eitaa logo
الفقه و الاصول
1.2هزار دنبال‌کننده
323 عکس
28 ویدیو
211 فایل
با ارائه #تحقیقات_فقهی_اصولی_رجالی با دغدغه #فقه_حکومت با نظری به #فلسفه_اصول ✍️مدرس_پژوهشگر فقه و اصول؛ محمد متقیان تبریزی ♨️مطالب این کانال تولیدی است، لطفاً با #لینک نقل کنید. مسیر گفتگو؛ @mmsaleh_313
مشاهده در ایتا
دانلود
index.jpg
4K
✔حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی(زیدعزه): 🔸 ارکان اربعه یک عالِم که اگر در او جمع شوند، صلاحیت مرجعیّت دارد، در میرزای شیرازی وجود داشته: علمیّتش درجه اول، تقوایش درجه اول، اخلاقش درجه اول، عقلش هم درجه اول بوده. این چهار چیز در میرزا در حدّ اعلا بوده و نباید کسی هیچ شکی در علمیّت میرزا بکند و اگر هیچ شاهدی نبود جز همین شاگردها و همین‌که هر چه ملّای متفکر می‌بینیم، تربیت شده اویند، کافی بود. 🔸 در تاریخ شیعه دو نفر ملّای درجه اول هستند که شاگردهای آنها مهم‌ترین شاگردهای همه اعصارند: یکی وحید بهبهانی و دیگری میرزای شیرازی. 🔸 وحید بهبهانی شاگردانی همانند بحرالعلوم، صاحب ریاض، کاشف الغطاء، میرزا مهدی شهرستانی، سید محسن اعرجی و ملا مهدی نراقی داشته است که نشان دهندة موقعیت علمی ممتاز اوست. 🔸 بزرگان طبقة بعد از میرزای شیرازی نیز که مطالب تحقیقی و محققانه‌ای دارند، همه از شاگردان اویند؛ مثل آخوند خراسانی، سید محمّد کاظم یزدی، سید محمّد فشارکی، میرزا محمّد تقی شیرازی، سید اسماعیل صدر، سید حسن صدر، شریعت اصفهانی و... که نشان‌دهنده سطح بالای علمی ایشان است. ر.ک. جرعه ای از دریا. @alfigh_alosul
آیت الله بروجردی.jpg
5.2K
✔حضرت آیت الله العظمی شبیری زنجانی(زیدعزه): 🔸 آقای بروجردی مرجع جهانی بود، نه عالم منطقه ای خاص. ایشان مایه حیثیت روحانیت و اسلام در داخل و خارج بود. برخوردش به گونه ای بود که افراد مختلف مجذوب وی می شدند. هم جاذبه علمی داشت و هم جاذبه معنوی. 🔸 آقای بروجردی از همان دوران طلبگی از جهت تقوا از افراد انگشت شمار و شخصیتی مورد قبول، و بسیار مورد توجه مرحوم آخوند خراسانی بود. 🔸 ایشان مورد قبول علمای مختلف بود. افراد بسیاری که خود اهل سیر و سلوک معنوی بودند، ایشان را قبول داشتند. از آسید جمال الدین گلپایگانی در نجف شنیدم که گفت:"ایشان بر همه ما مقدم است". @alfigh_alosul
مکتب فقهی امام خمینی.docx
25.8K
✔ مکتب فقهی امام خمینی (ره) در بیان آیت الله سیدعزالدین حسینی زنجانی(ره) @alfigh_alosul
index.jpg
10.3K
✔مأخذشناسی بیانات حضرت آیت الله خامنه ای پیرامون موضوع فقه حکومتی. نگارنده؛ حجةالاسلام دکتر یحیی عبداللهی. 👇👇👇
مأخذشناسی بیانات رهبر انقلاب در فقه حکومتی.docx
29.7K
موضوع؛ مأخذشناسی بیانات حضرت آیت الله خامنه ای پیرامون فقه حکومتی. نگارنده؛ حجة الاسلام دکتر یحیی عبداللهی. به نقل از سایت اجتهاد. https://eitaa.com/alfigh_alosul/8
⚫️ آجرک الله یا صاحب الزمان بمصیبة امیرالمؤمنين (سلام الله علیه)⚫️ ▪️نعی الخضر فی وفاة علی(سلام الله علیه) «أنّه لمّا توفّي أمير المؤمنين عليه السلام جاء شيخ يبكي و هو يقول: اليوم انقطعت علاقة النبوّة، حتى وقف بباب البيت الّذي فيه أمير المؤمنين عليه السلام- و ذلك حين موته قبل أن يخرجوه و يأخذوا في جهازه- فأخذ بعضادتي الباب، ثمّ قال: رحمك اللّه، فلقد كنت أوّل الناس إسلاما، و أفضلهم فضلهم إيمانا، و أشدّهم يقينا، و أخوفهم من اللّه، و أطوعهم لنبيّ اللّه، و أفضلهم مناقبا، و أكثرهم