eitaa logo
مدرسه علميه الهادی علیه السلام
492 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
94 فایل
🔹مرکز هدایت علمی تربیتی الهادی علیه السلام قم حرم اهل بیت علیهم السلام 📱 ارتباط با ادمین: @amin114 فهرست مطالب کانال: https://eitaa.com/alhadihawzahqom/2489
مشاهده در ایتا
دانلود
💚 قلبت را زنده کن ✍️"امیرالمؤمنین (علیه‌ الصّلاة و السّلام) در نامه‌ای که به فرزند عزیز خودش امام حسن نوشت، نوشته است که «اَحیِ قَلبَکَ بِالمَوعِظَه»؛ دلت را با شنیدن موعظه زنده کن! این را امیرالمؤمنین میگوید، آن هم به کسی مثل امام حسن، فرزند بزرگش، فرزند محبوبش. 🔹 و جالب است بدانید این نامه را امیرالمؤمنین در راه برگشت از صفّین در آن بحبوحه‌ی مسائل گوناگونی که روی سر ایشان ریخته بود نوشته؛ نامه‌ای که در نهج‌البلاغه است، بد هم نیست که مراجعه کنید، نگاه کنید بخوانید. اَحیِ قَلبَکَ بِالمَوعِظَه." 📚بیانات دامت برکاته در تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۰۶ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom دامت برکاته
💠 اصلا در این دنیا به دست نمی آید حفظه الله: 🔹 و لَیَلْقَیَنَّ أَمْرَاضاً وَ مُصِیبَاتٍ وَ أُمُوراً تَغِیظُهُ این لام، لام تاکید است. لیقین یعنی هر آینه، حتما وارد می شود، این مومن ملاقات می کند با چی؟ با مریضی ها، مصیبت ها و اموری که تغیظه. خشم او را برمی انگیزد. او را ناراحت می کند. 🔻و لَیُظْلَمَنَّ فَلَا یُنْتَصَرُ ظلم به او می شود. مورد ظلم قرار می گیرد. مظلوم واقع می شود و کمکی هم به او نمی شود. یعنی یار و یاور و ناصری هم ندارد. یک چنین وضعیتی در دنیا. دنیایی که در حقیقت و باطن این دنیا جهنم است. مومن وارد این جهنم شده است. و خدا هم وعده نداده است که حتما او را با تقوا و ایمان از این دنیا به عالم آخرت و بهشت می برد. و مشاهده می کند در این دنیا، انواع و اقسام بیماری ها ومصیبت ها و سختی ها و مشکلاتی که غیض و خشم و عصبانیت مومن را برمی انگیزاند. مظلوم واقع می شود. ظلم می شود. یار و یاور و ناصری هم ندارد. 🍀یبْتَغِی ثَوَاباً مِنَ اللَّهِ تَعَالَی که در این مظلوم واقع شدن، امید ثواب الهی می رود. امید این است که خداوند به او ثواب بدهد. شایسته است که ثوابی از جانب خداوند نصیب این مومن مظلوم بشود. 🔹 فمَا یَزَالُ فِیهَا حَزِیناً حَتَّی یُفَارِقَهَا با این وضعیت مومن پیوسته غمگین است. حزین است. حَتَّی یُفَارِقَهَا تا از این دنیا برود بیرون. فَإِذَا فَارَقَهَا أَفْضَی إِلَی الرَّاحَةِ وَ الْکَرَامَةِ وقتی از دنیا خارج بشود، وارد در راحتی و کرامت می شود. یعنی آن چیزی که دل و قلبمان می خواهد که خوشی و راحتی است، اصلا در این دنیا به دست نمی آید. اصلا. بلکه باید از این دنیا استفاده بکنیم برای راحتی و کرامت اخروی. 🌸البته نمی خواهم بگویم اصلا در این دنیا مومن خوشی ندارد. خوشی هم اگر باشد، خوشی از ناحیه عبادت و معنویت و انجام وظیفه و این هاست. از این باب است. اما خوشی ای که از هر جهت ماندگار باشد و دیگر خیالش راحت باشد که من دیگر در راحتی قرار گرفته ام، در خوشی قرار گرفته ام، نه، این برای آخرت است. 🍀 فَإِذَا فَارَقَهَا أَفْضَی إِلَی الرَّاحَةِ وَ الْکَرَامَةِ ببینید رسول الله صلی الله علیه و اله و سلم، خیال همه ما را راحت کردند که در این دنیا دنبال خوشی و راحتی نگردید. خوشی و راحتی در آخرت است. در بهشت است. پس فرصت ها را از دست ندهیم. تمام توجه خودمان را برای آخرت، معنویت و لقاء الله قرار بدهیم. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/10/04 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: آنچه در وجود دارد- هر چند در ظاهر به آن گفته نشود- از نمونه‏ ها و مصاديق مواهب الهى به ماست و بايستى نسبت به همه آن‏ها، باشيم. 📚 ترجمه ، ج1، ص71 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺امیرالمؤمنین عليه السلام: اِعمَلْ لِكُلِّ يَومٍ بِما فيهِ تَرشُدُ 🍀بايد براى هر روزى كارى كنى كه رشد و صلاح تو در آن است 📚ميزان الحكمه جلد8 صفحه128 🍃🍃🍃 ✨الهی همه اعمال جوارحی و جوانحی ما را جز در جهت قرب و رضایت خودت، قرار مده و بر این امر، ما و دوستان و عزیزان و همه مومنین و مومنات را یاری بفرما🤲 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✅ از خدا بخواه 🌺"خدای تعالی کلید همه خزینه‌های غیبش را در دست خود تو قرار داد، و آن این است که به تو اجازه داد از او مسئلت کنی، با این کلید که همان دعا است هر دری از درهای نعمت های او را بخواهی می‌توانی بگشایی، و باران رحمت او را به سوی خود ببارانی، پس هرگز دیر شدن اجابت خدا تو را نومید نسازد، که عطیه به قدر نیت است،" نهج البلاغه، نامه 31 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
❌شیطان خیلی خوشش می آید و ازش سواستفاده می کند حفظه الله: ✨یا اباذر! مَا عُبِدَ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَلَی مِثْلِ طُولِ الْحُزْنِ چه تعبیر بلندی. ای ابوذر، خدا عبادت نشده است بر عبادتی که مثل حزن طولانی و مستمر باشد. این از جمله بهترین و مهم ترین عبادت هاست. عرض کردم حضرت ایت الله سعادت پرور می فرمودند اگر بر این حزن و غم درونی و قلبی معنوی کسی استمرار داشته باشد، دامنش پر از معنویات و معارف می شود. پس باید قدر بدانیم و قدر این حزن را بدانیم. ✍️توضیحی بدم در رابطه با حزن و غم دنیایی. حزن و غم دنیایی که متعلق به دنیاست. انسان بر نداشتن دنیا غصه می خورد. یا بر از دست دادن امور دنیایی غصه می خورد. تکرار می کنم. غم و غصه های دنیایی این است: چرا ندارم. مثلا فلانی خانه دارد. ماشین دارد. تفریح دارد. امکانات دارد. من چرا ندارم. یا اگر دارد، غصه می خورد که چرا از دست دادم. چرا از من گرفته شد. ⚠️این غم و غصه های دنیایی بهترین راه برای ورود و رسوخ شیطان در وجود ماست. غم و غصه های دنیایی. شیطانی است. شیطان خیلی خوشش می آید. و ازش سواستفاده می کند. و هم چنین ترس. ترس دنیایی. باز در کنار غم، ما ترس را داریم. ترس اینکه نکند آنچه که دارم را از دست بدهم. آن درجه دنیایی که دارم، جایگاه دنیایی که دارم نکند از دست بدهم. اموالی که دارم را نکند از دست بدهم. پس حزن بیشتر مربوط می شود به نداشته ها و بر از دست دادن داشته ها. 🔻 خوف و ترس دنیایی هم بیشتر مربوط به این است عاملی ایجاد نشود که آنچه که دارد را از دست بدهد. به نظر می رسد خوف همین یک متعلق را دارد. نگرانی از اینکه آنچیزی که دارد را از دست بدهد. و آنچه که از دست داده است را دیگر غمش را می خورد. خوف نیست. پس سه متعلق دارد. در خوف یکی در حزن دو تا. آن خوف و حزن هایی که متعلقش دنیایی است، مربوط به امور دنیایی است، این ها از شیطان است. و خیلی ما را از نظر ایمانی و معنوی ضعیف می کند. این ها را باید انسان تدبیر کند. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/10/04 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: 💠"در عين حالى كه انسان براى گذران و انجام كارها فعاليت و مى ‏نمايد، نبايد به و وسايل، به نگاه كند؛ 🔻زيرا ذرّه ذرّه وجود همه اشياء، به مقدس پروردگار نيازمندند و فقط او ذات بى ‏نياز از غير است و سر رشته تمام كارها به دست اوست و اختياردار تمام موجودات مى ‏باشد، 🔹با اين همه نخواسته است كه كارها بدون دخالت اسباب انجام شود و بدون فراهم كردن اسباب و تدبير امور به كسى چيزى نمى ‏كند." 📚 ترجمه ، ج1، ص73 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺امیرالمؤمنین عليه السلام : شَرُّ الإخْوانِ مَن تُكُلِّفَ لَهُ 🍀بدترين دوست آن است كه مايه رنج و زحمت آدمى باشد. 📚نهج البلاغه،حكمت 479 🍃🍃🍃 ✨الهی وحودمان را برکت قرار ده و ما را چنانی کن که جز خیر و رحمت و برکت و صفا، برای اطرافیان و عزیزانمان نداشته باشیم و به تو نزدیک تر شویم🤲 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌳آداب معاشرت 8⃣دوری از بُخل و خسیس نبودن 🌻امام علی علیه السلام: 🌼از خصلت بخل دورى کنید،انسان بخیل را بیگانگان دشمن دارند و خویشان از او گریزان و متنفرند. 📙غررالحکم 🌼در شگفتم از بخيل،بـه سـوي فقري مي شتابد كه از آن گريزان اسـت، و سـرمايه اي را از دسـت مي دهد كـه در جسـتجوي آن اسـت، در دنيا چون تهيدسـتان زنـدگي مـي كند، اما در آخرت چـون سـرمايه داران محاكمه مي شود. 📙نهج‌البلاغه/حکمت١٢۶ 🌼بخشندگی،نگهدار آبروست. 📙نهج البلاغه/حکمت٢١١ 🌼با بخشش، قدر و مـنزلت انسـان بالا رود. 📙 نهج‌البلاغه/حکمت٢٢۴ 🌺جمع بندی: 🌷💐به همون اندازه که اهل بذل و بخشش بودن،سبب تقویت ارتباطات اجتماعی شده،خسیس و بخیل بودن سبب تضعيف و حتی تخریب روابط میشه.🌹🌹 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 📌چطور حال خوش معنوی ماه مبارک را نگه داریم؟ 🎙 دامت برکاته 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌺🍀🌺🍀 🍀🌺🍀 🌺 📌هرگاه تصميم بر انجام كارى گرفتى 🌟 فإِذا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلينَ * إِنْ يَنْصُرْكُمُ اللَّهُ فَلا غالِبَ لَكُمْ وَ إِنْ يَخْذُلْكُمْ فَمَنْ ذَا الَّذي يَنْصُرُكُمْ مِنْ بَعْدِهِ وَ عَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ (آل عمران/ 159 و160) 💠هرگاه تصميم بر انجام كارى گرفتى ، بر خدا توكّل كن، 💚همانا خداوند توكّل كنندگان بر خودش را دوست مي ‏دارد. 🍃اگر خداوند شما را يارى كند هيچ كس بر شما چيره نخواهد شد 🍂و اگر او خوارتان دارد، كيست كه بعد از آن ياريتان كند. 🌲و اين چنين مؤمنان بر خدا توكل مى ‏كنند.» 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
همه به دولت کمک کنند 💠مدیران و مسئولان کشوری ان‌شاءاللّه همان طور که وعده داده شده، به کار و برنامه‌ای که وعده داده‌اند، همه عمل کنند و همه هم به دولت کمک کنند. 🌸 امروز کارهایی که دولت در زمینه‌ی اقتصاد در پیش دارد، کارهای مهمی است و احتیاج به کمک همه دارد. یعنی همه‌ی دستگاهها، قوای مختلف، آحاد مردم، مجموعه‌ها، همه باید به دولت ان‌شاءاللّه کمک کنند که بتواند به این نتایج دست پیدا کند. 📚بیانات مقام معظم رهبری دامت برکاته در تاریخ ۱۴۰۱/۰۲/۱۹ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom دامت برکاته
