هدایت شده از KHAMENEI.IR
🖤 لوح | امام جواد(ع) الگوی حركت ملّت ايران بود
◾ آیتالله خامنهای: امام جواد(علیهالسلام) مظهر مبارزهی با باطل بود او کوششگر برای حکومت الله بود. او برای خدا و قرآن مبارزه میکرد. او از قدرت ها نمیترسید. او در حقیقت امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران همگی دست به دست آن را تعقیب میکند. ۶۲/۶/۱۷
◾ سالگرد شهادت امام جواد
💻 @Khamenei_ir
#نکاتِفقهی_1
✅ کتاب المضاربة
✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه)
▫معنای مشارکت در مضاربه
1⃣ نظر مشهور #قدماء این است که اصل در مفاعله، مشارکت دو نفر در یک امر میباشد، اما عدهای از علمای متأخر (مثل مرحوم شیخمحمدحسیناصفهانی ، مرحومخویی و مرحومحکیم) این معنای مشارکتی را انکار کرده و فرمودهاند که مواردی عدیده وجود دارد که باب مفاعله استعمال شده اما معنای مشارکت در آن وجود ندارد.
2⃣ اشکال علمای متاخر به قدما وارد نیست؛ نظر قدما این است که معنای غالبی در باب مفاعله، مشارکت است نه اینکه هر کجا مفاعله استعمال شد، معنای مشارکت داشته باشد. به نظر ما معنایی که قدما ذکرکردهاند مناسبتر است.
3⃣ #صاحبجواهر میفرماید که به یک اعتبار در مضاربه، مشارکت وجود دارد و در تحصیل سود و ایجاد ضربفیالارض دو نفر دخیل و مؤثر هستند؛ یکی مالک که طبق قرارداد سرمایه را تأمین کرده و سبب محسوب میشود. و دیگری مباشر که مباشرة تلاش و ضربفیالارض کرده، خود را این طرف و آن طرف زده تا سودی حاصل شود.
هر دو نفر نسبت به دیگری کانّ ضرب در مال دیگری کرده است. ربحی که به دست میآید، نمای مال مالک و نمای عمل عامل است؛ و در نمای مال و نمای عمل شرکت حاصل شده است. به این اعتبار میشود گفت مالک یک قسمتی از نمای عمل را برای خودش تصاحب میکند؛ عامل نیز یک قسمت از نمای مال را برای خودش تصاحب میکند.
این وجه ایشان از بقیه وجوه بهتر است.
🔹جلسه اول درس خارج مضاربه؛ ۲۵/ ۹/ ۹۴
@alfigh_alosul
#حاشیهایبریکگفتار
☑ اخیراً جناب #سیدکمالحیدری چنین گفته است: کرونا توانسته است، غرور انسان مادی و حوزه های علمی جهان اسلام را که مدعی دخالت دین در عرصه حیات بشری بودند به چالش بکشد / وجه امتیاز شما که مدعی مکتب اهل بیت هستید نسبت به کسانی که چنین نیستند، در مواجهه با ویروس کرونا چیست؟
1⃣ اینکه کرونا چالش است، جای انکار ندارد اما اینکه چه چیزی و چه کسانی را به چالش میکشاند، محل بحث است. کرونا مانند هر بلای دیگری، دو طایفه را مغلوب میسازد؛ کسانی که مدعیاند فقط با اکتفا بر قدرت مادی و علم و دانش تجربی میتوانند بر آن فائق آیند، کسانی که رعایت بهداشت و مراعات جانب احتیاط را در پوشش بیان دینی، تمسخر مینمایند. اما کسانی که، مواجهه با کرونا را ذیل مدیریت دین طراحی میکنند و زمام مدیریت را نیز در اختیار #فقیه قرار میدهند، از این مواجهه به سلامت بیرون میآیند.
