تبیین چهل مسألۀ #اعتقادی
💠 اصل پنجم: #معاد
مسأله 37: جهنّم، جایگاه معاندان
🔸از منظر شرع مقدّس و نیز طبق گواه عقل، پروردگار رحمان انسان بیتقصیر را عذاب نمیکند. بنابراین کسانی که عناد و لجاج و تقصیری نداشته باشند ـ گرچه حتّی کافر یا مشرک باشند ـ به عذاب جهنّم دچار نخواهند شد و جهنّم صرفاً جایگاه افراد لجوج و معاند است.
🔸نکتۀ قابل توجّه اینکه، افراد غیرمقصّر که عذاب نمیشوند، به بهشت موعود هم راه نخواهند یافت؛ زیرا آن بهشت، مخصوص متّقین و کسانی است که در دنیا مسیر قرب الهی را پیمودهاند، و اینگونه افراد به هر دلیلی از حرکت به سوی خداوند سبحان عقب ماندهاند. امّا رحمت واسعۀ حقتعالی آنان را در رفاه خواهد گذاشت و به هرکه به اندازۀ نیکیهایی که داشته و منزلتی که دارد، پاداش خواهد داد.
🔸افراد غیر مقصّر عبارتند از: مستضعفین فکری یا سفهاء، افراد مجبور یا مکره، غافلانی که کشف راه حق به فکر آنان نرسیده است و افرادی که به فکر حق افتادهاند ولی اشتباهاً و بدون عناد و لجاج، به باطل معتقد شدهاند.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📱 جلوۀ صداقت و امانتداری در سیرۀ اهلبیت«علیهمالسلام»
#استوری
🆔 eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85
📗سؤال:
⬅️ اگر فقط یکی از علامتهای بلوغ در کسی ایجاد شود، آیا بالغ است یا باید همۀ علامتها در او ظاهر شده باشد؟
✍🏻پاسخ:
⬅️ یکی از آنها کافی است و علامت بلوغ است.
آیتالله العظمی مظاهری
#استفتائات #بلوغ
🆔 @almazaheri
041 Tahzibe Nafs.mp3
7.48M
🎙درس اخلاق با موضوع تهذیب نفس
🔸آیتالله العظمی مظاهری
🔹جلسۀ چهلویکم: راز و نیاز با خدا
#درس_اخلاق #تهذیب_نفس
🆔 @almazaheri
✳️ امام صادق«سلاماللهعلیه» فرمودند:
کسی که اموال مؤمنی را به حرام بخورد، از دوستان و شیعیان من نیست.
📘 الکافی، جلد 5، صفحۀ 314.
#روایات
🆔 @almazaheri
هدایت شده از مؤسّسهٔ الزّهرا
259 BAGHAREH-Ayeh 223.mp3
3.38M
🎙در سایه سار وحی
🔹نگاهی اخلاقی به آیات قرآن کریم
🔸جلسۀ 259: آیه 223 سوره بقره
#قرآن_کریم #سوره_بقره
🆔 @almazaheri
#احکام شرعی
🔰#شرکت
مسأله 332:
🔹 سود معاملۀ شخصی شرکاء متعلّق به خود آنها است، مگر اینکه شرط کرده باشند معاملۀ خصوصی نکنند و در صورت چنین شرطی، سود حاصل از معاملۀ خصوصی نیز متعلّق به شرکت است.
#عصاره_دین(رسالۀ جوان و نوجوان)
آیتالله العظمی مظاهری
🆔 @almazaheri
🔻درس اخلاق آیتالله العظمی مظاهری؛ انسان در قرآن
🔸 جلسۀ دوازدهم: انسان، حامل امانت الهی
بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحيم
🔹بحث این جلسه دربارۀ آیۀ «امانت» در قرآن کریم است.
در قرآن کریم آیهای به نام آیۀ «امانت» داریم. پروردگار عالم در آن آیه میفرماید: من امانتم را در انسان ودیعه گذاشتم، آن امانتی كه هیچ كس و هیچ چیز لیاقت پذیرش آن را نداشت.
🔹امانت را به انسان عرضه کردم و او خیلی ظالم به خودش است، علاوه بر اینكه خودش را نشناخت و جاهل به خودش است، ظالم به خود هم هست.
🔹میفرماید: «إِنَّا عَرَضْنَا الْأَمانَةَ عَلَى السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ وَ الْجِبالِ فَأَبَيْنَ أَنْ يَحْمِلْنَها وَ أَشْفَقْنَ مِنْها وَ حَمَلَهَا الْإِنْسانُ إِنَّهُ كانَ ظَلُوماً جَهُولاً»
🔹در این مبحث، قبل از هر موضوع دیگری، لازم است بدانیم مقصود قرآن کریم از «امانت» چیست؟
در این باره دانشمندان علوم اسلامی و بهخصوص مفسّرین نظراتی دارند.
🔹معنا و مصداق دیگری نیز برای واژۀ امانت قابل بیان است و آن این است كه مراد از امانت، «دل انسان» است.
🔹در روایات میخوانیم: «أَنَّ قَلْبَ الْمُؤْمِنِ عَرْشُ الرَّحْمَنِ»؛ قلب مؤمن جایگاه خداوند سبحان است.
🔹دل انسان مال خداست. در حدیث قدسی آمده است: «لَمْ يَسَعْنِي سَمَائِي وَ لَا أَرْضِي وَ وَسِعَنِي قَلْبُ عَبْدِي الْمُؤْمِنِ»؛ یعنی ای بشر! مرا بشناس، من جاندارم، من مجردم، نمیشود برای من جا و مکان قرار بدهی، من همه جا هستم؛ اما اگر میخواهید برای من خانه درست كنید، قلب مؤمن خانۀ من است.
🔹اگر به راستی مؤمن، مؤمن شد، قلبش به اندازهای وسعت دارد كه خدا میتواند توجهش روی آن قلب باشد و قلب او خانۀ خدا گردد.
🔹پس آیۀ امانت میفرماید: ای انسان پروردگار عالم امانتی در وجود تو نهاده است كه حتی جبرئیل، میكائیل و حملۀ عرش از آن محرومند. آن امانتی كه تو داری و هیچ موجود دیگری ندارد، قلب تو است؛ آنجا كه جای عشق ورزیدن به خداست، آنجا كه جای ابراز عاطفه به بندههای خداست، آنجا كه جای اظهار احساسات آدمیان است و بالاخره آنجا كه بهواسطۀ آن انسان میتواند به خدا برسد.
🔹اگر کسی بتواند اغیار را از دلش خارج ساخته، قلب و دل خویش را تنها در اختیار خدا بگذارد تا پروردگار که صاحب اصلی خانه است، وارد آن شود، دیگر به او الهام میشود، برایش وحی پیدا میشود.
🔹الهام عنائیّه، خطورات قلبی یا نفحاتی از سوی خدای سبحان برای مؤمنین است که در بنبستها و دوراهیها، آنها را راهنمایی کرده، از خطر شبهات، وسوسهها و تخیّلات، نجات میبخشد.
🔹وقتی دل انسان خدایی شود، خواه ناخواه علمش، قدرتش و ارادهاش خدایی میشود، صفات او صفات خدایی خواهد شد و مظهر اسماء و صفات حق میشود. طبق فرمایش قرآن، خداوند همۀ اسماء را به آدم آموخته است: «وَ عَلَّمَ آدَمَ الْأَسْماءَ كُلَّها».
🔹پیغمبراكرم«ص» در روایت شیرینی میفرمایند: اگر دل انسان چراگاه شیاطین نباشد، خدا در آن دل میآید.
🔹اگر دل انسان چراگاه شیاطین شود، اگر دل چراگاه صفات رذیله، مثل حسادت، تکبّر، شهوتدوستی، پولپرستی و ریاستطلبی شود، صاحب خود را بدبخت و شقاوتمند میسازد. در حالیکه اگر دل، جایگاه خداوند گردد، صفات خدایی پیدا میکند و کارهای خدایی میکند.
🔹اگر دل ناپاک شد، فکر ناپاک است، گفتار ناپاک است، کردار نیز ناپاک است. چنانکه اگر دل پاک گردد و جایگاه خدا شود، گفتار طیّب میشود، کردار پاکیزه و فکر نیز پاک و طیّب و خدایی خواهد شد.
🔹متن کامل در:
🌐 B2n.ir/j92062
#درس_اخلاق #انسان_در_قرآن
🆔 @almazaheri
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 محبت به خلائق، در پی حُبّ خالق
#صوت
🆔 eitaa.com/joinchat/1723138081Ce8fd358f85