🌟علم واقعی یک آثار روحی، معنوی، رفتاری دارد... حفظه الله: 🌺یا اباذر! مَنْ أُوتِیَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَا یُبْکِیهِ، ببینید عزیزان علم یک کمال است. علم واقعی یک آثاری دارد. آثار روحی، معنوی، رفتاری. از جمله آثار علم واقعی و حقیقی، اشک چشم است. گریه است. به خاطر اینکه انسان با حقایق هستی آشنا می شود و آشنایی با حقیقت، رقت قلب به دنبال می آورد و به صورت طبیعی، انسان گریه می کند. اشک می ریزد. در این زمینه، خیلی راحت در مواجه با اموری که برانگیزنده رحمت هستند، مهربانی را تحریک می کنند، این دلش می سوزد و اشکش جاری می شود. 🌸البته توجه داشته باشید دوستان، گریه و اشک، با رحمت، پیوند ناگسستنی دارد. پیوسته این دو با هم هستند. هر جا اشک هست رحمت است و هر جا رحمت است، اشک هست. همیشه انسان ملاحظه می کند یا اشک چشم، باعث برانگیخته شدن رحمت و مهربانی در فرد می شود. مثلا مادر می خواهد جایی برود، فرزند دوست دارد همراه مادر باشد. مادر قبول نمی کند. فرزند گریه می کند. اشک چشم فرزند، آن رحمت و مهربانی مادر یا پدر را برانگیخته می کند. 🍀یا اینکه گاهی موقع، آن برانگیخته شدن رحمت باعث اشک ریختن می شود. مشاهده می کنید که عده ای دارند به یک نفر ظلم می کنند و آن مظلوم هم زیر دست و پا شرایط سختی را دارد سپری می کند. اینجا دلتان به حال او می سوزد. رحم می کنید نسبت به او. مهربانی تان برانگیخته می شود نسبت به او. با برانگیخته شدن مهربانی و رحمت در دلتان، اشک چشمتان جاری می شود. پس ببینید بین اشک ، گریه و رحمت و مهربانی، یک پیوند ناگسستنی هست. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/10/11 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: 🌺 كسى كه خواهان آثار و پيوند در راه خداست، چون به ديدار مؤمنى مى‏رود خود را از اين ديدگاه (بزرگى مقام و شأن والاى او در پيشگاه خداوند ) بنگرد 🔻و باشد كه اين ديدار و پيوند، از سر چاره‏جويى و نيرنگ براى امور دنيايى و عوض و مقابله نباشد. معنى «استبدال» و «عوض» اين است كه ديدار و زيارت شخص، فقط به اين انگيزه باشد كه او قبلًا به ديدار وى آمده است يا در آينده به ديدارش بيايد و اين مصيبتى است كه بسيارى از مسلمانان به آن مبتلا هستند. اين‏گونه ديدارها علاوه بر آنكه چيزى از آثار اخروى .. به دنبال ندارد، در نهايت، به كينه و بغض منجر خواهد شد. 🌸علاوه بر ، و ، از مسائلى كه لازم است در پيوندها و ديدارها مورد نظر باشد، يادآورى امر- ولايت و حقيقت- امامان- عليهم السّلام- و زنده نگه‏داشتن آن است. 📚 ترجمه ، ج1، ص93 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌺امام صادق عليه السلام: مَن دَخَلَهُ العُجبُ هَلَكَ 🍀هر كه خودپسندى در او راه یابد، هلاک شود 📚ميزان الحكمه جلد7 صفحه 50 🍃🍃🍃 ✨الهی به حق رسول الله صلی الله علیه واله و سلم، ما و دوستان و عزیزان و همه مومنین و مومنات را از عجب و خودپسندی و تفرعن نجات بده و متصف به خشوع و تواضع بگردان🤲 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 هشتم شوال، سالروز تخریب حرم و قبور ائمه بقیع علیهم‌السلام تسلیت باد. 🎙 رحمه الله: ▪️جاهل‌ها گمان می‌کنند که با تخریبات قبور ائمه صلوات‌الله‌علیهم می‌توانند تشیّع را ریشه‌کن کنند؛ شیعه و سادات و بزرگان آنها، بالاتر از تخریبات را در زمان ائمۀ ایشان دیده‌اند 🔴و آنکه پس از تبدیل تخریب به تعمیر، بر قوّۀ ایمان‌شان در صورت و معنی افزوده گردیده است. 