سوابقا، و أشبههم به خلقا و خلقا، و سيماء و فضلا، و كنت أخفضهم صوتا، و أعلاهم طودا، و أقلّهم كلاما، و أصوبهم منطقا، و أشجعهم قلبا، و أحسنهم عملا، و أقواهم يقينا، حفظت ما ضيّعوا، و رعيت ما أهملوا، و شمّرت إذا اجتمعوا، و علوت إذا هلعوا، و وقفت إذا أسرعوا، و أدركت أوتار ما ظلموا. كنت على الكافرين عذابا واصبا، و للمؤمنين كهفا و حصنا، كنت كالجبل الراسخ لا تحرّكه العواصف، و لا تزيله القواصف، كنت للأطفال كالأب الشفيق، و للأرامل كالبعل العطوف، قسمت بالسويّة، و عدلت بالرعيّة، و أطفأت النيران، و كسرت الأصنام، و ذللت الأوثان، و عبدت الرحمن- في كلام كثير- فالتفتوا فلم يروا أحدا، فسئل الحسن عليه السلام عنه، فقال: كان الخضر، فارتجّت الدار بالبكاء و النحيب، فإنّا للّه و إنّا إليه راجعون.» ▪️المناقب، ابن شهرآشوب، ج۲ ص۳۴۷ @alfigh_alosul
#اطلاعیه عرض سلام محضر دوستان گرامی؛ قرار بر این است که در کانال #الفقه_الاصول صوت جلسات درسی استاد #سید_علیرضا_حسینی_شیرازی بارگذاری شود. ایشان از اساتید مبرز علم رجال و حدیث هستند، از شاگردان استاد #سید_جواد_شبیری و یک فرد #جریان_ساز در این موضوعات میباشند. استماع جلسات رجال ایشان که در #مرکز_فقهی_ائمه_اطهار انجام شده است، بسیار مفید فایده خواهد بود. 👇👇👇👇 @alfigh_alosul
🔸 1- اگر کسی شب عید فطر را درک بکند در حالیکه شرائط لازم را داشته باشد، پرداخت زکات فطره بر او واجب می شود. اما شرایط وجوب چیست؛ 1- مکلف باشد و صبی و مجنون نباشد. 2- در هنگامه هلال ماه شوال مغمی علیه و در اغما نباشد. 3- حر باشد و مملوک نباشد. 4- غنی باشد و فقیر نباشد. ؛ اینکه فردی در شب عید فطر، مکلف و عاقل و حر باشد روشن است، اما اینکه در شب عید غنی باشد به چه معنا است؟ ؛ مقصود از اینکه کسی که واجب الزکاة است باید اوصاف چهارگانه را داشته باشد یعنی در همان شب عید متصف به این اوصاف باشد. این معنا درباره وصف «غنی» با این توضیح است که، افراد به سال جاری خود توجه می کنند، چنانکه خود را در اداره امور زندگی ناتوان ببینند به این صورت که قوت سالانه خود و عیال خود را نمی توانند تأمین می کنند، چنین فردی فقیر است و در شب عید نیز متصف به وصف فقر است هرچند که در آن لحظه مبالغی در اختیار داشته باشد و توان پرداخت داشته باشد. 🔺 به نظر می رسد؛ در میان فقهای عظام، بیان حضرت آیت الله العظمی بهجت(ره) جهت تبیین حاق و مغزای نکته ای که گفته شد، مفید فایده باشد: «؟؛ منظور كسى است كه خرج سال خود و خانواده‌اش را دارد؛ و كسى كه فعلًا خرج سال را ندارد ولى به تدريج به دست مى‌آورد و مصرف مى‌كند، اگر غير از آن چه خرج مى‌كند، با قرض كردن و مانند آن بتواند زكات فطره را بدهد، به طورى كه نظم امور او به هم نخورد و موجب خرج و اجحاف نباشد، بنابر احتياط واجب بايد زكات فطره را بدهد.» 🔺اشاره؛ برخی از مردم با توجه به شرایط معیشتی پیش آمده در تأمین معاش خود مبتلا به مضیقه هستند و مالک بر قوت سالانه خود و خانواده شان نیستند. این افراد ممکن است که ظاهر اجتماعی شان به فقرا شباهتی نداشته باشد اما با لحاظ وضعیت مالی زندگی که دارند «غنی» محسوب نمی شوند. https://eitaa.com/alfigh_alosul/22