2⃣ توضیح مطلب اینکه؛ در مواجهه فقیهانه با مسئله کرونا، نه سرمستی علم و دانش تجربی حاکم است و نه خرافهگرایی در ظاهر مذهبی، بلکه آنچه که نمایان است، تجلی #عقلمتعبد است. عقل متعبد، جوهره فقاهت امامیه است، ترکیبی است از راهبری عقل با هدایت دین. عقل راهبر است، چون خطوط حرکت انسان را در زندگی ترسیم میکند، اما راهبری است که از کلمات وحی نور میگیرد و پرتو بر مسیر میاندازد. فقه شیعه نه خردستیز است و نه عقلگریز، بلکه اهل استدلال و اقامه دلیل و اتمام حجت است و از همینروی است که، میتواند راهبری کند، و نه خودبنیاد است و نه متکبر بلکه خاضع بر درگاه وحی ایستاده و از آن چشمه حیات مینوشد و مینوشاند.
پس هرگاه که در مواجهه با بیماری کرونا مغلوب شدیم، میتوانیم رد پای آن دو دیدگاه افراطی و تفریطی را ملاحظه کنیم.
3⃣ و اما وجه امتیاز مکتب اهلبیت چیست؟ علاوه بر آنکه، عقل متعبد، مهمترین وجه امتیاز ادراکی مکتب اهل بیت است، #آرامشی که در دل طوفان کرونایی در قلوب محبین و شیعیان ایشان وجود دارد، مهمترین وجه امتیاز قلبی این مکتب است. اگر کره جنوبی و چین از این بیماری رهایی جستهاند، یعنی مبتلایان به بیماری کرونا در آنها کم شده است، اما مگر میتوانند از اضطراب و استرس و وحشت این بیماری رهایی یابند؟ مکتب اهل بیت، آرامش در طوفان بلا را به انسان هدیه میکند، استقرار نفس میآورد و اطیمنان قلب ایجاد میکند. در آنجایی که همه هراسیده و سراسیمه شدهاند و به هزار چیز ناچیز میاندیشند، مکتب اهل بیت، آدمی را آرام میکند و از چنگال ترس رها میکند و در وادی ایمن جایش میدهد.
↩ نتیجه آنکه؛ در سایه مدیریت فقیهانه، هم میتوان به سلامت جسم و درمان بیماری دست یافت، بدون آنکه به چالش نزاع دین و علم مبتلا گشت، و هم میتوان در کانون بلا و ابتلاء به امنیت روان و آرامش درون رسید، بدون آنکه، اصل وجود چنین بیماری را انکار نمود. و این دو از آثار و برکات مکتب اهل البیت (سلام الله علیهم) میباشد که در ولایت و زعامت فقیه متجلی و نمایان میگردد.
🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
هدایت شده از مرکز نشر آثار آیتالله بهجت
🏴 شهادت مظلومانه امام محمدباقر علیهالسلام تسلیت باد 🏴
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
▫️... شعار سیاسی و استقلال و بقای حکومت برخی از فرقهها بر خرابکردن قبور بزرگان ائمهی بقیع علیهمالسلام بوده و هست…
▫️یک مشت دزد با این سابقهی کار که هادمالحرمین(تخریب کننده حرمها) هستند، خود را خادمالحرمین میدانند!
📚 رحمت واسعه، ص٢۵٢ (مجموعه فرمایشات حضرت آیتالله بهجت قدسسره پیرامون سیدالشهدا علیهالسلام و اصحاب آن حضرت، تهیه از فروشگاه اینترنتی بهجت آوا، متعلق به مرکز نشر آثار حضرت آیتالله بهجت www.Bahjatava.com )
☑️ کانال رسمی مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت #آیت_الله_بهجت قدسسره
✅ @bahjat_ir
#نکاتِفقهی_2
✅ کتاب المضاربة
✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه)
▫اقسام استرباح در کلمات فقها
1⃣ استرباح سه قسم دارد که درکتب مورد مقایسه قرار گرفتهاند.
قسم اول: مضاربه یا قراض
طبق قرارداد، مالک مالی به عامل میدهد که با آن کاری انجام دهد و دو طرف در سود حاصل از آن شریک باشند. عراقیها به این قسم، مضاربه میگویند و حجازیها به آن قراض میگویند.
قسم دوم: بضاعت
طبق قرارداد، مالک مالی به دیگری میدهد که با آن کاری انجام دهد و تمام سود حاصل برای مالک باشد.
قسم سوم: قرض
طبق قرارداد، مالک مالی به دیگری میدهد که با آن کاری انجام دهد و تمام ربح برای عامل باشد.