📚 برگی از دفتر آفتاب ، ص١٨٩ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🎙 حفظه الله: ▫️ حادثه جانگداز و تلخ و رقّت ‌بار تخریب (علیهم الاف التحیة و الثّناء) است كه به دست وهّابی ها انجام شد... ☑️ إن ‌شاء الله با گسترش و مردم حجاز جریان توهّم سرد و خنك و یخ ‌بسته وهابیت هم رخت بر می ‌بندد، جریان برای آنها حل می ‌شود، جریان برای آنها حل می‌ شود. ▫️ ما مگر متوسل بر شمس و قمر نیستیم؟ هزارها فایده را ما از آفتاب می ‌گیریم، مگر ما ـ معاذ الله ـ آفتاب ‌پرستیم؟ كه به مراتب ! ما اگر از اینها كمك خواستیم، اینها را كه كسی نمی ‌پرستد، اینها هم مثل ما بنده خدایند. مگر ما از آفتاب نور نمی‌ گیریم، مگر ما متوسل به آفتاب نیستیم، مگر ما درِ خانه آفتاب نمی‌ رویم، مگر ما ـ معاذ الله ـ آفتاب پرست هستیم، آفتاب را مستقل می‌ دانیم؟! یا خدای سبحان این را قرار داده برای نورانی ‌كردن جامعه؟ یك عده به عنوان انسان های كامل اینها هستند، اینها هستند، اینها به جامعه نور می ‌دهند، همین! خدا اینها را آفریده، خدا به اینها این سِمَت را داده، راهی هم غیر از این نیست. 📚 خطبه های نماز جمعه 1384/08/20 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌بعضی ها سوال می کنند که همین حالا که سرمایه دارها از طریق بالا بردن نرخ نیازمندی های مردم و گران کردن سود بیشتری می برند، باز هم می گویی در قرار داریم؟ 🎙 رحمه الله: 📌خط عدالت ، یک خط مستقیم نیست.. 📌کوه پیمایی رفته ای؟ 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom رحمه الله
📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
💠نشانه علمی که به قلب نرسیده حفظه الله: 🌺علم انسان را به حقایق آشنا می کند و حقایق هستی، موجب رقت قلب انسان می شود. آن رحمت و مهربانی در قلب انسان، به جوشش در می آید. طبیعتا یک چنین انسان عالمی، باید اهل اشک و گریه باشد. حالا اگر علم را به دست آورده ولی اشک را ندارد، گریه را ندارد، معلوم می شود آن علمی که به دست آورده به حال او نفعی ندارد. نافع به حال او نیست و این می تواند نشانه یک امر خطرناکی باشد. علم به قلب او نرسیده و در وجود او، فایده ای به دنبال نداشته است. ملاحظه بفرمایید این فرمایش حضرت را یَا اباذر! پیغمبر خدا صلی الله علیه و اله و سلم دارند ابوذر را نصیحت می کنند. ای ابوذر. 🌸منْ أُوتِیَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَا یُبْکِیهِ، کسی که عطا بشود و به دست بیاورد، برسد به یک علمی که اشکش را در نیاورد، گریه اش را در نیاورد، لحَقِیقٌ أَنْ یَکُونَ قَدْ أُوتِیَ عِلْمَ مَا لَا یَنْفَعُهُ حقا علمی را به دست آورده که نفعی به حال او ندارد. حالا این مطلب را پیامبر اسلام مستند می فرمایند به قرآن لِأَنَّ اللَّهَ نَعَتَ الْعُلَمَاءَ خداوند علما را اینجور توصیف کرده، در قرآن، در سوره اسراء فَقَالَ جَلَّ وَ عَزَّ، إِنَّ الَّذِینَ أُوتُوا الْعِلْمَ مِنْ قَبْلِهِ آن هایی که قبل از نزول قرآن به آن ها علم دادیم، که علمای یهود و نصاری منظور هستند البته منظور از علمای یهود و نصاری، علمای واقعی شان، علمای حقیقی شان که در هدایت بودند. 🍀کسانی که از قبل از نزول قرآن به آن ها علم داده شده بود، إِذا یُتْلی عَلَیْهِمْ یَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ سُجَّداً وقتی قرآن بر آن ها تلاوت می شود، این ها با چانه هایشان به سجده می افتند. بر چانه هایشان به سجده می افتند. یعنی سجده بر چانه می کنند. مرحوم مجلسی می فرمایند اذقان از ذقن می آید و ذقن یعنی چانه. این سجده بر ذقن، برچانه، مرحوم علامه مجلسی می فرمایند شاید سجده یهود و نصاری اینطور بوده. که بر چانه سجده می کردند. 