eitaa logo
آیت الله سید کمال حیدری
1.5هزار دنبال‌کننده
282 عکس
242 ویدیو
9 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹 مصونیت قرآن از هرگونه آفت و نقصان قرآن را اساساً خود خداوند از طریق رسول اکرم (ص) مرتّب نموده و این ویژگی و امتیاز قرآن نسبت به حدیث است. متن قرآن این توانایی را دارد که هرکس در هر زمانی اگر با سازوکار صحیح به آن مراجعه نماید، آن ‌را نو می‌یابد و این کتاب هرگز دچار آفت نمی‌گردد: «لا يَأْتِيهِ اَلْباطِلُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ لا مِنْ خَلْفِهِ تَنْزِيلٌ مِنْ حَكِيمٍ حَمِيدٍ». برخلاف قرآن کریم که به هیچ وجه دستخوش آسیب و نقصان نمی¬شود، منابع حدیثی و نیز اجتهادات علما از آن جهت که به نوعی با بشر غیرمعصوم ارتباط می¬یابند، گرفتار برخی آفت¬ها و مشکلات می¬شوند که دائماً باید تصحیح و پیرایش شوند. به عبارت دیگر، روایاتی که در کتاب¬های حدیثی گردآوری شده¬اند، از گزند جعل و کذب و تقطیع و تصحیف و نقل به معنا و اشتباه و فراموشی راوی در امان نمانده¬اند، در حالی که قرآن از همۀ این موارد مصون و محفوظ است. ممکن است کسی بپرسد خوب متن روایات نیز از سوی پیامبر اکرم (ص) و ائمّه (ع) صادر شده نه از جانب افرادی غیرمعصوم، با این وجود چرا نمی¬توان به آن¬ها اعتماد کرد؟! پاسخ این است که بله، اگر متن روایی با همان الفاظ به دست ما می‌رسید و از آفات فوق مصون بود، این توانایی را داشت تا ما به راحتی و بدون دغدغه و به نحو حداکثری به آنها رجوع نماییم، اما مشکل این است که این اخبار در اغلب موارد، با معانی‌اش به دست ما رسید؛ یعنی راویِ روایت، نص و عین لفظ سخن پیامبر (ص) یا امام معصوم (ع) را نقل ننموده، بلکه آنچه خود از سخن ایشان فهمیده و در حافظه ضبط نموده را برای ما روایت کرده که به آن اصطلاحاً «نقل به معنا» می¬گویند در مقابل «نقل به الفاظ». بنابراین هدف دوم از این حرکت اصلاحی تحت عنوان «اسلام محوریة القرآن» در مقابل «اسلام محوریة الحدیث» این است که ناخالصی‌هایی که به مبانی فکری و عملی مکتب رسیده را پاک و حذف نماییم، چه آن¬ها که از طریق جعل و دروغ و غلوّ در متون روایی وارد شده مثل روایات نقص قرآن و تکفیر دیگران، و چه آن¬ها که از راه اجتهادات خطای مجتهدان حاصل شده است. البته ما هم ادّعا نداریم که همۀ سخنان و اجتهادات¬مان مطلقاً درست است و هیچ خطایی از ما سر نمی¬زند، بلکه در حدّ وسع و فهم خود تلاش می¬کنیم این برداشت¬های نادرست را تصحیح کنیم، حتی اگر در اجتهادات ما هم خطایی رخ دهد و باعث شود مبانی مکتب تضعیف شود، وظیفۀ آیندگان است که آن را تصحیح و یا حذف کنند. در همین زمینه روایتی وارده شده است که بر اساس آن برخی از عالمان بزرگ، چهرۀ دین را از آلودگی¬های جهالت و افراط و تفریط و فهم¬های نادرست، پاک می¬کنند: «ان فی کل خلف من امتّی عدلاً من اهل بیتی ینفی عن هذا الدین تحریف الغالین و انتحال المبطلین و تأویل الجاهلین». 🎥 برگرفته از برنامۀ «وجه لوجه» در تاریخ ۴ رمضان المبارک 1434 مطابق با (14/5/1392) می باشد. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 آیت الله حیدری از عراق تا ایران #فایل_های_تصویری #زندگی_نامه ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 اظهار نظر علامه حیدری در مورد فتوای صادرشده علیه ایشان! #فایل_های_تصویری #آزاداندیشی_و_مبارزه_با_تحجر #حوزه_های_علمیه ✅ https://eitaa.com/alhaydari