2⃣ صاحب ریاض میفرماید؛ فقها در این تقسیمبندی و ذکر تعاریف برای هر قسم، به دنبال ارایه تعریف و بیان تمام شرایط نبودهاند؛ شرط لازم را فقط بیان کردهاند نه شرط کافی را. از کلامشان استفاده نمیشود که به مجرد تحقق شرایط مذکور، این اقسام هم محقق میشوند.
به نظر ما توجیه اول صاحب ریاض، توجیه خوبی است. یعنی آنچه فقها گفتهاند شرط لازم است نه شرط کافی.
🔹جلسه دوم درس خارج مضاربه؛ ۲۸/ ۹/ ۹۴
@alfigh_alosul
✨✨اسعدالله ایامکم ✨✨
🌸🌸🌸
✅ حضرت آیتالله بهجت (قدسسره):
🔸از خدا میخواهیم که عیدی ما را در اعیاد شریفۀ اسلام و ایمان، موفقیت به عزم راسخِ ثابتِ دائم بر ترک معصیت قرار بدهد، که مفتاح(کلید) سعادت دنیویه و اُخرویه است!
ر.ک. به سوی محبوب، ص ٣۵
🌸🌸🌸
@alfigh_alosul
#نکاتِفقهی_3
✅ کتاب المضاربة
✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه)
▫راههای اثبات ربح برای عامل در مضاربه
1⃣ در فرضی که طرفین، شراکت عامل در ربح را شرط نکردهاند، آقای خویی میفرماید که عامل در ربح شریک نمیباشد، زیرا شراکت عامل در ربح، نیازمند دو امر است؛ نخست مالک میبایست مالکیت عامل نسبت به ربح را جعل کند؛ سپس شارع نیز آن جعل را امضاء کند. بنابر فرض، مالک به شراکت عامل اشاره نکرده و امضاء شارع نیز وجود ندارد، بنابراین عدم شراکت عامل در ربح علیالقاعده میباشد.
2⃣ به نظر ما، برای تکمیل اثبات عدم شراکت عامل، در فرضی که طرفین، شراکت عامل در ربح را شرط نکردهاند، علاوه بر نفی دو امری که آقای خوئی ذکر کرده ، امر دیگری نیز باید نفی شود.
در تبیین این امر باید گفت که اگر دو نفر که در مالی شریک هستند، با آن معاملهای انجام دهند، در سود حاصل از معامله شریک هستند.
در فرض مورد بحث نیز ممکن است کسی ادعا کند بنای عقلا بر شراکت عامل در سود میباشد؛ زیرا مال مالک، و عمل عامل، هر دو در تحقق سود دخیل بودهاند. لذا اگرچه مالک، در هنگام قرارداد، شراکت عامل در سود را جعل نکرده است اما وجود بنای عقلا، بر سهیم دانستن عامل در سود، در این فرض، برای ثبوت شراکت او در سود، کافی میباشد.
بنابراین برای اثبات عدم شراکت عامل در سود، در این فرض باید علاوه بر نفی دو امری که آقای خوئی ذکر کرده، این امر نیز نفی شده و گفته شود بنای عقلا وجود ندارد یا اگر وجود دارد، تسالم بر عدم ثبوت شراکت در چنین مواردی است.
🔹 جلسه سوم درس خارج مضاربه؛ ۳۰/ ۹/ ۹۴
@alfigh_alosul
#فقهایامامیه_4
✨التزام به قنوت، افتخار شیعه است.
✅حضرت آیت الله بهجت (رحمةاللهعلیه):
🔸التزام شیعه به #قنوت، افتخاری است برای آنها جهت تعظیم و تجلیل در پیشگاه خداوند متعال، در قبال عامه که #تکتف میکنند جهت تعظیم؛ زیرا قنوت هم تعظیم است و هم تزیین و هم ابتهال و تذلل و خشوع برای نمازگزار.
