eitaa logo
عقل یشمی خال‌خال پشمی
247 دنبال‌کننده
694 عکس
33 ویدیو
74 فایل
☑️ کسی که حرفای این کانال را جدی بگیره، خره. 😇✌ @ebrahimpour
مشاهده در ایتا
دانلود
چندین مطلب در ذهنم تنظیم کردم و بارها ویرایشش کردم، ولی حال و توفیق مکتوب‌کردنش پیدا نمیشه. خیلی بده خصوصا وقتی می‌بینم چیزهایی بودن که خیلی ازشون گذشته و دیگه نوشته نشدن نوشتن مهمه. از تکرار جلوگیری میکنه
برای دو چیز، دلم برای خودم می‌سوزه: ۱. ۲.
تو این شهر چه خبره؟ 🤨🧐 مگه لرد ولدمورت ه؟ 😥 مگه جان‌پیچ (هورکراکس) داره؟ 😵‍💫 چه خبره اینجا؟ 🤔 جنگه مگه؟ ما کجاییم؟ اینجا کجاست؟ @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۹.۰۴
📌 دعاهای نرم و دعای چوب‌دار ✅ بر اساس و من، قطعی است که تیپ شخصیت و مزه‌ی دعاهای یک‌سان نیست! ☘ برخی خیلی شق‌رق‌اند؛ برخی عبوس؛ برخی نرمالو. 🥰😐😌 ☘ بعضی مثل عدس‌پلوی پُر شن‌اند! بعضی مثل کباب کوبیده نرم گوسفندی🍢؛ بعضی مثل خورش بامیه چوب‌دار🫕؛ بعضی مثل نیمروی عسلی. 🍳 ✨ مثلا به نحو واضحی برای من مزه قنبیت چوب‌کرده می‌دهد. اما ✨ مثل مارشمالو، نرم و تودل‌برو است. اسم این تیپ شناسی دعاها را چه بگذاریم؟ 🤔 ضخامت و زبری چطور است؟ @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
📌 چرا با برای من سخت است؟ ۱.سیر زمانی یکی از چیزهایی که همیشه برام تو خوندن نهج‌البلاغه سخت بوده و هست، اینه که بین مطالب هیچ پیوستگی مشخصی وجود نداره. حتی همین تقسیم به خطبه و نامه و حکمت، تقسیم‌بندی بر اساس قالب ارائه کلام و متن است، نه محتوا. وقتی خطبه‌ها را می‌خونید، مثلاً ممکنه تو یه خطبه حضرت علی (ع) درباره خلافت صحبت کنه، اما بعدش یهو برگرده به دوران قبل از خلافتو بعدیش می‌پره اواخر حکومتش. این پرش‌های زمانی باعث می‌شه موقع خوندن، رشته‌ی موضوع از دستت در بره و نفهمی دقیقاً چی به چیه! بنابراین یکی از الزامات مورد نیاز قطعی فهم نهج‌البلاغه، تلاش برای بازسازی جملات حضرت به است. (نهج البلاغه ! 😃) ☘ ۲.اسباب صدور یه تجربه تو یکی از جلسات کلاس نهج‌البلاغه استاد سبط طباطبایی (جلسه ۲۵) داشتم. اونجا استاد در مقام سندیابی، یکی از خطبه‌ها رو از در متون تاریخی پی‌جویی کرد و در اون منبع، درباره شرایطی که جملات بیان شده‌اند، توضیحاتی آمده بود که فضای صدور رو خیلی خوب روشن می‌کرد و متن معنای تازه و جدیدی می‌یافت. بنابراین چیزی شبیه شان‌نزول آیات قرآن، درباره جملات حضرت هم، شرایط و فضای صدور وجود داره. هرچند سید رضی در موارد بسیار اندکی به این موارد اشاره کرده، ولی وجود این توضیحات مطلب رو خیلی روشن می‌کنه. به نظرم بازسازی به ترتیب زمانی، به همین بحث شرایط و برمی‌گرده. یعنی با قراردادن جملات در خط زمانی‌ای که در آن صادر شده‌اند، نفس این تقدم و تاخر جملات، به بازیابی فضا و شرایط صدور یکدیگر کمک می‌کنند. در واقع خود نهج البلاغه فضای صدور نهج البلاغه را روشن می‌کند.👌 بعد از این، با افزودن توضیحات تاریخی از منابع دیگر، این فضا روشن‌تر خواهد شد. ☘ ۳.تقطیعات یه نکته دیگه هم این است که بعضی کلام‌های حضرت، به‌صورت تقطیع‌شده آورده شدن. مثلاً وقتی خطبه چهارم رو می‌خوندم، گفته بود این از فصیح‌ترین خطبه‌هاست. ولی وقتی به دید خریداری نگاه کردم، دیدم این خطبه فقط شامل چند جمله کوتاهه که هرکدوم به‌تنهایی جالب هستن، اما کنار هم انگار یه خطبه کامل رو تشکیل نمی‌دن. برام سوال بود که چطور ممکنه این جملات کوتاه، یه خطبه محسوب بشه! یعنی حضرت رفته بالای منبر و این ده‌تا جمله رو گفته و اومده پایین. بلکه برام حالت شعرهای سپید رو داشت! 