🔺 دیدار جمعی از مولوی های استان سیستان و بلوچستان با آیت الله حیدری چند روز پیش، ۲۳ تیر ۱۳۹۷ جمعی از مدیران “موسسه و انجمن امت واحده” و نیز جمعی از مولوی های استان سیستان و بلوچستان با حضرت آیت الله العظمی حیدری (دام ظله) دیدار نمودند. در این دیدار که در دفتر معظم له در شهر مقدس قم برگزار شد، مدیران موسسه شرح کاملی از فعالیت های خود، خصوصا در زمینه “نیاز روز به وحدت ” ارائه نمودند. سپس آیت الله حیدری نیز به بیان مطالب بسیار مهمی درباره تقریب بین شیعه و سنی با تاکید بر آیات قرآن پرداختند. ✅ تاکید اصلی علامه حیدری در زمینه تقریب بین مذاهب اسلامی این بود که شیعه و سنی باید اعتقادات اصلی خود در زمینه امامت و خلافت را، اموری نظری و اجتهادی بدانند و نه به عنوان ضروریات دینی و یک سلسله اعتقادات واضح و بدیهی که منکر آن کافر محسوب شود! شیعیان اجتهاد و برداشت خود از نصوص دینی را همراه با دلیل بیان کنند، و اهل سنت هم اجتهاد و برداشت خود از آیات و روایات را با دلیل تبیین کنند. هر کس هم نهایتا به آنچه که قطع به صحت آن دارد عمل کند. تکفیر و قتل و خونریزی، آنجا به میان می آید که پیروان یک دین و مذهب، اعتقادات خود را ضروری دین و از بدیهیات و واضحات بدانند، در حالی که غالب این اعتقادات، چیزی جز یک سلسله باورهای نظری، حصولی، اجتهادی و قابل نقد نیستند! به زودی فایل صوتی و تصویری این جلسه مهم، در قالب دی وی دی شماره 16 به محضر مخاطبان گرامی تقدیم می شود. در ادامه گزارش تصویری این جلسه را مشاهده می فرمایید. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❗️ مشاهده کلیپ ذیل را از دست ندهید (به ویژه خانم ها!) ❇️ نگاه متفاوت آیت الله حیدری به مسائل و حقوق زنان در اسلام علامه حیدری در این فایل تصویری به طور کوتاه به نکاتی مهم و قابل تامل درباره جایگاه، حقوق و نیازهای زنان در اسلام اشاره می نمایند. لازم به ذکر است این مطالب، چکیده گوشه ای از مباحث درس خارج فقه زنان (فقه المراة) آیت الله حیدری است که تا کنون به حدود 100 جلسه رسیده و همچنان ادامه دارد. باید توجه داشت که اساسا نگاه و مبانی فکری و دین شناختی آیت الله حیدری پیرامون مسائل و حقوق زنان در اسلام، تفاوت های جدی و ریشه ای با نگرش سایر علما و فقها دارد! ❇️ به زودی مشروح دیدگاه علامه حیدری درباره مسائل زنان، در قالب یک دیدار، به محضر علاقه مندان و به ویژه جامعه زنان کشور تقدیم خواهد شد. https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 نگاه متفاوت آیت الله حیدری به مسائل و حقوق زنان در اسلام ❇️ هر چقدر که از قرآن فاصله بگیریم، حقوق زنان کمتر می شود! #مسائل_و_حقوق_زنان_در_اسلام ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 آیا فهم عالمان دین،مساوی خود دین است؟! ➖آیا عالمی میتواند برداشت خود از نصوص دینی را،برداشت رسمی و انحصاری از دین بداند؟! https://eitaa.com/alhaydari