🔸با اینکه عامه در روایات خود تصریح دارند که حضرت رسول - صلیاللهعلیهوآلهوسلم- در صلاة فجر قنوت نمود و نفرین کرد. با این حال، اینگونه تعظیم را که معمولٌبه رسول الله - صلیاللهعلیهوآلهوسلم- بوده است را ترک میکنند، و تکتف را که مورد عمل آن حضرت نبوده به صرف استحسانات و خیالات خود به جا میآورند!
🔸البته ممکن است قنوت در نمازی مؤکد و در جای دیگری چنین نباشد، ولی در هر حال قنوت دعا است، و دعا امری است مطلوب و مرغوب و مأمورٌبه و بهترین وقت آن در حال نماز میتواند باشد که مصلی قلب خود را استحضار کرده است، به خلاف تکتف که نه مورد عمل بوده و نه مأمورٌ به، به گونهای که اگر مالک در ترک آن مخالف نبود قطعاً شیعه در ترک آن شناخته میشد.
🔺ر.ک. در محضر بهجت، ج3 ص 190
🆔https://eitaa.com/alfigh_alosul
#غدیریه_1
🔅 ولایةامیرالمؤمنین(سلاماللهعلیه)، نورالله عزوجل است.
«أَحْمَدُ بْنُ إِدْرِيسَ، عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عُبَيْدِ اللَّهِ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ وَ مُوسَى بْنِ عُمَرَ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْفُضَيْلِ، عَنْ أَبِي الْحَسَنِ ع قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى "يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللّٰهِ بِأَفْوٰاهِهِمْ"، قَالَ: يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا وَلَايَةَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع بِأَفْوَاهِهِمْ، قُلْتُ: قَوْلُهُ تَعَالَى "وَ اللّٰهُ مُتِمُّ نُورِهِ" قَالَ: يَقُولُ: وَ اللَّهُ مُتِمُّ الْإِمَامَةِ وَ الْإِمَامَةُ هِيَ النُّورُ، وَ ذَلِكَ قَوْلُهُ عَزَّ وَ جَلَّ- فَآمِنُوا بِاللّٰهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنٰا، قَالَ: النُّورُ هُوَ الْإِمَامُ.»
الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 196
@alfigh_alosul
#غدیریه_2
🔅ولایة امیرالمؤمنین(سلاماللهعلیه)، بار امانتی است که، آسمانها و زمین نتوانستند آن را تحمل کنند.
«مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى، عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ، عَنِ الْحَكَمِ بْنِ مِسْكِينٍ، عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ عَمَّارٍ، عَنْ رَجُلٍ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ (سلام الله علیه) فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولًا»، قَالَ: هِيَ وَلَايَةُ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع.»
🔸 الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 413
@alfigh_alosul
audio_all_2.mp3
29.88M
🌸الحمدلله الذی جعلنا من المتمسکین بولایةامیرالمؤمنين و الائمةعلیهم السلام🌸
💥فایل صوتی خطبه غدیر به همراه ترجمه فارسی.
✨مناسب برای پخش در ایستگاههای صلواتی و موکبها.
@alfigh_alosul
#نکاتِفقهی_4
✅ کتاب المضاربة
✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه)
▫مفاد قاعده «لاضرر»
قاعده «لاضرر» اعم است هم #مثبت حکمی است که دفع ضرر کند و هم #نافی حکم ضرری است. شارع، در روابط و حقوقی که مردم نسبت به هم دارند قوانین را به گونه ای تنظیم نموده که کسی متضرر نشود. بنابراین اگر در موردی جعل شارع موجب ضرر به شخصی شود، به مقتضای این قاعده، آن حکم و جعل نفی می شود. هم چنانکه اگر در جایی عدم جعل شیئ، موجب ضرر به شخصی شود، به مقتضای این قاعده، حکم به ثبوت و جعل آن شیئ می شود.
لذا اگر شخصی عملی انجام دهد و قصد تبرع هم نداشته باشد، در این صورت شارع ضمان جعل نکند، خلاف این است که شارع جلوی ضرر را گرفته است. لذا به مقتضای این قاعده، ضمان ثابت می شود تا شخص متضرر نشود.
فقره «لا ضرر» ناظر به حکم وضعی و فقره «لا ضرار» ناظر به حکم تکلیفی است یعنی در حیطه روابط و حقوقی که مردم نسبت به یکدیگر دارند، نه ضرری وجود دارد و نه اضرار جایز است.
