتن نگاه ایشان در عرصه اجرایی کشور مناشئ دیگری نیز دارد که باید در جای خود مورد بحث علمی قرار گیرد. 5⃣ در آخر هم راجع به انتقاداتی که به گرایش علمی ایشان وجود دارد باید توجه داشت که، ایشان در دوره‌های مختلف حیات علمی خود، دیدگاههایی رو به تکامل داشت و نباید به محتوای آثار علمی ایشان نگاهی مطلق و اغراق آمیز(مثبت یا منفی) داشت، اما لااقل دیدگاه ایشان با وجود برخی آفت‌ها، برای دوره گذار و حل معضلات جاری نظام مالی کشور و اجتناب از معاصی بیّن الهی راهگشا بود، هر چند یقیناً برای نظام اقتصادی و مالی اسلامی در بلند مدت باید طرحی دیگر درانداخت و با نگاهی عمیق‌تر به مسائل نگریست و تلاش کرد تا از سیطره نهادهایی که در خدمت اهدافی دیگر است، رهایی یافت. هدفی که حتماً تلاش و توفیقی مضاعف و مستمر می طلبد. ◾️خداوند ایشان را با ارواح طیبه اجداد طاهرینش علیهم السلام محشور گرداند و روحش را غریق غفران و رحمت واسعه خویش بنماید، ان شاءالله. 🔹موسسه عالی فقه و علوم اسلامی، گروه فقه الاقتصاد @alfigh_alosul
✅ کتاب المضاربة ✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه) ▫امکان انشاء مضاربه فاسد 1⃣ آقای حکیم در ذیل کلام مرحوم سید می فرماید: «مضاربه فاسد در بعضی از تصورات، اصلاً وجود خارجی ندارد. زیرا انشا، قصد می خواهد و قصد متضادین محال است. فرد نمی تواند از طرفی قصد انشا مضاربه کند که بر اساس آن عامل، در سود شریک است. و از طرفی دیگر با قصد، عدم شراکت عامل در سود را انشا کند. 2⃣به نظر ما، این مطلب درست نیست. انشاء خفیف المؤونه است و انسان می تواند از روی لغو دو شئ متنافی را قصد و انشا کند و صرف انشا اشکالی ندارد. بله انشا دو امر متنافی با قصد ترتیب اثر ثبوتا قابل تحقق نیست. مالک نمی تواند در زمان واحد، شراکت با عامل و عدم شراکت او را قصد کند اما صرف انشا از روی لغو و بدون قصد ترتیب اثر، امکان پذیر است و ما نیز در زندگی از چنین لغویاتی زیاد انجام می دهیم. توجه به این نکته نیز لازم است که لغو بودن یک عمل، منافاتی با انجام آن از روی قصد ندارد زیرا لغویاتی که انسان انجام می دهد، با قصد انجام می شود و الا اگر هیچ قصدی نداشته باشد، لغو هم بر آن صدق نمی کند. 🔹جلسه پنجم درس خارج مضاربه؛ ۹۴/۱۰/۲ @alfigh_alosul
قائمی.mp3
20.31M
🔉 ✅ ارائه: حجةالاسلام‌و المسلمین قائمی‌نیا 🔰موضوع: فقه و دانش‌های زبانی جدید 🔺زمان؛ ٩٩/٥/١١ @alfigh_alosul
💥حجة الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمی‌نیا 🔺دانشیار گروه معرفت شناسی‌ پژوهشکده حکمت و دین پژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی 🔺حوزه تمحض: فلسفه معرفت دینی حوزه تمحض دوم: بررسی معرفت‌شناختی فلسفه سایبر با رویکرد اسلامی @alfigh_alosul
هدایت شده از الفقه و الاصول
استماع صوت این جلسه برای کسانی که اهل تحقیق و پژوهش در مبادی فقه و اصول هستند، مفید و بلکه ضروری می‌نماید. 🌹
کتاب المضاربة ✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه) ▫ ملکیة آناًمّایی، به عنوان یک راه حل ✅ برخی از فقها (مانند شیخ انصاری) بسیاری از مسائل فقهی را با تصویر کرده‌اند که در زیر به سه مورد اشاره می‌شود؛ 1⃣ مورد اول: در باب خمس عده‌ای از فقها مانند آقای خویی از یک طرف، قائل به شراکت مالک مال و ارباب خمس در متعلق خمس (مانند کنز، غوص و غنائم جنگی) می‌باشند؛ هم‌چنانکه ظاهر آیه (وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْ‏ءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ) شراکت است. از طرفی دیگر موضوع قضیه در آیه، مالکیت کل می‌باشد. بنابراین در غیر از ارباح مکاسب -که در آنها سال معتبر