🔺 دیدگاه آیت الله حیدری دربارۀ قرآن کریم ➖ قرآنی که در دست ماست به هیچ وجه تحریف نشده است، نه تحریف به نقصان و نه تحریف به زیادت! ➖ دیدگاه رسمی و قاطع تقریبا همه علمای شیعه - جز عده ای انگشت شمار - مصونیت قرآن از هر گونه تحریف است. ➖ هر کس اعتقاد به تحریف قرآن را اندیشه شیعه بداند، دروغگوست! https://eitaa.com/alhaydari
🔺 آیا علمای شیعه قائل به تحریف قرآن اند؟!! یکی از تهمت هایی که وهابیون به شیعیان می زنند این است که علمای شیعه معتقد به «تحریف» قرآن اند! در حالی که این اتهام کاملاً باطل و بی اساس است. 🔹 تفاوت «تحریف» قرآن با «نقص» آن باید دانست که «تحریف» قرآن غیر از «نقص» آن است. مراد از تحریف این است که این قرآنی که در دست ماست، مجموعه ای باشد از کلام الله و کلام بشر که در لابه لای قرآن قرار گرفته است. احدی از علمای شیعه به این دیدگاه قائل نشده است که کلام بشر داخل قرآن شده و به کلام خداوند آمیخته و مشتبه شده به گونه ای که برای مردم مشخّص نباشد فلان آیه، کلام خداست یا سخن غیر خدا؛ زیرا اعتقاد به یک چنین دیدگاهی مستلزم بی اعتبار شدن قرآن و زیر سؤال رفتن وجه اعجاز آن می باشد. هیچ عالم شیعه نگفته است قرآن تحریف – به معنای زیادت - شده است. و اما منظور از «نقص» قرآن این است که آیات آن بیش از این بوده است، اما به دلایلی همۀ آنها به ما نرسیده؛ یعنی چیزی به آن اضافه نشده، بلکه فقط برخی از آیات آن کاسته شده است ولی با این وجود، همه اش کلام الهی است و حتی یک آیه هم به آن اضافه نشده است. 🔹🔹 نظر علمای شیعه: قرآن نه تحریف شده و نه ناقص شده پس «تحریف» قرآن، غیر از «نقص» آن است! بله، تعداد انگشت شماری از علمای شیعه مثل محدّث نوری به این دیدگاه قائل شده اند. این عدّه به نقص قرآن معتقد بوده اند؛ یعنی برخی از آیات آن که به قلب رسول الله (ص) نازل شده به دست ما نرسیده، اما هرگز نگفته اند که در قرآن تحریفی روی داده و آیه ای از سوی بشر به آن اضافه شده است. ضمن اینکه باید دانست نظریۀ نقص قرآن، دیدگاه رسمی و مورد قبول علمای شیعه نیست. تقریباً همۀ علمای امامیه در این مطلب اتفاق دارند که قرآن به هیچ وجه نه تحریف شده و نه ناقص شده است. این قرآنی که در دست ماست - بی هیچ نقصان و زیادت - همان قرآنی است که بر قلب مبارک رسول اکرم (ص) نازل شده است.🌿🌿🌿 https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
✅ https://eitaa.com/alhaydari
📚 معرفی کتاب «صیانة القرآن من التحریف» (قرآن و مصونیّت از تحریف) 🖋 آیت الله حیدری در این کتاب، «نظریۀ تحریف قرآن» را طرح، نقد و ردّ نموده و در مقابل، «نظریۀ مصونیت قرآن کریم از هرگونه تحریف» به زیادت و نقصان را به گونه ای تحلیلی و استدلالی اثبات نموده است. 🔹 مقدمه کتاب: معنای تحریف و اقسام آن اثر پیش رو در قالب یک مقدمه و دو فصل سامان یافته است. در مقدمه، معنای «تحریف» به طور دقیق مورد بحث قرار گرفته و شش قسم برای آن ذکر شده است. در این مقدمۀ مهم، محلّ نزاع و اختلاف در مسألۀ تحریف قرآن به خوبی روشن شده و نهایتاً تحریف به زیادت به این معنا که بخشی از قرآن کلام الهی نبوده و بشر در آن تصرّف کرده است، با قاطعیت ردّ می شود: «التحريف بالزيادة بمعنى أنّ بعض المصحف الذي بأيدينا ليس من الكلام المنزّل. والتحريف بهذا المعنى باطل بإجماع المسلمين، بل هو ممّا علم بطلانه بالضرورة»؛ 📖 صيانة القرآن من التحريف، ص 11 (تحریف به زیادت؛ به این معنا که بخشی از قرآنی که اکنون در دست ماست، کلام الهی که [بر قلب پیامبر اکرم ص] نازل شده نیست و [بشر در آن دست برده!]