🔹پ.نوشت؛ بیان فوق، ناظر بر رأی صاحب مستمسک مبنی بر «نافی ضرری بودن» قاعده مذکور است نه مثبت بودن آن.
🔹جلسه چهارم درس خارج مضاربه؛ ۹۴/۱۰/۱
@alfigh_alosul
الفقه و الاصول
✅یکی از برادران عزیزم که، دانشآموخته #موسسهعالیفقهوعلوماسلامی و مشغول به تحصیل و تحقیق در گروه #فقهالاقتصاد میباشد، یادداشت مختصری را در تبیین شخصیت استاد موسویان(ره) نگاشتهاند که، حاوی نکات مفید و قابل استفادهای است.
👇👇👇👇
✔️چند کلمهای درباره استادی عزیز...
ضایعه درگذشت استاد موسویان تاسفانگیز بود. چند سالی که در کلاس درس یا جلسات و گفتوگوهای مختلف توفیق استفاده از ایشان داشتیم، نکات جالب توجهی از شخصیت ایشان دریافتیم که اشاره به برخی خالی از لطف نیست:
1⃣ اول، که کمتر گفته میشود، شخصیت کاملاً انقلابی ایشان است که از رزمندگان خطوط مقدم جبههها و از جانبازان بود، در فتنه منتظری و طیف مهدی هاشمی از مبارزین صف اول بود و اقدامات خطیری داشت، در مبارزه با جریان غربگرایی پس از دوم خرداد جلودار بود، برای دفاع از نگاه اسلامی و انقلابی با حمایت طیف انقلابی قم کاندیدای مجلس شد و رای خوبی هم آورد هر چند به مجلس راه نیافت و...
یک انقلابی با بصیرت، پایدار و در صحنه عمل!
به یاد دارم در کلاسی به این مضمون میفرمود که گاهی ممکن است در موضوعی شخصاً نظر متفاوتی با رهبری داشته باشیم، اما اطاعت از ایشان واجب است، ایشان با اشرافی که به مسائل و مبانی دارند نکاتی را میبینند که شاید ما به آن توجه نداریم.
2⃣ دوم، تلاش خستگیناپذیر علمی استاد که با وجود سن و سال و بیماریها، عموماً از صبح زود تا دیروقت مشغول کار علمی اعم از تدریس و تحقیق و جلسات و نشستها بود و پس از کلاس ما که معمولاً شب بود، تازه به جلسه بعدی در پژوهشگاه یا .... میرفت، در حالی که اول صبح تهران بودهاند، در دانشگاه یا بانک مرکزی یا بورس یا... و تا آخر شب هم برنامهای فشرده داشتهاند! و ما شگفتزده از این همه تکاپوی استاد که برای ما با این ادعاها خارج از تصور و البته درس آموز است، با این همه مشغله حجم مقالات و کتب علمی ایشان در هر سال کم نظیر یا بی نظیر بود! توصیه ایشان به ما نیز همین تلاش پرحجم علمی و برای پاسخ به نیازهای کشور بود.
نکته دوم قطعاً دلیلی و انگیزهای جز نکته اول و اخلاص ایشان در این مسیر نمیتواند داشته باشد.
3⃣ سوم، ذهن خوب ، بیان خوب ، خوشصحبتی و تواضع کم نظیر استاد در هم صحبتی با شاگردان، کلاس درس ایشان را کلاسی ممتاز و گرم و پرچالش میساخت. با وجود گرایش خاص استاد در مباحث اقتصاد اسلامی که با نقدهای بعضاً تند دوستان در کلاس مواجه بود، اما ایشان هرگز بیان تند یا تحقیر آمیز یا طعنهای خطاب به شاگردان نداشتند.
4⃣ چهارم، با وجود شخصیت و تفکر انقلابی برای پیشبرد کار نظام با همه طیفها تعامل و همکاری داشت و در دولتهای با گرایشهای متضاد از جهت علمی معتمد بود که بخشی از آن هم ناشی از شخصیت باز، خوش برخورد و شوخ طبع استاد بود.
با وجود آن که انتقادهای علمی جدی به گرایش اقتصادی ایشان وجود داشته و دارد، با توجه به توان و تلاش علمی و شخصیت و تعامل مناسب خود در درون حوزه و با مدیران اجرایی کشور از طیفهای مختلف، توانست تا حد زیادی نگاه خود را در عرصه های بانکی و مالی حاکم کند. نکتهای که برای تلاش گران علوم اسلامی قابل توجه است. البته غلبه یافتن نگاه ایشان در عرصه اجرایی کشور مناشئ دیگری نیز دارد که باید در جای خود مورد بحث علمی قرار گیرد.
5⃣ در آخر هم راجع به انتقاداتی که به گرایش علمی ایشان وجود دارد باید توجه داشت که، ایشان در دورههای مختلف حیات علمی خود، دیدگاههایی رو به تکامل داشت و نباید به محتوای آثار علمی ایشان نگاهی مطلق و اغراق آمیز(مثبت یا منفی) داشت، اما لااقل دیدگاه ایشان با وجود برخی آفتها، برای دوره گذار و حل معضلات جاری نظام مالی کشور و اجتناب از معاصی بیّن الهی راهگشا بود، هر چند یقیناً برای نظام اقتصادی و مالی اسلامی در بلند مدت باید طرحی دیگر درانداخت و با نگاهی عمیقتر به مسائل نگریست و تلاش کرد تا از سیطره نهادهایی که در خدمت اهدافی دیگر است، رهایی یافت.
هدفی که حتماً تلاش و توفیقی مضاعف و مستمر می طلبد.
◾️خداوند ایشان را با ارواح طیبه اجداد طاهرینش علیهم السلام محشور گرداند و روحش را غریق غفران و رحمت واسعه خویش بنماید، ان شاءالله.
🔹موسسه عالی فقه و علوم اسلامی، گروه فقه الاقتصاد
@alfigh_alosul
#نکاتِفقهی_5
✅ کتاب المضاربة
✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه)
▫امکان انشاء مضاربه فاسد
1⃣ آقای حکیم در ذیل کلام مرحوم سید می فرماید: «مضاربه فاسد در بعضی از تصورات، اصلاً وجود خارجی ندارد. زیرا انشا، قصد می خواهد و قصد متضادین محال است. فرد نمی تواند از طرفی قصد انشا مضاربه کند که بر اساس آن عامل، در سود شریک است. و از طرفی دیگر با قصد، عدم شراکت عامل در سود را انشا کند.
2⃣به نظر ما، این مطلب درست نیست. انشاء خفیف المؤونه است و انسان می تواند از روی لغو دو شئ متنافی را قصد و انشا کند و صرف انشا اشکالی ندارد. بله انشا دو امر متنافی با قصد ترتیب اثر ثبوتا قابل تحقق نیست. مالک نمی تواند در زمان واحد، شراکت با عامل و عدم شراکت او را قصد کند اما صرف انشا از روی لغو و بدون قصد ترتیب اثر، امکان پذیر است و ما نیز در زندگی از چنین لغویاتی زیاد انجام می دهیم.
توجه به این نکته نیز لازم است که لغو بودن یک عمل، منافاتی با انجام آن از روی قصد ندارد زیرا لغویاتی که انسان انجام می دهد، با قصد انجام می شود و الا اگر هیچ قصدی نداشته باشد، لغو هم بر آن صدق نمی کند.
🔹جلسه پنجم درس خارج مضاربه؛ ۹۴/۱۰/۲
@alfigh_alosul
قائمی.mp3
20.31M
🔉#صوتنشستعلمی
✅ ارائه: حجةالاسلامو المسلمین قائمینیا
🔰موضوع: فقه و دانشهای زبانی جدید
🔺زمان؛ ٩٩/٥/١١
@alfigh_alosul
💥حجة الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا قائمینیا
🔺دانشیار گروه معرفت شناسی پژوهشکده حکمت و دین پژوهی
پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
🔺حوزه تمحض: فلسفه معرفت دینی
حوزه تمحض دوم: بررسی معرفتشناختی فلسفه سایبر با رویکرد اسلامی
@alfigh_alosul
هدایت شده از الفقه و الاصول
#توجه
استماع صوت این جلسه برای کسانی که اهل تحقیق و پژوهش در مبادی فقه و اصول هستند، مفید و بلکه ضروری مینماید.