😵‍💫 بعدها که یک‌بار اتفاقی کتاب رو تورق کردم، دیدم انگار این جملات بخشی از یه خطبه دوسه‌صفحه‌ای هستن! در همان جلسه ۲۵، استاد طباطبایی بیان محقق شوشتری در مقدمه بهج الصباغه را می‌خوانند که برخی تقطیعات سیدرضی را در حکم جداکردن و‌انتم‌سکری از لاتقربوا الصلاه قلمداد می‌کند. بنابراین این قسمت‌ها هم باید اصلاح بشوند. می‌شود همه جملات را آورد و جملاتی که سید رضی برگزیده است را برجسته کرد و جملات تقطیع شده را کم‌رنگ؛ تا اصل کار سیدرضی هم باقی بماند. () 🔷 بعدانوشت: استاد طباطبایی در جلسه ۲۷م (۵آذر۱۴۰۳) دقیقا به بحث اسباب صدور اشاره کردند. @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۹.۰۴
قانونی که همه می‌دانیم صوری است، منطقی نیست و قرار نیست اجرا شود، است. هم وهن قانون و است، هم می‌سازد و برای قانون‌شکنی‌های بعدی و مهم، کار را آسان‌تر می‌کند، هم تعرض به حق مردم است. چرا باید روی اعصاب مردم راه برویم؟ و مخل زندگی‌شان شویم؟ با این‌کار همیشه راه فشار بر مردم باز است! روزگاری شاید صاحب یکی از این موتورها به علت عدم التزام عملی به قانون اساسی، توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شود!! @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۹.۰۶
✨ منابع فقه شیعه (ترجمه آیت‌الله بروجردی ره) ☘ جلد ۱۹ - روایات مربوط به قرآن و ها و ها ✅ مشتمل بر ۱۶۷۶ روایت نورانی @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir
📌 و دیدار با رفقا ✨ حَدَّثَنِي أَبُو اَلْقَاسِمِ عَبْدُ اَلْعَظِيمِ بْنُ عَبْدِ اَللَّهِ اَلْحَسَنِيُّ رَحِمَهُ اَللَّهُ: قَالَ سَمِعْتُ أَبَا جَعْفَرٍ مُحَمَّدَ بْنَ عَلِيِّ بْنِ مُوسَى عَلَيْهِ السَّلاَمُ يَقُولُ: مُلاَقَاةُ اَلْإِخْوَانِ نُشْرَةٌ وَ تَلْقِيحٌ لِلْعَقْلِ وَ إِنْ كَانَ نَزْراً قَلِيلاً. [امالی مفید، ج۱: ۳۲۸] ✨ عبدالعظیم حسنی از ع نقل می‌کند: دیدار با دوستان، مایه‌ی شادابی و بارورشدن است، حتی اگر اندک و کوتاه باشد. کدورت از دلِ بِبُرد صحبت دوست صفای همت پاکان و پاک‌دینان بین @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir
- هر که بی روزی ست، روزش دیر شد @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir
عقل یشمی خال‌خال پشمی
- هر که بی روزی ست، روزش دیر شد #مولوی #مثنوی_معنوی @my_sajjadieh @aliebrahimpour_ir
خدا که روزی دارم. شکر خدا که روزی دارم. شکر خدا که روزی دارم. شکر خدا که روزی دارم. شکر خدا که روزی دارم. خدا را شکر که روزی دارم. خدا را شکر که روزی دارم. خدا را شکر که روزی دارم. خدا را شکر که روزی دارم. خدا را شکر که روزی دارم. خدا رو شکر که دارم. خدا رو شکر که صحیفه دارم. خدا رو شکر که رزق صحیفه دارم. خدا رو شکر که رزق صحیفه دارم. خدا رو شکر که رزق صحیفه دارم. وقتی من روزی الهی دارم، پس بازنده نیستم. وقتی من روزی از خدا دارم، بازنده نیستم. وقتی من روزی الهی دارم، پس بازنده نیستم. وقتی من روزی از خدا دارم، بازنده نیستم. وقتی من روزی الهی دارم، پس نیستم. چون: ✨ هر که بی روزی ست، روزش دیر شد ✨ @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