، به اجماع مسلمین باطل است، بلکه این نوع تحریف از آن اموری است که انسان بطلان آن را ضروری و بدیهی می داند!). 👈 همچنین تحریف به نقصان؛ به این معنا که بخشی از قرآن به دست ما نرسیده و کم شده است - که محلّ بحث و اختلاف بین علما نیز همین معنا از تحریف است – ، از نظر علامه حیدری باطل دانسته شده است: 👉 «التحريف بالنقيصة، بمعنى أنّ المصحف الذي بأيدينا لا يشتمل على جميع القرآن الذي نزل من السماء، فقد ضاع بعضه على الناس. والتحريف بهذا المعنى هو الذي وقع فيه الخلاف فأثبته قوم ونفاه آخرون»؛ 📖 صيانة القرآن من التحريف، ص 12 (تحریف به نقصان به این معنا که کتابی که در دست ماست، شامل همۀ قرآنی که از سوی خداوند نازل شده نیست، و بخشی از آن از بین رفته، مسأله ای است که مورد اختلاف نظر واقع شده، برخی آن را اثبات نموده و برخی دیگر نفی کرده اند). 1⃣ فصل اوّل: ادلۀ قائلین به «عدم تحریف قرآن» فصل اول کتاب تحت عنوان «أدلّة القائلين بعدم التحريف» (ادلۀ قائلین به عدم تحریف قرآن)، به تبیین دلایلی که عدم تحریف قرآن را اثبات می کنند پرداخته است. برای اثبات مدعا سه دلیل ذکر شده که عبارت اند از: 1. دلیل تحدّی قرآنی (تحدّی به بلاغت، تحدّی به عدم اختلاف و تهافت، تحدّی به علم، تحدّی به إخبار از غیب) 2. دلیل تعهد ربّانی (إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ؛ الحجر: 9) 3. دلایل روایی. 2⃣ فصل دوّم: ادلۀ قائلین به «تحریف قرآن» و در فصل دوّم نیز اصل مدّعا و ادلّۀ قائلین به تحریف قرآن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. در این فصل سه دلیل بیان شده و سپس از سوی مؤلف، نقد و ابطال شده است. در ادامه، مسألۀ کیفیت جمع قرآن و توقیفی بودن یا نبودن آیات و سور قرآن و دیدگاه های مختلف مفسّران پیرامون آن تبیین گردیده است. از دیدگاه آیت الله حیدری جمع قرآن در زمان خود رسول اکرم (ص) و تحت نظر ایشان صورت گرفته است و نه در دورۀ ابوبکر و عثمان! 👈 نهایتاً باید گفت دیدگاه صریح آیت الله سید کمال حیدری، «عدم تحریف قرآن به معنای زیادت و نقصان» می باشد. 👉 ✅ این کتاب، کم حجم اما پر مطلب است و از تقسیم بندی مناسبی برخوردار بوده و اقوال و نظریات گوناگون را گرد آورده است. ❗️ لازم به ذکر است که این کتاب به فارسی ترجمه شده و علاقه مندان می توانند آن را تهیه کنند. https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
✅ https://eitaa.com/alhaydari
‼️ عده ای در روزهای اخیر در برخی کانالها تلاش کرده اند از طریق تقطیع کلیپ و نوشتن توضیحات غلط انداز و خلاف واقع ذیل آن، به گونه ای جلوه دهند که آیت الله حیدری قائل به تحریف قرآن است! در حالی که ایشان صراحتا به "عدم تحریف قرآن" قائل بوده و در این زمینه کتاب هم تالیف نموده است؛ علاوه بر سلسله دروسی رو که طی آنها به نقد و ابطال انگاره تحریف قرآن پرداخته که تلاش می شود آن مباحث هم در قالب فایل های تصویری و صوتی، به محضر مخاطبان گرامی و فرهیخته کانال و سایر اهل علم، تقدیم گردد به یاری خدا. ❗️ برای چندمین بار تکرار می گردد، هر فایل صوتی و تصویری که از طریقی