🌹
#نکاتفقهی_6
کتاب المضاربة
✳ آیة الله شبیری زنجانی(دام عزه)
▫ ملکیة آناًمّایی، به عنوان یک راه حل
✅ برخی از فقها (مانند شیخ انصاری) بسیاری از مسائل فقهی را با #ملکیتآناًما تصویر کردهاند که در زیر به سه مورد اشاره میشود؛
1⃣ مورد اول: در باب خمس
عدهای از فقها مانند آقای خویی از یک طرف، قائل به شراکت مالک مال و ارباب خمس در متعلق خمس (مانند کنز، غوص و غنائم جنگی) میباشند؛ همچنانکه ظاهر آیه (وَ اعْلَمُوا أَنَّما غَنِمْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَأَنَّ لِلّهِ خُمُسَهُ) شراکت است. از طرفی دیگر موضوع قضیه در آیه، مالکیت کل میباشد. بنابراین در غیر از ارباح مکاسب -که در آنها سال معتبر نیست- متعلق خمس، مالی است که خمسدهنده نسبت به کل آن، مالک میباشد؛ از سوی دیگر یک پنجم آن برای ارباب خمس است. در جمع بین این دو گفته شده که ابتدا #خمسدهنده آناًمّا مالک کل مال میشود؛ ولی این ملکیت استقرار نمییابد و تنها چهار پنجم مال در ملک او باقی میماند.
2⃣ مورد دوم: مالکیت فرزند نسبت به والدین
اگر انسان عبد یا کنیزی را بخرد، مالک آن میشود؛ از طرفی دیگر فرزند نمیتواند مالک عمودین (پدر و مادر) شود؛ لذا در جمع بین صحت بیع و انتقال ملکیت به مشتری که در اینجا فرزند است و بین عدم مالکیت فرزند نسبت به عمودین، گفته شده که به موجب بیع، #فرزند آناًما مالک عمودین میشود اما این ملکیت استقرار نیافته و بلافاصله از ملک او خارج میشود.
3⃣ مورد سوم: تهاتر ثمن با دین
اگر زید از عمرو یک میلیون طلب داشته باشد و عمرو کالایی را به این قیمت به او بفروشد، تهاتر محقق میشود؛ یعنی #عمرو آناًما نسبت به یک میلیون ثمن کالا که در ذمه زید است، مالک میشود ولی این ملکیت استقرار نیافته و از باب تهاتر بین ثمن فی ذمه زید و بین بدهی در ذمه عمرو از بین میرود.
🔹جلسه ششم درسخارج مضاربه؛ ۹۴/۱۰/۳
@alfigh_alosul
🔅 سلسله جلسات رجال #استاد_سید_علیرضا_حسینی_شیرازی در ۱۸ جلسه در کانال #الفقه_الاصول بارگذاری شده است.
👇👇👇👇
🔉 #صوت_جلسه_اول_رجال
🔸 موضوع؛
➖ضرورت بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال
https://eitaa.com/alfigh_alosul/10
🔉 #صوت_جلسه_دوم_رجال
🔸موضوع؛
➖ بررسی تفصیلی منابع نخستین رجال.
https://eitaa.com/alfigh_alosul/14
🔉 #صوت_جلسه_سوم_رجال
🔸موضوع؛
➖ چرا شیعه "کتاب محور" شد؟
➖بررسی نکات مقدمه "الفهرست شیخ طوسی"
https://eitaa.com/alfigh_alosul/16
🔉 #صوت_جلسه_چهارم_رجال
🔸موضوع؛
➖ ادامه بررسی مقدمه «الفهرست شیخ طوسی»
https://eitaa.com/alfigh_alosul/19
🔉 #صوت_جلسه_پنجم_رجال
🔸موضوع؛
➖ ادامه بررسی مقدمه فهرست شیخ طوسی
https://eitaa.com/alfigh_alosul/24
🔉 #صوت_جلسه_ششم_رجال
🔸موضوع؛
➖بررسی مقدمه رجال النجاشی
➖اشاره ای کوتاه به مفهوم وثاقت
https://eitaa.com/alfigh_alosul/26
🔉 #صوت_جلسه_هفتم_رجال
🔸موضوع؛
➖ادامه بررسی کتاب رجال نجاشی
https://eitaa.com/alfigh_alosul/46
🔉 #صوت_جلسه_هشتم_رجال
🔸موضوع؛
➖انواع وثاقت
➖«طریق به کتاب» و فوائد آن
➖مفهوم استثناء و انواع آن
https://eitaa.com/alfigh_alosul/47
🔉 #صوت_جلسه_نهم_رجال
🔸موضوع؛
➖بسط مفهوم استثناء وانواع آن.