🔹اما مرحوم علامه طباطبایی این احتمال را مطرح می کنند یَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ سُجَّداً شاید کنایه از سجده به صورت باشد. چون ذقن، جزئی از صورت است و اینجا اطلاق جزء شده و اراده کل یعنی صورت. با صورت سجده می کنند. به سجده می افتند. منظور از آیه این است که وقتی ایات قرآنی را می شنوند به سجده می افتند وَ یَقُولُونَ سُبْحانَ رَبِّنا إِنْ کانَ وَعْدُ رَبِّنا لَمَفْعُولًا و می گویند منزه است پروردگار ما، اگر پروردگار ما یک وعده ای بدهد، آن وعده محقق می شود. البته منظور از وعده در اینجا بعث است. برانگیخته شدن است که در ایات قبلی صحبت از آن شده. وَ یَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ یَبْکُونَ بیشتر این قسمت مراد است که به چانه ها می افتند به سجده و گریه می کنند. 🌼حضرت علامه می فرمایند تکرار یخرون در اینجا، برای افاده تواضع و خضوع و فروتنی ظاهری و بدنی است که همراه با اشک است. اینکه یخرون، افتادند به سجده و گریه هم می کنند. این نشان دهنده آن خضوع و تواضع بدنی است. وَ یَزِیدُهُمْ خُشُوعاً،در ادامه، خشوع هم ذکر می شود که در حقیقت، ان ذلت قلبی است. پس آن وَ یَخِرُّونَ لِلْأَذْقانِ یَبْکُونَ این در حقیقت بیانگر تواضع ظاهری و بدنی است. آن تواضع قلبی هم تحت عنوان خشوع مطرح شده است. یعنی ظاهر و باطنشان فروتنانه، در مقابل خداوند متعال کرنش می کند. کرنش ظاهری و باطنی در مقابل حضرت حق دارند. شاهدمان در این آیه، اینکه به سجده می افتند و گریه می کنند علما. یک چنین حالتی. حالا ما علم را به دست آورده باشیم و اهل اشک نباشیم، اهل گریه نباشم. روز بر ما بگذرد و اشکی از چشم ما خارج نشود. این نشان می دهد که علم نسبت به ما، فایده و نفعی نداشته است. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/10/11 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🍃🌸🍃🌸 🌸🍃🌸 🍃🌸 🌸 🌹عن علىّ بن سُوَيدٍ عن أبى الحسن الأوّل- عليه السّلام- قال: سألته عن قول اللَّه- عزّ و جلّ-: «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» فقال: «التوكّلُ على اللَّه درجاتٌ: منها أن تتوكّلَ على اللَّه فى أمورك كلِّها، فما فعَل بك كنتَ عنه راضياً، تعلمُ أنّه لا يألوك خيراً و فضلًا، و تعلمُ أنّ الحكمَ فى ذلك له؛ فتوكّلْ على اللَّه بتفويضِ ذلك إليه، وثِقْ به فيها و فى غيرها. 🌸 على بن سُوَيْد مى‏گويد: از امام كاظم- عليه السّلام- درباره آيه: «وَ مَنْ يَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ فَهُوَ حَسْبُهُ» سؤال كردم. حضرت فرمود: «توكل بر خدا داراى مراتبى است، از جمله اين‏كه در تمامى امور به او توكل كنى، 🌹 به هر چه درباره تو انجام داد، خشنود باشى 🍀 و بدانى كه از هيچ خير و عنايتى نسبت به تو كوتاهى نمى‏كند 💠و بپذيرى كه اراده و قدرت اجرا در اين امور فقط از آن اوست؛ ✨پس با واگذارى همه آن‏ها به خدا بر او توكل كن 🌲و در تمام كارهايت به او اعتماد داشته باش.» 📚 الكافى، ج 2، ص 65، الرّواية 5. 