معرفی، ظرفیت و کم‌کاری صحیفه سجادیه - استاد علیدوست.mp3
5.11M
📌 ظرفیت‌ها و کم‌کاری‌ها نسبت به کتاب 🎙 استاد 🗓 محرم ۱۴۴۴ - ۲۲ و ۲۳ مرداد ۱۴۰۲ 💥 بسیار حسرت می‌خورم که فرصت کافی برای کار روی این کتاب ندارم‌... یک دنیا معارف عمیق را در حجم کوچکی جای داده است و هنوز بسیاری از معارف صحیفه دست‌نخورده باقی مانده. ✨ این کتاب برای همه، از جمله فقها، مجتهدین، عرفا، متکلمین، حقوقدانان و مصلحان اجتماعی مفید است. ✨ این کتاب فرادینی و فرامذهبی، ابزار قدرتمندی برای ارتباط فرهنگی با دنیا و انتشار پیام انقلاب اسلامی و فرهنگ شیعه در جهان است. ✨ سرمایه‌گذاری روی این کتاب تاثیر جهانی دارد. 📠 متن کامل بیانات: 📑 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/1608 @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۹.۱۱ @my_sajjadieh
📌 ظرفیت‌های بکر کتاب 💥 بسیار حسرت می‌خورم که فرصت کافی برای کار روی این کتاب ندارم‌... ☑️ استاد در سخنرانی محرم ۱۴۴۴ مورخ ۲۲ و ۲۳ مرداد ۱۴۰۲: 🔹 یکی از کتاب‌های مهم و ارزشمند است. عقیده ما این است که این کتاب، با اینکه حجم زیادی ندارد و مطالب آن فشرده است، می‌تواند برای گروه‌های مختلف از جمله فقها، مجتهدین، مراجع، حقوقدانان، اهل دعا، عرفا، متکلمین، مصلحان اجتماعی و حتی کسانی که به خدا و پیغمبر معتقد نیستند، هادی و معلم باشد و به کارشان بیاید. 🔹 من بارها در مصاحبه‌ها اشاره کرده‌ام و حالا در محضر شما هم می‌گویم: جمهوری اسلامی، به‌خصوص در خارج از کشور، روی این کتاب سرمایه‌گذاری کند، آن را به زبان‌های مختلف ترجمه کرده و همراه با توضیح و شرح در اختیار همه افراد، فارغ از دین و مذهبشان، قرار دهد، این کتاب قابل استفاده برای هر کسی خواهد بود؛ نه فقط مسلمانان، نه فقط مسیحیان، بلکه هر کسی با هر دینی یا حتی بدون دین، از هندوئیست و ماتریالیست گرفته تا مسیحی و یهودی. 🔹 من این پیشنهاد را بارها به سازمان ارتباطات اسلامی داده‌ام که سفارتخانه‌ها یا رایزن‌های فرهنگی ما در خارج از کشور این کار را انجام دهند. البته نمی‌گویم هیچ اقدامی نکرده‌اند، اما آن‌طور که می‌توانسته‌اند و باید انجام می‌دادند، نکرده‌اند. 🔹 مسلم است که ما برای دفاع از کشور نیاز به سلاح و نیروی نظامی داریم، اما با سلاح و نیروی نظامی نمی‌توانیم ارتباط فرهنگی با دنیا برقرار کنیم. سلاح و نیروی نظامی برای دفاع و جلوگیری از زورگویی ضروری است، اما آیا می‌توانیم با این ابزارها فرهنگ را منتشر کنیم؟ آیا می‌توانیم گفتمان انقلاب را صادر کنیم؟ خیر. تنها چیزی که می‌تواند ایران، انقلاب ایران، نظام جمهوری اسلامی، شیعه و فرهنگ ایران را به وجدان‌های بیدار در جهان مرتبط کند، این کتاب است. 🔹 صحیفه کامله سجادیه مذهب ندارد. مانند دعای کمیل، هر کسی می‌تواند آن را بخواند. مسلمان، یهودی، مسیحی، حتی پیرو ادیان غیرتوحیدی یا افرادی با باورهای متفاوت مثل بودایی‌ها، زرتشتی‌ها یا حتی گاوپرستان، هر کسی که به معبودی ایمان داشته باشد، می‌تواند از این دعاها بهره‌مند شود. حتی اگر کسی فقط به اصول انسانی و اخلاقی معتقد باشد، می‌تواند از این کتاب بهره ببرد. 🔹 متأسفانه از این سرمایه‌ها کمتر استفاده کرده‌ایم. بسیاری از روحانیون، خطیبان نماز جمعه، اساتید دانشگاه، بازاریان، خانم‌ها، آقایان و حتی خود نظام جمهوری اسلامی آن‌گونه که باید از این ظرفیت بهره‌برداری نکرده‌اند. البته تلاش‌هایی صورت گرفته و نمی‌توان گفت هیچ اقدامی انجام نشده است، اما حق این کتاب هنوز ادا نشده است. 