🔸 ✔ بعد از آنکه روشن شد که چه کسی مکلف به پرداخت زکات فطره است، حال سؤال این است که، او این زکات فطره را از ناحیه چه کسانی باید پرداخت کند؟ پاسخ به این سؤال بازگشت به کلمه «عیلولة» دارد. شخصی که مکلف به پرداخت است «معیل» است و او از جانب «عیال» خود باید پرداخت کند. فقها واژه عیال را به «نانخور» تعبیر کرده اند. و اطلاق در این واژه را پذیرفته اند. همانطور که سیدصاحب عروه می فرماید: «يجب إخراجها بعد تحقق شرائطها عن نفسه و عن كل من يعوله‌حين دخول ليلة الفطر من غير فرق بين واجب النفقة عليه و غيره و الصغير و الكبير و الحر و المملوك و المسلم و الكافر و الأرحام و غيرهم حتى المحبوس عنده و لو على وجه محرم و كذا تجب‌عن الضيف بشرط صدق كونه عيالا له»(العروة الوثقی- المحشی) 🔺اشاره؛ عنوان «عیال» عنوان اصیل و مطلق است، شامل عیال حاضر و غائب، فقیر و غنی هم می باشد. (تفصیل موارد را به عروه محشی مراجعه نمایند.) ✔ در باره «میهمان یا ضیف» غالب فقهای عظام همان صدق عیال یا نانخور را قبول کرده اند و آن را عنوان اصیل دانسته اند و وجوب پرداخت زکات را منوط به صدق عنوان نانخور در نظر گرفته اند و برخی دیگر عنوان «ضیف» را مستقل در نظر گرفته اند: «گلپايگانى، صافى: مسأله فطرۀ مهمانى كه پيش از مغرب شب عيد فطر با رضايت صاحبخانه وارد شده در صورتى كه بگويند امشب نان او را داده، بر او واجب است هر چند نان‌خور او حساب نشود.»(توضیح المسائل امام خمینی- محشی) @alfigh_alosul
🔸 ✔ بعد از تبیین مکلف زکات فطره، و تعداد افرادی که باید زکات آنها داده شود، حال سؤال این است که، چه چیزی باید پرداخته شود؟ غالب فقهای عظام از تعبیر «قوت غالب» یا «غذای معمول مردم» استفاده کرده اند اما به نظر می رسد آنچه حضرت امام فرموده اند موافق با ادله است: «هر نفرى يك صاع كه تقريباً سه كيلو است گندم يا جو يا خرما يا كشمش يا برنج يا ذرّت و مانند اينها به مستحقّ بدهد و اگر پول يكى از اينها را هم بدهد كافى است»(توضیح المسائل) نظر مقام معظم رهبری نیز بر همین است که فرمودند: «اگر از گندم، جو، خرما، برنج و مانند اینها داده شود کفایت می کند و منحصر در قوت غالب نیست»(استفتائات سایت) 🔺علی ای حال؛ پرداخت زکات فطره با توجه به اینکه پرداخت قیمت آن هم جایز است، چندان مورد بحث و اشکال نیست. لازم به ذکر است که، قیمت هایی که مراجع عظام می فرمایند، وظیفه مرجع نیست و نوعی راهنمایی برای مقلد است که دچار ابهام نشود و خود مقلد نیز می تواند یکی از اقلام مذکور را قیمت کرده و پول آنها را پرداخت نماید. 🔸 در این مقام دو سؤال مطرح است؛ چه زمانی زکات فطره واجب می شود؟ بعد از دخول وقت وجوب زکات فطره، مکلف چه وظیفه ای دارد؟ 1- بالاتفاق فرموده اند؛ وقت دخول لیلة العید زکات فطره بر انسان واجب می شود و مهلت پرداخت آن تا زوال روز عید می باشد. 2- در کلمات فقهای عظام دو تعبیر وجود دارد؛ پرداخت زکات فطره به فقیر، کنارگذاشتن فطریه. در صورت اول وظیفه فرد پرداخت مال به فقیر است بعد از دخول وقت، در صورت دوم خارج کردن و کنار گذاشتن زکات فطره از اموال است. حال اگر او نماز عید را می خواند احتیاط واجب است که پیش از نماز یا دفع کند یا عزل المال. و اگر نمی خواند تا وقت زوال فرصت دارد. 🔺چنانچه کسی مکلف به پرداخت مال به فقیر باشد نمی تواند زکات فطریه خود را در صندوق کمیته امداد بیاندازد و یا موسسات خیریه را وکیل در پرداخت قرار دهد و چنانچه وظیفه مکلف اخراج المال باشد، می تواند موسسات خیریه و کمیته امداد را وکیل در پرداخت فطریه به فقرا قرار دهد. نظر آقایان گلپایگانی، صافی، تبریزی، خامنه ای به این است که او مخیر میان دفع المال و عزل المال است. @alfigh_alosul