خارج از سایت و کانال رسمی آیت الله حیدری پخش شود، به دلیل دچار شدن به آفات متعدد رسانه ای، کاملا بی ارزش و بی اعتبار بوده و لذا مطلقا نباید منبع شناخت و قضاوت قرار گیرد!! ✅ آیت الله حیدری از منتقدان جدی کسانی است که در دین شناسی خود، روایات را اصل قرار داده و قرآن را به حاشیه برده اند! ایشان در همین راستا سالهاست که نظریه "اسلام محوریة القرآن" یا همان "اسلام قرآن محور" را مطرح نموده و در این زمینه کتاب ها و دروس متعددی را هم ارائه نموده است. جزئیات و تفاصیل این نظریه و به ویژه رابطه قرآن و روایات را قبلا به تفصیل در همین کانال توضیح داده ایم. علاقه مندان می توانند رجوع کنند. ✅ https://eitaa.com/alhaydari
1_18979701.pdf
1.21M
📚 فایل pdf کتاب صیانة القرآن من التحریف/ آیت الله سید کمال حیدری ✅ https://eitaa.com/alhaydari
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 دلیل اصرار رهبری برای برگزاری کرسی های آزاد اندیشی چیست؟ 🔹 ما باید فلسفه غرب در 4 قرن گذشته را بخوانیم تا از نظرات آنها هم آگاه شویم https://eitaa.com/alhaydari
🔺 راه حلّ نابودی ریشه های «تکفیر» بین مذاهب اسلامی؛ از دیدگاه آیت الله حیدری ❇️ در این جلسه آیت الله حیدری به معنا و چگونگی تقریب بین شیعه و سنّی پرداخته و با روش متفاوت و منحصر به فرد خود و بر اساس آیات قرآن، چنین نتیجه گرفته که هم شیعیان و هم اهل سنّت باید اعتقادات اصلی خود دربارۀ امامت و خلافت پس از رسول خدا (ص) را صرفاً اموری نظری و اجتهادی بدانند و نه یک سلسله باورهای ضروری و بدیهی که منکر آن، منکر ضروری دین و مذهب شناخته شده و کافر گردد! 👈 شیعیان برداشت خودشان را همراه با دلیل ارائه دهند و اهل سنّت هم برداشت خودشان را با استدلال بیان کنند، و نهایتاً هر کس به آنچه که به درستی آن قطع دارد عمل کند و کاری با تکفیر و جهنمی خواندن دیگران نداشته باشد. 👉 🔹عناوین برخی از مطالبی که در این دید ار مورد بحث قرار گرفت عبارت اند از: ➖ قرآن از امت واحده سخن می گوید و نه از شیعه یا سنّی بودن مسلمانان! ➖ ضرورت اصل قرار دادن قرآن به جای روایاتِ جدلی الطّرفین در مسألۀ تقریب ➖ روایات تفرقه برانگیزِ فرقۀ ناجیه، ساختگی است و ریشه در قرآن ندارد! ➖ لزومِ اجتهادی و نظری دانستن اعتقادات اصلی شیعه و سنّی، به جای ضروریِ دین و بدیهی قلمداد کردن آنها! https://eitaa.com/alhaydari
آیت الله سید کمال حیدری
🎙راه حل نابودی ریشه های "تکفیر" بین مذاهب اسلامی؛ از دیدگاه آیت الله حیدری #فایل_های_صوتی #برداشت_عل
❗️ این بحث، بسیار مهم و متفاوت است. توصیه می شود اعضای گرامی کانال استماع این فایل صوتی را از دست ندهند! در این جلسه، آیت الله حیدری به تناسب بحث، به نظریه خود مبنی بر "مشروعیت تعدد قرائت ها از دین" نیز اشاره ای کوتاه نموده و معنای اجتهادپذیری و احترام به برداشت دیگران از نصوص دینی را - بر اساس مبانی فکری و معرفت شناسی خاص خود - تبیین می کنند. ✅ لازم به ذکر است روشی که علامه حیدری در این بحث به کار برده اند، محدود به اختلافات بین شیعه و سنی نیست، بلکه جنبه عمومی داشته و در هر جا که سخن از اختلاف برداشت و تعدد قرائت هاست، این شیوه علمی، راهگشا و کارآمد به نظر می رسد. ضمن اینکه ایشان معنایی از برخی از آیات قرآنی مربوط به مساله، به دست می دهند که به جرات می توان گفت دیگران یا به این شکل بیان ننموده اند، و یا کمتر بدان پرداخته اند. https://eitaa.com/alhaydari
🔺 عظمت مقام زن در قرآن کریم 🔹 یکی از مهمترین آیاتی که به جایگاه والای زنان در قرآن اشاره نموده، آیه پنجم از سوره ضحی می باشد: (وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَىٰ)؛ و پروردگارت به زودی به تو عطایی می کند که راضی شوی. این آیه شریفه بالاترین مقام و کرامت را برای پیامبر اکرم (ص) تصویر می نماید و اشاره می کند که نبی اکرم (ص) به مرتبه ای از مراتب کمالی رسیده که خداوند متعال درصدد جلب رضایت او می باشد. غالبا این بندگان هستند که باید به دنبال جلب رضایت پروردگار باشند تا اینکه خدا از آنها خشنود گردد، اما گاهی مقام بنده ای تا جایی بالا می رود که خداوند متعال با آن عظمت خود، در مقام راضی ساختن بنده خویش برمی آید. ❓ حال با توجه به آیه ای که در ابتدای بحث ذکر شد، سوال این است که اعطاء و بخشش الهی که به وسیله آن رضایت پیامبر اکرم (ص) حاصل شده چیست؟! 🔻 با رجوع به قرآن مشخص می شود لفظ اعطاء - که درباره رسول خدا (ص) ذکر شده - تنها در آیه اول سوره کوثر آماده است: (إِنَّا أَعْطَيْنَاكَ الْكَوْثَرَ)؛ محققا ما به تو خير كثير داديم. در اینکه آشکارترین مصداق کوثر، حضرت فاطمه زهراء (سلام الله علیها) می باشد هیچ شکی وجود ندارد و بحث ما در حال حاضر ناظر به این مطلب نیست، بلکه مقصود ما این است که خداوند متعال نسل پیامبر اکرم (ص) را به وسیله فاطمه زهراء (س) - که یک زن است - حفظ نمودند و این آیه مرتبط با نسل طاهر نبی اکرم (ص) یعنی اهل بیت (ع) می باشد؛ به قرینه سومین آیه سوره کوثر که می فرماید: (إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ)؛ و بدان كه محققا شماتت گوى و دشمن تو ابتر و بلا عقب است. پس مشخص می شود که اولاد بزرگوار نبی اکرم (ص) از مصادیق کوثر هستند. ▪️ اکنون با توجه به مطالب فوق باید افزود خداوند برای نشان دادن جایگاه بلند زنان در نزد خود - آن هم در جامعه ای که زنان هیچ منزلت و ارزشی نداشتند به طوری که هرگاه دختری متولد می شد از سر شرم و به خاطر ناراحتی او را زنده به گور می کردند - نسل خاتم الأنبیاء را از فرزند دخترش قرار داد و بالاترین عظمت و شرافت را نصیب فرزند دختر نمود که اعراب جاهلیت آن را عار می دانستند. اگر کسی بگوید این مقام تنها مختص فاطمه زهراء (س) می باشد، پاسخ می دهیم هر چند سرور زنان عالم حضرت زهراء (س) می باشد اما خدواند متعال می خواهد عظمت زنان را به اعراب جاهلیت نشان دهد و با اینکه امکان داشت نسل پیامبر (ص) از فرزند پسر ادامه یابد اما اراده حکیمانه خداوند بر این تعلق گرفت که نسل مطهر پیامبر (ص) از حضرت صدیقه فاطمه (س) ادامه یابد و بدین وسیله کرامت زنان را به جامعه جاهلی که زنان را تحقیر می کردند نشان دهد. ✔️ بنابراین مشخص شد که مصداق عطای الهی که پیامبر اکرم (ص) را راضی و خشنود گردانید، از نسل زنان می باشد و نه از میان مردان، و این مساله بیانگر کرامت، عظمت و علو مرتبه زنان نزد خداوند متعال است. 📚📚📚 برگرفته از جلسه نهم درس خارج "فقه المرأة"/ آیت الله سید کمال حیدری https://eitaa.com/alhaydari