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌳آداب معاشرت 🌺مطلب نهم: رأفت و مهربانی 💥لامارتین، شاعر معروف فرانسوی: ☘اگر سه چیز را در نظر بگیریم، احدی به پای اسلام نمیرسد: ♨️فقدان وسائل مادی و نیروی پشتیبانی ♨️سرعت پیشرفت، نسبت به ادیان دیگر ♨️بزرگی هدف(جهانی و همگانی شدن اسلام) 🤔به نظرتون شیوه پیامبر در معاشرت های اجتماعی چی بود که با کمترین امکانات و پشتیبانی ها اون هم در میان قوم اون زمان که غرق در شرک و خرافات و...شدن،توانست پايه های توحید رو نهادینه کنه و سبب تربیت سلمان و ابوذرها بشه؟؟؟ 👌یکی از مهم ترین اصول اجتماعی پیامبر، اصل رأفت، رحمت و مهربانی بود که سبب شد دلها به سمت دین جذب بشه و قلمرو اسلام رفته رفته گسترده تر بشه.✅💯 💫فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظّاً غَلِيظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الأَمْرِ...💫 📖 آل عمران/١۵٩ (اى رسول ما!) پس به خاطر رحمتى از جانب خدا (كه شامل حال تو شده،) با مردم مهربان گشته اى و اگر خشن و سنگدل بودى، (مردم) از دور تو پراكنده مى شدند. پس از (تقصير) آنان درگذر و براى آنها طلب آمرزش كن و در امور با آنان مشورت نما 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌼🍃🌼🍃 🍃🌼🍃 🌼🍃 🍃 🎥 برای خودت نماز وحشت بخون امانت بزار 🎙 حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
✨ تاثیر فوق العاده تربیتی اشک و حزن معنوی حفظه الله: 🌺 باز حضرت تشویق و ترغیب می فرمایند در اشک ریختن و گریه کردن یَا اباذر! مَنِ اسْتَطَاعَ أَنْ یَبْکِیَ فَلْیَبْکِ اگر کسی می تواند گریه کند، گریه کند. جالب فرموده اند که اگر کسی به آسانی بتواند گریه کند و اشکش جاری شود، به این می گویند بکاء. بکاء آن گریه ای است که به آسانی به خاطر رقت قلب در انسان حاصل می شود. به این می گویند بکاء. اینجا هم حضرت توصیه می فرمایند که مَنِ اسْتَطَاعَ أَنْ یَبْکِیَ فَلْیَبْکِ هر کس می تواند گریه کند، گریه کند. جلوی گریه خودش را نگیرد و اشک بریزد. 🍀وَ مَنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَلْیُشْعِرْ قَلْبَهُ الْحُزْنَ اگر کسی نمی تواند گریه کند و اشکش در نمی آید، حزن را شعار قلبش قرار دهد. شعار در اینجا یعنی پوشش زیرین قلب قرار دهد. پوششی که به قلب رسیده باشد. شعار داریم. دسار داریم. شعار پوشش زیرین است. دسار پوشش رویین است. وقتی می گوییم حزن، شعار قلب بشود، یعنی حزن به قلب برسد و قلب را فرا بگیرد. و این به خاطر آن تاثیر فوق العاده تربیتی حزن است. غمگین باشد. ✨وَ لْیَتَبَاکَ حزن را به قلبش برساند و تباکی داشته باشد. تباکی یعنی چه؟ در لغت فرموده اند تباکی یعنی خود را به گریه واداشتن. خود را به شکل گریه در آوردن. حالت گریه کننده را به خودش بگیرد. این خودش یک واکنش مثبتی است. ببینید تباکی در عزای سیدالشهدا علیه السلام استحباب دارد. تباکی از خوف خدا، مطلوب است و مستحب است. تباکی را به این صورت معنا کرده اند که خود را به گریه وادار بکند. واداشتن به اشک و گریه. 📚برگرفته از سلسله جلسات شرح وصیت نامه رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم به ابوذر، در تاریخ شنبه 1400/10/11 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🎙 رحمه الله: 🖋" به اسباب و وسائط، از ديدگاه قرآن و سنّت، مردود است و كسى كه از اسباب ظاهرى كمك مى ‏خواهد، در حقيقت از خداوند متعال كمك مى ‏طلبد؛ چون وجود و هستى هر موجودى از آن خداوند متعال و به اوست و موجودات، تنها و پرتويى از آن كمال مطلق مى ‏باشند." 📚 ترجمه ، ج1، ص73 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom