eitaa logo
دفتر آیت الله العظمی مظاهری
3.2هزار دنبال‌کننده
1.5هزار عکس
622 ویدیو
45 فایل
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله العظمی مظاهری @almazaheri مؤسسهٔ فرهنگی مطالعاتی الزهراء @alzahrabook_ir مشاهده فیلم و کلیپ صوتی B2n.ir/g17641 ارتباط با دفتر: @almazaheri_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
📝پيام آیت‌الله العظمى مظاهرى به مناسبت ارتحال آیت‌الله العظمى حاج سيد محمدصادق روحانى بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ «إِنَّا لِلهِ وَ إِنّا إِلَيْهِ راجِعُونَ» ارتحال فقيه عاليقدر، مرحوم حضرت آيت‌الله آقاى حاج سيد محمدصادق حسينى روحانى«رضوان‌الله‌تعالى‌عليه» را به حوزۀ علميۀ مقدسۀ قم و عموم شاگردان و مقلّدان ايشان و خصوصاً به بيت مكرّم آن عالم وارسته تسليت عرض مى‌كنم. از خداوند تعالى براى آن فقيه بزرگوار، علوّ درجات و حشر و نشر با حضرات اجداد طاهرينشان«صلوات‌الله‌عليهم‌اجمعين» و براى همۀ بازماندگان و فرزندان محترم و خاندان مصاب، صبر و اجر و سعادت، مسألت مى‌نمايم. حسين المظاهرى ٢٢ /جمادى الاولى/ ١٤٤٤ ٢٦ /آذر ماه /١٤٠١ 🆔 @almazaheri
89 BAGHAREH-Ayeh 83.mp3
4.2M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 89: آیه 83 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📗سؤال: ⬅️ آیا برای وضو حتماً باید نیّت خاص شود یا با هر وضویی می‌توان نماز خواند یا قرآن را مسح نمود؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ نماز خواندن یا مسح قرآن، با هر وضویی جایز است. آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
در آینۀ احکام 💠 مسأله 42: 🔸 رشوه‌خوارى حرام است؛ به این معنا که چیزى بگیرد و حقّى را از بین ببرد یا ناحقّى را حقّ كند. و این رشوه مختص به قضاوت نیست و رشوه‌دهنده و رشوه‌گیرنده هر دو گناهکارند، مگر اینکه گرفتن حق مستلزم دادن رشوه باشد، که در این صورت برای رشوه‌دهنده حرام نیست، ولی برای رشوه‌گیرنده حرام است. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
امام صادق«سلام‌الله‌علیه» فرمودند: صبر نسبت به ایمان، مانند سَر نسبت به بدن است. بنابراین همانگونه كه چون سَر نباشد بدن نیز از بین خواهد رفت، چون صبر نباشد ایمان از بین خواهد رفت 📚الکافی، جلد 2، صفحۀ 87. 🆔 @almazaheri
📙پرسش: ⬅️ اهمیت تسبیحات حضرت زهراء«س» در فرهنگ تشیع‌ چیست؟ و حکمت اینکه ثواب‌های عظیمی برای آن بیان شده است، از جمله اینکه از هزار رکعت نماز بالاتر است، چیست؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ اوّلاً: نَفْسِ تسبیحات دارای اهمیت والایی است، چه از حیث معانی عظیمه كه در آن نهفته است و چه از حیث ذكر این‌ تسبیحات؛ ثانیاً: انتساب این تسبیحات با آن شكل مخصوص به حضرت زهراء«س»، اهمیت آن را مضاعف می‌كند؛ و ثالثاً توجّه به شأن نزول آن كه در روایات مربوطه آمده نیز از اهمیت خاصّی برخوردار است؛ رابعاً ثواب‌ها و پاداش‌های الهی، تفضّلی است نه استحقاقی و این تفضّل الهی برای ترغیب به آن اعمال مقدّسه است. 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 و مسافر مسأله 233: 🔹 کسی که به مسافرت بیش از 22 کیلومتر برود، باید نمازهای چهار رکعتی را دو رکعت بخواند و روزۀ واجب نگیرد؛ مگر اینکه کثیرالسّفر باشد نظیر استاد دانشگاه و راننده، یا به‌وطن موقّت خود برود نظیر طلبه و دانشجو، یا قصد ماندن ده روز در جایی داشته باشد، یا به سفر معصیت برود نظیر کسی که برای دزدی سفر می‌کند. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
90 BAGHAREH-Ayeh 83.mp3
4.33M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 90: آیه 83 سوره بقره 🆔 @almazaheri
💠قالَ عِیسَى ابْنُ مَرْیمَ یا مَعْشَرَ الْحَوَارِیینَ بِحَقٍّ أَقُولُ لَكُمْ إِنَّ النَّاسَ یقُولُونَ إِنَّ الْبِنَاءَ بِأَسَاسِهِ وَ إِنِّی لَا أَقُولُ لَكُمْ كَذَلِكَ قَالُوا فَمَا ذَا تَقُولُ یا رُوحَ اللَّهِ قَالَ بِحَقٍّ أَقُولُ لَكُمْ إِنَّ آخِرَ حَجَرٍ یضَعُهُ الْعَامِلُ هُوَ الْأَسَاسُ قَالَ أَبُو فَرْوَةَ إِنَّمَا أَرَادَ خَاتِمَةَ الْأَمْرِ. 📚بحارالأنوار،‌ ج 68، ص 364. 🆔 @almazaheri
91 BAGHAREH-Ayeh 83.mp3
4M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 91: آیه 83 سوره بقره 🆔 @almazaheri
زیارتنامه حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها.pdf
514.3K
◾️دریافت فایل PDF متن و ترجمۀ زیارت‌نامه حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» 🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 شناخت حقیقی حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» ممکن یا غیرممکن؟ ◾️شهادت حضرت فاطمۀ زهرا«سلام‌الله‌علیها» تسلیت باد 🆔 @almazaheri
◾️فاطمه را فاطمه گفته‌اند و این تسمیه اسراری دارد و همۀ آن اسرار از روایات بهره‌مند است: 1️⃣ سمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَهَ لاِنَّهَا فُطِمَتْ مِنَ الشّرِ. فاطمه، فاطمه نامیده شده است؛ چرا كه از شر بریده و جدا است. این جمله اشاره به عصمت حضرت زهراء«ع» است؛ زیرا مسلماً معصومه است، و آیۀ «اِنَّمَا یریدُ اللّهُ لِیذْهِبَ عَنَكُمُ الرِّجسَ اَهْلَ الْبَیتِ‌ وَ یطَهِرَّكُمْ تَطْهِیراً»، دربارۀ ایشان است. 2️⃣ سمِیتْ فَاطِمَةَ لأنَّهَا فُطِمَتْ عَنِ الطّمْثِ. فاطمه را فاطمه گفتند؛ زیرا بریده است از خونی كه زن‌ها می‌بینند. این تفسیر اشاره به طهارت ظاهری حضرت زهراء«ع» است؛ زیرا از نظر روایات، چنانچه زهراء مطهره بود، از نظر معنی،‌ طاهره از خون حیض، نفاس و استحاضه بود. 3️⃣ سمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لأِنَّهَا فُطِمَتْ‌ عَنِ‌ الْخَلْقِ. فاطمه را فاطمه گفتند، برای اینكه بریده شده از خلق بود. این تفسیر اشاره به مقام فنا و لقای حضرت زهرای مرضیه«ع» است. كسی كه در دل او هیچ‌ كس جز خدا نبود، دل او فقط مشغول به خدا است. 4️⃣ سمِیتْ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ‌ لاِنَّ‌ الْخَلْقَ فُطِمُوا عَنْ‌ كُنَهِ‌ مَعْرفَتِهَا. فاطمه، فاطمه نام گرفت؛ زیرا مردم از معرفت ایشان بریده شده‌اند و قدرت برشناخت حقیقت ایشان ندارند، و این تفسیر اشاره به همان مقامی دارد كه به واسطۀ آن مقام، ‌اُم‌ابیها نامیده شده است. 5️⃣ سمِیتْ‌ فَاطِمَةُ فَاطِمَةَ لاَنَّهَا فُطِمَتْ هِی وَ شِیعَتُها عَنِ‌ النّارِ. فاطمه را فاطمه گفتند؛ چون شیعیان خود را از آتش می‌رهاند و نجات می‌دهد. این تفسیر اشاره به شفاعت است. 🆔 @almazaheri
92 BAGHAREH-Ayeh 84.mp3
3.57M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 92: آیه 84 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📙پرسش: ⬅ ازكجا بدانیم انجام اعمال عبادی و كارهای خوب خواستۀ نفس است یا برای خداست؟ ✍🏻پاسخ: ⬅ اعمال نیک و مستحبّات را انسان باید انجام دهد و باید به فکر اینکه خواستۀ نفس است یا برای خدا و نظایر آن، نباشد و به اینگونه چیزها اهمیت ندهد که وسوسۀ فکری می‌آورد. 🆔 @almazaheri
شرعی 🔰 و مسافر مسأله 235: 🔹 محلِّ تحصیل یا سربازیِ دانشجو، طلبه یا سرباز، وطن موقّت آنان محسوب می‌گردد و باید نماز را تمام بخوانند و روزه بگیرند. و در این خصوص تفاوتی بین سفر اوّل و سفرهای بعدی نیست، و نیز فرقی میان اینکه ده روز در جایی بمانند یا نمانند نیست. (رسالۀ جوان و نوجوان) آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri
93 BAGHAREH-Ayeh 84.mp3
3.71M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 93: آیه 84 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📚 رابطۀ مستقیم توافق اخلاقی و محبّت در خانواده 🆔 @almazaheri
🔻درس اخلاق آیت‌الله العظمی مظاهری؛ فضیلت‌های فراموش شده 🔸فضیلت چهاردهم: فعالیّت، جلسۀ سوم بِسْمِ‏ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم‏ 🔹سورۀ عصر به ما می‌فرماید: همۀ انسان‌ها بدبختند و همۀ انسان‌ها ورشکسته هستند و همۀ انسان‌ها سرمایۀ خود را می‌دهند و چیزی عایدشان نمی‌شود، مگر یک طایفه و آن یک طایفه، کسانی هستند که ایمان دارند و عمل صالح به‌جا می‌آورند. 🔹انسان سعادتمند آن است که خودش کار و تلاش و کوشش و جدیّت دارد و دیگران را هم وادار به تلاش می‌کند. ملتی که از این قبیل افراد تشکیل شود، پیروز است. 🔹از نظر تعالیم قرآن و عترت، تلاش انسان لازم است برای آبادانی دنیا و آخرت او باشد و تلاش یک جانبه یا فعالیّت یک بعدی در اسلام مذمّت شده است. 🔹«عمل صالح» که قرآن كريم در آيات فراوانى بر آن تأكيد مى‌ورزد و آن را جزء لاينفكّ‌ ايمان برمی‌شمرد، منحصر در اعمال عبادى نیست. یعنی علاوه بر عباداتی مثل نماز، روزه، حج و جهاد، انجام كار شايسته، كه دنياى انسان را آباد ‌كند نیز مصداق عمل صالح است. 🔹قرآن کریم چه خوش می‌گوید: مواظب آخرتت باش، اما دنیا را هم فراموش نکن. پیامبر اکرم«ص» از رها ساختن دنیا، ترک ازدواج و رهبانیّت نهی کرده، فرمودند. 🔹مسلمانی که می‌خواهد طبق تاکید تعالیم دینی، به فکر دنیا و به فکر آخرتش باشد، باید در روز کار کند و جدّیت و تلاش و کوشش داشته باشد و شب ها هم، به نماز شب و به ارتباط عاطفی با خداوند اهتمام ورزد. 🔹امام صادق«ع» می‌فرمایند: از ما نیست، یعنی مسلمان نیست، کسی که دنیای خود را به‌خاطر آخرت یا آخرتش را به‌خاطر دنیا ترک کند. 🔹در جامعۀ اسلامی، باید در وقت نماز مسجدها پر باشد، در ماه مبارک رمضان، روزه برای همۀ مکلّفین لذت بخش باشد، برای پیر و جوان و زن و مرد، نشاط آور باشد، مومنین نماز شب را با نشاط بخوانند، و بالاخره برای انجام امور آخرتی، همه با نشاط باشند. اما به همین صورت، باید به فکر آبادی دنیا هم باشند و از تامین معیشت خود و خانواده غافل نشوند. 🔹همان‌طور که توجه بيش از حد به امور دنيوى، تا حدّى كه منجر به غفلت از ارزش‌هاى معنوى شود، مذموم است؛ بازماندن از وظايف دنيوى و پرهیز از کار و تلاش، در اثر زیاده‌روی در به جا آوردن اعمال عبادى نیز مطلوب نيست. 🔹پيامبر اکرم«ص» می‌فرمایند: از دسترنج خود بخوريد. از ایشان پرسيدند: كدام كسب مرد پاكيزه‏تر و بهتر است؟ پاسخ دادند: کار كردن مرد با دست خود، و هر تجارت یا خريد و فروش مشروع. 🔹کار و فعالیّت در سیرۀ همۀ ائمۀ طاهرین«ع» بوده است و دسترنج خود را صرف رفاه و آسایش مردم کرده‌اند. امام صادق«ع» می‌فرمایند: امیرالمؤمنین«ع» از دسترنج خود، هزار بنده را در راه خداوند آزاد ساختند. 🔹اگر کسی بدون عذر موجه، کار و تلاش را رها سازد و بخواهد خانه نشین شود، کم کم تنبل و پرخواب می گردد و از نظر اسلام غلط است. 🔹مردى نزد امام صادق«ع» آمد و گفت: از من‏ برنمى‏آيد كه با دست خود كار كنم، در تجارت و دادوستد نيز ناتوانم، از این جهت محروم و محتاج شده‌ام. امام«ع» در پاسخ به به وی فرمودند: «كار کن»، یعنی به‌هر صورتی که می‌توانی، مشغول کار باش؛ بعد گفتند: «با سر خود بار حمل کن و خودت را از احتیاج و نیازمندی، رهایی بخش». 🔹در احوال امیرالمؤمنین«ع» در روایات آمده است که هیچگاه بیکار نبودند و همیشه و در هر حال، از وقت خویش بهره‌برداری مفید داشتند. ایشان وقتی از جهاد فارغ می‌شدند، به كار آموزش و تعليم مردم مشغول بودند، در منازعات و مرافعات دیگران نیز بین آنها قضاوت می‌کردند و هنگام اتمام آموزش یا قضاوت، بیکار نمی‌ماندند و در در باغچه‏اى كه داشتند با دست خودشان باغبانی می‌کردند و در کنار این کارها، ذکر هم می‌گفتند. 🔹تلاش انسان در راستای رفاه و پیشرفت دنیوی او، اقسامی دارد که عبارتند از: «کار علمی و فرهنگی»، «کار تولیدی»، «کار توزیعی یا تجاری» و «کار خدماتی». 🔹متن کامل در: 🌐 https://b2n.ir/s48912 🆔 @almazaheri
94 BAGHAREH-Ayate 84-85.mp3
3.56M
🎙در سایه سار وحی 🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم 🔸جلسۀ 94: آیات 84و85 سوره بقره 🆔 @almazaheri
📗سؤال: ⬅️ آیا شخص مسلمان و معتقد، بدون قصد بی‌احترامی و هتک، می‌تواند روی اسم خداوند مانند الله، بدون وضو دست بکشد؟ ✍🏻پاسخ: ⬅️ روی کلمۀ «الله» مطلقاً نمی‌تواند بدون وضو دست بکشد. آیت‌الله العظمی مظاهری 🆔 @almazaheri