https://eitaa.com/alfigh_alosul/49
🔉 #صوت_جلسه_دهم_رجال
🔸موضوع؛
➖بررسی عوامل تضعیف و توثیق در رجال
➖«غلو» مهمترین عامل تضعیف روات
➖«گسترش دامنه فقه»دستور کار اصلی نهاد امامت
https://eitaa.com/alfigh_alosul/51
🔉 #صوت_جلسه_یازدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖سیاست اول ائمه؛ طرد و لعن غلات
➖سیاست دوم ائمه؛ معرفی فقهای جامع به جامعه شیعه
https://eitaa.com/alfigh_alosul/52
🔉 #صوت_جلسه_دوازدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖مفهوم ضعف؛ عدم اعتبار روایات منفرده راوی ضعیف
➖بررسی مبانی اعتبار قول رجالی
https://eitaa.com/alfigh_alosul/54
🔉 #صوت_جلسه_سیزدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو
https://eitaa.com/alfigh_alosul/58
🔉 #صوت_جلسه_چهاردهم_رجال
🔸موضوع؛
➖عدم پذیرش تضعیفات مبتنی بر غلو
https://eitaa.com/alfigh_alosul/60
🔉 #صوت_جلسه_پانزدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖بررسی عناصر مفهوم وثاقت
https://eitaa.com/alfigh_alosul/63
🔉 #صوت_جلسه_شانزدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖ادامه بررسی عناصر مفهوم وثاقت
https://eitaa.com/alfigh_alosul/64
🔉 #صوت_جلسه_هفدهم_رجال
🔸موضوع؛
➖بررسی نظریه آیت الله خویی درباره اعتبار توثیقات رجالیون
https://eitaa.com/alfigh_alosul/65
🔉 #صوت_جلسه_هجدهم_رجال
➖حجیت مطلق توثیقات بلامعارض
https://eitaa.com/alfigh_alosul/66
الفقه و الاصول
🔅 سلسله جلسات رجال #استاد_سید_علیرضا_حسینی_شیرازی در ۱۸ جلسه در کانال #الفقه_الاصول بارگذاری شده است
#توجه
💥 عرض سلام و ادب محضر دوستان گرامی؛
با توجه به عدم پشتیبانی ایتا از فایلهای صوتی گذشته، چنانچه دوستان علاقمند به دریافت #صوتجلساتاستادحسینی بودند، در خصوصی به بنده اطلاع بدهند.
یاعلی.
#حیعلیالعزاء
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین.
▪️یابقیةالله آجرکالله فی مصيبة جدک الحسین ▪️
▪صدایزنگقافله
ازتوبیابونامیاد
کیبودمنوصدامیزد
کیهکهازسفرمیاد ▪
@alfigh_alosul
وضعیت شناسی مردم کوفه در زمان امام حسین.docx
39.6K
#مقاله
🔺 تحقیق مناسب و جامعی پیرامون #وضعیتمردمکوفه در زمان امام حسین(سلام الله علیه) یافتم و دریغم آمد که آن را خدمت دوستان تقدیم نکنم.
پژوهشی که صورت گرفته، مستند به منابع معتبر تاریخی است و به ترکیب جمعیتی، ترکیب اعتقادی، ترکیب نژادی و اوصاف کوفیان اشاره میکند.
هم به کمیت مردم کوفه می پردازد هم روحیات و ویژگیهای آنها را بررسی میکند.
پیشنهاد میکنم حتماً مطالعه کنید.🌹
@alfigh_alosul