🔹 این کتاب با وجود حجم کوچک خود، است. اگر عالمی بخواهد شرحی بر این کتاب بنویسد، به یقین می‌تواند صدها جلد کتاب هزار صفحه‌ای بنویسد. من خودم که فرصت کافی برای کار روی این کتاب ندارم. 🔹 بارها گفته‌ام که جمهوری اسلامی نمی‌تواند فرهنگ خود را با سلاح به دنیا صادر کند، اما اگر بخواهد بدون هزینه و با آرامش دنیا را جذب کند، راه آن استفاده از صحیفه سجادیه، قرآن و نهج‌البلاغه است. اگر این معارف به دنیا عرضه شود، مردم شیفته اهل‌بیت خواهند شد. 🔹 این را من نمی‌گویم، امام رضا (ع) به ما روحانیون، ائمه جمعه و صاحبان تریبون فرموده‌اند: "معارف ما را به مردم بگویید. اگر مردم معارف ما را بشناسند، خودشان دنبال ما خواهند آمد." 🔹 امیدواریم خداوند ما را قدردان نعمت‌هایش از جمله نعمت قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، دعای کمیل، نبوت، ولایت و توحید قرار دهد. 🎧 بیانات: 🎙 eitaa.com/aliebrahimpour_ir/1607 @aliebrahimpour_ir ۱۴۰۳.۰۹.۰۱۱ @my_sajjadieh
📌 دزدی، حتی با چاپ روایات اهل‌بیت!!! هفته پیش این کتاب را در کتاب‌فروشی دیدم: عیون اخبار الرضا با ترجمه مرحوم استاد علی‌اکبر غفاری و حمیدرضا مستفید. جلد قشنگ با فونت زیبا. فکر کردم جدیدی از چاپ قدیمی نشر اسلامیه است. البته بدون هیچ مقدمه و موخره! دیروز آمدم بخرم. گفتم بزار ببینم پاورقی‌ها را هم آورده؟ یک صفحه را چک کردم؛ دیدم نیاورده. خود متن را تطبیق دادم، دیدم کُلا یک ترجمه دیگر است!! هیچ ربطی به ترجمه غفاری ندارد! این جور دزدی با روایات دیگر نوبر است! الحمدلله که دیدم و نخریدم؛ مگرنه بعدش بدجور می‌سوختم!! 🤦🏻 @my_sajjadieh ۱۴۰۳.۰۹.۱۱ @aliebrahimpour_ir
📌 طرح بحث (۱) : ✅ مشهورترین گره‌گاه چالشی معارفی ، تعبیر "لَكَ‌ - يَا إِلَهِي - وَحْدَانِيَّةُ اَلْعَدَدِ" در بند۱۰ است. 🤯 مترجمان و شارحین همگی در بیان این عبارت به صرافت افتادند. 🧐 مشکل اینجاست که مطابق مباحث قطعی و ، ما معتقدیم ؛ و این وحدت، نیست! یعنی دو و سه و چهار بَردار نیست. بلکه به بیان فنی، است! 🤨 این معنا در روایات هم بیان شده که معروف‌ترین شاهد آن، عبارت "واحِدٌ لا بِعَدَدٍ" امیرالمومنین ع در است. 😥 چالش اینجاست که چطور ظاهر این دو عبارت را با هم جمع کنیم؟ بالاخره وحدت عددی است یا غیر عددی؟ (ببینید) به تعبیر علامه شعرانی، باید کاری کنیم که: تا کلام حجج الهی: ۱.متناقص یکدیگر و ۲.مخالف عقل نشود. در ادامه تقریر علما و شروح مختلف تقدیم می‌شود... @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh
عقل یشمی خال‌خال پشمی
#گره_گاه_های_صحیفه‌_ای 📌 طرح بحث #وحدانیه_العدد (۱) : ✅ مشهورترین گره‌گاه چالشی معارفی #صحیفه_سج
(۲) 📌 نظر درباره مراد از جملۀ لك يا الهى وحدانيّة العدد وحدة عدديّه «يكى در برابر دو» نيست، چون خداوند متعال واحد حقيقى و منزّه از واحد عددى است، بلكه مراد آن است كه: وحدتى كه اعداد به آن نسبت داده و از آن تركيب مى‌شود و آن تحت عددى نمى‌باشد «چون گفته‌اند: بناى عدد از واحد است و واحد از عدد نيست، زيرا عدد بر واحد واقع نمى‌شود بلكه بر اثنين و دو واقع مى‌گردد» به غير تو گفته نمى‌شود. @aliebrahimpour_ir @my_sajjadieh