نیست- متعلق خمس، مالی است که خمس‌دهنده نسبت به کل آن، مالک می‌باشد؛ از سوی دیگر یک پنجم آن برای ارباب خمس است. در جمع بین این دو گفته شده که ابتدا آناًمّا مالک کل مال می‌شود؛ ولی این ملکیت استقرار نمی‌یابد و تنها چهار پنجم مال در ملک او باقی می‌ماند. 2⃣ مورد دوم: مالکیت فرزند نسبت به والدین اگر انسان عبد یا کنیزی را بخرد، مالک آن می‌شود؛ از طرفی دیگر فرزند نمی‌تواند مالک عمودین (پدر و مادر) شود؛ لذا در جمع بین صحت بیع و انتقال ملکیت به مشتری که در اینجا فرزند است و بین عدم مالکیت فرزند نسبت به عمودین، گفته شده که به موجب بیع، آناًما مالک عمودین می‌شود اما این ملکیت استقرار نیافته و بلافاصله از ملک او خارج می‌شود. 3⃣ مورد سوم: تهاتر ثمن با دین اگر زید از عمرو یک میلیون طلب داشته باشد و عمرو کالایی را به این قیمت به او بفروشد، تهاتر محقق می‌شود؛ یعنی آناًما نسبت به یک میلیون ثمن کالا که در ذمه زید است، مالک می‌شود ولی این ملکیت استقرار نیافته و از باب تهاتر بین ثمن فی ذمه زید و بین بدهی در ذمه عمرو از بین می‌رود. 🔹جلسه ششم درس‌خارج مضاربه؛ ۹۴/۱۰/۳ @alfigh_alosul
🔅 سلسله جلسات رجال در ۱۸ جلسه در کانال بارگذاری شده است. 👇👇👇👇 🔉 🔸 موضوع؛ ➖ضرورت بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال https://eitaa.com/alfigh_alosul/10 🔉 🔸موضوع؛ ➖ بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال. https://eitaa.com/alfigh_alosul/14 🔉 🔸موضوع؛ ➖ چرا شیعه "کتاب محور" شد؟ ➖بررسی نکات مقدمه "الفهرست شیخ طوسی" https://eitaa.com/alfigh_alosul/16 🔉 🔸موضوع؛ ➖ ادامه بررسی مقدمه «الفهرست شیخ طوسی» https://eitaa.com/alfigh_alosul/19 🔉 🔸موضوع؛ ➖ ادامه بررسی مقدمه فهرست شیخ طوسی https://eitaa.com/alfigh_alosul/24 🔉 🔸موضوع؛ ➖بررسی مقدمه رجال النجاشی ➖اشاره ای کوتاه به مفهوم وثاقت https://eitaa.com/alfigh_alosul/26 🔉 🔸موضوع؛ ➖ادامه بررسی کتاب رجال نجاشی https://eitaa.com/alfigh_alosul/46 🔉 🔸موضوع؛ ➖انواع وثاقت ➖«طریق به کتاب» و فوائد آن ➖مفهوم استثناء و انواع آن https://eitaa.com/alfigh_alosul/47 🔉 🔸موضوع؛ ➖بسط مفهوم استثناء وانواع آن. https://eitaa.com/alfigh_alosul/49 🔉 🔸موضوع؛ ➖بررسی عوامل تضعیف و توثیق در رجال ➖«غلو» مهمترین عامل تضعیف روات ➖«گسترش دامنه فقه»دستور کار اصلی نهاد امامت https://eitaa.com/alfigh_alosul/51 🔉 🔸موضوع؛ ➖سیاست اول ائمه؛ طرد و لعن غلات ➖سیاست دوم ائمه؛ معرفی فقهای جامع به جامعه شیعه https://eitaa.com/alfigh_alosul/52 🔉 🔸موضوع؛ ➖مفهوم ضعف؛ عدم اعتبار روایات منفرده راوی ضعیف ➖بررسی مبانی اعتبار قول رجالی https://eitaa.com/alfigh_alosul/54 🔉 🔸موضوع؛ ➖عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو https://eitaa.com/alfigh_alosul/58 🔉 🔸موضوع؛ ➖عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو https://eitaa.com/alfigh_alosul/60 🔉 🔸موضوع؛ ➖بررسی عناصر مفهوم وثاقت https://eitaa.com/alfigh_alosul/63 🔉 🔸موضوع؛ ➖ادامه بررسی عناصر مفهوم وثاقت https://eitaa.com/alfigh_alosul/64 🔉 🔸موضوع؛ ➖بررسی نظریه آیت الله خویی درباره اعتبار توثیقات رجالیون https://eitaa.com/alfigh_alosul/65 🔉 ➖حجیت مطلق توثیقات بلامعارض https://eitaa.com/alfigh_alosul/66
الفقه و الاصول
🔅 سلسله جلسات رجال #استاد_سید_علیرضا_حسینی_شیرازی در ۱۸ جلسه در کانال #الفقه_الاصول بارگذاری شده است
💥 عرض سلام و ادب محضر دوستان گرامی؛ با توجه به عدم پشتیبانی ایتا از فایلهای صوتی گذشته، چنانچه دوستان علاقمند به دریافت بودند، در خصوصی به بنده اطلاع بدهند. یاعلی.
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین. ▪️یابقیةالله آجرک‌الله فی مصيبة جدک الحسین ▪️ ▪صدای‌زنگ‌قافله ازتوبیابونامیاد کی‌بودمنوصدامیزد کیه‌که‌ازسفرمیاد ▪ @alfigh_alosul
وضعیت شناسی مردم کوفه در زمان امام حسین.docx
39.6K
🔺 تحقیق مناسب و جامعی پیرامون در زمان امام حسین(سلام الله علیه) یافتم و دریغم آمد که آن را خدمت دوستان تقدیم نکنم. پژوهشی که صورت گرفته، مستند به منابع معتبر تاریخی است و به ترکیب جمعیتی، ترکیب اعتقادی، ترکیب نژادی و اوصاف کوفیان اشاره می‌کند. هم به کمیت مردم کوفه می پردازد هم روحیات و ویژگی‌های آنها را بررسی می‌کند. پیشنهاد می‌کنم حتماً مطالعه کنید.🌹 @alfigh_alosul
الفقه و الاصول
#مقاله 🔺 تحقیق مناسب و جامعی پیرامون #وضعیت‌مردم‌کوفه در زمان امام حسین(سلام الله علیه) یافتم و دری
برخی دوستان تذکر دادند که فایل مقاله باز نمیشود، دوباره بارگذاری کردم ان‌شاءالله مفید واقع شود. التماس دعا.
💥همواره ولی فقیه، پاسدار جامعه شیعه در طول تاریخ بوده است. @alfigh_alosul
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
کتاب المضاربة ✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه) ▫ ایجاب و قبول در مضاربه 1⃣ عده ای بر اشتراط ایجاب و قبول در مضاربه، ادعای اجماع کرده اند. اما در این بحث، اجماعی که تعبدی و کاشف از نص معتبر یا اصول فتاوا (اصول متلقاة) باشد وجود ندارد. در برخی از منابع قدیمی، عنوان ایجاب و قبول وجود ندارد. مستند این اشتراط - هم چنانکه آقای حکیم فرموده - بنا و قانون عقلا است. 2⃣ در توضیح مطلب باید گفت که طبق بناء عقلا، در متعارف امور این گونه است که دو طرف قرارداد، هر کدام تنها نسبت به خود و اموال خود سلطنت و ولایت دارد، لذا قرارداد به ایجاب از یک طرف و قبول از طرف دیگر نیاز دارد. اما این قاعده، کلیت ندارد. در مواردی که شخصی از طرف هر دو، ولایت یا وکالت داشته باشد، نیازی به ایجاب و قبول جداگانه نیست. برای مثال اگر مالک و عامل، صغیر یا سفیه هستند و ولیّ آن ها واحد است در عقد مضاربه، نیازی به دو جعل و گفتن ایجاب از طرف مالک و گفتن قبلتُ از طرف عامل نیست؛ همین که بگوید عقد مضاربه بین مالک و عامل را ایجاد نمودم، مضاربه محقق می شود. 3⃣ بنابراین قانون عقلا این است که اگر دو سلطنت یا ولایت یا وکالت جداگانه وجود داشته باشد (یعنی مالک یا ولیّ او فقط نسبت به مال ولایت داشته و عامل یا ولیّ او فقط بر عمل ولایت داشته باشد) در این صورت، تحقق قرارداد منوط به دو صیغه ی ایجاب و قبول است اما اگر شخصی ولایت یا وکالت بر هر دو (مال و عمل) داشته باشد، با یک صیغه می تواند هر دو کار را انجام دهد. طبق بناء عقلا در باب مضاربه نیز حصه ای از ربح مشترک به مالک و حصه ای به عامل داده می شود که این امر به رضایت طرفین و انشاء ایجاب و قبول نیاز دارد. در اینجا نیز اگر یک شخص هم از طرف مالک و هم از طرف عامل ولایت یا وکالت داشته باشد دیگر نیاز به دو صیغه نیست و با یک صیغه هر دو محقق می شود. 🔹 جلسه هفتم درس‌خارج مضاربه ۹۴/۱۰/۶ @alfigh_alosul
✅ با توجه به درخواست برخی از بزرگواران؛ 🔊 بازنشر صوت جلسات رجالی در سال 95- 96 به مناسبت شروع سال جدید تحصیلی. 👇 👇👇 https://eitaa.com/alfigh_alosul/704
رجال 1.mp3
29.74M
🔉 🔸 موضوع؛ ➖ضرورت بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال
رجال 2.mp3
28.37M
🔸موضوع؛ ➖ بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال.
رجال 3.mp3
29.88M
🔸موضوع؛ ➖ چرا شیعه "کتاب محور" شد؟ ➖بررسی نکات مقدمه "الفهرست شیخ طوسی"
رجال 4.mp3
23.71M
🔸موضوع؛ ➖ ادامه بررسی مقدمه «الفهرست شیخ طوسی»
رجال 5.mp3
28.35M
🔸موضوع؛ ➖ ادامه بررسی مقدمه فهرست شیخ طوسی